,n»cn poztn wij ccnige oogenblikk.«n in fie i!orps?hcr—
berg le Sysseeleeon van 't gezelschap neemt een
nieuwsblad de Standaert van Flnenderen van J 8.
Mey 1-847 enjftoont ons tie volgende regelen
n Den heer Hbyvabrt Burgemeester Ic Gislelles
n komt met hel Leopohl-orde vereerd te vtnrtlcn om
zyn schoon gedrag by hel Hazegrasin 1831. Den
Luitenant H*tvaeut en den Kapitein Edouard db
Ridder zoon van den Senateur ac« hel hoofd hun-
n ner kompngnie sloegen den vyand le Sint-Anne bj
J> Sluis."
Wal dunkt u, mijn vriend, maakt de Belgische
regering door ruik een gedrag ons volk en ons Ite-
sluur niel lot leugenaars? - BouriCIüs van Malde-
*eu en van Hopberobn worden beloond om hunne dap
perheid dc laatste door Sluis als overwinnaar begroet
niet een eeredegen beschonken en. bijua ifi jaren
na dato, Leert België het blad om en^, beloond Hby-
vaert en de Ridder voor hetgeen de onzen toen de
den
Priend. Dat is schaamteloos
Ik. Ja, zoo dacht ook hel gt'heele gezelschapzoo
•lenke ook dc geheele natie, dooi-betuigingen van af
keer daarom roep ik der regering luide loe Be»
stuunleren van Nederlandsta vast en toont u
krachtig, opdat hel rondschrift onzer mant: God
rij met ons geen luiaards gebed zij. Toont dit
Engeland, bij de kwestie van Lahoan tooat overal
dat dc leeuw n'Ct oud cn krom is en zich niel schop-
pen laat van ezels
Zie, goede vrienden, met de Belgen willen zie
Zceuwscho Vlamingen nel zijn, waar wanneer ze zoo
handelen dan onderschrijven wij de regels van Mr.
burlage
Ik vloek den Belg die NeêrUndsch vlag
c< Voor de overmagt(1) bezwijken zagf.
u In 't bloed van zooveel braven
a Wie ooil de broederhand hem biedt
By God die is myn broeder niet
Hg schandvlekt de Bataven."
Aarde.nblrgsch Depót. B.
(i) Citadel van Antwerpen.
EPISTEL
VAR EER ISRAELIT, AAN DEN CROOTBN BEKEERDER
DER JODEN IN NEDERLAND.
Zwijg!
Zw'lVl
Maar als ik altijd zwijg, dan Jijrht <jj altijd gelijk.
Net Middagmaal van Magdalena.
Wel beschouwd, WelFcrwn.nde Ilccr dan orfent gij een
beroep uit dat vele moeijelijüteden oplevert wel beschouwd
dan lielil gij eene bestemming gekozen die nijd nocli afgunst
wekt,' en dan zijl ge met eene taak belast die bezwaarlijk te
volvoeren is dat beroep die taak en die bestemming wor
den te regt inde volkstaal, jbdenbeheercn genoemd. Jo-
denbekeeren is voorwaar ren zuur en ondankbaar werk, dat
gestadig bet zilte zweet uit de poriën drjjlt zonder zijn*
meester tc krooneit, cn dat, hoezeer men ook tobt, wroet,
werkt en slooft, weinig loon ol vruchten gerftde gcscliic-
deuis van alle tijden rn eeuwen cn ook dc ondervinding
leert het u, dat de kudde Israels, nocli door list of geweld
noch door goud of ander aas, in de stalle Christus te drij
ven of te lokken iscn ach het Iaat zich wel bezien Wel-
Eerwaardc lieer, dat zij eeuwig warsch van liet apostolisch
voeder zaJ blijven.
