ALGEMEEN NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
m
volg de M*S*S* c^ewoonte
CACHETS
No. 9490
VRIJDAG 14 AUGUSTUS 1936
76e Jaargang
Binnenland
Buitenland.
weer
M.S.S.-cachets: Maken Schoon Schip
De burgeroorlog in Spanje
EERSTE BLAD
DANK Z'J DE
NEUZENSCHE COURANT
ABON NEM ENTSPRIJSBinnen Ter Neuzen f 1.25 per 3 maanden Buiten Ter Neuzen
r. per post 1,55 per 3 maanden Bjj vooruitbetaling fr. per post f 5,60 per jaar
i/oor Belgie en Amerika 2,overige lan den 2,35 per 3 maanden fr. per post
Abonnementen voor bet buitenland alleen bij vooruittetaling.
Uitgcefster: Firma P. J. VAN DE SANDE
GIRO 38150 TELEFOON No. 25.
ADVERTENTIeN: Van 1 tot 4 regels f 0,80 Voor elken regel meer 0,20
KLELNE ADVERTENTIeN: per 5 regels 50 cent bij vooruitbetaling.
Grootere letters en cliches worden naar plaatsruimte berekend.
Handelsadvertentien bij regelabonnement tegen verminderd tarief, betwelk op aanvraag
verkrijgbaar is. Inzending van advertentien liefst efen dag voor de uitgave.
D1T BLAD VERS CHI,J NT IEDEREN MAANDAG- WOENSDAG- EN VRIJDAGAVOND.
OPROEP TOT ALLE MARINEVRI EN DEN
Het Alg. Ned. Comite „Onze Marine" ricbt
zich speciaal tot alle marinevrienden en be-
laagstellenden onder de leizers van ons blad,
ont bun medewerking voor de totstandkoming
van een nationaal geschenk te plaatsen aan
fooord van de kruiser ,,De Ruyter" am daar-
mede uiting te geven van hun belangstelling
voor de marine in het algemeen en den marine-
man in bet bijzonder. Zij worden vriendelijk
venzocht hun bijdragen te willen zenden aan:
Comite ,,Onize Marine" postbus 6, Den Helder,
giro 42883.
Allen die een bijdrage zenden ontvangen
tjz.t. een uitnoodiging tot een beizoek aan
boord en zullen zij tevens een „De Ruyter-
uitgave" ontvangen.
DE BIJDRAGEN FIT HET
WERKLOOSHEIDSSUBSIDIEFONDS AAN
GEMEENTEN.
De Minister van Binnenlandsche zaken beeft
een circulaire gericht aan de gemeentebestu-
ren betreffende de bijdragen uit het werkloos-
heidssubsidiefonds voor 1937.
Aangezien bet wetsontwerp tot verlenging
van den geldigheidsduur van de wet van 4
Maart 1935 het Staatsblad nog niet heeft be-
reikt en dus avenmin voorshands de verlen
ging van den geldigheidsduur van het Kon.
besluit van 27 Juni 1935 kan worden geregeld,
laat bet zich aanzien, aldus schrijft de Minis
ter, dat de regeling van de bijdragen uit het
werkloosheidssubsidiefonds, zooals deze voor
het jaar 1937 zal gelden, niet zo6 tijdig be-
kend zal zijn, dat ibij het opmaken van de ge-
meente-fbegrootingen voor genoemd jaar daar-
mede rekening kan worden gehouden.
Met het oog hierop heeft de regeering ge-
meend, teneinde vertraging in den begroo-
tingsarlbeid van de gemeentebesturen te voor-
komen. reeds thans haar voomemens met be-
trekking tot bedoelde regeling ter kennis van
de gemeentebesturen te moeten brengen, zon-
der dat daarmede uiteraard in eenigerlei op-
zicht wordt geprejudicieerd op de bepalingen,
welke te zijner tijd in wet en Kon. besluit zul
len worden vervat.
Na overelg met de Ministers van Financier
en van Sociale Zaken brengt de Minister van
Binnenlandsche Zaken te dien einde thans het
volgende omtrent de voomemens ter kermis
van de gemeentebesturen.
Grondslag voor de uitkeeringen zullen
zijn de werkloosheidsuitgaven van 30
Juni 19351 Juli 1936, minus 10 pet.
