u
BUITIHL&HB,
I
1
TER NEUZEN, 9 FEBRUARI 1931.
V
CBISISDIENST.
I>e regeering heeft in December besloten
iDort. het aanhangig inaken van een wetsvoor-
sfcel cm gedurende enkele jaren den, sedert
1924 afgesloten, budgetairen crisisdienst weer
open te stellen.
De vooTfbereiding van bet ontwerp is thans
zoover gevorderd, idat de indiening bij de
Tweede Kamer dezer dagen kan worden ver
wacht. Het gevolg van de ontworpen regeling
zal zijn, dat uitgaven, welke als crisisuitgaven
worden aangewezen, ten laste komen van het
Leeningsfonds 1914. In verband hiermee wordt
een tydeltjike aanvulling van de middelen van
het Leeningfonds voorgesteld.
DE TUNNELS ONDEK DE SCHELDE.
Men is begonnen met het leggen van an-
derhalven kilometer spoor, op den linkeroever
der Schelde, tegenover Antwerpen, ten einde
de tunnelwerken, welke aldaar ibinnen enkele
weken gaan aanvangen, met de spoorbaan
van het Land van Waas te venbinden. Op den
rechteroever van de rivier wordt reeds ge-
fooord. De Amerikaansche technici zijn te
Antwerpen aangekomen en hebben zich samen
met de ingenieurs van de firma Franqui in
aan gefoouw aan de Oude Leeuwenrui ge'instal-
leerd. Verwacht wordt dat het mogelijk zal
zijn met de eigenlijke werken op 1 Maart te
toeginnen.
DE BELGISUHK COMPENSTATIE-PHEMIE.
Het Handelsblad van Antwerpen meldt:
Het bijzonder comiteit der Scheepvaart-
wegen van Belgie naar den Rijn heeft besloten
dat van 1 April a.s. af, het bedrag der com-
pensatiepremie, toegestaan aan schepen welke
lading vervoeren over de Zeeschelde of het
•kanaal van Ter Neuzen, uit Belgische havens
naar den Rijn en zyne byrivieren stroomop-
waarts Emmerik, wordt gebracht voor alle
goederen op 2,50 frs. per ton.
JBovendien, zal als voarloopige maatregel
en voor een tijdperk van zes maanden, te be-
ginnen van 1 April a.s. af, de premie tot 3 fr.
per ton verhoogd worden voor ertsladingen.
De toestand was sedert 1 September 1924
2,50 fr. per ton iwerd gegeven voor voile ladin-
gen graan en zaden en 1,50 fr. voor alle an-
dere ladingen. Er zal dus een verhooging van
de premie komen voor alle ladingen, behalve
die van graan en zaden, van 1,50 fr. tot 2,50
fr., en een extra-verhooging voor erts van
1,50 fr. tot 3 fr. Dit laatste zal samenhangen
met de pogingen om van Antwerpen 'n groote
ertshaven te maken, waartoe ook de nieuwe
groote havenbekkens en de nieuwe groote
laadbruggen zullen moeten bijdragen.
Ook Gent gaat zijn haven uitlbreiden. In
het Handelsblad van Antwerpen lezen wij
hieromtrent:
Onder de betrokken departementen is over-
eenstemming bereikt ibetreffende het door de
stad Gent gedane verzoek tot uitbreiding van
haar grondgebied iangs het zeekanaal Ter
NeuzenGent, Een wetsontwerp zal binnen-
kort worden ingediend, waarbij de breedte
van de bestaande Gentsche strook, op den
rechteroever van het kanaal, op 800 meter
wordt gebracht. Te dien einde moeten de ge-
mesnteny Oostacker, Desteldonck, Mendonk,
Winkel-Sint-Kruis, Wachtebeke en Selzaete
weer een stuk van haar grondgebied afstaan.
Het is de bedoeling van het Gentsche ge-
meentebestuur het zeekanaal tot aan de Ne-
derlandsche grens voor het laden en lossen
van zeeschepen in te richten.
DE NOOD VAN DEN LANDBOUW.
De moeilijkheden waarmee de landbouw te
kampen heeft vragen schrijift de N. R. Crt.
de aandacht. van vele regeeringen. Donder-
dag heeft de Duitsche rijkskanselier Dr.
Braning de zaak in den Rijksdag ter sprake
gebracht met de aankondiging dat hij plannen
uitwerkte om „den landbouw te redden", wat
'n hoongelach ter rechterzijde gaande maakte.
De vertegenwoordigers van den Duitschen
landbouw zullen geraadpleegd worden en, na
hen gehoord te hebben, zal de regeering een
wetsontwerp bij Rijksraad en Rijksdag indie -
nen. Alles hangt dus nog in de lucht, maar
Dr. Binning kon wel zeggen dat de nieuwe
maatregel en niet alleen op tariefmaatregelen
komden berusten". Niiet alleen dus toch
wel eenisgzins, zoodat de regeering alweer op
versterking van de beschermde rechten op het
hoofdvoedsel van het volk het oog had. On-
danks de schoone beloften die af en toe te
Geneve over het afibreken van de scheidende
tariefmuren gedaan worden, behoudens aller-
lei regeeringen troetelkinderen die hun bijzon-
dere bescherming van nioode hebben. In
dus triealc sthten hebben meerendeels een
•waiTr: hart voor hun landbouw ,landbouwsta-
ten voor him nijverheid.