In constitutionele landen waar aan alle kerkgenootschappen
gelijke reglen zijn toegekend waar alle gelijke bescherming
cd dezelfde wettelijke vrijheden genieten behoorde eigenlijk
liet ongerijmde cn aansloolelijkc niel plaats te hebben, dat
gij en uwe medestanders in den wijngaard des Deeremet
eene openbaarheid die aan onbescheidenheid grenstmet eene
vrijmoedigheid die het kenmerk der vermetelheid draagt,
met een ijver die al liet overdrcvcnc, buitensporige en vcr-
watene in zich verceüigt, dat gij en uwe medestanders, zeg
gen wij, ii met alle deze loUclijkc eigenschappen opwerpt,
om de belijders cener godsdienst die de uwe cn de hunne
niet is, of die ge, uit gemoedelijke overtuiging, met eene
andere verwisseldettot proselieten te maken cn hoegenaamd
gecne middelen tc ontzien om uw doel te bereiken. De liougc
landsregering, welker zorgen dc veiligheid aller godsdiensten
omvat, behoorde ook de onschendbaarheid derze.lven ter harte
te nemeu en uwe handelingen le beteugelen; zulke rcgtstirek-
sclie cn tergende pi osei i eten -makev ij moest zij niet dulden;
zij moest gecne lijdelijke aanschouwster blijven, wanneer de
openbare, christelijke godsdieusltempcls gebezigd vvoidcn,
cn dat wel kerken welke, door liet bezoldigen der godsdienst
leeraars, (1) van 's lands gemecne iniddcleo worden onder
steund. liet proselieten maken slaat vrijhel proselieten ma
ken was van oudsher eene eigendommelijkhcid der christelijke
kerk, maar op zulk eene kwakzalveiswijzc strijdt het tegen
alle orde cn betamelijkheid. Nergens minder dan binnen de
wanden van zulke bedehuizen behoorden dc grondstellingen,
zelfs niet de gebruiken, vormen en uitwendige teekenen van
andere godsdiensten aan hekel cn aanval bloot le staan.
Wij weten dat de regering niet bij inagte is hier gebiedende
wijze alles Vc docomaar, bij wijze van verzoek en uit-
noodiging, zou hot ministerie wel iets, zoo al oielvcrl kun
nen verkrijgen. De kerk is de plaats pitt om aan de gods
diensten en hare belijders ergernis tc geven, daartoe is dc
kansel te heilig en tc opperrnagtig want wie durft zich ver
meten u daar tegen le sprekeu of in de rede te vallen? Ju
dc kerk voegen weleer offers van lof en dank voor meerder
licht dieper inzigten sterker besef van zedelijke waarde,
indicu wc ons werkelijk op alle deze onschatbare vuorregten
beroemen kunnen; dc plaats der aanbiddingen gods vereen Dg
is zeker voor den nictigen aardworm niet bestemd, om er
zij* hoogmoed bot tc vieren voor zegeningen, gesteld dat bij
zicb in hun bezit verblijden mag. Jn een vrij en verdraag
zaam land behoorde ieder bestuur het af tc keuren en te
wraken, als, in liet buis der godsdienstige verzameling, het j
geloof van anderen woidt aangetast, van anderen die wclligt
de afhankelijksten cn die zeer zeker dc minst talrijkste der I
bevolking ziju. Ook is bet oabclamclykin de huizen aan I
de openbare «eredienst gewijd. God es vloek, of wraak cb
vergelding over incnschcn en volken in tc roepen.
Men vcrgetc overigens op den kansel nooitdat alle on-
dcrmaanscho zaken bare zwakke lijden hebben en dat hoe
zeer de godsdienst bij een ladder le vergelijken is waarvan
de voet op aarde rust en de top tot in den hemel der heme
len reikt, er echter geene beslaat, die zicb beroemen kan
van zulk eene zwakke of aantastbare zijde, vrij tc zijn; alles
op aarde ontving immers, reeds bij de Heidenen, zijn deel
uit Jupiters beide vaten, cn liet vat der volmaaktheid was
hel godendom steeds gewoon voor zich zelve te houden 1 (2)
Men zij op den kafisct steeds indachtig, dat de blocdbijl der
vervolging, onder alle gezindten cn godsdienst-sekten, hare
