De zware storm.
GEHEWGDE BERICHTEN.
AUTO DOOR VALLENDEN BOOM
GETROFFEN.
TEGEN DEN TREIN GELOOPEN.
SCHEEP V AARTBE WEGIN G.
A. C. LENSEN'S STOOMVAART-
WAATSCHAPPIJ - TER NEUZEN.
WISSELKOERSEN.
De Minister van Arbeid, Handel en Nijver-
tolereeren van het werken in 2, in plaats
bet beleid van enkele burgemeesters in
22, 23, 24 en 25 vooral de algemeene maat-
regel van bestuur, die daarop gevestigd is
De Minister van Arbeid, Handel en Nijver-
heid, de heer VERSCHUUR: en daarbij
bleek de situatie werkelijk zoo te zijn, dat
voldoende personeel om de ovens op gang te
bouden met aanwezig was. Dat onderzoek
beeft plaats gebad door het technisch perso
neel der inspectie, met name door den hoofd-
inspecteur uit Dordrecht, den heer Sieren-
bergh de Boer.
De heer DROP: Geen technicus op dat
terrein.
De iMnister van Arbeid, Handel en Nijver-
heid, de beer VERSCHUUR: De Arbeids-
inspectie, met de zeer uitgebreide technische
kennis, waarover zij beschikt, heeft aange-
nomen, dat het afkoelen der ovens, langzaam
of snel, kortom, afkoeling in welken zin dan
ook, tot vemietiging der ovens moest leiden,
zoodat men moest aannemen, dat hier een
geval van overmacht aanwezig was volgens
art. 83 der Arbeidswet. En dat men jurat
heeft gezien, is later helaas door de feiten
bewezen. Ik wil hierbij nog even zeggen, dat
dat overmachtsartikel de beteekenis heeft om
het geheel of gedeeltelijk tenietgaan van het
bedrijf te voorkomen, niet ten bate van den
werkgever of der arbeiders, maar van beide
partijen. Men kan het vergelijken met het
in werking houden van de pompinstallaties
by een mijnstaking; dat zijn maatregelen, die
algemeen gebillijkt en door de arbeiders ook
gewenscht worden. Hier ging het om het
tolemreeren van het werken in 2, in plaats
van in 3 ploegen, om het bedrijf in stand te
houden, opdat men niet na het einde der sta
king geen bedrijf meer zou hebben. Een tame-
lrjk uitvoerige en belangrijke toepassing dus
van het overmachtsartikel.
Dat de Arbeidsinspectie juist heeft gezien
wat die technische aangelegenheid betreft,
ten aanzien waarvan zij volgens den heer
Drop niet bevoegd was, is gebleken uit de
feiten, want thans zijn na afkoeling van een
stel oude ovens die ovens waardeloos en ze
worden dan ook reeds afgebroken. In gewone
omstandigheden zou dit ten gevolge hebben
gehad de werkloosheid van meer dan 100 ar
beiders. Men kan dus achteraf betreuren, dat
het behoud van het bedrijf niet in grooteren
omvang heeft plaats gehad, omdat het voor
die ovens reeds funeste gevolgen heeft gehad.
Zoo was dus de situatie en zoo was de kijik
van de Arbeidsinspectie, welke kijk later be
wezen is de juiste te zijn. In October heeft
nog tweemaal een bezoek plaats gehadik zal
de data maar niet noemen, want anders
wordt het tamelijk langwijlig; toen heeft de
directie telkens de mededeeling gekregen, dat
de tolerantie, het ndetr opmaken van proces-
verbaal, een einde zou nemen, indien niet af-
doende maatregelen werden genomen, want
het is duidelyk, dat het overmachtsartikel in
de Arbeidswet de bedoeling heeft om aan
meer acute gevallen te gemoet te komen,
maar niet om chronische tolerantie mogelijk
te maken. Het doet mij zeer veel genoegen,
dat de geachte afgevaardigde de heer Kuiper
op dit meest essentieele deel van de zaak
reeds den vinger heeft gelegd. Terwijl in
October een- en andermaal de directie er op
gewezen is, dat zij maatregelen moest treffen
en daartegenover werd toegezegd, dat maat
regelen getroffen waren, dat arbeiders op
komst waren en dergelijke dingen meer, is ten
slotte het geduld der inspectie uitgeput en is
langzamerhand het oogenblik gekomen, dat
die tolerantie, omdat zij te chrondsch werd,
haar reden van bestaan heeft verloren, welke
emstige en funeste gevolgen dit ook zou kun-
nen hebben, want naarmate die tolerantie
lamger duurt, wordt de toestand ten nadeele
van de arbeiders veranderd. Dit is een ele
ment, dat het langer tolereeren ondoenlijk
maakte, en dat is de reden geweest waarom
verleden week op mijn last de inspectie het
eerste proces-verbaal heeft opgemaakt, zoo
dat ik op de vraag van den heer Drop, of de
houding van de Arbeidsinspectie mijn goed-
keuring heeft, moet antwoorden, dat die hou
ding m.i. volkomen juist is geweest tot op het
oogenblik, dat zij proces-verbaal meende te
moeten opmaken, waama ik uiteraard even-
eens mijn goedkeuring aan een dergelyk be
leid hecht.
