en
3.495.-
AMITSUBISHI L 300. GESTAALDE PERFEKTIE IN VRACHT.
TRAMPER B.V.
TRAMPER C.V.
Adverteren is bekend blijven
EXKLUSIEF TIJDELIJK INKLUSIEF!
GRATIS
De juiste stand van de autostoel
mm
M. de DREU Co. b.v.
ADVERTEREN
BIJ DE FAAM - DE VLISSINGER ZIT U GOED
Koop nü de exklusieve
Hyundai Pony Runner
zónder meerprijs...
van bougie
wetenswaardigheden uit autoland
Van onze autoredactie
DIJKWEL bv
Woensdag 8 februari 1984
DE FAAM - DE VLISSINGER
Goed
HYUNDAI, MOOI EN NIET STUK TE KRIJGEN
Zusterstraat 34 Middelburg Tel. 01 1 80-1 2972
AL VANAF
OPTIMALE ZEKERHEID: 3JAARGARANTIE OP TECHNIEK-6JAARCARROSSERIEGARANTIE
Goes:
Verrijn Stuartweg 6, tel. 01 100-30768
Vlissingen:
Mercuriusweg 29, tel. 01 1 84-1 9051
OCCASIONS BOVEN 5.000 -
Reageer
snelwant
dit unieke
aanbod is
maar tijdelijk!
cu HYUnDRI
Ford Capri 2.0 GL1 979
Ford Sierra 1 600 L1983
Ford Sierra XRL1983
Ford Taunus 1 600 combi1981
Ford Taunus 1 600 L 2-drs1978
Ford Taunus 2000 GL 4-drs1978
Ford Taunus 1 600 L 2-drs1979
Ford Taunus 1 600 Bravo 2-drs1 981
Ford Taunus 1 600 L automaat1976
Ford Escort 1 300 GL 2-drs1980
Ford Escort 1 300 GL Combi1981
Ford Escort 1 1 00 Bravo 3-drs1 982
Ford Fiësta 1 1 00 Bravo1981
Ford Fiësta 1 100 Bravo1 982
Ford Transit Bestelbus1 980
Audi 80 Automaat1976
BMW 3201981
Citroën GSA1982
Citroën Visa1979
Citroën GS Combi1980
Datsun 120 A F-ll1978
Honda Quintet1981
Honda Civic1980-1981
Mazda 3231980
Mazda 626 SDX met LPG1981
Mazda 626 met LPG1979
Opel Kadett Coupé Berlina 1 979
Opel Kadett1 977
Opel Rekord 1 9001978
Peugeot 305 SR schuifd. metallic lak 23.000 km. 1 983
Peugeot 304 Break1978
Renault 5 GTL1982
Renault 1 4 TL1 980
Talbot Horizon 1.51981
Toyota Cressida1979
VW Derby1979
VW Polo1979
AUTO-AKTUEEL
L 300 nu ook met diesel
en tot 5,5 m3 ruim.
Skoda-verkoop in
Houding hat uien
te nonchalant.
Gevaarlijk!
Hoofdhouding
te inspannend
Ondanks alle pogingen van
de experts met betrekking
tot de anatomisch gevormde
autostoel heeft uiteindelijk
de bestuurder het toch zelf
in de hand, hoe hij gaat zit
ten. Met behulp van de uit
gebreide verstelmogelijk-
heid van de moderne autos
tijdens een langere rit niet
voortijdig moe worden,
omdat ze geheel onnodig te
zwaar worden belast.
Naar de mening van ort-
hopaedisten is er een half
dozijn fouten die in dit ver
band steeds weer worden
begaan.
toel wordt hem de mogelijk
heid geboden zijn stoel door
middel van de glijrails zover
naar voren te schuiven, dat
het stuur hem als het ware
het ademhalen belet of. het
andere uiterste, de rugleu
ning te laten zakken tot in
een weldadige ruststand.
Met andere woorden: de
verstelmogelijkheden zijn zo
veelzijdig, dat het hoog tijd
wordt te laten zien, wat men
allemaal verkeerd kan doen.
