ALGEMEEN NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
AKKEKTJES
No. 9648
Om een kind.
WOENSDAG 25 AUGUSTUS 1937
77e Jaargang
Binnenland
Feuilleton
<r
31
NEUZENSCHE
ABONNEMENTSPRIJS: Biirnen Ter Neuzen 1,25 per 3 maanden Buiten Ter Neuzen
fr. per post f 1,55 per 3 maanden Bg vooruitbetaling fr. per post f 5,60 per jaar
Voor Belgie en Amerika 2,overige lan den 2,35 per 3 maanden fr. per post
Abomementen voor bet buitenland alleen bij vooruitbetaling.
Uitgeefster: Firma P. J. VAN DE SANDE
GIBO 38150 TELEFOON No. 25.
ADVERTENTIeNVan 1 tot 4 regels 0,80 Voor elken regel meer 0,20.
KLEINE ADVERTENTIeN: per 5 regels 50 cent bij vooruitbetaling.
Grootere letters en clichd's worden naar plaatsruimte berekend.
Handelsadvertentien bij regelabonnement tegen verminderd tarief, betwelk op aanvraag
verkrijgbaar is. Inzending van advertentien liefst e6n dag voor de ultgave.
DIT BTAD VERSCHIJNT IEDEREN MAANDAG- WOENSDAG- EN VRI.JDAGAVOND.
DE KONINGIN NAAR VARSSEVELD.
H. M. de Koningin zal Donderdagmiddag
een bezoek brengen aan de landbouw- en
nijverheidstentoonstelling in Varsseveld.
PRINS BERNHARD WEER OP HET LOO.
Maandagavond arriveerde Z. K. H. Pi Ins
Belt&lard weder ten paleize Het LoOf teruf-
keerende van bet niet-officieele be206k aarl
Koning Leopold van Belgie. Z. K. H. heeft
het noenmaal te Laeken gebruikt en is daarna
per auto naar Het Loo teruggereisd, alwaar
hij te kwart over zevenen arriveerde.
MINISTER COLIJN IN DEN HAAG TERUG
'De minister-president, Dr. H. Colijn, is Dins-
dag van vacantie in Den Haag teruggekeerd.
MINISTER VAN BOEYEN IN ZIEKENHUIS
De Minister van Binnenlandsche Zaken de
beer H. van Boeijen, is in de Diaconessen-
inrichtimg Bronovo te 's-Gravenbage ter ver-
pleging opgenomen. De toestand van den
Minister geeft vooralsnog geen aanleiding tot
ongerustbeid.
Bij informatie werd gisteravond medege-
deeld, dat de toestand van Minister Van
Boeijen reden tot tevredenheid blijft geven.
DE K ETTR.1NGSVEEARTS ONTSLAGEN.
De gemeenteraad van Naarden beeft Dins-
dagmorgen van 10 uur tot bijkans half twee
in besloten zitting vergaderd.
Na afloop hiervan decide de voorzitter
mede, dat de keuringsveearts de beer H. ter
B. is ontslagen opgronden, die zijn vermeld in
het scborsingsbesluit.
Den raadsleden is geheimhouding van de
beslissing opgelegd.
De burgemeester beeft, als voorzitter van
den gemeenteraad, de drie raadsleden, die de
fractie van Gemeentebelangen vormen, in
antwoord op hun verzoek om uitstel van de
raadsvergadering geantwoord, dat biertoe
geen aanleiding was, omdat alle informaties
ter zitting zouden worden verstrekt. De
raadsleden hadden dit verzoek gedaan, omdat
de raad tot dusver inzake"de kwestie van den
keuringsveearts nog geen gelegenheid heeft
gebad de motiveering in te zien, die tot de
berisping van den functionaris hebben geleid
en vender onvoorbereid is ten opzicbte van de
nadere voorstellen van B. en W.
