ALGEMEEN NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANOEREN
Arabella de Verscbrikkelijke
lustehos p
IAKKERtJfS
No 9971. TWEEDE BLAD VRIJDAG 29 SEPTEMBER 1939 79e Jaargang
Binnenland
Feuilleton
DE ACT IE VAN DE NEDERL. VER. VOOR
LUCHTBESCHERMING.
KOSTWINNERSVERGOEDING WORDT
VERHOOGD.
DE „JOHAN VAN OLDENRARNEVELT"
VERTROKKEN.
w ——TIM BUM i—WMBMft'WKWTWI—miafBff- C-ffW.W?!--r. <OHIu»:aueM«.f—If I 111 Tl ill III W«l mill I IIHB—iMWIIBillllllMiii Ml mm TrmWi mrtTMnTTI—OHBHHMaMneHMmMBnnWKnKnBBIHnHBBBSBHnnHimH1Bnk.^nn»w
TER NEUZENSCHE COURANT
In een dezer dagen door de Nederlandsche
Vereeniging voor Luchtbescherming met een
groot aanta] vertegenwoordigers van de pers
te 's-Gravenhage gehouden bespreking heeft
de directeur-secretaris van deze vereeniging
Mr. H. Boogaardt, tal van mededeelingen ge-
daan over de actie van deze organisatie, in
het byzonder gedurende het laatste halfjaar.
Bij deze bespreking waren tegenwoordig Mr.
J. Heusdens namens het ministerie van bin-
r.enlandsche zaken en res.-kapitein A. van
Batenburg namens de inspectie voor de lucht
bescherming.
Mr. Boogaardt heeft in het bijzonder be-
sproken de vragen, wat de vereeniging doet,
en wat het baat.
Hy wees op den sterken groei van de organi
satie. Sinds Maart 1939 (derhalve in een tijd-
vak van ongeveer zes maanden), steeg het
aantal afdeelingen van 375 tot 496 en het aan-
tal leden van 92.000 tot 166.377, waarvan er
niet minder dan 28.000 behooren tot de af-
deeling "s-Gravenhage. Dez$; cijfers golden
dan nog in ,,normale" tijden. Want sinds het
uitbreken van den oorlog is de belangstelling
voor het luehtbeschermingswerk tot een onge-
kende hoogte gestegen. Kon men het eenigen
tijd geleden een zeldzaam iets noemen, dat
zich gemiddeld om de vier minuten een lid
aanmeldde, dag en nacht doongaande, ook dit
crjfer is reeds verouderd. Het Nederlandsche
volk gaat blijkbaar steeds meer inzien, dat de
zelfbescherming in het middelpunt van ieders
belangstelling dient te staan.
In dit verband dient vermeld te worden, dat
men in den laatsten tijd meer en meer is gaan
inzien, dat het voeren van instructie op uni-
forme basis voor het geheele land noodzakelijk
genoemd moet worden. Voor welke moeilijk-
heden de Ned. Ver. voor Luchtbescherming
gedurende het laatste halfjaar kwam te staan,
blijkt b.v. als we zien, dat het orgaan ,,Lucht-
gevaar, dat geheel gereorganiseerd werd, in
Maart van dit jaar 'n oplaag van 78.000 exem-
plaren had, terwijl thans de oplaag 175.000
exemplaren bedraagt, zoodat men kan zeggen
dat er een maandelijksche strjging met ong.
15.000 exemplaren is geweest, waarbrj zich tal
van moeilijkheden zoowel voor de financiering
als de verzending voordeden. Om door middel
van het blad zooveel mogelijk opbouwendun
arbeid te verrichten, ging de vereeniging
enkele maanden geleden over tot de uitgave
van een Studie-orgaan, in het bijzonder be-
stemd voor hen, die leidende functies in de
luchtbesehermings-organisaties bekleeden welk
blad in een groote behoefte blijkt te voorzien.
Tot den publicistischen arbeid behoort ook
de uitgave van een instructieve wandplaat,
die kortgeleden het licht zag. In eenige weken
zyn hiervan 60.000 exemplaren verkocht. Van
den gids voor luchtbescherming werden 20.000
exemplaren verkocht.
