,n»cn poztn wij ccnige oogenblikk.«n in fie i!orps?hcr— berg le Sysseeleeon van 't gezelschap neemt een nieuwsblad de Standaert van Flnenderen van J 8. Mey 1-847 enjftoont ons tie volgende regelen n Den heer Hbyvabrt Burgemeester Ic Gislelles n komt met hel Leopohl-orde vereerd te vtnrtlcn om zyn schoon gedrag by hel Hazegrasin 1831. Den Luitenant H*tvaeut en den Kapitein Edouard db Ridder zoon van den Senateur ac« hel hoofd hun- n ner kompngnie sloegen den vyand le Sint-Anne bj J> Sluis." Wal dunkt u, mijn vriend, maakt de Belgische regering door ruik een gedrag ons volk en ons Ite- sluur niel lot leugenaars? - BouriCIüs van Malde- *eu en van Hopberobn worden beloond om hunne dap perheid dc laatste door Sluis als overwinnaar begroet niet een eeredegen beschonken en. bijua ifi jaren na dato, Leert België het blad om en^, beloond Hby- vaert en de Ridder voor hetgeen de onzen toen de den Priend. Dat is schaamteloos Ik. Ja, zoo dacht ook hel gt'heele gezelschapzoo •lenke ook dc geheele natie, dooi-betuigingen van af keer daarom roep ik der regering luide loe Be» stuunleren van Nederlandsta vast en toont u krachtig, opdat hel rondschrift onzer mant: God rij met ons geen luiaards gebed zij. Toont dit Engeland, bij de kwestie van Lahoan tooat overal dat dc leeuw n'Ct oud cn krom is en zich niel schop- pen laat van ezels Zie, goede vrienden, met de Belgen willen zie Zceuwscho Vlamingen nel zijn, waar wanneer ze zoo handelen dan onderschrijven wij de regels van Mr. burlage Ik vloek den Belg die NeêrUndsch vlag c< Voor de overmagt(1) bezwijken zagf. u In 't bloed van zooveel braven a Wie ooil de broederhand hem biedt By God die is myn broeder niet Hg schandvlekt de Bataven." Aarde.nblrgsch Depót. B. (i) Citadel van Antwerpen. EPISTEL VAR EER ISRAELIT, AAN DEN CROOTBN BEKEERDER DER JODEN IN NEDERLAND. Zwijg! Zw'lVl Maar als ik altijd zwijg, dan Jijrht <jj altijd gelijk. Net Middagmaal van Magdalena. Wel beschouwd, WelFcrwn.nde Ilccr dan orfent gij een beroep uit dat vele moeijelijüteden oplevert wel beschouwd dan lielil gij eene bestemming gekozen die nijd nocli afgunst wekt,' en dan zijl ge met eene taak belast die bezwaarlijk te volvoeren is dat beroep die taak en die bestemming wor den te regt inde volkstaal, jbdenbeheercn genoemd. Jo- denbekeeren is voorwaar ren zuur en ondankbaar werk, dat gestadig bet zilte zweet uit de poriën drjjlt zonder zijn* meester tc krooneit, cn dat, hoezeer men ook tobt, wroet, werkt en slooft, weinig loon ol vruchten gerftde gcscliic- deuis van alle tijden rn eeuwen cn ook dc ondervinding leert het u, dat de kudde Israels, nocli door list of geweld noch door goud of ander aas, in de stalle Christus te drij ven of te lokken iscn ach het Iaat zich wel bezien Wel- Eerwaardc lieer, dat zij eeuwig warsch van liet apostolisch voeder zaJ blijven. In constitutionele landen waar aan alle kerkgenootschappen gelijke reglen zijn toegekend waar alle gelijke bescherming cd dezelfde wettelijke vrijheden genieten behoorde eigenlijk liet ongerijmde cn aansloolelijkc niel plaats te hebben, dat gij en uwe medestanders in den wijngaard des Deeremet eene openbaarheid die aan onbescheidenheid grenstmet eene vrijmoedigheid die het kenmerk der vermetelheid draagt, met een ijver die al liet overdrcvcnc, buitensporige en vcr- watene in zich verceüigt, dat gij en uwe medestanders, zeg gen wij, ii met alle deze loUclijkc eigenschappen opwerpt, om de belijders cener godsdienst die de uwe cn de hunne niet is, of die ge, uit