Inmiddels bebben wij inzage gehad van den
tekst van bet besluit, waarbij de keurings
veearts is geschorst. De schorsing is 19
Augustus ingegaan, nadat 11 Augustus tot
berisping was besloten. De beslissing luidde:
,,B. en W. van Naarden, gezien bet rapport
van de gemeentepolitie van 19 Augustus,
overwegende, dat daaruit is komen vast te
staan, dat H. ter B., keuringsveearts in dienst
der gemeente Naarden, zich schuldig heeft
gemaakt aan ontoelaatbare uitlatingen, ten
opzichte van de leden van het college van B.
en W. en den gemeente-secretaris, zuiks als
reagens, althans verband houdende met een
hem schriftelijk toegediende berisping op 11
Augustus, dat die uitlatingen voor een hoofd-
ambtenaar der gemeente daarom ontoelaat-
baar zijn, omdat zij in booge mate een belee-
digend en in absoluten zin ondermijnend voor
het gezag zijn; dat hij zich deswege aan
wangedrag beeft schuldig gemaakt; gehoord
H. ter B. voomoemd, gelet op de instructie
voor den keuringsveearts, alsmede op art. 50
der Rechtstoestandverordening, besluit hem
in afwachting van een beslissing omtrent een
hem op te leggen straf, te scborsen, zulks
onder inhouding van wedde".
De burgemeester, dien wij om inlichtingen
aangaande de ontoelaatbare uitlatingen vroe-
gen, wilde niet op de raadsvergadering vooruit
loopen.
De keuringsveearts, H. ter B., vertelde,
ROMAN VAN NORBERT GARAI.
(Nadruk verboden.)
33)
Vervolg.
,,MI'n hemel!" steunt Bigs. ,,Wat moet ik nu
doen?"
Heftig gesticuleerend buigt hij zich tot Be-
nett over. „Als ik maar spreken mocht! Ik
zou u immers zoo graag alles Willen vertel-
len. Geloof me, u zou groote oogen opzetten,
als u alles Wist. Maarik mag niets zeggen. U
zou alles bederven, dat is het 'm juist."
,,Hoort u eens even!" Benett begint nu zijn
geduld te verliezen. ,,Ik kan ook zeer onge
zellig worden. In uw eigen belang raad ik u
alles eerlijk op te biechten! Waarom mag u
niet spreken?"
„Juist, dkt kan ik u niet zeggen", klinkt
het stamelend van Bigs dunne lippen. „Als ik
u in 's hemelsnaam maar alles mocht vertel-
len. U zou dingen te hooren krijgen, meneer
de inspecteur, dingen... Geloof me, vandaag
aan den dag kunt u geen mensch meer ver-
trouwen! Maar ik wil niks gezegd hebben. Ik
mag niks zeggen
Mr. Reeves treedt weer op.
De blauwe cabriolet glijdt nu reeds voor de
derde maal geruischloos langs het imposante
fabrieksgebouw, aan welks geVel in geweldige
metalen letters het opschrift „Estna Fabrie-
ken" prijkt. Bestraald door den zilveren glans
van het helle zonlicht buigt de wagen een zij-
straat in om daarna weer terug te keeren naar
dat Hij verleden week ten raadhuize werd
geroepen in een bijeenkomst van den burge
meester, een der wethouders en den secretaris
en ter verantwoording werd geroepen omdat
hg in een slagerswinkel, waar hij bezig was
met keuren, feiten in herinnering gebraeht zou
hebben, welke verwanten van deze drie heeren
vele jaren geleden zouden hebben gepleegd,
die in strijd met den wet zijn gebleken. De
veearts hield vol, dat hij deze uitlatingen niet
teeft gebezigd. Hij zou zelfs in het bezit zijn
an verklaringen van getuigen, waaruit blijkt,
wie dan wel deze uitlatingen heeft gedaan.
Dooh ook, aldus de veearts, indien hij wel
dergelijke woorden had gezegd, dan zou vol-
gens zijn rechtskundigen raadsman, mr. Th.
