Kamer v- Koopiiandel en fabriekente Ter Neuzen
Handelsberickiten.
Hoogwatergetij tc Ter Neuzea.
LANDBOUWBERICHTEN.
WETEN SCH A PP EL IJ KE RAN DIETER! J
Twee stuaen en der Roinemsche univer-
s(teit een metiicus en een jurist Gario
Andreani en Nestor Tursi geli eten, maak-
ten er reeds eenigen tijd nun werk van,
orn passagiers in den trein van Rome na,ar
Praag door middei van chloroform te be-
dwe'.men en hen daarna te berooven van
htir. geld en kostbaarheden. Tot dusver
was het niet geiukt hen te pakken te krij-
gen, doch dezer dagen werden zij op hee-
terdaad betrapt, terwijl zij bezig warenv
een bewusteloos gemaakten koopman de
zakken te ledigen. Andreani werd gear-
resteerd doch Tursi sprong uit den trein
en werd later met gebroken beenen aan
den kant van den spoorweg gevonden.
Zyn linkerbeen moest onmiddellijk worden
afgezet. De bestolen koopman is inmid-
dels niet weer uit zijn narcose ontwaakt.
EEN BELANGR1JKE BE3L18SING.
De Law Lords van het Hoogerhuis
hebben een belangrijke beslissing genomen
betreffende openbare parken en plantsoenen.
Het gemeentebestuur van Glasgow heeft
in zyn plantsoenen ook vergiftige naeht-
schadeu als sierplanten. Een kind, dat in
eer. plantsoen speelde, had van de vergiftige
belladonna bessen gegeten en was daaraan
gestorven. De vader had daarop een eisch
tot sckadevergoeding tegen de gemeente
ingesteld.
Het Hoogerhuis heeft nu beslist, dat hjj
bet recht had schadevergoeding te eischen
Lord Atkinson zette uiteen, dat de ge
meente niets had gedaan, om het kind te
besehermen en verklaard had, daartoe ook
niet verplicht te zjjn Hij vergeleek de
belladonna plant in dit geval met een val
voor kiaderen.
Het gemeentebestuur wist van het bestaan
van een "erborgen gevaar voor kinderen,
die in het plantsoen kwamen. Kinderen
waren van dat gevaar geheel onkundig en
konden het niet onderkennen Toch had
de gemeente niets gedaan om ze tegen dat
gevaar te beschertnen. In zyn oog was
het gemeentebestuur schuldig aan naiatig-
heid en hadden de ouders het reelri, een
aetie in te stellen
De andere LawLords waren hmet die het
opvatting eens en het appel, dat het ge
meentebestuur van Glasgow had aangelee-
kend, werd verworpsn.
Acht Z.Exc. deze beperking en bepalingen
in het welbegrepen belang van den Nederl.
landbouw, terwjjl alle andere levensmiddelen
als graan en vleesch vrij mogen worden
gelmporteerl of (iooals van vleesch) minder
invoerrecht wordt geheven dan voor het
inlaadsche product aan accjjnzen moet
worden bet-aald
Is Z Exc. bereid deze maatregelen te
metiveeren of te verbeteren
Acht Z.Exc. zich niet verplicht de door
de suikerbieter producenten geleden en nog
te lijden scbade. veroorzaakt door boven-
t-taande maatregelen, te vergoeden
YLAS
Aangfrvoerd Biauw 7800 steen j 1,25
tot J 2 10. Groniugseh 7000 steen j 1,35
tot 1,85 Wit. 2150 steen onverkocht
Hollandsch Geel 3800 steen f 1,60 tot
1,80, Dauwroot 880 steen onverkocht.
AAROAPPELEN.
Zeeuwsche Eigenheimers f 6,tot j 6,20
Blauwe Eigenheimers 6,- tot 6,50
Poters 3,80 tot f 4,50 Spuische Eigen
heimers 6 20 tot 5,50 Zeeuwsche
Blauwe 6,75 tot 7,50 Zeeuwsche Bonte
7,— tot 7,50 Red Star 6,70 tot
6,Bravo's 7,tot 7,60.
E1EREN.
Zeeuwsche en Overmaassche dooreen
19, - tot 22,—.
SCHEEPVAARTBEWEG1NG.
16 Nov.
Belg. s.s. Biesbosch, 1391 M3., ledig, van
Gent naar Sunderland.
Belg. s.s. Clara, 2216 M3., ledig, van Gem
naar Goole.
Noorsch s.s. Askelad, 2148 M3., ledig, van
Gent naar Londen.
Spaansch s.s. Ophir, 1555 M3., ledig, van
Gent naar Antwerpen.
