SPORT
INGEZONDEN STUKKEN
GEMENGD NIEUWS
moet houden (spr. hoopte dat dr. S. spoedig
hersteld moge wezen), aan alle in het pro
gramma genoemde doktoren, ook van de
marine, aan de T.C. van het Roode Kruis
en de helpsters, aan de zusters van
Bethesda en de regenten van het Gasthuis,
»an de Padvinders, aan het Gemeentelijk
Badbedrijf, aan de directie van de S.M.
Beeland, ook voor het passagebiljet van mr.
peane, aan den heer Noest te Londen en
Eijn relaties, aan de directie van de Zee
land voor de gastvrijheid in Britannia, aan
de Vereeniging voor Vreemdelingenverkeer
te Vlissingen, aan de inteekenaars op de
lijst, aan de programma- en lotenverkoo-
pers(-sters) alsmede aan de leden van het
Scheldebekercomité, in het bijzonder aan
den secretaris, den heer Korteweg, die de
ze functie voor het eerste jaar verricht en
zelf zwemmer zijnde, zich keurig van zijn
taak heeft gekweten.
De burgemeester bracht vervolgens hul
de aan de zwemmers voor hun prestaties
in dezen wedstrijd, welke een der aller
moeilijkste is geweest, alsmede aan de
overige inschrijvers, die door selectie zijn
afgevallen, daarbij de hoop uitsprekend,
dat deze het volgende jaar toch weer zul
len inschrijven. Spr. wees nog op de gloei
ende belangstelling voor dezen wedstrijd,
welks peil stijgt, doordat ook de allerbes-
ten in ons land er aan deelnemen.
Daarna vervolgde de heer Van Woelde-
ren de prijsuitreiking, waarbij hij tot ieder
een toepasselijk, hartelijk woord richtte.
Stender ontving de speciale medaille van
den burgemeester en gaf de verzekering de
deelname niet op te geven. Ter zijner eere
zette de huiskapel het „Wilhelmus" in,
waarbij allen zich van hun zetels verhie
ven. Ook Jenny Kastein viel als eerste in
het dames-klassement deze eer- te beurt,
waarna de burgemeester haar een persoon
lijke bloemenhulde in Vlissingsche kleu
ren, de Dr. Staverman-schaal, alsmede een
van kleiner formaat als blijvend aanden
ken overhandigde. Piet van Steveninck, den
kranigen Vlissinger, werd een ware ovatie
gebracht. Als eerste aangekomen Vlissin
ger won hij de zilveren medaille van de
V.Z.C., als eerst aangekomen Zeeuw de
zilveren palmtak van de V.V.V.V.V.. Nadat
het Zeeuwscho Volkslied had geklonken one
ving mej. Coenen als 2e in de damesklasse,
een door het comité beschikbaar gestelde
medaille. Alle aanwezige deelnemers ont
vingen een zilveren herinneringsmedaille.
Jammer, dat wy hierbij een dissonant moe
ten laten hooren. Eenige zwemmers moes
ten nl. verstek laten gaan, aangezien zij
om 9.30 nog niet in het bezit waren van
hun kleedingstukken. Voor de organisatie
hebben wij veel lof, doch dit was een grove
fout.
De burgemeester eindigde met drie hoe-
zee's op onze heerlijke, gezonde, nationale
zwemsport, waarop burgemeester Van
Woelderen spontaan een „Lang zal ie le
ven", onderstreept door drie cheers, werd
toegezongen.
Jan Pot's ensemble noodde alsnu ten
dans en andermaal deinden zwemsters en
zwemmers. Maar nu onder leiding van
den heer Corveleijn op den veerenden
dansvloer en zonder tijdopname.
VOETBAL:
Na-competitie Groep A.
SluiskilBreskens 35.
Onder leiding van scheidsrechter F. Len
gen werd Zondag te Sluiskil de wedstrijd
SluiskilBreskens gespeeld. Nadat de rust
was ingegaan met 14 voor de gasten
kwam het einde met een 35 overwinning
voor de kampioenen.
De stand is nu
Breskens
8
7
1
14
66—13
Hoofdplaat
8
3
1
4
7
23—30
Biervliet
7
3
4
6
15—44
Sluiskil
6
2
1
3
5
16—19
IJzendijke
7
2
5
4
15—29
Nederlaag-wedstryd.