offers velde, dat de gecssel roede der godsdiensl-tiranuij aan
allen diepe wonden sloeg dat de pijnbank des kerkdwangs
allen heeft gemarteld, en juist van dien kansel vcrbelfc
zich, in de ccislc plaats, dc stein der dankerkentenis lot
den hcmelschen vadervoor de rusteendragl en verdraag
zaamheid die wij aan zijne genade, cn aan liet verbreiden
van bel rijk der wijsbegeerte op aarde verschuldigd zijn 1
Wij achten bet daaioui een snerpenden wanklank, wanneer
van den kansel, van den kansel waar, met zooveel vrucht
cn invloed, op den volksgeest wordt gewerkt, in avondmaal
tijd en als, na het ophangen der lydcnstafcreclcn de geest
vervoering der verzamelde menigte gespannen is cc den lioog-
stm trap bereikt, le hooien verkoudigendal Gods eeuwige
vloek op mcnsclicn rust, dewijl nu negentien honderd jaren
geleden, de hoogste regtsmagl van het land hunner voir Va
deren een feit bedreef dat eigenlijk moest bedreven worden
dal hel heil der wereld ten gevolge moest hebben, rn dat
bestrijdt het indien ge kunt, in de onbegrijpelijke raadsbe
sluiten des Eeuwige zijn gepredestineerden oorsprong nam
(3) Iu de Lutliersche keik tc Riu-bben wij onlangs
deze verkondiging met schrik gehoord cn wij haasteden ons
den ontwijden tempel te. verlaten. Dat is geen vrede stich
ten, gij hceren bedienaren des nieuwen verbondsDat is
zaad van twist cn vcfdecldlu-id slrooijen! Dat is niets min
der doen dan de nevcleD opklaren die den godsdicnstlicrnel
verduisteren, ni°1s minder doen dan dt monsters der dwee-
perij en verdeeldheid, die zoo gaarne ia de menscheljjke
zamcnleving woeden en aan hare welvaart knagen, den voel
op dc nekken zetten verheffen zich niet reeds genoeg seinceu-
'wende hloedstemmen ten hemel moet de Kaïn- cn Auils-
stri d dan ecuwig duren 1
Het volk draagt niet zelden de schuld der grootcn zonder
schuld te hebben. De volken der aarde boeten dikwijls lang en
zwaar voor dc misslagen, wanbedrijven en gruwelen die van
troonen en raadszalen uilgaan en voorwaar de volken kunnen hel
niet helpen Hoe vaak behoorden de volken niet om Gods
genade voor hunne vorsten en overheden le bidden Waitncrr
zoo als gij zulks verkondigt Gods vloek ten eeuwige dage,
Israel cn zijn nakomelingschap vervolgt, voor cenc rrgtsdaad
die eenmaal de hoogste vierschaar van Jaden pleegde roor
een vonnis dat hel velde en dat hetzelve na dc bekrachtiging
der hoogste magt. die liet verwonnen land behecrschteliet
voltiekkcn; als het bloed van Jr.zus van Nazareth, in soli-
dnm.inucl nederkomen tot zells op hen wier vooronders,
eeuwen voorde geboorte des lleilandsnaai Spanje cn aifdere
Jai den zijn verhuisd en die daar gezeten en gevestigd ble
ven, dan wreekt gewis de hand Gods eenmaal liet bloed des
grijzen Oldeniiahnt vtr.nsals het onschuldig werd vergoten
op Nederland dan zal zij dat van Johanna Grey op Albion
dat van D. Engiiien Galas, dat van den rampzaligen
boekverkooper die te byon als martelaar, ten vine werd
gedoemd, dewijl hij den eersten gedrukte» bijbel uitgaf, op
onze fransche nabillen verhalen cn liet bloed van Dus, wiens
brandstapel, op keizerlijk bevel, door oen keurvorst werd
ontstoken, van Jkhome van Praag, en dat van zoo velen
hunner rampgennoten lot op Puitschlancls laatste xonvnMan
zal de bloedsmet van Socratesonuitvvisclibaar op Grieken
land kleven, ofschoon dc geschiedenis Anytus en Mlt.itus als
z i i ik* wettelijke beulen schandmerkt, cn dc scliuldelooze Jou
den der lallooze in oude en nieutye werelddcelcn geblakerde
cn versmoorde slagtoders, niet op hunne onmenschte moorde
naren inaar wel op de onschuldige volken nederkomen.
