Handelsberichten.
No.
Hoogwatergetij te Ter Neuzen.
worden rondgezonden een
van
voor
Arme rijke
Te Deurne vermiste men sedert eenige dagen
een ouden bedelaar.
Onraad vermoedende begaf de veldwachter zich
in het verblijf van den 80jarigen maneen soort
varkenshok.
Hier vond hij het lijk van den man, waarvan
reeds het ongedierte zich had meester gemaakt.
Men vond ook bij nader onderzoek een steeuen
pot, inhoudende ongeveer f 7000 aan specie.
Het hok van den armen vrek is verbrand, op
last van den burgemeester.
Kamer van Koophandel en Fabrieken
te Ter Neuzen.
Vergadering van Maandag 9 Oct. 1905.
Voorzitter de heer J. A. van Rompu.
Verder aanwezig de heeren Tholens, Kolijn,
Versluijs en Kramer.
Afwezig de heeren Van de Velde en Blankers.
Na opening der vergadering worden gelezen
de notulen der voorgaande, die worden goedge-
keurd.
Ingekomen is eene kennisgeving van het
optreden van den heer Kraus als Minister van
Waterstaat.
Aan de leden zal
van het Ministerie van Waterstaat ontvangen
ontwerp van wet tot regeling van het accoun
tantswezen, benevens eene regeling, ontworpen
door het bestuur der vereeniging van accoun
tants. De Minister verzoekt mededeeling van
de opinerkingen, waartoe deze ontwerpen aan-
leiding zullen geven
Door de Kamer te Vlissingen wordt adhaesie
verzocht aan het door haar tot den directeur
der maatschappij tot exploitatie van staats-
spoorwegen gericht verzoek tot wijziging eD
uitbreiding van den dienst der treinen op de
Zeeuwsche lijn.
Na korte bespreking, waarbij wordt gecon
stateerd dat de aangevraagde vvijzigingen vooral
voor het verkeer van Westelijk Zeeuwsch-
Ylaanderen van beteekenis zouden zijn, rnaar
ook aan dat van uit deze streken ten goede
zouden komen, wordt besloten de gevraagde
adhaesie te verleenen.
Voor kennisgeving wordt aangenomen een
adres van de Handelsreizigersvereeniging te
Rotterdam, waarin verzocht wordt mede te
werken aan het streven der vereeniging tot het
verkrijgen van een jaarlijksch verlof
handelsreizigers zonder financieel nadeel.
De Kamer was van oordeel dat dit onderwerp
niet tot hare competentie behoort.
Voorts zijn ingekomen verschillende statis-
tieken en verslagen, benevens periodieken tot
op datum, die alle voor kennisgeving wc
aangenomen.
De heer Blankers komt ter vergadering
De heer Kolijn zou nogmaals pogingen willen
aanwenden om verbetering te krijgen langs de
oostzijde van den Westelijken kanaalarm, voor
wat betreft het verkrijgen van verlichting en
verbetering der kanaalboorden en in den toe-
stand der loskaden aan het spoorwegstation.
Hij zou willen verzoeken dat eene partij hout die
daar al 4 jaren op de kaailigtte laten verwijderen.
Door dat hout wordt een groot deel der kade
in beslag genomen en aan anderen belet van
die plaats gebruik te maken, terwijl de firma
Everaert, aan wie het behoort, al sedert 13
maanden geen sckip meer heeft ontvangen.
Waar voor Ter Neuzen bestemde schepen naar
elders vertrekken, omdat er hier geen plaats
is, noemt spreker dat een treurigen en voor
onze haven nadeeligen toestand.
De Voorzitter merkt op dat verlichting langs
den Oostelijken dijk van den Westelijken kanaal
arm van wege 's rijkswaterstaat is toegezegd.
Dit jaar zal daar echter wel niet veel meer
van kunnen komen, het aanbrengen zal opge-
nomen zijn in het nieuwe bestek der onder-
houdswerken en dan met 1906uitgevoerd worden.
