ALGEMEEN NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
Duitsche slagschepen in gevecht in het Kanaal,
No. 10.332
MAAND^G 16 FEBRUARI 1942
82e Jaargang
Dr. Todt onder groote belangsfeUmg
ten grave gedragen.
DUSTSCHLAND STRIJDT
VOOR EUROPA.
NEUZENSCHE COURANT
ABQNNEMENTSPRIJS: Binnen Terneuzen 1,42 per 3 maanden Buiten Terneuzen
fr. per post 1,73 per 3 maanden Bij vooruitbetaling fr. per post 6,60 per jaar
Voor Belgie en Amerika 2,20, overlge landen 2,65 per 3 maanden fr. per post
ATaonnementen voor het buitenland alleen by vooruitbetaling.
tTttgeefster: N.V. Flrma P. J. VA N BE SAN BE OHIO 88150 TELEFOON No. 207S
Directeur: L van de Sande.
ADVEKTENTIffiN: Van 1 tot 4 regels 0,88 Voor elken regel meer 0,22.
KLEENE ADVERTENTIfiNper 5 regels 52 cent bij vooruitbetaling
Grootere letters en cliche s worden naar plaatsruimte berekend.
Handelsadvertentien bij regelaounnement tegen verminderd tarief, iietwelk op aanvraag
verkrygbaar is. Inzending van advertentien liefst een dag voor de uitgave,
BIT BLAB VERSCHIJNT IEDEKEN MAANBAG-, WOENSDAG- EN VKWDAGAVOND.
Hoofdredacteur: N. J. Harte, Terneuzen.
Het opperbevel van de Duitsche weermacht
mapki bekend:
In het Oosten beeft de vijand zyn aanvallen
op talr^ke plaa' sen van het front voortgezet
en bierby opnieuw zware, bloedige verliezen
geleden. Aan het Donefcz-front maakt onze
aanval in weerwil van taaien, vijandelijken
tegertstand, nieuwe vorderingen. In de wate-
ren ten Oosten van de Krim heeft de lucht -
macht met bommen een groot transportschip
beschadigd.
Op 12 Fdbruari ombstond (in het kader
van opera ties van Duitsche zeestryd-
krachten in het Kanaal, alsmede in het
Westelijke gedeelte van de Noordzee- ge-
vechtscontact met Engelache strijdkrach-
ten. Door de formatie onder bevel van
vice-admlraal Clliax beataande uit de slag-1
schepen Scharnhorst, Gneisenau en de
kruiser Prinz Eugen, werd volgens de tot
dusver ontvangen berichten een Engeische
torpedojager in brand gescboten. De aan-
vallende stenke formaties van de Engei
sche luchtmacht werden met zware ver
liezen afgeslagen. Slechts een Duitsche
torpedoboot werd door bomtreffers licht
beschadigd. Een patrouillevaartuig is ge-
zonken, nadat het het aanvallende vlieg-
tuig had neergeschoten.
De opera ties van onze zeestrydkrach en
werden door de sterke formaties van de
luchtmacht, onder het opperbevel van gene-
raal-veldmaarschalk Sperle ondersteund.
De verliezen van de vijandelijke luchtmacht
bedragen, volgens de totdusver ontvangen
berichten, 43 vliegtuigen, waarvan het
meerendeel door Dui sche jagers en de
overige door de liuchtdoelartillerie van de
zeestrijdkrachten en de luchtmacht werden
neergeschoten. Tijdens de hevige luchtge-
vechten gingen zeven elgen vliegtuigen
verloren.
Aan de Engeische zuidkust hebben gevechts-
vliegtuigen in scheervlucht havenwerken en
vliegvelden ,met bommen van. zwaar kaliber
bestookt.
In Noord-Afrika wederzijdsche activiteit
•van venkenners. Duitsche g-evechtavliegc-uigen-
en dfuikboawnenwerpers w.erpen by aanvauen
overdag en des nacihts voor dan. oarlog bei'ang-
ryke installatie3 van de haven Tobroek in
brand en stelden door bomvoltreffers ba.te-
r-yen luchtdoelgeschut buiten gevecht.
