Met de auto veilig
de winter door
automerken
ABC
u
Autobedrijf
CI3YAAL
NIETG0ED?
Sanaa
Het belang van een goede ontsteking
TOYOTA
adaa
HD
L. BLAAS
lenen,
\xSJ
TISSINK BANDEN anc
TOYOTA CARINA II PRIMEUR
OP AUTOSALON BRUSSEL
Diverse
TOYOTA
Louisse Auto t>.v.
DIJK WEL bv
SUBARU
«HjJtWfri tv
DE FAAM - DE VLISSINGER
Woensdag 11 januari 1984
2. Fiat dealer-garantie.
3. 6 maanden omruil-garantie.
OCCASIONS BOVEN 5.000,-
GEBRUIKTE WAGENS
CITROËN GSA 1981
HYUNDAI PONY 1400 GLS
DATSUN BLUEBIRD 1800 1980
PEUGEOT 304 GLD
SIMCA 1100 LX 1976
HONDA CIVIC 1200
1979
10.750,-
6.500,-
9.500,-
6.200,-
1978 4.200,-
Autobedrijf
M. de DREU en Co BV
Zusterstraat 34 Middelburg
tel. 01180-12972
Fiat 127 L 3-deurs8.500.—
Fiat 127 Special 3 drs... 10.900.
Fiat Panda 4511.250.-
Fiat 128 1100 CL 4 drs...5.250.-
Fiat Ritmo 65 L 3 drs7.250.—
Fiat Ritmo 65 Cl 3 drs..12.500.—
Fiat Ritmo Diesel 3 drs.l5.750.-
Fiat 132 1600 4 drs6.750.-
Fiat 131 1600 Special4.250.-
Fiat 131 1600 TC4.500.-
Citroën 2CV6 club 1983.9.250.—
Ford Fiësta 1100 Bravol2.900.-
Honda Motorfiets
VT 750 C8.750.-
Specialisten met aandacht voor u
EERSTE ZEEUWSE AUTOGARAGE
MIDDELBURG
VEERSEWEG 104
Citroën CX 20
WELKOM OP DE
AUTOBEDRIJF KLIP
AUTOBEDRIJF RIJK BV
5 CITROËN
AUTOBEDRIJF KLIP
BLAAS
AUTOBEDRIJF BRITANNIA B.V.
Autobedrijf Joosse
AUTOBEDRIJF BERB0
FA. DE DREU CO
LADA
GARAGE RENT0N
zastava
TRAMPER VLISSINGEN C V.
Louisse Auto b.v.
DIJKWEL BV
DIJKWEL BV
RENAULT
AUTOBEDRIJF DE TOEKOMST
RENAULT
W0NDERGEM MELSE
AUTOBEDRIJF
PAAUWENBURG B.V.
AUTOBEDRIJF CEVAAL
Auto-Poppe Walcheren B.V.
VOLVO
Autobedrijf Van Fraassen b.v.
Iedere automobilist weet
het: bij winterse kou starten
motoren moeilijker dan bij
mooi warm weer. De start
motor moet langer rond
draaien voordat de motor
aanslaat.
Er zijn drie dingen, die op
timaal moeten funktioneren
om een koude benzinemo
tor onberispelijk te laten
starten: de accu met de
startmotor, het systeem
voor de bereiding van het
mengsel (brandstof-lucht
mengselvorming) en ten
slotte de ontstekingsinstal-
latie.
vijftig vonken per seconde,
dat zijn er bij een viercilin-
dermotor samen tweehon
derd per seconde. En al de
ze vonken moeten krachtig
zijn en precies op tijd ko
men.
Voor de vereiste 20.000 Volt
zorgt de bobine. Deze bevat
in feite twee om elkaar ge
wikkelde doch zorgvuldig
geïsoleerde draadwikkelin
gen.
De zogenaamde primaire
wikkeling bestaat uit be
trekkelijk weinig windingen
van een dikke draad, de se
cundaire wikkeling uit een
De accu, een duidelijke
zaak. Alleen een goed gela
den en een niet al te oude
accu kan de startmotor een
zo krachtige stroom leveren,
dat hij de motor lang en
krachtig genoeg kan rond
draaien om hem ten slotte
zó aan de gang te krijgen,
dat hij op eigen kracht blijft
lopen.
De mengselbereiding door
de carburator of het in-
spuitsysteem is ook logisch.
Alleen een optimaal meng
sel van brandstof en lucht
(bij koude motor 11 tot 13
gram lucht op 1 gram
brandstof) ontbrandt bij la
ge temperatuur min of meer
gewillig.
Blijft over de ontsteking.
