ALGEMEEN NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
Het Bezuinigingsontwerp en het regeeringsbeleid
No. 9354
WOENSDAG 25 SEPTEMBER 1935
75e Jaargang
Binnenland
De Tweede Kamer heeft Dinsdagmiddag de behandeling
van het ontwerp hervat. - De kabinetscrisis tevens
in de discussie betrokken.
TER NEUZENSCHE CO U RANT
ABONNEMENTSPRIJSBinnen Ter Neuzen 1,25 per 3 maanden Buiten Ter Neuzen
fr. per post 1,55 per 3 maanden Bij vooruitbetaling fr. per post f 5,60 per jaar
Voor Belgie en Amerika 2,overige landen f 2,35 per 3 maanden fr. per post
Abonnementen voor bet buitenland alleen bij vooruitbetaling.
Uitgeefster: Firma P. J. VAN DE SANDE
GIRO 38150 TELEFOON No. 25.
ADVERTENTIeNVan 1 tot 4 regels 0,80 Voor elken regel meer 0,20.
KLEINE ADVEBTENTIeN: per 5 regels 50 cent bij vooruitbetaling.
Grootere letters en cliches worden naar plaatsruimte berekend.
Handelsadvertentien bij regelabonnement tegen verminderd tarief, betwelk op aanvraag
verkrijgbaar is. Inzending van« advertentien liefst een dag voor de uitgave.
DIT BEAD VEBSCHIJNT IEDEREN MAANDAG-, WOENSDAG- EN VBIJDAGAVOND.
DIENSTREGELING PBOVINOIALE
STOOMBOOTDIENST.
Vanaf beden is op het gemeentebuis, bode
kamer, gratis verkrijgbaar, voor hotelhouders
e.a.
DE DIENSTREGELING VAN DEN
PROVINCIALEN STOOMBOOTDIENST
OP DE WESTER-SCHELDE
ingaande 6 October 1935.
Ter Neuzen, 25 September 1935.
De Burgemeester van Ter Neuzen.
J. HUIZINGA.
HET KONINKLIJK BEZOEK AAN
AMSTERDAM.
Voor bet aanstaande Koninklijk Bezoek aan
Amsterdam is bet volgende programma vast-
gesteld
Donderdag 26 September: 11.50 aankomst
aan bet Centraal Station; 3.45 uur rijtoer en
bezoek aan het Diaconie Weeshuis der Neder-
Duitscb Hervormde Gemeente, Volkerak-
straat 59.
Vrijdag 27 September: 2 uur rijtoer en be
zoek aan de Kweekschool voor de Scheep-
vaart, Prins Hendrikkade 189.
Zaterdag 28 September: 10 uur rijtoer (met
rijtuigen) en bezoek aan de Academie voor
Dichamelijke Opvoeding, Nicolaas Maesstraat
100; 3 uur defile Oranje Vereenigingen en
Nationaal Jongeren Verbond op den Dam.
Zondag 29 September: kerkgang, 2.30 uur
rijtoer en bezoek aan de Rembrandt-tentoon-
stelling in het Rijksmuseum.
Maandag 30 September: vertrek.
EEN ENGELS03 BLAD OVER DE
KONINGIN.
In een artikel van den Haagschen corres
pondent van de Daily Mail wordt gezegd, dat
omstreeks zestig millioen onderdanen Ko-
ningin Wilhelmina kennen als een bewonde-
renswaardige vrouw en bovenal als een be-
wonderenswaardige Koningin.
Het artikel is getiteld: „Een Koningin
vecht om den gulden te redden".
Acbter zicb heeft Zij een traditie van
eeuwen en een opvoeding door Haar moeder.
Om haarzelf wordt Zij door alle klassen en
partijen bemind en geeerbiedigd.
Haar eenig doel is een moeder voor haar
volk te zijn en Zij dwingt eerbied af, zoowel
als liefde.
In het slot van zijn artikel scbrijft de cor
respondent, dat, hoewel Wilhelmina nooit op-
boudt „every inch" een Koningin te zijn, zij
toch buiten formeele aangelagenheden een
itoonbeeld van vriendelijkheid is.