Die verstelbare autostoel is
eigenlijk bedoeld om men
sen van verschillende
grootte en lichaamsbouw
een optimum aan zitcom
fort te bieden. De juiste in
stelling is belangrijk omdat
goed zitten zonder twijfel
beter rijden tot gevolg heeft.
Zo moet een bestuurder van
onverschillig welk postuur
het stuur goed vasthouden,
de pedalen en de schakel-
pook kunnen bedienen
zonder zich in te spannen,
hij moet echter ook - en
daarover denken tal van
automobilisten al minder
intensief na - ervoor zorgen,
dat bepaalde spiergroepen
Laten we beginnen bij de
houding van de voet: een
voetgewricht onder een te
grote hoek leidt tot ver
kramping en spanningen in
de kuitspieren. De juiste
hoek van de voet met het
pedaal wordt bereikt door
de juiste afstand van de zit
ting tot de pedalen.
Beenhouding: De knie kan
bij een te kleine hoek tot
bloedstuwingen in de bee
naderen leiden en ook het
kraakbeen in de knie ve
roorzaakt wrijving en doet
dan pijn. Te ver gestrekte
benen daarentegen veroor
zaken een onnodige voort
durende belasting van de
spieren in het bovenbeen,
waardoor de benen moe
worden. Ook hier is de juis
te hoek afhankelijk van de
juiste afstand van de stoel
ten opzichte van de peda
len. Bovenbeen, onderbeen
en voeten voelen zich het
beste bij een hoek tussen 90*
en 140 graden.
Zoals intussen bekend is,
rusten de bovenbenen
slechts met geringe druk op
de zitting van de stoel en zo
is het goed, omdat de ve
randering van zitpositie, die
de mens - bijvoorbeeld
thuis in zijn fauteuil of op
een houten stoel - instinctief
van tijd tot tijd aanbrengt,
ook tijdens het autorijden
binnen bepaalde grenzen
mogelijk is.
Wie te rechtop en te dicht
bij het stuur zit, brengt zijn
buikorganen in de verdruk
king. Daardoor ontstaat een
meer oppervlakkige adem
haling.
Bij een te grote hoek van de
armen leidt dit tot ver
krampingen en vermoei
dheid van de schouderspie
ren.
Ook het hoofd en de nek, te
ver naar voren gestrekt of
vanuit een te grote afstand
tot het stuur omhooggerekt.
veroorzaken spanningen
van nek- en schouderspie
ren. waardoor hoofdpijn
kan optreden.
Vóór alles is de rechte hou
ding van het bovenlichaam
belangrijk. Als het bovenli
chaam te ver naar achteren
neigt, klopt de ondersteu
ning door het bekken niet
meer. De bestuurder belast
dan de aanhechtingsplaats
van de rugspieren aan het
bekken te veel, wat bij lan
gere ritten tot spanningen in
de rugspieren kan leiden.
Een sterkere buiging van
het bovenlichaam naar
achteren zou onder andere
omstandigheden heel gun
stig zijn, omdat bij een der
gelijke houding de druk op
de tussenwervelschijven la
ger wordt, die bij het recht
op zitten nu eenmaal het
grootst is. Om deze reden
neigt het lichaam van de
meeste autocoureurs, strak
zittend in hun voorgevorm
de stoelen, ook op aange
paste wijze naar achteren.
Door juist aangebrachte
vormen in het oppervlak
van de zitting en de rugleu
ning, maar ook door een
stevige bekleding op de
plaats van het bekken tracht
de stoelconstructeur een
prettig aanvoelende druk-
verdeling en de noodzake
lijke steun te verschaffen.
Op deze wijze wordt de
ruggegraat ontlast. Onder
zoekingen van fabrikanten
Km
Spierspannin
rn m M
het
hebben aangetoond, dat de
hoek tussen ruggegraat en
bovenbeen rond de 100
graden zou moeten bedra
gen; het bovenlichaam
wordt het minst vermoeid,
als het ongeveer 25 graden
naar achteren neigt. Naar
het oordeel van de inge
nieurs, die zich bezighou
den met het zitcomfort is bij
de leuning het onderste
deel. dat het bekken omsluit
en ondersteunt, het belang
rijkste: het effect hiervan
werkt door tot tussen de
schouderbladen.
