Breskensche Courant
EERSTE BLAD
ik*
ND!
ddelb'irgsche
'ijStoomvaart
Dagblad voor Zeeland waarin opgenomen de
Neutrale scheepvaart
vogelvrij.
Talrijke Nederlandsche schepen door
Duitsche vliegtuigen aangevallen.
Twee opvarendenw.o. een uit Souburg
om het leven gekomen.
Spoorwegramp in
Japan.
ScLcarlcwSsscw
DE OORLOG TER ZEE.
Duitsche duikboot tot zinken gebracht?
Ongerustheid over het
Nederlandsche stoom
schip „Rijnstroom".
hten beluisteren
goed onderhouden
es 15 ct., 30 M. an-
i ct., Afspanisolato-
:t., Aardschake'aars
ierkettingen 12 ct.,
ren 3 ct. Raamin-
ct., Binnendraad 4
óloodkabel 10, 12 ct.
ÏENT, Groenew. 55.
;K gevraagd 3000
ime overwaarde, in
badplaats op Wal
en no. 168, Boekh.
Middelburg.
aart
4 - I -
I - I -
el RotterdamMid-
:n omgekeerd.
Ie klasse J 2.25
.sse 3.50 Enkele
J 1.35 Retour 2e
or het vervoei van
»n zeet billijk,
bfc
te Rotterdam: Erven
•ingvliet 8^, Tel. 2272?
:018.
ebrs. BUY TENHEK,
Telel 3521
SANDERS, Tel 153.
•SrERHUU'l.rei 282.
uur retourbiljetten
ibepe kt.
Ylissingsche Courant
78ste (AARGANG NUMMER 55
DINSDAG 5 MAAR! 1940
V,
löonuementsprys: 1/ ct per weeB ol 2.20 pt
cwartaal Franco per post t 2 50 Afzonderlijk»
lummers 5 ct. Vooi het buitenland neme men eei
ibonnement op net postkantoor zijner gemeente
Advertentieprijs: Van l regels 1 l 25. ieder»
-egel meer 25 een» Bij abonnement special*
orgs Kleine advertenties van l -b regelt
50 cent, iedere regel meer 10 cent (max li
egels» Derde plaatsing gratis VnnroithMtsiing
Uitgave: Hnua t VAN l>E VKi.irr. *i.,öureau>
«Valstr. 68-60. lei. 10 (2 ttjnen). Giro No. 66281
Eigen xantoren te: Bresnens. Dorpsstraat. rel. 21
)ost «n A'est Souburg. Kanaeis#r^«« 15. Tel
ANGESLOTEN BIJ HET BUREAU VOOR PUBLICITEITSWA ARDE, INGESTELD DOOR DE VEREENIGING „DE NEDERl ANDSCHE DAGBLADPERS
KORT COMMENTAAR.
Ons dagblad staat de laatste dagen
vol berichten over aanvallen van
Duitsche vliegtuigen op (natuurlijk
ongewapende) Nederlandsche koop
vaardijschepen.
Het kan geen toeval zijn, dat deze
aanvallen plotseling in zoo grooten
getale plaats vinden. Naast den
onbeperkten duikbootenoorl'og schijnt
Duitschland thans ook den onbeperk
ten luchtoorlog te zijn begonnen. Iets
wat tot op zekere hoogte begrijpelijk
is, voor zoover het vaartuigen van de
Duitschland vijandige landen betreft,
maar dat gerechtvaardigde veront
waardiging oproept, nu zoovele vol
maakt onschuldige Nederlandsche
vaartuigen en hun bemanningen er
het slachtoffer van worden.
De opperbevelhebber der Duitsche
oorlogsmarine, groot-admiraal Raeder,
heeft volgens een bericht van het
Duitsche Nieuwsbureau, dezer dagen
den Berlijnschen vertegenwoordiger
van een Amerikaansche omroepmaat-
schappij een interview toegestaan. Bij
deze gelegenheid zijn opmerkelijke
dingen gezegd. Dingen die wel geen
„verklaring" geven voor dit onbarm
hartige optreden tegen onze scheep-?
vaart, maar die in ieder geval duide
lijk maken, dat Duitschland een wel
overwogen plan uitvoert en voorne
mens is, daarmede door te gaan.
