SPORT
KUNST
STOOMVAARTLIJNEN
SCHEEPVAARTBERICHTEN
URKER BOTTER DOOR DEN STORM
IN GEVAAR.
Juist op t\jd door d© „Dorus Rykers"
gered.
Tijdens den hevigen storm van gister
avond, die te Den Helder een windkracht
had van 8 tot 9, geraakte de Urker botter
U.K. 44, schipper A. Post, die zich op weg
naar de Noordzee bevond, doch door het
stormweer genoodzaakt was de haven van
Nieuwediep weer op te zoeken, in groot
gevaar. Het schip kreeg door de storm
zeeën water binnen, waardoor de motor
defect geraakte. Ook werd het roer on
klaar. Door den vloed werd de botter
steeds meer naar de kust gedreven, het
geen bemerkt werd door op den drjk staan
de visschers, die den heer van Dok van het
kantoor van het K.N.M.I. waarschuwden.
Men verzocht den commissaris van het
loodswezen te Den Helder om assistentie.
Deze laatste informeerde bij de kustwacht
te Kijkduin, bij Huisduinen, waar hij ver
nam, dat de Urker botter op gewone
kracht binnen kwam. Toen echter de op
den dijk staande visschers vuursignalen op
den Urker botter bemerkten (de schipper
had namelijk het brandbare materiaal op
zijn schip in brand gestoken), werd nog
maals om assistentie aangedrongen. Hier
op voer de „Dorus Rijkers" met schipper
Coen Bot uit. Tengevolge van den storm
was de Urker botter op vijftig meter af
stand van de steenen dijkglooiing gedre
ven. Het was op dat oogenblik, dat de „Do-
rus Rijkers" ter plaatse kwam. Was de
boot later aangekomen, de botter zou zeker
tegen den dijk te pletter zijn geslagen.
Na anderhalf uur vergeefsche pogingen
slaagde men er in vast te maken, waarna
de U.K. 44, waarop zich behalve schipper
Post nog twee menschen bevonden, de ha
ven van Nieuwediep werd binnengesleept,
waar men om half twee aankwam.
EEN MOOIE AANWINST VOOR HET
REDDINGSWEZEN.
Motorreddingvlet volgens Hotchkiss-
systeem uitgerust.
De Noord-Zuid-Hollandsche Redding-
Maatschappij heeft vandaag een nieuwe
aanwinst van haar vloot in dienst gesteld:
een motorstrandreddingsvlet, uitgerust vol
gens het Hotchkiss-systeem.
De boot, een verbouwde reddingsvlet,
wordt gestaticnneerd te Den Helder en is
bestemd voor reddingen op de wadden. Het
bijzondere van deze vlet is dat geen schroef
doch ingebouwde schoepen voor de voort
beweging zorgen.
De reddingen in ondiep water worden
dikwijls hoogst gevaarlijk doordat de
schroef een zeer kwetsbare plek van het
scheepje is. De bladen kunnen stuk slaan,
er kan een touw of ketting tusschen de
schroef kcmen en dan is het vaartuig over
geleverd aan wind en water.
Bij het Hotchkiss-systeem zijn deze ge-
Varen uitgeschakeld.
De vlet heeft een diepgang van onge
veer 45 c.M., de twee stel schoepen, ge
monteerd op een horizontale as, zijn inge
bouwd in twee trommels, die aan de on
derzijde open zyn. De schoepen steken niet
onder het schip uit, zoodat bij schuren
over het zand niets wordt beschadigd. De
4 cylinder Kromhout Herculesmotor van
30 P.K., die de reddingsvlet een snelheid
van ongeveer 10 K.M. geeft, is waterdicht
in de boet ingebouwd. Een tank met zoet
koelwater is eveneens ingebouwd in een
tank, die omspoeld wordt door het zeewa
ter, zoodat hefc koelwater in de tank
steeds op temperatuur blijft. Wordt de
automatische koelwaterinrichting onklaar,
dan kan een handpomp voor toevoer zor
gen.
Het nieuwe schip zal den naam „C. K.
Baas" dragen. Wijlen de heer Baas, oud
stationschef te IJmuiden en Wormerveer
heeft aan de N.Z.H.R.M. een aanzienlijk
bedrag gelegateerd, waaruit de verbouwing
en de inrichting van de Hotchkiss-voort-
beweging is gefinancierd.