Daar de moeilijkheden, welke de dekking
van de kosten voor de werklooshei'dsvoorzie-
ning met zich brengt, Voor het jaar 1937 weer
aanmerkelijk grooter zullen zijn dan voor het
loopende jaar, kan de regeling, zooals deze
voor 1936 van kracht was, niet zonder meer
worden gecontinueerd.
Voor de berekening van het percentage van
de uitkeering, zullen worden aanigenomen de
gemeentelijke uitgaven wegens uitkeering aan
werkloozen en arbeidsloonen, te betalen bij
werkverschaffing aan werkloozen, over de
periode 1 Juli 1935 tot en met 30 juni 1936,
verminderd met 10 pet.
Aan de circulaire is een bijlage toegevoegd,
bevattende een schaal, door middel waarvan
het percentage voor de uitkeering uit het
werkloosheids-subsidiefonds kan worden be-
paald. Deze schaal wijkt eenigszins af van de
vroegere, omdat rekening moest worden ge
houden met de daling van het totaal van de
belasting-opbrengsten, welke van invloed is op
de berekening van de percentages van de uit
keeringen uit het fonds.
DE STAND DER WERKLOOSHE1D.
De directeur van den Rij'ksdienst der werk-
loosheidsverzekerinig en arbeidsbemiddeling
deelt mede, dat in de week van 20 tot en met
25 Juli j.l. het aantal leden van ingevolge het
werkloosheidsbesluit 1917 gesubsidieerde ver-
eenigingen bedroeg 532.600, hieronder zijn be-
grepen 74.500 landaibeiders, te wier aanzien
in de maanden Mei tot en met November geen
gegevens aangaande de werkloosheid ontvan
gen worden.
Van de 458.100 verzekerden, niet behooren-
de tot de landarbeiders, waren geheel werk-
loos: in de week 20 tot en met 25 Juli 1936
39.5 pet., in de vorige verslagweek (6 tot en
met 11 Juli 1936 28.9 pet.; in de avereenkom-
stige verslagweek van 1935 27.2 pet.; in de
overeenkomstige verslagweek van 1934 24.4
pet.
Bij 1054 organen der openlbare arbeidsbe
middeling stonden op 25 Juli j.l. in totaal
393.175 werkzoekenden ingeschreven, onder
wie 370.815 mannen. Van deze werkzoeken
den waren er 373.269 werkloos, onder wie
356.353 mannen.
TWEE VLIEIGTUIGEN VAN DE K. L. M.
NAAR ENGELAND VERVOERD.
Naar de N. R. Crt. vemeemt, zijn Woens-
dagmiddag twee vliegtuigen van de K. L. M.
Reiger |en Specht, van het type Fokker 7 B,
naar Croydon vertrokken.
Over deze vliegmachines zijn door de K.L.M.
en de Crilley Airways onderhandelingen ge-
voerd betreffende verkoop. Op een geigeiven
oogenblik waren deze onderhandelingen bijna
tot een goed einde gekomen, toen de regee-
rinig evenwel de overdracht tegenhield, omdat
men vreesde dat deze vliegtuigen na aankomst
in Engeland wellicht naar Spanje venkocht
zouden worden.
Blijkbaar bestaat er thans geen aanleiding
meer tot het koesteren van deze vrees, ten-
minste de vliegmachines zijn zonder verdere
betzwaren te ondervinden, naar Engeland ge-
transporteerd en naar men mag aannemen,
zijn ze in het bezit overgegaan van de Crilley
Airways, waarschijnlijk echter na de ontvan
gen verzekering dat de machines onder En-
gelsch beheer zullen blijven. Men zal zich her-
inneren, dat eenigen tijd geleden een viertal
Fokker-vliegtuigen die de K.L.M. oorspronke-
lijk aan de Crilley Airways had verkocht, later
in Frankrijk door de Fransche regeering wer-
den aangehouden, omdat ze blijkbaar op weg
waren naar Spanje.
De Crilley Airways, een van de vele kleine
Engelsche luchtvaartmaatschappijen, die zon
der staatssubsidie werken, hadden in het be
gin van dit jaar van de K.L.M. vier Fokker-
verkeersvliegtuigen, type F VII B gekocht. De
bedoeling was deze vliegtuigen te gebruiken
op een luchtlijn van Engeland via Bordeaux
naar Lissabon. Van de Fortugeesche regee
ring had men toezegging gekregen voor het
vervoer van luchtpost.
