en 3.495.- AMITSUBISHI L 300. GESTAALDE PERFEKTIE IN VRACHT. TRAMPER B.V. TRAMPER C.V. Adverteren is bekend blijven EXKLUSIEF TIJDELIJK INKLUSIEF! GRATIS De juiste stand van de autostoel mm M. de DREU Co. b.v. ADVERTEREN BIJ DE FAAM - DE VLISSINGER ZIT U GOED Koop nü de exklusieve Hyundai Pony Runner zónder meerprijs... van bougie wetenswaardigheden uit autoland Van onze autoredactie DIJKWEL bv Woensdag 8 februari 1984 DE FAAM - DE VLISSINGER Goed HYUNDAI, MOOI EN NIET STUK TE KRIJGEN Zusterstraat 34 Middelburg Tel. 01 1 80-1 2972 AL VANAF OPTIMALE ZEKERHEID: 3JAARGARANTIE OP TECHNIEK-6JAARCARROSSERIEGARANTIE Goes: Verrijn Stuartweg 6, tel. 01 100-30768 Vlissingen: Mercuriusweg 29, tel. 01 1 84-1 9051 OCCASIONS BOVEN 5.000 - Reageer snelwant dit unieke aanbod is maar tijdelijk! cu HYUnDRI Ford Capri 2.0 GL1 979 Ford Sierra 1 600 L1983 Ford Sierra XRL1983 Ford Taunus 1 600 combi1981 Ford Taunus 1 600 L 2-drs1978 Ford Taunus 2000 GL 4-drs1978 Ford Taunus 1 600 L 2-drs1979 Ford Taunus 1 600 Bravo 2-drs1 981 Ford Taunus 1 600 L automaat1976 Ford Escort 1 300 GL 2-drs1980 Ford Escort 1 300 GL Combi1981 Ford Escort 1 1 00 Bravo 3-drs1 982 Ford Fiësta 1 1 00 Bravo1981 Ford Fiësta 1 100 Bravo1 982 Ford Transit Bestelbus1 980 Audi 80 Automaat1976 BMW 3201981 Citroën GSA1982 Citroën Visa1979 Citroën GS Combi1980 Datsun 120 A F-ll1978 Honda Quintet1981 Honda Civic1980-1981 Mazda 3231980 Mazda 626 SDX met LPG1981 Mazda 626 met LPG1979 Opel Kadett Coupé Berlina 1 979 Opel Kadett1 977 Opel Rekord 1 9001978 Peugeot 305 SR schuifd. metallic lak 23.000 km. 1 983 Peugeot 304 Break1978 Renault 5 GTL1982 Renault 1 4 TL1 980 Talbot Horizon 1.51981 Toyota Cressida1979 VW Derby1979 VW Polo1979 AUTO-AKTUEEL L 300 nu ook met diesel en tot 5,5 m3 ruim. Skoda-verkoop in Houding hat uien te nonchalant. Gevaarlijk! Hoofdhouding te inspannend Ondanks alle pogingen van de experts met betrekking tot de anatomisch gevormde autostoel heeft uiteindelijk de bestuurder het toch zelf in de hand, hoe hij gaat zit ten. Met behulp van de uit gebreide verstelmogelijk- heid van de moderne autos tijdens een langere rit niet voortijdig moe worden, omdat ze geheel onnodig te zwaar worden belast. Naar de mening van ort- hopaedisten is er een half dozijn fouten die in dit ver band steeds weer worden begaan. toel wordt hem de mogelijk heid geboden zijn stoel door middel van de glijrails zover naar voren te schuiven, dat het stuur hem als het ware het ademhalen belet of. het andere uiterste, de rugleu ning te laten zakken tot in een weldadige ruststand. Met andere woorden: de verstelmogelijkheden zijn zo veelzijdig, dat het hoog tijd wordt te laten zien, wat men allemaal verkeerd kan doen. Die verstelbare autostoel is eigenlijk bedoeld om men sen van verschillende grootte en lichaamsbouw een optimum aan zitcom fort te bieden. De juiste in stelling is belangrijk omdat goed zitten zonder twijfel beter rijden tot gevolg heeft. Zo moet een bestuurder van onverschillig welk postuur het stuur goed vasthouden, de pedalen en de schakel- pook kunnen bedienen zonder zich in te spannen, hij moet echter ook - en daarover denken tal van automobilisten al minder intensief na - ervoor zorgen, dat bepaalde spiergroepen Laten we beginnen bij de houding van de voet: een voetgewricht onder een te grote hoek leidt tot ver kramping en spanningen in de kuitspieren. De juiste hoek van de voet met het pedaal wordt bereikt door de juiste afstand van de zit ting tot de pedalen. Beenhouding: De knie kan bij een te kleine hoek tot bloedstuwingen in de bee naderen leiden en ook het kraakbeen in de knie ve roorzaakt wrijving en doet dan pijn. Te ver gestrekte benen daarentegen veroor zaken een onnodige voort durende belasting van de spieren in het bovenbeen, waardoor de benen moe worden. Ook hier is de juis te hoek afhankelijk van de juiste afstand van de stoel ten opzichte van de peda len. Bovenbeen, onderbeen en voeten voelen zich het beste bij een hoek tussen 90* en 140 graden. Zoals intussen bekend is, rusten de bovenbenen