Dan zal Gods verbolgenheid Flankrijks eeuwige tuchtroede
zijn, dewijl een hoop razende Pai ijsenaicn eenmaal een afgods
beeld aan de rnlc nprigtede. Salvador heeft 's lleilands
pleitgeding beschreven en liet in zijne liistoire des insti
tutions de Moise" opgenomen; Uupin dc vader heeft Int
weder'egdleest en oordeelt! liet volk heeft, zeer zeker,
in opgeruide cn afkeurende dcelcn de kruiziging te Jeru
salem aangezien zoo is het ook in Spanje Frankrijk, Duitscli-
land cn andere staten, in menigte, toegesneld, ten einde
zich, onder de zon des Christendomsaan de auto-da-fe's en
andere schrik* en schnndlooneelcn tc vergasten I zoo aanschouw
de het te Parijs het slagtcn der tempelridders en huipil* opper
hoofden onder het landsbestuur »an PniLtwus hel wange
drocht de schoone bijgenaamd, zoo liep hel bij zoo vele ande
re, gewijde gruweldaden te hoop en zag ze lijdelijk aan waar
aan vei klaart bet volk niet gaarne zijne oogen Evenwel
heeft liet volk zich niel beklad met de gruweldaden die vor
sten cn vierscharen bedreven de laalsten kipten de offers
uit cn de gewijde hand der geestelijkheid leende zicli vaak
om dc bijlen te besturen en de mijten le ontvlammen. - De
schijnbare vloek die op Israël rust, zal wel een gevolg van
natiyii I ijke reden enwclligt een gevolg van het misbruikte
regl des sterkste zijn, hetwelk zich zoo gaarne achter het
bolwerk der aloude godsregering verschanst. Het heeft meer
malen de verwatenheid getoond zijne bloeddorstige gruwelen
met den dekmantel van Gods albcstuur le omlungcu waar-
(i) Het argument da! de tegenwoordige (ractemcnlen der
l'rniriliiiiliclie leeraren «lo goederen compenseren die Je slaal
jicli vroeger »an de kerk Inéeignide lijdt schipbreuk legen Tiiob-
necse's uitlegging der grondwet. Deze goederen waren meesten
deels aan de vacant gev«ordene Catholieke kerk ontnomen en heb
ben van regiitwcge, altijd den staat locbelioo'rd.
l.e prophete est souvent etirantc
II n'esl point ici lus <1* luinière sans ombres
Oieu nc «e mout re a nous que sous des voiles soinhcet
l.a colonne qui luit dans ce desert affretix.
Toiirne autsi qticlqiie foic son colè léncbretix.
KiClttl, la Religion,
tin que J£tcr« revelii les formes de I'huiuani-
fuctus est) qn'il en suliii la condition el les misères.
de el son esprit saint e'est aiuni en
t'hom me pour I'accomplisiaineftl niétiie de Id
iplir sur la lerre.
Dm* Ainc.
nilaif pas tVziler il avait Jcpnis long-
innic devonl accomplir les proplicties
sail - Mais alors ce soot les proplièlies qui lont fail iiiourir el
iiullemeiil Ins tlehreiix car si les Hahrcux cnssrnl ole plus tnrls
qil'clles et nc rceessent pas coiidainné les proplicties se scraient
trovers fausses el JÉsOi ii'aurait pas cië Dien.
üalvsdoq Hist, des lost, de
Moite Li v. 4 Ch. 5.
(3) Oieu
te ,er horna f
Pils de Dien
réatilé Ie fits da
mission qu'il est vcnu i
On - dit que Jéjüs ne i
tempi annoncé vainnil c
toe laat ccne straflende «n wrekende Godheid 2Ïch nief
gebruiken maar God is niet wraakgierig even als zijhe H
naren, die bet meermalen op aarde, in Zijn oaam en
hunne eigene belangen zijn geweest; overigens geldt Let k°
Godes zoon cn het uitvloeisel zijner onbegrensde l,efj
die zachtmoedigheid cn geene haal, die vergiffenis en eeJ
wraak, of wedervergelding heeft gepredikt en aanbevolen q
{F'ervolg hierna.)
(4) Dat Gotl de ohgeregligbeid der onderen op liet
verhaalt niovl slechts als eene dreigende waarschuwing j0(
weren der afgodendienst worden beschouwd. (Do. Oosiesui
Rotterdam predikatie >ao 9. Mei 1847.J
Zie over de natuurlijke onrzaken der joden-vervolging a
toire Philosophique des Jnifs" van CsmfiGüE en liet leven
Kabel de Groots diens goaclilcn schrijveis voornamelijk
belrokking lol den inval der Saraceuen in Frankrijk.
5IEK GELINGEN.
Een Huwelijksgesprek.
Zij. Wij reizen loeh lo zomer weder naar 't bad |j([
kind
Hij. Ik meen liefste I dat we in 'l vervolg t« huis zot
den blijven.
Z. Maar, om «elke reden wilt ge niet, mijn schal l
H. Ik heb geen lust engel.
Z. Geen lutt, myn beste!
H. Ik kan 'l niet doen hartje.
Z. Waarom hel niet doen myn lieve mnii T
li. 't Kost zo» oneindig veel, lieve vrouw!
Z. Ja verschrikkelijk veel l en de heer Wp.de* ga
locli naar men zegt met zijn geheele familie naar 'l bid
dit weet ge immers, man!
H. Och vrouw (Je heer Webfr is gek en zijn vroua
ad idem.
Z. Gij zult wel de goedheid willen hebben mynheer
geen kwaad van mijqp vrienden te (preken.