Wat moet deze bij een kou
de start presteren? Of in het
algemeen: hoe funktioneert
die eigenlijk?
De taak van de ontsteking is
eigenlijk heel eenvoudig:
hij moet ervoor zorgen, dat
steeds op het juiste moment
in de cilinders een vonk
naar de bougies over
springt. In werkelijkheid is
dit echter een uiterst moei
lijke opdracht. Ga maar na:
om aan de kop van de bou
gie een vonk te produceren
moet daar tussen de posi
tieve en negatieve electrode
een spanning van zo'n
20.000 Volt aanwezig zijn.
De accu levert echter slechts
een spanning van 12 Volt.
De accuspanning moet dus
geweldig worden opge
voerd. Bovendien: bij het
overspringen van de vonk
gaat het niet om tienden,
niet om honderdsten maar
om duizendsten van secon
den. Slechts een fractie te
laat of te vroeg en de ont
steking is uiterst gebrekkig.
En ten slotte de hoeveelheid
vonken, die hier nodig zijn:
draait een motor met zes
duizend toeren per minuut,
dan vraagt elke cilinder
groot aantal windingen van
dunne draad. De primaire
wikkeling krijgt stroom uit
de accu. Maar niet in een
ononderbroken stroom.
Een tussengeschakelde
"onderbreker", beter be
kend als stroomverdeler,
waarvan de kern door de
motor draaiende wordt ge
houden, "hakt" de accust-
room in korte fasen. De
primaire wikkeling krijgt
dus ritmische stroomstoten,
precies volgens het ritme
van de zuigerbewegingen.
En nu dat wonderlijke fysi
sche verschijnsel, dat men
"inductie" noemt: telkens
wanneer in de primaire
ontwikkeling een 12 Volt-
stroomstoot aan zijn eind is
en de stroomloze fase be
gint, ontstaat in de omrin
gende secundaire wikkeling
een spanningsstoot met een
sterkte van rond de 20,000
Volt (deze- omzettingsver
houding, zoals hier 12
20.000, hangt af van de
draaddikte en het aantal
windingen van beide
draadwikkelingen.
De aldus "geïnduceerde"
spanning wordt door de
stroomverdeler nauwkeurig
"getimed" over de afzon
derlijke bougies verdeeld.
En zo ontstaan daar die
vonken. En zij ontsteken het
intussen samengeperste
mengsel.
De motor loopt.
Tussen haakjes: om te zor
gen, dat niet reeds in de on
derbreker aan de contact
punten vonken oversprin
gen (waardoor de spanning
voortijdig zou dalen en
bovendien de contactpun
ten zouden verbranden) is
nog een condensator .inge
bouwd. Deze vangt in zeke
re mate als een buffer de
hoge spanning op en egali
seert zodoende de toevloei
ende stroom.
We zien dus, dat de weg van
de electrische energie van
de accu naar de bougie tal
van tussenstations door
loopt, waarbij de energie
deels in "stukken" wordt
gehakt, omhoog wordt ge-
tranformeerd en onderweg
wordt opgeslagen. En het
zal duidelijk zijn, dat al de
ze tussenstations spannings-
en stroomverliezen veroor
zaken, als ze zich niet in
perfecte staat bevinden.
Speciaal bij de koude start
kunnen deze verliezen ech
ter het starten van de motor
verhinderen. De spanning
en ook de stroom (stroom
stoten) zijn dan voor een
goede vonkenoverslag te
gering; de vonken worden
te zwak en komen onregel
matig of helemaal niet. En
hoe kouder het wordt, des te
gevoeliger de motor rea
geert op dergelijke zwakke
plekken in het ontstekings
systeem.
Het loont daarom de moei
te. speciaal aan het begin
van de winter, de ontsteking
grondig te laten controle
ren. Allereerst moet het
ontstekingstijdstip precies
kloppen, dus de ontsteking
moet zorgvuldig zijn afges
teld. Bovendien zou de ge
hele installatie op lekstro
men moeten worden getest.
Dit zijn plaatsen, waar -
bijvoorbeeld door vocht of
door stroomgeleidend vuil -
een klein gedeelte van de
stroom weglekt naar de
massa, zich dus "uit de voe
ten maakt" en daarmee
voor de ontstekingsproce
dure verloren gaat. Te con
troleren zijn verder nog de
correcte bevestiging en het
goede contact van de bou
giekabels alsmede de toe
stand van bobine en con
densator. Zelfs de kleinste
zwakke plekjes in deze on
derdelen leiden tot belang
rijke verliezen. En bij con
tactontstekingen dienen de
contactpuntjes op goede
staat en op juiste afstand
tussen de contactpunten te
worden gecontroleerd (bij
electronische ontstekingsin
stallaties, zoals bijvoorbeeld
bij de Golf GTI, Scirocco,
Passat, de Audi 80 en de
Audi 100 vervalt deze con
trole uiteraard, want hier
gesct iedt de ontsteking niet
mechanisch, maar contact-
loos-electronisch).