Men zou zich nu in subtieele en willekeurige
overwegingen kunnen begeven ten aanzien
van de vraag, of het ingrijpen eerder had
moeten geschieden, maar dan begeven wij ons
op een terrein, waarbij wij moeilijk tot een
conclusie kunnen komen. Zoodra de tolerantie
een chronisch karakter krijgt, moet men op-
houden ze voort te zetten.
De heer Drop heeft aan de vragen, die hij
mij gesteld heeft, nog verbonden enkele an-
dere vragen, die meer betrekking hebben op
het beldi van enkele burgemeesters in
Zeeuwsch-Vlaanderen. Daaromtrent heb ik
hedenmorgen een omvangrijk dossier ontvan-
gen van mijn ambtgenoot van Binnenlandsche
Zaken. De korte conclusie uit dat dossier is,
naar ik meen, dat de beide burgemeesters
zelfstandig opgetreden zijn in overleg met de
partijen om tot een oplossing van het conflict
te geraken, maar tot eigenlijke bemiddeling
is het in geen van de beide gevallen gekomen.
De burgemeesters hadden daarbij, zooals te
begrijpen is, de menschlievende bedoeling om
het geschil tot een einde te brengen en om
den voor hun gemeenten zeer schadelijken
toestand te doen beeinddgen. In het algemeen
echter zou ik van deze gelegenheid wdllen
gebruik maken om de opmerking te plaatsen,
dat het werk van de officieele arbeidsbemid-
delaars door het optreden van welwillende
personen, ook al zijn die personen burge
meesters, buitengewoon kan worden ge-
schaad. De bemiddeling by geschiUen is by
de wet by voorkeur niet uitsluitend op-
gedragen aan arbeidsbemiddelaars en ieder,
die weet hoeveel tact en kennis van omstan
digheden daarvoor noodig is, zal beg ry pen,
dat men die bemiddelaars niet voor de voeten
moet loopen en men kan ook begrijpen, dat
de Rijksbemiddelaars zich terug moeten hou
den zoolang de een of ander de allures aan-
neemt van met bemiddeling bezig te zyn. Dit
is een opmerking, die ik in het algemeen
plaats, en het zou mij zeer aangenaam zijn,
indien verschillende personen, die zich nu en
dan geneigd gevoelen om als bemiddelaars
op te treden, ongevraagd, hiervan doordron-
gen werden. De derde vraag van den ge-
achten afgevaardigde den heer Drop is, welke
artikelen van de Arbeidswet zijn overtreden.
Het zijn de bepalingen van de wet in de artt.
2, 23, 24 en 25 vooral de algemeene maat-
regel van bestuur, die darop gevestigd is
en de samenvattende bepaling van art. 68,
8ste lid.
De bepalingen zijn overtreden. Het komit
in hoofdzaak hierop neer, dat aan de ovens
is gewerkt met het tweeploegen-stelsel, in
plaats van met drievoudige ploegen, wegens
gebrek aan een aantal arbeiders.
Ik geloof, dat ik het geval te Sluiskil thans
voldoende heb belicht en dat ik daarvan mag
afstappen.
De heer DROP: De lezing, die ik omtrent
het gebeurde te Sluiskil gaf, heeft de Minister
bevestigd. Op 66n punt na. De tachtig ovens,
die men koud heeft laten worden, zouden zijn
vemield. Ja, wat is nu vemield? Ik ontken,
dat ze zijn ingestort. Maar nu ze eenmaal
koud zijn, zal wel herstel noodig zijn; men kan
ze zoo niet meer in bedrijf brengen. Die
ovens werken 16 jaar. Van 1922 af alleen met
een onderbreking tijdens <ae Engelsche kolen-
staking. Ze waren dus vdor de staking dicht
bij het tijdstip, dat ze voor herstel toch bud-
ten werking moesten worden gesteld. Het
gebeurde bij de staking heeft dit verhaast,
meer niet. Maar de staking duurt 10 weken
en herstelling zou 8 weken hebben gevorderd.
Hiermede rekening houdende, was er niet
de acute toestand, waarop art. 83,. 6de lid,
van de Arbeidswet doeit. Trouwens meer
dan een maand v66r de staking heeft het con
flict zich ontwikkeld. Men kan dus veilig
zeggen, dat de werkgever zelf maar met de
gevolgen voor zijn bedrijf rekening had moe
ten houden en dat de hulp, die de Arbeidsin
spectie verleende, meer was dan bij het hoog-
geroemde neutraliteitsstandpunt der Arbeids
inspectie toelaatbaar was.