Muller Massis te Amsterdam, hem geen smaad
van het openbaar gezag ten laste gelegd
kunnen worden, daar het hier gaat om ver
wanten van openbare functionarissen.
NEDERLANDSCHE RELANGEN IN
SJANGHAI LOOPEN WEINIG GEVAAR.
De gebeurtenissen in Sjanghai doen, schrgft
de Telegraaf, de vraag rijzen, in hoeverre
Nederlandsche belangen door het huidige
conflict in gedrang komen of kunnen geraken
en welke oonsequenties hieruit voor Neder
land kunnen voortvloeien.
[Het handelsverkeer tusschen Nederland en
Nederlandsoh-Indie eenerzijds en China
anderzijds is vrij belangrijk en Sjanghai is
de belangrijkste markt voor dit handelsver-
keer.
Sjanghai immers albsorbeerde in 1936 circa
60 pet. van den Nederlandsdhen invoer en de
geheele Nederlandsch-Indische export op
China van peper, tabak, rubber, kinine, hout,
mangrove, vruchten en visscherijproducten liep
eveneens over Sjanghai.
In Sjanghai zijn uit den aard der zaak ver-
schillende Nederlandsche instellingen geves-
tigd, welker activiteit zich hoofdzakelijk be-
weegt op handels- en scheepvaartgebied, ter-
wijl ook twee Nederlandsche bankinstellingen
de Nederlandsche Handel-Maatsohappij en
de Nederlandsch Indische Handelsbank in
Sjanghai gevestigd zijn. De Nederlandsche
bankinstellingen houden zich aldaar voor-
namelgk bezig met de financiering van im-
en export.
Op scheepvaartgebied is Sjanghai een voor-
naam knooppunt voor de lava-China-.Japan-.
Lijn en een belangrijke aanloophaVen voor de
Holland-Dost Azie Lijn. Ook op handelsgebied
breidde d« Nederlandsche invloedsfeer in
Sjanghai zich uit: o.a. hetoben de Holland-
China Handelscompagnie, Blom en v. d. Aa en
enkele Nederlandsche makelaars zich in de
Chineesche metropool gevestigd.
Uit deze opsomming blijkt, dat de Neder
landsche belangen zich voomamelijk gecon-
centreerd hebben op commercieele relaties.
Bij de voortschrijdende industrialisatie van
Noord- en Zuid-China hebben de Nederlan-
ders practisch geen rol gespeeld.
De Engelschen en de Duitschers hebben
daarbij een groote activiteit aan den dag ge
legd, doch de Nederlandsche ervaringen in het
verleden waren niet van dien aard, dat zij sti-
muleerend werkten op actieve deelname in de
jongste ontwikkeling.
De bedragen, die Nederland reohtstreeks
geinvesteerd heeft zijn dus relatief klein en
uit dien hoofde verwacht men in tot oordee-
len beVoegde kringen niet, dat een ongunstige
afloop van het huidige conflict belangrijke
verliezen voor Nederland met zich mee zal
brengen.
H K. MS. VAN GALEN TE SJANGHAI.
IHet oorlogsschip, dat de Nederlandsche be
langen te Sjanghai moet behartigen, Hr. Ms.
Jan van Galen, is Maandag te Sjanghai aan-
gekomen. Helaas heeft zich daarbij een onge-
val voorgedaan, dat weliswaar aan de paraat-
heid van den torpedobootjager geen afbreuk
zal doen, maar in de gegeven moeilijke ora-
standigheden toch te betreuren is.
Het schip is n.l. bij het manoeuvreeren op
het stille, keurig onderhouden park, dat geen
vijfhonderd passen van de Estna-fabrieken
verwijderd ligt.
Een kleine, elegante blortdine neemt de
■blauwe cabriolet scherp in zich op, wenkt
plotseling, haast zich naar den remmenden
wagen en vraagt fluisterend aan den man
achter het stuur: ,',Bent u mr. Coverley?"