gemoedelijke overtuiging, met eene andere verwisseldettot proselieten te maken cn hoegenaamd gecne middelen tc ontzien om uw doel te bereiken. De liougc landsregering, welker zorgen dc veiligheid aller godsdiensten omvat, behoorde ook de onschendbaarheid derze.lven ter harte te nemeu en uwe handelingen le beteugelen; zulke rcgtstirek- sclie cn tergende pi osei i eten -makev ij moest zij niet dulden; zij moest gecne lijdelijke aanschouwster blijven, wanneer de openbare, christelijke godsdieusltempcls gebezigd vvoidcn, cn dat wel kerken welke, door liet bezoldigen der godsdienst leeraars, (1) van 's lands gemecne iniddcleo worden onder steund. liet proselieten maken slaat vrijhel proselieten ma ken was van oudsher eene eigendommelijkhcid der christelijke kerk, maar op zulk eene kwakzalveiswijzc strijdt het tegen alle orde cn betamelijkheid. Nergens minder dan binnen de wanden van zulke bedehuizen behoorden dc grondstellingen, zelfs niet de gebruiken, vormen en uitwendige teekenen van andere godsdiensten aan hekel cn aanval bloot le staan. Wij weten dat de regering niet bij inagte is hier gebiedende wijze alles Vc docomaar, bij wijze van verzoek en uit- noodiging, zou hot ministerie wel iets, zoo al oielvcrl kun nen verkrijgen. De kerk is de plaats pitt om aan de gods diensten en hare belijders ergernis tc geven, daartoe is dc kansel te heilig en tc opperrnagtig want wie durft zich ver meten u daar tegen le sprekeu of in de rede te vallen? Ju dc kerk voegen weleer offers van lof en dank voor meerder licht dieper inzigten sterker besef van zedelijke waarde, indicu wc ons werkelijk op alle deze onschatbare vuorregten beroemen kunnen; dc plaats der aanbiddingen gods vereen Dg is zeker voor den nictigen aardworm niet bestemd, om er zij* hoogmoed bot tc vieren voor zegeningen, gesteld dat bij zicb in hun bezit verblijden mag. Jn een vrij en verdraag zaam land behoorde ieder bestuur het af tc keuren en te wraken, als, in liet buis der godsdienstige verzameling, het j geloof van anderen woidt aangetast, van anderen die wclligt de afhankelijksten cn die zeer zeker dc minst talrijkste der I bevolking ziju. Ook is bet oabclamclykin de huizen aan I de openbare «eredienst gewijd. God es vloek, of wraak cb vergelding over incnschcn en volken in tc roepen. Men vcrgetc overigens op den kansel nooitdat alle on- dcrmaanscho zaken bare zwakke lijden hebben en dat hoe zeer de godsdienst bij een ladder le vergelijken is waarvan de voet op aarde rust en de top tot in den hemel der heme len reikt, er echter geene beslaat, die zicb beroemen kan van zulk eene zwakke of aantastbare zijde, vrij tc zijn; alles op aarde ontving immers, reeds bij de Heidenen, zijn deel uit Jupiters beide vaten, cn liet vat der volmaaktheid was hel godendom steeds gewoon voor zich zelve te houden 1 (2) Men zij op den kafisct steeds indachtig, dat de blocdbijl der vervolging, onder alle gezindten cn godsdienst-sekten, hare offers velde, dat de gecssel roede der godsdiensl-tiranuij aan allen diepe wonden sloeg dat de pijnbank des kerkdwangs allen heeft gemarteld, en juist van dien kansel vcrbelfc zich, in de ccislc plaats, dc stein der dankerkentenis lot den hcmelschen vadervoor de rusteendragl en verdraag zaamheid die wij aan zijne genade, cn aan liet verbreiden van bel rijk der wijsbegeerte op aarde verschuldigd zijn 1 Wij achten bet daaioui een snerpenden wanklank, wanneer van den kansel, van den kansel waar, met zooveel vrucht cn invloed, op den volksgeest wordt