Op Britsche vliegvelden in de Marmarica
warden versa he id ene vliegtuigen op den grond
verhield of beschadigd. Tijdens luchtgeveeh-
ten verloor de vijand nog vjjf vliegtuigen.
Kg aanvallen van Duitsche gavechts vlieg
tuigen op lucht- en viootstaonpunten op Malta
schoten de ter bescherming meevluegende
Duitsche jagers twee vyandeiyks vliegtuigen
neer.
DE ZEESIAG IN HET KANAAL.
Het D.N.B. meldt uiit Vigo:
Volgens radioberichten uit de Vereenigde
Staten heeft he. groote Duitsche succes bij
den z-eeslag in het Kanaal in Engeland een
buitengewoon sterken indruk gemaakt. De
sender Schenectady meldt: het baricnt over
deoi uitslag van het gevecht, dat gevolgd is
op de catas rophe van Singapore heeft de
Esigelsche bevolking tot wo-ede gebracht. De
zerider New York zegt, dat het bericht een
golf van opwinding in de Britsche openbare
meening heeft veroorzaakt. De Engeische pers
richt hevige aanvallen op Ohurcnill en zijn
oorlogvoering.
Uit Stockholm wordt gemeld, dat de Nya
Dagligt Allehanda een bericht van United
Press bevat, volgens hetw'elk de Engeische
bevolking de mededeeling over het gevecht in
bet Kanaal als een „ikoude douche" op het
lijf viel. De Dondensche correspondent van
Aftcnbladet meldt, dat men zich thans te Don-
den algemean afvraagt, waar de Britsche
linieschepen gezeten hebben.
Hel D.N1B. meldt uit Rome:
Het bericht van de groote Duitsche over-
winning in het Nauw van Calais heeft in I taliS
groote geestdrift en vreugde gawekt. Uit hat
communique van de Britsche admiraliteit
blijkl duidelijk, aldus zegt men, dat de Engei
sche pcging, den Duitschers ds doorvaart te
beletten, geheel mislukt Is en dat de Britsche
luchtmacht en de vlootstrijdkrachten opmar-
kelijk zware verliezen hebben geleden, die door
de Engelschen zijn toegegeven. Men merkt
op, dat daarmede is bewezen. dat de Britsche
vloot hef Kanaal niet meer kan beheerschen.
B© nasiaeip van hat zeegeveaht in
het Kanaal.
Men voelt het in Engeland als
een feahee.
Het D.N.B. meldt uit Stockholm:
Naar (Reuter ui Londen meldt, wordt door
de bevoegde instanties een onderzoek inge-
eteld, inzake den slag in het Kanaal. Het
Britsche agentschap meldt voorts, dat het
rapport van deze imstantle Indien noodig door
hoogere ins anties geoontroleerd zal worden".
De gewone man in Engeland is over de
koenheid van de Duitsche actie in het Kanaal
Verbaasd. zoo verklaart de Britsche berichtsn-
dienst. Het geval wordt in het geheele land
besproken en de kwestie van de versterking
van de luchtmacht most 'bans opnieuw wor
den bestudeerd. Bovendien vraagt men zich
af of Groot^Brittannle wel het juiste type
torpedovliegtuig bezit.
Naar Radio Mondial uit Stockhblm ver-
neem,', berichten de Zweedsche corresponden-
■!- be vol kin-" van Dover
Donderdag door de groote ■activ'ltelt in de
limn m waan rahfiioht werd. dat groote
gebeurtenissen op til waren. Sommigen mean-
den zelfs, dat de aanval op Engeland was
begonnen.
Engeische perssteanraein.
,,Hoe is het mogelijk, da: de Britsche lucht
macht in het Kanaal niet met succes kon ap-
treden vraagt de Evening Standard. On-
danks gebruikmaking van enorme hoeveel-
heden vliegtuigen van alle typen, waren de
luchtaanvallen even vergeefsch als de aan-
valspogingen van de torpeciobooten. Het blad
vraagt zich dan af, waarom de Britsche or-
pedo's minder doeltreffend zijn geweest dan
de Japansche in de baai van Thailand en
waarom de torpedo's, die op de Duitsche
schepen gemunt waren, die niet tot zinken
hebben gebracht.