De aangesprokene kijkt het vlotte jonge
meisje glimlachend aan en knikt. ,,Miss De-
vine, nietwaar?" Hij verzoekt haar een oogen-
blik te wachten en rijdt zijn wagen naar een
links van den weg liggend parkeerterrein.
Ails hij terugkeert vraagt hij Kitty onmid-
dellijk, met ernstige ongerustbeid in zijn stem
of zij ook weet, waarom Bigs niet gekomen
is. Zij hadden toch gisteren afgesproken, dat
zij elkaar hier in dit park zouden ontmoeten!
Kitty kan zijn vraag niet beantwoorden. Na
een lang, vruchteloos onderhoud met de leid-
ster van het Jeugdinstituut, heeft zij zich
naar het park gespoed, waar Nicolle op haar
zou wachten. Zij wist, dat ook Coverley hier
zou komen. Diens gebruind gelaat, het licht
blonde haar, maiar v66r alles de blauwe caibrio-
let, hebben haar onmiddellijk doen vermoeden,
dat de man aan het stuur niemand anders is
dan Coverley.
Zij nemen plaats op een der vele banken.
Het is op dit middaguur zeer stil in het park.
„Nicolle heeft mij veel van u verteld", zegt
Kitty, terwijl zij den man, die de laatste dagen
haar gedachten geheel in beslag heeft ge-
momen, onderzoekend aan ziet.
„Goeds?"
,,Goeds en slechts", geeft Kitty openhartig
ten antwoord. ,,Ziet u, mr. Coverley, ik zou
het zoo prettig hebben gevonden, als Maud's
vader iemand bleek te zijn, wien ik in elk op-
zicht achting zou kunnen toedragen".
,,Oho" tracht hij schertsend te protesteeren.
,,U schijnt in hetzelfde schuitje te varen als
miss Osbom. Dan had ik beter direct naar
het Leger des Heils kunnen gaan."
de Wangpoe voor Sjanghai aangevaren door
een sleepboot, waardoor het in den voorsteven
een deuk heeft gekregen. Gelukkig heeft de
commandant geseind, dat de zeewaardigheid
intact is gebleven, zoodat het schip zijn taaft
zal kunnen blijven vervullen.
Het telegram, dat de commandant aan de
marine-autoriteiten in Den Haag heeft ge-
zonden, luidde:
,,Opgestoomd naar Sjanghai en om 15 uur
aangekomen. Bij manoeuvreeren aangevaren
door sleepboot, waardoor bakboord vooruit
deuk in voorsteven. Zeewaardigheid intact."
Aneta meldt uit Batavia: Het departement
der marine deelde mede, dat, toen de Van
Galen de Wangpoe opvoer, twee granaten op
een afstand van honderd A tweehonderd meter
van het schip ontploften.
Verder werd waarscfrtjnlijk met mitrail-
leurs over het dek vanNde Van Galen ge-
schoten, zoodat de mitrailleurkogels op het
dek neervielen.
Aan boord van de Van Galen is alles wel.
GESLAAGDE PROEFTOCHT VAN DE
„PIET HEIN".
Het Prinselijk jacht „Piet Hein" is, meldt
het ,,Handelsblad", na een geslaagde twee-
daagsche proefvaart onder commando van den
heer G. de Vries Lentsch in de omgeving van
Den Helder, via het IJsselmeer Maandagavond
om acht uur te Amsterdam teruggekeerd.
Omstreeks twaalf uur Zaterdagmiddag had
de ,,Piet Hein de werf van de firma G. de
Vries Lentsch aan den Grasweg verlaten en
koers gezet naar Den Helder waar het jacht
om acht uur 's avonds arriveerde, na een voor-
spoedigen tocht langs Enkhuizen en via Den
Oever.
In de marinestad, waar de nacht in de haven
werd doorgebracht, toonde het'publiek groote
belangstelling voor het Prinselijk jacht.