Sterker, uit het antwoord van den Minister
blijkt, hoe de inspectie om den tuin geleid is.
Men heeft van week tot week van optreden
afgezien, omdat de directie mededeelde, dat
er arbeiders onderweg waren. Zoo zeide de
Minister het. Maar reeds op 15 Octboer 1929
plakte de directie de wanhoopskreet aan voor
,,het gewezen personeel", waaruit ik oiteerde
en waaruit bleek, dat men geen personeel
had. Men heeft de zaak laten gaan.
De Minister heeft geen woord gezegd over
de positie van den Rijksbemiddelaar, behalve
dan, dat de burgemeesters dezen te goeder
trouiw een beetje voor de voeten hebben
geloopen. Maar dat de Rijksbemiddelaar van
9 October tot 29 October niets van zich kon
doen hooren, is, dit staat voor mij vast, ook
een gevolg van het toelaten der wetsover-
treding door de Arbeidsinspectie.
Het contact tusschen de inspectie, arbei-
dersorganisaties, Rijksbemiddelaar, enz. was
onvoldoende.
Eerst nu hooren we welke artikelen der
Arbeidswet eigenlijk zijn overtreden. Waarom
is dat door de inspectie niet dadelijk mede-
gedeeld? Waarom heeft men meer dan drie
weken noodig gehad om het eerste bezwaar
der organisatie te beantwoorden Waarom
wordt ook nu elk overleg blijkbaar gewei-
gerd? Ware dat overleg er geweest, dan zou
het oogenblik van ingrijpen, waarvan de Mi
nister sprak, waarschijnlijk vroeger zijn ge
komen. Was dat vanwege de neutraliiteit
Dwaasheid. In het verleden en het heden en
in de toekomst heeft de Arbeidsinspectie ge-
steund, steunt ze en zal ze moeten steunen
op de kraohtige medewerking der vakvereeni-
gingen hij de toepassing der wet.
Neutraliteit beteekent in een geval als dat
steun voor den werkgever in een conflict. En
de bepaling uit de instructie, die de Minister
niet heeft ontkend: de inspectie mag zich in
arbeidsgeschillen niet mengen, komt daardoor
niet tot haar recht.
De Arbeidsinspectie deed dit hier wel en ze
gaf daarmee de wapens aan den werkgever
tegen de arbeiders in handen. Dat feit staat
nu vast.
Overigens doet het mjj natuurlijk genoegen,
dat de Minister heeft gezegd, dat een kennis-
geving ex art. 83, 6de lid, der Arbeidswet niet
meer wordt aanvaard. Er kan dus aan de
cokesfabriek alleen gewerkt worden met drie
ploegen en met volledige inachtneming van de
Arbeidswet. Ik hoop, dat de directie dat al-
thans zal begrijpen en dat de Arbeidsinspectie
met de noodige gestrengheid elke afwijking
zal voorkomen.
De Minister van Arbeid, Handel en Nijver-
heid, de heer VERSCHUUR: De geachte af
gevaardigde de heer Drop is teruggekomen op
de staking te Sluiskil en het deed mij genoe
gen, dat ik den geachten afgevaardigde, wat
de hoofdzaken betreft, heb mogen bevredigen.
Het deed mij ook veel genoegen, dat in alge
meene termen hij het beleid der Arbeids
inspectie hoog acht, al meent hij, dat in dit
geval de Arbeidsinspectie hier en daar minder
juist zou hebben gahandeld. De Arbeidsin
spectie zou in het streven naar neutraliteit
haar onpartijdigheid ten slotte hebben ver
loren.
Mynheer de Voorzitter! Ik blyf er by, dat
de Arbeidsinspectie zooals steeds haar streven
is, er ook in dit geval in geslaagd is, de neu
traliteit te betrachten, maar het is aan ons
eigen vaderland wel bewezen, in den tyd van
den werldoorlog, hoe buitengewoon moeilijk
het is om de neutraliteit te betrachten. Er is
niets moeilijker. En wanneer er nog een
twaalftal maanden waren bijgekomen wij
herinneren ons, dat wij er met de N.U.M. en
met de grindquaestie steeds dieper inkwamen
dan was er groote kans geweest, dat met
den besten wil, am de neutraliteit te hand-
haven, wij ten slotte toch in moeilijkheden
zouden zijn geraakt.
Geen wonder, dat de Arbeidsinspectie met
den besten wil, waar iedere dag het arbeids-
geschil van karakter verandert en andere
proporties aanneemt, hier en daar misschien
niet geslaagd is in haar opzet.