De Duitsche opperbevelhebber ter
zee heeft namelijk o.m. verklaard, dat
de neutrale scheepvaart zich in het
bijzonder blootstelt aan de gevaren
van den oorlog, wanneer zij zich in
de kustwateren van een oorlogvoeren
de mogendheid begeeft. Dit geldt he
den vooral voor de wateren aan de
Engelsche kust (die onze schepen
natuurlijk moéten bevaren, willen zij
Nederland kunnen bereiken!)
Groot-admiraal Raeder voegde-daar
aan toe, dat dit temeer klemt, daar
„het misbruiken van neutrale vlaggen,
alsmede het gebruik van handelssche
pen voor oorlogsdoeleinden, het on
derscheid tusschen vijandelijke en neu
trale koopvaardijschepen bijna onmo-
lijk maakt."
Wij onderschatten de moeilijkheden
niet, die een piloot van een oorlog
voerende natie moet overwinnen om
vast te stellen of hij zich boven een
vijandelijk, dan wel boven een neu
traal schip bevindt.
Maar het gaat toch niet aan, deze
moeilijkheid te willen oplossen in dien
zin, dat de vliegers dan maar alle
schepen, die zij bespeuren, gaan bom
bardeeren, omdat zij zoo moeilijk uit
elkaar te houden zijn, o.m. doordat
Engeland al dan niei misbruik maakt
van neutrale vlaggen!
Toch schijnt dit het Duitsche voor
nemen te zijn. Volgens hetzelfde
D.N.B.-bericht, heeft groot-admiraal
Raeder in dit interview nog gezegd:
..Duitschland kan den neutralen slechts
aanraden de politiek van president
Roosevelt na te volgen, die aan de
Amerikaansche scheepvaart het be
varen van de gevaarlijke zone rondom
ingeland heeft verboden. Zoolang
ingeland vasthoudt aan zijn metho
den, is er geen bescherming voor de
neutrale scheepvaart in de oorlogs
zone."
Ziedaar een officiëele Duitsche ver
klaring. Zij is openhartig genoeg. Zóó
openhartig, dat wij er ons maar op
voorbereiden nog ettelijke kolommen
te moeten vullen met tragisch nieuws
over aangevallen Nederlandsche sche
pen en omgekomen opvarenden. Maar
bovendien is deze verklaring van de
grootste beteekenis voor het Neder
landsche volksleven. Want onze
scheepvaart moet in tact blijven,
billen wij op den duur het nood
zakelijke voedsel kunnen verkrijgen,
^aren in deze omstandigheden be
rekent met wiskundige zekerheid, dat
Groninger kustvaarder „Elziena" beschoten en gezonken.
Het Nederlandsche motorschip „El
ziena", thiiisbehoordend te Sappemeer,
dat op weg was van Galathee by
Ooltgensplaat naar Leith in Schotland
met een lading uien, is Maandag
ochtend op de Noordzee door een vlieg
tuig beschoten, waarbij de kapitein, de
heer H. Eldriks, en de motordryver,
Lou Moolenbroek uit Souburg,
werden gedood.
Reuter meldt hieromtrent nader uit Lon
den, dat het schip bij de beschieting in
brand geraakte en dat het na twee uur
tijds zonk; de bemanning bestond in
totaal uit vijf personen. De drie over
levenden zijn te Blyth aan land gebracht.
Twee hunner werden gewond.
De aanval geschiedde Zaterdagochtend
vroeg. Het schip was Zaterdag 24 Febr.
uit Vlissingen vertrokken. Op de
scheepswanden waren groote Nederland
sche vlaggen geschilderd, zoodat de na
tionaliteit van het schip duidelijk zicht
baar was. Naar de kok, de heer M. de
Jager uit Kapelle by Goes, die in het
ziekenhuis is opgenomen, met verwondin
gen aan het hoofd, het gelaat en de
armen, verklaarde, heeft een Duitsch vlieg
tuig, na zeer laag over het schip gecirkeld
te hebben, de „Elziena" zesmaal met ma
chinegeweervuur bestookt.
