J
BINNEN LAND.
No. 1353,
Woensdag 8 Mei 1878.
Algemeen
Nieuws- en Advertentieblad
v o o r
Zeeuwsch-Vlaanderen.
18e Jaargang
Tramway Breskeus—Maldeghem.
gld.
9
9400
40
1 47i
1475
247
2700
29
18
a 9000
50
50
90
Ter Neuzen, 7 Mei.
IMS
ABONN.E M E N T.
Per drie no;.anrlen binnen Ter Neuzen 1,Door hei
iteheele Rijk 1,10. Door geheel Belgie 1.40.
Men flbonneert zich bij alle Boekhandelaurs, l'ostdirec-
teuren en Brievenbushouders.
!»iS
ADVERTBNTIEN.
Van 1 tot 4 regs'.s 0,40. Voor elke regel meer f 0,10
Grootere letters worden naar plaatsruimfe berekend.
Advertentien gelieve men <ian den Uilgever in te zenden
uiterlijk Dinsdag en Yrijdag u.if-sDGlng SUSIE urrii.
Dlt bind vcrscliijnl ESli»«f!.*«g- en Vrijdngnvoud bij JL li. ft, II D ft A 1 Ac Ter Xenzcn.
Met belangstelling namen wij kennis van de j
aanvrage om concessie tot bet leggen van een
tramwav van Broskens, door Schoondijke, Oostburg
en AardenbOrg naar net station Maldeghem.
He groote oiitwikkeling toch der tramways en bet I
vervangen der trekkraclit van de paarden door dieri
van den stooin, dat in Engeland, Frankrijk, Belgie en
Duitsehland, hoe langer hoe meer veld wint, ver-
dient meerdere aandaeht en belangstelling als tot
dusverre aan dat onderwerp werd geschonken.
Bij hun ontstaan hebbeu zeker deze nieuwe
inidd'elen van verkeer met veroordeelen en oigen-
belang te karapen, doch waar ze tot stand kwamen,
hebben zij den weg tot algemeene wanrdeering ge-
vonden, door de groote en onweerlegbare, rnaar
nog niet altijd genoegzaam erkende voordeelen,
welke zij bet openbaar verkeer aanbieden en te
verwonderen is bet, dat die streken, waar om de
eene of andere reden geen geWone spoorweg kon
worden aangelegd, zoolang hebben gewacht om tot
de tramways hunne toevlucht te zoeiten.
De. resultaten, die men op finan'tieel gebied met
de tramways in Amerika heeft verkregen, leveren
een zonderling contrast op met die, door de spoor-
wegen opgedaan en opmerkelijk is het, dat de
tramways uitsluitend door Amerikaansch, de ge-
wone spoorwegen met vreemd kapitaal zijn aange
legd. Van de 11 voornaamste tramways bedroeg
in 187(1 bet dividend van 508 percent.
Tegen woordig heeft men in de staten van
New-York, Pennsylvanie en Massachuetts 958
Engelsche mijlen tramway in exploitatie, waarvoor
een' kapitaal van 15>,178,000 is gebrnikt. De
nelto ontvangsten voor bet jaar 187b liepen over
de 1,500,900 en de als dividend betaalde winst be
droeg 600,000, de gemiddelde rente was dus 8 pCt.
In Pennsylvanie warden in 1876 129,900,000
reizigers vervoerd, in Massachuetts 58,000,000.
De gemiddelde rente bedroeg 12^ pOt...
Do* ondervinding iieeft geleerd. dat overal, waar
dc tramways zijn aangelegd, de finantieele uit-
komsten bevredigend z:jn geweest, daartoe is ecliter
in de eerste plaats noodig de grootst raogelijke
beperkingen in alles wat strekken kan om den
aanleg zoo goedkoo]) mogelijk te maken, zonder
daardoor ecliter de veiligheid op te oiferen. De
eenvoudigste inrioliting der exploitatie in vcrband
tot de behoefte van het verkeer, moeten dus in
bet oog gehouden worden. Wordt eene nieuwe
onderneming reeds dadelijk bij liaar ontstaan met
nutteloos groote kosten bezwaard, dan wordt niet
alleen hare oiitwikkeling op eene nadeelige wijze
tegengehouden, maar loout zij zelf gevaar niet te
zullen slagen.
Niemand is in strat de oiitwikkeling vooraf te
bepalen; blijft zij geheel weg, dan is de onderne
ming mislukt; neernt zij ecliter sterk toe; dan wordt
hetgeen er in de eerste jaren door de goedkoope
inricbtingen bespaard is, het middel, om in verband
met de toeneming van het verkeer, krachtig tot
uitbreiding en verbetering der bestaande inriehtin-
geii over te gaan.
In de tweede plaats komt het er bij de exploi
tatie vooral op aan, geschikt personeel te vinden,
men neuie weinig, maar vooral bek\Ram en ijverig
personeel, van de%n regel wordt te djkw^ls afge-
wcken. Men bepale zich niet uitsluitend tot het
personenvervoer, maar lette ook vooral op het ver
ve, r van goederen. Bij de Amerikaansche tramways,
waar, zoo als wij hierboven zagen, het personen-
verkeer zeer belangrijk is, gescliiedt het goederen-
veri oer bij nacbt; dit zal evenwel geen toepassing
behoeven (e vinden bij den weg, dien wij op bet
oog hebben.
De kosten van den aaifieg van een tramway
zijn niet zeer groot, e.venwel grooter dan velen
zicli voorstellen, als algemeen overzicbt laten wij
bier de vermoedelijke kosten van den bouw vail
zulk een weg volgen. Tot toelichting diene, dat
de weg geschikt is zoowel voor trekkraclit door
paarden als door stooin, hormale sponbreedte en
ijzeren bovenbuuw heeft.