De Evening News schr(jft, dat wanneer
Britsche schepen door vyandeiijke torpedo's
getroffen worden, zy over he algemeen zin
ken. Dat heeft men gezien bjj de Repulse en
bij de Prince of Wales. Het heeft geen-zin,
wanneer Cfnurchill thans weer verklaart: ,,Ik
ben het die de verantwoordelijkhe.d draagt",
zonder dat er iets gebeurt om de methoden
van oorlogvoering te verbeteren. T!han3 ziet
men duidelijk, dat de Britsche strategic vol-
ikomen onZinnig is geweest, want de ervarin-'
gen hebben geleerd, dat het in feite onmoge-
lyk is, met de grootste luchtmacht er were.d
de Duitsche bewapeningsindustrie te besrciia-
digen, op welker verwoesting de Britsche
luchtmaeht zich, naar het heet, speciaal had
voortereid.
In de Engeische bladen van Zaterdag komt
de groo e teleurstelling en verontwaardiging
van de Engeische openbare meening tot uitlng
ten aanzien van den succesrijken doortocht der
Duitsche slagschepen door het Kanaal.
De Daily Mirror schrijft. ,,kan men nog
zeggen, dat wij vertrouwen in den minister-
president hebben ofschoon wjj geen vertrou
wen. in zijn regeering hebben Churchill heeft
ons vertrouwen gedurende lange, moeUijke
maanden gehad. Hij zal ons ver rouwen nog
verder hebben, indien men hem zou kunnen
overreden zijn bestuursapparaat te hervormen
en. zich minder met de groote strategic en
meer met de leiding bezig te houden.
Hij kan echter ons vertrouwen niet meer
genieten, als hij en zijn naaste medewerkers
verder blijven vertrouwen op hun vroegere
prestaties. Hieraan kan nog worden toege-
voegd, dat als Churcthill ook in de toskomst
zyn wil aan het parlement en de strategic
opdringt, zijn groote capaciteiten niet langer
een bron van kracht voor het volk, maar een
groot gevaar zouden worden".
De Daily Ske ch schrijft: „Ohurchill moet
op een of andere wijze tot een duidelijk inzicht
van een aantal belangrijks waarheden ge
bracht worden. Daadt hij' niet teveel verant-
woordelijkheid op ziah?"
De Dailv Herald.schrijft: („Wij staan thans
tamelrjk dom te kijken, nu ons veelgeprezen
marinecommando ons voor de tweede maai in
enkele weken tjds geblameerd is. He zou on-
verstandig zijn van de regeering, wanneer Bij
zou weigeren antwoord te geven op de vele
vragen, of dit antwoord zou willen uitstelleoi".
De News Chronicle schrijft: de doorbraak
der slagschepen uit Brest 'beteekent ee.i criJ
sis in. dezen oorlog. Zijn wij door Churcbill's
persooniykiheid, door de kracht van zijn woor-
den en| zijn invloed op het Dagerhuis wellicht
geCiypno iseerd, zoodat wij het eens z-yn met
zijn onvoldoende oorlogvoering? Z'jn wij niet
door holle woorden verdoofd en door telkens
herhaalde verzckeringen er toe gebracht de
feiten niet meer duidelijk te kunnen onder-
scheiden? Thans moet Churchill be:list het
roode stoplicht zien. Zijn regeeringsmethoden
moe'ten sr.el Veranderd worden. Wy moeten
voor alles 'zekerheid hebben. De gevaarlijkste
en verneder-andste to33tand, waarln w'j ons
tot nu toe hebben bevondcn, moet weer wor
den oc€cig<ir aakt".
De correspondent van Nya Dagligt Alle
handa te Donden schrijft, dat de wosde en
het gevoel van vemedering in deze dagen op
de Britsche eilanden grooter dan ooit tevoren
in dezen oorlcg is. Officieuze verklaringen
kunnen de stemming niet kalmeeren. De Daily
Mirror plaats een teekening van een plotse-
ling ontwaakten John Bull naast een reus-
acht'i/gen Wekker. De bel Ueeft reeds verschei-
dene keeren geklonken, de laatste maai voor
ILibye en OoSt-Azie. Thans staat de wekker
op Scharnhorst en Gneisenau. Onder de tee
kening staan de woorden: „Wy slapen
weer in".