De oogen der wereld zijn thans gericht op
Koningin Wilhelmina.
NIEUWE LEDEN VAN DE TWEEDE
KAMER.
Binnenkort zal gelijk bekend de heer J. R.
Snoeck Henkemans, wethouder van 's-Graven-
hage voor het lidmaatschap der Tweeda
Kamer bedanken, in welk geval zal worden
benoemd verklaard Mr. Dr. A. A. van Rihijn,
secretaris-generaal van de Departementen
van Landbouw en Visscllerij, en van Handel,
Nijverheid en Scheepvaart.
Naar wij vernemen ligt het in de bedoeling
van den heer Van Rhijn dat lidmaatschap
thans met te aanvaarden.
Volgens de C.-H.-lijst zou opvolger zrjn
Ds. N. G. Veldhoen, die echter sedert de ver-
kiezingen is overleden. Nu komt in aanmer-
king de heer Tj. Krol te Haren, lid van
Gedeputeerde Staten van Groningen.
De voorzitter Van het centraal stembureau
voor de verkiezing van de leden der Tweede
Kamer heeft in de vacature, ontstaan door het
ontslag nemen van den heer J. Brautigam, tot
lid van deze Kamer benoemd verklaard den
heer A. B. de Zeeuw te Rotterdam.
TYPHUSGEVALLEN IN DEN HAAG.
Onder het personeel van een tweetal werk-
plaatsen in Den Haag hebben zich enkele ge-
vallen van typhus voorgedaan, welke vermoe-
delijk ontstaan zijn door het gebruik van
besmet voedsel. De gemeentelijke geneefe-
kundlge en gezondheidsdienst is begonnen een
onderzoek naar de oorzaken in te stellen.
Wei kan worden medegedeeld, dat deze ge-
vallen geen bedreiging voor den algemeenen
gezondheidstoestand vormen.
Men vermoedt de oorzaak reeds gevonden
te hebben. Het schijnt dat het personeel der
beide werkplaatsen die in het Bezuidehhout-
kwartier naast elkaar gelegen zijn, van een
zelfden venter consumptie-artikelen heeft
gekocht. Een van de typhuslijders is inmid-
dels overleden.
GEEN TEXTIEL-CONFLICT TE ALMELO.
Het dreigende conflict in de textieldndustrie
te Almelo is voorkomen.
Maandagmorgen hebben de arbeiders bij de
Katoemnaatschappij het werk hervat. Op
vergaderingen der betrokken arbeiders met
de hoofdbesturen der vakorganisaties was be-
sloten het gestelde ultimatum in te trekken.
Het is gebleken, dat in de conferentie welke de
pertijen gehad hebben met den Rijksbemidde-
laar, de directie der fabriek en de organisaties
zoozeer tot elkaar genaderd zijn, dat de weg
gebaand kon worden voor verder minnelijk
overleg, hetwelk tot een bevredigend resultaat
leidde.
De directie heeft verklaard, dat in dezen
voor de Nederlandsche textieiindustrie buiten-
gewoon moeilijken tijd harde maatregelen ab-
soluut onvermijdelijk zijn, doch tevens mede
gedeeld bereid te zijn met een commissie uit
de arbeiders overleg te plegen, wanneer
er klachten zijn over de arbeidsvoorwaarden.
Ministe^Colijn heropent het
geschorste d,ebat.
Op het Binnenhof was het omstreeks het
middaguur drukker dan gewoonlijk. De voort-
gezette behandeling van het Bezuinigings
ontwerp in de Tweede Kamer trok blijkbaar
buitengewoon veel belangstellenden. Velen
hadden zich vroegtijdig naar de vergaderzaal
begeven, teneinde zich van een plaats op de
publieke tribune te verzekeren.. In de zaal
waren zoowel de publieke tribune als de ge-
reserveerde tribune dicht bezet.
Voortgezet wordt de behandeling van het
wetsontwerp tot verlaging van de openbare
uitgaven.