gewerkt, in avondmaal tijd en als, na het ophangen der lydcnstafcreclcn de geest vervoering der verzamelde menigte gespannen is cc den lioog- stm trap bereikt, le hooien verkoudigendal Gods eeuwige vloek op mcnsclicn rust, dewijl nu negentien honderd jaren geleden, de hoogste regtsmagl van het land hunner voir Va deren een feit bedreef dat eigenlijk moest bedreven worden dal hel heil der wereld ten gevolge moest hebben, rn dat bestrijdt het indien ge kunt, in de onbegrijpelijke raadsbe sluiten des Eeuwige zijn gepredestineerden oorsprong nam (3) Iu de Lutliersche keik tc Riu-bben wij onlangs deze verkondiging met schrik gehoord cn wij haasteden ons den ontwijden tempel te. verlaten. Dat is geen vrede stich ten, gij hceren bedienaren des nieuwen verbondsDat is zaad van twist cn vcfdecldlu-id slrooijen! Dat is niets min der doen dan de nevcleD opklaren die den godsdicnstlicrnel verduisteren, ni°1s minder doen dan dt monsters der dwee- perij en verdeeldheid, die zoo gaarne ia de menscheljjke zamcnleving woeden en aan hare welvaart knagen, den voel op dc nekken zetten verheffen zich niet reeds genoeg seinceu- 'wende hloedstemmen ten hemel moet de Kaïn- cn Auils- stri d dan ecuwig duren 1 Het volk draagt niet zelden de schuld der grootcn zonder schuld te hebben. De volken der aarde boeten dikwijls lang en zwaar voor dc misslagen, wanbedrijven en gruwelen die van troonen en raadszalen uilgaan en voorwaar de volken kunnen hel niet helpen Hoe vaak behoorden de volken niet om Gods genade voor hunne vorsten en overheden le bidden Waitncrr zoo als gij zulks verkondigt Gods vloek ten eeuwige dage, Israel cn zijn nakomelingschap vervolgt, voor cenc rrgtsdaad die eenmaal de hoogste vierschaar van Jaden pleegde roor een vonnis dat hel velde en dat hetzelve na dc bekrachtiging der hoogste magt. die liet verwonnen land behecrschteliet voltiekkcn; als het bloed van Jr.zus van Nazareth, in soli- dnm.inucl nederkomen tot zells op hen wier vooronders, eeuwen voorde geboorte des lleilandsnaai Spanje cn aifdere Jai den zijn verhuisd en die daar gezeten en gevestigd ble ven, dan wreekt gewis de hand Gods eenmaal liet bloed des grijzen Oldeniiahnt vtr.nsals het onschuldig werd vergoten op Nederland dan zal zij dat van Johanna Grey op Albion dat van D. Engiiien Galas, dat van den rampzaligen boekverkooper die te byon als martelaar, ten vine werd gedoemd, dewijl hij den eersten gedrukte» bijbel uitgaf, op onze fransche nabillen verhalen cn liet bloed van Dus, wiens brandstapel, op keizerlijk bevel, door oen keurvorst werd ontstoken, van Jkhome van Praag, en dat van zoo velen hunner rampgennoten lot op Puitschlancls laatste xonvnMan zal de bloedsmet van Socratesonuitvvisclibaar op Grieken land kleven, ofschoon dc geschiedenis Anytus en Mlt.itus als z i i ik* wettelijke beulen schandmerkt, cn dc scliuldelooze Jou den der lallooze in oude en nieutye werelddcelcn geblakerde cn versmoorde slagtoders, niet op hunne onmenschte moorde naren inaar wel op de onschuldige volken nederkomen. Dan zal Gods verbolgenheid Flankrijks eeuwige tuchtroede zijn, dewijl een hoop razende Pai ijsenaicn eenmaal een afgods beeld aan de rnlc nprigtede. Salvador heeft 's lleilands pleitgeding beschreven en liet in zijne liistoire des insti tutions de Moise" opgenomen; Uupin dc vader heeft Int weder'egdleest en oordeelt! liet volk heeft, zeer zeker, in opgeruide cn afkeurende dcelcn de kruiziging te Jeru salem aangezien zoo is het ook in Spanje Frankrijk, Duitscli- land cn