,,De martnedeskundiigen mog'en dan een
andere opvat ing hebben over de kwestie,
voor de landrotten echter is de prestatie van
een deel der Duitsdhe slagvloot in het Kanaal
een schitterend staaltje van onderneminigs-
geest, handigheid en durf", zoo schrijft de
New York Times.
He1 succes van de Duitsche vloot in het
Kanaal wordt door de News Chronicle be-
treurd. Het blad gelooft, dat ,,het vertrouwen
der openbare meening, onverscbiU'g welke op-
heldering de regeering over deze kwestie zal
verstrekken, geschokt is. Het incident zou
echter ook emstige gevolgen in de dominions
met zich kunnen medebrengen".
Naar ui' Ankara wordt gemeld, wy'st Daver
in Cumihurijet naar aanleiding van de flucces-
rijke doorbraak van de Duitsche oorlogs-
schepen op de inferioriteit van de Britsche
luchtmacht. De schrijver ziet in den geluk-
kigen tocht van de beide schepen een n'euw
bewijs voor ihet feit, dat men zonder supe-
rieure luchtmacht noch fe land, noch ter zee
lets kan ondememen en presteeren.
Be Times over hot verjoop
den slag.
Radio Mundial meldt uit Londen:
Over den slag irf het Kanaal schreef de
Times: ,,Een volledig verslag van deze actie
is nog niet ontvangen. De Duitschers hebben
zich voor hun ondernerrng een maanl-oze
nacht uitgezocht. Toen zj Brest verlieten,
«XS&«XS-SXS>«><5&<S>S>«XSX&S><5><SXSXS><S>«>©»^
BUITSCH WEER IACHTSBERICHT.
Het opperbevel der weermacht maakte
gisteren bekend:
In het Oosten zyn ook gisteren de aan
vallen van den vijand, die op enkele
plaatsen aan het front steeds weer wer
den herhaald, mislukt. Eigen aanvals-
operaties verliepen succesvol. Formaties
gevechtsvliegtuigen en duikbommenwer-
pers deden, ondanks onghnstige weers-
omstandigheden, doeltreffende aanvallen
op vijandelyke troepenbewegingen, ver-
nietigden versctieidfen marcheerende
colonnes van den vijand volledig en ver-
nielden een groote hoeveelheid ravitail-
leeringsmateriaal. In het hooge Noorden
werden installaties van den Moermansk-
spoorweg verwoest.
In Noord-Afrika hebben duikbommen-
werpers van de Duitsche luchtmacht ge-
motoriseerde afdeelingen van den vijand
in de omgeving van Ain el Gazala ge-
bombardeerd. In de' wateren ten Noor
den van Benghazi beschadigden Duitsche
gevectitsvliegtuigen van twee geescor-
teerde Britsche konvooien nog twee
vrachtbooten van in totaal 15.000 ton
zoo zwaar, dat ook deze schepen als ver-
nietigd ktmnen word-en beschouwd. Bo
vendien werden twee lichte kruisers,
twee torpedojagers eni een groote koop-
vaarder door bommen getroffen. Ten
Oosten van Malta is een patrouillevaar-
tuig door een luchtaanval vernietigd. Een
duikboot bracht aan de Afrikaansche
kust ter hoogte van Mersa Matroeii van
een konvooi twee schepen tot zinken.
Brits11.1-3 bommenwerpecs hebben in
den afgeloopen nacht op enkele plaatsen
in Zuidwest-Duitschland storingsaanval-
len gedaan, die' milftair zonder succes
bleven.
De verliezen der Britsche luchtmacht
bij den strijd ter zee en in de lucht, die
12 dezer in Het Kanaal werd geleverd,
zijn tot 49 vliegtuigen gestegen. Ver-
wacht mag worden, dat in deze luchtge-
vechten nog 13 andere vijandelyke toe-
stellen zyn neergeschoten. Bij deze ge-
vechten ondersitieidden zich de forma
ties onder het opperbevel van generaal-
veldmaarschalk Sperrle, aangevoerd door
generaal der vliegers Goler en kolonel
Galland.