En ten slotte dienen de
bougies aan een inspectie te
worden onderworpen. Hier
gaat het voornamelijk om
de juiste electrodenafstand,
die met een speciaal voeler
maatje wordt gemeten. In
uitzonderingsgevallen kun
nen ook scheurtjes in de
porceleinen isolator ont
staan. Normaal gesproken
kan men rekenen op een le
vensduur van de bougies
van 15.000 tot maximaal
20.000 km; doch bij winter
se startproblemen kan het
nuttig zijn al wat eerder
nieuwe bougies te kopen.
Zojuist zijn in ons land aangevoerd de nieuwe Carina II modellen die hun Europese
debuut zullen maken tijdens de autosalon in Brussel, die van vrijdag 13 tot en met zondag
22 januari gehouden zal worden.
De nieuwe Toyota Carina II is er in twee modellen, een 4-deurs Sedan en een 5-deurs
Liftback, ook deze nieuwe Toyota's zijn voorzien van voorwielaandrijving.
Toyota Carina, 4-drs., DX1981 VL
Toyota Carina met LPG1 980 VL
Toyota Carina, 4-drs. DX met LPG1979
Toyota Carina, 2-drs. DX automaat1 978
Toyota Carina, 2-drs. ST1 979 VL
TOYOTA CARINA 4-drs. DX
automaat, bouwjr. 1979 23.000 km
bruin metallic VL
Toyota Corolla 1.3 Liftback DX
1982
Toyota Corolla 1 3 Coupé DX
1980
Toyota Corolla 30 Special
1980 VL
Toyota Tercel Coupé zeer mooi
1979
Toyota Starlet 5-drs De Luxe
1979
Toyota Starlet 1 2 3-drs. Luxe
1980
Toyota Starlet 3-drs Luxe
1979
Toyota Starlet 1 2 3-drs DL
1981
Toyota Cressida. 4-drs DX
1979 VL
Toyota Cressida. 4-drs DX
1980
Toyota Cressida Diesel
1981
Suzuki Alto 28 000 km
1983
TOYOTA LANDCRUISER
HARDTOP DIESEL
60.000 km, bouwjaar 1981
kleur geel
Mitsubishi Galant 1.6 GL met LPG1 980 VL
Citroën GSA Club met schuifdak1 980
Mitsubishi Lancer GL1 982 VL
Fiat 127 3-drs. L1979 VL
Datsun 1 20A F-ll, 4-drs. de Luxe1 979 VL
VW Derby1977
GOEDKOPERE MEENEEMAUTO'S
Simca 1100 Tourist stationcar1 976
Fiat 128 stationcar 1976
Fiat 127 1976 VL
Renault 16 TL 19 76 VL
Citroën GS Club 19/4
Toyota Mark II1973
Toyota Corolla Stationcar 197 7
Toyota Crown. 4-drs DX met LPG 1978
VL.: auto's staan in Vlissingen
Vrijdag
koopavond
Vlissingen
MIDDELBURG I VLISSINGEN
Klein Vlaanderen 97 I Gildeweg13
Tel. 01180-12865 Tel. 01184 12916
AUTO-AKTUEEL
Opel Kadett Berlina 13 S5-drs. 1981
Opel Kadett Berlina.2-deurs
donkerbruin33.000 km 1981
Opel Ascona 16S 4-drs. Luxus34.800 km 1982
Opel Ascona 16S 5-drs28.500 km 1982
Opel Ascona I6S 2-drs. (nw.model)rood 1981
Opel Ascona I6N........99.000 km 1977
Opel Ascona I9N LPGblauw 1980
Opel Ascona Berlina 2.0S4-drs. 1981
Opel Mania82.000 km 1977
Opel Rckord 20S LPG99.500 km 1981
Opel Rekord 20N 4-drs60.250 km 1981
Opel Rekord 2.3 Diesel1979
Opel Kadett 12 N rood 3 drs. 1982
Opel Kadett 13 S Spec, blauw3 drs. 1981
Opel Ascona 16 S beige4 drs. 1982
Citroen GSA Clubblauw 1980
Renault 5 TLrood 1982
Ford Fiësta 1100 L zilvergrijs47.000 km 1979
Ford Taunus 1600 L 2-deurs
rood metallic54.000 km 1978
Talbot Horizon 1.5 GLS 5-deurs
bruin LPG75.000 km 1979
VW Golf Extra35.000 km 1980
VW Derby GLS groen1980
Kalverstraat 1, 4331 LZ Middelburg, Telefoon (01180) 25851
mef drievoudige zekerheid:
1. Bovag garantiebewijs.
Renault 4 GTL L P G1981 10.950,-
Renault 4 GTL'80-1981 v.a. 8.950,-
Renault 5 TL1980 9.500.-
Renault 5 TS1979 9.900.-
Renault 5 GTL1980 10.900.-
Renault 12 TS1977 2.900,-
Renault 14 TL, LS, TS '77-'78-'79-'80 v.a.
4.250,-
Renault 14 GTL1979 9.500,-
Renault 16 TL1976 1.750,-
Renault 16 TX1977 4.900,-
Renault 20 TL, LS. TS '78-'79-'80-'81 v.a.
5.900.-
Renault 20 GT Diesel1980 9.800,-
Renault 5 TL1982 12.500.-
Renault 5 GTL1982 13.500.-
Renaultl2TL1976 2.500.-
Renault 18 TL Stationcar1979 10.500.-
Renault 18 GTS Stationcar1983 22.500.-
Audi 100 L diesel198,0 17.500.-
BMW 5201974 2.900.-
Citroën GS en Break ...."78-'79-'80 v.a. 5.500.-
Fiat 131 Diesel1980 12.500.-
Ford Escort 1.3 S1974 1.200,-
Ford Taunus- 1.6-L1978 4.900,-
Lancia Beta LPG 1978 2.750.-
Mini I000....J...AV.I1977 2.900,-
Mini Metro1981 11.900,-
Mitsubishi Colt GL1981 12.500,-
Peugeot 5041976 2.750.-
Peugeot 3051981 12.500,-
Peugeot 504 Autom1978 7.500,-
Peugeot 504 D Autom1978 10.500,-
Simca 1307 1308.....v.a. 1976 v.a. 1.500,-
Simca 1100 Ti1977 1.250.-
Talbot Solara GL11-1981 13.750.-
Triumph Spitfire1980 11.500,-
V.W. Passat Variant L.P.G1977 6.500.-
V.W. Scirocco Autom....1975 3.900,-
Diverse leuke goedkope auto's, o.a.:
Renault 5, Renault 12, Renault 16, Citroën GS.
Daf. Peugeot 204, Datsun 160B. Citroën Dya-
ne, Simca 1000, Fiat 850, Citroën 2CV4
*6 MND. GARANTIE GECLEAND EN GE
POETST VOL BENZINE INRUIL GEEN PRO
BLEEM FINANCIERING DIREKT.
Gildewee 16- Vlissingen
tel. 01184-17130
na 19.00 uur: 01184-64240
Vrijdagavond koopavond.
25.000 km. 1982
SUBARU 1600 DL 1979
50.000 km.
5-bak silver metallic
Diesel 72.00 km., oranje
43.000 km. 1979
PEUGEOT 104 GL
3 mnd. garantie.
HYUnOPI
eenvoudig uniek
Als ervaren oud FORD-DEALER leveren
wij nog steeds originele FORD
ONDERDELEN en geven wij u ook de
unieke FORD-SERVICE aan uw auto.
SPECIA LE AA NBIEDING:
ARGENTA 100
Demonstratieauto, donkerblauw-metallic.
stuurbekrachtiging en stereo cass. ree
-aaaa—
Herculesweg 12
4338 PL Middelburg - Tel. 01180-12918
Industrieterrein ARNESTEIN
r
OCCASIONS TOT 5.
Citroën GS Pallas1976 81.000 km
Citroën AK4001975 79.000 km
Citroën 2CV4.1976 90.000 km
Citroën GS Club1977 83.000 km
Citroën GS Club1978 72.000 km
Citroën GS Break1978 78.000 km
Citroën G Special1975 90.000 km
Chrysler 16101978 112.000 km
Fiat 1271977 40.000 km
Ford Taunus 1.61974 88.000 km
Mazda 1000...1976 76.000 km
Peugeot 604 SL Autom1976 150.000 km
Peugeot 504 L L.P.G1977 96.000 km
Peugeot 504 GL L.P.G.1977 113.000 km
Renault 20 L L.P.G1977 143.000 km
Sunbeam Avenger1976 47.000 km
Toyota Corona Combi1977 117.000 km
OCCASIONS
VAN 5.000.- TOT 7.500.-
Citroën 2CV6 special1981 54.000 km
Citroën 2200 D1978 143.000 km
Citroën CX2400 Pallas
L.P.G1977 81.000 km
Citroën GS Special1979 47.000 km
Citroën GS Club Break1978 63.000 km
Citroën GS Servicé1978 51.000 km
Renault 4 TL1980 58.000 km
Simca 1308 "Swing"1979 86.000 km
Sunbeam 1.3 LS1978 59.000 km
Talbot 1510 GLS1980 129.000 km
OCCASIONS
VAN 7.500.- TOT 10.000.