De kapitein was om zich te beschermen
plat op den vloer van den stuurhut gaan
liggen en gaf mij, aldus de heer Jager,
bevel om naar beneden te gaan. Het
achterdek werd door een bom getroffen,
waarna een andere bom de stuurhut ver
splinterde. De kapitein kwam hierbij om
het leven. De heer Jager werd door de in
het rondspringende splinters van de stuur
hut getroffen en gewond. Toende motor
drijver en de eerste stuurman trachtten
een reddingboot neer te laten, dook het
vliegtuig opnieuw omlaag en liet het een
derde bom vallen, welke de reddingboot
vernielde en de motordrijver doodde.
Het schip vloog in brand.
„Ik gooide een vlot over boord," aldus
vervolgde de heer Jager, „en dook in zee.
De eerste stuurman en de matroos volgden
mij en wij slaagden er in met het vlot
weg te komen, maar het was zoo enorm
koUd, dat wij op elkaar moesten gaan
liggen om een beetje warmte te krijgen"
Een Deensch schip heeft de drie mannen,
nadat deze 36 uur hadden rondgedreven,
opgepikt.
De „Elziena" was het eigendom van den
heer J. Patje en had een bruto inhoud van
197 ton. Het schip was in 1931 te Gro
ningen gebouwd. Het was op 22 Februari
van Galathee naar Leith vertrokken met
een lading van 200 ton uien. De .Elziena"
werd Donderdag of Vrijdag jL te Leith
verwacht en was dus enkele dagen over
tijd.
De drie geredde leden der bemanning
zijn: de eerste stuurman Albert Dinkele,
de kok Marinus de Jager en de matroos
Hendrik Hendriks. Eldriks, die 22 jaar
was, maakte zijn eerste reis als kapitein.
Nog enkele Nederlandsche kust
vaarders onder vliegtuigmitrail-
leurvuur.
Ook de Nederlandsche kustvaarders
„Wasa", „Amazone" en „Boekeloo" zijn
tydens de vaart op de Noordzee door
vliegtuigen met mitrailleurvuur bestookt.
De schepen waren Vrijdagavond om zeven
uur uit New Castle on Tyne vertrokken,
allen geladen met kolen voor België. Zij
werden aangevallen, nadat zij ongeveer een
uur gevaren hadden.
De „Wasa"en de „Boekelo" hebben
Inmiddels de haven van bestemming be
reikt. Zij bekwamen geen schade bij de
beschieting. Men heeft niet gehoord, dat
dit bij de „Amazone" wel het geval zou
zijn.
Een Engelsche boot, welke tn de naby-
heid van het drietal Nederlandsche kust
vaarders voer werd gebombardeerd.
Opvarenden van de „Boekeloo" namen
er slachtoffers vallen. Toch kan het
niet achterwege blijven. Het „navi-
gare necesse est" (er moet gevaren
worden) heeft thans een wel heel
tragische actualiteit gekregen. Hopen
wij, dat onze oosterburen nog zullen
inzien, dat dit optreden toch te ver
gaat jegens een natie waarmede zij
vredelievende en vriendschappelijke
betrekkingen onderhouden en die in
haar vorstenhuis zulke nauwe banden
met Duitschland heeft.
waar, dat van den Engelschen wal af een
vliegtuig werd neergeschoten en in zee
stortte.
In een onderhoud, dat met een van de
opvarenden plaats had, deelde deze aan het
Vad. o.m. mee:
Vrijdagavond omstreeks zeven uur ver
lieten wij de haven ven Newcastle on Tyne
in gezelschap van de Nederlandsche zee
motorschepen „Wasa" en „Amazone". We
hadden nauwelijks een goed half uur ge
varen, toen boven ons schip een onbekend
vliegtuig opdook. Het onthaalde ons op
een regen van kogels, die echter alle hun
doel misten en aan weerszijden van het
schip in het water terechtkwamen. Wij
zochten dekking in de stuurhut en zagen
het vliegtuig na korten tijd in de richting
van de „Amazone" verdwijnen. Dit vaar
tuig werd eveneens met mitrailleurvuur
bestookt, waarna een Engelsche boot, die
zich in onze nabijheid bevond, aangevallen
werd. Wij voelden den luchtdruk van de
bommen, die vlak jij ons explodeerden.