Eng. s.s. Gen. Havelock, 2073 M3., stuk-
goed, van Brugge voor Gent.
Duitsch s.s. Minos, 2033 M3., ledig, van
Gent naar Emden.
Eng. s.s. Lyd, 331 M3., fosfaat, van Gent
naar Southampton.
Eng. s.s. Nyroca, 3665 M3., stukgoed, van
Manchester voor Gent.
Noorsch s.s. Yern, 2479 M3., ledig, van
Gent naar Antwerpen.
Eng. s.s. Thurland Castle, 13402 M3., ge-
mengd, van Galveston voor Gent.
Eng. zeilsch. Pedestrian, 402 M3., ledig,
van Antwerpen voor Ter Neuzen.
Eng. s.s. Nidd, 2818 M3., stukgoed, van
Gent naar Qoole.
Noorsch s.s. Spurv, 1389 M3., ledig, van
Goole voor Gent.
Van 16 toi en met 20 November werden
lang de Miduensluis ainier 133 binnenvaar-
tuigen op- en 130 aigeschut; langs de West-
siuis oO cp- en 'ib aigeschut.
17 Nov.
Eng. s.s. Heriot, 3500 M3., ledig, van
Gent naar Antwerpen.
Eng. s.s. Blacktoft, 3138 M3., van Gent
naar Hull.
Eng. s.s. Rawcliffe, 2450 M3., stukgoeo,
van Goole voor Gent.
Eng. s.s. Loch Leven, 865 M3., ledig, van
Newhaven voor Gent.
Eng. s.s. Port Lauri, 1981 MX, kolen;
van Cardiff voor Gent.
Eng. s.s. Teesburn, 2170 M3., kolen;
van Leith voor Gent.
Eng. s.s. Crichtoun, 3184 M3., stukgoed;
van Antwerpen voor Gent.
Eng. s.s. Alt, 2840 M3., stukgoed; van
Goole voor Gent.
Belg. s.s. Loodsboot no. 1, 447 M3., le
dig, van Gent naar Vlissingeh.
Eng. s.s. Moorfoot, 5820 M3„ ledig;
van Gent naar Antwerpe'n.
Noorsch s.s. Brio, 3685 M3., ledig; van
Gent naar Mithil.
Noorsch s.s. Bjorno, 1238 M3., ledig,
van Gent naar Londen.
18 November.
Eng. s.s. tsilton, 2110 M3., kolen, van
Leith voor Gent.
Eng. s.s. Eulmar, 4804 M3., stukgoed,
van Rotterdam voor Gent.
Eng. s- DeerHound, 1189 M3., ledig, van
Aniwerpen voor Gent.
z.weedsch s.s. varl, 2519 M3., papierpap,
van Skutskar voor Gent.
Eng. s.s. Ramieen, 2088 M3., kolen, van
Port i albot voor Gent.
Eng. s.s. Wotan, oo62 M3., ledig, van Bor
deaux voor Gent.
z.weedscn s.s. Ainfred, 1607 M3., ledig,
van Gent naar Methil.
x->eeu&cu s.s. cagny, 3125 iv13., ledig, van
Gem naar Laprick.
Eng. s.s. Oen. riaveiock, 2073 M3., stuk
goed^ van Gent naar Newcastle.
jc-ng. s.s. Abarrs, 8184 M3., kolen, van
Gent naar Bordeuax.
Eng. s.s. hull, 3202 M3., stukgoed,
Antwrpen voor Gen.t.
nng. s.s. Ayrmyn, 2412 M3., kolen,
Leuh voor Gent.
Eng. s.s. i\yroca, 3665 M3., stukgoed, van
Gem naar Liverpool.
Eng. s.s. Loch Leven, 865 M3., suiker,
van Gent naar Gloucester.
van
van
IN GEZONDEN MEDEDEELINGEN.
fijne zaden:
Zaailynzaad 24,tot 26,
Zaailynvoer 16,— tot 17,
Koolzaad 26,tot 28,— Bruin Mos-
terdzaad /28,— tot 30,—Geel Mosterd
zaad 28,tot 30,— Karwyzaad
j 30,tot 32,Blauwmaanzaad
f 47,tot f 49,Kanariezaad 15,
tot 16,
19 November.
Eng. s.s. Llanelly Trader, 1986 M3., ko
len, van Grangemouth voor Gent.
Eng. s.s. Kavenscraig, 1555 M3., kolen,
van [Newcastle voor Gent.