(De propaganda werd met kracht voortgezet.
20 propagandisten waren voortdurend in de
weer. De propaganda wordt systematisch
gevoerd, waarbij men o.m. beschikt over 11
Philips-projectoren met filmstrooken. Gedu
rende het laatste halfjaar werden op 31 plaat-
sen tentoonstellingen gehouden.
Op 15 Augustus bedroeg het aantal van hen,
die instructiecursussen hebben gevolgd 1184;
verspreid wonend in 161 gemeenten. Voor de
opleidingscursussen voor instructeurs die dezer
dagen zrjn begonnen, zijn 750 deelnemers inge-
schreven. Ook de instructie voor de bedryfs-
bescherming werd krachtig ter hand genomen.
Tal van cursussen werden ten deze georgani-
seerd. In samenwerking met vele belangheb-
bende organisaties werd een Centraal Advies-
bureau opgericht, waar bedrijfsleiders docu-
mentaire en practische voorlichtin-g krrjgen,
en waar reeds 80 van de groote Nederland
sche industrieen en bedrijven inlichtingen heb
ben gevraagd.
Samenwerking werd voorts verkregen met
vele vrouwenorganisaties, als de Nederland
sche Vereeniging van Huisvrouwen, de Neder
landsche Christelyke Vrouwenbond, de Fede-
ratie van R.K. Vrouwenbonden, de Joodsche
Vrouwenraad, en de Nederlandsche Vereeni
ging van Boerinnen en Plattelandsvrouwen.
Deze samenwerking moet van zeer bijzonder
belang geacht worden, omdat in tijden van
nood de vrouwen een niet te onderschatten
rol in de organisatie der zelfbescherming zal
moeten vervullen.
Om een nauwere plaatselijke samenwerking
tot stand te brengen, heeft men het instituut
der Territoriale Verbanden opgericht, waar-
door nog meer eenheid in het luehtbescher
mingswerk gebracht kan worden. In deze
Territoriale Verbanden, die provinciegewijs
zijn of nog worden opgericht, wordt een aantal
afdeelingen organisatorisch samengebracht.
Het totstandkomen van dergelijke grootere
eenheden zal stellig bijdragen tot een meer
uniforme werkzaamheid onder leiding van het
Hoofdbestuur. In de provincies Groningen,
Friesland, Drenthe en Limburg zijn deze Ver
banden reeds tot stand gebracht. Met andere
provincies is het overleg nog niet geeindigd
op dit punt; maar het ziet er naar uit, dat
alle provincies medewerking zullen verleenen.
HANDELSBESPREKINGEN TUSSCHEN
NEDERLAND EN ENGELAND.
Naar de N. R. Crt. vemeemt, zal zich bin-
nenkort een Nederlandsche delegatie naar
Engeland begeven, om met Engelsche ver-
tegenwoordigers besprekingen te voeren, be-
trekking hebbende op de Nederlandsch-Brit-
schen handel. Daarbij zouden o.a. het vraag-
stuk van de contrabande-controle, de overzee-
sche aanvoeren en de algemeene vraagstukken
van de handelsbetrekkingen in het geding
komen.
Hoe de delegatie samengesteld zal zijn, is
op het oogenblik officieel nog niet bekend;
o.a. zullen daar deel van uitmaken Mr. H.
H. C. Hart, hoofd van de 8ste afdeeling van
het ministerie van kolonien, en de heer H.
Th. Lamping, directeur van de handels-
accoorden van het ministerie van oeconomi-
sche zaken.
Een zaak, die bij deze onderhandelingen
wellicht aan de orde zou kunnen komen, en
van bijzonder belang geacht mag worden, is
de kwestie van de instelling door neutrale
landen als Nederland, van een eigen controle-
orgaan op den uitvoer en inVoer (zooals in
den vorigen oorlog de N.O.T. en den N.U.M.