De Sovjet-luchtmacht heeft in de
periode van 7 tot 14 Febmari 153 vlieg
tuigen verloren. Daarvan werden er
88 in luch'tgevechten en 38 door lucht-
doelartillecie neergeschoten, de rest op
den grond vernield. In hetzelfde tijds-
verloop gingen aan bet Oostelyk front
25 eigen toestelien verloren.
Bij de gevechten in den Noordelijken
sector van het Oostelyk front heeft
wachtmeester Kirchn-ar, stukleider bij
een stormbatterij, zich hyzonder onder-
scheiden door in den loop van 3 dagen
11 aanvallende vijandelijke tanks stuk te
schieten, wa,a<ronder verscheiden bijzon-
der zware.
aanstaande plaats in. Alhoewel men heden
nog niet kan voorzien, welke gevolgen dit
Duitsche succes met be trekking tot den slag
op den Atlahtischen Oceaan zal hebben, is
echter he geen- vandaag van competente zrjde
daarover werd gezegd, ongetwijfeld van groot
belang en laat het eenigermate de toekom-
stige mogelijldheden in dit verband van den
strijd doorschemeren.
De Duitsche pers stelt met voldoening de
buitenlandsche en zelfs ook de Engeische
I ersstemmen in he' licht, die er van gewa>jan
dat opvallenderwijs de Engeische thuisvloot
zich in het geheel niet heeft laten zien en niet
gepoogd heeft de doorbraak van de Duitsche
linleschepen te verhinderen. Te Berlijn wordt
Vermoed, dat de Britsche admiralitei'. het
slachtoffer is geworden van haar eigen pro
paganda, die sedert maanden namelvjk be-
weerde, dat de sla»gschepen Gneisenau, Scharn
horst en de zware kruisen Prins Eugen aan-
zienlijke schade hebben opgeloopem
In verband hiermede acht men het niet uit-
gesloten, dat de Engeische admiraliteit dis-
posities heef.getroffen, welke niet eens meer
met de mogelykheid rekening hield, dat het
Duitsche eskader Brest kon verlaten en de
thuisreis aanvaarden. De Engeische tegen-
maatregelen in het Kanaal werden -alleen uit-
gevoerd door torpedo's en snelbooten, niet
eens door duikbooten, en voor s door talrijke
eskaders van het Engeische luchtwapen. Het
negatieve resultaat van deze maatregelen is
bekend. De Engeische kustbatterijen bij
Dover zijn door het te rechter tijd begonnen.
vuren v-an het verdragende gesc.hu' der Duit
schers aan de Fransche Kan-aalkust in be-
dwang gehouden en konden evenmin een re
sultaat bereiken.
De bewering van de Engeische propaganda,
dat de Duitsche slagschepen door talryke
luchtaanvallen op de dokken van Brest zulke
zware schade hebben geleden, -dat de moge-
lijkheid van een binmenkort weer in dienst
stellen dubieus moest worden geacht, is nu
door de feiten weerlegd.
Seder' den zomer van 1'941 heeft Brest
iedere week zelfs meermalen per wgek aan
luchtbomhard-ementen bloot gestaan, d'e ten
lleele met bommen van zwaar en aller-
zwaarste kaliber, ook door zware bepantsering
slaan-d, werden uitgevoerd. Indien de Engei
sche bewering juSst ware geweest en de be-
Be.hadigin.g van dien aard was, als de Engel
schen beweerden, zouden de Duitsche s.a>g-
sdbepon de thuisreis nooit op eigen kracht
hebben kunnen volbrengan.
Volk-omen zinlods noemdie men hier de ver-
sie, da' de betreffende slagschepen nog steeds
in de dokken Uggen en dat de schepen in het
Kanaal. slechts namaaksehepen warsn. De
doorbraak van het Duitsche eskader is te-
meer opvallend, omdat toch ook met de moge-
lijkheid rekening moest worden gehouden, dat
Engeische ljnieschepen tegemoet zouden tre-
den. Klaarblijkelijk waren dus de Gneisenau,
de Scharnhorst, enz. daarop gewapen'd en be-
reid een -strijd met gelijkwaardige, en wat
strijdmiddelenen pantserir.g aangaat, zelfs
superieure krachten aan te binden.