Bpaanscn s.s. Algorteno, 6829 M3., ledig,
van oern naar bwansea-
Eng. s.s. Alt, 2840 M3-, stukgoed, van
Geut naar Gooie.
eng. s.s. cormorant, 2106 M3., stukgoed,
van Gent naar Londen.
Eng. s.s. Kanclitre, 2450 M3., stukgoed,
van Gent naar Goole.
u.ug. s.s. Eon Lousie, 1981 M3., stukgoed,
van Gent naar Antwerpen.
Eng. s.s. Deerhounu, 1189 M3., suiker,
van Gent naar Gloucester.
20 November.
Eng. s.s. Crichtoun, 3184 M3., stukgoed,
van Gent naar Leith.
Eng. s.s. Hull, 3262 M3., stukgoed, van
Gent naar Hull.
Zweedsch s.s. Jarl, 2519 M3., van Gent
naar Antwerpen.
Eng. s.s. Gala, 2826 M3., kolen, van Leith
naar Gent.
Noorsch s-s. Granit, 1695 M3., hout, van
Christiansand voor Gent.
Eng. s.s. Castlehill, 1963 M3., kolen, van
Ayr voor Gent.
Eng. s.s. Heatherlea, 891 M3., ledig, van
Ainvverpen voor Gent.
Eng. s.s. Falcon, 1910 M3., stukgoed, van
Londen voor Gent.
Eng. s.s. Falcomer, 1756 M3., kolen, van
Nwcastle voor Gent.
Eng. s.s. Fulmar, 4804 M3., stukgoed, van
Gent naar Liverpool.
Eng. s.s. Kathleen, 2088 M3., ledig, van
Gent naar Antwerpen.
Eng. s.s. Teesburn, 2170 M3., ledig, van
Gent naar Leith.
Eng. s.s. Irwell, 2944 M3., stukgoed, van
Sabbes d'Olone voor Gent.
D A
G E
N.
Voorm.
Nam.
Dinsdag
22
Nov.
6.17
6.52
Woensdag
23
7.30
8.09
Oonderdag
24
n
8.50
9.29
Vrydag
25
r/
10.06
10 39
Zaterlag
26
n
11.10
11.36
Zondag
27
12 02
Maandag
28
0.25
12 48
SUIKERB1ETEN.
De heer Braat vraagt aan den Minister
van Landbouw
Is het Z.Exc. bekend
t. dat door den niet vrjjen uitvoer van
•?«ikerbieten de producenten enorme schade
Ijjden, daar de prija van 24 per 1000
KG., aestyds door buitenlaudsche fabri-
kanten geboden, heden tot op 12 is
gedaald eu die bieten nu zelfs onverkoopbaar
jju
2 dat de schade voor de producenten
i og grooter aimetingeu dreigt aan te ne
men door mogelijke vorst of waterschade
3. dat de suikerfabrikanten in Neder-
land de door hen te verwerken gekochte
of cobperatiebieten nauwelijks zullen kun-
i en verwerken
4. dat voor den uitvoer met concent
dostiids door de Regeering toegestaan (de
-240.000.000 K.G. en de 40.000.000 K G.
van de Coop. Holland te Halfweg) nog 25
cent per 1000 K.G. moet worden betaald aan
per N.U.M.
De
Van
Vergadering van Muundag i November 1921,
Voorzitter de heer H. W. Ii. Kramer.
Tegenwoordig de heeren Geeihoedt,
Vrieze, Van Dixhoom en Nolson.
Met kennisgeving afwezig de heeren
Borssum Waalkes en Hamerlinck.
Na opening der vergadering worden de no-
tulen aer voorgaande gelezen en onveranderd
vastgesteld.
De rekening over 192(4. wordt na onderzoek
door eene commissie %aarvoor de Voorzit
ter aanwijst de heeren Geelhoedt en De Vrieze,
we:ke tot goedkeuring adviseert vastgesteld
op f 54338 m ontvangsten en uitgaven.
De begrooting voor 1922 (over drie maan-
den) wordt vastgesteld op een emdcijfer van
312,50.