De Engelsche conservatieven hopen nog
altijd spoedig kans te krijgen om aan het be-
wind te komen, al toont MacDonald met zijn
arbeiderspartij groote stoelvastheid, gelijk pas
gebleken is uit zijn verklaring, dat de regee
ring niet aan aftreden dacht, ook al bleef er
voor haar wetsontwefp nopens anbeidsgeschil-
len geen stuk heel. Donderdag hebben de
conservatieven weer een heel goed figuur ge
stagen bij' een tusschentijdsche verkiezing om
een van haar parlementszetels te Liverpool
tegenover de arbeiderspartij. Zij zelven kon-
den zich ongeveer handhaven op het aantal
stemmen, dat zij bij de algemeene verkiezing
hadden gehaald, wat een mooi succes is, om-
dat bij een tusschentijdsche verkiezing de kie-
zers nooit zoo warm plegen te loopen, terwijl
de candidaat van de arbeiderspartij ongeveer
45 pCt. minder stemmen op zich vereenigde
dan bij de algemeene verkiezing. Dit geeft
hun moed tot de onderstelling dat het conser-
vatieve „foeveiligings"plan met tariefherzie-
ning bij de kiezers populair blijft. Jammer
voor hen is, dat Beaverbook en Rothermere, de
twee groote krantenlords, hun doel blijven
richten op het bederven van de kansen van de
oude eonservatieve partij en haar splijting
met hun ijveren voor sterkere rijksbevoorkeu-
ring en invoerrechten op levensmiddelen, om-
dat de dominions zoozeer met afzet voor hun
landbouwvoortbrengselen verlegen zitten.
Donderdag is het op een door Beaverbrook
belegde vergadering voor 't eerst tot een for
med gevecht tusschen zijn aanhangers en hun
eonservatieve tegenstanders gekomen. De
strijd zal met wettige middelen voortgezet
worden bij een tusschentijdsche verkiezing in
Oost Islington die aanstaande is. Dit district
was door een lid van de arbeiderspartij ver-
tegenwoordigd en daar trekken nu vier candi-
daten: een lid van de arbeiderspartij, een libe-
raal, een officieele candidaat van de eonserva
tieve partij en een candidaat van Beaverbook
en Rothermere tegen elkaar op. Het zal een
felle strijd worden, want de vorige maal kreeg
de arbeider 15,109 de conservatief 13.641 en de
liberaal 11.136 stemmen. De eerste candidaat
van Beaverbrook en Rothermere heeft zich
teruggtrokken in het belang van de eensge-
zindheid van de eonservatieve partij, maar de
krantenlords hebben fluks voor een nieuwen
candidaat gezorgd, een generaak die totdusver
meer bij windhondwedrennen dan in het poli-
tieke strijdperk op den voorgrond was ge
komen. En tegelijk heeft Lord Beaverbrook
zijn oorlogsverklaring aan Baldwin hernieuwd
door te zeggen dat hij de eenheid in de eon
servatieve partij zoo lang zal trachten te ver-
nietigen tot Baldwin zijn invoerrechten op
tarwe enz. aanvaardt.
ONDERWIJS.
Mej. I. Buijsse, onderwijzeres aan de Chr.
school in de Jozinastraat alhier, is als zoo-
aanig benoemd te Sliedrecht.
CHR. NAT. vVERKMANSBOND.
Dezer dagen schrijft men ons was het
25 jaren geleden, dat de Afd. Ter Neuzen van
den Chr. Nat. Werkmansbond was opgericht.
Het was dan ook begrijpelijk, dat deize ver-
eeniging zich heeft opgemaakt om dit zilveren
feest zoo luisterrijk mogelijk te vieren. Don
derdag werd dit feest in het midden der ge-
meente herdacht met een kerkdienst in de
Ned. Herv. kerk, waar Dr. Cazemier en Ds.
Raams van Kloetinge voorgingen en waarin
meenig emstig en treffend woord gesproken
werd. Hoewel het geen gewoonte is dat een
jarige iets geeft, zoo was deze avond nog iets
bizonders aan de orde. Er was vooral na het
plaatsen van het nieuwe orgel reeds meerdere
malen de aandacht op gevestigd, dat de bor-
den waar eenige psalmen of gezangen op
werden aangegeven, welke nog een overblijf-
sel waren van het oude kerkje, niet meer vol-
deden en nu vooral veel te klein waren. Dit
had de vereeniging doen besluiten een paar
flinke borden te laten vervaardigen in deh
stijl van het orgel en deze bij haar zilveren
feest aan de Kerk aan te bieden. Dit was niet
alleen een origineel idee, maar ook de uitvoe-
ring van deze borden is van dien aard, dat ze
een sieraad van het kerkgebouw en een groot
gemak voor de gemeente zijn. De Chr. Nat.
