ALGEHEEN NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN.
SMi -is da
Sesia Twd&ode
FRISO-BAAI
No 8063.
Vrijdag 6 Mei 1927
67e Jaargang
DRANK WET.
Het Boeddhisme.
i
ABf)NN£MtNTSPRIJS
EEESTE BLAD.
B INNENIAND.
50-40-35-30 ef.L
per/2 pond
Best- en nich duur^Sfj
wKEaaKmmmtemmmmmmHmmmmmmanmsmm
COURANT
Voor binnen Ter Neuzen f 1,40 per 3 maanden - Voor buiten Ter Neuzen fr. per post f 1.8U per 3 maanden - Bij vooruitbetaling ir. per post /thou ps, ,aa.
Voor 't buiteniand f 2,70 per 3 maanden franco per post Abonnementen voor t buitenland alleen bit vooruitbetaling.
DI4 blad verschijnt iederen ittaandag-, Woensdag- en VHjdagavond.
KJCuaL. tjftj.
Burgemeester en Wethouders van TER NEUZEN
brengen ingevolge artikel 37, juncto artikel 12 eerste
li<l der Drankwet, ter openbare keunis, dat bij hen
is ingekomen een verzoek om verlof voor den ver-
koop van alcohothoiidenden drank anderen dan
sterken drank van WILHELMINA ADRIANA SCHIE-
M AN geb VAN DER HOOFT, londer beroep wonende
te Ter Neuzen, voor het vooriokaal van het perceel
de Feijterstaaat no. 43.
Binnen twee weken nadat deze bekendinaking is
geschied, kan ieder tegen het verleenen van het
verlof schriftelijk bezwaren indienen bij Burgemeester
en Wethouders.
Ter Neuzen, den 5 Mei 1927.
Burgemeester en Wethouders voornoemd,
J. HU1Z1NGA, Burgemeester.
B. I. ZONNEVIJLLE, Secretaris.
II.
Voor de leer van het Boeddhisme
staan ons meer vertrouwbare bronnen ten
dienste dan voor ihet leven van zijn
sfcic'hter de dnie Pitaka's kunnen wel niet
vroeger gesteld worden dan het concilie
van Asoka (250 voor Chr.), te Patna
gehouden, maar <een groot deel van den
inihoud dezer geschriften is toch stellig
van veel ouderen datum. De Boeddha
had zijn leer zelf cje'heel en al uitgewerkt
voor den aanvang nog van zijn zeniding.
En dezie leer bleef vrij zuiver bewaard
door de eeuwen heen, en komt -wat de
natuur des menschen en de betrekking tot
de ons omringende wereld betreft op
het volgende neer:
Het vraagstuk van den oorsprong aller
dringen tracht het Boeddhisme niet op te
lessen. Het kent aan de stoffelijke we
reld en de in haar levendie bewuste wezens
een werkelijk bestaan toe; alles is hier on-
derworpen aan de wetten van oorzaak en
gevolg, en alles verandert. Er is geen
enkele plants, waar deze wet niet heerscht;
er wordt ook niet geloofd in hemel of hel
in den gebruikelijken zin. Wel zijn er
werelden, door engelen bewoond, maar
deze engelen zijn sterfelijk en ook die
werelden gaan voorlbij. De geheele kos-
mos streeft echter voortdurend naar ver-
nieuWing, naar hernieuwing, hij doorloopt
een reeks van omwentelingen, wier begin
en einde nooit bekend zullen zijn. Het is
alleen uit onwetendheid en zelffoegooche-
ling, dat een schepsel zich verlustigt in
den droom: een van anderen onderschei-
den en op-zich-zelf-staand wezen te zijn.
De wijiziging, nu door het Boeddhisme
in de leer der zielsverhuizing gebracht,
was een nood'zaikelijk uitvloeisel van de
oudste Boeddhistische stellingen over de
natuur der zelfbewuste wezens. Deze lee-
ren namelijk, dat de mensch uit een ver
eeniging van verschillende eigenschappen
of hoedanig'heden bestaat, van welke geen
ertkele met het Hindoesche of ook met het
moderne begrip van „ziel" overeenkomt.
Het zijn zinnelijke gewaarwordingen, ver-
standelijke ver.mog'ens, men zou ze ook
(en misschien nog beter) kunnen noemen;
aggregaties.
