NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD
N.° 63.
W0E1DAG 14 MART 1835.
VI
Ingezonden Stukken.
Nieuwstijdingen.
VOOR
v4^;'
NL^/ -
Dil Weehblad wordt ellcen Woensdag-morgen
uitgegeven bij C. W. Overbeeke teNeuzen. De
prigs is 80 cents in de drie maanden en franco
per I'osl 95 cents. Men abonneert zich bij de Boek-
handelaars en Posl/canloren zijner woonplaals.
(TWEEDE J A AR GANG.)
Advertenlien gelicve men ami den Uilgeverin te
zenden uilerlijk Dingsdagdesnamiddagsten 4
we; de prigs van l.toi iregelsis 40 cents, voor
ellcen regel meer 10 centsbchalve 35 cents zegel-
regt voor el/ce plaatsing.
-''X-
Ill No. 57 van dil Weekblad is onder de Menge-
lingen uil hel Phhnteon van 1854, een sink over-
aenomcn belreflende de lolheffing op slrautwe-
gen en helzelve heefl nan X.nameris onderschei-
deno bewoners van Zeeuwsch-Vlaanderen aan-
leiding gegeven om, in No. 00 van dat zellde blad
zijne denkbeelden tc dien aanzien in vei band mcl
de provinciale kunslwegen in dat gedeelte van
Zeeland mede le deelen.
Beide die slukken geven mij aanleiding om des-
vvege in eenige besehouwingen te Ireden en daar
X. de aandacht bepaall op hel nemen van maalre-
geien die lot afschaffing der lollen op de wegen
inoelen leiden zoo verdienl hel onderwerp eene
gezelle overweging vooral ook tnel hel oog op
den minder gunsligen toesland waarin de provin-
cie Zeeland zich mel belrekking tot de middelen
van gemeenschap ten opzigle der overige provin
cial des rijks bevindl.
Niemand voorzeker belwist de door de onder-
vinding geslaafde waarheid dat veelvnldige en
goede middelen van gemeenschap bij nitnemend-
heid bevorderlijk zijn aan de ontwikkeling, zoowel
der sloflelijke als der zedelijke belarigen van een
volk. Zij kunnen zelfs als maalslaf van beoordee-
ling der meerdere of mindere volksbeschaving
strekken; en wanneer de schrijver van het stnk
uil het Phanteon overgenomen de vragenstell:
is zulk een rniddel van gemeenschap" wegen
en kanalen niel evenzeer in het belang van al
de plaatsen die daaraan gelegen zijn en ver-
spreidl do welvaarldoor grooler verlier aan-
gebraglzich njet nog veel verder dan kan
hel antwoord daarop niet dan toeslemmend we-
zen maarde gevolgtrekking daaruil schijnt
belwislbaar wanneer hij zegldat niemand over
onbillijkheid kan klagen al moet hij zijn dee}
opbrengen lot onderhoud van eenen weg dien hij
nooit bereden heefl en misschien niminer zien zal.
Beiden, zoowel hij die van den weg gebruik
maakt als degeen die hem misschien niminer
zien zal warden door dien weg waardoor alge-
meene welvaarl wordt bevorderd gebaatmaar
decersle bovendieu nog door het onmiddelijk ge
bruik van denzelven en wanneer nu beiden in de
kosten van onderhoud des wegs in gelijke male
moclen bijdragen dan schijnt dit met wel le
slrooken mel hot begrip van strenge billijkheid.
Ongelwijfeld vcrhoogen de lollen op de wegen
tot welke i'k mij lhans bepaal de kosten van ver-
voer en daardoor den prijs der waren maar he-
halve dat zulks niel onder alle omslandigheden
het geval is, en de kosten van vervoer door
aanleg van hunslivcgcn daarentegen mel minslens
de hel ft zijn verminderd zoowel door mindere
slijling der voerluigcn en wal daartoe belioortals
door de mogelijkheid tot overbrenging van zwaar-
der ladingen door mindere krachtis die ver-
hooging (ler kosten van voortbrengingonder
welke laatslen ook die van vervoer naar de marktcn
ullhans begrepen worden onbeduidend te noe-
menimmers niet van genoegzaam gewigteven-
min als hel Uveede door den genoemden schrij
ver legen de lolheffing aangevoerd bezwaar om
de loUen af te schaffen en hel onderhoud der
we»en le brengen ten laste van den staat of van
hel&algemeen waartegen, naar hel mij loeschijnt,
verschillende bezwaren bestaan.
Een eersle bezwaar isdat er eene onbillijkheid
in gelegen is om de kosten der wegen ten laste
van hel algemeen te brengen zoo lang niet alle de
gemeenlen in den staat door goede wegen onderling
zijn verboriden.