Bij de algemeene beraadslaging hiervan is
tevens aan de orde de motie-van den Tempel
betreffende het voomemen der regeering tot
verdere verlaging van de salarissen van het
rijkspersoneel en de onderwijzers.
De heer Colijn aan het woord.
De Minister van Kolonien, de heer Colijn
heeft het woord. De regeering zegt spr. be-
tuigt haar erkentelijkheid voor het besluit der
zouden remmen. 'Het departement van econo-
mische zaken is aanstonds gesplitst. Binnen
enkele weken zal worden ingediend een wets
ontwerp nopens financiering van de industria
lisatie. Opnieuw echter waarschuwt spr. tegen
overdreven verwachtingen.
Er moest steeds een partij zijn, bereid om
geld te geven> als men geld wil opnemen. Die
genegenheid om geld te geven is den laatsten
tijd niet al te groot gebleken. Voorts moet
men achtslaan op de rentabiliteit. En men
moet letten op de werkgelegenheid in de ex-
portbedrijven. Er moet gestreefd worden naar
een evenwicht in de handelsbelans tusschen de
verschillende landen onderhng.
i Verstoren wij een handelsbalans, die in
evenwicht is, dan zal men van ons eischen,
dat onze uitvoer worde verminderd. Als be-
staande fabrieken voldoen aan de binnenland-
sche behoefte en aan den mogelijken export
i kan ten deze geen industrialisatie plaatj
vinden. Richt men zich alleen naar de bin
i nenlandsche conjunctuur, dan zal men boven-
dien spoedig in moeilijkheden komen met
grondstoffenvoorziening.
Doch hoofd voor hoofd hopen alle ministers
Kamer om zoo spoedig na de opening van de j vurig, dat minister Gelissen slagen zal. Alle
zitting de beraadslaging over het wetsontwerp
te hervatten. Zij wil aanvangen met het be-
antwoorden der opmerkingen, in Juli j.l. in
tweeden termijn door de Kamer gemaakt. Zij
zal dit aanvullen met eenige opmerkingen
over haar werkprogram, in Troonrede en
Millioenennota medegedeeld.
Desverlangd zal zij inlichtingen verschaffen
over het optreden van dit kabinet.
De heer Aalberse heeft gevraagd, of de
regeering geen maatregelen noodig vond tot
stuiting van executies. Een eenvoudig execu-
tieverbod zonder meer is niet goed mogelijk.
Maar in verband met de in den allerlaatsten
tijd voorgekomen onredelijke opzeggingen van
hypotheken en daaruit voortvloeiende execu
ties zijn maatregelen in bewerking tot stuiting
van onredelijke executies, in overeenstemming
met wat is voorgesteld betreffende het lande-
lijk hypotheekwezen.
De regeering heeft toegezegd, naar midde-
len te zoeken tot opheffing van de moeilijk-
heid die zich voordoet bij het capitulanten-
stelsel, waarover de heer De Geer heeft
gesproken. De regeering acht een aanneme-
lijke oplossing mogelijk.
De heer Aalberse dacht, dat spr. geprikkeld
zou zijn geweest door de critiek, op het
regeeringsbeleid geoefend. Vroegeir is hier
eens „een afsehuwlijk misverstand" aan de
orde geweest. (Gelach.) Er is thans een
ernstig misverstand aanwezig.
De heer Aalberse betoogde, dat de regee
ring op drie ptmten gevolg had gegeven aan
wat bij vroeger had bepleit, namelijk handels-
politiek, industrialisatie en huurverlaging. De
heer Aalberse zeide, dat de regeering dus geen
aanleiding had over critiek verstoord te zijn.
Maar als genoemde feiten juist zijn, bewijst
dit dan niet juist, dat de regeering bereid is
wat-de Kamer zegt ernstig te overwegen?
Overigens de z.g. wijziging in de regee-
ringspolitiek mag niet worden toegeschreven
aan veranderlijkheid en onzekerheid. Vaak is
er schijnbaar tegenspraak tusschen een uit-
spraak van gisteren en een daad van morgen.
Het hangt er van af, of de omstandigheden
rijp zijn voor een bepaalden maatregel.
