ALGEMEEN NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANPLREN.
NIEMEIJERS
NIEMEIJERS
No. 7945
Vrijdag 30 Juli 1926
66e Jaargang
HIHPEBWET.
Bij IHIuggebeten
ABOHNEMENTSPRIJS:
B
BINNENLANP.
BUITENLAND.
buitenland J /,/u per j maanaen irancu pei hu;"-
Dit blad verschijnt iederen IKaandag-, Woensdag- en Vrijdagavond.
HET NEDERLANDSCH—BELGISCH
VERDRAG.
Oud-minister prof. dr. baron Descamps
David heett, namens de commissie voor
Buitenlandsche Zaken, uit den Belgischen
Senaat, een rapport ingedieud nopens het
ontwerp van wet tot goedkeuring van het
tractaat ter herz:ening van het op 19 April
1839 te Londen tusschen Nederland en
Belgie onderteekend ve drag.
De rapporteur wijst er op. zooals uit de
„Msb." blijkt, dat het. Ned.-Belgische Ver-
drag, zooals de Kamer het heeft gosdge-
keurd in een loyalen geest, op gelukkige
wijze moet iqjdragen tot het uitbrei ten van
de vrije simenwerking tusschen Nederland
en Belgie, twee landen, die op elkaaraan
gewezen zijn en die op viiend-chappelijke
wijze, ten bat-) van het eigen *e!zijn, het
hunne kunuen bijiragen in het belacg van
de welvaart en den vrede.
Uitvoerig zet baron Descamps de voor-
geschiedenis van het tractaat uiteen, de
bijzo< derheden zijner hepalingen betreff-nde
de militaire vetdediging, van Limburg. die
van de Schelde, het economiseh gedeelte
en de kanalen-kwestie, om dan te komen
tot de volgende conclusie.
wYan een tractraat zooals het aan uw
goedkeuring vooigelegde, mag, noch op
politiek, noch op economiseh gebied, vol
ledige bevrediging verwacht worden.
Belg e heeft op politiek terrein zekere
concessies gedaan, die het als van groot
belang beschouwde voor de veiligheid van
zijn grenzen. Maar noch van de Neder-
landsche gedelegeerden, noch van de andere
leden van de commissie van XIV kreeg
het de medewrrking, die het had verwacht
Het aanvaardt thans loyaal de bepaling
van het huidige tractaat en vindt er een
minrelijke schikking in van vraagstukken,
die zonder dit tractaat onopgelost zouden
blijven.
Het is van oordeel, dat zekere contesta-
ties, d;e tot in den laatsten tijd nadeelig
zijn geweest voor de Nederlandsch Belgische
betrekkingen, plaats moeten maken voor
een politiek van wederzjjdschen eerbied,
wederzijdsch vertrouwen en van een vriend-
schapp-lijke toenadering door een steeds
toenemende belangengemeenschap.
Op economiseh gebied is het voor beide
landen van belang, dat alle aangelegenheden
betreffende de verbetering der waterwegen
geregeld word°n volgens vaste en redelijke
bepalingen, die gemakkelijk kunnen worden
toegepast.
Tusschen beide is maar een politiek moge-
lijk en wel deze, die ze leidt raar de ge-
mepnschappelpke uitbreiding hunner rijke
hulphronnen en dan verder in de wereld
de belangen van den vrede en de beschaving
te dienen.
Ook op grond daarvan, raadt de senato-
riale commissie van buitenlandsche zaken
de goedkeuring van het huidige trac
traat aan.
Bij de behandeling, in den Senaat, zeide
minister Vandervelde het overbodig te
achten, na het rapport van baron Descamps,
dat op zoo gelukkige wjjze bet verslag van
Van Cauwelaert completeert, in andere
woorden de verklaringen te herhalen, door
hem in de Kamer afgelegd. Spreker ver-
heugde zich er over, dat men in Nederland
wel wilde toegeven, dat d»ze verklaringen
duidelijk en eerlijk waren. Van economiseh
standpunt hecht Belgie het boogste lelang
aan een vriendschappelijk accoord met
Nederland in zake het >egime van de Schelde
en de verbinding door water tusschen
Antwerpen en den Rijn. Van politiek
standpoint is het, indien zulks nog hoeft
te wot den gezegd, zonder bijbedoelingen
of voorbehoud, dat de Be'gische regeeriDg
de oplossingen heeft aanvaard. welke alle
overdiacht van grondgebied of i ternationa'e
servituten uitsluiten.