Op het Scheldestroom-terrein werd gister
avond de wedstrijd ScheldestroomE.M.M
gespeeld. Deze eindigde in een 30 over
winning voor E.M.M.
INSIDER.
KORFBAL:
Korfbalclub te Serooskerk© (W.).
Ook te Serooskerke heeft de Z.K.B. sue
ces geboekt.
Nadat de Z.K.B.-voorzitter, de heer A.
Everaars, vergezeld van den vice-voorzitter
den heer J. de Koning, op een druk bezochte
vergadering een causerie over het korfbal-
spel had gehouden, is men tot oprichting
van een korfbalclub overgegaan. Het voor-
loopig bestuur bestaat uit het bestuur van
de plaatselijke voetbalvereeniging „U.D.I.''
aangevuld met twee dames.
Het ledental bedraagt 16, n.l. 9 dames en
7 heeren. „U.D.I." stelt een gedeelte van
haar terrein beschikbaar, alwaar a.s. Dins
dag met trainen begonnen wordt onder lei
ding van eenige leden van Swift
ATHLET1EK:
LACOR KAMPIOEN VAN NEDERLAND
OP DE 5000 METER.
Het Zeeuwsch record met 30 8/10 sec.
verbeterd.
Gisteren werden te Utrecht de kampioen
schappen voor Nederlandsche B-klassers
gehouden.
Op het nummer 5000 meter hardloopen
startte Lacor (Marathon). Hij wist een
schitterend resultaat te boeken en onder 11
loopers als eerste in een tijd van 16 min. 38
2/10 sec. de finish te passeeren, daarmede
het Zeeuwsche record op dezen afstand, dat
op naam stond van Bruynooge (Odidas) aan
merkelijk verbeterend. Over het verloop van
den race deelt Lacor's trainer ons de vol
gende bijzonderheden mede
Aan den start verschenen 14 loopers. In
de eerste 3 ronden ging de strijd tusschen
Gaarenstroom (Volewijkers), De Ruijtcr
(Volewijkers) en Lacor. De Volewijkers
namen beurtelings den kop en poogden
Lacor op deze wijze af te matten. Deze tac
tiek mislukte echter, daar De Ruijter na de
3e ronde terugviel en door het veld gepas
seerd werd. Zeven ronden wist Lacor ver
volgens alleen aan den kop te blijven. Zijn
voorsprong werd tegen het einde steeds
grooter en met 10 8/10 sec. verschil op num
mer twee beëindigde Lacor den loop in zijn
voordeel.
De uitslag was
1. H. Lacor (Marathon) 16 min. 38 2/19
sec.
2. F. v. d. Berg Hellas, Utrecht) 16 min.
49 1/2 sec.
3. F. Gaarenstroom (Volewijkers) 16 min.
58 sec.
4. Rijckelijkhuizen (K.N.A.U., Leiden) 17
min. 1 sec. INSIDER.
Zweden wint met 8149 punten van
Nederland
Ter gelegenheid van het 25-jarig bestaan
van het Stockholmsche Stadion werd gis
teravond - aldaar een landenwedstrijd geor
ganiseerd tusschen de Zweedsche en de Ne
derlandsche athletiekploeg, welke door
Zweden met groot verschil, 8149 punten,
gewonnen werd. Alleen de nummers 100 en
200 meters hardloopen leverden overwin
ningen voor onzen landgenoot Van Beve-
ren op.
Ondanks het feit van de groote meerder
heid van Zweden zijn er nog twee Neder
landsche records verbeterd, waarbij vooral
de prestatie van Petit buitengewoon fraai
mag worden genoemd. Hij bracht het Ne-
derlandsch record op de 3000 meter op 8
min. 39.6 sec., terwijl het oude record even
eens op zijn naam stond met een tijd van 8
min. 48 sec., gevestigd tijdens den laatsten
landenwedstrijd tegen Oostenrijk te Wee-
nen. De Ruyter bracht zijn eigen Neder-
landsch record op de 1500 meter van 4
min. 4 sec., gevestigd bij den landenwed
strijd te Boedapest tegen Hongarije, terug
tot 4 min. 2.6 sec.
TENNISSEN:
Provinciale lawntennis wedstrijden
m Zeeland.
Zaterdag en Zondag hadden op de nieuwe
tennisbanen in den tuin van het gebouw
St. Joris te Middelburg, provinciale wed
strijden plaats onder leiding van den heer
B. A. Hesselink.
Voor de dames -enkel waren geen deel
neemsters aanwezig en voor de dames-dub
bel zoo weinig, dat direct tot de finale kon
worden overgegaan.