Het op zichzelf nauwelijks te begrijpen. fe-
nomeen, dat vele dozijnen zware luchtbombar-
dementen op de stil in het dak liggende slag
schepen geenerlei effectieve uitwerking had-
den, zal wellicht na bet einda van den ooidog
kunnen worden verklaard. Wel is bekend, dat
in het bijzon-der door den oniangs overleden
dr. Todt in de afgeloopen andernalf jaar aan
de Atlantische kustfortificaties werkzaam-
heden zijn uitgevoerd, welke .rpeeiaal de Duit
sche marine ten goede zyn gekomen en haar
tegen aanvallen van zee uit en uit de lucht
ten deele onkwetabaar hebben gemaakt.
Ook is bekend, dat geweldige boeveelheden
staal en beton zijn ingebouwd, vooral op die
plaatsen, waar de kust rotsachtig is, zoodat
men van de natuurlijke hoedatiigheid van het
landschap gebruik heeft gemaakt om Duit-
liche onderzeeers en andere eenheden. vkn de
marine onderkomen in rotsen, welke gedeei-
telijk ncg sterk gbe' onneerd, te verschaffen.
Interessant is in dit verband, dat de Duit
sche bouwleidiing voor een deel het materiaal
heeft gehaald uit de Maginotl'inie, b.v. pant-
serplaten, pantserkoepels, artilleriegeschut,
enz., welke per spoor en per a-uto naar de
Atlantische ikust zijn gebracht.
Men voorziet nu een wijziging in de pers-
pectieven van de oorlogvoering ter zee, beter
gezegd vatn den slag op len Atlantischen
Oceaan. De Engeische admiraliteit zal, zoo
ineen'. men hier, de ops telling van de thuis
vloot verregaand moeten herzien.
Men heeft zich wellicht tot de illusie later?
verleidien, dat de Scharnhorst, de Gneisenau
en d-e Prins Eugen voor altijd of tenminste
voor langen tijd uitgeschakeld zouden zijn, en
dat men alleen) rekening moest houden mat
het 35,000 ton liniieschip Tirpitz, het zuster-
schip van de Bismarck, en eenige zware krui
sers en met de beide vestzaklinieschepen. Nu
moet men arvaren, dat men tegenover een
Veel grootere en strijdvaardige Duitsche ma
rine staab Daarbij komt nog, dat de Britsche
vloot in de laatste maanden, in het bijzondeY
in de Middellanische Zee, verliezen heeft ge
leden, welke haar kracht zeer hebben cioen
verminderen. Men acht hu de vooruitzlchten
van den slag op den Atlantischen Oceaan be-
laugrijk verbeterd en wel ten ongunste van
Engeland. Di' wordt hier in milltaire kringen
als bet voomaamste succes van de geslaagde
doorbraak van het Duitsche slagschipeskader
be®chomvd.
kon het weer ideaal voor hun dosl genoemd
worden. Zij. konden er op rekenen, dat by het
aanbreken van den dag een laag hangend
wolkend-ek hun vaarroute zou besclhermen en
den Britschen bombardementsvliegtuigen voor
de grootste moeilijkhedea zou stellen. Waar-
schijnlijk wist het Bri sche ministerie van
luchtvaart van de in Brest getroffen voorbe-
reidingen voor den doorbraak af. Dit schijnt
te blijken ,uit het feit, dat Brest in don laat-
s en tyd verschillends zware Britmio luc.it-
aan'vallen heeft moeten doormaken. Drle
uren daglicfht waren Donderdag echter ver
loren, voordat het onze patrouilles golukte
den- vyand op zee op te sporen. H'y bevond
zich toen reeds ter hoogte v"an Boulogne. Alle
Britsche schepen, die nog eenigszin's hoopten
den vijand aan te 'reffen., ijlden hem tegemoet
om te trachten hem aan te vallen. Het zware
geschut van Dover trad in werking, everials
onze jachtvliegtuigeni, onze bommenvrerpers
en borpedovliegtuigen. Tijdens zijn vaart Webd
de vijand echter voortduread b33cherml door
Ltfn jacibtvl-iegtu'igendie eskadorg-ow js" Yah
de naastb gelegen vliegvelden opstegen. De
betrekkelijke onkwetsbaarheid die de Duit
sche schepen onder de bc3Char.ni.ng van hun
jagers hadden, wijst overtuigond op het be
lang van zulk een besdherming, die de Engei
sche linleschepen Prince of Wales en Repulse
destijds niet hadden. De Britsche bommen-
werpers waren door het lage wolk-endek ge-
dwongen hun bommen van een hocgte te wer-
pen, waar zij de pantserpla en niet konden
doorboren. Zelfs de torpedovliegtuigen waren
vrijwel kansloos in den stryd tegen het ge-
schut van de groote schepen.