Deze luchtlijn is avenwel nooit in exploita-
tie genomen. Eenige weken geleden werden
in een advertentie van het Engelsche lueht-
vaartblad Flight deze vier Fokkervliegtuigen
te koop aangeboden. Deze advertentie is, in-
dien wij ons niet vergissen, tweemaai. ge-
plaatst. Daama heeft men vemomen, dat de
vliegtuigen te Bordeaux werden vastgehouden,
waarheen zij door Engelsche vliegers waren
gevlogen. De vliegers waren genoodzaakt hun
vliegtuigen naar Engeland terug te vliegen,
waar zij in de loods werden opgeborgen. Een
lid van de directie van Crilley Airways heeft
op de vraag van een journalist wat er met de
vliegtuigen zou gebeuren geen antwoord wil
len geven.
ZES VLIEGTUIGEN UIT ENGELAND
NAAR SPANJE VERTROKKEN.
Reuter meldt uit Londen, dat Donderdag
van de vliegvelden Croydon en Heston zes
transportvliegtuigen zijn opgestegen met be-
stemming naar Portugal en Spanje. De Eve
ning Standard meldt, dat van deze zes toe
stellen twee uit Nederland afkomstig waren,
namelijk drie-motorige Fokkervliegtuigen
plaats biedend'e aan 16 passagiers. De andere
vier toestellen zijn Engelsche toestellen van
een kleiner type. Twee van de toestellen zou
den voor de Spaansche regeering bestemd zijn
en de vier anderen, waaronder de Fokkers
voor de opstandelingen. Deze laatsten zouden
via Portugal naar Burgos vliegen.
Het blad bericht verder dat de 2 toestellen
die voor de regeering bestemd zijn, door een
Sowjet-Russisch onderdaan, in opdracht van
een organisatie gekocht zijn. De vliegers die
de toestellen naar Spanje vliegen zouden voor
dit transport 125 pond ontvangep, waarvan
zij er reeds 70 ontvangen zouden hebben.
Officieele Britsche kringen herinneren in
verband met het bovenstaande er aan, dat de
regeering geen enkele controle uitoefent op
den uitvoer van burgervliegtuigen. Hieraan
wordt toegevoegd, dat binnenkort maatregelen,
die de regeering in staat zullen stellen con
trole op de verzendingen van deze toestellen
uit te oefenen, genomen zullen worden en op
dit oogenblik onderwerp vormen van Britsch-
Fransche gedachtenwisselingen. Zoolang ech
ter de verklaring van niet inmenging niet
door de mogendheden zal zijn aanvaard, heeft
de Engelsche regeering niet het recht zich te
verzetten tegen het verzenden van civiele
vliegtuigen.
De correspondent van de N. R. Crt. te Lon
den telefoneerde Donderdagavond aan zijn
blad nader:
De Londensche ^vondbladen meldden, dat
Donderdag zes meermotorige vliegtuigen, een
vliegveld nabij Londen hebben verlaten ,met
bestemming naar Portugal en Frankrijk, maar
waarschijnlijk Spanje. De Evening Standard
meent te weten, dat vier van deze vliegtuigen
door agenten van de Spaansche opstandelin
gen in Londen zijn gekocht en dat de twee
andere voor de Spaansche regeeringstroepen
bestemd zijn. Twee van de machines vertrok
ken van Croydon en de vier anderen uit Hes
ton. De twee vliegtuigen, die uit Croydon ver
trokken zijn drie-motorige Fokker-vliegtuigen.
Zij zouden Nederlandsche registratie papieren
hebben en Donderdagnacht uit Amsterdam
naar Londen zijn overgevlogen.
Bij die gelegeiiheid ^>u een van de vliegers
een Nederlander zijn geweest.
Nu zijn zij vertrokken, bestuurd door twee
Engelsche vliegers, wier namen bekend zijn.
Twee de Havilland-Rapide vliegtuigen zijn
voor Burgos bestemd. Zij zullen trachten een
non stop vlucht te maken en de twee vlie
gers wier namen ook bekend zijn, hebben
daartoe extra tanks laten aanbrengen aan de
vliegtuigen. De resteerende twee machines
zijn de Havilland-Dragons en ook deze vlieg
tuigen worden door twee bekende Britsche
vliegers bestuurd, die van Heston zijn vertrok
ken met bestemming Parijs.
Volgens de Evening Standard hebben de
Spaansche agenten te Londen scherp tegen
elkaar opgeboden en worden hooge prijzen
voor de vliegtuigen betaald.