Daar zijn dan vooreerst de zinnelijke
eigenschappen of attributen, 28 in ^etal,
4 elememten (aarde, water, vuur, licht),
de 5 zetels van zintuigen (oog, oor, neus,
tong, lichaam), 5 eigenschappen der stol
(vorm, geluid, reuk, smaalk, vastheid),
2 gesilachten, 3 hoofdeigenschappen (den-
ken, leven, ruimte), 2 gemeenschapsmid-
delen (gebaren-ma'ken en spreken), en
de 7 hoedianigheden van levende licha-
men: lic'htheid, elasticiteit, accomodatie,
aa ntrek ki i) g sv e r m o g end u.u rzaa m h e i d
veranderlijkiheid en verzwakking.
Dan in de tweede plaats zijn er de ge-
waarwordingenin 6 klassen verdeeld, die
der vijf zintuigen en van den geest (ge-
heugen), en die word en weer elk verdeeld
in drie (dus 18 in 't geheel) naarmate
ieder dezer klassen aiangenaam, onaange-
naam of geen van beiden is.
In de deride plaats zijn er de afgetrok-
ken begrippen, zes in getal, die overeen-
komen met de zes klassen der gewaar-
wordingen. En voorts zijn er de richtin-
gen van den geest, men zou kunnen zeg-
gen: geestelijke en zedelijike praedisposi-
ties, in maar eventjes 52 afdeelingen, en
is daar tenslotte nog het Denken of de
Rede.
Geen enkel dezer bestanddeelen en ver-
mogens, noch een hunner groepen is on-
veranderlij'k. De ziel staat en blijft buiten
dat alles. Ja, het geloof in zichzelf of aan
een ziel wordt zoo bepaald als een erge
iketterij aangemerkt, dat twee welbekende
woorden worden gebezigd om het als zoo-
danig te brandtmerken. Het eerste is
..Sakkayadittlhid.w z.: ,,de ketterij der
persoonlijkbeid", een der drie hoofddwa-
lingen, terwijl de beide andere dwalingen
zijn: twijfgl en geloof in de kracht van
kerkgebruiken en kerkelijke ceremonien.
Het andere woord is: ,,attavad.a", d.w.z.
de leer van de ziel of van het IK en dit
wordt beschouwd als een sc'hakel uit den
keten van oorzalken, die het kwaad doen
ontstaan. Het Ibehoort met de zinnelijk-
heid, met ketterij, en het geloof in de
kracht van riten en plechtigheden tot de
vier Upanadas, dat zijn die d'ingen, die de
onmiddel'lijke oorzaken zij.n van het ge-
boren-worden, van het verval, van dood,
lijden, pijn, verdriet en wanlhoop.
Het geloof bleef in het Boeddhisme be-
houden, omdat het het lijden der men
schen in dit aardsc'h bestaan afleidde uit
een zedelijk'e oorzaak. En daar het
Boeddhisme het bestaan eener ziel niet
anag, noch wil laanmemen, moest het den
ver'bindingsketen, de brug tusschen het
eene en andere leven ergens elders zoe-
ken. Hiertoe en tevens om de zedelijke
oorzaak te redden, nam het Boeddhisme
de toevlucht tot het wanhopige mididel
van een verborgenheid: de leer van het
Karma, een der vier mysterien van het
Boeddhisme.
Dit Karma is de leer, dat, zoodra een
met zintuigen begaafd wezen (mensch,
dier of engel) sterft, er een nieuw wezen
wordt voortgebracht, dat de verdienste of
schuld van het gestorven wezen draagt
Dat nieuwe wezen is dan natuurlijk geen
nieuwe ziel, maar een nieuw ,,stel eigen
schappen". De Karma van het voor-
malig levend wezen bepaalt dan de plaats,
den aard en de toekomst van dit nieuwe
wezen.
1 De waarheid, die aan dit ,,mysterie'
ten grondslag ligt, is dezelfde als die,
waarop het wijd en zijd verbreid geloof
in een noodlot berust. Het noodlot is niet
zedelijlk (het is nodh zedelijk, noch onze-
delijk), en het is een inbreak op de wet,
dat ieder gevolg zijn oorzaak heeft; de
leer van Karma daarentegen neemt een
zedelijke oorzaak aan voor de gevolgen,
die men hier tracht te verklaren. Maar
beide berusten op de waarneming van
het feit, dat geluk, en ongeluk in dit leven
den menschen toebedeeld zijn, zonder hun
zedelijke hoedanigheden volgens de heer-
schende begrippen van goed en kwaaJ
eenigszins in aanmerking te nemen. Wij
zouden het ook zoo kunnen zeggen: Wie
in noodlot gelooft, kan en main zich nog
j troosten met de toekomst; wie in Karma
gelooft, zegt: „dit is mijn eigen werk", en
hij verwijdert al dadelijk alle gedachte
aan onrechtvaardigiheid door aan te ne
men, dat er in het onbekende verleden
een oorzaak voor zijn lijden moet he'bben
bestaan. Karma vermijdt deze twee
1 uitersten: het bijgeloof van hen, wi)
1 spreken hier natuurlijk nu in Boeddhisten-
taal! die nog in een afzonderlijke be-
staan van de ziel gelooven, en de ongods-
dienstige meening van hen, die niet aan
nemen, dat er op zedelijk gebied recht-
vaardigiheid en vergeldfng bestaat.