Een wijziging* in de handelspolitiek heeft
zich reeds voorgedaan voordat dit kabinet
opt.rad. Men denke aan het voorstel tot ver-
hooging van het tarief met dertig opcenten.
Spr. had daartegen bezwaar.
Maar dat kwam, doordat men toen nog
eenige hoop kon vestigen op de Oeconomische
conferentie te Donden. Toen die mislukt was,
heeft dit kabinet van meet af verklaard, dat
het handelspolitieke roer moest worden om-
gegooid. Overhaasting kan heel wat beder-
ven.
Zelfs met omzichtig te werk gaan is het
mogelijk, dat men zich vergist. Spr. wijst op
het vaste lastenontwerp en het ontwerp be
treffende de lar.delijke hypotheken. Er kan
plaats zijn voor de vraag, of de regeering
beter had gedaan de oorspronkelijke voorstel-
len achterwege te laten of gewijzigd in te
dienen.
De reigeering heeft van meet aan op het
standpunt gestaan, dat alle aandacht moest
worden geschonken aan ordening in de In
dustrie. Zoo dachten alle ministers er over,
ook de vorige, die van dit kabinet deel hebben
uitgemaakt. Maar primair was hierbij het
belang van den export. Vermindering van
invoer leidit tot vermindering van uitvoer. Er
is risico voor verplaatsing van werkloosheid,
als men niet zorgvuldig de gevolgen over-
weegt. Daarom moest de regeering waar-
sohuwen tegen overdreven verwachtingen van
industrialisatie.
In dit licht moet men de uitspraken van de
regeering zien, door den heer Aalberse en an-
deren opgevat als een gemis aan overtuiging
van de noodzakelijkheid van de bevordering
van de industrie. Toen in dit kabinet een va
cature ontstond spr. meent in het vorige
kabinet (Gelach) door het heengaan van
den heer Steenberghe, heeft spr. gezegd, dat
er iemand moest worden benoemd met een bij-
zonder geloof in industrialisatie. Toen dit ka
binet gevormd moest worden en de heer Ge
lissen zei, dat hij zich moeilijk op industria
lisatie kon concentreeren, als hij ook voor
landbouw moest zorgen, heeft spr. er aan
stonds in toegestemd een departement van
landbouw in het leven te roepen.
De heer Albarda zei, dat daar toch niets
van komt, omdat het kabinet overtuiging in
het slagen mist. Maar volstrekt onjuist is,
dat de andere ministers minister Gelissen
mogelijke steun zal hem worden gegeven. Uit
de houding van het kabinet inzake industria
lisatie mag hiet worden afgeleid wat de heer
Aalberse daaruit afleidde.
Wat betreft de huurverlaging, het ging om
het geschikte tijdstip.
Misschien is de desbetreffende maatregel te
vroeg aan het oordeel der Staten-Generaal
onderworpen.
De heer Aalberse klaagde, dat spr. onvol-
doende had geantwoord op zijn vraag, of de
ingediende wetsontwerpen, vastelastenontwerp
enz., voldoende zekerheid gaven, dat devalua-
tie niet noodig zou zijn. Dat spr. den heer
Aalberse niet had begrepen, spijt hem. Maar
hij kan er niet veel aan toevoegen. Allerlei
imponderabilia speelden een rol.
lOndanks den vastei?" wil der regeering om
de muntpariteit te handhaven, zoolang dit
nog eenigszins mogelijk is, is devaluatie moei
lijk te voorkomen, indien het Nederlandsche
publiek gaat vluchten in buitenlandsche va
luta. Devaluatie zal kunnen uitblijven bij de
gevolgde regeeringspolitiek, indien men rus-
tig blijft, en spr. voegt er bij: onvoorziene om
standigheden uitgesloten.
De productiekosten, het bedrijfsleven in zijn
geheel genomen, worden voor dertig procent
beheerscht door de prijzen der grondstoffen,
voor vijftig procent door de loonen en voor
twintig procent door de vaste lasten. Deze
laatste spelen dus een betrekkelijk onderge-
schikte rol. Afgezien van de loonen zullen de
grondstoffen een nadeeliger invloed op de
kostprijzen uitoefenen dan de verlichting be-
draagt, die voor de vaste lasten voor deva
luatie kan worden verkregen.