Werkmansbond kan nu iederen Zondag een
symlbool aanschouwen van haar zilveren feest
en de gemeente ziet daardn dat er een band
is tusschen deze vereeniging en de Herv. kerk.
Jammer dat de gemeente niet beter opge-
komen was. Ze kent deze Ver. toch wel?
Anders is het noodzaketijk dat ze zich op de
hoogte stelt, van wat deze Ver. wil en bedoelt.
Dat zal en voor de gemeente en voor de Ver.
tot zegen zijn.
Vrijdagavond vierde deze Ver. in eigen
kring haar zilveren jubileum in het Vereeni-
gingsgebouw, welke zaal feestelyk was ver-
sierd. Dr. Cazemier de eere-voorzitter had
de leiding van deze feestelijke vergadering.
Na op gebruikelijke wijze geopend te zijn
hield deze een keurige feestrede en volgden
verslagen van Secretaris en Penningmeester,
felicitaties van verschillende zusterafdeelingen
en andere Chr. vereenigingen te dezer plaatse.
Ter afwisseling waren er verschillende voor-
drachten en verschillende tractaties. Ook
ontving de Vereeniging zelve nog een get-
schenk, n.l. een collectezakje om op de ver
gadering te dienen om giften in ontvangst te
nemen, die bestemd zijn voor de zieke leden.
Er was maar een roep over dezen avond en
deze was: een gezellige feestavond. Het was
dan ook reeds middemacht toen deze verga
dering met dank aan God gesloten werd.
Het aantal leden dat de laatste weken was
geklommen boven de 100, werd weer vermeer-
derd daar zich 5 nieuwe leden opgaven. Zoo
gaat deze vereeniging weer een nieuw tijd
perk in. Geve God dat het weer een tijd van
bloei mag zijn, niet alleen in het aantal leden
maar ook dat de Vereeniging mag werken
tot uitbreiding van Gods Koniinkrjjk.
CHR. WINTERLEZING.
Het seizoen voor Chr. winterlezingen alhier,
werd Vrijdagavond gesloten met eene lezing
in de Ned. Herv. Kerk alhier.
Het bezoek was ditmaal matig, hetgeen ver-
moedelijk te wijten was aan het nog steeds
heerschen der griep, doch ook aan het tege-
lijkertjjd houden eener vergadering door den
Chr. Nat. Werkmansbond. De bijeenkomst
werd geopend door den voorzitter, den heer
J. C. Jansen. Na het zingen van Ps. 25 7
en voorlezing van Matth. 5 112, ging deze
voor in gsbed. Hij hield vervolgens een korte
inleiding, waarin hij de opvolgende lezingen
van dezen winter, de eerste over het „Heilige
Land", de tweede over een ,,Heilige Maaltijd",
de derde over de „Verlossingsweg in het
Heilige der Heilige", als een treffende aaneen-
schakeling schetste. Zij vormen a. h. w. een
climax, met als kroon daarop daze lezing:
..Heiliging". Toch hebben de diverse sprekers
niet met elkaar geconfereerd.
Hiema hield Ds. A. Adriani, Herv. predi-
kant te Baam, zijne lezing. Spreker legde er
den nadruk op, dat ware heiliging alleen tot
zijn recht komt in het Christelijk geloof vol-
gens den Bijbel. De ondergrond der heiliging
is rechtvaardiging. Het geheim daarvan is,
dat God in Zijn groote genade zondige men-
schen aanneemt tot rechtvaardiging. De
vrucht van rechtvaardiging moet zijn heili
ging door het geloof.
Spreker behandelde daama in den breede
wat heiliging niet en wat heiliging wel is.
Volgens spreker gaat veler Christelrjik leven
achteruit en dan denkt hij hierbij speciaal
aan den achteruitgang van het leven met God.
De lezing werd met onverdeelde aandacht
gevolgd en door Ds. Adriana met dankgebed
gesloten.
DE STATENVERKIEZINGEN
In den Statenkieskring Zierikzee is de anti-
rev. candidatenlijst aldus samengesteld: 1. W.
den Boer, Zierikzee; 2. W. van den Berg Dz.,
Bruinisse; 3. J. de Bruijne, Brouwershaven;
4. W. de Kam, Zierikzee; 5. C. W. den Boer,
Brouwershaven; 6. S. W. Vis, Haamstede, 7.
L. Quant, Zierikzee; 8. Jac. van Splunder,
Zonnemaire; 9. P. Verbeek, Zierikzee; 10. K.
J. Stoutjesdijk, Nieuiwerkerk.
De candidatenlijst van de Liberale Staats-
partij de Vrijheidsbond in den kieskring Goes
luidt: 1. J. M. van Bommel van Vloten, Goes;
2. D. W. Lindenbergh, 's Heer Arendskerke;
3. A. v. d. Have, Kapelle; 4. P. J. J. Dekker,
Wemeldinge; 5. J. IV van Gorsel, Rilland, 6.