Datsun Cherry 1.2 GL1980
Citroën 2CV61981
Citroën Acadiane1982
Citroën G Special1980
Citroën G Special Break1979
Citroën GS Pallas1979
Fiat Ritmo 65 L1979
Renault 14 TL1979
Talbot Horizon 1.5 GLS1979
OCCASIONS VANAF 10.
Citroën BX 16TRS1983
Citroën Visa Super E1983
Ford Taunus 20 GL1980
Citroën Visa GT1983
Citroën GSA club Break en
LPG1981
Citroën Visa GT1982
Citroën GSA Pallas1982
Citroën GSA 11301981
Citroën GSA Club Break.... 1980
Citroën GSA Club1980
Citroën GSA X31980
Citroën GSA Pallas1981
Citroën GSA Pallas1981
Fiat Ritmo 65 CL1980
Renault 4 GTL1981
Renault 20 TS Autom1979
Renault 20 TS1981
Talbot Horizon 1.5 GLS1980
Talbot 1510 GLS1980
Rover 26001981
79.000 km
32.000 km
33.500 km
70,000 km
46.000 km
47.000 km
63.000 km
88.000 km
61.000 km
28.000 km
51.000 km
45.000 km
25.000 km
46.000 km
19.000 km
26.000 km
48.000 km
89.000 km
59.000 km
34.000 km
70.000 km
43.000 km
40.000 km
55.000 km
56.000 km
48.000 km
72.000' km
55.000 km
56.000 km
DEMONSTRATIE-AUTO
april 1983 19.000 km
blauw metallic
Acc. schuifdak, 5-bak.
VEERSEWEG 104
MIDDELBURG
01180 29955
BMW
Industrieweg 1 7
Vlissingen
01 184-13434
Industrieweg 27-29 Vlissingen.
Tel. 01 184-14400, b.g.g.
01 100-28545
dealer voor Walcheren
Middelburg
01 180-29955
DIJKWEL BV
fVeerseweg 104
DtJUI
Industrieweg 1 7
oajmatbu Vlissingen
01 184-13434
EERSTE ZEEUWSE AUTOGARAGE
Herculesweg 12. Middelburg
01180-12918
Industrieterrein Arnestein
Off. dealer van Pers.- en
Bedrijfsauto's
Industrieweg 1 9 Vlissingen
01 184-17736
official Gildeweg 20. telefoon 01 1 84-1 9420 Vlissingen
ford-dealer Oude Rijksweg 60. Telefoon 01 182-1443
Nieuw- en St Joosland
Off. dealer van Walcheren
Gildeweg 1 5-21
Vlissingen - Tel 01184-13995
HYUnORI
Zusterstraat 34 Middelburg
Te) 01 180-12972
Tevens dealer Subaru
Noordmonsterweg4
Middelburg
Tel 01 180-36815
Mercuriusweg 29.
Vlissingen
01184-19051
AUTOMOBIELBEDRIJF JANSSENS BV fe
Pres. Rooseveltlaan 772
Vlissingen Tel 011.84-17100
OPEL.
Kalverstraat 1
Middelburg - 01 180-25851
O.K. inruilwagens - leasing
Pres Rooseveltlaan 745
Vlissingen 01 184-19810
Gildeweg 1 6
Vlissingen 01 1 84-17130
Seisplein 5 Middelburg
01 180-33003
Autobedrijf
T •TrP^9 Industrieweg 31 Vlissingen
'"s* Tel 01 184-15220
SUZUKI
Gerbrandystraat 4
Vlissingen -011 84-65496
Dealer voor Walcheren.
S Klein Vlaanderen 97
TOYOTA Middelburg 01 180-12865
Gildeweg 1 3
Ideweg
Vlissingen 01 1 84-1 291 6
Vlissingen
Gildeweg 22
Tel. 01184-19610
Pr. Rooseveltlaan 768 Vlissingen
Uitlaten, trekhaken, accu- en
schokdemperservice met
Vaco-specialistengarantie.
stap oók over op
specialist
MIDDELBURG
Kinderdijk 64
01180-27502
VLISSINGEN
Gildeweg 7
01184-15141
GOES
Ver. Stuartw. 33
01100-15285