Maar ik moet den geachten afgevaardigde
toch er op wijzen, dat hij aan de Arbeidsin
spectie een eisch stelt, die uit een oogpunt
van neutraliteit onmogelrjk is toe te geven.
Hy zou wenschen, dat de Arbeidsinspectie in
casu zou hebben geconfereerd met den Rijks
bemiddelaar en met de arbeidersorganisaties."
Nu zou ik die beide stappen, die hij van de
Arbeidsinspectie wenscht, in strijd achten met
de neutraliteit. Niet met een der oorlogvoe-
rende partijen mag de Arbeidsinspectie zich
inlaten. Wanneer zij een gesprek heeft moeten
voeren met de directie, dan heeft dat uitslui
tend betrekking gehad op de naleving der Ar
beidswet, want de Arbeidsinspectie kan de
wet niet doen naleven, wanneer zij niet de on-
dememing binnengaat.
De heer DROP: Maar als de organisacie
verzoekt, te worden gehoord, moet zij ook
worden gehoord.
De Minister van Arbeid, Handel en Nijver-
heid, de heer VERSCHUUR: Maar als de
organisatie, een der oorlogvoerende partijen,
als zoodanig wenscht te worden gehoord door
de Arbeidsinspectie, dan moet by een ordely-
ken toestand de Arbeidsinspectie niet thuis
geven, anders komt de neutraliteit der inspec
tie absoluut in het gedrang. Elk gesprek
over de staking met de directie moet zij ook
afwijzen.
De heer DROP:
leeren.
Dat kunt u nooit contro-
De Minister van Arbeid, Handel en Nijver-
heid, de heer VERSCHUUR: Ik heb het over
de verplichtingen van de Arbeidsinspectie,
niet over mijn middelen om de naleving dier
verplichtingen te controleeren.
En ook in een ander opzicht xnoet ik den
geachten afgevaardigde bestrijden. Hy heeft
gesproken over de quaestie der ovens en nu
wil het my voorkomen, dat zijn technische
adviseurs niet beschikken over die gegevens,
waarover de technische adviseurs der Regee-
ring beschikken. De ovens, die thans buiten
gebruik zijn gekomen en door de afkoeling
zyn vemield en het is treurig genoeg, dat
de aanvankelijke opvatting der Arbeidsinspec
tie hierin bevestigd is zijn niet ingestort
maar zijn niettemin volslagen vemield.
Dat komt door de interne fouten, die zij
hebben gekregen, doordat bepaalde kanalen
niet meer op andere kanalen passen en de
reparatie daarvan is duurder dan de afbraak.
Zij zijn niet ingestort, zoodat de eerste de
beste burgerman zou kunnen zien, dat zij ver-
nield zijn, maar men mag zeggen, dat zij
totaal zijn vemield.
Hetzelfde gevaar van de afkoeling dreigt in
sterkere mate bij de nieuwe ovens. Dat komt
door de bepaalde bouwwijze. Achter den
mantel van vuurvasten steen is n.l. materiaal
gebruikt, dat bij de eerste verbranding ver-
teert en dat dient om de uitzetting van den
steen op te vangen. Zoodra men tot afkoe
ling van de ovens overgaat, heeft het goede
systeem van de nieuwe ovens al zijn nadeelen
en zijn de ovens zeker bedorven. Wanneer de
nieuwe ovens zouden moeten afkoelen door de
maatregelen, die thans worden genomen,
zouden zij een algeheele vemietiging onder-
gaan, als zy niet door het personeel van de
fabrjek op temperatuur zouden kunnen war
den gehouden. Indien de directie gevolg
geeft aan de nieuwe houding van de Arbeids
inspectie, is het geschil er te grimmiger door
geworden, en dat moet den geachten afge
vaardigde wel voor den geest staan. Het ge
volg zou kunnen zijn, dat niet honderd, maar
alle arbeiders van het bedrijf buiten werk
zouden geraken.
IN ENGELAND.
Schip in nood.
De omroep van Londen heeft een S.O.S.
uitgezonden, meidend, dat het Spaansche
stoomschip „Majoro", dat zich op vyf zee-
mijlen van Haestings bevindt, naar de rotsen
wordt gedreven daar de machines niet meer
werken.
Britsch stoomschip verlaten.
Het jongste slaohtoffer van den storm is
het Britsche s.s. „Volumnia", metende 5000
ton, dat in het Noorden van den Atlantischen
Oceaan is verlaten toen het op het punt stond
te zinken. De uit 45 koppen bestaande be-
manning werd door een ander Britsch schip
gered.
De gevolgen te land.
Er dreigt ernstig gevaar door de overstroo-
ming van de Theems tengevolge van de lang-
ste regenperiode ooit geregistreerd.
De buitenlandsche iuchtdiensten van de
Imperial Airways zijn stopgezet. Er zijn een
aantal telefoonlijnen en telegraaflijnen ver-
niield.