In Engeland zijn eenigen tijd geleden
Vier vletten volgens het Hotchkiss-systeem
gebouwd en de heer de Booy, secretaris
van de N.Z.H.R.M. heeft toen de proeven
daar bijgewoond.
Intusschen zal hier te lande met de ver
dere toepassing van het Hotchkiss-systeem
worden gewacht, omdat op het oogenblik
proeven worden genomen in Engeland, met
het zgn. systeem-Gill, waarbij de besturing
via de watervoortstuwing is geregeld. Dit
komt de bestuurbaarheid ten goede, zoo
dat het schip zeer snel manoeuvreert, wat
bij reddingen in ondiep en woelig water
van het hoogste belang is.
BRITSCHE TRAWLER OMGESLAGEN.
Negen personen omgekomen.
De Britsche trawler „Lady Jeanette" is
gisteren in de Humber omgeslagen, korten
tijd na te zijn teruggekeerd van de reis.
Het schip lag voor anker, in afwachting
van het oogenblik, waarop men de haven
kon binnenvaren. Een plotselinge wind
vlaag dreef het schip tegen een onder wa
ter liggende modderbank, met het gevolg,
dat het omsloeg. Sleepbooten kwamen hulp
brengen en redden de leden der beman
ning, die zich vastklemden aan den rand
van het vaartuig, die nog boven water uit
stak. Van de achttien opvarenden kwamen
echter negen om het leven.
Brand aan boord van de „Pasteur".
De „Paris Midi" verneemt uit Saint Na-
zaire dat in den afgeloopen nacht een
groote brand is uitgebroken aan boord van
het Fransche mailschip „Pasteur", dat op
de werf Penhoet wordt gebouwd. Het ge
vaar was zeer groot, aangezien de vlam
men lekten aan een tank met stookolie. De
brandweer wist evenwel te voorkomen, dat
deze brandstof vlam vatte.
Vanochtend te zes uur was alle gevaar
geweken. De schade is zeer groot, de oor
zaak is niet bekend.
VOETBAL:
Wijzigingen westrijdprogramma Z.V.B.
Van de voor Zondag a.s. vastgestelde
wedstrijden van den Z.V.B. zijn uitgesteld
Terneuzen 3Philippine 1.
IJzendijke 2Biervliet 2.
Nieuwland 1De Zeeuwen 4.
E.M.M. 2Goes 4,
terwijl de volgende ontmoetingen zijn in-
gelascht
Oostburg 2Biervliet 2.
Hontenisse 1Philippine 1.
Kortgene 1Nieuwland 1.
Middelburgsche Boys 1E.M.M. 2.
KORFBAL
Vriendschappelijke wedstrijden.
Bij gunstige weer- en terreingesteldheid
komen Zaterdagmiddag B.K.C. (Breskens)
en Animo (Oost- en West-Souburg) op be
zoek bij Madjoe, teneinde tegen twee
teams van deze club vriendschappelijke
wedstrijden te spelen.
N.V. VEREENIGD ROTTERDAMSCH-
HOFSTAD-TOONEEL WORDT
GELIQUIDEERD.
In de dezer dagen gehouden algemeene
vergadering van aandeelhouders van bo
vengenoemde vennootschap is met alge
meene stemmen besloten tot liquidatie
over te gaan. De vergadering stond onder
leiding van den voorzitter van den raad
van bijstand, den heer A. J. M. Goudriaan.
Aanwezig, resp. vertegenwoordigd, waren
tien aandeelhouders, uitbrengende 33 stem
men. De directeur, de heer C. van der Lugt
Melsert, is met de liquidatie belast onder
toezicht van den raad van bijstand.
De vergadering hechtte voorts met al
gemeene stemmen haar goedkeuring er
aan, dat na uitkeering van 100 pet. aan
aandeelhouders welke uitkeering" krach
tens de goedgekeurde balans mag worden
verwacht het overschot, voor zoover
aanwezig, na aftrek van de onkosten en
verdere uitgaven ingevolge de genomen
besluiten, geschonken zal worden aan het
suppletiefonds van het algemeen pensioen
fonds van Nederlandsche tooneelisten.