Daarna geschiedt mededeelmg van mge-
komen stukken.
a. Een schrijven van de directie der spoor-
wegmaatschappij Mechelen-Ter Neuzen, waar-
in, in antwoord op een desbetreffend schrijven
der Kamer wordt bericht, dat het c*untal rei-
zigers, dat die maatschappij te vervoeren heeft
te genng is, om ook nog een vierde rit (op den
middag) te maken, ja zelfs het laten rijden
van de tegenwoordige treinen, in alle billijk-
heid, met rechtvaardigt. Vfaar het Nederland-
sche baanvak onder de tegenwoordige omstan-
digheden voor de maatschappij reeds een ver-
lies oplevert, is het haar niet mogelijk dit nog
te vergrooten door het inleggen van twee nieu-
we treinen, zonder hoop, dat de ontvangsten
daardoor zouden vermeerderen.
b. Een schrijven van den Raad van Toezicht
op de spoorwegdiensten, die, kennis genomen
hebbende van het door de spoorwegmaatschap-
pij aan de Kamer gezonden antwoord, te ken-
nen geeft, dat haar bij onderzoek gebleken is,
dat het locale reizigersverkeer tusschen Ter
Neuzen en Hulst v.v. zeer gering is en voor
uitbreiding van den dienst tot vier ritten per
dag v. v, voorhands geen reden bestaat.
De door de Kamer uitgesproken veronder-
stelling, dat de maatschappij op grond der
concessievoorwaarden tot vier ritten per dag
verplicht zou zijn is niet juist; dergelijke
bepaling komt niet in de concessievoorwaarden
voor.
Aangenomen voor kennisgeving.
c. Een adres der Kamer te Hengelo en
Borne aan den Minister van Buitenlandsche
Zaken, betreffende de omslachtige wijze waar-
op bier te lande na het verstrijken van den
geldigheidsduur der passen, nieuwe paspoorten
worden afgegeven, met verzoek daaraan ad-
haesie te betuigen.
De VOORZITTER merkt op, dat lminodels
het passenvraagstuk in een ander stadium is
gekomen, nu geen visums meer worden gevor-
derd, en stelt voor, dit schrijven voor kenms-
geving aan te nenien.
Aldus wordt besloten.
d. De VOORZITTER deelt mede, dat in de
maand Maart een schrijven is ontvangen van
de Kamer van Breda, betreffende het houden
eener gecombineerde vergadering van de Ka-
mers uit het Zuiden, om aan te dringen op een
betere dienstregeling op de spoorwegen, ook
voor wat bereft de verbindingen naar Belgie.
Zoowel hij als de Seeretaris waren verhin-
derd, die vergadering bij te wonen, doch hij
heeft in aanmerking genomen, dat de spoor-
wegverbindingen v'oor Zeeuwsch-dlaanderen
met het centrum des lands vrij voldoende zijn
te achten, terwijl het alleen een ongerief is, dat
de trein 6 die te 7,02 uit Vlissingen vertrok,
te Roosendaal niet aanstonds aansluiting gaf
met het Oosten des lands.
Daarvan is aan de Kamer te Breda kennis
gegeven, met verzoek de verkrijgmg van dat
laatste te willen bevorderen.
Uit de later ontvangen afdrukken van inge-
volge de besluiten dier vergadering verzonden
adressen aan de spoorwegmaatschappijen en
de Tweede Kamer der Staten-Generaal blijkt,
dat wel in het algemeen op betere verbindin
gen van Zeeland met het centrum en het Oosten
des lands is aangedrongen, doch niet speciaal
met de door ons aangegeven trein.
Aangenomen voor kennisgeving.
e. Een verzoek van de Kamer te Vlissingen,
om adhaesie te betuigen aan haar adres gericht
tot den directeur aer postei'ijen en telegrafie
betreffende een wijziging in de vertrekuren
van den mailtrein aldaar.
De VOORZITTER stelt voor dit schrijven,
als zijnde die zaak voor onze streek van geen
beteekenis, aan te nemen voor kennisgeving.
Aldus wordt besloten.
Een verzoek van de Kamer te Breda, om
laste van
ven van:
a.
vaa z;nding«n van spoor naar boot te VfiSsin- f
S'en, de gestelde vraag, of het provineiaa: I
besruur die exploitatie met voor eigen reke
ning kon nemen, evenais te Ter Neuzen, waar
het besfcelloon veel billijker is, medegedeeid
wordt:
dat door de Commissie van i'oezicht op den
stoombootdienst een overeenkomst is gesioten
met den heer J. Goedbioed, expediteur te Vlis
singen, ingaande 15 Mei 1921, betreffende het
overbrengen van voor of met den stoomboot
dienst aangebrachte goederen te Vlissingen en
het bestellen in de stad aitiaar.
Aangezien de stoombootdienst echter tot 1
Januari 1922 een contract heeft met de firma
Van Gend Loos betreffende het bestellen
van goederen per stoombootdienst te Vlissingen
aangevoerd en voor de zendingen van de stad
naar de boot, zal ai wat op deze bestellingen
betrekking heeft slechts ingaan op 1 Januar:
1922, tenzij de Firma Van Gend Loos eerder
van haar contract ontsiagen wenscht te worden.