Een ander bezwaar is dat er geene voldoende
reden bestaal om de kosten van onderhoud der
wegen en kanalen tveldie der spooi we
gen aanlegplaatsen in een woord van alle de bij
art. 238 der gemeentewet bcdoelde werken of in-
rigtingen, met ontheffing der belasling die op
het gebruik drukt, niet- ten laste van het al
gemeen le brengen en waar is de grens lusschen
de kosten van productie die wel en van de zoo-
danigen die niet door den staat moelen gedragen
worden
Een derde bezwaar isdat de staat de kosten
van productie voor zijne rekening nemende zijne
roeping zou missen Ireden in den werkkring van
hel individu en alle ondernemingsgeest uitdooven,
welke bij die volkeren waar een joist begrip be
staal van de roeping van het gouvernementeene
rr
h
hooge vlugt genomeii en lot uilkomsten heeft ge-
leiiidie te vergeefs worden gezocht bij die volke
ren die bij alios de hulp van den staat inwachten.
Voorts nog doel zich de vraag voor ofhetstaat-
kundig is le achten om elke belasting op het ge-
bruik, aannemeude dat do helling van tol op we
gen en anderc openbare werken als eene belasting
is te besehou wen, waaromtrent de meeningen zeer
uitcenloopen, le vervangen door eene algemeene
belasling of hoofdclijken onislag lerwijl eindelijk
niel moet worden voorbijgezien, dat door een aan-
lal personen van de kunsl.wegen gebruik wordt
gemaakt uit louter verrnaak of wel ter bevorde-
ring van persoonlijk belang en dat deze bij af
schaffing en vervanging der tolien door eenen hoof-
delijken omslag niel in die male als thans en niet
in verhouding tot bun genot, zouden bijdragen.
Mij koml hel voor dat hel rijk de provincie of
de geineente afzonderlijk of gezamenlijk naar
male van derzelver meenier of minder rcglslreeks
elang geroe|ien zijn om de daarslelling der mid
delen van gemeenschap le bevorderen door op-
wekking van den algemeenen ondernemingsgeest
en dien le ondersteunen en behooren zij die
van die middelen van gemeenschap onmiddelijk
genot hebben de kosten van onderhoud daarvan
te dragen.
Hierpil volgt dat de som die voor het gebruik
der wegen of kanalen gevorderd wordtniel hoo-
ger mag wezen dan noodig is om in derzelver on
derhoud le voorzien. Voorts dat geene vrijdotn-
men zoo als mel opzigt tot de wegen bij hel Ko-
ninklijk besluil van den 29 October 1833 Staats-
blad n.° 59 zijn toegekend behooren te worden
verleend vooreerst omdat daardoor, de
ondervinding leert zulksaanleiding lot mis-
bruiken en tolontduiking wordt gegeven en ten
anderc omdat daardoor een voorregt wordt ver-
leend waarvoor geene reden hoegenaamd be
staal; behoeft loch de landbouvver meslspecien
enz. voor zijne nijverheids-onderneming, de zout-
ziedcr behoeft brandsloffen voor de zijne en het
graan en het zout zijn beiden nijverheids-produc-
ten. Het is dan ook*niet duidelijk op welke gron-
den van regt en billijkheid hel toekennen van een
voorregl aan de eene nijverheids-onderneming bo-
ven de andere sleunt.
In hel midden latende of er (vooral wanneer men
zich den vroegeren toesland van de, in den winter,
schier onbruikbare wegen herinnerd) gegronde
redenen bestaan tot billere klagl overde lolheffing,
zoo als die lhans op de provinciale wegen in
Zeeuwsch-Vlaanderen plaals heeft dat is naar
den grondslag van van het rijkslarief voor elke
1125ellen, gedeelten daarvan voor ecu geheel
(en hel verschil in minder zou bij loepassing van
het rijkslarief op den weg van Axel naar Neuzen
in het door X. aangegeven geval, bedragen 4 cent.)
Zoo komt ook mij de tolheffing zoo als die thans'
op de bedoelde wegen geschiedt, gebrekkig voor
in de eersle plaals: omdat een laag loltarief het
gebruik van den weg bevorderd en in de tweede
plaats omdat de tol behoort geheven te worden
in verhouding lot het gedeelte wegs waarvan gebruik
wordt gemaakt, en uit dien hoofde is dan ook eene
herziening van het bedoeld toltarief wenschelijk
te achten.
v. N.
Het onlwerp van wet lot regeling en boper-
king der uitoefening van het regt van vereeni-
ging en vergadering is na eenige dagen beraad-
slagingsden 8 dezer door de tweede kamer
der slaten-generaalmel 54 tegen 26 stemmen
aangenomen.
Uit een herderlijk schrijven van den bisschop
van Haarlem van den 6 Februarij jI. waarbij
mededeeling gedaan wordt van een door Z.-Eerw.
vastgesteld algemeen rcglement voor de be-
sturen der paroehiale en andere Kalholijke in-
stellingen van liefdadigheid in dat bisdom blijkt
alzoo datgelijk bij de Hervormden ook bij do
Roomsch-Kathoiijken in ons vaderland de rege
ling der kerkelijke armverzorging lhans bijzon-
der ter harle genomen wordt.