Zoo is dan dit wel te begrijpen in en
uit het Boeddhistische dogma, dat geen
uitwendiige macht de vrucht van s men-
schen daden kan te niet doen en dat deze
hun voile, aang'ename, of ook smartelijke
j uitwerking moeten hebben. De eigenaar-
digheid is deze, dat de gevolgen van wat
een mensch is en doet zich niiet opzichzelf
- openbaren, doch zich concentreeren op de
vorming van een nieuw wezen.
Den strijd om verlidht te worden neemt
dus ieder daar op zich, waar hem de
voorgangers hebben gestaakt. De echte
Boeddhistische heilige besmet daarom de
zuiverheid der zelfverloochening niet door
voor zichzelf geluk na te gaan jagen in
een toekomstig leven. Het zoeken van
gelulk op aarde, of van het geluk in een
•betere wereld de Boeddhist vindt de
een'e hoop al even dwaas als de andere,
en hij zegt: ,,Laat toch dit ijidele, dwaze
verlangen naar persoonlijk geluk varen!"
Volgens hem spruiten al die verlangens
slechts voort uit onwetendheid, en baren
z'e niets dan zonde, die weer smart ver-
oorzaakt. Niets is dus eeuwig, de wereld
gaat voorbij; alles wordt".
En de Boeddhist heeft niet gezien, hoe
ook zijn Karma niets is dan een bloot
woord!
Wat zijn nu de Paden, die tot de hei-
ligheid voeren?
De vier verheven waarheden komen.
zeer verkort, hierop neer:
I. Geboorte en die vijf skandahs: ver
val, ziekte, dood, het in aanraking komen
met onaangename, maar ook het in aan
raking komen met aangename gewaar-
wordingen het voer.t alles tot lijden en
smart.
II. De sterke prikkeling, die op de
gewaarwording volgt, zelfbedrog en ge-
hechtheid aan het leven, dit alles veroor-
ZEiakt een hevige smaohtende dorst, diie
zich tot zinnelijkheid en een verlangen
naar een toekomenid leven of tot sterke
liefde voor deze tegenwoordige wereld
ontwikkelt en zoo de bron van alle lijden
is of wordt.
III. Deze liefde tot het leven moet uit-
geroeid, die verachtelijke dorst moet
overwonnen worden, en dan zullen de
smarten wegvallen, gelij'k het water af-
drupt van een lotus-blad.
IV Slechts een weg leidt tot dit doel,
het ..Verheven Pad" van een deugdzaam
en nadenkend leven. En dit rniddel des
beihouds is niet slechts vervat in een al-
gemeene vermaning om goed te zijn, doch
het vindt zijn uitdrukking in de vier
paden. Deze vier paden zijn:
1de bekeering, die een gevolg is van
de gemeenschap met goeden, het hooren
naar de wet, het verlidhte nadenken en
de betrachting van de dcugd;
2. het pad van hen, die een heiligen
en vasten wensch koest, ren: slechts een-
maal in deze wereld te willen terugkeeren.
Want den eenmaal hekeenden mensch ge-
lukt het om begeerlijkheid, haat en zelf
bedrog tot een minimum te beperken;
3. het pad van hen, die nooit meer
op deze wereld wenschen terug te keeren;
dat zijn dan zij, die de laatste overblijf-
selen van zinnelijkheid en kwaadwiiliig-
heid hebben vernietigid;
4. het pad der heiligen of Arahats,
op welk pad de heilige van alle verlangen
naar een stoffelij'k of ook onstoffelijk be
staan, van alien hoogmoed, van alle
eigengerechtigheid en van alle onkunde
verlost wordt.