De uitslag was, dat de dames Doornbos,
mevrouw Hesselink en mevrouw Van Rand
wij ck sloegen met 62, 61.
Gemengd dubbel demi finale mevrouw
Van Randwijk en de heer Hazewinkel slaan
mej. Doornbos en den heer Van Megen 62,
61mevrouw Hesselink en de heer Van
Walt Meijer slaan mej. Doornbos en den
heer Spuijman 64, 35, 63. De finale
was mevrouw van Randwijck en de heer
Hazewinkel slaan mevrouw Hesseling en
den heer Van Walt Meijer 6—2, 62.
Heeren enkelspel. Demi finale Wartena
slaat Van Megen 60, 61Hazewinkel
slaat Hesselink 63, 64 finale Haze
winkel slaat Wartena 61. 60.
Het slot was heeren dubbelspel. Daarvan
was de demi finale HazewinkelKoch slaan
van Megenvan Giezen 62, 36, 86
WaltenaVan Walt Meijer slaan Hesselink
Van der Harst 60, 75.
De finale was HazewinkelKoch slaan
Wartena—Walt Meijer 10—8 3—6 7—5.
Na afloop heeft de heer Hesselink de
prijzen uitgereikt en vooral ook de jeugd
opgewekt het tennissen te beoefenen en aan
wedstrijden deel te nemen. Het speet hem
ook, dat de dames niet in grooter getale
deelnemen. Daartegenover stond echter
spreker's groote vreugde dat men thans te
Middelburg over uitstekende velden be
schikt.
De heer De Koch bracht een driewerf
hoera uit op den heer Hesselink voor de
keurige wijze, waarop hij de wedstrijden
had geleid.
WIELRENNEN:
De ronde van Frankryk.
Albert van Schendel moet den
strijd staken. Vervaecke wint de
tiende etappe. Sylvere Maes
blijft leider in het algemeen klasse
ment.
De 31e ronde heeft voor Nederland wel
een bijzonder ongelukkig verloop. Moest
Piet van Nek reeds na de tweede étappe
den strijd staken, omdat hij 3 minuten over
tijd aan de controle was gearriveerd, in
de vijfde étappe gaven Van der Ruit,
Braspenning en Middelkamp tezamen op,
omdat zij ontmoedigd en physiek niet meer
in staat waren verder te rijden.
In de tiende étappe, welke gisteren van
Digne naar Nice ging, is Albert van
Schendel trsschen Menton en Monte Carlo
gevallen. Hij was in het dorpje Sostrelles
als tweede gesignaleerd, doch bij de afda
ling naar Monte Carlo maakte hij plotse
ling een buiteling met het gevolg, dat hij
zijn hand dusdanig verwondde, dat hij
enkele minuten bewusteloos bleef liggen
en per auto verder moest worden vervoerd.
Een nader onderzoek zal moeten uitwijzen
of hij een vinger gebroken heeft. In het
ziekenhuis te Monte Carlo werd hem een
noodverband omgedaan en vervolgens werd
hij met een auto naar Nice gebracht. Ook
hij heeft den strijd dus moeten staken,
zoodat zijn broer, Anton van Schendel, de
eenige renner is, die ons land nog in de
ronde van Frankrijk vertegenwoordigt, er
naar iedereen hoopt, Parijs zal probeeren
te halen.
Anton van Schendel kwam als 57ste te
Nice aan in den tijd van 9 uur 57 seconden
Winnaar was de Belg Vervaecke met een
tijd van 8 uur 29 min. 19 sec.
De uitslag der tiende étappe was Digne,
Nice, Col de Braus, Nice, 251 km.
1. Vervaecke (België) 8 uur 29 minuten
19 sec. 2. Puppo (Frankrijk) individueel,
8 uur 29 min. 55 sec. 3. Ezquerra (Spanje)
zelfden tijd 4. Bartali (Italië), 8 uur 31
minuten 5 sec. 5. Vicini (Italië) indivi
dueel, zelfden tijd 6. Lapebie (Frank
rijk), zelfden tijd 7. Galateau (Frankrijk),
individueel8. Gallien (Frankrijk), indi
vidueel 9. Laurent (Frankrijk) indivi
dueel 10. Vissers (België), individueel
11. Sylver Maes (België) 12. Disseaux
(België), allen zelfden tijd.