Volgens art. 6 der overeenkomst wordt ten
stp van de zendingen een besteiioon gehe-
zendingen van de boot, bestemd voor he:
bestelkantoor der Staatsspoor: 7V2 cent per
50 K.G. of gedeelte daarvan, afgerond naar
boven met heele centen, met een minimum van
15 cent*
(door'Van Gend Loos wordt voor het klein-
ste pakje van spoor naar boot 50 cent in reKe-
ning gebracht, krachtens een daarvoor bij (le
spoorwegen goedgekeurd tarief
b. zendingen van de stad naar de boot of
omgekeerd:
tot en met 20 K.G. 15 cent;
meer dan 20 t/m 50 K.G. 25 cent;
meer dan 50 t/m 100 K.G. 35 cent; veidei
voor elke 50 K.G. of gedeelte daarvan 17 Vz
cent, af te ronden opwaarts op veeivouden
van 5 cent.
De VOORZITTER meent, dat de Kamer m
deze voldaan kan zijn over haar initiatief,
daar een eind gemaakt wordt, aan den onbe-
hoorlijken toestand, dat in sommige gevallen
meer moest worden betaald om een pakje van
spoor naar boot te brengen, dan het vervoer
van Vlissingen naar Ter Neuzen kostte.
h. Een schrijven van de N. V. Aug. de Meijer
Zonen's expeditie en agentuur maatschappij,
waarbij deze doet toekomen een exemplaar van
hare reclameuitgave, die zij heeft laten druk-
ken ter verspreiding in binnen- en buitenland,
teneinde te trachten langs dezen weg de haven
van Ter Neuzen bij den handel in het algemeen
bekend te maken. Zij stelt in voorkomende ge
vallen meerdere exemplaren ten dienste der
Kamer.
De Kamer neemt met genoegen van cleze
fraai uitgevoerde reclame en besluit voor de
toezending dank te betuigen, met het uitspre-
ken van de hoop, dat zij voor de uitgeefster
in het bij zonder en voor de haven in het alge-
meen goede vruchten moge afwerpen.
i. De VOORZITTER deelt mede, dat hem
onlangs verschillende kachten ter oore kwamen
betreffende de onvoldoende telefoonaanslui-
ting met Gent, terwijl hij ook persoonlijk on-
dervond, dat het over het algemeen lang duurc
eer men aansluiting krijgt, ja zelfs niet zelden
een kantoortijd verloopt en men het gesprek
moet afzeggen, daar de kantoren gesioten zijn.
Het euvel is blijkbaar een gevolg van over-
lading der lijn. Hij heeft het mitsdien noodig
ge&cht, zich namens de Kamer tot den direc-
teur-generaal der posterijen en telegrafie te
wenden met verzoek uitbreiding der beschik-
bare telefoonlijnen te willen bevorderen.
De Kamer hecht hieraan met aigemeene
stemmen hare goedkeuring.
j. Een schrijven van de Zeeuwsch-Vlaam-
sche Tramwegmaatschappij, die daarin te ken-
nen geeft, dat zij alhier brugwachterswoningen
wenscht te bouwen en daartoe een terrein heeft
aangevraagd bij de groote trambrug op den
Oostelijken dijk van den middenkanaalarm, bij
de woning van den technischen ambtenaar van
den Rijkswaterstaat.
De maatschappij is ook in de gelegenheid die
woningen te bouwen op reeds bij haar in ge-
bruik zijnd terrein, bij de kleine trambnig aan
den Oostel(jken kanaalarm, naast de bergplaats
van den heer F. Rijnberg.
Zij geeft er echter de voorkeur aan, de wo
ningen te bouwen bij de groote brug, die naar
hare meening het meest aan aanvaring is bloot-
gesteld.
De maatschappij is echter geinformeerd, dat
de Minister van Waterstaat niet geneigd zou
zijn het terrein bij de groote brug af te staan,
omdat door de Kamer reeds bezwaren zijn in-
gebracht, tegen het aldaar bouwen van de wo
ning voor den technischen ambtenaar. Zij
vraagt thans de Kamer haar te willen inlich-
ten of zij zich met de bestemming van dit ter
rein kan vereenigen.
GOEDE GEWOONTEN,
GEZONDHEID.
jrOEDE
Rotterdam, 21 Nov. 1921.
VEEMARKT.
Aangevoerd werden 313 vette runderen,
135 vetie- en graskalveren, 1750 schapen
en latnmeren en 1638 varkens.