Spreker zeide verder, dat Belgie zich
daarbij houdt aan artikel 6 van het trac
taat van 19 Ap'il 1839, waarbjj beide
partijen voor eeuwig afzagen van alle
territoriale aanspraken op grondgebied,
gelegen binnen elkanders Grenzen. Ook
verklaarde hij nog in antweord op door
het Kamerlid Herman Vos gestelde vragen
dat, wat de Wieling-m betreft, beide Staten
bij brieven, 3 April 1925 tusschen de
ministers van buitenlandsche zaken ge
wisseld, overeen kwamen, deze kwestie
buiien de gesloten overeenkomsten te laten.
Wat de kwestie van de vrije v*art der
Be gische ooOog-schepen in de Schelde
betreft, deze is niet opgelost, maar heeft
ook net het belang dat sommigen er aan
hechUn. Belgie heeft geen vloot meer en
bij een verdedigingsoorlog zouden de meeste
ge^ alien toch onder toepassing vallen van
het pact van den Volkentond, waarvan ook
Nederland lid is De minister besloot zijn
rede met de hoop uit te spreken dat het
nieuwe verdrag veel zal bjjdragen tot ver
betering van de betrtkkingen van beide
Staten.
Het BoDdstestuur van den Nationalen
Bond van handels- en kantoorbedienden
„Mercurius" heeft een adres gezonden aan
de Tweede Kamer, waarin het opmerkt,
dat het in het belang deigenen, die in
hacdel en scherpvaart hun bestaan vinder,
een herziening van bet verdrag in hooge
mate wensehelijk acht, en verzoekt te be
vorderen dat de onderhandelingen worden
heropend.
NE ERLAND IN OPBOUW.
De economische toestand van ons land
doet thans denken aan die stadsgedeelten,
waar huizenblokken zijn weggeruimd voor
het maken van een oreeden verkeersweg.
Kolossale gebouwen zuilen er langs komen
waarvan men nog nauwelijks de bestemming
weet. Het geweldige internatioLale vtrkeer
dat. van den weg gebruik moet maken, ziet
men nog aileen in de toekomst.
Nederland begint, evenals dit in de lie
eeuw het geval was, weder internationaal
te zien. Berlage bouwt in Lun^en waar
vroeger de vreeuidelingeu werden weggeke-
ken, V ssering werd te hulp geroepen bij
het invoeren v, n den gouden standaard in
Zuid-Afrika. Prof. Bruins ontwerpt mede
den grondslag vo.r Duitschlands weder-
opbouwZimmerman en Van Ggn redden
Oosteurijk van financieelen ondergang;
Kroiler heeft het onder voorzitterschap
dat feitelijk de leiding zal zijn aanvaard
van de internationaie iconomische c nfe-
rentie.
Onze vliegers baanden een nieuwen ver
keersweg om de wereld. Oeze waterbouw-
kundigen ondersch iden zich in China
onze ii dustrie levert een der grootste ijs-
brekers en den grootsten baggermolen ter
wereldbouwt schepen voor Engeland.
Onze vissch rii exporteerde in 1926 voor
het eerst naar Polen en de Balkan-Staten
we noemen si chts eukele voorbeeldm.
Aan v olkeLConterenties in internationaie
regelingi n neemt Nederland in toenemende
mate deel. Niet altijd in het voile te-
wustzijn van onze beteekenis in het ver-
keer der volken, zelf te veel doordrongen
van het besef, dat wij slechts een kleine
natie vormen.
Te dik wij Is vergeten wij de vijftig mil-
lioen ondeidanen, waarover KoninginWii-
helmina buiten Europa gebiedtvergeten
wjj, dat onze economische pos.tie nitt
evenred g is aan de nauwheid van onze
grenzenvergeten wij bovenal, dat de
dienaar des rechts krachtiger steuu geniet
dan oajonetten en kan nnen kunnen bieden.