De herhaaldelijk gemaakte tegenstelling
tusschen consequente deflatie en devaluatie
wijst de regeering van de hand als onjuist en
verwarrend. Devaluatie geeft voor geen enfcel
probleem een blijvende oplossing. Grondstof
fen en loonen beheerschen den kostprijs veel
meer dan vaste lasten. Wie aanpassing wil
door middel van devaluatie, verlaagt de loonen
evenzeer als men zegt dat de regeering met
haar politick doet.
Men zeide, dat er een afgerond systeem van
maatregelen tot vermindering van kosten
moet komen in den geest van het systeem-
Briining. Spreker heeft zich afgevraagd of
men het wel volledig kent. De noodverorde-
ning des heeren Briining bevatte geen ver
laging van de hoofdsommen, wel een gedwon-
gen verlaging van salarissen, loonen en ren-
ten. Maar 8 procent rente werd verlaagd tot
6, 10 procent tot 7.5 en 12 procent tot 9 pro-
cent. Dit moet men er bij weten!
iBen verlaging van de huren met 10 tot 15
procent was er voorts in begrepen. De prij
zen, onderworpen aan de vrije concurrentie,
bleven onaangetast. Zekere prijsafspraken
werden aangetast. De vaste renten in Duitsch-
land varieerden van 8 tot 12 procent. Dat ken-
den wij niet! Onze rentevoet was geaaald door
de Juli-crisis tot 4 procent en op weg naar
3V2 procent. Hier was het vraagstuk der
vaste renten geheel anders dan in Duitsch-
land.
De Duitsche regeering van dien tijd greep
met dwang in de salarissen en loonen in, welke
contractueel waren vastgesteld. De Neder
landsche regeering deed dit niet.
De Nederlandsche regeering heeft zich
evenals Briining op het standpunt gesteld,
dat verlaging van de hoofdsommen ontoe-
laatbaar was. Wiel heeft de Nederlandsche
regeering aangedrongen op verlaging van de
hoofdsom, als men haar steun vroeg en in
dergelijke gevallen. Dus ging de Nederland
sche regeering nog verder dan Briining.
De Nederlandsche regeering waakte yerder
tegen prijsopdrijving bij voorbaat bij contin-
genteering. Spr. verwijst voorts met betrek-
king tot prijsopdrijving naar het door hem
ingediende wetsontwerp aangaande de onder-
nemers-overeenkomsten.
Het stelsel-Briining voldoet niet aan wat
men hier verstaat onder consequente deflatie.
Een renteverlaging als in Duitschland was
hier niet noodig. Voor zoover de rente zich
hier boven het redelijke beweegt bij wijze van
uitzondering, is de regeering bereid de rente
redelijk te maken. Zij is bereid in overleg met
de Kamer tot huurverlaging te komen.
Gedwongen ingrijpen in loonen en salaris
sen acht de regeering niet aanbevelenswaar-
dig; de Kamer ook niet.
De zes punten van den heer Aalberse zal
spr. vervolgens bespreken.
De beide eerste stellingen geven een alge
meene doelstelling aan; ook voor de regeering
de juiste. Ook volgens de regeering is een
werkelijk evenwicht van de staatshuishouding
afhankelijk van een loonend bedrijfsleven.
De regeering beschouwt evenals de heer
Aalberse bevordering van het bedrijfsleven als
een duren plicht. Het kabinet gaat op dien
weg voort.
Maar onderzocht wordt, wat de contingen-
teeringen betreft, in hoeverre het mogelijk is
ze te vervangen door een heffing aan de
grens.
lOontingenteering maakt een ontzaglijken
omvang van gouvernementscontrole noodig;
dit leidt de regeering er toe andere wegen te
zoeken, opdai de verstarring in binnen- en
buitenlandschen handel eenigermate worden
verzacht. Dit is niet nieuw. Spr. heeft zich
al vroeger zoo uitgelaten.