Bij informatie op het departement van
luchtvaart te Londen wensohten- de autoritei-
ten bovenstaande mededeelingen niet tegen te
spreken. „Het departement van luchtvaart
stelt er geen belang in, en is er evenmin ver-
antwoordelijk voor, als burgerluchtvaartvlieg-
tuigen het land verlaten", verklaarde de zegs-
man van het departement.
Het kan cftis wel als vaststaand worden
aangenomen, dat vier Britsche vliegtuigen en
twee Nederlandsche Fokkervliegtuigen, be-
mand met zes Britsche vliegers, op weg zijn
in de richting van Spanje.
De Nederlandsche vliegtuigen droegen de
registratieletters P.H.-A.G.R. en P.H.-A.F.S.
Afgewacht moet natuurlijk nog worden hoe
ver de vliegtuigen komen, en indien zij in
Spanje komen, voor welke doeleinden zij wor
den gebruikt.
De aan een Engelsche maatsehappij
verkochte vliegtuigen.
Naar aanleiding van dit bericht deelt het
A.N.P. van bevoegde zrjde mede, dat deze twee
vliegtuigen geen Nederlandsche vliegtuigen
meer zijn.
De beide machines zijn door de K.L.M. aan
een Engelsche maatschappg verkocht en deze
verkoop is slechts tot stand gekomen, nadat
aannemelijk was gemaajct, dat deze machines
niet aan Spanje of aan Spanjaarden geleverd
zouden worden. De Nederlandsche papieren
zijn uit de vliegtuigen gehaald, terwijl het
contract door den directeur der Engelsche
maatsehappij is onderteekend, zonder tus-
schenkomst van andere personen.
Ook moet niet .uit het oog worden verloren,
aldus het A.N.P.-bericht, dat bedoelde Engel
sche maatsehappij reeds verscheidene malen
van de K. L. M. vliegtuigen had overgenomen,
welke door eerstgenoemde maatsehappij op
haar lijnen geexploitee^d werden.
Men achtte het in het geheel niet onwaar-
schijnlijk, dat deze machines inderdaad ge
bruikt zullen worden voor een vaste lijn met
Spanje en Portugal.
ITALIAAN SOHE VLIEGERS
VEROORDEELD.
De Italiaansche vliegers, die gearresteerd
zijn in Noord-Afrika na een fioodlanding met
hun vliegtuig, zijn vgroordeeld tot 1 maand
gevangenisstraf en 200 francs boete. De com
mandant, Giligerti verklaarde, dat hij als
civiel door een handelsfirma in dienst was ge
nomen om materieel in het buitenland af te
leveren. Hij erkende, dat de toestellen met
mitrailleurs waren bewapend en geen herken-
ningsteeken droegen. Verder verklaarde hij,
dat hij en zijn kameraden den avond voor hun
vertrek waren gewaarschuwd, dat zij van Sar
dinia naar Spaansch Marokko moesten vliegen.
Deze verklaringen van Giligerti werden
door zijn makkers bevestigd.
Na een gematigd requisitoir van den officier
van justitie hield de verdediger een sohitte-
rende verdediging, waarin hij o.a. zeide, dat
een handelshuis in Savoye van den Spaanschen
financier Juan Marc een bestelling had ont
vangen voor vrjf vliegtuigen, die naar
Spaansch Marokko moesten worden gebracht.
In verband met den korten leveringsterxnijn
nam de firma vliegtuigen, die voor het leger
waren verbouwd en proeftoestellen. Zij zocht
vrijwilligers om deze toestellen te brengen.
Hierdoor wordt verklaard dat het Italiaansche
herkenningsteeken was weggeschilderd en dat
de bemanning zoo slecht met de toestellen
overweg kon.
Na het uitspreken van het vonnis verklaar-
den de vliegers, dat zij naar Italie zouden
terugkeeren. Zij waren dankbaar voor de
dgards, die de Fransche autoriteiten hadden
getoond.
MENSCHEN DPGEJAAGD ALS WILDE
DIEREN.
Abessinier vertelt van het lot zijner
landgenooten.