Wij zijn een kbin land, doch de namen
van onze kunstenaren en geleerden zijn
over de geheele beschaafde wereld beroemd.
Wij zijn een klein land doch onze vloot,
de vijfde in grootte, veert onze producten
over den heelen aardbodem. Dat is een
onschatbaar voordeel voor het welvaartspeil
van onze bevolking. Schijnbaar getroost
de Nederlandsche verbruiker z cb, in 't
belang van zijn uitvoer, dure prijzen voor
zijn kaas, boter, spek, enz., maar dit is
een duurte, die haar rente wel opbrengt,
naar het algemeene welvaartspeil door het-
geen wij in het buitenland verdienen stijgt
en andere waren overvloediger ter beschik-
kirg komen.
Gelukkig achten wij het, dat de Neder
landsche uitvoer in de laatste jaren veel
sterker is toeg nomen dan de invoer, zoo-
dat b.v. van 1921 op 1925 het invoer saldo
gedaald is van 870.6 millioen gu'den op
647.6 millioen in 1925 en onze liandels-
balans dus aanimrkelijk verbeterde. Bij' a
drievierden van onzen invoer wtrd in 1925
door uitvoer gedekt iets wat in geen
tien jaren was voorgekomen. Reeds aileen
de export waarde onzer tuinbouwgewassen
en fjjne zaden is groot genoeg om daar-
voor bijna twee en-een-halvemaal zooveel
tarwe in te voeren a's geteeld zou kunren
worden op den door die gewassen irge-
nomen grond.
Zoo vertoont het toekomstbeeld zich nog
eerst in groote lijnen. Als bjj de stads-
nitbreiding, als in de geweldige nieuwe
sluis te IJmuiden, waar thans de zaedtreir en
de komst van meer en groote schepen
voorbereiden, ligt alles nog overhoop.
Maar als de Nederlandsche t-urgers werken,
beter nog samenwerken, zal het groot che
verschiet, dat zich vertoont, ook verwezen-
lijkt worden.
TACANT1ECURSDS BINNENVAART.
Op Maandag 2 Augustus a s vertrekt
het Instructievaartuig ^Prins Hendrik"
van het Onderwijsfonds voor de Binmn-
vaart uit Dordrecht met de directeuren tn
leerartn der Binnenvaartscholen voor een
vacant e cursus naar Belgie, Aan dezen
tocht nemen verder o a. deel de heeren
Th. L. Mellema, inspect-ur voor de Scheep-
vaart te Groningeu J J. van Capelie,
voorzitter van de txamencommissie voor
de Binnenvaart en Tb. C P. M. Kolfschoten,
burgemeester van Efam en vertegenwoor-
digers van de Zuidereeevisschersorganisatiei
en van den Zuiderzeeraad.
Den eerst-n dag van den tocht wordt
naar Hansweert ge areu, vanwaar Dins
dag de reis naar Antwerpen wordt voort-
gezet. Gedurende den tocht zal na een
inleiding van den heer M. Braam, leeraar
aan de Binnenvaartschool te Rotterdam,
een bespreking worden gehouden over het
Binnenaanvaringsreglement en zijn afwij-
kingen.
In den namiddag worden de deelnemers
aan den tocht, na een b-groetirg door den
Nelerla'ndschen consul-generaal te Antwer
pen, den heer A. Ruys, ontvangen door
het gemeentebestuur di>r stad, waarna
'savonds met de vertegerwoordigei s der
Belgische binnenvaartorganisaties een ge-
meecschappelijk diner plaats heeft.
Op uitnoodigi' g van het Fonds tot uit
breiding der Belgische Rijnvaart brengen
de—aprsist n den d<-r,den dag van den tocht
een be oek aan de havens en dokken van
Antwerpen.
Donderdag 5 Augmtus vertrekt de ,/Prins
Hendr k" *an Antwerpen naar Gent. Het
bestuur en de leeranen der Belgische Rijc-
vaartscliool zuilen zich met eenige andere
autoriteiien bij hetNederlandschegezelschap
aansluiten. Aan boord zuilen na inleidingen
van de heeren. A. de Vos, directeur der
Binnenvaartschool te Rotterdam en A. A.