De heer Kolijn komt nog terug op de kwestie
der loskaden. Herhaaldelijk is op verbetering
aangedrongen zonder resultaat. Er is nu weer
een nieuwen Minister opgetreden. Misschien
zal de tot hiertoe gesloten deur thans open
gedaan worden. Voorts is het pad langs den
schependijk aan den westelijken kanaalarm, dat
steeds meer afbrokkelt, onbegaanbaar als men
daar vertoeft, loopt men het gevaar met een
deel van den afbrokkelenden walkant in het
kanaal te vallen.
De heer Kramer bevestigt dit laatste. Zij
die er bekend zijn moeten zeer voorzichtig zijn
om niet te verongelukken hoeveel erger is dat
niet voor vreemdelingen.
De heer Blankers De meerpalen staan daar
van aarde ontbloot, alstanden zonder tandvleesch.
Op eene vraag van den Voorzitter antwoord
de heer Tholens dat, als de ingenieur dit wilde,
de verlichting ook nog wel in dit jaar zou
kunnen worden aangebraeht, al is het dat die
op het nieuwe bestek staat.
Goedgevonden wordt dat de Voorzitter hier-
omtrent eens persoonlijk informeeren zal. Wan-
neer toch pas na nieuwjaar de verlichting wordt
aangebraeht, is weer een groot deel van den
winter voorbij en nu is de verlichting het meest
noodig.
De heer Blankers meent dat de boomen, die
volgens den heer Kolijn reeds zoolang op de
kade liggen, door de firma Everaert toch bijna
alien zijn opgeruimd.
De heer Kolijn Juist, bijna alien, maar de
onderste laag blijft steeds liggendat is de
kwestie. De kade is er geheel door versperd.
Er blijft te nauwernood een breedte van 50 c.M.
vrij voor de passage. Dat is wegens het ont-
breken van verlichting ook hoogst gevaar-
lijk.
De heer KramerHet laten liggen van die
boomen is een gevolg van de slechte toestanden
die hier bestaan. Iemand die eenmaal een
plaats voor lossen van goederen heeft weten
machtig te worden, tracht dat te behouden.
Het zou daarom gewenscht zijn, den nieuw
opgetreden Minister eens te wijzen op de drin-
gende noodzakelijkheid van uitbreiding der los
kaden.
De Voorzitter merkt op dat het verharde
deel der nieuwe loskade, waarop ook die boomen
liggen, door de spoorwegmaatschappij Mechelen-
Ter Neuzen is gehuurd van het Rijk.
De heer BlankersDan is zoo wat alles
verhuurd tot aan de staalfabriek. Want verderop
is de dijk verhuurd deels aan de spoorweg
maatschappij, deels aan verschillende personen.
De Voorz tter is van meening dat na afloop
van den huurtermijn niets meer zal verhuurd
worden.
De heer Blankers zou een verzoek tot den
Minister willen richten om niet meer te verhuren.
De Voorzitter merkt op dat ook nog gesproken
is over verlichting der kaden, maar men weet
dat de daarvoor aangewende pogingen vrucbte-
loos gebleven zijn. Zoowel rijk, spoorwegmaat
schappij als gemeente schuiven het van zich af.
Het zal voorts bij de leden niet onbekend
zijn, dat er weer niets voorkomt, op de water-
staatsbegrooting, ten behoeve van de haven
van Ter Neuzen. Spreker zou daarom thans
willen voorstellen, nog eens aan ;,te kloppen
bij den Minister, daar uitbreiding der loskaden
zoo dringend noodig is.
De heer KramerUit gebrek aan plaats-
ruimte is de vorige week het stoomschip Tageta,
dat hier lossen moest, doorgevaren naar Gent.
De heer Blankers Ik ken eene firma die
hier booten wil laten lossentwee zijn er
geweest, maar met die tweede boot werd al
zooveel last ondervonden, dat de derde boot
naar Calais is gezonden. Die firma kan aldaar
en hier laten lossen, en ze wil hier meer booten
heenzenden, wanneer er maar gelegenheid is
voor lossing.