Maandagmorgen om half negen vertrok de
„Piet Hein" naar den Texelstroom. Verschil-
lende snelheids-, draai- en stop-proeven wer-
den hier genomen. Deze hadden een buiten-
gewoon gunstig beloop. Op den Dooven Balg
en het Komwerderzand werden later de
ankers geprobeerd.
Op den terugtocht over het Usselmeer voer
het vaartuig, bestuurd door den bouwer, gedu-
rende vier uren op voile kracht. Een kruis-
snelheid van 13 mijl (22 K.M.) werd hierbij
bereikt.
Bij aankomst van ihet jacht In de Oranje-
sluizen profiteerde een groote menigte van de
gelegenheid reeds nuijihet sierlijike' schip van
nabij te beschouwen. I In totaal is 200 K.M.
afgelegd.
Aan boord bevondeni zich de leden der com
missi, die het geschenk, namens het Neder
landsche volk, aanboden, alsmede de heer
Voogd ontwerper der plannen, en voorts
extra-personeel van de'firma Stork, voor het
controleeren van de machines.i
DE MAATREGELEN VOOR HET
SLAGERSBEDRIJF.
„De Nederlanders" bespreekt de door den
Minister van Economische Zaken genomen
maatregelen voor het slagersbedrijf.
Wie ook maar eenigszins ep de hoogte is
van den noodtoestand, die op het oogenblik
in het slagersbedrijf heerscht, zal het slechts
toe kunnen juichen, dat de Minister van
Economische Zaken dit bedrijf te hiulp wil
komen. Er is in dit bedrijf een overbezetting
ontstaan, die het uiterst gevoelig maakt voor
nieuwe vestigingen en daarom ligt het inder-
daad voor de hand, dat aan de ongebreidelde
vestigingsmogelijkheid paal en perk wordt
gesteld. De distributie wordt op deze wijze
te iduur met het gevolg, dat de consumptie
afneemt, hetgeen niet alleen niet in het
belang is van de slagers, doch •evenmin van de
veeteelt.
Het belang van den consument eischt een
zoo goed en goedkoop mogelgk ingericht
distributie-apparaat en het is thans genoeg-
„Ik ben van Maud gaan houden, alsof het
mijn eigen kind was en daarom kan ik de ge-
dachte niet verdragen, dat Maud's vader
een....i."
Drinker is", yeltOoit :>Coverley kalm.
„U hoeft u niet te geneeren! Wij kunnen
openhartig met elkaar. pnateai., Daarom wil ik
u ook direct wel zeggen^: dat i'k uw belang
stelling voor mijn tekontkomingen hoogelijk
waardeer, Maar op den duur ik bedoel, ik
behoor hier eigenlijk nieb/thulsirTenslofte ben
ik aan het levsn daarfin Australia gewend
geraakt en om u, eerlijk1. detiw&arheid te zeg
gen, zou ik liever vandaag vertrekken dan
morgen
„iEin uw kind?"
,,Maar miss Devine! Dat is toch mijn kind
niet meer. Het is al uw kind. Dat hebt u toch
zelf gezegd. Nu iemand u door een toeval het
kind in huis heeft gebraeht, moet u het ook
behouden". Een vermakelijke gedachte schijnt
hem plotseling dusdanig te amuseeren, dat hij
luid begint te lachen. ,,Ziet u toch zelf in, dat
ik weg moet. Van het kind - kunt u niet meer
scheiden en wilt u dan, behalve voor het kind,
ook nog voor den vader zorgen? Maar beste
miss Devine, u wilt toch niet de moeder van
de heele wereld worden?"