De vijfde stormdag.
Het was Dinsdag de vijfde dag, dat het Zui-
den van Engeland door stormen geteisterd
werd. Te land werden windvlagen geregis
treerd van 70 tot 80 mijl (112 tot 128 K.M.)
per uur. Zondagmiddag woeien er in de
Westelijke toegangen van het Kanaal nog
winden met de kracht van een orkaan.
Verscheidene schepen waren stuurloos door
averij aan de stuurinrichting en vroegen om
sleepboothulp.
De kleine kotter „Honden Pilot" is sedert
Vrijdag buiten gebleven en heeft voortdurend
bij Dungenesse Point, waar tal van schepen
in nood hebben verkeerd. De schepen, die in
het Engelsche Kanaal in nood verkeerden,
hebben ook hulp ontvangen van de groote
Oceaanbooten.
Het Britsche s.s. Britannia" wordt door
een treiler naar Swansea gesleept, die eenige
uren in de naibijheid is gebleven v6<5r er een
tros kon worden overgebracht, tengevolge
van den storm.
Kerktoren ingestort.
Te Glasgow is tijdens een hevig onweer een
kerktoren ingestort, waardoor drie personen
ernstig" gewond werden.
Door aardverschuivingen en omgevallen
boomen is in sommige streken het spoorweg-
verkeer en het wegenverkeer gestoord.
Bcduchtheid voor overstroomingen.
Men maakt zich vooral bezorgd over den
gezwollen toestand der rivieren, die in alle
deelen van Engeland abnormaal hoog staan.
In sommige plaatsen is het verkeer gedes-
organiseerd. De bewoners der laaggelegen
streken hebben hun huizen moeten ontruimen.
De overvloedige regenval.
In het Theemsdal is in de laatste weken
schier evenveel regen gevallen als anders in
de zes wintermaanden. Er zijn 325 man spe-
ciaal aangewezen om te beletten, dat de
rivier versperd wordt. Een verdere stijging
in de eerstvolgende dagen is onvermijdelijk,
zelfs als het ophoudt met regenen. De lang-
durige droogte van dezen zomer heeft het
mogelijk gemaakt, dat de rivier den hevigen
regenval in November opnam zonder buiten
haar oevers te treden, doch de December-
regens hebben hoogwater veroorzaakt.
Een Italiaansch schip vergaan.
De emstige rampen, die Maandag gemeld
werden, waren die van het uit Glasgow af-
komstige stoomschip ,,Volumnla", dat in den
Atlantischen Oceaan te gronde ging, en van
het Italiaansche stoomschip „Chiieri", dat
voor de kust van Ushant zonk. Een Fransche
treiler redde vijf leden der bemanning van de
,,Chieri", van 41 koppen, die werden gevon-
den zich aan het wrakhout vastklemmend.
De bemanning van de „Volumnia" werd door
het stoomschip Manchester Regiment" ge
red. De kapitein van het Zweedsche stoom
schip „Frieda", welks hachelijke positie voor
Deal Maandag zorg baarde en dat thans te
Dover is binnengebracht, werd door een golf
overboord geslagen en verdronk.
Overstroomingen.
Uit vele streken van Engeland wordt mel
ding gemaakt van emstige overstroomingen.
Het water van de Theems stijgt nog steeds.
Reading is omringd door het water. Honder-
den mensdhen in Somerset zijn dakloos. De
mijnarbeid in de Forest of Dean is stopgezet.
Een groot aantal treilers vermist.
Een groot aantal treilers en tien stoom-
treilers, die alle uit de haven van Lowestoft
zijn vertrokken worden vermist. Men gelooft,
dat de eerste een deel hunner zeilen hebben
verloren en dat de andere haast geen kolen
meer hebben. Draadloos is aan de schepen op
de Noordzee gevraagd naar de vermiste trei
lers te zoeken.
Een later bericht meldt, dat negen treilers
in de haven van Lowestoft zijn teruggekeerd.
IN BELGIe.
Huizen ingestort.
Op het vliegveld te Ans, bij Luik, is de muur
van een loods omgewaaid. Een arbeider werd
onder het puin bedolven en gedood.
Te Brussel zijn in de Voorzorgstraat drie
krotwoningen ingestort; een dezer woningen
was onlangs, op bevel van de politie, ont-
ruimd. In de ingestorte huizen bevonden zich
slechts een vrouw en twee kinderen. Een der
kinderen werd gewond.
In de provincie heeft de tweede storm, die
Zondagochtend vroeg opstak, veel stoffelijke
schade teweeggebracht.
IN DUITSCHLAND.
De Eiderdijk op drie plaatsen
doorgebroken.
Tengevolge van de stormvlagen, welke Za-
terdag en Zondag hebben gewoed, is het wa
ter van de Beneden-Eider zeer hoog gestegen.