De heer Kolijn wijst ook op het outbroken
van meerpalen aan de kade. Op allerlei wijze
moet getracht worden de meertouwen vast te
maken.
De heer Blankers vraagt waar de schepen
zullen moeten blijven als de verbreeding van
het kanaal wordt uitgevoerd. Gedurende dien
tijd kan de kanaaldijk niet gebruikt worden,
en schiet er niets over dan de nieuwe kade en
daar is geen ruimte. De kanaaldijk is wel een
ongelukkige plaats voor lossing, maar zij is er
dan toch. Nu schijnt het dat er in de vlucht-
haven eenigszins ruimte zal worden gemaakt,
maar dat is niet voldoende en kan ook niet
voor alles dienen.
De Voorzitter en de heer Tholens meenen
dat dit werk wel bij gedeelten zal worden uitge
voerd en geheele storing niet lang zal duren.
Eerstgenoemde herhaalt, gewenscht te achten
een verzoek te zenden aan den Minister van
Waterstaat, en daarin de nieuwe gezichtspunten
in deze kwestie te vermelden,
De heer Blankers zou het zeer gewenscht
achten dat de Oostelijke kanaaldijk tot Sluiskil
geheel geschikt werd gemaakt voor losplaats
en meent dat dit op weinig kostbare wijze zou
zijn te verkrijgen. Het kanaal zou dan aan
de Oostzijde wat dieper moeten uitgegraven
worden, opdat de schepen dichter langs den
wal zouden kunnen komen. Daarvoor zou
vermoedelijk de dampalenwand, welke gestagen
moeten worden, zwaarder moeten zijn. Er
moeten volgens het bestek geslagen worden dam-
palen van 5,50 M. lengte en 15 c.M. dikte aan
spreker is verzekerd dat, wanneer er dampalen
werden geslagen van 9,50 M. lengte, bij 30 c.M.
zwaarte, het talud van den kanaaldijk op een
behoorlijke diepte zou kunnen worden wegge-
graven en dat dit niet zulke groote uitgaven
zou vorderen. Men kan dan gemakkelijk aan
den dijk lossen, de spoorbaan langs onder den
dijk worden doorgetrokken en de geloste goederen
gemakkelijk op wagons worden overgeladen.
De heer Versluijs meent, dat, wanneer de
Kamer bij den Minister aanklopt om uitbreiding
van de losplaats, zij geen voorschriften behoort
te geven hoe dit moet geschieden, als b.v.
lengte en zwaarte van dampalen enz. de wijze
waarop aan het verzoek zou worden voldaan, is
een zaak van den Minister en zijne deskundigen.
De Voorzitter is het daarmee eens. Boven-
dien, Gent heeft het noodig geoordeeld ten
behoeve harer scheepvaart het kanaal te laten
verbreeden en nu vermoedt hij dat voor de
groote schepen die zullen komen de bodem-
breedte van het kanaal toch wel rui-mer zal
moeten gemaakt worden.
De heer Blankers verklaart in geenen deele
zou
uitvoering der
de bedoeling te hebben den Minister iets voor
te schrijven het is meer het aangeven van
een idee, of op die wijze de voorziening in het
gebrek aan plaats niet zou te vinden zijn op
eene minder kostbare wijze, daar er, wanneer
de kos'en niet zoo hoog zijn eerder kans is
dat tot de uitvoering zal worden overgegaan.
De heer Kramer wijst er ook op, dat het
vorig ontwerp nog al duur waszoo
'tgoedkooper zijn.
De heer BlankersDe verharding op den
dijk zou regelmatig bij gedeelten kunnen plaats
hebben.
De Voorzitter is van meening dat uitvoering
volgens het denkbeeld van den heer Blankers
ook niet goedkoop zou zijn. Er zou dan veel
grond moeten worden onteigend, voor het
leggen van het spoor onder den dijk, terwijl
ook de daarlangs loopende rijkswaterleiding
moet blijven bestaan.