De noteering was als volgt
Koeieu le kw. f 1.50 tot f 1,55 2e kw.
y 1,40 tot /1.30 3e kw. 1,20 tot /1,10
Ossen le kw. f 1,45 tot f 1,55 2e kw.
1,35 tot 1,253e kw. 1,15 tot
1,05; Kalveren le kw. /2,20 tot /2,40
2e kw. 2,tot 1,80; 3e kw. 1,60
tot 1,40; Schapen le kw. 0,90 tot
f 0,80 2e kw. f 0,70 tot 0,60 3e kw.
f 0,50 tot Lammeren 0,90 tot
f 1,Varkens le kw. 0,80 tot 0.86
2e kw. 0,78 tot /0,72; 3e kw. 0,66
tot 0,62; licht soort 0,70 tot 0,75.
Varkens buitengewoon ruime aanvoer,
prjjzen eenigszins terugloopend. Vet vee
en vette kalveren, handel in le kwaliteiten
redelyk, mindere soorten zeer traag, rede-
lykeu aanvoer. Schapen en lammeren met
redelyken handel, pryzen teruggaand.
f.
adhaesie te betuigen aan het door haar tot de
Directie der Nederiandsche spoorwegen gericht
schryven, in verband met de mklaring van goe
deren, welke uit het buitenland worden aan
gevoerd, door de douane-genten der Neder
iandsche spoorwegen
Bij deze verhandeling wordt voor de waarde
aangenomen het beurag, dat voorkornt op de
douane-declaraties, zonder vooraf inlichtmgen
aan de ontvangers te vragen. Daardoor komt
het vaak voor, dat de waarden, welke zoowel
voor eventueeie invoerrechten als voor statistieK-
recht moeten aangegeven worden, niet worden
aangenomen door de rijksontvangers, daar dit
bedrag veelal met met de juiste waarde over-
eenstemt en het gevolg is, dat de geadresseerde
een hooge boete te betalen heeft. De ontvanger
heeft echter aan die onjuiste aangifte geen
schuld en de afzender, als niet vallende onder
de Nederiandsche wetsbepaiingen, voelt niet
de noodzakeiijkheid van juiste aangifte.
De ivarner meent, dat die onbiilijkheid niet
langer bestendigd mag blijven en voor elke
zending de opgaaf der waarde aan de geadres-
seerden dient te worden gevraagd. Zij verzoekt
de spoorwegdirectie aan douane-agenten op-
dracnt te geven eerst bij geadresseerden naar
de waarde der goederen te informeeren.
De VOORZITTER meent, dat er alle aan-
leiding bestaat, om dit verzoek te steunen, daar
van die regeling voortdurend personen de dupe
kunnen worden.
De heer NOLSON siuit zich daarbij aan.
De ontvanger kan het best beoordeelen voor
welke waarde hij moet aangeven, het is trou-
wens ook rationeel, dat hij de aangifte doet,
daar hij er als de aangifte niet wordt aange
nomen, de gevolgen van moet dragen. Hem zijn
ook wel gevallen bekend, dat de afzender om
de een of andere reden te hooge waarde had
opgegeven. Ook dan wordt de ontvanger er
het siachtoffer van, daar hij dan te veel invoer-
recht betaalt.
Met algemeen stemmen wordt besloten bij de
directie der spoorwegen aan het schrijven ad
haesie te betuigen.
g. Een schrijven van Gedeputeerde Staten
van Zeeland, waarin naar aanleiding van het
in den aanvang van dit jaar door de Kamer
tot hen gericht schrijven, houdende een klacht
over de hooge tarieven die door Van Gend
Loos werden berekend voor het overbrengen
De heer Nolson herinnert, dat de Kamer,
met zeer veel leedwezen heeft gezien, dat bij
den middenkanaalarm een zeer gunstig aan
water gelegen terrein, dat voor het opslaan
van goederen die niet per spoor moesten ver
zonden worden gebruikt werd, en waarvan kon
verwacht worden, dat het ingevolge de door
het departement van Waterstaat aan de Kamer
gedane toezeggingen ook als opslagterrein be-
schikbaar zou blijven, aan dat gebruik is ont-
trokken, door er een woning met ruimen tuin
en verdere toebehooren op te bouwen.
Door b jzondere omstandigheden was hij met
den Voorzitter en den heer De Vrieze in de
gelegenheid reeds van dit schrijven te voren
kennis te nemen en heeft hij met genoemde
heeren ter plaatse een kijkje genomen. De in
Oezonden teekening is toen met den plaatse-
lijke toestand vergeleken. Het ontwerp bedoeld
twee woningen, met grooten tuin, en de ruimte
die daarvoor inbesiaggenomen zou worden, zou
weinig minder bedragen dan de oppervlakte die
nu voor de woning van den technischen amb
tenaar aan het gebruik voor den handel is ont
trokken.