Naar De Telegaaf vemeemt zal nog deze
Week worden afgekondigd het K.B. waarbij
het maximum van de kostwinnersvergoeding
voor gemobiliseerden gebracht wordt van
2,50 op fZ per dag.
OORLOGSMOLESTRISICO VOOR
GEBOCWDE EIGENDOMMEN.
De vereeniging van huiseigenaren ,,Onder-
ling Belang" te 'sGravenhage schrijft in een
adres aan den Ministerraad, dat in de huidige
omstandigheden door handelingen der belli-
gerenten o.m. schade aan vaste goederen
kan worden aangericht, wat zeer zeker is te
verwachten, indien onverhoopt Neder
land in het huidige conflict rechtstreeks zou
worden betrokken.
Aangezien de exploitatie van vaste goede
ren mede het algemeen nut dient, is het vol-
gens adressante niet meer dan rechtvaardig
te achten, dat de hierbedoelde eventueele
schade, toegebraoht aan vaste goederen. door
de geheele gemeenschap worde gedragen en
niet door den toevalligen bezitter.
Derhalve geeft adressante den Minister
raad in overweging, zoo spoedig mogelijk
maatregelen te beraimen en te doen uitvoeren,
opdat worde gesticht een fonds voor z.g. Oor-
logsmolestrisico, waarbij iedere eigenaar en
hypotheeknemer verplicht wordt naar rato
een premie van 1000 waarde te betalen, ter
wijl de staat ook het zijne hiertoe dient bij te
dragen, aangezien het hier omstandigheden
betreft, welke het geheele Nederlandsche volk
aangaan. Reeds bestaande oorlogsmolestver-
zekeringsmaatsehappijen zouden hierbij kun
nen worden ingeschakeld.
EENIGE OONTINGENTEERINGEN
VERVALLEN.
De contingenteeringen van cocosstukgoed
en van triplex en multiplex zullen na afloop
EEN VROOLIJKE LIEFDESROMAN
van Berta Ruck.
Vertaald door TEO DE WITTE.
39) Vervolg.
,jDat zal nooit over gaan", zei Arabella met
een heroische poging om stand te houden in
de groote zaak van haar leven. ,,Dat wensch
ik niet en dat ben ik ook niet van plan. Ik
heb nu eenmaal het vaste besluit genomen
om by Sidney te blijven, zooals jy er niet aan
denken zou om van koffie-grossier te ver-
anderen, als je eenmaal vast en zeker weet,
dat hij het beste artikel levert. Ik houd het
bij Sidney en ik zal een heel goede vrouw
voor hem worden, daar kan hy op aan. Ik zal
nu geduldig wachten totdat hij daarginds aan
het front zijn plicht gedaan zal hebben. Dan
trouwen we zoo spoedig mogelijk. Ik zie niet
in, waarom we de zaak nog moeten uitstellen.
Ik houd van hem. Hy houdt al jaren van my.
Dat is voldoende zou ik zeggen om een goed
huweiyk aan te gaan.''
,,En het geld?" begon de zakenman.
„Vader, had jij zooveel toen je met moeder
een huisje bent binnengeloopen om er samen
gelukkig te leven", vroeg Arabella in een
wonderiyk scherpzinnigen aanval op het blije
verleden van haar vader. ,,Zijn jullie dan zoo
ongelukkig geweest, omdat jy geen kroontje
en zy geen gouden lepels mee bracht?"
De oude Ames keek zijn dochter dankbaar
aan. Het deed hem goed, dat zij ten slotte
haar eigen vader kwam bestoken met zy'n
eigen gezonde en idealistische opvatting van
het huwelijksleven. In zijri gedachten kwamen
ae voorbg, al die blije jaren van werken en
beminnen, als een stoet lachende bruidjes.
Zgn dochter had dus iets van haar moeder,
diezelfde rechtschapenheid, dienzelfden moed
om het leven in zijn eenvoudige strakke
schoonheid te bezien. Nog even waagde hp
een uitval, rechts.