De voorzitter dankte den heer van der
Lugt Melsert voor de voortreffelijke dien
sten, door hem in velerlei opzicht aan de
vennootschap en het tooneel bewezen.
RECHTSZAKEN
Een wreede „geneesmethode".
Woensdag stond voor den Zutphenschen
politierechter een 50-jarige arbeider uit
Zutphen terecht, die een zieke kat met een
scheermesje een stukje van de ooren had
afgesneden, zoodat die zich wegens dieren
mishandeling had te verantwoorden. De
man deed de ontstellende mededeeling, dat
dit coupeeren een bij de boeren vfeelvuldig
voorkomende gewoonte is, die zij als een
geneesmiddel beschouwen. Het zou een be
teren bloedsomloop bevorderen, waardoor
de zieke beesten beter werden. Een vee
arts als getuige-deskundige gehoord, noem
de deze wreede mishandeling ondoeltref
fend, herinnerend aan vroegere eeuwen,
toen dit onder het volk als „aderlaten"
werd beschouwd. Zoowel de politierechter
als de officier van justitie achtten het
wenschelijk dezen verdachte met nadruk
te overtuigen van het onzinnige van zijn
daad. Hij werd conform den eisch tot 20
boete subs. 10 dagen hechtenis veroor
deeld.
DE STRIJD TEGEN WILDE
AUTOBUSDIENSTEN.
Hooge boeten opgelegd.
Voor den Amsterdamschen kantonrech
ter hebben vandaag weer drie zaken tegen
wilde autobusdiensten gediend.
Den directeuren van de N.V. Nederland-
sche Unie, rijdende van Amsterdam naar
België en van Amsterdam naar Hilversum,
van de S. en A. Tours, rijdende van Am
sterdam op Dusseldorf en van de Gooi-
Express, rijdende van Amsterdam via La
ren en Hilversum naar Baarn, was tenlaste
gelegd dat zij na 15 Februari autobusdien
sten hadden onderhouden zonder de ver-
eischte vergunning, vereischt in het nieu
we R.A.P., autobusdiensten hadden onder
houden.
De directeuren van de S. en A. Tours en
de Gooi-Express waren niet verschenen.
De ambtenaar van het O.M., mr. Over-
beek, eischte in beide gevallen 500 subs.
1 maand hechtenis, de kantonrechter ver
oordeelde de verdachten bij verstek tot
300 boete.
De heer Pool, directeur van de N.V. Ne-
derl. Unie, was vertegenwoordigd door mr.
G. de Grooth te Rotterdam. Ook in dit ge
val vorderde het O.M. 500 boete. Mr. de
Grooth was van oordeel, dat geen veroor
deeling zou kunnen volgen, omdat ook dit
nieuwe R.A.P. niet-verbindend is, daar de
bepalingen van het R.A.P. verder gaan dan
de machtigingswet veroorlooft.
De kantonrechter zal in dit geval een
schriftelijk vonnis wijzen op 16 M*qrt a.s.
KERK- EN SCHOOLNIEUWS
Regeling van het voorbereidend hooger en
het algemeen vormend middelbaar
onderwijs.
Bij de Tweede Kamer is een ontwerp van
wet tot regeling van het voorbereidend
hooger en algemeen vormend middelbaar
onderwijs ingediend.
Aan de Memorie van Toelichting is het
volgende ontleend
De H.B.S. en het gymnasium beschouwt
de minister als voorbereidend hooger on
derwijs. Hij is ervan overtuigd, dat met de
vier toegangswegen tot het hooger onder
wijs, zijnde gymnasium alpha en beta en de
a- en b-afdeeling der H.B.S. met parallelle
staatsexamens, kan worden volstaan.
Een verkleining van dit aantal komt hem
niet gewenscht voor.
In het algemeen acht de minister een wij
ziging in het studieplan der twee of der
vier richtingen gewenscht.
Wij lijden onder het „multa non' mul-
tum". De wensch om van alles wat te doen
leeren, is een paedagogische fout. Het
voorbereidend hooger onderwijs moet tot de
studie aan universiteit en hoogeschool voor
bereiden en dit geschiedt niet door het
samenbrengen van een groot materiaal
feitenkennis doch door vorming van den
geest.