Tien zonden zijn er dan overwonnen:
zelfbegoocheling, twijfel, hechten aan
vormen, vleeschelijike lusten, haat, liefde
tot het aardsche, verlangen naar een
leven in den hemel, Ihoogmoed, eigen-
gerechtigheid en onwetendheid. Wie de
eerste vijf dezer ketenen of zonden over
wonnen heeft, wordt een Arahat, na
overwinning van het tweede vijftal wordt
men Asekha, en komt dus in den toestand
van Nirvana.
Hij, die aan het einde van het Pad ~e-
komeo is, kent geen verdriet meer. Zelfs
de goden zijn jaloersch op zoo iemand.
Voor den zoodanigie houden alle geboor-
ten op, zijn geheele Karma is dan uiit-
geput.
Nirvana is dus de uitroeii'ng van den
zondigen, steeds nieuwe verlangens op-
wekkenden toestand van geest en hart,
d,ie anders, volgens de groote verborgen
heid van Kanma, weer de oorzaak van
een nieuw, persoonlijk leven zoude zijn.
Aan het Boeddhistisch brprip van heilia-
heid is te eenen male vreemd het denk-
beeld van liefde tot en eenbiedig ontzag
voor een ^ersoonlijk Schep^er, wiens na-
bijheid men zou gevoelen. Nirvana is het
hoogste goed der Boeddbisten, maar het
beteekent niet (zooals men wel eens
zegt): vernietiging, neen, het beteekent:
uitlblusscihing en totale afwezigheid van
de drie vlammen van den hartstocht.
In een slotartikel hopen wij nog iets te
zeggen over de zedelijke voorschriften
van het Boeddhisme, over de orde der
bedelmonniken, over de ontwikkeling van
zijn leer en over zijn geschiedenis.
RUSSISCHE SCHULDEN.
Dr. D. J. H.ulsihoff Pol, voorzitter Ef-
fectenbescherming, schrijft in ,,Het Huis-
gezin";
Nu zal het moeten zijn, of nooit. In
Frankrijk hebben meer dan een millioen
ihouders van Russische schulden zich ver-
eenigd en voortdurend met hun regeering
overleg gepleegd. Het gevolg is, naar
berichten in de dagbladen ons mededee-
len, dat de^onderhandelingen eenigszins
vasteren vorin beginnen te krijgen. Eerst
zullen de oude schulden erkend en be-
taald worden, daarna krijgen de sovjets
wellicht hanidelscredieten, waardoor ar-
beid'sverruimdng in Frankrijk ontstaat.
Zoo hopen wij dat het ook in Nederlanid
gaan zal.
Van daar dan ook dat wij de Neder-
landsche beleggeirs opriepen tot een ge-
zamenlijke actie, doch ontvingen niet meer
dan ruim duizend adhaesie betuiginaen.
Wat is dit cijfer in vergelijk met het
Fransche millioen. Men sluit zich bij ons
niet aan, blijft onverschillig, denkt dat
anderen het werk wel zullen doen, of
denkt dat het toch wel terecht zal komen.
Laten wij wat het laatste betreft, u ver-
tellen, dat onze vetreeniging ,,Effectenbe-
scherming' die lin deze voor u op zal
treden, een onderhoud heeft aanuevraagd
met de Nederlandsche delegatie der In
ternationale economische conference te
Geneve, teneinde de belangen van den
gedupeeriden belegger mondeling toe te
lichten. Men kon ons echter niet ontvan-
gen wegens vertrek naar het buitenland,
zou echter de door ons gezonden stukken
wel lezen. Zoo wordt de belegger als een
waardeloos iets behandeld, maar laten
wij er dadelijk aan toevoegen, dat door
zijn lauiwheid en laksheid hij oo'k niet
beter verdient.
Beleggers in Russische fondsen, be-
grijpt dat zoowel deze weigering als het
feit dat Duitsche fondsen toch door
Nederlandsche banken in ons land wor
den geplaatst niettegenstaande zij voor de
beursnoteering zijn uitgesloten tot een
betere regeling met Nederlandsche beleg
gers wordt getroffen, bewijzen dat gij op
u zelf zijt aangewezen.
Sluit u dus aaneen. Wij zullen den
Minister van Financien vragen geen
nieurwe ,,Russen" in ons land toe te laten,
voordat een regeling is getroffen voor de
betaling der oude schulden. Mocht ge u
niet, in uw eigen belang willen aansluiten,
denkt dan aan de hondenden weduwen
en weezen en gepensionneerden, die van
de rente van een klein kapitaaltje moe
ten leven, waarvan een belangrijk gedeel-
te wordt gevonmd door ,,Russen" en
doet het dan voor hen.