,,Er is nog een kans, dat je voor dien tyd
van gedachten veranderd zult zijn, Bella, of-
schbon ik het in je prys. dat je de herinne-
ring aan je goede moeder op zoo passende
wijze hebt weten op te roepen. Dat heeft het
hart van je ouden vader al heel wat milder
gestemd, al heb je me aan den anderen kant
heel diep gewond, met de keuze: Kind, kind,
om van een echten adellijken vrijer af te
dalen naar een..."
•Hij zou zoo nog enkele uren hebben door-
gezeurd en Arabella zou natuurlijk onver-
minderd nieuwe argumenten hebben aange-
voerd om het eenig noodzakelijke van deze
beslissing waar te maken en beiden zouden
daar per slot van rekening heel weinig mee
zyn opgeschoten, ware er in eens uit den
meest onverwaehten hoek geen onderbreking
gevolgd. Want, toen op een gegeven oogen
blik de zenuwen van den ouden Ames een
spanning bereikten, die in een driftige scheld-
bui dreigde te ontaarden en Arabella vast
besloten was al haar kanonnen in het veld te
brengen om dezen aanval in alle hardnekkig-
heid te weerstaan, kwam de winkelbediende
met het witte voorschot, nadat hij driemaal
te vergeefs door een nydig kloppen aandacht
voor zijn persoon had gevraagd, de kamer
binnen. Ames keek hem onredelyk nydig
aan en beet hem toe:
,,Wat doe jij hier? Is de ham al gesne-
den?"
„Ja, patroon."
,,Zoo! Enne, heb je de koffie nagewogen?
Nee natuurlijk?"
,,Ja, patroon."
„Hm. Maar die meelzakken staan natuur
lijk nog altijd in den winkel, die..."
,,Ik heb ze op het magazijn gebracht,
patroon."
,,Hm, nou ja, dat geeft jou nog geen recht
van de huidige periode op 1 October a.s. niet
worden voortgezet.
AUTO'S MOGEN OP ZONDAG NIET
GEBRUIKT WORDEN.
De minister van Economische Zaken heeft
de volgende beschikking uitgevaardigd
Het is verboden op Zondagen en algemeen
erkende christelijke feestdagen na des vtoor-
middags vijf uur benzine of benzol te ver-
bruiken tot het doen rijden van motorrij-
tuigen.
Deze beschikking verstaat onder algemeen
erkende christelijke feestdagen: den Nieuw-
jaarsdag, den Tweeden Paaschdag, den Hemel-
vaartsdag, den Tweeden Pinksterdag, als-
mede den Eersten en Tweeden Kerstdag.
De beschikking treedt met ingang van
heden, 29 September, in werking.
Een uitzondering is o.m. gemaakt voor
autobussen, taxi's en huurauto's (met chauf
feur)
Uitzonderingen.
Van het verbod is uitgezonderd het ver-
bruiken van benzine of benzol tot het doen
rgden van:
a. militaire motorrijtuigen;
b. motorrijtuigen, in gebruik bij openbare
diensten en bedrijven;
c. motorrytuigen, in gebruik bij leden van
het corps diplomatique, van het corps consu-
laire en van het Permanente« Hof van Inter
nationale Justitie;
d. motorrijtuigen, in gebruik bij genees-
heeren, verloskundigen en verplegers, ten
behoeve van de uitoefening van hun beroep;
e. motorrytuigen, dienende en ingericht
voor ziekenvervoer;
f. motorrijtuigen, in gebruik bij geestehj-
ken, ten behoeve van de uitoefening van hun
ambt;
g. motorrijtuigen, dienende tot het vervoer
ter zake van begrafenissen;
h. motorrytuigen, als bedoeld in artikel 1,
onder f, van het Reglement Autovervoer Per-
sonen;
i. motorrijtuigen, als bedoeld in artikel 1,
onder h en i, van het Reglement Autovervoer
Person en;
j. motorrytuigen, niet dienende en niet in
gericht voor het vervoer van personen;
k. motorrytuigen, voorzien van een door
of namens den chef van den generalen staf
afgegeven bewijs van vrijen doortocht.