I. Groenewegen, Hoedekenskerke; 7. P. Brug-
geman, Baarland; 8. M. Kloosterman, Wol-
phaartsdijk.
HOOG EN DROOG.
Gisterenvoormiddag is de sleepboot „Trio
de oude haven willende .binnenvaren op den
Westdam omhoog gevaren en aangezien het,
vallend water was blijven zitten. Bij laag-
water zat de „Trio" geheel droog. Bij het
namiddaggetij is zij oogenschijnlijk zonder
avepij te hebben beloopen vlot gekomen.
SAS VAN GENT.
Feestavond.
Onder de vele vereenigingen, die we hier
tellen, de een en zich toeleggende op het schen-
ken van vermaak, de anderen met een bree-
dere opvatting van him -bestaansmotief, n.l.
het verhoogen van het moreele en intellec-
tueele peil van de bevolking zonder het be-
oogen van geldelijke doeleinden. behoort ook
de vereeniging „Vrijheid, blijheid", gevormd
door een clubje jangelui, die zich in hun vrijen
tija oefenen in de kunst van voordragen, too-
neelspelen en muziek maken.
Hun grootste voldoening bestaat daarin van
tijd tot tijd, al naar gelang de gelegenheid
zich daartoe voordoet aan kleinen en grooten
e>en geizellig avondje te verscbaffen.
Zaterdag 1.1. hield deze jonge vereeniging
voor de eerste maal een uitvoering van haar
gevarieerd programma voor alle leerlingen
der openbare school in de gymnastiekzaal, die
voor deze gelegenheid door de uitvoerenden
zelf in een gezellige tooneelzaal herschapen
was.
Al de werkzaamheden, noodzakelijk om de
omgeving te doen beantwoorden aan hetgeen
zij moest voorstellen, een tooneelzaal, was
door de jongeluitjes zelf uitgevoerd.
Laat ons zeggen, dat het aanzien van de
zaal van dien aard was, dat men zich moet
verwonderen, hoe door een groepje jonge
menschen van 16, 17, 18jarigen leeftijd met
de eenvoudigste hulpmiddelen toch iets kan
va|iwezenlijkt worden, dat zelfs de grooten
volkomen kan voldoen.
Met een dubbeltje voor spijkers en drie
stuivers voor papieren versiering is gebleken
heel wat te kunnen gebeuren. Natuurlijk
moeten het jeugdig enthousiasme en de voor-
opgezette goede wil om te slagen als impon-
derabilien in de weegschaal gelegd worden, die
dan ook de balans naar het succes hebben
doen doorslaan.
Het zou echter onbillijik zijn, wanneer ik
geen melding zou maken van de belangelooze
medewerking van een groepje muzikanten, die
zich bereidwillig beschikbaar hadden gesteld
om ook een steentje bij te dragon.
De leerlingen van de school hebben zich
niet alleen een heelen avond kostelijk kunnen
vermaken, maar hebben tegelijkertijd zich
kunnen vergewissen, wat hun oudere broers
en zusters zoo al kunnen ten uitvoer brengen,
niet alleen materieel, maar ook intellectueel.
Van 5 tot 9 uur zijn zij in de gelegenheid ge-
weest hun hart op te halen. Zondag was het
de beurt voor de groote menschen, een heel
ander publiek dus met meer elschende aan-
spraken. Doch ook deze toehoorders zagen
zich in hun verwachtingen niet teleurgesteld.
Integendeel. De bijval door de uitvoerders
na elk ten tooneel gebracht stukje geoogst en
de steeds in beweging zijnde lachspieren heb
ben duidelijk bewezen, dat het gebodene bij
de grooten niet minder de gewenschte uitwer-
king had.
Van het noemen van names zal ik me ont-
houden, teirwijl ik evenzeer wensch af te zien
van een oritische beoordeeling, der aangebo-
den stof. Het publiek moge dit voor zich zelf
uitmaken.
Doch zooveel is zeker, dat niemand den
gang naar de gymnastiekzaal heeft beklaagd
en dat de algemeene wensch geuit werd, om
de jonge leden van ,,Vr;ij|heid, blijheid" zoo
spoedig mogelijk weer in actie te mogen zien.
AXEL.
Ds. G. P. A. Ruysoh van Dugteren alhier,
mocht een beroep ontvangen van de gemeente
Zonnemaire.
De uitslag van de Zaterdag j.l. gehouden
stemming voor kerkeraad of kiescollege, aan
de Ned. Herv Kerk alhier, is als volgt: Vo6;r
kerkeraad 161, vo6r kiescollege 74, bianco 1,
zoodat in den bestaanden toestand geen ver-
andering is gekomen.
ZAAMSLAG.
Woensdag j.l. toen de tram om ongeveer
3 uur van het dorpsplein den Axelschen weg
inreed, kwam aldaar van uit de Rozemarijn-
straat aangereden met zijn auto, de heer
Wisse van Othene, waarop een treffen met
tram en auto plaats had. De auto welke aan
spatborden erg werd beschadigd, werd door
den tram een eindweegs meegetrokken in den
Axelschen weg.