Spr. ziet geen onoverkomenlijke moeilijk
heden oprijzen tusschen dit kabinet en de Ka-
mermeerderheid. Meeningsverschillen zullen,
naar spr. vertrouwt, langs normalen weg be-
slecht kunnen worden.
Maar op den punt, zegt spr., zijn moeilijk
heden te ducbten. Namelijk de tegenstelling
tusschen consequente deflatie en devaluatie.
Hoever moet de deflatie zich uitstrekken vol
gens de voorstanders der consequente de
flatie
Voorts moet de tegenstelling op zichzelve
onjuist worden geacht. Consequente deflatie
zou het monetaire vertrouwen zoo schokken,
dat de voortzetting daarvan onmiddellijk deva
luatie in het leven zou roepen, doordat zij de
kapitaalvlucht stimuleert.
In verband met den aandrang naar verla
ging van de hoofdsommen zegt spr., dat het
groote bezwaar tegen consequente deflatie is
de ongelijkheid, waarmede zij zou werken. Er
wordt daarbij niet gelet op tijdstip en grootte
der schuld, op de positie van schuldenaar en
schuldeischer enz. Alles wordt over een kam
geschoren.
Wat de loonen betreft, er zijn bedrijven,
waar de lconsverlaging reeds heeft geleid tot
voldoende aanpassing. Er zijn andere waar dit
niet het geval is. Het is onmogelijk bij de
loonen het geheele land over <56n kam te sche-
ren. Zulke maatregelen brengen even cnge-
lijke maatregelen als devaluatie.
Voor de regeering kleven aan beide metho-
den gelijke bezwaren. Ze brengen onbereken-
bare gevolgen, die men tevoren niet kan over-
zien. Zoover maar eenigszins mogelijk is, moet
worden rekening gehouden met de uiteenloo-
pende boestanden in bedrijfsleven en pft-soon-
lijke betrekkingen.
Wie pleit voor devaluatie, bereikt dezelfde
uitkomst als wie pleit voor een consequente
deflatie, als waarover hier is gesproken en die
onmiddellijk tot kapitaalvlucht leidt.
Uitermate wenschelijk is klaarheid. De hui-
dige onzekerheid houdt het geld, dat de re
geering behoeft ter uitvoering van haar pro
gram, terug, maakt consolidatie van vlotten-
de schuld onmogelijk en maakt het geld duur.
Het handelscrediet was v66r de crisis 3%, nu
7 a 7% procent.
Komt er geen zekerheid, dan wordt het land
stuurloos gedreven in een richting, die door
het kabinet voor ons volksbestaan noodlottig
wordt geacht. Klaarheid op monetair terrein
is noodzakelijk, opdat de rente dale tot het
peil van vodr de Juli-crisis en verder. De re
geering weet wat zij wil. Stellig wil zij de
muntpariteit handhaven.
Het regelmatig voortwerken aan de enorme
taak is niet mogelijk, als Kamer en Kabinet
verkeeren op voet van gewapenden vrede.
Klaarheid is noodzakelijk, ook met het oog
op den internationalen toestand.
Ieder kent de internationale spanningen in
Europa en kan berekenen, waartoe zij kunnen
voeren. Dit maakt de grootst mogelijke har-
monie noodig.
Om deze redenen moet dit debat klaarheid
brengen. 'Het kabinet wil zijn uiterste krach-
ten inspannn om samenwerking te bevorde-
ren, en onder biddend steunen op de hulpe
Gods, wil het doem wat mogelijk is om het
bereikbare be bereiken.
Rede van minister Oud.
De minister van Financien, de heer Oud,
betoogt, dat de financieele moeilijkheden zich
steeds meer openbaren in den vorm van ver
laging van inkomsten. Zoo lang aan dit pro-
ces geen einde komt, blijkt de toestand van
's rijks financien moeilijk. Dit was ook het
uitgangspunt van het Kamerdebat van Juli.