Het Engeische luchtwapen betreurt een be-
droevend lange lijst van dappere piloten en
andere vliegers. Voor de dapperheid van
'officiersn en minscliappcrt van marine en
luchtmach', die zich in den strijd wierpen en
die zooveel offers moesten brengen, kan niets
dan lof zrjn.
Het vciommmste slices van de
diconbrank in het Kanaal.
Verbetering van de Dultche
PooTufiteitWian op den sla-g op
den Oocam.
De correspondent der N. R. Crt. te Berl jn
telefor-eerde Zaterdagavond:
Het florceeren v<aoi den doongang door het
Kanaal door de Duitsche lin'.eechepen neemt
nog steeds in de openbare discuseies een vooi"-
Onder groote belangstelling van de Ber-
lrjnsche bevolking is, volgens D.N.B.Vrijdag-
middag dr. Todt ten grave gedragen.
De Futicer zelf gaf tijdens de plechtigheid
in de nieuwe Rykskanselarij, welke door de
hoogste autoriteiten werd bijgewoond, in
warm© bewoordingen uiting aan den diepen
rcuw wan het geheele Duitsche volk.
Bij de officieele plechtigheid voor dr. Todt
noemde de Fuhrer den overledene een schep-
pende persoonlijkiheid, in wien Duitschland
tegelijkertijd een trouw man en een onver-
getelijke -kameraad heeft verloren.
In korte scCietsen b-eschceef de Fuhrer ver-
volgens het optreden van dr. Todt voor het
nationaal-socialisme reeds in den eersten tijd
van den striid. Terstond na de opheffing van
het verbcd der partij van November 1923 tot
1925 werd dr. Todt weer partijlid.
In dien tussehentijd ageerde hij onafgebro-
ken. Verschillende op grond hiecvan t-egen
hem aanhangig gemaakte strafvervolgingen
werden eerst m 1924 gestaakt. In 1931 kwam
hij bij de S.A., beginnende als eenvoudig S.A.-
man. Zijn activiteit in de partij ging niet
alleen op in dien dienst der S.A.
Hij was eerst medewerker van den strijd-
bond van Duitsclie architecten en ingenieurs
te Munchen en deskundig adviseur voor we-
genbouw in het toenmalige bureau voor eco-
nomische' techniek en werkverschaffing der
N.S.D.A.P.
In 1934 werd toen de door hem geleide af-
deeltng aaneengesloten met die van den strtjd-
hond van Duitsche architecten en ingenieurs
in het bureau voor techniek en ten slotte in
den nat.-soc. bond voor Duitsche techniek,
welke onder zijn leiding stond. In 1936 werd
de bond wegens bijzoridere prestaties verhe-
ven tot hoofdbureau voor techniek.
Intusschen, zoo ging de FUhrer verder. be-
gon dir. Todt met het werk, dat hem voor de
eerste maai niet alleen aan het Duitsche volk
maar aan Pen groot deel van de overige we-
reld zou laten kennen.
In aans.uiting op de in .1933 plaats gevon-
den hebbende opening van de autotentoonst el-
ling tracfatte ik de toen afgekondigde begin-
selen ook te verwezenlijken op het gebied der
schepping van nieuwe, speciale autowegen.