Klein, leeraar Binnenvaartkunde te Dor
drecht, besprekirfgen worden gehoudtn over
het leerplan voor de Rijnvaartscholen en
over de nieuwe Rijuvaartacte en de bezwaren
daartegen.
Vrijdag, den laatsten dag van het bezoek
aan Belgie, zuilen de deelnemers de havens
van Gent bezichtigen en daar na door het
gemeentebestuur dier stad worden ontvangen.
Zaterdag 7 Augustus keert het Instiuc-
tievaartuig met de cursisten in Nederland
terug.
BABEL WORDT VOOR DE TWEEDE
MAAL VERWOEST
De Amerikaansche geleerde Ellis roept
in de pers om hulp voor het opgeg aven
Babylon. De regeering van Irak houdt
volgens hem geen toezicht op die kost-
bare ruines, die m t geweldige moeite door
Duitsche atchaeologen zijn blootgelegd
De Arabitreu kunnen er naar havtelust aan
vemielen. wat in hun handen komt. Bo
vendien beschuldigt Ellis de autoriteiten,
dat zij eenige buiteDgewoon kos'elijke uit-
gegraven stukken, die door Engelsche en
Amerikaansche geleerden aan het daglicht
zijn gebracht, e, nvoudig spoorloos hebben
laten verdwijnen. Ellis kan bewijzen, dat
die dingen reeHs in particulier besit zijn
overgegaan, van lieden, die alles voor een
appel en een ei hebben opgekccht. Hij
voorspelt, dat als niet gauw wordt inge-
grepen, Babel in 1928 nogmaals, en dan
voorgoed en volkomen, vernield zal zijn.
BEZUINIGING EN VERHOOGING.
Naar men uit Brussel meldt, is in den
Moniteur beige, een decreet afgekondigd,
waarbjj alle benoemiogen van rechters,
substituter, procurers en a'der gereehte-
lijk personeel tot 1 Augustus 1927 worden
stopgezet.
De spoorwegtarieven voor het goederen-
vervoer zuilen met ingang van 1 Augustus
nogmaals met 10 pCt. worden verhorgd
De speciale tarieven, welke op 1 Juni jl.
ongewijz gd oleven, zuilen nu met 21 pCt
wordt n vermeerderd. De tarieven voor het
transport van rtizigers en bagage blijven
onveranderd.
DE HAVEN VAN ANTWERPEN.
Herhaa'delijk werd in Belgie in de laatste
jaren beweerd, dat het verkeer in de haven
van Antwerpen met reuzenstappenist'ooruit
gegaan. Niet aileen in de dagbladen, ook
in het parlement werdtn daarover beschou-
wingen ten beste gegeven, steunende op
cijfers en statistieken, waaruit moest blij ken
dat de tonnenmaat sedert 1914 aanzienlijk
was gestegen. In zijn rapport over het
wetsontwevp tot bekrachtiging der conventie
van Washington betreffende den 8 u^endag
schreef de socialist:sche senator Lafontaire
dat, als men voor de bedrijvigheid der
Antwerpsche haven in 1913 het cjjfer 100
neemt, dieztlfde bedrijvigheid in 1922 tot
128 was gestegen, in 1923 tot 143, ir>
1924 tot 153.
Dit wetsontwerp werd Dinsdag in den
Senaat bespioken en bij deze gelegenheid
ieefi de liberale senator Dens een heel
andere stem laten booien. Zijn verklaringen
zijn des te belangrijker, daar dfze een der
Jirmanten is van een bekerde Antwerp
sche reederij.
„Volgens Lafontaine, aldus Dens, zou
ret verkeer in de Antwerpsche haven met
50 procent zijn gestegen. De door hem
aangegeven cijfers zijn echter onjuist. Een
der vorige sprtkeis zeide, dat de vreemde-
lingen met lof over onze haven spreken,
terwijl zij beklad wordt dcor de Belgen.
Ik heb oi ze haven lief en jui&t daarom
meen ik hier de waarheid te moeten
zeggen.