Vermoedeljijik werden de wederzijdsche
seinen niet opgemerkt, terwijl persoonlijke
ongelukken niet voorkwamen
HULST.
Te Heerlen slaagde voor het examen kraam-
vrouwenverpleegster mej. P. Trijes alhier.
BRESKENS.
Het te Knocke verschijnende blad Strand
en Land" van 1 dezer, bevat een zeer sym-
pathiek en waardeerend artikel, ibetreffende
een aldaar in den Prince Schouwiburg gegeven
opvoering van het blijspel ,,Haar laatste wil",
door het tooneelgezelschap van Breskens.
onder leiding van den heer J. C. le Bleu. Met
lof wordt gewaagd over het spel der optreden-
de dames en heeren. Deze opvoering kan, naar
gemeld wordt, worden besohouwd als een
tegenbezoek uit sympathie der Knockenaren
aan Breskens, in den loop van den vorigen
winter. De heer Salomd, technisch ambtenaar
van den Prov. waterstaat, en voorzitter der
lokale vereeniging voor Volksontwikkeling in
dit Zeeuwsche badplaatsje wil het vuur warm
houden, dat kameraadschappelijk oplaait tus
schen beide grensstadjes en had er dus dit
prachtig feestje op bedacht. De tocht van
Breskens naar Knocke werd gemaakt met 18
auto's en telde een 80 deelnemers. Deze laage
sliert auto's had te Knocke terstond de voile
belangstelling en de tooneelzaal was dra ge-
vuld met 'n sympathiezeerend publiek, dat ten
zeerste van de vertooning heeft genoten. Het
werd, met een gezellig foal besloten, een voor
de deelnemers onvergetelijke avond, waarbij
van wege de Belgische vrienden ook vele goede
woorden werden gericfot aan het adres van den
heer SalomS en den burgemeester van Bres
kens, den heer Van Zuyen, die zooveel tot het
welgelukken van dit feest hebben bijgedragen.
MIDDELBURG.
By Kon. foesluit van 4 Februari is aan W.
Kosten op z'jn verzoek met ingang van 1
September 1931 eervol ontslag verleend als
Jeeraar aan de R. H. B. S. te Middelburg.
DE VrERKEERSCONFERENTIE.
J.l. Vrijdag had in een der vertrekken van
het gebouw van het Prov. bestuur van Zee-
land te Middelburg de vierde verkeersconfe-
rentie plaats, die werd voorgezeten door den
Commissaris der Koningin, Jhr. Mr. J. W.
Quarles van Ufford, en ook werd bijgewoond
door de leden van Gedeputeerde Staten.
De inleiding.
De VOORZITTER heette alle aanwezigen
welkom, in het bijzonder den vertegenwoordi-
ger van de Belgische spoorwegmaatschapprj
MechelenTer Neuzen, die van andere spoor-
en tramwegen, eventueel van luchtlijnen, van
autobusdientsen enz. De conferentie wordt
vroeger gehouden dan andere jaren, omdat er
dan nog tijd zal zijn op wijzigingen in dienst-
regelingen aan te dringen.
Spr. heeft in een courantenartikel in een der
groote Nederlandsche bladen in een beschou-
wing over het dalende bevolkingscrjfer van
Zeeland o.a. gelezen, dat Ged. Staten niet vol-
doende werken in het belang van het verkeer
Spr. is het daarmede eens, omdat Ged. Staten
nooit genoeg daarvoor kunnen doen. Maar
tooh had hij in dat artikel een woord van
waardeering verwacht voor wat wel is ge
daan. In de laatste Statenzittinc heeft spreker
een overzicht gegeven wat in 4 jaar is tot
stand gebracht en hij zal dit nu niet herhalen,
maar wel er op wijzen wat in 1930 is ver-
beterd.
De Staten besloten tot de zeer belangrijke
aanschaffing van een tweede motorveerboot
voor de lijn BreskensVlissingen, die de naam
van Prinses Juliana zal krijgen en die dus 3
tot 4 jaar na de Koningin Wilhelmina in de
vaart zal komen en vermoedelijk 31 Dec. 1931
zal zijn afgeleverd om in begin '32 in dienst
te komen. Maar ook is een nieuwe boot voor
de lyn HansweertWalsoorden aangenomen
en zal binnenkort v/orden begonnen met den
bouw daarvan. Drie booten samen van ruim
l'/2 millioen gulden, dat bewijst toch, dat er
wel wat gedaan wordt. Bovendien zijn ver-
i schillende andere booten verbeterd.
Een ander dagbladartikel sprak van een
brug over de Schelde. Spr. hoopt dat de schry-
ver daarvan in de rijke provincies van Neder-
land krachtig propaganda voor dit idee zal
maken, maar voorloopig zal het provinciaal
bestuur zich er maar toe bepalen, de bootdien-
sten zooveel mogelijk te verbeteren, het is
toch altijd nog beter een vogel in de hand
dan 10 in de lucht.