andere staten, in menigte, toegesneld, ten einde zich, onder de zon des Christendomsaan de auto-da-fe's en andere schrik* en schnndlooneelcn tc vergasten I zoo aanschouw de het te Parijs het slagtcn der tempelridders en huipil* opper hoofden onder het landsbestuur »an PniLtwus hel wange drocht de schoone bijgenaamd, zoo liep hel bij zoo vele ande re, gewijde gruweldaden te hoop en zag ze lijdelijk aan waar aan vei klaart bet volk niet gaarne zijne oogen Evenwel heeft liet volk zich niel beklad met de gruweldaden die vor sten cn vierscharen bedreven de laalsten kipten de offers uit cn de gewijde hand der geestelijkheid leende zicli vaak om dc bijlen te besturen en de mijten le ontvlammen. - De schijnbare vloek die op Israël rust, zal wel een gevolg van natiyii I ijke reden enwclligt een gevolg van het misbruikte regl des sterkste zijn, hetwelk zich zoo gaarne achter het bolwerk der aloude godsregering verschanst. Het heeft meer malen de verwatenheid getoond zijne bloeddorstige gruwelen met den dekmantel van Gods albcstuur le omlungcu waar- (i) Het argument da! de tegenwoordige (ractemcnlen der l'rniriliiiiliclie leeraren «lo goederen compenseren die Je slaal jicli vroeger »an de kerk Inéeignide lijdt schipbreuk legen Tiiob- necse's uitlegging der grondwet. Deze goederen waren meesten deels aan de vacant gev«ordene Catholieke kerk ontnomen en heb ben van regiitwcge, altijd den staat locbelioo'rd. l.e prophete est souvent etirantc II n'esl point ici lus <1* luinière sans ombres Oieu nc «e mout re a nous que sous des voiles soinhcet l.a colonne qui luit dans ce desert affretix. Toiirne autsi qticlqiie foic son colè léncbretix. KiClttl, la Religion, tin que J£tcr« revelii les formes de I'huiuani- fuctus est) qn'il en suliii la condition el les misères. de el son esprit saint e'est aiuni en t'hom me pour I'accomplisiaineftl niétiie de Id iplir sur la lerre. Dm* Ainc. nilaif pas tVziler il avait Jcpnis long- innic devonl accomplir les proplicties sail - Mais alors ce soot les proplièlies qui lont fail iiiourir el iiullemeiil Ins tlehreiix car si les Hahrcux cnssrnl ole plus tnrls qil'clles et nc rceessent pas coiidainné les proplicties se scraient trovers fausses el JÉsOi ii'aurait pas cië Dien. üalvsdoq Hist, des lost, de Moite Li v. 4 Ch. 5. (3) Oieu te ,er horna f Pils de Dien réatilé Ie fits da mission qu'il est vcnu i On - dit que Jéjüs ne i tempi annoncé vainnil c toe laat ccne straflende «n wrekende Godheid 2Ïch nief gebruiken maar God is niet wraakgierig even als zijhe H naren, die bet meermalen op aarde, in Zijn oaam en hunne eigene belangen zijn geweest; overigens geldt Let k° Godes zoon cn het uitvloeisel zijner onbegrensde l,efj die zachtmoedigheid cn geene haal, die vergiffenis en eeJ wraak, of wedervergelding heeft gepredikt en aanbevolen q {F'ervolg hierna.) (4) Dat Gotl de ohgeregligbeid der onderen op liet verhaalt niovl slechts als eene dreigende waarschuwing j0( weren der afgodendienst worden beschouwd. (Do. Oosiesui Rotterdam predikatie >ao 9. Mei 1847.J Zie over de natuurlijke onrzaken der joden-vervolging a toire Philosophique des Jnifs" van CsmfiGüE en liet leven Kabel de Groots diens goaclilcn schrijveis voornamelijk belrokking lol den inval der Saraceuen in Frankrijk. 5IEK GELINGEN. Een Huwelijksgesprek. Zij. Wij reizen loeh lo zomer weder naar 't bad |j([ kind Hij. Ik meen liefste I dat we in 'l vervolg t« huis zot den blijven. Z. Maar, om «elke reden wilt ge niet, mijn schal l H. Ik heb geen lust engel. Z. Geen lutt, myn beste! H. Ik kan 'l niet doen hartje. Z. Waarom hel niet doen myn lieve mnii T li. 