De heeren die het gezien hebben zullen het
wel met hem eens zijn, dat het jammer zou
zjjn, wanneer weer zoo'n groot stuk van den
dijk voor het handelsgebruik mocht teloor gaan,
waar reeds meermalen door de Kamsr :t na-
druk gevraagd is de ruimte die deze afgegraven
dijk nog biedt ongerept te behouden. Weus-
waar is die grond thans in gebuik als tuin-
grond, doch dat gebruik kan te alien tijde wor
den beeindigd, indien de behoefte gebruikt voor
het doel waarvoor dat terrein is bestemd nood-
zaKelijk maakt. Indien er echter eenmaal wo
ningen staan, is dat voorgoed onmogelijk.
Tegen uitvoering van het plan zooals dat is
geprojecteerd bij den Oostelijken kanaalarm
heeft hij geen bezwaar.
Hij stelt voor, aldus aan de maatschappij te
berichten.
De Voorzitter is het geheel met den heer
Nolson eens. Het inrichten van het emplace
ment der tramwegmaatschappij was oorzaak,
dat het terrein langs den Oostelijken kanaal
arm niet meer voor opslagplaats te gebruiken
was. In verband met de deswege gedane ver-
zoeken, is toen door Waterstaat toegezegd, dat
in de eerste plaats de af te graven dijk langs
den middenkanaalarm daarvoor zou worden be
stemd en de Kamer heeft gevraagd, die opper
vlakte dan ongerept voor dat doel te behouden,
hetgeen is toegezegd.
Er is door den Rijkswaterstaat reeds een
keiweg aangelegd, er zal een kaaimuur worden
cemaakt, om die plants -v. to richtcn als lo>
Een minder goede gezondneid komt zeldeu
zonder oorzaak. Personen, die te veel eten,
zich overwerken, te veel rooken, te veel al
cohol gebruiken, laat naar bed gaan en geen
lichaamsbeweging in de buitenlucht nemen,
moeten in gezondheid achteruit gaan, Hun
ieefwijze is te laken.
Slechte gewoonten overladen het bloed met
vergiftig urinezuur, dat zich ophoopt en de
nieren verzwakt. Want de nieren werken als
bloedfilters; als zij gezond zijn, fiitreeren zij
de onzuiverheden uit het bloed, inaar zij ver-
zwakken bij overspanning. Bij zwakke nieren
geschiedt de filtratie onvolkomen en blijft het
schadelijk urinezuur in het gestel act ter. Dit
is de oorzaak van rugpijn, urinekwalen, duize-
Iigheid, onnatuurlijke loomheid, verlies aan
gewicht, aanleg voor waterzucht, ontsteking
van de nieren of blaas, rheumatische pijnen en
zeuwachtigheid.
Goede gewoonten versehaffen een goede
gezondheid door afvoer van het urinezuur en
verlichting van de taak der nieren. Laat
Foster's Rugpijn Nieren Pillen u hierin bij-
staan; zij versterken zwakke nieren, lenigen de
urinekanalen en regelen de blaa3. Zij slagen
zelfs in gevorderde gevallen van nierwater-
zucht, rheumatiek, steen en dergelijke urine-
zuur-kwalen. Gebruik van Foster's Rugpijn
Nieren Pillen, indien noodig, is op zichzelf een
goede gewoonte; gij kunt geen verstandiger
begin maken dan met dit speciale niergenees-
middel.
Te Ter Neuzen verkrijgbaar bij Wed. A. van
OverbeekeLeunis, a j 1.75 per doos. 38
laad- en opslagplaats en indien de woningen
daar werden gebouwd zou een zeer mooi deel
terrein aan het doel worden onttrokken. Tegen
het bouwen der woningen bij de brug aan den
Oostelijken kanaalarm kan van het standpunt
der Kamer geen bezwaar zijn, daar het terrein
dat de maatschappij daar voor het bouwen
wenscht te bestemmen, toch voor den handel
waardeloos is.
Of het voor het beveiligen eener brug tegen
schadevaring veel kan helpen, of de brugwack-
ter er al of niet dichtbij woont, is naar spre-
kers meening ook wel aan twijfel onderhevig.
De rolbrug over de rniddensluis is reeds her-
haaldelijk onklaar gevaren bij het schutten,
dus op een tijdstip dat het voile sluispersoneel
tegenwoordig was. Hij kan zich dus ten voile
met het voorstel van den heer Nolson ver
eenigen.