De Eiderdijk werd ten slotte door het water
overstroomd en is op drie plaatsen doorge
broken.
IN FRANKRIJK.
De storm aan de Atlantlsche kust
houdt aan.
Berichten uit Brest, Trouville en Concar-
neau melden dat de hevige storm aanhoudt,
Hij richt groote schade aan en belet alle
scheepvaart.
IN DENEMARKEN.
Een veerboot stukgeslagen.
De storm in Denemarken houdt onvermin-
derd aan. Vele stoomschepen zijn met enorme
vertraging aangekomen. Het verkeer der
spoorwegveren over de Groote en de Kleine
Belt ondervond eveneens groote vertraging. In
Nyborg werd een veerboot bij het binnenloo-
pen van de haven te pletter geslagen. Zij voer
tegen de kademuur die over een lengte van
vele meters werd geraakt.
IN AMERIKA.
Groote vertraging in de aankomst
van schepen.
Door den storm op den Westelijken Atlan
tischen Oceaan hebben dertien groote passa-
giersschepen, die Maandag of gisteren moes
ten aankomen, een vertraging van een tot drie
dagen. De .Bremen", die gisteren verwacht
werd, zal eerst morgen (Donderdag) binnen-
loopen.
MET EEN MES GESTOKEN.
De 42jarige havenarbeider W. L. uit de
Ouduaenstraat te Rotterdam heeft eenigen
tijd samengewoond met de vrouw J. van G.
De vorige week wachtte hem bij zijn thuis-
komst 'n onaangename verrassing; de vrouw
was verdwenen en met haar waren de meube-
len wag. L. is er toen op uitgetrokken om de
vrouw te zoeken. Zondagavond zag hij haar
in het caf6 van De Boer, aan het Stokvisch-
water. Hij ging naar huis en haalde een mes,
waama hy naar het caf6 terugkeerde. De
vrouw was daar in gezelschap van een man.
Er ontstond een ruzie tusschen L. en de
vrouw, waarin zich ook de medeminnaar
mengde. De twist werd bijgelegd en men
dronk gezamenltjk een glas. Van de gele
genheid, dat de medeminnaar zich even ver-
wijderde, maakte L. echter gebruik, de vrouw
met het meegebrachte mes een steek toe te
brengen ter hoogte van den rechterfheup. Na
zijn daad zette L. het op een loopen. Hij werd
door twee bezoekers nagezet, die hem juist
voor het politiebureau aan de Galerij te pak-
ken kregen. Door toegeschoten agenten van
politie werd hij gearresteerd.
De vrouw, die niet ernstig gewond was,
werd naar het ziekenhuis gebracht waar zij is
opgenomen.
VROUW DOODGEREDEN.
In de Linnaeuistraat te Amsterdam is Vry-
dagavond te omstreeks halfzeven een ernstig
ongeluk gebeurd. Op den hoek van de tweede
Van Swindenstraat wilde daar een omstreeks
50jarige vrouw oversteken naar den vlucht-
heuvel, ten einde op lijn negen te stappen. Zij
liep den rrjweg over, zonder blijkbaar acht te
slaan op een eveneens uit de richting van het
Oosterpark komenden huurauto. Hoewel de
chauffeur nog uit alle macht remde, kon een
aanrijding niet vermeden worden; de wielen
gingen haar over het lichaam en een juist
voorbijgaand geneesheer moest den dood oon-
stateeren. Wat haar identiteit betreft, hier-
omtrent was de politie Vrijdagavond laat nog
niets bekend.
Het lijk is per autobrancard van den G.G.
en G.D. naar het Binnengasthuis vervoerd.
GROOTE BRAND TE HELMOND.
Maandagnacht is te Helmond brand uitge-
broken in enkele pakhuizen, gelegen aan Laan
Vredelust nabij de Molenstraat. Door den
storm breidde het vuur zich geweldig uit. In
allerijl werd de brandweer gealarmeerd, die
spoedig ter plaatse was. Het vuur bleek te
woeden in een stal, die gebruikt werd door
den heer A. Maas en eigendom was van den
heer J. Hormans. Drie varkens en twee wa-
gens werden een prooi der vlammen.
Naast dezen stal was een pakhuis van den
heer J. Leloup gelegen, waarin de heer Bom-
beek meubelen had opgestapeld. Het vuur
tastte ook dit gebouw aan en baande zich een
weg naar een volgende opslagplaats van den
heer Bombeek, waarin eveneens meubelen
waren geborgen. Niets bleef gespaard.
Een kippenhok, met verschillende hoenders,
een kooi waarin twee vossen zaten en een
duiventil met 40 postduiven, werden ook nog
een prooi der vlammen. Hiema kon het vuur
worden gestuit.
AUTOBUS OMGESLAGEN.