Kan de regeering nu meer doen ter verhoo-
ging van de volkswelvaart
Hierbij is betrokken de actieve crisispoli-
tiek, gericht op werkbehoud en werkverrui-
ming. De regeering wil niets liever doen dan
alles wat mogelijk is. Maar de maatregelen
moeten financieel uitvoerbaar zijn. Men ver-
wijt spr. te veel op den financieelen kant der
maatregelen te letten. Spr. ontkent dat niet.
Waar is, dat hij er sterk op let. Dat is zijn
plicht.
Is er meer geld noodig, dan kan men de
belastingen verzwaren of geld leenen.
Verdere lastenverzwaring moet zooveel mo
gelijk worden vermeden, want zij werkt her-
stel in de volkswelvaart licht tegen. Belasting-
verzwaring is op het oogenblik alleen voor
gesteld, omdat het niet anders kan. Hier is
weer een uitvloeisel van het dualisme, dat der
regeeringspolitiek soms eigen moet zijn.
Ook op het gebied der landbouwpolitiek is
er zulk een dualisme; men streeft naar ver
laging van het kostenpeil, maar moet ander-
zijds zekere prijzen voor landbouwproducten
handhaven, omdat de boeren anders niet kun
nen bestaan.
Wat de leeningspolitiek betreft, nooit wer
den aan het staatscrediet z66 hooge eischen
gesteld. Wjjj hebben 733 millioen vlottende
verplichtingen, al staat er 366 V2 millioen
vorderingen tegenover.
Onder normale omstandigheden hadden wij
al lang moeten consolideeren, maar nu laat
de toestand van de markt dit niet toe.
Zoo is het gesteld, niet alleen met ons land,
maar met alle landen.
Vroeger slaagden schatkistinschrijvingen
overvloedig. Hierin is in den laatsten tijd ver-
andering gekomen. In Juli en Augustus kre-
gen wij de helft van wat wij vroegen tegen
belangrijk hoogere rente dan vroeger.
'Gisteren hebben wij bij onze inschrijvingen
het benoodigde gekregen, maar tegen een
rente, die nog zeer belangrijk hocger is dan
in Juli en Augustus.
Er worden in de pers onjuistheden gedebi-
teerd. Tot welke methoden heeft de minister
van financien zijn toevlucht moeten nemen
ter financiering van de kasfoehoeften Over
deze vraag zijn fantasieen geschreven.
Wij zijn genoodzaakt geweest een deel onzer
schatkistbiljetten onder te brengen bij de
Ned. Bank. Wij doen dit volkomen openlijk,
misschien wel eens te openlijk. Tot nu toe is
het bedrag niet hooger geweest dan tien mill.
Men vraagt nu: waarom dan het renteloos
voorschot bij de Ned. Bank niet is opgeloo-
pen tot het maximum van 15 millioen. Brengt
het rijk schatkistbiljetten onder bij de Ned.
Bank en neemt men ze later terug, dan moet
men opnieuw rente betalen.
Tengevolge van het enger worden van de
geldmarkt beleenden de particuliere banken
haar schatkistbiljetten bij de Ned. Bank. Dit
gebeurt altijd en heeft niets te maken met
eenige camouflage tusschen de regeering en
de particuliere banken. Het is niets bijzonders.
WSj moeten ons uiterste best doen om niet
opnieuw te geraken in den toestand, die er
was boen de heer Colijn als minister van finan
cien genoodzaakt was te consolideeren in
Amerika. Niet alle facrtoren hebben* wij daar
bij in de hand. Maar wat de regeering en Ka
mer doen speelt een rol.
De regeering ziet in devaluatie niet het mid-
del tot oplossing van het vaste lastenpro-
bleem. Alleen een reeks afzonderlijke maat
regelen kan den druk op de vaste lasten ver-
lichten.
De regeering ziet in devaluatie niet het
middel tot oplossing van het vaste lasten-
probleem. Alleen een reeks afzonderlijke
maatregelen kan den druk op de vaste lasten
verlichten.