Motorrytuigen, bedoeld in art. 1, onder f
van het R.A.P., zijn:
Autobussen: Motorrijtuigen, die ingericht
zyn of gehezigd worden voor het vervoer van
meer dan zes personen, den bestuurder daar-
onder niet begrepen, alsmede personenauto's,
die worden gebezigd voor de uitoefening van
een autobusdienst.
Motorrytuigen, bedoeld in art. 1 onder h en
i zijn: Taxi's, Personenauto's, waarmede per
sonen tegen vergoeding worden vervoerd en
standplaats mag worden ingenomen op de
wegen.
Huurauto's: Personenauto's, waarmede per
sonen tegen vergoeding worden vervoerd, doch
geen standplaats mag worden ingenomen op
de wegen.
Naar de Telegraaf verneemt, is te verwach
ten, dat het verbod ook spoedig voor den
Zaterdag zal gelden.
NIEUW STEUNGOMFTe.
Naar uit Den Haag gemeld wordt, is op
initiatief van H.K.H. Prinses Juliana de op-
richting voorbereid van een Algemeen Steun-
comite 1939, tot leniging van nooden, ont-
staan door de buitengewone omstandigheden.
Het bestaande Nationaal Fonds voor By-
zondere Nooden en de Koninklijke Vereeni
ging voor Steun aan Miliciens zijn uitgenoo-
digd hun organisaties voor dat doel beschik-
baar te stellen.
Nadere mededeelingen omtrent samenstel-
ling en werkwqze van het comite zijn binnen
enkele dagen te verwachten.
om zoo brutaal in mijn salon binnen te
dringen."
,,Ik heb driemaal geklopt, patroon."
„Ja, ja, dat kennen we. Dat werkvolk
wordt met den dag brutaler. Respect... ho
maar! Waarom ga jy eigenlijk ook niet naar
het front?"
,jDan zouden er geen mannen overblijven
om..."
„Lafbek. Als alle mannen zoo redeneer-
den, werd Engeland doodgetrapt. Kijk eens
naar den jongen Sharpe, je weet wel, dien
kwieken handelsreiziger van Tomaynes Tin
ned Tongues..."
„lk ken hem wel, patroon. U hebt me gis-
teren nog gezegd, dat ik voortaan altijd moest
zeggen, dat u voor zijn rommel niet meer te
spreken was."
,,Heb jij dat gezegd vader," vloog Arabella
overeind. „(Rommel! Tomaynes Tinned
Tongues in zes soorten en variaties, rommel!"
.Bella, maak je niet ongerust. Het is rom
mel, maar dat neemt niet weg, dat Sidney
een handige jongen is, die me telkens op-
rueuw komt vergeven met dat spul. En zoo
als de vooruitzichten nu zijn, ziet het er wel
naar uit, dat ik... Wat doe je hier nog altijd,
luilak," vloog hij ineens tegen den onschul-
digen bediende op. ,,Wat heb jij met mijn
familieaangelegenheden uit te staan."
.Patroon, de tuinjongen van ,,De Schuur"...
„Wat ,,De Schuur!" „De Schuur!" Wat
is er met den tuinjongen van ,jDe Schuur"?
vroeg de oude Ames plotseling belangstei-
lend. Arabella draaide zenuwachtig aan het
kleedje op het pianokrukje, totdat het ten-
slotte op den grond gleed. Toen kreeg ze een
diepe kleur, maar dat kwam natuurlijk van
het bukken.
,J9e tuinjongen van ,,De Schuur" kwam
daareven in den winkel met dezen brief."
Eenigszins aarzelend hield de winkelbediende
het prachtige omslag met het adellijke
kroontje in paarsen opdruk in de richting
van zijn vertoornden patroon. Deze nam hem
met nog bevende handen aan en stuurde hem
met een:
DE „NIEUW-AMSTERDAM" UIT DE
VAART GENOMEN.
De direetie van de HollandAmerikalijn
schrijft
Tengevolge van de ernstige vertraging,
door het s.s. ,,Nieuw-Amsterdam" op de jong-
ste reis New-YorkRotterdam en vice versa
in het buitenland zoowel als hier te lande
ondervonden, kan het schip, dat zich thans op
weg naar New-York bevindt, in geen geval
tijdig genoeg te Rotterdam terug zijn, om
op den oorspronkelijk bepaalden datum van
6 October de volgende reis naar New-York
te aanvaarden, zoodat het vertrek op een veel
later tijdstip zou moeten plaats vinden.