Onder de bedrijvigheid van een haven
verstaat men de manupilatie der koopwa
ren, het laden en het lossen. Welnu, uit
dit oogpunt is de haven van Antwerpen,
in vergelijking met 1913, met twee mil
lioen ton achteruitgegaan, op een totaal
van 18 millioen ton. Een vermindering
dus van 11 tot 12 prccent.
Wij zijn de eenige haven in West-
Euiopa, waar achteruitgarg wordt vast-
gesteld. Deze epfers zijn niet te weerleggen.
Een ander angstwekkei d feit is dit, dat
de haven van Antwerpen thans beter is
ingericht en grooter is dan voor den oor-
log en desniettemin met moeite het hoofd
kan bieden aan een bedrijvigheid, die met
2 millioen ton verminderd is.
Sommige schepen worden te Antwerpen
in de statistieken der tonnemaat opgenomen,
ofschoon ze half ledig vertrekken. Andere
worden tweemaal ingeschreveD, wat men
noch te Hamburg noch te Rotterdam deet
Thans is er, wegens de Engelsche werk-
staking, eenige verhooging in het verkeer
waar te nemen. Doch die is van tijde-
lijken aard.
Wegens plaatsgebrek hebben wij te Ant
werpen moeten afzien van een verkeer,
waarop wij recht hadden. Men mag zich
af vragen hoe er in een haven, die beter
toegefust is als vroeger, zich gebrek aan
plaats kan voordoen,
Spreker ging dan vc ort en gaf als zijn
meening te kenneD, dat de toepassing van
den achturendag een der oorzaken is van
dien aehteruitgarg.
INGEZONDEN MEDEDEELINGEN
en Beten van Andere Insecten geeft het
inwrijven met PUROL dadelijk verlichting.
INGEZONDEN MEDEDEELINGEN
VREEMDELINGENBELASTING
IN BELGIe.
De miinisternaad heeft gisterochtemd den
tekst van het besluit betreffemde de hef-
fing van een verblijfsbela sting voor
vreemdelingein geredigeerd. Voor perso-
nen, die niet gewooniijk in Belgie of een
land met lagen wisselkoers verblijven,
wondt deze taxe gebracht van 10 op 20
pet. voor den huur van kamers en appar-
tementen en van 10 op 15 pet. voor het
volleidiig pension.
Die mimister.raad heeft verder den tekst
gereedgemaakt van een besluit tot heffing
van een belasting op de auto's van buiten-
landens. Deze zal 10 frank per dag be-
dragon.
EEN RUN OP BANKINSTEL-
LINGEN.
De Elzas-Lotharingsche bladen beves-
tigen in het algemeen de paniek-voorval-
len, die gedurende de laatste dagen in
verband met den val van den Franschen
franc hebben plaats gehad en die tot ern-
stige economise he storingen hebben ge-
leid. Het publiek bestormde overal de
spaaikassen en bankinstellingen om geld
op te nemen en daarmede inkoopen te
doen. Zoo heeft de Strassburger Spar-
kasse op een dag 1.600.000 frs. u.tbetaald
en slechts 150.000 frs. o.pgenomen. In
bijna alle groote steden in Elzas-Lotha-
ringen moesten de spaarbanken gesloten
worden en de betalingen stopzetten.
Eenige bladen maken zelfs gevsg van
sluiting van de grenzen of verhooging
van pasgeliden.
PAPIERBEPERKING.
De ..Matin" deelt zijn lezers mede. dat
daar Frankrijk zijn inkoopen in het bui
tenland zooveel mbgelijk behoort te be-
perken en de Fransche industrie slechts
40 van het door de pers benoodigde
papier fabriceert, het blad voorloopig met
vier in plaats van met zes pagina's zal
verschijnen.
DE HUIZENNOOD TE LONDEN.
In de Dinsdag geihouden zitting van
den Londenschen Graafschapsraad heeft
kolonel Levi.ta, voorzitter der woningcom-
missie, medegedeeld, dat het tekort aan
huizen in Groot-Londen thans 72.000 be-
draagt teoen 50.000 in 1919, dus 22.000
meer dan zeven jaar geleden. In Man
chester bedraagt het tekort 16.000 wo-
nimgen.