De heer Blankers Voor de
vroegere plannen moet toch ook nogal wat
onteigend worden en dan nogal eene heele
breedte landwaarts. Ook zal het lossen dan
niet zoo gemakkelijk zijn, omdat de goederen
over een grooteren afstand moeten worden ge-
dragen.
De Voorzitter denkt dat dit bezwaar niet zoo
wegen zal, daar er drie spoorbanen zouden
komen en de goederen dus gemakkelijk op
waggon zouden kunnen worden geladen. Voorts
moet er ook op gerekend worden dat de kanaal
dijk, voor zoover die gelegen is voor de ter-
reinen der staalfabriek, en dat is een lengte
van 900 Meter, wanneer die fabriek gaat werken,
ten gebruike zal gegeven worden aan die in-
richting dus over die 900 Meter kan men dan
voor andere doeleinden niet beschikken.
De heer Blankers Zou die fabriek die nog
wel krijgen
De Voorzitter meent dit besluit te kunnen
verzekeren.
De heer Blankers Dan kan die nog meer
krijgen dan Ter Neuzen zelf.
Ik meen evenwel dat eene voorziening vol
gens het door mij aangegeven denkbeeld altijd
voordeeliger zou uitkomen, maar geef rnijn idee
gaarne voor beter.
De heer Versluijs zou het verkeerd achten
wanneer in een adres aan den Minister omtrent
de wijze van uitvoering iets gezegd werd
De heer Kolijn maakt nog de opmerkingen
dat de toestanden moeilijk verbeteren zullen,
fiang de terreinen in handen blijven van
Mechelen-Ter Neuzen, door de kwestie tusschen
de sporen.
De heer Tholens Jawel, maar toen de vorige
Minister daar een eind aan wilde maken door
de spoorlijn te naasten, kwam heel Ter Neuzen
in beweging om den Minister te verzoeken het
niet te doen.
De heer BlankersHet beheer der kaden
zou bij een havenmeester moeten berusten.
De Secretaris merkt op, dat wanneer eener-
zijds verbetering wordt aangebraeht, het andere
vermoedelijk wel zal volgen.
Dit wordt toegestemd, waarna besloten wordt
een adres aan den Minister van Waterstaat te
verzenden, waarin wordt aangedrongen op uit
breiding der los- en laadinrichtingen.
Vervolgens wordt besloten een verzoek te
richten aan de spoorwegmaatschappij Mechelen-
Ter Neuzen om de kaden bij haar in beheer,
te willen voorzien van meerpalen. Daar alle
huurders van een deel van den kanaaldijk,
daar, overeenkomstig hun contract zelf voor
moeten zorgen, was de Kamer van
dat ook de spoorwegmaatschappij daar wel voor
zou moeten zorgen.
Een afschrift van dit verzoek zal worden
gezonden aan den Minister van Waterstaat.
De heer Versluijs brengt ter sprake de
dienstregeling van den spoorweg Gent-Ter
Neuzen. De vorige week misten de reizigers
van den eersten trein uit Gent des morgens
gedurende drie dagen de boot. Ook het post-
vervoer laat te wenschen over.
De heer Kolijn bevestigt, dat menschen die
naar de rechtbank te Middelburg moesten, de
boot niet konden halen.
Waar geklaagd wordt over late aankomst
van de prov. boot, den vee-vervoer, merkt
de Voorzitter op, dat daarin wordt voorzien door
een extra-boot te laten varen. Altijd kan dat
niet, daar er daarvoor nog een boot te kort is.
Deze besprekingen leiden niet tot eenig
voorstel.
De heer Blankers verzoekt de stukken welke
in de vergadering der Kamer aan de orde zullen
komen vooraf ter inzage te leggen, opdat de
leden daarvau kunnen kennis nemen.