De beste miss Devine i met het lieve ge-
zichtje als dat vein een der blonde knapen van
Rafael, maar met de onverschrokken strijd-
lust van een middeleeuwsche tridder, springt
overeind en noemt Coverley een akelige zwak-
keling, die terecht voelt, dat hg goed doet zoo
spoedig mogelijk te verdwijnen. 't Beste zou
zijn, dat hij zich hier maar nooit meer liet
zien. Waarvoor wenschte hij' eigenlijk nog
te leven? Alleen om te kunnen drinken? Als
hij niet eens de krachtrbezat om tot een goed
voomemen te komen, pok op gevaar af, dat
hij dit niet ten uitvoer zou kunnen brengen,
dan was hij niet veel meer danieen mensche-
lijk wrak, dat in de >beschaafdte wereld niet
thuis behoorde.
zaam gebleken, dat dit langs den weg eener
onbeteugelde concurrentie niet wordt bereikt.
De „spertijd" kan toeneming van de over
bezetting beletten, de bestaande overbezetting
kan daardoor niet direct worden weggenomen.
Wij komen nu aan het zwakke punt van de
toepassing van de vestigingswet. De toestand
van het slagersbedrijf is zeker niet van dien
aard, dat er voor de naaste toekomst een
sterke toeloop naar dit bedrijf viel te ver-
wachten.
De vraag kan worden gesteld of in die
cmstandigheden gebruik had mogen worden
gemaakt van de bepaling, die thans toepas
sing heeft gevonden.
De strekking van de onderhaviige bepaling
is geen andere dan deze, dat zij mogelijk wil
maken provisorische maatregelen, die ten doel
hebben te voorkomen, dat door overhaaste
vestigingen tijdens de periode van voorberei-
ding van de vestigingseischen de bedoeling
van de wet illusoir zou worden gemaakt.
Beantwoordt de maatregel, die thans is
getroffen, aan deze strekking?
Dit is alleen het geval, wanneer vestigings
eischen in voorbereiding zijn en wanneer met
het oog daarop een abnormale toeneming van
het aantal vestigingen zich voordeed of te
verwachten was.
Wij voor ons betwijfelen het eenigszins of
de situatie aan deze omschrijving beant-
woordde.
Wanneer wij dit bezwaar naar voren bren
gen, dan is dat om twee redenen. In de eerste
plaats omdat naar onze meaning, wanneer
men prijs stelt op het bestaan van den rechts-
staat, juist degenen, die tegenover zoodanig
ingrijpen der Overheid niet principieel afwij-
zend staan, de taak hebben elke willekeur te
vermijden en er daarom voor op moeten
komen, dat men streng zich houdt binnen
de grenzen, die door de wet zijn aangegerven.
En in de tweede plaats, omdat zich hier open-
baart een zwakke stee in de vestigingswet.
Wij kunnen ons niet onttrekken, aan den
indruk, dat men heeft gezocht hoe aan den
maatregel, waarvan voor de regeering de
noodzakelijkheid vast stond, wellicht niet in
de laatste plaats om de verlaging van de
crisisheffing op vleesch, waartoe tegelijkertijd
is overgegaan, zooveel mogelijk aan haar doel
te doen beantwoorden, nog op de minst
gewrongen wgze een wettelijke grondslag was
te geven.
DE SPOORWEGPOLITIEK IN DE NAASTE
TOEKOMST.
Toeneming van het reizigersvervoer.
Het ,,Handelsblad" had een onderhoud met
den heer Ir. E. C. W. van Dijk, lid van de
directie der Nederlandsche Spoorwegen, over
allerlei spoorwegaangelegenheden.
,,Onze algemeene politick", aldus Ir. Van
Dijk, „is erop gesteld", steeds meer en in een
zoo snel mogelijk tempo, te moderniseeren.
Dat blijkt reeds aanstonds uit het feit der
electrificatie van het middennet. Het publiek
zal het zClf kunnen constateeren, als een en
ander op 15 Mei 1938 een voldongen iets zal
zijn.
Ligt het in de bedoeling van de Spoor
wegen om de snelheid in Mei 1938 op onder-
scheidene trajecten te verhoogen?
Zeer zeker!
Waarom is men overgegaan tot elec-
trische tractie en niet tot diesel-electrische
Houdt dit soms verband met de bedrijfsuit-
komsten?