Hoe het met dit schip is afgeloopen, is
ons niet bekend.' Ook de „Wasa" kreeg
een beurt.
Ondertusschen werd ons schip voor de
tweede maal aangevallen en vermoedelijk
door een ander vliegtuig dan het eerste.
Wéér troffen de kogels geen doel. Wij
zaten nog vrij dicht onder den wal en
hier was men allesbehalve rustig gebleven.
De stralenbundels van de machtige zoek
lichten schoten omhoog en doorzochten
het luchtruim. Na korten tijd had men
een vliegtuig, dat zich \rtdr ons bevond,
ontdekt en wij zagen het in zee neer
storten. Wij hebben toen onze reis ver
volgd en ontmoetten later de „Wasa".
Hier bleek ook alles wel aan boord te zijn.
De „Amazone" hebben wij niet meer ge
zien.
Tot zoover het relaas van den oog
getuige.
De „Boekelo" heeft inmiddels de reis
naar Zelzate voortgezet. Verder kwam nog
te Terneuzen binnen het Nederlandsche
zeemotorschip „Bart", dat tijdens den aan
val op het motorschip „de Ruyter", die
gisterochtend is geschiedt, in de nabijheid
vertoefde.
Zondag zijn twee Nederlandsche vracht
schepen de haven van Oosteinde binnen ge-
loopen, die rapporteerden, dat zij op de
Noordzee door vliegtuigen waren bescho
ten.
Het betrof het vrachtschip „Limburg"
van de N.V. Scheepvaart Maatschappij
Limburg te Terneuzen, metende 345 ton,
en het vrachtscnip „Sehieland" van de
Scheepvaart- en Steenkolen Maatschappij
te Rotterdam, metende 2.249 ton.
Beide schepen kwamen met een lading
steenkool uit Newcastle. Zij werden ver
scheidene malen met de machinegeweren
der vliegtuigen beschoten. Gelukkig werd
niemand gedeerd. Er werd geen schade
■aangericht.
De „Jonge Willem" ook beschoten.
De Engelsche bladen berichten, dat het
Nederlandsche motorschip „Jonge Willem"
van de Middellandsche Zeevaart Comp.,
dat vijftig overlevenden van het gebom
bardeerde Engelsche passagiersschip „Do
mala" redde, zelf heeft blootgestaan aan
bommen en machinegeweervuur van
Duitsche vliegtuigen.
De bemanning van de „Jonge Willem"
vertelde, dat een bom op slechts twintig
voet van het schip in zee viel, en dat het
vliegtuig een duikvlucht leed en de dek
ken met machinegeweerkogels bezaaide.
Persoonlijke ongelukken kwamen niet
voor.
Een half uur later za°- de bemanning,
dat de „Domala" aan den horizon in
vlammen stond.
REGEERING BESCHIKT NOG
NIET OVER AUTHENTIEKE
GEGEVENS.
Naar aanleiding van de aanvallen
van vreemde vliegtuigen op Neder
landsche schepen in de Noordzee,
hebben wy te bevoegder plaatse ge
ïnformeerd naar hetgeen de regee
ring zich voorstelt ter zake te ver
richten.
Naar wy vernamen, beschikt de
regeering op dit oogenblik nog niet
over andere gegevens dan de mede-
deelingen, in de Pers over het ge-
oeurde verbreid. Zij zal echter niet
nalaten om, zoodra haar authentieke
jegevens ten dienste staan, de stap
pen te ondernemen, welke ter be
scherming van onze scheepvaart te
gen dergelijke aanvallen, noodig
xunnen blyken.
MEN VREEST 120 DOODEN.
Bij de grens tusschen de Japansche
provinciën Jamagata en Niigata heeft zich
volgens Domei in den vroegen ochtend
een spoorwegongeluk voorgedaan, dat.
naar men vreest, 120 menschen het leven
gekost heeft.
Een uit zes wagons bestaande trein van
den dienst Jonezawa— Sakamati is even
na het verlaten van een tunnel in het water
gereden doordat de brug, die ter plaatse is
gebouwd, door een lawine vernield was. De
locomotief en vyf wagons vielen 25 meter
omlaag, vier der rijtuigen geraakten in
brand.