Dit uitgangspunt is van invloed geweest
op de lijst van vakken, die volgens het ont
werp op gymnasium en hoogere burger
school worden onderwezen. Echter wordt
het karakter van het onderwijs veel meer
door andere elementen bepaald dan door de
vakkenlijst. Ten eerste op het totaal uren,
dat thans te groot is, als er plaats zal zijn
voor onmisbare zelfstudie. Ten tweede door
het aantal vakken in alpha en beta, in a en
b ten derde door het aantal uren per vak
per week en per jaar op de hoofdvakken
moet niet beknibbeld worden. Ten vierde
door de leerstof.
Naast versobering en verdieping behoeft
ons voorbereidend hooger onderwijs meer
vrijheid. Thans is de toestand deze, dat voor
de openbare inrichtingen een „algemeen
leerplan" geldt, dat uniformiteit beteekent.
De bijzondere inrichtingen genieten zekere
vrijheid van beweging.
Dit laatste acht de minister een voordeel.
De bedoelde vrijheid moet echter voor
het openbaar en het gesubsidieerd bijzonder
onderwijs haar duidelijk getrokken grenzen
hebben.
De sinds jaren bestaande toestand, dat
de lycea aanwezig zgn en erkenning vinden,
doch dat zij niet op een wettelijke basis
rusten, is zeer ongewenscht en mag niet
bestendigd worden.
Het ontwerp kent dan ook het lyceum.
De vraag rijst, of het lyceum een eigen
type moet vertegenwoordigen in dezen zin,
dat het naast het gymnasium en naast de
hoogere burgerschool zal staan met eigen
onderwijskarakter en eigen eindexamen.
Het springt in hét oog, dat het verdub
belen van het getal wegen, die naar univer
siteit en hooge school leiden, zoodat er
voortaan acht in plaats van vier zouden
zijn, door ernstige bezwaren wordt gedrukt
en dat daartoe slechts mag worden over
gegaan, wanneer het lyceum zoo zeer over
de geheele linie een eigen karakter heeft
verworven, dat het op grond daarvan een
eigen plaats mag vragen naast gymnasium
en hoogere burgerschool en het niet tevre
den behoeft te zijn met de omschrijving,
dat het lyceum een inrichting is, die in
den onderbouw van twee jaren of van één
jaar gymnasium en hoogere burgerschool
combineert.
De minister is overtuigd, dat deze situatie
thans niet of nog niet aanwezig is.
Het is niet geraden, verder te gaan dan
tot de wettelyke erkenning van dit type
in dezen zin, dat daarin gymnasium en
hoogere burgerschool een gezamenlijken
onderbouw hebben.
Naast het voorbereidend hooger onder
wijs regelt het ontwerp het algemeen vor
mend middelbaar onderwijs.
Wanneer de wet naast elkander de hoo
gere burgerschool a en de handelsschool
kent, zal het verschil tusschen deze beide
typen duidelijk in het oog gevat moeten
worden en gehandhaafd moeten blijven.
Het ontwerp kent als inrichtingen van
algemeen vormend middelbaar onderwijs
handelsdag- en avondscholen, hoogere bur
gerscholen met drie-jarigen cursus en mid
delbare scholen voor meisjes.
Wat de hoogere burgerschool met drie
jarigen cursus betreft, heeft de minister
gemeend te moeten toegeven aan den op
hem uitgeoefenden aandrang om aan dat
schooltype weder een wettelijke basis te
geven.
Meer vrijheid bt het leerplan.
Voor de openbare scholen wordt bij alge
meene maatregel van bestuur voor elk der
typen van scholen een algemeen leerplan
vastgesteld, dat bevat de grenzen voor het
getal jaarlijks te geven vacantiedagen en
het getal lessen in iedere klasse in alle
vakken te zamen ten hoogste te geven de
duur der lessen wordt daarby bepaald op
vijftig minuten.
Het onderwijs aan elke school wordt na
der geregeld door een bijzonder leerplan.