Men zou daarom werkelijk
de moeite moeten nemen de
leuning van de bestuur
dersstoel net zo lang te ver
stellen tot de prettigste
stand, die anatomisch ge
zien ook meestal de beste is,
is gevonden.
Tot slot dienen ook de han
den, die het stuur omvatten,
in de juiste stand te staan.
Bloedstuwingen in de ar
men worden vermeden
door het stuur losjes en on
geveer op harthoogte vast te
houden. De oude regel om
het stuur volgens de wijzer
plaat van de klok - ongeveer
in de stand "tien voor
drieën" vast te houden,
waarbij tevens de schake-
larm de juiste stand heeft,
wordt daarmee ook uit
anatomisch oogpunt beves
tigd.
Ciildeweg 16 - Vlissingen
te!, 01184-17130
na 19.00 uur: 01184-64240
Vri(dagavond koopavond
HYunom
Hyundai Pony 5-drs.
De Mitsubishi L 300: een van de meest aantrekkelijke bestelwagens
van deze tijd. En de rViogelijkheden met de L 300 zijn nog groter
geworden.
Want bet programma is nu uitgebreid met een diesel versie en met
een verlengde en verhoogde uitvoering.
Nieuw: 2300 cc dieselmotor. Elke L 300 is behalve met een
1600 cc benzinemotor nu ook met een stoere 2300 cc diesel
te koop. Alleropmerkelijkste feit: al vanaf 10.000 km per jaar is een
L 300 diesel nóg goedkoper dar> de benzineversie!
Nieuw: verlengde en verhoogde versie. Op een langere
wielbasis is het laadvolume toegenomen tot maar liefst 5.5 kuub.
Omdat ook de hoogte vergroot is, gaan ook zeer omvangrijke
ladingen moeiteloos mee.
Uniek: 5 deuren in elke L 300. Elke L 300 wordt standaard
afgeleverd met 5 deuren, waaronder 2 grote schuifdeuren aan
weerszijden. Nog nqoit werkte u zó gemakkelijk, met zó weinig
tijdverlies.
Nieuw: nog nooit kreeg u zoveel bestelauto voor zó weinig geld.
Zo n komplete, kompakte 1 600 cc benzineversie hebt u al
vanaf f. 14.995,— En rijdt al 300 diesel voor
f. 1 7.195,-
Prijzen exkl. BTW, af Sassenheim. Wijzigingen
voorbehouden.
Importrice Hart Nibbrig Greeve B.V.,
Warmonderweg 12,2171 AH Sassenheim.
Tel. 02522-19000.
Uw Mitsubishi dealer:
Renault 4 GTL L.P.G
1981
10.950,-
Renault 4 GTL'80-1981 v.a.
8.950-
Renault 5 Tl
1980
9.500,-
Renault 5 TL
1982
12.500,-
Renault 5 TS
1979
9.900,-
Renault 5 GTL
1980
9.900,-
Renault 5 GTL
1982
12.900.-
Renault 12 TL
1976
2.500,-
Renault 12 TS
1977
2.900,-
Renault 14 TL. LS.
TSmwi9.
1980 v.a.
4.250-
Renault 14 GTI
1979
9.500,-
Renault 16 TL
1976
1.750.-
Renault 16 TX
1977
4.900,-
Renault 18 GTS
1979
9.750.-
Renault 18 TL
1979
7.500,-
Renault 18 TL Stationcar
1979
10.500-
Renault 20 TL, LS.
TS'78-'79-'80-1981 v.a.