Dit wordt door den Voorzitter toegezegd.
Daarna wordt de vergadering gesloten.
Gemeenteraaril van Philippines
Huist, 9 October.
KOERS VAN HET GELD.
Belgisch per 100 fr. 47,92J k 49,97£.
Engelsch per 12,— 12,
ZEETIJDINGEN.
Van 9 tot en met 10 Oct. 1905.
Oostsluizen alhier 53 binnenvaartuigen op- en 56
afgeschutdoor de Westsl. 10 op- en 3 afgeschut.
Positie der stoomschepen.
DAGEN.
Voorm.
Nam.
Donderdag 12 Oct.
1.16
1.31
Vrjjdag 13
1.47
2.1
Zaterdag 14
2.17
2.81
Zondag 15
2.46
3.—
Maandag 16
3.15
3.29
Dinsdag 17
3.43
3.59
Woensdag 18
4.15
4.81
Vergadering van 10 Oct. 'snamiddags ten 4J uur.
Tegenwoordig de burgemeester E. Cuelenaere, de
wethouders J. L. de Mulder en A. Wiskerke en de
raadsleden E. Taelman, J. F. Taalman en E. A. de Mul.
Afwezig de beer P. F Wijne met kennisgeving.
De Secretaris leest de notulen van de vorige verga
dering, welke worden goedgekeurd.
De Voorzitter deeit mede, dat de heer Cammaert hem
bericht per telegraaf heeft gezonden Maandag 1 October
voor Burgemeester en Wethouders niet te kunnen ver-
schijnen om zich te verantwoorden wegens 2,50, die
volgens het zeggen van den gemeente-arbeider voor het
gras van de begraafplaats wel was ontvangen doch
niet aan den gemeente-ontvanger was overgedramn
Wel verscheen de heer Cammaert op Vrij dag, doch to.,.'
was de Burgemeester niet aanwezig, waarom hem ner
brief werd bericht Maandag 8 October op het Raadh ii
te verschijnen. 3
De heer Cammaert bekende wel die /2,50 te hebben
ontvangen, doch dat die wellieht door nalatigheid van
den gemeente-ontvanger niet was geboekttoen echter
de Burgemeester voorstelde den gemeente-ontvanger te
laten ontbieden, vond de heer Cammaert het beter da'
geld maar aan den Burgemeester over te dragen.
Onder de ingekomen stukken was een schrijven van
de zangvereeniging,Oefening baart kunst," Waarin zii
te kennen geeft voor 35 sjaars een gedeelte der
oude school te willen huren voor hare uitvoeringen
onder beding, dat de schoonmaak van dit lokaal voor
rekenmg der gemeente komt. Aangezien het overige
gedeelte toch door de gemeente wordt onderhouden
wordt dit schrijven voor kennisgeving aangenomen.
Aangezien de voordracht van onderwijzers nog altiid
op zich laat wachten, kan er van zelf tot geen benoeming
worden overgegaan en wordt dit punt van de agenda
afgevoerd.
Na onderzoek der geloofsbrieven en beeediging van
het nieuw gekozen raadslid G. D. A. Voerman neenit
deze zitting in den Raad.
Tot onderwijzers aan de herhalingschool worden z. h.s
benoemd de onderwijzers W. Meerman, W. den Brok
en mej. R. L. Bosschem.
4e wi.jziging der begrooting stelt de wetliouder
Wiskerke voor eene leening aan te gaan van 24600
in plaats van 18600 en dan voor den tijd van 41 jaren.
Hij vreest als de nieuwe school in orde is, dat er nog
al eenige uitgaven bij zullen komen, waarop tot heden
met is gerekend, ook gelooft hij niet dat de Raads
leden er genoegen in zullen nemen, dat de oude school-
tafels in het nieuwe gebouw zullen geplaatst worden.
Daarbij dient ook aan de bestrating naar die school
te worden gedacht, en eene behoorlijke riooleering mag
ook niet uit het oog worden lerloren.