Een hulptrein met medicamenten en am
bulancepersoneel was spoedig op de plaats
van de ramp aangekomen, doch het red
dingswerk wordt belemmerd door de hoog
liggende sneeuw.
Tot dusverre zijn twee lijken gevonden,
men heeft 21 menschen bevrijd, doch 8
hunner waren zwaar gewond. Gemeld
wordt, dat het geheele treinpersoneel is
omgekomen.
Dit nummer bestaat uit 2 bladen.
wan
len
lag
zie ^ntueel -
"laatste berichten.
Talryke Nederlandsche schepen door
Duitsche vliegtuigen aangevallen.
v. 'ag. 1, eerste ^lad)
De bouw van 130 woninger door St.
V. illibrord gaat niet geheel door.
(Stadsnieuws Vlis^ -~en)
Nieuwe veiligheidsvoorsc>-"i"*i voor
de scheepvaart in oorlogstijd.
(Pag. 2, tweede blald)
Ernstige spoorwegramp J~pan.
(Pag. 1, eerste blad)
Naar gisteren officieel te Londen werd
medegedeeld, is waarschijnlijk een Duit
sche duikboot tot zinken gebracht.
De U-boot werd op de reede van Schil-
lig door een Britsch vliegtuig aangevallen.
Het toestel liet vier bemmen vallen, waar
van er een de duikboot tusscuen de com:
mandotoren en den achtersteven trof.
In het communique van het ministerie
van luchtvaart wordt nog gezegd, dat na
den aanval gezien ;verd, dat de duikboot
ih een grauwzwarte rookwolk gehuld was
en dat alleen het bovendeel van den com
mandotoren nog boven water uitstak.
BIJZONDERE WEEK VOOR DE
BRITSCHE VLOOT.
De Britsche admiraliteit heeft een com
munique uitgegeven, waarin verklaard
wordt, dat de week, die op 3 Maart is
geëindigd een bijzondere week is geweest
voor de Britsche vloot en haar optreden
ten aanzien der koopvaardij.
De eenige Engelsche schepen, die tot
zinken gebracht werden in die week
waren de „Albano", groot 1176 ton,
en de „Cato", groot 710 ton, zoodat
het totale Engelsche verlies slechts
1886 ton bedroeg. Aan den anderen
kant brachten vier Duitsche schepen
zichzelf tot zinken in diezelfde week
om te ontkomen aan buitgemaakt
worden. Het waren de „Wolfburg",
6201 ton, de „Heidelberg", 6330 ton,
de „Troja", 2390 ton en de „Arucas",
3369 ton, in totaal 18490 ton.
De „Arucas", die een waardevolle lading
kwik aan boord had, was het laatste van
d*1 zes Duitsche schepen, di: twee weken
geleden uit Vigo waren vertrokken. Van
die zes schepen zijn drie buitgemaakt
door de Engelsche en de Fransche vloten,
één bracht zichzelf tot zinken, één strandde
in het noordelijk deel van den Noorschen
territorialen corridor en slechts één slaagde
er in naar Duitschland te komen.
100 OPVARENDEN VAN DE DOMALA"
WORDEN VERMIST.
Officieel werd gisteren te Londen mede
gedeeld, dat 100 van de 295 opvarenden
van de „Domala" worden vermist. Hier
onder bevonden zich 46 Europeesche offi
cieren.
Onder de vermisten bevinden zich ook
de beide stewardessen, de eenige vrouwen,
die aan boord van het schip waren. Men
veronderstelt, dat zij door de ontploffing
onmiddellijk zijn gedood.
De eerste officier van de „Domala"
heeft tegenover een verslaggever van Press
Association verklaard: „Het is niet waar,
dat de Duitschers de opvarenden, toen zy
zich in de booten van het schip verwij
derden, met machinegeweren hebben be
schoten."
„Maasdam" met schipbreukelingen
te New Vork.
De „Maasdam" van de Holland-Amerika-
Lijn is gisteren te New York aangekomen
met 36 zeelieden aan boord die het schip
had opgepikt na de torpedeering van het
Finsche s.s. „Wilja". De „Wilja" is twee
weken geleden op de Noordzee gezonken.