't Kost zo» oneindig veel, lieve vrouw! Z. Ja verschrikkelijk veel l en de heer Wp.de* ga locli naar men zegt met zijn geheele familie naar 'l bid dit weet ge immers, man! H. Och vrouw (Je heer Webfr is gek en zijn vroua ad idem. Z. Gij zult wel de goedheid willen hebben mynheer geen kwaad van mijqp vrienden te (preken. H. Ik wil liet voorbeeld van uwe vrienden niet navol gen mevrouw Z. Wanneer gy niet naar 't bad wilt reizen dan wil ik en diarmcile uit, heer gemaal H. Goed maar ik geef er u geen csnt loe vrouw qt malin 'L Dat had ik wel van u verwachttyran die no jijt U. Laat mij met rust. Xantippe! (hij slaat de (Jeur tu« en >»rtrekl.) (Jetje schreit bitter.) iemand bpklaagde zich dal vijne verre bloedver wanten hem »oo tfik«ijl» kwamen opsoeketi. «Diar hen ik bij voor beeld zeide bij a eene oude tante die berucht utis mij en mijno vrouw allo jaren 2 maal eo blijft dab ied< maal zes maanden. A!)VF.P>TENT!EN. De KOT.ONIib Gelast met het Plaatse;ijk Iu...,-- muudcuicul le VlGsingcn zalonder na U-re gwii-l keuring van liet Ministerie van Oorlog cn leti over staan van de Hceren KmnmandaiUca der Korpsen a ld ai»' in garnizoen, op W0cn.srl.1g den 16. Junij 1847. des mid dags tea 12 ure, op het Plaats Bureau AANBKSTF.UBN de leverantie van benoodigde TARWE en aiOGGM ten behoeve van de Militaire Bakkerij, waarvan dc Conditiën van lieden af aan op liet Hiirtai. van genoemde Kolonel, mitsgaders hij den Heer Administrateur van gemelde Bak kerij le Ylissingen tc lezen zullen liggen. AS? VAART-UREN VAN DE STOOMBOOT DE SCHELDE, VAUP.5DE TUSSCUF.N VLISS1XGEX en BRESKENS. JC'NIJ 184-7. Vau Vlisttisogcn. Donderdag 10 vm. 0 11 re. Donderd. 10, vm 10 1 Vrijs la 'i 11 a 9„ n V rijda 2 11 11% Zalurdag 12, i(i% Z.lurcl.s 12.. Zon da 2 13. n i l n Zonrlag 13, n m 12% Maandae 14, ain. 12'A Maand»» 1 4 1% Dingad»k 15f a K Dingsdng 15 a Si Woensdag 16 2 Woeixdag 16, 3 Van Rrcskcnn. ZEETIJDINGEN. VI.ISSINGKN dun 8. Junij Sederl den 5. dezer zijn alhier l#r rrede gekomen. Voor Anlweipuil bestemd Ulkrrmunde F Sharly Riga ro»je Cop#rniciu E. Juich- ter Menial hout Richard Grainger U. Rrebrer, fliew-CdSllv stukgoed lli» Uceantlav.uinali koffij. Voor Gend bt-siemd De Eendragl, G. A. Jonkhoff, Golilanliur» liout. Van Antwerpen zijn de Scholde afgekomen en van dere reel* naar iet je/cild. The Soho J Culler stukgoed en passagiers I.onden. MIDDEI.nURG dun 7- Hedn» is ter reede gearriveerd hel schip Koning Willow II kapt, Kooger, van Batavia. ÓörffTt. Opening des morgen* ten 5 ure. Mulling des avonds 9 e Finale shilling. De Waterpoorten ten 9 ur» A» Rao.»*" eus- en üuinpoorl ten 10 ure. BURGEM SINGliN l liingliehhendi d»-ze Slid et July aau-taa lende op du trekker* L< roeit zulke I g*an Patent Wordende vóór d«n ti. tt TLISSINCIN BIJ A. TT. TA* (IERS*. OpüH' te eildogius Vli I) BEULUN «ecile maalt /ereenigms neder «uitre nu voor de een zevenjan ipij'et' I ttel aaltraad of rue-vleescl meer alRvmer vereenigmg d ener openlij llgd worden® ^•makkelijk I- vei sclialb' «orde» blljl den dat de I jtaneekoelit groot «urd het h centen noodig KONINGS eebe aaneens «elke men i AltI tiet dorp ren inula»» •ter daar ten heide n zich lang v ziju zoon i etudo net» te aan deze t >vrk\aaft Ook >an dezfl op d# vader Ier, lijden» De zo.» bekentenis I werd zich dof met thans even t en granen, kalasr bijna

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1847 | | pagina 2