De minister kan, den onderwijsraad ge
hoord, vergunning verleenen om ten be
hoeve van de bijzondere inrichting van het
onderwijs aan een school af te wyken van
de voorschriften uit het algemeen leerplan,
die voor elk vak, hetwelk krachtens deze
wet moet worden onderwezen, aangeven,
welk getal lessen daarin in alle leerjaren
te zamen ten minste moet worden gegeven
en in welke klasse of klassen het in elk
geval moet worden onderwezen.
Het ontwerp schept de mogelijkheid om
openbare scholen in staat te stellen bijzon
dere methoden als Dalton-methode en Mon-
tessori-methode toe te passen, hetgeen met
de voorschriften moeilijk vereen inbaar
zijn. Dat hiermede de noodige voorzichtig
heid zal moeten worden betracht, ligt voor
de hand. Het hooren van den onderwijsraad
word- dan ook voor elk geval afzonderlijk
voorgeschreven. Door den eisch, dat het
onderwijs in grondtrekken hetzelfde is,
wordt bevorderd, dat de kennis der leerlin
gen, aan wie volgens de afwijkende metho
den onderwijs wordt verstrekt, niet te veel
zal verschillen van die van hen, die volgens
de „normale" voorschriften worden onder
wezen.
Hoewel er dienaangaande nog geen wet
telijk voorschrift bestaat, wordt nu reeds
aan tal van scholen voor voorbereidend
hooger en middelbaar onderwijs gehospi-
teerd. Voor de rijks hoogere burgerscholen
heeft de minister dienaangaandeen rege
ling vastgesteld, die niet onbevredigend
werkt.
Op het voetspoor van zijn ambtsvoorgan
ger heeft de minister gemeend geen onder
wijsbevoegdheid voor ingenieurs en officie
ren te moeten voorstellen.
Examens.
Aan de R.K. Kweekschool te Etten
slaagde voor het Godsdienstexamen mej.
L. v. d. Hemel te Vlissingen.
HOUDT
VOLDOENDE
TUSSCHENRU1MT1
DAMSPEL
Correspondentie en oplossingen te zenden
onder motto „Darr ubriek" aan het
bureau der „Vlissingsche Courant",
Walstraat 5860.
Redacteur L. GOEDBLOED Jr.
Zwart»
wm. vtm m
m.
w t»
PROBLEEM No. 465.
Auteur J. N. Vroom, Koudekerke.
Stand
Zwart 5 schijven en 2 dammen op 9, 19,
23, 29, 30, dammen op 15 en 46.
Wit 7 schijven op 28, 31, 32, 37, 38, 40,
42.
Wit speelt en wint.
Oplossingen in te zenden vóór 21 Maart.
OPLOSSING PROBLEEM No. 563.
AuteurJ. Volpp.
Zwart7/10, 16, 19, 21, 23, 27, 29, 37.
Wit 32, 36, 38, 39, 41, 43, 45/49.
WitZwart
36—31! 27x36a)b)
32—28 23X32
38X27 21X32
47—42 36X38
49—44 38X40
45X1 wint.
a) 37X26
38—33 29X38
39—33 38X29
48—42 27X38
42X15
b) 37X28
31X15
Goede oplossingen ingezonden doorv.
d. M. te Vlissingen.
Een partij gespeeld om het kampioen
schap van Nederland tusschen J. H. Vos
met wit en B. Dukel met zwart verliep als
volgt
Wit
Zwart
1
33—28
IS—22
2
38—33
12—18
3
42—38
7—12
4
31—26
19—24
5
47—42
24—29
6
34X23
18x29
7
33X24
20x29
8
40—34
29X40
9
45X34
22X33
10
38—29
15—20
11
43—38
10—15
12
44—41
5—10
13
50—45
13—19
14
49—43
9—13
15
38—33
4—9
16
42—38
1924
17
37—31
Beter is hier 3430.
18 34—30
19 30x19
20 40X29
21 41—37
22 46—41
23 32—28
1—7
12—18
14X34
20—25
10—14
14—20
7—12!
Nu dreigt 18—23, 25—30, 20X29, 8—13
enz.
24 39—34 9—14
Het positiespel van zwart is fraai.
25 4540 17—22
26 28X17 11X22
27 43—39 13—19!!
Een prachtige taxatie van de stelling
28 29—24
vrijwel gedwongen.
20X29!!