Een Duitsche onderzeeër
rapporteert.
Een Duitsche onderzeeër, welke van een
kruistocht terug is gekeerd, heeft volgens
het D.N.B. gemeld, dat hij op zijn tocht
een aantal schepen met in totaal 36.000
bruto register tonnen tot zinken heeft ge
bracht.
Duitsche sloepen gevonden.
Zondag heeft een petroleum-tankschip
van de Amerikaansche marine op 360
mijl ten zuidwesten van de Dominikaan-
sche republiek twee Duitsche sloepen ge
vonden, afkomstig van een schip van de
Hamburg-Amerika Lijn.
Proces naar aanleiding van het
vergaan van de „Athenia".
Nagelaten betrekkingen van de Ameri
kanen, die bij het verg/an van de „Athe
nia" het leven hebben verloren, alsmede
de Amerikanen, die bij deze ramp werden
gewond, hebben volgens het Duitsche
Nieuwsbureau schadevergoeding geëischt
van de reederij, ten bedrage van 700.000
dollar. De bekende rechtsgeleerde uit
Washington, Nuget, behartigt de belangen
van de klagers. Hij deelde mede, dat bin
nenkort ook het schuldvraagstuk ter
sprake zal komen.
Britsch schip gezonken.
Het Britsche mailschip „Pacific Relian
ce" (6.717 ton) is voor dï westkust door
vijandelijke actie tot zinken georacht.
Doordat het schip nog aan .enlyken tijd
bleef drijven, konden de 53 opvarenden
zich in vier sloepen redden. Een vliegtuig
van de koninklijke luchtmacht wees den
schipbreukelingen den weg naar het land;
zij zijn veilig aangenomen.
BRITSCH SCHIP ZENDT NOODSEINEN
UIT.
Door duikboot achtervolgd.
Het 5481 ton metende Britsche stoom
schip „El Ciervo" heeft volgens Havas per
radio medegedeeld ,dat het door een duik
boot achtervolgd werd. Het schip bevond
zich op 900 mijl ten oosten van de Maag
den-eilanden.
GROOT BRITSCH TANKSCHIP
GETORPEDEERD.
Ontsnappingspoging mislukte.
In het Kanaal is gisteravond om halfne-
gen het 10.516 ton metende Britsche tank
schip „Charles F. Meyer" getorpedeerd.
Kort te voren had de bemanning omstreeks
50 kilometer ten Z.Z.O. van Hastings een
Duitschen onderzeeër waargenomen, meldt
de Tel. Het schip liep volle kracht voor de
duikboot uit, doch de vlucht mocht met
baten. Het werd vlak boven de waterlyn
door een torpedo getroffen en de geweldige
explosie, die volgde, tilde het groote schip
op en draaide het een kwart slag om.
De Britsch 2 aarniia 'ce c i j aantal
torpedobootjagers naar de opgegeven posi
tie gedirigeerd en hulpschepen uitgezonden.
Ook vertrokken enkele der snelste bom
menwerpers om den strijd tegen de U-boot
aan te binden.
De „Charles F. Meyer" is een nieuw
schip. Het is in 1938 te Hamburg bij Blohm
und Voss gebouwd en behoort aan de Oil
Tankers Ltd. te Hongkong.
EEN GEKAPSEISDE REDDINGSLOEP
DRIJVENDE AANGETROFFEN.
Nog kans op redding der bemanning?
Bij de Hollandsche Stoombootmaatschap
pij te Amsterdam verkeert men in de
grootste ongerustheid over het stoomschip
„Rijnstroom" van deze reedery, dat Zon
dag van Duins naai Amsterdam is ver
trokken en waarvan men sindsdien niets
meer heeft vernomen.
Met vritf groote zekerheid kan worden
aangenomen, dat het schip is gezonken, een
sterke aanwijzing daarvoor vormt het feit,
dat Zondag in de buurt van den boei b\j de
v/esthinder verschillende eigendommen van
de „Rijnstroom" drijvende zijn aangetroffen
nl. een gekapseisde reddingsloep, enkele
reddingboeien, verscheidene goederen, wel
ke tot de lading behoorden en dekplanken.