Ook op ander gebied is veel tot stand ge
bracht, o.a. wat de wegen betreft, die van
Oostburg naar Zuidzande, van Schoondijke
naar IJzendijke, van Ter Neuzen naar Axel, en
ook andere werken als de steiger te Stave-
i nisse, en die te Walzoorden, verder is een aan-
vang gemaakt met het veranderen van den
inlaag te Hoedekenskerke tot haven. Maar ook
zijn nog tal van wegen verbeterd met steun
van de Provincie als die van Koudekerke naar
Biggekerke, van 's Heer Arendskerke naar
Heinkenszandhet zuidelijk deel van den weg
MiddelburgVeere en gedeelten van de wegen
BiggekerkeZoutelande en ZoutelandeWest-
kapelle. Ook verschillende gemeenten helpen
mede en kwamen daardoor verbeteringen tot
stand o.a. van den weg WissekerkeKamper-
land, en te Vlissingen van den Prins Hendrik-
weg en den Koudekerkschen weg. De Polder
Walcheren legde het rijiwielpad Serooskerke
Oostkapelle aan en verflauwde een lastige
bocht. Nog noemt spr. wegen te St. Jansteen
en tusschen Aardenburg en St. Kruis.
Het Provinciaal Bestuur tracht ook in dezen
tijd van werkloosheid zooveel mogelijk werk
te doen uibvoeren en daarvoor zullen o.a. in
aanmerking komen de toegangsweg en steiger
te Stavenisse, de verbetering van den steiger
te Zijpe, van den weg ZierikzeeBrouwers
haven tot Schuddebeurs; aanlegplaats te Zie
rikzee eerste deel; weg Heinkenszand's Hee-
renhoek, tweede deel MiddelburgVeere; eer
ste deel verbetering provinciale aanlegplaats
te Vlissingen; de bouw van een nieuwe steiger
te Katsche Veer en kan het zyn den weg
PontebrugPyramide, waarover volgende
week 'n bespreking wordt gehouden. Spr. wekt
gemeente- en polderbesturen op, ook in het be
lang der werkloosheidsfoestrijding zooveel mo
gelijk werken te doen uitvoeren, wat tevens
een algemeen verkeersbelang is. Spr. herin-
nert aan de regeling dat de helft voor op het
Prov. Wegenplan voorkomende wegen betaald
wordt uit het Wegenfonds, een kwart door
de Provincie en een kwart door de direct be-
langhebbenden.
Waar de Kamer van Koophandel te Ter Neu
zen geheel door de Provincie wil doen betalen,
zou spr. willen dat zij dan ook aanwyst de
middelen om dit te kunnen doen. Zeeland is
aan het maximum van haar opcenten.
Thans gaf spr. gelegenheid wenschen en
opmerkingen ten beste te geven en wel het
eerst aan den vertegenwoordiger van de Bel
gische spoorwegmaatsohappij. Deze zeide, dat
zijn maatschappij nog slechts kort geleden het
baanvak Ter NeuzenSelzaete heeft overge-
namen en daarom over de aansluiting op de
Provinciale booten nog niet geheel zicht heeft.
Wel reeds heeft spr. klachten daarover ge
hoord en zoowel voor de richting St. Nicolaas
als Gent. De spoorwegmaatschappij kan er
echter weinig aan veranderen, gebonden als
zij is aan de aansluitingen op de Belgische
spoorwegen. Hij weet niet of dit bij de provin
ciale boot ook het geval is. In het bijzonder
foetreffen de klachten de aansluiting op den
morgen- en den avondtrein naar Gent.
De heer DE JONGE, directeur van de Wes
ter Scheldedienst wijst er op, dat de eerste
boot uit Vlissingen des morgens te 5,10 uit
Vlissingen naar Ter Neuzen vaart op verzoek
der Posterijen, om daar aansluiting te kunnen
hebben op den trein van 6.50 naar Selzaete.
Des namiddags vertrekt de boot uit Vlissingen
te 16.10 en aangezien de booten de vaart bin-
nen het anderhalf uur uitvoeren, zal daarmede
ook aansluiting kunnen worden verkregen op
den trein van 17.40 naar Selzaete.
De heer HARTE, seer, der Kamer van
Koophandel en Fabrieken voor Zeeuwsch-
Vlaanderen, deelt mede, dat van zijne Kamer
een klacht is uitgegaan naar de spoorweg
maatschappij, dat op zekeren datum van af
de boot was gewaarschuwd dat er passagiers
voor de trein waren en men van af het sta
tion te kennen gaf dat zou gewacht worden,
de trein toch reeds vertrokken was toen de
autobus van de boot na enkele minuten met
de passagiers bij het station arriveerde. Van
wege de maatschappij werd te kennen gege
ven, dat de trein niet langer had kunnen wach-
ten. Aangezein de trein echter volgens de
dienstregeling te Sas van Gent 5 minuten
staat en er te Selzaete een tijdsruimte is van
18 minuten, was de Kamer van oordeel, dat
men in zoo'n uiterst geval wel die paar minu
ten had kunnen wachten. De maatschappy
MechelenTer Neuzen had toen echter dat
baanvak nog slechts kort in exploitatie en
het was de bedoeling der Kamer er later op
terug te komen. A
Met de namiddagboot uit Vlissingen zal de
aansluiting echter wel in het gedrang komen.