slechts met geringe druk op de zitting van de stoel en zo is het goed, omdat de ve randering van zitpositie, die de mens - bijvoorbeeld thuis in zijn fauteuil of op een houten stoel - instinctief van tijd tot tijd aanbrengt, ook tijdens het autorijden binnen bepaalde grenzen mogelijk is. Wie te rechtop en te dicht bij het stuur zit, brengt zijn buikorganen in de verdruk king. Daardoor ontstaat een meer oppervlakkige adem haling. Bij een te grote hoek van de armen leidt dit tot ver krampingen en vermoei dheid van de schouderspie ren. Ook het hoofd en de nek, te ver naar voren gestrekt of vanuit een te grote afstand tot het stuur omhooggerekt. veroorzaken spanningen van nek- en schouderspie ren. waardoor hoofdpijn kan optreden. Vóór alles is de rechte hou ding van het bovenlichaam belangrijk. Als het bovenli chaam te ver naar achteren neigt, klopt de ondersteu ning door het bekken niet meer. De bestuurder belast dan de aanhechtingsplaats van de rugspieren aan het bekken te veel, wat bij lan gere ritten tot spanningen in de rugspieren kan leiden. Een sterkere buiging van het bovenlichaam naar achteren zou onder andere omstandigheden heel gun stig zijn, omdat bij een der gelijke houding de druk op de tussenwervelschijven la ger wordt, die bij het recht op zitten nu eenmaal het grootst is. Om deze reden neigt het lichaam van de meeste autocoureurs, strak zittend in hun voorgevorm de stoelen, ook op aange paste wijze naar achteren. Door juist aangebrachte vormen in het oppervlak van de zitting en de rugleu ning, maar ook door een stevige bekleding op de plaats van het bekken tracht de stoelconstructeur een prettig aanvoelende druk- verdeling en de noodzake lijke steun te verschaffen. Op deze wijze wordt de ruggegraat ontlast. Onder zoekingen van fabrikanten Km Spierspannin rn m M het hebben aangetoond, dat de hoek tussen ruggegraat en bovenbeen rond de 100 graden zou moeten bedra gen; het bovenlichaam wordt het minst vermoeid, als het ongeveer 25 graden naar achteren neigt. Naar het oordeel van de inge nieurs, die zich bezighou den met het zitcomfort is bij de leuning het onderste deel. dat het bekken omsluit en ondersteunt, het belang rijkste: het effect hiervan werkt door tot tussen de schouderbladen. Men zou daarom werkelijk de moeite moeten nemen de leuning van de bestuur dersstoel net zo lang te ver stellen tot de prettigste stand, die anatomisch ge zien ook meestal de beste is, is gevonden. Tot slot dienen ook de han den, die het stuur omvatten, in de juiste stand te staan. Bloedstuwingen in de ar men worden vermeden door het stuur losjes en on geveer op harthoogte vast te houden. De oude regel om het stuur volgens de wijzer plaat van de klok - ongeveer in de stand "tien voor drieën" vast te houden, waarbij tevens de schake- larm de juiste stand heeft, wordt daarmee ook uit anatomisch oogpunt beves tigd. Ciildeweg 16 - Vlissingen te!, 01184-17130 na 19.00 uur: 01184-64240 Vri(dagavond koopavond HYunom Hyundai Pony 5-drs. De Mitsubishi L 300: een van de meest aantrekkelijke bestelwagens van deze tijd. En de rViogelijkheden met de L 300 zijn nog groter geworden. Want bet programma is nu uitgebreid met een diesel versie en met een verlengde en verhoogde uitvoering. Nieuw: 2300 cc dieselmotor. Elke L 300 is behalve met een 1600 cc benzinemotor nu ook met een stoere 2300 cc diesel te koop. Alleropmerkelijkste feit: al vanaf 10.000 km per jaar is een L 300 diesel nóg goedkoper dar> de benzineversie! Nieuw: verlengde en verhoogde versie. Op een langere wielbasis is het laadvolume toegenomen tot maar liefst 5.5 kuub. Omdat ook de hoogte vergroot is, gaan ook zeer omvangrijke ladingen moeiteloos mee. Uniek: 5 deuren in elke L 300. Elke L 300 wordt standaard afgeleverd met 5 deuren, waaronder 2 grote schuifdeuren aan weerszijden. Nog nqoit werkte u zó gemakkelijk, met zó weinig tijdverlies. Nieuw: nog nooit kreeg u zoveel bestelauto voor zó weinig geld. Zo n komplete, kompakte 1 600 cc benzineversie hebt u al vanaf f. 14.995,— En rijdt al 300 diesel voor f. 1 7.195,- Prijzen exkl. BTW, af Sassenheim. Wijzigingen voorbehouden. Importrice Hart Nibbrig Greeve B.V., Warmonderweg 12,2171 AH Sassenheim. Tel. 02522-19000. Uw Mitsubishi dealer: Renault 4 GTL L.P.G 1981 10.950,- Renault 4 GTL'80-1981 v.a. 8.950- Renault 5 Tl 1980 9.500,- Renault 5 TL 1982 12.500,- Renault 5 TS 1979 9.900,- Renault 5 GTL 1980 9.900,- Renault 5 GTL 1982 12.900.