Een door dr. Todt uitgegeven brochure over
meuwe gezichtspunten in den a-anleg van we-
gen, gaf aanleiding hem de taak van het aan-
leggen der nieuwe rijksautowegen en in ver
band daarmede de hervorming van het ge
heele Duitsche wegennet op te dragen als
Gencral-baulnspektor voor het Duitsche we
gennet.
De Duitsche Ryksautowegen zijn in hun
ontwerp en uitvoering het werk van de unie-
ke, technische en artistieke talenten van dr.
Todt. Het is derhalve niet meer dan natuur-
lijk, dat deze man toen ook tot algemeen ge-
volmar-htigde werd benoemd voor de regeling
van het geheele bouwbedrijf en in het vier-
jarenplan een s-peciale positie kreeg.
In ret vervolg van zijn toespraak beschreef
de FUhrer <k\ Todt als den eenigen man, die
in staat was tegenover de Maginotlinie een
vesting te bouwen, die onder alle omstandig-
heden het vitale Westen van het Ryk tegen
iederen aanval kon beschermen zelfs in geval
groote Duitsche strijdkrachten in het Oosten
zouden zijn gebonden.
Ook de ervaringen, die thans zijn opgedaan
hebben de overtuiging nog slechts versterkt
dat het geen macht ter wereld zou zijn ge-
lukt door deze meest geweldige vestingzone
van alle tijden heen te brengen.
Het uitbreken van den oorlog gaf dr. Todt
een nieuwe taak. In zeer korten tijd moest
een systeem van groote opmarschwegen ge-
reed komen. Toen de strijd begon, marcheer-
dsn de door dit unieke organisatietalent in
het leven geroepen formaties achter en met
de troepen op, ruimden hindernissen op en
berstelden bruggen, verbeterden wegen, bouw-
den nieuwe overgangen over dalen, kloven,
riviersn, kanalen enz.
De overwinning in Noorwegen en het Wes
ten bracht nieuwen arbeid. Todt was intus
schen tot minister van bewapening en muni-
tie benoemd en kreeg bovendien tot taak, de
veroverde kusten tegen vijandelijke aanvallen
te beschermen door den aanleg van geweldige
versterkingen. Voorts moesten bouwwerken
voor actieve en passieve luchtbescherming
worden tot stand gebracht, die eveneens eenig
in de geschiedenis zijn.
De totale afstand der verbeterde wegen in
het Oosten en het aantal nieuwe bruggen
daar zijn enorm. Dit geheele werk, met ;nbe-
grip van de taak, die bij als minister van be
wapening en munitie had te volhrengen, ver-
richtte deze man met een minimale hulp. Op
dit gebied was hij. ongetwijfeld de grootste
organisator, dien het Duitsche volk heeft be-
zeten.
Veel van wat hij tot stand heeft gebracht.
zal eerst na den oorlog ter kennls van het
Duitsche volk komen en. dat zal zich daar
over verbazen.
Hitler sprak daarna over Todt als mensch
en zeide dien mensch niet beter te kunnen
typeeren dan'met de verklaring, dat Todt in
de beweging nocb onder zijn medewerkers
ooit een vijand heei't gchad.
'Hy heeft steeds gestreefd naar verbetering
der levensvoorwaarden van zijn arbeiders.
Hitler zeide reeds eerder het plan gehad te
hebben, een Duitsche orde te stlchten ter er-
kenning van de hoogste verdiensten, die een
Duitscher jegens zijn volk kan hebben.
Ik verledn thans, aldus de Fuhrer, de meu
we orde aan dr. Todt als eerste, derf inspec-
teur-generaal onzer wegen, den bouwer van
onzen Westwall, den organisator van wape-
ning en munitie in den grootsten oorlog, dien
het Duitsche volk ooit voor zijn vrijheid en
zijn toekomst heeft gevoerd.
Ik zelf heb in dezen man een myner trouw-
ste medewerkers en vrienden verloren. Ik
beschouw zrjn dood ook als esn bydrage der
nationaal-socialistische beweging aan den
vrijheidsstrijd van ons volk.
Na de officieele plechtigheid, die voor dr.