Anton van Schendel, werd door zijn pech
op de Col de Castillon 57e in den tijd van
9 uur 57 sec.
Het algemeen klassement ziet er thans
als volgt uit
1. S. Maes (België), totaaltijd 68 uur
37 sec. 2. Vicini (Italië), individueel, 68
uur 1 minuut 12 sec. 3. Lapebie (Frank
rijk) 68 uur 1 minuut 59 sec. 4. Vissers
(België), 68 uur 2 minuten 33 sec. 5.
Puppo (Frankrijk), individueel, 68 uur 2
minuten 54 sec. 6. Bartali (Italië), 68
uur 10 minuten 57 sec. 7. Amberg (Zwit
serland), 68 uur 17 minuten 2 sec.54e
Anton van Schendel 70 uur 49 minuten 39
sec.
In het landenklassement behoudt België
de leiding.
Het ziet er als volgt uit
1. België 204 uur 33 min. 59 sec.
2. Frankrijk 205 uur 6 min. 17 sec.
3. Italië 206 uur 16 min. 32 sec.
4. Duitschland 207 uur 19 min. 22 sec.
5. Zwitserland 208 uur 38 min. 19 sec.
6. Spanje 210 uur 4 min. 57 sec.
7. Luxemburg 211 uur 43 min. 32 sec.
LUCHTVAART
NEDERLANDSCH DUURRECORD
ZWEEFVLIEGEN AANZIENLIJK
VERBETERD.
Hoekstra 24 uur achtereen in de lucht.
De zweefvlieger Jan Hoekstra, chef-in
structeur van het Nederlandsch Instituut
voor Zweefvliegen, verbeterde gisteren het
Nederlandsche record zweefvliegen door 24
uur en 3 minuten achtereen in de lucht te
blijven.
Ongeveer 2 uur Zaterdagmiddag was de
heer Hoekstra boven het strand tusschen
Scheveningen en Katwijk zijn duurvlucht in
de P.H. 25 een Grunau baby begonnen
en gistermiddag, 24 uur later, streek hij op
het strand bij den boulevard te Schevenin
gen neer.
Het oude record stond op naam van Van
der Meer met een vlucht van ruim 7 uur.
Het was uitgezocht weer voor zweefvlie
gen Zaterdagmiddag. Een zeer gunstige
wind van tusschen de 40 en 60 KM., en ook
overigens zeer behoorlijk weer. Dat er om
deze redenen in het kamp der zweefvliegers
op het vliegveld Ypenburg een opgewekte
stemming heerschte, behoeft geen nader
betoog. Het gesprek kwam onwillekeurig
op het duurrecord, dat op naam stond van
den heer J. van der Meer, instructeur van
de Haagsche zweefvliegclub, die zooals
men zich herinnert op zoo wonderbaar
lijke wijze rijn leven r°dde, toen dezer dagen
een vleugel brak van het toestel, waarme
de hij zich op 1200 meter hoogte in de wol
ken bevond.
Hoekstra, op Ypenburg les gevend, be
kroop plotseling de lust het Nederlandsch
duurrecord weer van Van der Meer af te
snoepen, vooral ook omdat de weersom
standigheden zoo bijzonder ideaal waren en
hij zich een schoonere gelegenheid moeilijk
kon voorstellen. Het plan werd doorgezet
en reeds om kwart voor twee vertrok Hoek
stra met de P.H. 25, getrokken door een
Pander, naar het strand tusschen Scheve
ningen en Katwijk, waarboven te ca. 2 uur
de duurvlucht begon. Reeds voor den start
lag het in Hoekstra's voornemen om te
trachten gedurende den nacht in de lucht
te blijven. Gadegeslagen door zijn talrijke
sportvrienden, die zich op het strand op een
half uur afstand van den Scheveningschen
Boulevard hadden verzameld, vloog Hoek
stra Zaterdagmiddag, Zaterdagavond en ge
durende den nacht steeds tusschen Scheve
ningen en Katwijk heen en weer. Zijn
vrienden op het strand legden 's avonds een
vuur aan en maakten improvisorisch een
landingsbaan, uitgezet overeenkomstig de
wettelijke voorschriften met roode, groene
en witte lichten, waarvoor 15 stormlan
taarns werden gebruikt. Het zou mogelijk
kunnen zijn, dat Hoekstra gedurende de
nachtelijke uren gedwongen zou kunnen
worden te dalen. Maar Hoekstra dacht er
niet aan. ScheveningenKatwijk vice versa
begon hem langzamerhand te vervelen en
omdat de wind Zondagmorgen Noordelijker
werd en daardoor loodrecht op de kust
stond, besloot Hoekstra zijn eentonigere
tourvlucht uit te breiden.