Maandagmorgen is een autobus der Gelder-
sche tramwegmaatschappij, vermoedelijk door
een defect van de stuurinrichting, die meisjes
naar de Eerste Nederlandsche Kunstzijde-
fabriek vervoerde bij Laag-Keppel omgesla-
gen. De twaalf inzittende meisjes zijn alien
op 6en na door glasscherven min of meer
ernstig gewond. Alle gewonden zijn naar huis
vervoerd.
DOOR EEN BINT GEDOOD.
Op het terrein van de Eerste Nederland
sche Kunstmestfabriek te Vlaardingen waren
arbeiders bezig een kuip, gevuld met 110 K.G.
kunstmest, te openen, toen een ijzeren bint
van 300 K.G. los schoot, De 29jarige J. J. van
Dijk struikelde en kreeg de bint op zijn borst.
Hij is binnen een kwartier overleden. Hij laat
een vrouw en vier kinderen na.
ZIJN ZOON GESTOKEN.
Zaterdagnacht heeft in het Bosscherveld bij
de Sandersbrug te Maastricht zekere Willems
zijn 25jarigen zoon bij een worsteling vier
messteken toegebracht, waarvan een in de
long. De zoon is in emstigen toestand naar
het ziekenhuis gebracht.
ONWEER.
Zondagavond is te Heemskerk aan den
Kuikensweg het dubbele woonhuis van de
familie V. en P. door den bliksem getroffen.
Het dak werd daarbij ernstig beschadigd.
Maandagnamiddag omstreeks halfvijf had
op den Rijksstraatweg in het dorp Rijsoord
een auto-ongeval plaats dat geheel op reke
ning van den storm kan worden geschreven.
De 25-jarige chauffeur Van Luiven van een
autobus-onderneming die elken dag werkvolk
van Rotterdam haalt, bevond zich met 6ea
passagier op weg naar Rotterdam. Ter hoogte
van Rijsoord woei door den storm een boom
om, die juist op den wagen viel, waardoor de
carosserie van het chassis gescheiden werd.
De chauffeur kreeg een hoofdwonde en een
ernstige armfractuur. De mannelijke passa
gier bekwam geen letsel.
f 80.000 VERDWENEN.
Maandagnamiddag tegen 1 uur heeft zich
op het Koningsplein te Amsterdam een zon-
derling voorval voorgedaan. Een 16-jarige
jongen, werkzaam bij een groote bankiers-
firma aldaar, die aan verschillende kantoren
een groot bedrag aan contanten en een klei-
ner bedrag aan cheques had opgehaald, reed
volgens zijn verhaal op den hoek van de
Heerengracht, tegen een auto aan. HQ zegt,
dat hy daardoor kwam te vallen en versuft
geraakte. Zoo gedroeg hij zich ook toen hij
eerst door een man naar het trottoir werd ge
leid en daarna binnengebracht in een kunst-
handel op de Heerengracht, waar men hem
een glas water gaf, en hij wat bij kwam. Toen
verklaarde hij, dat hij zijn tasch, waarin
76.000 aan contanten (bankpapier) en 4000
aan cheques was, kwijt was. Het laatst was
hij geweest bij de firma Gillissen. Men raadde
hem aan naar de politie te gaan en aangifte
te doen van de vermissing. Aldus deed hij
ook.
De politie, die voorloopig den jongeman op
het politiebureau aan den Singel heeft vast-
gehouden, stelt een onderzoek in deze zaak in.
De commissaris van politie van dit bureau
verzoekt den heer, die dezen banklooper hulp
verleende zoomede een ieder, die nadere inlich-
tingen geven kan, zich zoo spoedig mogelijk
bekend te willen maken en bericht te willen
geven aan het naast bijzijnde politiebureau.
Behalve de heer, die den jongen heeft ge-
holpen, zouden nog een andere heer en een
meisje in de nabijheid zijn geweest en het
ongeval hebben gadegeslagen.
Hoewel in de onmiddellyke nabijheid van de
plaats, waar de jongen door den auto moet
zijn aangereden, een politieagent op post
stond, heeft deze van het ongeval niet be-
merkt. De jongen was niet gewond en ook
de fiets van den jongen was niet beschadigd.
De jongeman kon verder niets mededeelen
door welken auto hij was aangereden.
ENGELSCH POSTVLIEGTUIG ZWA.AR
BESCHADIGD.
Een Engelsch postvliegtuig, dat Zaterdag-
middag in de nabijheid van Hoechst, tenge
volge van de duisternis een noodlanding moest
doen, is bij de landing op een aardappelveld,
zwaar beschadigd. Het landingstoestel en de
middelste motor zijn vernield. Het vliegtuig.
is ter plaatse gedemonteerd. Er bevonden
zich geen passagiers aan boord. De lading
bestond uit ongeveer 600 K.G. vrachtgoed en
365 K.G. post. De bemonning, 4 koppen,
bleef ongedeerd; de postbeambte, die zich ook
aan boord bevond, zette per trein zyn reis
naar Weenen voort.