Die boot vertrok vroeger 15.50, thans 16.10,
een verschil van 20 minuten. Indien de stroom
tegen is, komt op die reis niet alleen de aan
sluiting op den trein naar Gent, doch ook die
via Hoedekenskerke op den trein van 19.21
naar Holland in het gedrang. De boot kan dan
niet op tijd te 17.45 van Ter Neuzen afvaren,
ondervindt dan in den regel ook nog tegen-
stroom op de vaart naar Hoedekenskerke,
waardoor de motortrein de passagiers voor den
trein te Goes niet tijdig kan aanbrengen. Hem
staan niet de gegevens van de datums ten
dienste, doch het is in het najaar naar werd
medegedeeld driemaal in edn week voorgeko-
men, dat die laatste aansluiting op Holland
werd gemist, waardoor de betrokken reizigers
emstig gedupeerd zijn. Het is alzoo gewenscht
het vertrek dier boot, die op geen trein be-
hoeft te wachten, vroeger te stellen, minstens
op 16 uur.
De VOORZITTER zegt toe, dat een en ander
nader zal worden bezien.
Hiema worden geopend de algemeene be-
sprekingen, allereerst over de
diensten op de Wester-Schelde.
De heer WALLER, directeur van de Stoom-
vaart Maatschappij „Zeeland", wees op het
groote belang van het verkeer KnockeVlis
singen in aansluiting op de „Zeeland"-booten
an zou daarom gaarne een boot uit Breskens
hebben te half twee en een uit Vlissingen te
8 uur.
De heer DE JONGE zegt daarvan nog niets
te kunnen zeggen, omdat hij nog niets van
den treinenloop met den zomerdienst afweet.
En dan dient de vraag gesteld wat beter is,
goede aansluiting op de mailfooot dan wel op
de treinen.
De heer WALLER zegt, dat het te doen is
om ook op deze wijze het vreeindelingenver-
keer te bevorderen.
De VOORZITTER zegt toe, dat met eea en
ander rekening zal worden gehouden.
De heer JERONIMUS bepleit, gezien dat de
trein te 8.55 te Vlissingen aankomt en de boot
naar Ter Neuzen te 9.05 reeds vertrekt, ook
een vroeger vertrek van de boot naar Bres
kens dan eerst te 9.15, want vooral op Woens
dag kan men daarvan gemak hebben, daar
het dan van die boot gebruik kan maken om
tijdig de markt te Oostburg te bereiken, en
bij den tegenwoordigen toestand reeds te half
zeven moet vertrekken.
De heer DE JONGE zegt, dat het moeilijk
is voor twee booten tegelijk te zorgen en als
men die voor Ter Neuzen laat wachten. geeft
dit ook weer moeilijkheden.
De heer JERONIMUS kan de dienstbezwa-
ren niet beoordeelen.
De heer WIND VAN MERKESTEYN; di
recteur van de Zeeuwsch-Vlaamsche Tram-
wegmaatschappij, merkt op, dat de wyziging
dus feitelijk gevraagd wordt voor 1 dag in de
week en zegt, dat men den verder nog geen
tram heeft.
De heer JERONIMUS zegt: maar des zo-
mers wel een bus, die Woensdags ook op tus-
schenplaatsen personen mag uitlaten.
De heer DE JONGE acht het niet onmoge-
lijk voor den dag per week zoo'n regeling te
maken.
De VOORZITTER zegt, dat dit ook in aan
merking zal worden genomen.
Daarna komt in bespreking de
dienst op de Ooster-Schelde.
De heer DUVEKOT uit Goes wijst op het
groot ongerief van de haven te Zierikzee als
men aan het begin moet blijven liggen en spe
ciaal auto's niet kunnen worden geladen of
gelost. Spr. zou gaarne de haven zien uitge-
baggerd.
De VOORZITTER zegt, dat dit twee of drie
jaar geleden heeft plaats gehad.
De heer DE BROEKERT uit Zierikzee zegt,
dat deze week reeds driemaal de boot niet kon
binnenkomen en Donderdagmorgen moesten 26
menschen met het kleine bootje mede, waar-
van slechts 10 of 12 binnen konden zitten.
Spr. meent dat Schouwen misdeeld is, hoeveel
de provincie ook doet.
In 1929 is reeds door Zierikzee op verbete
ring aangedrongen, de toestand blijft echter
levensgevaarlyk. Men is dankbaar voor het
lage tarief voor auto's, maar wat heeft men
daar aan, als zij niet op- of af kunnen.