Zoo kon men hem Zondagochtend ook
boven Noordwijk en zelfs boven Zandvoort
zien zweven. Af en toe gooide de vlieger
boven de plek, waar zijn vrienden verza
meld waren een briefje naar beneden. In
één daarvan stond vermeld, dat hij van
plan was 24 uur in de lucht te blijven.
Tegen twee uur gistermiddag besloot
Hoekstra dan ook de vlucht te beëindigen.
Hij landde nabij den Boulevard te Scheve
ningen. Eerst op het strand en later op het
vliegveld Ypenburg werd Hoekstra op har
telijke wijze gehuldigd. Het grootste pro
bleem gedurende de geheele vlucht, aldus
vertelde hy, was de kurk van de thermo-
flesch. Deze was afgebroken en naar de
koffie in de flesch, waar ik 's nachts nu
juist zoo'n trek in had, kon ik fluiten.
Maar na veel moeite in die kleine ruim
te kim je je ook haast niet bewegen ge
lukte het me toch nog de kurk van de
flesch te krygen.
Van vermoeidheid was.bij den vlieger
niets te bespeuren. Hoekstra was nauwe
lijks oen uur op Ypenburg, toen hij weder
om de lucht in ging. Maar nu met een Pan
der, waarmede hij naar Amsterdam ver
trok om het nieuwe zweeftoestel van de
Amsterdamsche Club voor Zweefvliegen
naar Ypenburg over te brengen.
Een nieuw zweefvliegtuig voor het
Nationale Luchtvaartfonds.
Dezer dagen is op Schiphol aangekomen
een door het Nationale Luchtvaartfonds ten
behoeve van vliegerij in Nederland aange
kocht zweefvliegtuig, een Rhon-Buizerd, die
plaats biedt aan één persoon. Het is het
eerste zweefvliegtuig van dit type in Ne
derland.
In Duitschland, waar het bekend is als
Rhon-Buschart, is het reeds eenigen tijd
in gebruik en heeft men er de beste erva
ringen mee.
De Amsterdamsche Zweefvliegclub heeft
de primeur gehad van de nieuwe aanwinst,
die Zondagmiddag op Schiphol de eerste
proefvluchten heeft gemaakt en daarbij ge
probeerd is door ir. Oyens en door Van
Neyenhof, die dus ondanks zijn nieuwen
werkkring in Antwerpen de Nederlandsche
zweefvliegerij trouw blijft.
Tegen vier uur arriveerde op Schiphol
onze nieuwe recordhouder Jan Hoekstra
met het motorvliegtuig van het Nederland
sche Zweefvlieg-instituut. Ondanks zijn 24-
urige recordvlucht was hij van Ypenburg
gekomen om zelf de nieuwe aanwinst voor
de Nederlandsche zweefvliegerij de lucht in
te sleepen. De eerste proeftocht werd ge
maakt door Van Neyenhof. Hoekstra trok
hem op tot circa 1000 meter hoogte. Hier
werd losgekoppeld en Van Neyenhof voelde
zich terstond zoo thuis in de Rhon-Buizerd,
dat hij er alles uithaalde wat hij maar be
denken kon.
Hij draaide loopings, maakte immelmans,
overtrok het toestel, en landde na 20 minu
ten vlot, waarna ir. Oyens eveneens door
Hoekstra werd opgetrokken en een serie
stunts ten beste gaf, alsof hij het zweeftoe
stel al jaren kende.
Beide zweefvliegers waren enthousiast
over het nieuwe toestel, dat volgens hun
zeggen nog zuiverder naar de roeren luis
tert dan de Grunau-baby, en ook een ge-
ringeren glijhoek heeft, zoodat het langer
in de lucht kan blijven omdat het minder
gauw hoogte verliest.