Ten einde de reeds voor de afvaart van
6 October geboekte passagiers zoo weinig
mogelijk in ongelegenheid te brengen, is be
sloten, het s.s. Rotterdam", dat Dinsdag j.l.
met een lading graan, voor de Nederlandsche
regeering bestamd, van New-York naar Rot
terdam vertrokken is, den 15den October te
0.15 uur van Rotterdam naar New-York te
doen vertrekken. Inscheping der passagiers
zal geschieden op Zaterdag 14 October" des
avonds tusschen 8 en 10 uur.
Aangezien de onder de huidige omstandig
heden steeds stijgende exploitatiekosten van
een schip als de „Nieuw Amsterdam,, niet
meer door de inkomsten gedekt worden, is
het besluit genomen, genoemd schip na terug-
keer te Rotterdam uit de vaart te nemen en
op te leggen.
Moe en afgemat ihuisgekomen?
Neem vlug een "AKKERTJE"!
U is dan spoedig weer frisch
en fit, als door een wonder
Ingez. Med.
OUD-MINISTER GOSELING.
Naar het A.N.P. vemeemt heeft het hd der
Tweede Kamer der Staten-Generaal, de heer
mr. J. H. van Maarseveen, in verband met het
aftreden van mr. C. Goseling als minister
van Justitie, zijn zetel by den aanvang van
het nieuwe zittingjaar ter beschikking ge-
steld.
Mr. Goseling heeft met groote waardeering
kennis genomen van dit aanbod, doch ge-
meend in de huidige omstandigheden, mede in
verband met zijn opkomst in militairen dienst
het vooralsnog in beraad te moeten houden.
Het tijdstip, waarop mr. Goseling tusschen-
tijds in de Tweede Kamer zal terugkeeren,
staat dus nog niet vast.
CRISISORGANISATIE VOOR HET
GOElDERENVERVOER.
De Minister van Binnenlandsche Zaken
heeft aan de burgemeesters, naar aanleiding
van een verzoek van den Minister van Water-
staat, een schryv.en gericht, waaraan het
volgende Wordt ontleend:
In verband met de buitengewone tijdsom-
standigheden is het noodzakelijk gebleken
een crisisorganisatie te vormen voor rege-
ling, waar noodig, van het goederenvervoer.
Deze crisisorganisatie vormt een onderdeel
van de rijksverkeersinspectie. Aan het bureau
van den inspecteur-generaal van het verkeer
is daartoe ingericht afdeeling 6 goederenver
voer, welke is gesteld onder leiding van Mr.
K. Vonk.
Het land is verdeeld in 10 districten; voor
Zeeland het district Middelburg, bevattende
gebieden van de Kamers van Koophandel
voor Zeeuwsch-Vlaanderen en de Zeeuwsche
eilanden en 't district van de bevrachtings-
commissie te Terneuzen.
Aan het hoofd van dit district staat de
heer G. J. W. v. d. Peijl.
Het ligt in de bedoeling, dat binnenkort de
,,Dat had je ook wel eens eerder kunnen
zeggen, schaapskop, de deur uit..."
De winkelbediende ondernam zijn terug-
tocht naar den winkel en mediteerde over de
onrechtvaardigheid van het menschehjk oor-
deel. Tevens overwoog hij, of het niet wen-
schelijker zou zijn, Sidney Sharpe gezelschap
te houden aan het front.
Ondertusschen scheurdem zenuwachtige vin-
gers een dun randje van het prachtige post-
papier.
,;"t Is toch eigenlijk zonde, om zulk prach-
tig papier te gebruiken. Het moet immers
toch direct weer worden verscheurd!" zuohtte
de oude Ames.