Dit doen ook de andere leden, zoodat met
aigemeene stemmen aldus besloten wordt.
k. Een schrijven van de Kamer te Sas van
Gent, waarin deze verzoekt instemming te be
tuigen met een door haar tot Gedeputeerde
Staten van Zeeland gericht bezwaarschrift,
tegen het houden van onderhandsche aanbe-
stedingen van wege de Provinciate Zeeuwsche
Electriciteitsmaatschappij, onder een beperkt
aantal aannemers. Het komt der Kamer voor,
dat eene dergelijke instelling, die door rijk en
provincie financieel gesteund wordt, een werk
als het bouwen eener centrale uit oogpunt van
recht en vrije mededinging in het openbaar had
behooren aan te besteden. De Kamer verzoekt
Gedeputeerde Staten dan ook, hunnen invloed
te willen aanwenden, opdat dergelijke semi-
publieke werken ook in het openbaar zullen
worden aanbesteed.
De heer Nolson acht de aanvankeiijk gevolg-
de weg voor het uitvoeren der werken en leve-
ringen ten behoeve van de Pro v. Zeeuwsche
Electriciteitsmaatschappij ook niet de ge-
wenschte en meent dat voor openbare werken
vrije concurrentie mogelijk zijn moet. Hij stelt
daarom voor, de gevraagde adhaesie te verlee-
nen, onder opmerking dat inmiddels van wege
de Prov. Zeeuwsche Electriciteitsmaatschappij
reeds openbare aanbestedingen worden gehdu-
den van de verder uit te voeren werken, waar-
onder er zijn, waarvoor ook reeds onderhandsch
prijsopgaven waren gevraagd.
Met aigemeene stemmen wordt besloten
adhaesie te betuigen.
1. Een kennisgeving van den Minister van
Landbouw, Nijverheid en Handel, dat bij Kon.
besluit van 6 October 11. is bepaald, dat ver-
kiezingen voor de Kamers van Koophandel en
Fabrieken niet meer worden gehoudeh en de
leden die met 1 Januari a.s. moerten aftreden
blijven zitten tot den len Aprii van het aan-
staande jaar.
De Voorzitter merkt op, dat het de bedoeling
is, dat de nieuwe Kamers op 1 April 1922 op-
treden. Voor deze Kamer heeft dit schrijven
geen invloed, aangezien er dit jaar geen ver-
kiezingen moeten plaats hebben
De heer De Viieze wijst op het ongerief,
dat zoowel voor het verkeer te water als te
land nog steeds wordt ondervonden door het
gemis aan electrische beweegkracht van de
bruggen over het kanaal te Sluiskil en te Sas
van Gent. Het opendraaien met de hand ver-
eischt veel meer tijd en veroorzaakt tijdverlies.
Vooral voor het landverkeer te Sas van Gent
schijnt het hinderlijk te zijn. Men kon aan-
nemen, dat het tijdens den oorlog met aan-
ging, om in deze voorziening te treffen, doch
er kan nu niet meer gezegd worden, dat in dit
opzicht de tijd abnormaal is. Hij stelt daarom
voor, pogingen aan te wenden om te verkrijgen
dat de bruggen te Sluiskil en Sas van Gent
electrisch zullen bewogen worden evenais die
te Ter Neuzen.
Verschillende leden stemmen met het ge-
opperde bezwaar in.
Het voorstel wordt met aigemeene stemmen
aangenomen, en tevens besloten hiervoor steun
te vragen aan de Kamer te Sas van G) nt, die
in dit opzicht vroeger ook reeds werkzaam was.
De heer De Vrieze deelt mede, vernomen
te hebben, dat het voor de scheepvaart een on
gerief is, dat de mond van de kanaalhavens al
hier des nachts niet door bijzondere lichten
kenbaar zijn.
De Voorzitter merkt op, dat die havens nog
niet zijn voltooid, en daarin misschien wel zal
worden voorzien.
De heer De Vries herhaalt, dat het ongemak
nu reeds wordt ondervonden.
De heer Nolson meent, dat het geen bezwaar
zou zijn, om de waterstaatsautoriteiten hier-
van op de hoogte te brengen. Indien het niet
het voornemen zou zijn daarin te voorzien,
kan het aanleiding zijn, dat het gebeurd, en
indien het voornemen reeds zou bestaan, kan
het overbodige niet schaden.
Besloten wordt een schrijven te richten tot
den ingenieur van den rijkswaterstaat alhier.
De Voorzitter sluit de vergadering.
If
rt
H