Het ligt in de bedoeling de Rhon-Buizerd,
waarin de zweefvlieger bijna geheel door een
mica-kap beschermd wordt, voorloopig niet
bij de opleiding van zweefvliegers te ge
bruiken, doch het vliegtuig slechts ter be
schikking te stellen van zweefvliegers, die
in het bezit zijn van het onlangs door het
rijk ingestelde zweefvliegbrevet.
Ook wordt van rijkswege overwogen, bij
de rijksopleiding voor verkeersvliegers van
de candidaten een zekeren graad van geoe
fendheid in het zweefvliegen te eischen al
vorens met hun opleiding voor het motor-
vliegen wordt begonnen.
Het ongeval met ,,De Blauwe Vogel".
Naar aanleiding van het ongeval van
den zweefvlieger J. van der Meer, schrijft
men ons van deskundige zijde:
Gevallen van vleugelbreuk komen uiterst
zelden voor, zoowel bij motorvliegtuigen
als bij zweefvliegtuigen. De draagvlakken
van moderne vliegtuigen (en de Condor,
waarmede het ongeval gebeurde, was een
modern type) zijn zoodanig geconstrueerd,
dat zij volkomen bestand zijn tegen de be
lastingen, die bij een normaal gebruik van
een vliegtuig kunnen optreden. Vanzelf
sprekend is dit de eerste eisch, dien men
aan een vliegtuigconstructie moet stellen,
aangezien vleugelbreuk voor den betrok
ken vlieger vrijwel zeker fataal moet af-
loopen.
Daar een zweefvliegtuig in tegenstel
ling met een motorvliegtuig niet door
eigen kracht kan stijgen, maken de zweef
vliegers voor lange vluchten gebruik van
opwaartsche luchtstroomingen, in welke zij
rondcirkelen en zoodoende hoogte winnen.
Deze opwaartsche luchtstroomingen, welke
een zeer onregelmatig verloop hebben en
waarin meermalen heftige stooten voor
komen, worden gewoonlijk onder of in een
wolk aangetroffen. Vanzelfsprekend wor
den de draagvlakken van een zweefvlieg
tuig in deze opwaartsche stroomingen
zwaar belast, maar ook op deze belastin
gen, waarbij het toestel den normalen
vliegstand blijft behouden, is een modern
zweefvliegtuig berekend.
Wanneer echter de vraag gesteld wordt
of de manoeuvres, die de bestuurder op
het oogenblik van het ongeval met zijn
toestel uitvoerde, tot het normale gebruik
van een toestel gerekend mogen worden,
dan moet deze vraag ontkennend worden
beantwoord. De ervaringen van Duitsche
zweefvliegers wijzen er zonder uitzonde
ring op, dat in het binnenste van een wolk
onberekenbare luchtstroomingen kunnen
heerschen, zoodat het voor een vlieger, die
niet over blindvlieg-instrumenten beschikt
of niet op de hoogte is van het gebruik
daarvan, uitermate moeilijk, en in vele ge
vallen zelfs onmogelijk is, het vliegtuig in
den normalen vliegstand te houden.
Meerdere gevallen van vleugelbj'euk in
een wolk zijn in den loop der tijden bekend
geworden en al deze gevallen zijn over
komen aan onervaren zweefvliegers, welke
in een wolk vliegend hun oordeel over den
stand en de snelheid van hun toestel ver
loren hebben en ten slotte in een situatie
geraakten, waartegen de op normaal ge-
Een stugge, droge huid
Purol maakt soepel en zacht.
bruik berekende constructie van het vlieg
tuig niet bestand was.
In het onderhavige geval is nu de be
stuurder om hoogte te winnen met
zijn Condor bewust in een wolk gegaan en
heeft daarbij een risico genomen, waar
voor hij by gebrek aan ervaring niet de
volle verantwoording op zich kon nemen.
Zijn fout is begrijpelijk, bij de enkele korte
wolkenvluchten, die tot dusverre door Ne
derlandsche zweefvliegers gemaakt zyn, is
nooit iets bijzonders voorgevallen. Vast
staat echter dat, indien de bestuurder zijn
toestel van de wolken weg gestuurd had
(immers men heeft een zweefvliegtuig
net zoo goed in de hand als welk motor
vliegtuig ook), hij zijn vlucht tot een nor
maal einde gebracht zou hebben en de
mooie Condor onbeschadigd naar huis zou
zijn gebracht.