De diesel-electrische heeft ongetwijfeld
voordeelen boven de electrische: Zij is b.v.
niet aan een bepaald net gebonden zooals de
electrische.
Men heeft echter met de electrische tractie
in ons land reeds meer ervaring opgedaan dan
met dieseltractie, en bij de stroomprijzen, die
wij voor de nieuwe electrificatie hebben weten
te bedingen, werd deze tractie nog iets goed-
kooper dan dieseltractie. Dat is de reden,
Kitty is weliswaar eenigszins ondoordacht
in het spreken, maar methodisch in het han-
delen. Met een beslistheid, welke geen tegen-
spraak duldt, zegt zij den verbluften Cover-
ley, dat hij haar moet beloven een week lang
geen alcohol te zullen aanraken. Kan hij dat
niet, dan. krijgt hij Maud niet te zien.
Totaal uit het veld geslagen kijkt Coverley
het meisje tegenover hem aan. Bewaar me,
denkt hij, die ziet er uit als een aardige bak-
visch, maar blijkt het temperament te heb
ben van tien volwassen vrouwen. De zaak
begint hem nu werkelijk te amuseeren. ,,Een
week? Afgesproken!"
„En dat belooft u plechtig?"
„M'n eerewoord!"
Voldaan gaat Kitty weer naast hem op
de bank zitten. Over de, in een rooden gloed
prijkende rozenstruiken heen, ziet zij op den
straatweg Nicolle aankomen. Ook Coverley
heeft haar reeds ontdekt.
Beiden gaan Nicolle tegemoet, doch reeds
na een paar passen blijft Coverley plotseling
staan.
Kijkt u eens", fluistert hij Kitty haastig
toe. ,,Oie man daar achter miss Osbom...
in dat grijze pak dat is er beslist een van
de politie. Ik herken die menschen op het
eerste gezicht. Ziet u nu blijft hij daar
bij die benzinepomp staan. Zegt u tegen
miss Osborn, dat zij bewaakt wordt. Laat
zij voorzichtig zijn! Ik verdwijn, maar blijf
in uw nabijheid...!"
De man in het grijze pak, die intusschen
achter de benzinepomp heeft post gevat, ziet,
dat de door hem geschaduwde miss Osbom
wordt begroet door een kleine, zeer onschul-
dig uitziende blondine. Het schijnt echter een
zeer toevallige ontmoeting te zijn, want nadat
zij slechts 'n paar woorden met elkaar gewis-
seld hebben, nemen zij alweer afscheid. De
blondine verwijdert zich en miss Osborn gaat
op een bank in het park zitten, waar zrj een
krantenverkooper aanhoudt. Een oogenblfk
Als het zoo drukkend is, zoo heet
dat Ge U slap en ellendig voelt,
dat Ge hoofdpijn hebt gekregen
van de schelle zon neem dan een
"AKKERTJE", dan is 't direct over.
Koker met 12 sjuks 52 at. Zakdoosje, 3 stuks 20 ct.
(Ingez. Med. i
waarom aan electrificatie de voorkeur werd
gegeven.
,,Ik wil in verband hiermede" zoo vervolg-
de Ir. Van Djjk het gesprek, ,,uw aandacht
vestigen op den knooppuntendienst, dien we
in 1934 invoerden. Ook dat was een groote
vooruitgang en verbetering, waarvan het
reizende publiek de voordeelen ondervindt
(aansluitingen!)
Nu zal deze knooppuntendienst nog geper-
fectioneerd en zullen de snelheden nog opge-
voerd worden.
Heeft U nog van andere middelen gebruik
gemaakt om tot reisduurverkorting te komen?
Obk door kleinere stations voorbij te
rijden. Als voorbeeld hiervan wilde ik U op
ZwolleDeventer, waar de treinen niet meer
stoppen en waar voor de tusschengelegen
plaatsen een autodienst rijdt.