Neville Ghamberlain. de minister van
openbare gezondheid, ontvdng een denu-
tatie van den National Housing' ard
Town Planning Council, welke hij krach-
tige maatregelen toezegde om in den nood
te voorzien.
TER NEUZEN, 30 Juli 1926.
CONCERT OP DE MARKT.
Ter gelegenheid van den jaardag van
H.M. de Koningin-Moeder, is het muziek-
gezelschap ,,De vereenigde werkliieden"
voornemens aanstaanden Maandagavond
te 8 uur concert te geven op de Markt en
het volgende programma uit te voeren.
1Volkslied.
2. Amsterdam-marsch H. Blankenburg.
3. Diana, fantaisie J. van Dam.
4. Les cloches de Corneville, vals
Coard.
5. Luisa di Montfoxt, celebre solo
pour clarinette Bergson.
Pauze.
6. Nord-express. pas redouble
C'h. Lhomme.
7. Forgeron de village, morceau
caracteriistique Ch. de Carmont.
8. La Fleurance, caprice pour
petite flute L. Mayeur.
9. Vieux Camarades, marsch C. Terike.
10. Wilhelmus.
TENTOONSTELLING HAND-
WERKEN ENZ.
Wij vesbiigen .de aandacht op de in dit
nummer voorkomende advertentie betref
fende ide tenitoomsteliling van fraaiie haud-
werken, frobelwerk enz. in de R. K. Be-
waarschool der Eerw. Zusters. De toe-
gang is vrij en er zijn italrijke attracties.
die zeker de bezoekers zuilen lokken.
AANBESTEDING RIJKSWATER-
STAATSWERK.
Woensdlag 18 Aug. a.s. zal te Miiddel-
burg van wege het departement van
's rijlkswaterstaat worden aanbesteed het
vervangan van drie houten brugdekken
op ijzeren Jiggers door overbruggingen in
gewapenid beton met bijbehoorende wer
ken, behoorende tot de werken van het
kanaal van Ter Neuzen, (Raming f 6000.)
SCHEEPSBOUW.
Door den scheepsmakelaar P. A. van
Bouchaute, alhier, is voor rekening van den
heer Gjult Slottje, alhier, aan de N.V.
Ter Neuzensche Scheep bouw Maatschappg
opdracht gegeven tot het bouwen van een
motorvrachtboot, groot circa 320 ton, af-
metingen 38,50 bij 5,05 bij 2,35 M.
Deze b ot zal worden gebouwd vclger.s
het n euwste type met kruiseisteven,, mo-
derne selonro f en stuu hut op hef achter-
dek. De voortstuwi gskracht zal worden
ontwikkeld door een 80 P K. 2 cyl. Hoi
landiamotor van Smit en Co's Mach'ne
fabriek te Kinderdijk.
BESMETTEL1JKE ZIEKTEN.
Over de week van 18 tot en m t 24
Juli bedroeg het aantal gevallen van be-
smettelijke ziekten in de prov Zeebnd
RoodVonk: Go-s 1, Zierikzee 4.
DiphthebtisOosterland 1.
FESTIVAL TE KLOOSTERZANDE.
Zondag 25 Juli vierde de Harmonie Sf.-
Cecilia van Kloosterzande haar 60jarig
b'staan door het honden van een iuter-
Dationaal festival. Het is voor de teest-
vierende vereeniging een groot succes
geweest. Behal e alle gezel chappen uit
de omgeving, namen ook de llarmonie
TER NEUZENSCHE COURANT
Buigemeester en Wethouders van TER NEU EN,
maken bekend, dat het verzoek van MARINUS
SCHIRPER, om (in} het pereeel, kadastraal bekend
in sectie E no. 1048 een heete luchtoven te mogen
plaatsen door hen is toegestaan.
Ter Neuzen, den 27 Juli 1926.
Burgemeester en Wethouders voornoemd,
J. HUIZINGA, Burgemeester.
B. I. ZONNEVIJLLE, Secretaris.
FRIESCHEWfllTABAKj
ODS
ons
IVIMEODOnuS NIEMfVtD k
k\>. 6«0HI»0Ir. j/A