Dr. Martin, de gezant van Abessinie te
Londen, heeft naar het A. N. P. uit Londen
meldt, van een in Dzjiboeti wonend landge-
noote en brief ontvangen, waarin het vol
gende wordt verteld: „De Italianen bevinden
zich op het oogenblik in groote moeilijkheden,
omdat hun vliegtuigen en gemotoriseerde
troepen als gevolg van de zware regenbuien
werkeloos zijn. Als de Fransche spoorweg er
niet was, zouden zij nu alien zijn doodgehon-
gerd, zonder dat onze menschen hen hadden
aangevallen of bestookt. De Italiaansche gar-
nizoenen in verschillende deelen des lands
zijn verzwakt wegens de transportmoeilijk-
heden en onze menschen vallen hen voort-
durend aan. Dit blijkt uit het groot aantal
gewonde Italianen, dat onafgebroken Dzji
boeti passeert. Het staat vast, dat er evenveel
gedood als gewond zgn bij de voortdurende
aanvallen, waaraan zij blootstaan. Aan den
anderen kant zijn de Italianen besloten ons
volk uit te roeien en zonder genade blijven zij
mannen, vrouwen en kinderen dooden. Zelfs
laten zij nog overal waar zij verschijnen gif-
gassen op dieren neervallen. Hun doel schijnt
in de eerste plaats te zijn zich te wreken en
in de tweede plaats het volk uit het hoogland
te verdrijven. Het is hartverscheurend te
denken aan het lot van ons ongelukkig volk.
De mannen worden opgejaagd als wilde die
ren en de vrouwen worden op brute wijze
beleedigd en beschimpt. Het is voorgekomen,
dat vrouwen uit haar woningen zijn meege-
nomen naar de kampen der soldaten en dat
hun echtgenooten, toen dezen om teruggave
van hun vrouwen verzochten, zijn gevangen
gezet of gedood."
SPAA N SOI IE AGENTEN TE ANTWERPEN
Uit Antwerpen wordt gemeld:
In verband met de geruchten omtrent wa-
penleveranties aan Spanje publiceert de Soir
een telegram uit Antwerpen, waarin gezegd
wordt, dat zich op het oogenblik te Antwerpen
Spaansche agenten bevinden, als gevolg van
het door een firma te Antwerpen aan een
Parijsche zaak gedane aanbod tot levering van
munitie en wapenen. Er is hierbij o.a. sprake
van 19.000 geweren, 150 mitrailleurs, eenige
millioenen granaten enz. Hierbij zijn tevens
inbegrepen 2500 Schmeisser-pistolen, die vijf
rkhst
NIET ALLEEN.DATU
HERHAALDEL'JK VERZUIMT
HAAR OOK UW WERK W/ORD
MINDER.
^""JAM'JNHEER.ZE
VOELDE ZICH NIET
INORDE EN 15 NAAR
HUI5 0E6AAN
IS JUFFROUW PIETER5E
NUALWEERWE0?
JA.NATUURLJK QA IK MEE:
DAT KAN EEN F'JNE DAG WORDEN
JA HOOR.IKBEN WEER
HEELEMAAL OPGEKNAPT/
WAChT EEN5.
ZOUDEN DIE FIDO.
ACHET5 MISSCHIEN
HELPEN'
U ZIET ER DE LAAT5TE
T'JD WERKELUK VEEL BETER
UIT EN OVER UWWERK
BEMOEVEN WE 6ELUKKIG
OOK NIET MEER TE
KLAGEN
ALLEEN EEN PAAR n.ab.
CACHETS HEBBEN DAT
WONDER VERRICHT
AAR NU BLUE IK ZE
EREQELD GEBRUIKEN
Neem elken Vrijdag en Zaterdag een M.S.S.-cachet ter inwendige zuivering.
Gij kunt niet gezond blijven, als van dag
tot dag zich in Uw ingewanden vergiftige
afval-stoffen ophoopen, want die hebben 'n
bijzonder schadeliike werking op Uw gestel.
Tenslotte begint Ge U ,,zoo moe", ,,zoo mat"
en ..zoo lusteloos" te gevoelen en last te
krijgen van allerlei onprettige verschijnselen,
zonder dat Ge beseft, waar het U hapert!
De M.S.S.-cachets zullen Uw haperende spijs-
vertering, Uw vertraagde stoeigang herstel-
len, Uw met vergiftige afvalstoffen gevulde
darmen zacht ledigen, Uw gestel opfrisschen.
Ge gaat U'n ander mensch voelen. Gebemerkt
vol welbehagen, dat ge U op Zondag-ochtend
voor het eerst edns lekker frisch en opgewekt
gevoelt, vol van levenslust en energie, want
Overal verkrijgbaar bij Apothekers en Drogisten. Per 12 stuks in koker slechts 60 cent.
flngnz. Med.)
a zesbonderd schoten per minuut kunnen los-
sen en die bijzonder doeltreffend zijn bij
straatgevechten.