De Voorzitter: Men moet nu altijd in aanmerking
nemen, dat dan ook alle oude schuld is gedelgd.
De heer Wiskerke: En dat de hoofdelijke omslag
met behoefl verzwaard te worden.
Hierop wordt dit voorstel met algemeene stemmen
aangenomen en het vorige raadsbesluit ingetrokken.
Hierop volgt eene discussie over de riooleering aan de
school. De Voorzitter zou die gaarne zien naar den
put aan het einde der Weststraat, doch de heer Wiskerke
acbt die daarvoor niet geschikt, omdat die put dan in
de eerste plaats in beteren staat dient gebracht te worden.
De heer Taelman acht dat de afwatering naar de
zoute vest de beste zou zijn, terwijl de heer Taalman
zegt dat het laagste punt loopt achter de oude school
en dus naar den put van de Weststraat z. i. de voor-
deeiigste zou zijn.
De oorzitter stelt voor deze zaak in eene volgende
vergadering te behandelen.
1 oorts wordt voorgelezen een schrijven van den aan-
nemer Van de Velde, dat hij de nienwe school niet op
den bepaalden tijd kan opleveren en vraagt daarom
nog eene maand verlenging.
De heer Voerman zegt daar erg tegen te zijn, naardien
die aannemer nogal vele karweitjes bij particulieren
doet verrichten zeer ten schade van de ambachtslieden
in de gemeente en bovendien hem !s reeds eene maand
verlenging toegestaan. Door bij anderen werk te laten
verrichten maakt hij misbruik van den tijd, dien hij
van de gemeente heeft verkregen. Met 5 stemmen tegen
en 2 voor wordt het verzoek van Van de Velde van de
hand gewezen.
Niets meer aan de orde zijnde sluit de Voorzitter, na
omvraag, de vergadering.
Middenprijs per 100 kilo Tarwe J 9,— Rogge 6,75
Wmtergerst 8,—ZomergerstHaver 6,50 Erwten
9.75 Paardenboonen Duivenboonen
Witteboonen Bruineboonen 11,50; Boek'weit
J' Lijnzaad f Aardappela f 4,25 Koolzaad per
zak van 106 liters Boter per kilo 1 25
Eieren per 26 stuks /1,30.
Er waren ter weekmarkt te koop gesteld37 stuks hoorn-
vee, 54 varkens.
Verkocht: 15 stuks hoornvee, 30 varkens.
VLAG
NAAM.
MS. Van en naar.j Lading
9 Eng. s.s.
idem
10 Eng. sch.
9 Deen. s.s.
Noor. s.s.
Ned. s.s.
been, s.s
Eng. s.s.
10 Deen s.s.
Duits. s.s.
Noor. s.s.
10
Eng. s.s.
idem
Ned. s.s.
Visii Ter B'euzen 1
Golfer
Hailing
Touch me not
Vordingborg
Hildur
ilarald
Flynderborg
Wharfe
Agnete
Denabola
Leif
City of Cadiz
Eden
Amulet
1C 66
Londen
macad.
2199
idem
stukg.
428
idem
macad.
Gent 1
3883
Riga
stukg.
2745
Libau
hont
5105
Repola-Rott.
idem
3924
St. Petersb.
hont
2558
Goole
stukg.
3190
Windau
hout
4195
idem
idem
3355
Kotka
idem
Gent j
2221
Dublin
stukg.
4089
New-Castle
ledig
stukg.
2869 Leith
274 jTeigemouth
cement
Eng. barge Eastern Bell
du uici iu wot. o viuv.il rungs ue
s.s. HENRY in lading te Kroonstadt voor Yarmouth,
s.s. GUIDO wordt morgen te Kroonstadt verwacht.
s.s. HARALD in lossing te Gent.
s.s. JENNY vertrekt morgen van Ter Neuzen naar Methil
om voor Kroonstadt te laden,
s.s. RICHARD in lading te Wiborg voor Rotterdam.