Toen begon hij haastig het document te
lezen. Het was de brief van een reeds lang
tegengewerkte hooghartige vrouw, die deze
gelegeriheid met beide handen had aange-
grepen, om den man, die haar dit alles had
aangedaan op de meest onaangename wijze
te kennen te geven, dat ze zich eindelijk aan
zijn dwang had weten te onttrekken. Alles
wat ze in die weken had moeten verkroppen
werd nu geuit in den meest bitteren en be-
leedigenden brief, dien de oude Ames ooit
onder de oogen had gekregen. Mrs. Catter-
mole verdoezelde niets. Ze vertelde ronduit,
wat haar meening was betreffende het „be-
drog" van zijn dochter en hoe een dergelijke
smaad voldoende was om alle relat'ies tusschen
,,De Schuur" en de ongewenschte en opge-
drongen gast te verbreken. Het meer dan
ergerlijkc en schandaalwekkend gedrag van
miss Ames, ontsloeg de meesteresse van ,,De
Schuur" van alle verplichtingen van het hate-
lijlke contract.
Arabella las dit nydig epistel over den
schouder van haar vader heen. Toen ze bei
den eindelijk onder aan de bladzijde waren
gekomen, met die koude onderteekening
Sybil Cattermole", waren de beide Ames
hun geheele dispuut reeds vergeten. Ze deel-
den, volkomen elkanders verontwaardig'ing.
.Niet eens ,,Hoogachtend" of Vriendelijk
groetend", merkte Arabella op. „Je kunt wel
zien, dat ze d'r fatsoen niet kent."
,,Om over mijn dochter te durven schrijven
districtsinspecteurs bij de burgemeesters uit
hun district inlichtingen zullen inwinnen om
trent de vervoermiddelen, welke ten behoeve
van de gemeentelijke luchtbeschermingsdien-
sten beschikbaar moeten blyven.
Tenslotte vestigt de Minister er de aan
dacht op, dat het in gebruik stellen van ver
voermiddelen ten behoeve van de luehtbe-
schermingsdiensten met groote omzichtig-
heid dient te geschieden, opdat voor deze
diensten niet moor automobielen etc. worden
bestemd dan strikt noodzakelijk is te achten.
Het m-s. ,,Johan van Oldenbarnevelt" van
de maatschappij „Nederland" is Woensdag-
avond te tien uur onder commando van ge-
zagvoerder P. J. Bakker, van Amsterdam
naar Indie vertrokken met ruim 700 passa
giers' aan boord.
Het groote mailschip was geheel volgeboekt
met vrywel uitsluitend Nederlandsche passa
giers en de Javakade vertoonde Woensdag-
avond tusschen acht en tien uur het gewone
beeld van onafzienbare rijen taxi's en parti-
culiere auto's met passagiers, ,,wegbrengers"
en handbagage.
Het schip, vertelde kapitein Bakker, zal
om Kaap de Goede Hoop varen, waardoor de
reis wel vier duizend mijl langer wordt, maar
waar tegenover staat, dat een deel van dien
langeren reisduur weer wordt ingeloopen,
doordat minder havens worden aangeloopen
en doordat het oponthoud in het Suezkanaal
wordt vermeden. Binnen ongeveer dertig
uur varens na het vertrek van de Javakade
is het schip uit de gevaarlyke zone. Op het
voordek van het mailschip liggen de para
vanes, de beveiliging tegen mynen, die voor
het schip zee kiest worden gemonteerd, aan
bak- en stuurboord. Aan voor- en achterschip
zijn groote Nederlandsche vlaggen geschil-
derd. Op het sloependek zyn schynwerpers
gericht op een Nederlandsche vlag. Zoo zyn
alle maatregelen voor de veiligheid van schip,
passagiers en bemanning genomen. Ook zal
de „01denbamevelt" varen met buiten boord
gedraaide sloepen.
Het is nog niet zeker welke havens zullen
worden aangedaan. Dit hangt van de om
standigheden af. Begin November hoopt
kapitein Bakker het anker in Tandjong Priok
te laten vallen.
ONZE SCHEEFVAART EN HET
ENGELSCHE CONTRABANDEVERVOER.