H. Ik wil liet voorbeeld van uwe vrienden niet navol
gen mevrouw
Z. Wanneer gy niet naar 't bad wilt reizen dan wil ik
en diarmcile uit, heer gemaal
H. Goed maar ik geef er u geen csnt loe vrouw qt
malin
'L Dat had ik wel van u verwachttyran die no jijt
U. Laat mij met rust. Xantippe! (hij slaat de (Jeur tu«
en >»rtrekl.) (Jetje schreit bitter.)
iemand bpklaagde zich dal vijne verre bloedver wanten hem
»oo tfik«ijl» kwamen opsoeketi. «Diar hen ik bij voor
beeld zeide bij a eene oude tante die berucht utis mij
en mijno vrouw allo jaren 2 maal eo blijft dab ied<
maal zes maanden.
A!)VF.P>TENT!EN.
De KOT.ONIib Gelast met het Plaatse;ijk Iu...,--
muudcuicul le VlGsingcn zalonder na U-re gwii-l
keuring van liet Ministerie van Oorlog cn leti over
staan van de Hceren KmnmandaiUca der Korpsen a ld ai»'
in garnizoen, op W0cn.srl.1g den 16. Junij 1847. des mid
dags tea 12 ure, op het Plaats Bureau AANBKSTF.UBN
de leverantie van benoodigde TARWE en aiOGGM ten
behoeve van de Militaire Bakkerij, waarvan dc Conditiën
van lieden af aan op liet Hiirtai. van genoemde Kolonel,
mitsgaders hij den Heer Administrateur van gemelde Bak
kerij le Ylissingen tc lezen zullen liggen.
AS? VAART-UREN
VAN DE STOOMBOOT
DE SCHELDE,
VAUP.5DE TUSSCUF.N
VLISS1XGEX en BRESKENS.
JC'NIJ 184-7.
Vau Vlisttisogcn.
Donderdag 10
vm.
0 11
re.
Donderd.
10, vm
10 1
Vrijs la 'i 11
a
9„
n
V rijda 2
11
11%
Zalurdag 12,
i(i%
Z.lurcl.s
12..
Zon da 2 13.
n
i l
n
Zonrlag
13, n m
12%
Maandae 14,
ain.
12'A
Maand»»
1 4
1%
Dingad»k 15f
a
K
Dingsdng
15 a
Si
Woensdag 16
2
Woeixdag
16,
3
Van Rrcskcnn.
ZEETIJDINGEN.
VI.ISSINGKN dun 8. Junij Sederl den 5. dezer zijn alhier
l#r rrede gekomen.
Voor Anlweipuil bestemd
Ulkrrmunde F Sharly Riga ro»je Cop#rniciu E. Juich-
ter Menial hout Richard Grainger U. Rrebrer, fliew-CdSllv
stukgoed lli» Uceantlav.uinali koffij.
Voor Gend bt-siemd
De Eendragl, G. A. Jonkhoff, Golilanliur» liout.
Van Antwerpen zijn de Scholde afgekomen en van dere reel*
naar iet je/cild.
The Soho J Culler stukgoed en passagiers I.onden.
MIDDEI.nURG dun 7- Hedn» is ter reede gearriveerd
hel schip Koning Willow II kapt, Kooger, van Batavia.
ÓörffTt.
Opening des morgen* ten 5 ure.
Mulling des avonds 9 e
Finale shilling. De Waterpoorten ten 9 ur» A» Rao.»*"
eus- en üuinpoorl ten 10 ure.
BURGEM
SINGliN l
liingliehhendi
d»-ze Slid et
July aau-taa
lende op du
trekker* L<
roeit zulke I
g*an Patent
Wordende
vóór d«n ti.
tt TLISSINCIN BIJ A. TT. TA* (IERS*.
OpüH'
te
eildogius
Vli
I)
BEULUN
«ecile maalt
/ereenigms
neder «uitre
nu voor de
een zevenjan
ipij'et' I
ttel aaltraad
of rue-vleescl
meer alRvmer
vereenigmg d
ener openlij
llgd worden®
^•makkelijk
I- vei sclialb'
«orde» blljl
den dat de I
jtaneekoelit
groot «urd
het h centen
noodig
KONINGS
eebe aaneens
«elke men
i AltI
tiet dorp
ren inula»»
•ter daar
ten heide n
zich lang v
ziju zoon i
etudo net» te
aan deze t
>vrk\aaft
Ook >an dezfl
op d# vader
Ier, lijden»
De zo.»
bekentenis I
werd zich dof
met
thans even t
en granen,
kalasr bijna