Nogmaals beleggers vereenigt u
aarzelt niet, stelt niet uit, de tijd dringt.
Het is een Nederlandsch belang waarvoor
ge opkomt. Zenidt dus per omgaande een
kaartje of briefkaart, met volledig adres,
aan een deir volgende adressen van be-
stuursleden onzer vereeniioing: van Len-
nepweg 18, van Boetzelaerlaan 75, Papa-
verhof 32, Koninginnegxacht 38, van Die-
menstraat 170, Billitonstraat 22. Alle Den
Haag.
IN GEZONDEN MEDEDEELINGEN.
INGEZONDEN MEDEDEELINGEN.
Om den haarbodem geheel vrij
te maken en vrij te houden van
de hinderlijke en den haaruitval
bevorderende roos, is het de
beste methode zoo nu en dan met
devingertoppen slechts een weinig
Purol goed in de hoofdhuid te
wrijven. Hoofdhuid en haar ne
men Purol snel in zich op, zoo-
dat er geen spoor van eenig vet
in het haar achterblijftdit wordt
alleen zachter en handelbaarder,
en blijft daardoor onberispelijk
zitten.
Purol in Doozen 30, 60, Tube 80 cent.
Bij Apoth. en Drogisten.
TER NEUZEN, 6 Mei 1927.
AFD. ZEEUWSCH-VLAANDEREN
VAN DEN POLITIEBOND.
Naar men ons meedeelt hield genoemde
vereeniging jl. Woensdag in het politie-
bureau afhier een huishoudelijke vergade-
ring. Aanwezig waren 10 leden. De voor
zitter, de heer M. C. Hack, inspecteur
van politie te Ter Neuzen, opende de
vergaidering, met een woord van welkom,
in het bij<zon>der gericht tot de heeren J.
Griep, gemeenteveldwachter, en J. van de
Velde, marechaussee, beide te Axel, die
als lid werden toegelaten. Vooral de
aanwezigheid van rijkspolitie was den
voorzitter aangenaam, aangezien daaruit
blijkt van een meeleven met de afdee-
ling en den Alg. Ned. Politiebond. Hij
hoopt dat de afdeeling, die thans 14 leden
telt, moge groeien en bloeien.
Bij de verkiezing van bestuursleden
werden benoemd de heeren M. C. Hack,
voornoemd, voorzitter, G. W. Verbiezen,
agent van politie te Ter Neuzen, vice-
voorzitter, A. M. Verpoorte, agent van
politie te Sluiskil, secretaris, van de
elide, marechaussee te Axel, penning-
meester, V. van Aert, gemeenteveldwach-
,ter te Hoofdplaat, plaatsverv. bestuurslid.
Het huishoudelijk reglement werd met
algemeene stemmen vastigesteld en zal ter
goedkeuring aan het prov. bestuur in
Zeeland worden opgezonden.
Als afgevaardigde naar de eerstvolgen-
de Prov. yergadering werd benoemd de
heer J. Witte, agent van politie te Ter
Neuzen, en als plaatsvervanger de heer
Aert, voornoemd.
De contribute werd bepaald op 1
per lid en per jaar, terwijl werd besloten
dat de eerstvolgende vergadering te
IJzendijke zal worden gehouden.
TOONBELGEZELSCHAP
H. CASPEELE.
Indien we het vergevorderd seizoen in
aanmerking nemen was de jl. Woensdag
in het Concert- en Bioscoopgebouw door
het gezelschap van den heer Henri Cas-
peele gegeven tooneelvoorstelling goed
bezet en met de opvoering van ,,Gijs
Knol kluchtspel in 4 bedrijven, werd
voldaan aan hetgeen was beloofd1: men
kon eens hartelijk uitlachen De wijze
waarop de heer Maurits Wauters de
titelrol uitbeeldde was iboven alien lof, en
in het tafreeltje in de kazerne, waar de
soldaten een tooneeluitvoering houden.
kreeg hij ook een goede gelegenheid om
te laten zien, dat hij de danskunst ver-
staat. De verschillende dames en heeren
die vender in dit stuk optraden werkten
goed mee tot het slagen van het geheel.
De vertooning van deze dolle kluchit heeft
dan ook alien een bijzonder vroolijken
avond bezorgd, die door een deel der be-
zoekers nog eenigen tijd werd voortgezet
op het bal, waarmede dezie avond werd
besloten.
I
TEGEN TE SNELLE RIfDERS.