Voorts wordt gemeld, dat de Bond van
Transportarbeiders blijft weigeren de wapenen
welke in de haven van Antwerpen lagen, aan
boord van het Nederlandsche schip Lodewijk
te brengen. De expediteurs hebben thans be
sloten, de munitie naar de plaats van her-
komst terug te zenden. De Lodewijk heeft
de haven verlaten; de wagons, waarin de
munitie ligt, zijn uit de haven teruggehaald
en staan thans bij het station te Antwerpen.
De consul van Guatemala te Brussel beeft
verder medegedeeld, dat inzake de „voor
Guatemala bestemde wapenen" geen enkel
consulaat van Guatemala in Belgie een eog-
nossement heeft geteekend of een consulair
visum heeft verleend voor het vervoer of den
doorvoer van wapenen of munitie van Ant
werpen naar Guatemala.
De toestand in de gevechtslinie blijft sta-
tionair.
De strijd om Badajoz woedt Voort. De be-
slissing is nog steeds niet gevallen, ondanks
de zware bombardementen van de zijde der
opstandelingen. De vliegtuigen der opstan
delingen hebben een proclamatie van generaal
Franco boven Badajoz uitgeworpen. ,,Levert
uw leiders uit", aldus de proclamatie, „dat
zal bloedvergieten voorkomen. Thans kunt ge
u nog overgeven, morgen zal bet te laat zijn!"
Reuter meldt verder uit Lissabon, dat de troe-
penafdeelingen der opstandelingen, aange-
voerd door Casteljon en Ascencio, thans voor
Badajoz zijn aangekomen.
Generaal Queipo de Llano houdt zich in zijn
jongste radiorede bezig met de pogingen in
het werk gesteld om Malaga op de regeering
te veroveren. De strijdkrachten der opstande
lingen hebben Woensdag van La Ronda uit,
hun opxnarsch naar Malaga voortgezet en
hebben thans Anteguera, een plaatsje gelegen
op 6 K.M. afstand van Malaga, bezet. Volgens
berichten uit het boofdkwartier der opstande
lingen, zou generaal Queipo de Llano zelf het
i bevel over de troepen op zich willen nennen.
Naar Reuter uit Tanger meldt, duren de
j troepentransporten tusschen Ceuta en Algeci-
ras voort. Deze geschieden dagelrjks door
i vliegtuigen, niet door oorlogsschepen. Gene-
raal Orgaz is verder na bet vertrek van gene
raal Franco naar Spanje met bet opperbevel
der opstandelingen in Spaansch Marokko be-
last.
(Het ministerie van oorlog te Madrid heeft
eenige mededeelingen gegeven over den toe-
stand in het Noorden, in het bijzonder met
betrekking tot Oviedo, dat volgens de regee
ring geheel omsingeld is. Een colonne der
opstandelingen uit Galicie, die de belegerden
te hulp wilde komen, zou door de regeerings
troepen zijn verslagen.
Volgens mededeelingen van het ministerie
van oorlog, zou generaal Franco bij zekere
mogendheden stappen hebben gedaan voor
het herstel der verbindingen tusschen Cadiz en
de Canarische eilanden, aangezien de scheep-
vaartverbindingen tusschen genoemde punten
thans onder controle der regeeringsvloot staan.
Tevens wordt medegedeeld, dat generaal
Franco, op een verzoek der opstancfelingen
van Majorca, tot steunverleening, heeft ge-
antwoord, geen versterkingen, oorlogsmate-
riaal of vliegtuigen te kunnen zenden.
In de stad Madrid is de toestand normaal.
Te Barcelona hebben de C.N.T., de U.G.T.,
de F.A.I, en de socialistische partij een coor-
dinatiecommissie gevormd om de doeltreffend-
heid van de revolutionnaire actie der arbeiders
te vergrooten. Verder zouden volgens een Reu-
terbericht uit Barcelona twee vrachtauto's
met levensmiddelen, een geschenk van bet
Fransche volksfront, te Barcelona zijn aange
komen. De Catelaansche regeering heeft
voorts een oeconomische commissie in het
leven geroepen, die belast zal worden met de
controle en het regelen van de industrie. De
commissie zal bestaan uit vertegenwoordigers
van het volksfront en arbeidersorganisaties.
Van de Noordelijke gevechtsterreinen wor
den geen verdere berichten gemeld. Het blad
A. B. C. meent te weten. dat generaal Caba-