Wegens de aanhoudende vorslis het aange-
kondigd vergelijkend examen op den 6 dezer in
de school te Kiooslerzundelotnadere bepaling
uitgesteld.
Tol lid in den gemeenteraad le Axel in plaats
van den overleden heer F. Dieleman Pz. is met
53 van de 103 uitgebragle geldige stemmen ver-
kozen de heer dr. 11. J. van Eckburgemeester
aldaar.
Den 6 dezer is er in de geineente Sint-Jan-
Steen voor het eerst eene jaar- of veemarkt ge-
houden, welke aldaar voortaan jaarlijks zal plaats
hebben. Deze jaarmarkt is druk ibezocht ter
wijl de handel zeer levendig was, en bijna al
hel ter inarkt gcbragte vee lot hooge prijzen is
opgeruimd.
Gelijk bereids de voorjaars-vee- en paar-
denmarklen le St.-Jan-Steen en Sas-van-Gent op
den G en 8 dezer reeds hebben plaals gehad zoo
kan men die in deze en de volgende man rid nog
op 3 plaatsen in Zeeuwsch-Vlaanderen le gemoet
zien, n. l.to Ooslhurg, 26 MaartAardenburg
2 April, en Schoondijke 10 April.
Franschc kooplieden komen lhans hier en
elders eene groote menigte sc'hapeu koopen tot
hooge prijzen.
Een vroeger invvoner van Kloelinge vertrok
een paar jaar geleden naar Noord-Amerika ten
einde aldaar zijn forluin le beprocven. Wij ver-
nemen thans dat hij eene door zijne handenarheid
en oppassendheid bijeengegaarde som van f 500
aan zijne arme familie heeft overgemaakt ten
einde haar in de gelegenheid te stellen ook der-
waarts le gaan.
De sloombootdiensl lusschen Vlissingen en
Rotterdam is jl. maandag weiler aangevangen
die tusschen Middelburg en Rotterdam heeft
gisleren (dingsdag) de diensl hervat. De aan-
vang der dienslen van Middelburg op Zierikzee
en Bergen-o|) Zoom is bepaald op den 16 en
die van Middelburg op Antuerpen langs de Ooster-
Schelde op den 21 dezer.
Nadal zaturdag morgen e°ne stoombool zich
een weg had gebaund door hel ijs in de rivier
voor Rotterdam, is het ijs losgeraakl en de Maas
sedcrt drijvende.
Allcrlreurigsl zijn de beriglen welke wij
omtrent den watersnood ontvangen door welken
ons land wordt geleisterd. Op onderscheidene
punten zijn er zeer zware ijsbezeltingen onlslaan,
daardoor eenige dijken doorgebrpken en vele
slrekcn als het ware in eene zee veranderd.
In de provincien Gelderland Noord-Braband
en Utrecht zijn een aanlal liuizen door hel water
en hel ijs medegesleept en daardoor eenige men-
schen omgekomen. Honderde huisgezinnen heb
ben alles verloren wat zij in htm bezil hadden,
daar ook meest al hun vee mel den vloed is
medegevoerd. Wageningen Zutphen 's Her-
logenbosch en vele andere plaatsen zijn over-
'slroomd. De spoorwegbaan tusschen Arnhem en
Utrecht is voor een gedeelte weggezonken en
ook de lelegraaf tusschen die steden kan niet
meer werken. In vele steden en gemeenton
worden commission gevormd om giften in te
zamelen. Ook uit Duilschland luiden de berig-
ten bedroevend op het te Arnhem en Nijme-
gen voorbijdrijvende ijs zag men stukken van
schepen boomcn mel wortel en lak daken van
huizenallerlei huisraad en landbouwgereed-
scbappen. Het water is lhans valleude.
Z. M. do koning, vergezeld van den minister
van binnenl. zakenhebben de overslroomdc
slreken bezocht.
Bij de arrondissemenls-reglbank tc Assen
wordt behandeld de zaak van een debitant der
slaats—lolerij, houder eeneracceplatic van /"IOjOOO
ten laste van een' landbouwer, voor geleverde
lolerijbriefjes. De erven van dien landbouwer
die intusschen overleden is, ontkennen de echt-
heid der handleekening. Wie ook overwiunaar
zij in deze zaak in elk geval zal ze eene waar-
dige bijdragc zijn lot de geschiedenis van het
lolerijspel in Nederiand.
Den 26 dezer zal cr ook te Gent eene soed-
koope broodbakkerij worden geopend in de Lange
Violellestraat.
Eene ziekte, bestaande in buikloop, heerscht
thans op vele plaatsen in Belgie onder de konijnen;
in minder dan twee dagen zijn er honderden
daardoor aangetastgestorven.
Bij gelegenheid van de aanvraag om een
4 ^'/V
o