Klachten over de groote vaart waar
mede automobielen en motorrijders Sluis-
kil passeeren, hebben er vermoedelijk toe-
geleid, dat daar eens controle gehouden
is. Dit geschiedde gister vanwege de
brigade marechaussee van Sas van Gent.
Verschillende processen-verbaal waren
diaarvan het gevolg. Naar verluiidt waren
er die de toegelaten snelheid (20 K.M.)
met Ihet tweevoud overschreden.
POSTZEGELS.
Naar aanleid'ing van het door haar aan
den Minister van Waterstaat gericht
adres, betreffende de uitgifte van her-
dehkingszegels, ter gelegenheid van den
75sten jaardag van den Nederlandschen
postzegel, ontving de postzegelvereeni-
ging Zeeuwsch-Vlaanderen van Zijne
Excellentie bericht, dat niet zal worden
overgegaan tot de uitgifte van 22 her-
denkingszegels, maar evenmin tot die der
4 door de vereeniging gevraagde, vermits
zoodanigie uitgifte in den loop van het
jaar, naast de Roode Kruispostzegels en
de Weldadigbeidspostzegels, te veel be-
slommerin^en voor den rvostdienst zou
veroorzaken en ibovendien voor den aan-
maak, naast de genoemde series, niet vol-
doende tijd beschikbaar is.
VRACHTAUTO VERBRAND.
Gisteravond is een vrachtauto uit Oost-
burg, waarmede een inboedel naar hier
was overgebracht, in den Koninginne-
polder in brand gieraakt en verbrand. De
bestuurder, de zoon van den heer M. van
Dixhoorn, die van Oostburg naar hier is
verhuisd, wist er tijdig uit te springen en
kwam er zonder letsel af.
LANDBOL WTEMOONSTELLING
TE HULST.
Het laat z'ch aanzien, dat de historische
afdeeling van de tentoocstelliDg eene zeer
belangrgke plaats gaatinnemen. Van ver
schillende zjjde is reeds toezegging gedaan,
dat oude voor de geschiedenis dezer streek
belangrgke voorwerpen en kunststukken>
zullen afgestaan worden o.m. zal eene om-
vangrijke collectie schilderijen door eene
der vooraanstaande Hulstersche families ter
bescbikkiDg ges eld worden.
Verder kan medegedeeld worden, dat t< t
ver in het Noorden van ons lat d en tot
diep in Belgie blijken van belangstelling
zijn waargenomen voor den histor;sehen
optocht, welke bij gelegenheid dezer ten-
tentoonstelling zal gehouden worden en
welke uit de gegevens van de alleroudste,
tot hiertoe nog weinig bekende geecivied-
bronnen uit het archief van Hulst .sal
samengesteld wordea. Voor de Zeeawseh'-
Viamingen en vo >r de du'zend n vreemde
lingen zal dan een schouwspel worden
vertoond, dat voor den geest rc ept den zeer
belangwekkenden tijd van de 14e eeuw,
welke voor deze gewesten van beslist meer
dan gewone be'eekenis was.
Van par iculiere zijde zijn reeds toezeg-
gingen gedaan tot fioantierlen steun voor
de uitwerking van den historischen optocht.
Hierdoor zal men cok in staat gesteld
worden om te overwegen bij die gelegen
heid middeleeuwsche muziek ten gehoore
te brengen en middele uwsche dansen te
vertoonen.
Met de uitvoering van de historische
afdeeling zijn nu twee comm ssies belast.
In de hoofdeommissie hebben zitting, resp.
als voorz. en seer, de Zeer Eerw Heer
Fr. Vermeulen en de heer Mr. J. Lambooy
SLUISKIL.
Naar wij vernemen is do-or de feest-
commissie alhier besloten op 14 en 15
Augustus aanstaande een baankoers en
verschillende feestelijkheden te organisee-
ren, voor opluistering waarvan eenige
muziekgezelschappen zullen worden uit-
genoodigd.
SAS VAN GENT.
Collecte Drentsche Veenkind.
Door het dam e scorn it e, dat zich op ver
zoek van het college van B. en W. belast
heeft met de inzameling van gelden ten
bate van het Drentsche veenkind is een
bedrag van f 118,87 afgedragen.
Hierbij is niet inbegrepen eene kleine
aanvulling, die nog in de Zandstraat ge-
collecteerd is ge'wonden, zoodat gezegd
mag worden, dat in ronde cijfers een be
drag van ongeveer f 120, aan het natio-
nale comite zal kunnen worden toegezon-
den. Ditmaal zal er ten bate van deze
philantropisclhe zaak heel wat meer in het