Ongewenschte en ongeoorloofde
vertragingen.
Nu een Nederlandsche delegatie naar En
geland is vertrokken, om daar, onder leiding
van onzen gezant te Londen, Jhr. Mr. E. F.
M. J. Michiels van Verduynen met de Engel
sche autoriteiten besprekingen te voeren met
betrekking tot den Nederlandsch-Britschen
handel in verband met de door den oorlogs-
toestand geschapen moeilijkheden, zal, schrijft
de N. R. Crt., het zeker zaak zyn, dat men
van Nederlandschen kant met klem zal op-
komen tegen de wyze, waarop de Engelsche
regeering ernstige, tevens hoogstbedenkelyke
belemmeringen aan onze handelsscheepvaart
in den weg laat leggen.
Dat de Engelschen in de gegeven omstan
digheden naar algemeene opvatting het recht
bezitten de handelsvaartuigen, die onder
neutrale vlag varen, dus o.m. ook de Neder
landsche schepen, aan te houden, ten einde
de scheepspapieren en ook de lading te on-
derzoeken, met het oog op het eventueel ver
voer van contrabande, ontkennen wy geens-
zins. Een dergelyk optreden is nu eenmaal,
hoe onaangenaam dat ook voor de neutrale
handelsvaart moge wezen, volkenrechtelyk
geoorloofd.
Maar dit laatste kan niet meer gezegd,
wanneer het instellen van bedoeld onderzoek
tenslotte een langdurig vasthouden van de
neutrale schepen tengevolge heeft, waaruit
ontwrichting van heel de handelsscheepvaart
van de onzijdigen en op den duur het in het
gedrang brengen van de eigen voedselvoor-
alsof het een of ander hulpje in de bijkeuken
was, die stiekum achter den rug om van de
keukenmeid wat geconfijte vruchten staat te
gappen," stoof de oude Ames verontwaar-
digd op. ,,Ik laat het daar niet bij. Ik zal
haar wel een^precies gaan zeggen, waar het
op stpat. Ofj nee, ik ga niet eens naar d'r
toe. Ik zal d'r het antwoord door mijn loop-
jongen laten bezorgen. Ik schryf maar, dat
ze.....l."
,,Doe dat nu niet, papp:e Ik heb haar heusch
al voldoende gezegd," stelde Arabella hem
gerust.
,,Ik zal het dan nog maar eens herhalen.
Jij behoeft dien brief heelemaal niet te zien,"
schreeuwde de kruidenier zijn dochter toe.
Arabella kreeg den brief ook nooit te zien.
De Cattermole's deden alsof zij het stunte-
lig sohrijven van den meer dan woesten krui
denier, met zijn kromme zinsvormen en zyn
hopelooze grammaire, als de kostelyk:te grap
van hun leven besdhouwdeu. Maar toch moet
ik even verklappen dat het voorwerp van al
die vreugde nooit buiten het enge kringetjes
van hun eigen gezin is gekomen. Hoe ver-
bazend grappig het ook geweest moge zyn.
er bleken onder die primitieve verwijten en
scheldpartijen toch kernen van waarheden
verborgen te liggen, die zij liever niet bloot
wenschten te leggen voor de oogen van der-
den. De hertogin van Countshire kreeg het
vijvoorbeeM nooit onder de oogen. Zij hoorde
slechts een zeer verdraaide lezing over den
schandelijken uittodht van haar favorite. Ze
zou dus nooit geweten hebben hoe de zaak
zich in werkelijkheid had voorgedaan, indien
Peggy Delamere haar niet enkele dagen later
een brief had doorgezonden, dien ze zelf van
haar vriendin had ontvangen. Peggy achtte
het gewensoht ter rechtvaardiging van het
meisje, waaraan ze welliclht het geluk van
haar leven te danken zou hebben, om de oude
dame met haar scherpen kijk op de menschen
en haar zoo sterk ontwikkeld gevoel voor
rechtvaardigheid in kennis te brengen met het
oordeel dat de betrokken betalende logee zich
gevormd had over haar gastvrouw.
(Zie verder pag. 2)