HET SPOORWEGONGELUK BIJ
NAMEN.
Bij den ingang van het spoorwegstation te
Namen is Dinsdagochtend even vdor zeven uur
een vreeselijk spoorwegongeluk gebeurd.
Wegens een defect aan de remmen is de trein
BrusselAarlen, die omstreeks zes uur uit
Brussel was vertrokken, met ontzettende
snelheid van de helling tusschen het hooge
plateau van Gembloers en de vallei van de
Maas te Namen naar beneden gereden. Bij
den ingang van het station kantelde de loco-
motief en werden drie volgende wagens vol
passagiers letterlijk versplinterd. Ook de rest
van den trein ontspoorde. Hartverscheurende
kreten stegen van uit het puin op. Onmid-
dellijk snelde het stationspersoneel toe, terwijl
ook verscheidene geneesheeren spoedig ter
plaatse kwamen. Volgens een eerste bericht
zouden achttien personen dood van onder de
overblijfselen van den trein zijn opgehaald,
maar later deelde de Nationale Maatschappij
der Belgische Spoorwegen mede, dat het aan
tal dooden, waaronder zich ook de machinist
en de chef-trein-conducteur bevinden, negen
bedraagt. Vijf-en-zeventig personen liepen
verwondingen op. Een der gewonden was
spoedig overleden, waardoor het aantal doo
den tot tien is gestegen. Veertien gekwetsten
verkeeren in stervensgevaar. Onder de doo
den en gewonden zijn tot dusver geen vreem-
delingen. Het spoorwegverkeer op de lijn
BrusselLuxemburg is tengevolge van deze
ramp geheel gestremcT
Zondagavond heeft op het perron te Hoom
een treurig ongeval plaats gehad. De heer H.
Sindram ging met zijn zoon naar den voetbal-
wedstryd te Amsterdam, waarbij laatstge-
noemde vermoedelijk te licht langs een aan-
komenden trein heeft geloopen, met het ge
volg, dat hij werd gegrepen en met een ver-
brijzelde hand en een gapende hoofdwonde
werd opgenomen. De verwondingen waren
van dien aard, dat de arm gedeeltelijk moest
worden geamputeerd.
Voor Gent: 9 Dec. Eng. s.s. ROSALIE,
130, ledig, Londen; Eng. s.s. CHARLUS, 177,
ledig, Londen; Duitsch s.s. FRIECKA, 1583,
ledig, Duinkerken; Duitsch s.s. HEINRICH
AR, 813, ledig, Rouaan; Relg. s.s. JAN VAN
RIJSWIJK, 696, ledig, New-Castle; Eng. s.s.
WHARFE, 387, stukg., Goole.
10 Dec. Duitsch s.s. ARNOLD KOEPKE,
430, hout, Stolpmunde; Duitsch s.s. .HERMA,
311, ledig, Rotterdam.
Van Gent: 9 Dec. Eng. s.s. BELLE MA
RIE, 1211, ledig, New-Castle; Eng. s.s.
BARON AILSA, 1428, ledig, Tyne.
10 Dec. Grieksch s.s. GARDELAHI, 1431,
ledig, Antwerpen; Noorsch s.s. FIORELLA,
769, ledig, Antw.; Eng. s.s. ALLIE, 738, ijzer,
Port Talbot; Eng. s.s. SHILDON, 1215, ledig,
Dunston; Duitsch s.s. BORKUM, 652, ledig,
Hamburg; Lett. s.s. BIRUTA, 1091, ledig,
Gdynia; Eng. s.s. WALLSEND, 1739, ledig,
Tyne; Grieksch s.s. DESPINA LEMOS, 1895,
ledig, Sunderland; Eng. s.s. CHARLUS, 177,
fosfaat, Invergardi; Eng. s.s. ROSALIE, 130,
fosfaat, New-Castle; Eng. s.s. DONA ISA
BEL, 210, yzer, Middlesborough.
s.s. HELENA van Swansea naar Duinkerken
paseerde 11 dezer Lands End.
s.s. MAGDALENA in lossing te Kambo.
s.s. TERNEUZEN in lading te Bilbao voor
Rotterdam.
Amsterdam, 11 December 1929.
Londen 12,09 12,10
Berlijp 59,30 59,32%
Parijs 9,70 9,75
Brussel 34,67 34,69
Weenen (100 sh.) 34,85 34,90
Vreemd Bankpapier.
Duitsch 59,30 59,32%
Fransch 9,70 9,75
Belgisch 6,92 6,95
Oostenryksch (100 sh.) 34,85 34,90