In 1938 zal .een vrij groot aantal kleinere
stations door de treinen voorbijgereden wor
den. Men krijgt dan meer sneltreinen, die
alleen op de grootere plaatsen stoppen. Van
die kleinere plaatsen naar de grootere en om-
gekeerd zal de autobus het verkeer bedienen
in aansluiting op de treinen.
Zal dat autoverkeer door de A.T.O.
geschieden
Dat zal slechts ten deele het geval zijn.
Men zal voor dit locale verkeer bestaande
particuliere autobusondernemingen inschake-
len, zooals reeds geschiedt.
De spoorwegen zullen het verkeer moeten
houden op de langere afstanden en op lijnen
met een druk verkeer.
Voor heel veel plaatsen (vooral de grootere
steden), zullen bij de dienstregeling van Mei
1938 de treinen regelmatig op bepaalde
gemakkelijk te onthouden, tijdstippen vertrek
ken. Om een nog niet vaststaand voor
beeld te noemen: uit Zwolle om 6.32, 7.32,
9.32, 11.32 enz.
Ook de snelheid van de stoomtractie wordt
in 1938 aanmerkelijk opgevoerd. Enkele die-
seltreinen zullen er loopen van Amsterdam
naar Twente, van Amsterdam naar Groningen
en Amsterdam naar Maastricht.
En naar Zeeland?
Naar Zeeland nog niet. Wij hebben
daarvoor geen voldoende diesel-electrische
treinen beschikbaar.
In het algemeen, zoo besloot de directeur
der Nederlandsche Spoorwegen het gesprek,
neemt het reizigersvervoer, ook dat naar het
buitenland, den laatsten tijd toe!
Is ook het goederenvervoer stijgende?
Dit is inderdaad in verheugende mate
het geval.
Zou een drukker vervoer aanleiding
kunnen worden tot tariefsverlaging voor het
reizigersvervoer
Op dit oogenblik zullen de Spoorwegen
de tarieven voor het reizigersvervoer nog niet
kunnen verlagen. Als dit het geval kan zjjn„
dan zullen wij zeker niet schromen, er toe over
te gaan. Maar zij doen reeds zooveel als
mogelijk is om het publiek te gerieven f avond-
retours, goedkoope treinen enz.)
later is zij geheel in de lectuur van een tijd—
schriftj verdiept.
Na een half uur staat zij op, steekt den
rijweg over om aan de overzijde haar weg
te vervolgen en tenslotte te blijven staan voor
het enorme gebouw der Estna-fabrieken.
De plan in het grijze"pak' wenkt onopval-
lend een politie-agent en trekt zich met dezen
in een zijstraat terug, maar zoo, dat hij
Nicolle in het oog kan houden.
Reeds meer dan een uur wacht Danny in
het secretarlaat der Estna-fabrieken. Ten
slotte verschijnt de secretaresse en deelt hem
mee, dat mr. Gordon nu voor hem te spreken
is.
In het pri've kantoor vindt Danny ook de
chef van het personeel der firma, mr. Reeves,
die bij het raam staat en Danny's beleefde
buiging met een hoogmoedig knikje beant
woordt.
Bovendien is er nog een derde heer aan-
wezig, dien Danny niet kent. Waarschijnlijk
eveneens een employe van de firma. Hij heeft
een aetetasch onder den arm, leunt behaag-
lijk in een fauteuil en rookt een dikke sigaar.
,,Zoo, hier is mr. Ward", wendt Gordon zich
tot den heer met de aetetasch.
Deze staat op, treedt op Danny toe, over-
handigt hem een vel papier en verzoekt hem
de ontvangst hiervan te willen bevestigen
door zijn handteekening te plaatsen onder een
zeer officieel uitziend formulier. Eenigszins
verwonderd voldoet Danny aan dezen wensch
en zet zijn naam op de plaats, welke een
zwaar beringde, vleezige vinger aanwijst.
Daarna neemt de heer met de aetetasch
met een m'inzame hoofdknik afscheid en ver-
laat het vertrek.
(Wordt vervolgd.)