5.900.-
Renault Fuego GTS
1981
17.500.-
Audi 100 L Diesel
1980
17.500,-
Citroën GS en Break .'78-'79-'80 v.a
5.500,-
Fiat 131 Diesel
1980
12.500,-
Ford Fiësta
1980
8.900,-
Ford Escort 1.6 Gl
1982
17.500,-
Ford Taunus 1.6 L
1978
4.900.-
Honda Civic
1979
7.500-
Lancia Beta LPG
1978
2.750.-
Mini 1000
1977
2.900,-
Mini Metro
1981
11.900.-
Mitsubishi Colt (il
1981
12.500.—
Opel Kadett 1.2 S
11-1979
9.900.—
Peugeot 504
1976
2.750,-
Peugeot 504 Automatic.
1978
7.500.-
Simca 1307 1308v.a.
1976 v.a.
1.500.-
Talbot Solara GL
11-1981
13.750,-
Toyota Sportswagon
1977
3.900.-
Triumph Spitfire
1980
11.500,-
V.W. Passat Variant L.P.G
1977
6.500,-
Zoekt U een leuke goedkope maar toch goede oc
casion lot f5.000,— kom dan snel eens langs!!
Zeker zult U slagen!!
-6 MND. GARANTIE GECLEAND EN GE
POETST VOL BENZINE INRUIL GEEN PRO-j
BLEEM FINANCIERING DIREKT.
één jaar verdubbeld
Binnen de toenemende au
toverkopen over 1983
maakte één automerk een
wel zeer spectaculaire stij
ging door: Skoda. Werden
in 1982 van dit Tsjechische
merk in Nederland al zo'n
1400 exemplaren verkocht,
in 1983 beliep de verkoop
bijna 3000 Skoda's.
Voor 1984 hoopt de Neder
landse Skoda-organisatie.
wiens dealernet ook van 60
naar 100 vestigingen uitge
breid werd, 1 procent
marktaandeel te bereiken,
wat neerkomt op ongeveer
4500 nieuwe Skoda's.
Een belangrijke ruggesteun
in dit streven is de intro-
duktie van de op tal van
details verbeterde en aan
gepaste 1984-modellen.
Naast technische wijzigin
gen als een vergrote spoor
breedte. de toepassing van
tandbeugel-besturing en
een thermostatische rege
ling van de temperatuur
van de inlaatlucht, kennen
de nieuwe Skoda's een aan
tal cosmetische wijzigingen.
Het meest in het oog lopend
is daarbij het vernieuwde
front met nieuwe koplam
pen in een matzwarte grille,
een grotere spoiler en bum
pers die bestand zijn tegen
aanrijdingen tot 4 km/uur.
Hyundai Pony, de gezinswagen van 1984. Fraai door de moderne, aërodynamische vormgeving,
komfortabel door het ruime interieur en de vele extra's die bij de Pony standaard zijn.Gemakkelijk
(X)k, door de handige vijfde deur en de neerkiapbare achterbank en betrouwbaar bovenal door
de sterke, zuinige motor en optimale anti-roest behandeling. Uniek wat zekerheid betreft door
3 jaar garantie op techniek en 6 jaar carrosseriegarantie tegen doorroesten van binnenuit. Betaal
baar bovendien door lage onderhoudskosten (grote beurt om de 20.000 km) en een prijs die bij
vergelijkbare auto's stukken hoger ligt! Tel daarbij op de fraaie Runner-uitvoering die de Pony zo'n
exklusief karakter geeft en waarvoor u nu niets extra's betaalt en u kunt niet om de Pony heen.
TER WAARDE
VAN f 895,-
Afgebeeld
Puny Runner 1200 GL
Pri|zen onder voorbehoud,
inkl BTW. af importeur
Hvundai doet u een vorstelijk aanbod! Als u voor
15 februari a.s. een Pony koopt, maakt Hyundai daar
een exklusieve Runner van. Uw toch al mooie Pony
wordt dan uitgerust met een fraaie striping, zwarte
mimmerplaathouder, een achterspoiler en aërody
namische wieldoppen in de kleur van de carrosse
rie. En u krijgt dit exklusieve Runner-pakket
official
ford-Oealer
Gildeweg 20, Telefoon 01184-19420*
4383 NK Vlissingen
Oude Rijksweg 60, Telefoon 01182-1443
4339 BD Nieuw- en St. Joosland
Wie lekker ligt, zit fout