K.osten van aanleg.
Bedrag.
Staleu rails, ijzeren liggers, losplateu en
klein ijzerwerk ter bevestiging per meter
Den bovenbouw per kilometer
Voor ballastmateriaal, zoomede het leg
gen en bevestigen der sporeq, per
strekkende meter
Den onderbouw per kilometer
Een compleet uitwijkspoor van de een
voudigste constructie met stalen ton-
gen en hartstukken
Een waterstatie met pomp en reservoir
Losomotief- en rijtuigloods en vakwerk
per vierkante meter
Open waclitkamer met reterade per
vierkante meter
Een tender locomotief met bekleeding
en dat van 4060 paardenkfacht
Rijtuigen le en 2e klasse met 3 coupes
18 a 24 zitplaatsen, doorgang en
eindperron
Idem 3e klasse met 1630 zitplaatsen
en eene afdeeling voor de bagage
Gesloteu goederenwagen ran 5000 kilo
draagvermogen
Open goederenwagen van 500010000
kilo draagvermogen
ct.
3000
2400
1500
950
Men bedenke wel, dat bovenstaande opgave slechts
approximatieve getallen aangeeft en dat de jilaats,
de tijd wanneer, en de wijze waarop de weg ge-
bouwd wordt van zeer grooten mvloed op de kosten
van aanleg zijn.
Het was ons enkel te doen, om een globaal over
zicbt te geven.
Volgens de reorganisatic der vesting—artillerie,
bepaald bij koninklijk besluit van 21 April 1878
no. 11, zal de compagnie van genoemd deel der
artillerie, t'uans alhier standplaats hebbende, met
1 Augustus a. s. van bier vertrekken naar Dord
recht en door geen andere vervangen worden.
Heden heeft alhier de aanbesteding plaats
gehad' van het maken van werken tot verdediging
van den oever van den calamiteusen polder Nieuwe
Neuzen. Hiervoor was het minst ingeschreven
door L. F. Willems, te Selzaete, voor f37 787; nog-
was ingeschreven door H. Hage, te Middelburg, voor
/37900; D. Tholens, te Hoek, voor 39900; C.
v. d. Hooft, te Ter Neuzen, voor 40380I. van
Male Dz, te Breskens, voor/40600; C. Roskam ,Tz.,
te Sliedrecht, voor41000J. Kraeijeveld, te Hans-
weert, voor 42900; H. de Groot te Sliedrecht,
voor /45000; de begrooting bedroeg 46393,31.
Gedurende de eerste helft der maand April zijn
door het postkantoor alhier, de volgende onbe-
stelbare brieven verzonden
W. Wiemers te Schoonhoven en C. de Bux
Cie te Amsterdam.
Itoorie Slnis, 6 Mei. Daar de kermis alhier
dit jaar op den 9 Juni valt, zijnde alsdan Pinksteren,
zoo zal dezelve gehouden worden op Zondag
den 2 Juni en eindigen den 5 daaraanvolgende,
en zullen alle liedjeszangers, organisten, violisten
en meer van dat volkje worden toegelaten, mits
vooraf zich bij het 'oestuur te hebben aangemeld.
Tot besluit het opstijgen van eenen reusaehtigen
luchtballon (de Plienix) en bet afsteken van een
prachtig vuurwerk.
lie eerste kamer Iieeft gisteren na uitvoerige
discussien de bedelarijwet verworpen met 25 tegen
•9 stem men. De kamer is daarna geseheiden.
Het bureau der Luxemburgsche kamer van
afgevaardigden heeft aan prins Hendrik bet vol
gende telegram gezonden
,/De kamer heeft met genaegen het berieht ont-
vangen van uw voorgenomen huwelijjk en wenscht
TJ. K. H. geluk met deze heagelijke gebeurtenis.
Hut land zal jegens de hooge vorstin, die haar
lot aan dat van den beminden stadhouder van
Z. M. den koning-groothertog wit verbimlen,
dezelfde gevoelens koesteren> welke het nooit zal
ophouden jegens de natiouale dynastic aan den
dag te leggen."
Hierop is van den prins bet volgende antwoord
ontvangen
„lk gevoel mij diep getrotfen door cks- loyale
en vaderlandsche gezindbeid, door n in naam der
kamer ter gelegen'neid inijner aanstaandb eeht-
vereeniging met prinses Maria Elisabeth van Pruisen
uitgesproken. Weest overtuigd, fefc do prinses uw
land zal liefhebben gelijlt de ovi-.ledene het heeft
liefgeliad. Deze dierbare herinnemig zal hanr in
de liefde tot uw land ten voorbeeid strekken."
De groote gebeurtenis van den dag is
de opening der Parijsche tentoonstelling. Don-
derdag had dit overeenkomstig bet program ma
plaats. Eerst was 't of het wedfer al de vreugde
van honderd duizenden zou bederven. Koude,
regen, on weMer en modder war en zooveel zwarte
stippen. Gbelukkig dat er verandering kwam en
alleen de laatste overbleef. Onder vroolijke zonne-
1 schijn lieef t de pleehtigheid plaats gehad en Parijs
heeft eeivs weder feesl gevierd, gevlagd en ge-
illuminee rd als in vroeger dagen.
Wat een verschil aan deze of aan gene zijde van
't kanas ,1. flier stroomen duizenden te samsn, om
getuigf te zijn van al bet scboone, dat door de
kunstf al des vredes is voortgebracht. Mt:t een
wee id oedig gevoel denkt de Fransehman terug aan
de i iagen°van 1870, toen groote legers den oogst
heb' ben vertrapt, toen alles werd opgeotferd aan
'truwe geweld, toen T kanonnengebulder de eenige
tc ,0n was. waaruaar men luisterde, toen Napoleon