Hoe juist het zweeftoestel geconstru
eerd was, is nog door het verloop van het
ongeval overtuigend bewezen, daar het
toestel zelfs met een half afgebroken vleu
gel nog bestuurbaar is gebleven en ook
bij de noodlanding zoodanig is gebroken,
dat het edelste deel van het toestel met
do bestuurderszitplaats vrijwel onbescha
digd is gebleven.
Llewellyn wil record KaapstadLonden
verbeteren.
De Engelsche vlieger Llewellyn is Za
terdag om 13.30 uur plaatselijken tyd van
Kaapstad opgestegen om te .trachten het
record op den afstand Kaapstad—Londen
te verbeteren.
Het zoeken naar Miss. Earhart.
Hot pantserschip „Colorado" meldde Za
terdag, dat luitenant Lambrecht bij het
zoeken naar Miss Earhart is gedaald op
het eiland Huil, gelegen ten zuiden van de
Phoenix-eilanden, op 260 mijl ten zuiden
van den evenaar. Hij vond daar 200 in
boorlingen en verscheidene blanken. Hij
vroeg hun, of zij het vliegtuig van Miss
Earhart hadden gezien, doch niemand kon
eenige inlichting verstrekken. De vlieger
gelooft dat deze blanken schipbreuk heb
ben geleden.
De Amerikaansche kruiser „Colorado"
heeft de in het gebied der Phoenix-eilanden
ondernomen nasporingen naar de aviatrice
Amelia Earhart opgegeven.
Dinsdagmorgen ontmoet de „Colorado"
't vliegtuigmoederschip „Lexington", waar
na de opsporingsvloot terstond de plaats zal
innemen vanwaar de onderzoekingen met
behulp van 62 vliegtuigen zullen worden
voortgezet.
Buiten verantwoordelijkheid der redactie.
De copie wordt niet teruggegeven.
OPBRENGST SPELDJESDAG.
Ondergeteekcnden deelen mede dat de
speljesverkoop op Zaterdag jl. ten bate van
de stichting „Het Sanatoriumfonds", opge
richt door de Onderoff. Vereeniging „Ons
Belang" der Koninklijke Landmacht, heeft
opgebracht 172.94'/2. o
Voor dit mooie resultaat zeggen zij al
len die hiertoe hebben bijgedragen, zeer
hartelijk dank.
Inzonderheid een woord van hulde en
dank aan de dames verkoopsters voor hun
ijver en behaald resultaat.
U Mijnheer de Redacteur, hartelijk dank
Voor de Commissie,
J. VREKE, Voorzitter.
J. UIJTTERLINDE. Secretaris.
SPANNING OP DE AMSTERDAMSCHE
STADHOUDERSKADE.
Twee honderd kinderen van de „Stad
houderskade", d.i. de schoolgaande afdee-
ling der Vereeniging „Hulp voor Onbe-
huisden" te Amsterdam, maken thans weer
eenige weken van spanning door.
Zij weten namelijk nog niet, of ze ook
in deze groote vacantie vier weken naar
Nunspeet zullen mogen, om daar in bosch
en heide te kampeeren.
Want het Onbehuisden-kinderkamp is
altijd iets onzekers. Het gewone budget
der Vereeniging kan de kampkosten niet
dragen. Het geld ervoor moet van kamp
giften bij elkaar komen. Op het oogenblik
i3 het geld er nog lang niet en over een
kleine veertien dagen beginnen de vacan
cies. De kinderen hunkeren naar die vier
v/eken buiten
Ze hebben het noodig ook Wie dus aan
zoo misdeelde kinderen vreugde wil schen
ken, zende onverwijld een kampgift aan de
Vereeniging „Hulp voor Onbehuisden",
Van Neckstraat 2, Amsterdam C. Postgiro
nr. 32534, gemeentegiro AmsterdamV.
nr. 207.
G. H. HONING,
Hoofd-directeur.
Brutale inbrekers ver
oorzaken een ernstigen
brand. Surveilleerende agenten ont
dekten gisterochtend een zwaren binnen
brand in de kantoren van de N.V. v.h. Gebr.
Geenen, een groothandel in koloniale waren
aan de Paviljoensgracht te 's-Gravenhage.
Terwijl een der agenten de buren ging
waarschuwen, alarmeerde de andere onmid
dellijk de brandweer, die enkele minuten
later met groot materiaal ter plaatse ver
scheen. Hoewel de brand zich aanvankelijk
zeer ernstig liet aanzien en de vlammen fel