De VOORZITTER kan toezeggen, dat ver
moedelijk in 1932 de ponton van Vlissingen
naar Zierikzee zal kunnen komen.
De heer DE BROEKERT is geschrokken
van het jaartal 1932, de voorziening is drin-
gend noodig, hij vermeent dat de heer Van der
Weijde hem wel zal toestemmen, dat de toe
stand levensgevaarlijk is.
De VOORZITTER vraagt of de heer De
Broekert er een andere oplossing voor weet
en of hij een uitgave van f 60.000 tot f 70.000
gerechtvaardigd zou vinden, waar men vol-
gend jaar de ponton van Vlissingen over kan
brengen.
De heer DE BROEKERT zegt, dat de Wes-
terschelde mooie ferrybooten krijgt en de Oos-
terschelde moet wachten. Doch spreker geeft
toe, dat 60.000 veel is en hoopt ten slotte
nog eens op een zoo spoedig mogelijke ver
betering.
De heer DUVEKOT vraagt of by den stei
ger te Katsche Veer niet een wachtlokaaltje
kan worden gebouwd.
De heer VAN DER WEIJDE zegt, dat daai
reeds eerder werk van gemaakt is, doch de
Wilhelminapolder, die eigenaar van den grotid
is, werkt niet mede, spreker hoopt dat dit
nog wel eens zal veranderen.
De heer DUVEKOT vraagt of het niet ver-
anderd kan worden, dat men in plaats van
20 minuten slechts 10 minuten voor het ver
trek van de boot vrachtgoed moet aangegeven
hebben.
De heer VAN ROMPU zegt dat 20 minuten
vast staat voor den Wester- en den Ooster-
Scheldedienst, het ligt er maar aan of de be
trokken agent al of niet de puntjes op de i
zet.
De heer KRIJGER zegt, dat het bevrachten
voor Zierikzee bij hem te Goes kan geschieden.
De heer DUVEKOT zegt, dat het dan voor
Katsche Veer in orde is, maar niet voor Hoe
dekenskerke.
De heer VAN ROMPU herhaalt, dat het
aan den agent ligt. Er zal aan de agenten
een wenk gegeven worden om in deze soepel-
heid te betraehten.
De heer DUVEKOT vraagt of men te Zie
rikzee niet een steiger aan den kop van de
haven kan maken.
De heer BROEKERT zegt, dat geforek aan
voldoende water in de zwaaiplaats de oor-
zaak is, dat de boot niet door komt.
Men kwam nu tot de
Spoor- en Tramwegen.
De heer DE KRUIJTER zegt, dat de mid-
denstandsvereeniging te Goes reeds in 1929
aan de Ned. Spoorwegen verzocht heeft den
eersten trein naar Hoedekenskerke drie kwar-
tier te vervroegen, dan kan hij twee booten
resp. te Borssele en Hoedekenskerke bedienen,
alleen moet de bestuurder onderweg een half
uur wachten.
De VOORZITTER zegt, dat Ged. Staten dit
reeds tweemaal hebben ondersteund bij de
spoorwegen.
De heer DE KRUIJTER zegt, dat de motor
trein, die te 6.38 des morgens van Goes ver
trekt, bijna altijd overladen is, als er iets ge-
beurt, zouden de deuren, die naar binnen gaan,
niet eens open kunnen.
De VOORZITTER zegt dat wel reeds at-
tent is gemaakt op den trein, die te 6.04 van
Middelburg afrijdt.
De heer JERONIMUS zegt, dat op een
Woensdagmorgen alleen voor Middelburg 70
personen in den vroegtrein van Goes zaten.
De VOORZITTER zegt toe dit ter kennis
van de Ned. Spoorwegen te zullen brengen.
De heer JERONIMUS wees er op, dat tus
schen 1914 en nu een aanmerkelijke achter
uitgang is ontstaan in de verfoinding van
Zeeland met Duitschland en dit omdat geen
treinen meer rijden over het baanvak Boxtel
Wezel, die deze aansluiting goed deden zyn.
Als men meent, daar geen sneltreinen meer te
moeten laten ryden, waarom maakt men dan
geen gebruik van snelmotorwagens. Ook de
route naar Maastricht is slechter geworden,
vroeger kon men er reeds te 12 uur zyn, nu
pas te half twee, dat is ook schade voor het
vreemdelingenverkeer. Spreker wijst dan ook
op de slechte verfoinding des avonds als men
na 20 minuten wachten in Roosendaal den
boemeltrein van 7.32 naar Zeeland krijgt, ter
wijl deze er nog 29 minuten langer over doet
dan in 1914. Hier zou ook een motorwagen
Bergen op ZoomVlissingen goede diensten
bewijzen en als men dan zegt dat het traject
te lang is en de wagen moei wordt, laat men
hem dan te Goes door een anderen vervangen.
De heer HARTE wijst er op, dat ook van
zigde treinverbinding tusschen Roosendaal en
Vlissingen in den avond. De Kamer van
Koophandel te Breda wenscht een trein uit
andere zijde gestreefd wordt naar een gewy-