29 33X13 8X19
en nu zit wit weer op zijn korten vleugel
met het ongelukkige blokje.
30 37—32 18—23
Stand na den 30sten zet van zwart
Zwart
vm.
31
31—27
22x31
32
26X37
6—11
33
48—43
19—24
34
32z8
23x32
35
37X28
14—20
36
41—37
11—17
37
36—31
16—21?!
Een mooie en kansrijke zet, die echter
uit zuiver wetenschappelijk oogpunt niet de
beste is. Immers, als wit 3933 antwoordt,
krijgt hij zooveel variatie, dat het spel
waarschijnlijk voor zwart niet meer te win
nen is. Een zet, die dezelfde kansen geeft,
maar zuiver positioneel sterker is, is hier
1721, waarna wit, ook na 3933, wel zal
moeten verliezen.
38 38—32??
Loopt in de val. Zooals gezegd, is de
juiste voortzetting hier 3933. Thans
maakt zwart direct een einde aan de partij,
21—27!!
Een bekende typeslag.
39 31XU 12—17
40 11X22 24—29
41 34x23 25—30
42 35X24 20X49
Wit geeft op.
Een door den zwartspeler zéér fraai ge
speelde partij.
COMPETITIE ZEEUWSCHE DAMBOND.
Gisteravond werd te Souburg de laatste
competitiewedstrijd gespeeld tusschen Sou
burg n en Vlissingen II waarvan de uit
slag als volgt luidt
Souburg II Vlissingen n
1. C. TeeuwenC. K. Kaan 20*
2. J. JagtP. Geelhoed 02
3 F. v. EenennaamChr. Kats 20
4. J. WalravenJ. Koppejan 20
5. M. PluijmersJ. Goedbloed 02
6. A. van SorgeJ. Bos 0—2
7. A. de PagterF. de Jonge 0—2
8. J. F. JacquesE. JL. Verschoor 02
9. J. van SorgeF. Uiterschout 02
10. J. RoelseJ. W. Roelse 20*
Deze wedstrijd is gewonnen door Vlis
singen II met 128.
In dezen wedstrijd ontbrak bij Vlissin
gen II een goede leiding, zoodat aan de af-
deeling Souburg een woord van hulde ge
bracht moet worden voor de sportieve hou
ding.
Punten reglementair toegewezen.
Uit' en
thuisvat ende
„Abbekerk" (uitr.) p. 7 Maart Dungeness
„Algorab" (uitr.) p. 7 Maart Finisterre
„Aludra" (thuisr.) 7 Mrt. v. Las Palmas
„Burgerdijk" (uitr.) 9 Maart te Antw.
„Blommersdijk" 8 Maart te Norfolk
„Bloemfontein" 8 Maart van Beira
„Breda" (uitr.) 7 Maart te Valparaiso
„Chr. Huygens" (uitr.) 7 Maart v. Algiers
„Crijnssen" (uitr.) 8 Maart van Dover
„Edam" 8 Maart van Londen
„Drechtdyk" (thuisr.) 7 Maart te San
Francisco
„Djambi" 4 Maart van Seattle n. Calcutta
„Grootekerk" (thuisr.) 7 Mrt. v. Melbourne
„Hebe" 8 Maart van Vigo naar Malaga
„Johan de Witt" (thuisr.) 8 Mrt. v. Co
lombo
„Johan v. Oldenbarnevelt" (thuisr.) wordt
11 Maart 12 u. te Amst, verwacht
„Kota Baroe" (uitr.) p. 8 Maart Point de
Galle
„Kota Pinang" (thuisr.) p. 8 Mrt. Perim
„Kota Tjandi" 7 Mrt. te New York v. Java
„Maasdam" (thuisr.) 6 Mrt. van Tampico
„Manoeran" 6 Maart van Ahacortes naar
Kaapstad
„Poelau Bras" (thuisr.) 8 Mrt. te Marseille
„Poelau Laut" (uitr.) 9 Maart van Suez
„Sibajak" 8 Mrt. van Rott. naar Batavia
„Soemba" (thuisr.) 6 Mrt. van Singapore
„Westland" 7 Maart te Buenos Ayres van
Amsterdam
„Zuiderkerk" (thuisr.) 7 Maart van Aden