- Renault 12 TL 1976 2.500,- Renault 12 TS 1977 2.900,- Renault 14 TL. LS. TSmwi9. 1980 v.a. 4.250- Renault 14 GTI 1979 9.500,- Renault 16 TL 1976 1.750.- Renault 16 TX 1977 4.900,- Renault 18 GTS 1979 9.750.- Renault 18 TL 1979 7.500,- Renault 18 TL Stationcar 1979 10.500- Renault 20 TL, LS. TS'78-'79-'80-1981 v.a. 5.900.- Renault Fuego GTS 1981 17.500.- Audi 100 L Diesel 1980 17.500,- Citroën GS en Break .'78-'79-'80 v.a 5.500,- Fiat 131 Diesel 1980 12.500,- Ford Fiësta 1980 8.900,- Ford Escort 1.6 Gl 1982 17.500,- Ford Taunus 1.6 L 1978 4.900.- Honda Civic 1979 7.500- Lancia Beta LPG 1978 2.750.- Mini 1000 1977 2.900,- Mini Metro 1981 11.900.- Mitsubishi Colt (il 1981 12.500.— Opel Kadett 1.2 S 11-1979 9.900.— Peugeot 504 1976 2.750,- Peugeot 504 Automatic. 1978 7.500.- Simca 1307 1308v.a. 1976 v.a. 1.500.- Talbot Solara GL 11-1981 13.750,- Toyota Sportswagon 1977 3.900.- Triumph Spitfire 1980 11.500,- V.W. Passat Variant L.P.G 1977 6.500,- Zoekt U een leuke goedkope maar toch goede oc casion lot f5.000,— kom dan snel eens langs!! Zeker zult U slagen!! -6 MND. GARANTIE GECLEAND EN GE POETST VOL BENZINE INRUIL GEEN PRO-j BLEEM FINANCIERING DIREKT. één jaar verdubbeld Binnen de toenemende au toverkopen over 1983 maakte één automerk een wel zeer spectaculaire stij ging door: Skoda. Werden in 1982 van dit Tsjechische merk in Nederland al zo'n 1400 exemplaren verkocht, in 1983 beliep de verkoop bijna 3000 Skoda's. Voor 1984 hoopt de Neder landse Skoda-organisatie. wiens dealernet ook van 60 naar 100 vestigingen uitge breid werd, 1 procent marktaandeel te bereiken, wat neerkomt op ongeveer 4500 nieuwe Skoda's. Een belangrijke ruggesteun in dit streven is de intro- duktie van de op tal van details verbeterde en aan gepaste 1984-modellen. Naast technische wijzigin gen als een vergrote spoor breedte. de toepassing van tandbeugel-besturing en een thermostatische rege ling van de temperatuur van de inlaatlucht, kennen de nieuwe Skoda's een aan tal cosmetische wijzigingen. Het meest in het oog lopend is daarbij het vernieuwde front met nieuwe koplam pen in een matzwarte grille, een grotere spoiler en bum pers die bestand zijn tegen aanrijdingen tot 4 km/uur. Hyundai Pony, de gezinswagen van 1984. Fraai door de moderne, aërodynamische vormgeving, komfortabel door het ruime interieur en de vele extra's die bij de Pony standaard zijn.Gemakkelijk (X)k, door de handige vijfde deur en de neerkiapbare achterbank en betrouwbaar bovenal door de sterke, zuinige motor en optimale anti-roest behandeling. Uniek wat zekerheid betreft door 3 jaar garantie op techniek en 6 jaar carrosseriegarantie tegen doorroesten van binnenuit. Betaal baar bovendien door lage onderhoudskosten (grote beurt om de 20.000 km) en een prijs die bij vergelijkbare auto's stukken hoger ligt! Tel daarbij op de fraaie Runner-uitvoering die de Pony zo'n exklusief karakter geeft en waarvoor u nu niets extra's betaalt en u kunt niet om de Pony heen. TER WAARDE VAN f 895,- Afgebeeld Puny Runner 1200 GL Pri|zen onder voorbehoud, inkl BTW. af importeur Hvundai doet u een vorstelijk aanbod! Als u voor 15 februari a.s. een Pony koopt, maakt Hyundai daar een exklusieve Runner van. Uw toch al mooie Pony wordt dan uitgerust met een fraaie striping, zwarte mimmerplaathouder, een achterspoiler en aërody namische wieldoppen in de kleur van de carrosse rie. En u krijgt dit exklusieve Runner-pakket official ford-Oealer Gildeweg 20, Telefoon 01184-19420* 4383 NK Vlissingen Oude Rijksweg 60, Telefoon 01182-1443 4339 BD Nieuw- en St. Joosland Wie lekker ligt, zit fout

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1984 | | pagina 10