De heer De Geer zei eens, dat als hij moest
kiezen tusschen devaluatie en credietvernieti-
ging, hij het eerste koos. Spr. is het daarmee
eens. Maar voor die keus zullen wij niet wor
den gesteld. Voorts beteekent alle ingrijpen
in civielrechtelijke verhoudingen niet dat het
tot credietvemietiging komt. Wij moeten ons
onthouden van zoodanig ingrijpen als hiertoe
zou leiden.
De heer De Geer zei, dat er verband wai?
tusschen pachtwaarde en pachtsom, en als de
waarde tusschentijds vermindert, dit veran-
dering van de pachtsom tusschentijds recht-
vaardigt. Maar volgens den heer De Geer
staat de zaak anders bij hypotheek. Vandaar
zijn bezwaar tegen de vaste lasten-ontwerpen.
Maar men fixeert in het eerste vaste lasten
ontwerp de waarde van het onderpand en
verklaart uitdrukkelijk dat, als de eerste
hypotbeekhouder er niet uit is, de tweede niet
aan de beurt komt. En in het tweede wets
ontwerp is er een gelijksoortig verband als
tusschen pachtwaarde en pachtsom, waarop
de heer De Geer heeft gewezen. In het wezen
der zaak wordt hier niet iets anders gedaan
dan wat gedaan is brj de Crisispachtwet.
Dat wat is ingediend, het vertrouwen in het
crediet zou ondermijnen, kan spr. niet inzien.
De regeering zal overwegen welke wijzigingen
in de vaste lasten-ontwerpen moeten worden
aangebracht en hoopt ze daama met de
Kamer binnenkort uitvoerig te behandelen.
Spr. doet een beroep op de medewerking der
Kamer om de Bezuinigingswet tot stand te
brengen, die noodig is om de begrooting in
evenwicht te brengen. Verschil van inzicht
is onvermijdelijk, maar gemeen overleg kan
tot een verbetering van het voorgestelde
leiden. De regeering heeft bij de voorberei-
ding van het wetsontwerp reeds getoond tot
overleg alleszins bereid te zijn.
Brengt men deze wet tot stand dan kan
men daama aan nieuwe problemen, die zich
voordoen, aandacht wijden. De regeering zal,
als de Kamer medewerkt, haar uiterste best
doen de moeilijkheden zoo goed mogelijk op
te lossen.
De Kamer ging in de afdeelingen.
HET EINDE DER TILBURGSCHE
STAKING NABI.J
Over het bemiddelingsvoorstel van den bur
gemeester van Tilburg, Mr. Dr. Vonk de Both,
dat Maandagnamiddag in een conferentie ten
stadhuize de stakingsleiding voorgelegd is,
zijn groepsvergaderingen met de stakers ge
houden. Zooals reeds medegedeeld, had de
burgemeester van te voren de Vereeniging van
Fabiikanten in Wollenstoffen van den inhoud
van het voorstel in kennis gesteld.
Dinsdagmorgen deelde de stakingsleider, de
heer Coolen, mede, dat in de Maandagavond
gehouden vergaderingen der stakers het voor
stel niet afgewezen, doch ook nog niet ten
voile aanvaard is. Op enkele punten werden
nog nadere besprekingen met den burge
meester wenschelijk geacht.
Opnieuw is Dinsdagmorgen een conferentie
bij den burgemeester aangevraagd. Na deze
bespreking zouden opnieuw vergaderingen van
de stakers gehouden worden, ten einde een
beslissing te nemen over werkhervatting, op
de basis van het bemiddelingsvoorstel van den
burgemeester.
De besprekingen en ondedhandelingen over
de bemiddelingsvoorstellen van den burge
meester hebben den ganschen dag geduurd.
Na afloop van de werkgeversbijeenkomst in
het gebouw van den fabrikantenbond deelde
het bestuur den burgemeester mee, dat de
aangelegenheid een punt van emstige en
breedvoerige gedachtenwisseling had uitge
maakt. Een bepaalde beslissing was echter
nog niet genomen, maar men verklaarde zich
bereid, een afwachtende houding aan te ne
men.
De burgemeester heeft daarop de stakings
leiding van deze mededeelingen in kennis ge
steld. In den loop van den laten avond werd
de inhoud van de voorstellen bekend en ver-