r
BE HEimiEND,
P0BLIEKE VERK00PING
Mengelingen.
TMT01 HIT OE Ml Tf IBP i
Scheepvaart.
Correspondentie.
Beurs-Marktberigteo enz.
AANBESTEDING.
Pub lie he Vcy* hooping
Stoomboot de Scbelde.
5^
Vervoermiddelen.
Advertentien.
AANBESTEDING 't/
.r Dme,das den la FebriarH
J. I. .4. GOEVERNEUR,
t
verwoesl. Drie
t
to Brussci gclieel door l)r.md
nienschen zij u duarbij oingekouien. Van ui,
deze prachtige groote schouwburg nam a!s het
ware de omwerileling van 1830 m Belgie een
aanvangna den afloop van het zangspel la
Muetle de Porlici.
In bet Engelsch parlemenl is van regerincs-
Mtege. mededeeling gedaan dat de gezanlen-
."conferentie to Weenen bepaald had. dat de
nitlegging van het vierdc dor vier punlen van
waarborg zoo te ver.itaan was, dataan drRus-
sische heerschappij m de Zwarte Zee een eindo
moest worden gemaakten dal deze mllegging
is aangonomen. Wat verder de onderhandelin-
gen betrefl die le Weenen zulien gevoerd wor
den Engeland is daartoe bereid.
In Louden zijn lirieven nit Petersburg onl-
vangen volgens weike aldaar vredelievende ge-
ruchten begonnen le loopen en het doen van
aanzienlijke zaken in Russischo voorlbrengsclen
ter verzending naar het Westen hadden uit-
gelokttenvijl ook de wis^el op Londen eene
aanmerkelijke verhooging heeft ondergaan.
Ook le Parijs is de hoop op vrede wcder iels
levendiger gewordenin de jrneening.dat de
toorslellen van Oostenrijk hij den Bond getioe"-
zarne ondersteuning zulien erlangen; ook ze"t
men dat van Berlijn gunstiger berigten zijn otU-
vaugen zoodat meer reden beslond om de loe-
ireding van Pruissen lot de Europesohe mogend-
heden te gemoet te zien.
Russisohe officierendie uit Sebaslopol in
Odessa zijn gekomenbeweren dat elk huis in
die stail als 'tware in staat van verdedigin"- is
gesteld en dal zoo ais de zaken thans staan
geljk zij zich uitdrukken de Engelschen met
hnniie stoomwerktuigen de Zwarte Zee eerder
zulien kunnen droogmakendan Sebaslopol
vernieesleren.
Sedert de opening der vijandelijkheden tot
den 1 Januarij dezes jaars bedraagt het lolale
cijfer der prijsgemaakte schepen 93.
TQLIIEFFLVG OP STRAATWEGEA.
Bij de meermalen ook in deze streken ter
sprake gebragte meerdere of mindere vvensche-
lijkheid van de helling van tolgelden op slraal-
wegen schijnen de onderstaande beschonvvingen
van mr. O. vanRees in zijne verhandeliug «aver
de Nederlandsclie welgev'ing uit het oogpunt der
nijverheid heschoinvd van "root belan"
«Niet minder gewigtig is de vraag waaruit
de middelen moelen gevonden worden, om de
wegeu in goeden staat te houden. Wanneer zij
door bijzondere personcn worden gemaakt is
men gewoon hun het regt toe te kennen, om
tollen te hefferi uit wier opbrengst zoowel de
renlen en do langzaine allossing 'van het aan-
gevvende kapilaal ais de kosten van onderhoud
kunnen bestreden worden en hoewel hel vol-
komen in slrijd is met de beginselen van den
constitntionelen regeringsvorm dat "diergeiijke
tollen bij K.onink!ijk besiuil in piaats vnm'bij
eene wet worden daargesteld schijnt de zaak
zelve bezwaarlijk op eene betere wijze te kun-
nen geregeld worden. Ten opzigle der midde
len van gemecnschap die door den staat zijn
daargesteld, en waarbij men dns noch aan rent'e-
belaling noch aan kapilaals-aflossing le denken
heeft, kan men echter op twee onderscheidene
wijzen in de kosten van onderhond voorzieri
namelijk zoowel uit de ophrengst van tollen,
als zonder tolheffing uit de ophrengst der overi"e
belastingen. Oogenschijnlijk is in deze Iaats7e
wijze eene onbillijkheid geiegen daar hel on-
middelijke voordeel van den weg hoofdzakelijk
door hen genolen wordt, die er gehruik van
ma ken. Maar is zulk een rniddel van gemecn
schap niet evenzeer in het belang van al de plaalsen,
die daaraan geiegen zijn? En verspreidt de
welvaartdoor grooler verlier aaiigcbragtzich
niet nog veel verder? Wanneer men derhalve
het net van wegen en kanalen dat ons land
doorsnijdt, in zijn geheel in aanmerking neemt,
dan vait hel moeijelijk te onlkonnen, dat do natie
in het algemeen daarvan onherekeubare voor—
deelen geniet, en derhalve niemand over onbil
lijkheid klagen kan al moet hjj zijn deel op-
brengen tot onderhoud van eenen weg dien hij
nooit hereden of bevaren heeft, en °niisschieu
nimmer zien zal. Doch bovendien zijn aan de
tollen twee nadeelen verbonden welke de schaal
mijns inziens gehee! naar de andere zijde doen
overslaan. Vooreerst verhoogen zij de kosten
van vervoer en daarmede den prijs der vvaren
hetgeen de mededinging op de buitenlandsche
markten bemoeijelijkt. Ten anderen beletten zij
den landman menige kleine winst te maken.
Wanneer hij eenig voordeel zou kunnen behalen
door zijne waren ergons ter markt te breno-en'
doch berekend dat het grootsle gedeelte^vaii
zijne winst aan tollen verloren zal gaan ziet
hij van zijn voornemen af. Op zichzeive is
eene diergeiijke winstderving voorzeker onhe-
leckenend doch zij komt tc drkvyerf voor, om
met van belang te worden. Ik zou het derhalve
enschdijk achlen zoo de tollen in navoiging
van Frankrijk Baden en Beijeren zooveel moge-
lijk wenlen opgeheven. In het belang vanonzen
doorvoerhandel zijn de scheepvaarlreglen op den
Kliijn en de Maasbenevens de watertollen op
den IJssel bij tie hervorming onzer scheepvaart-
wetgeving in 1831 opgeheven. En loch vereiscbt
do zorg voor ooze rivieren geen geringe opoffe-
ringen. Zou er dan wel reden beslaan om een
ander beginsel le volgen bij onzen binnenland-
schen handeldie alle overige lakken in belang-
rijkheid verre overtrefl?
»Otn dezelfde reden zou ik het raadzaam
achlen om hij alle wegen die door particulie-
ren of door bijzondere provincien of gemeenlen y
worden aaqgelegdde tolheffing slecbls moo//
een bepaald aantal jaren toe te staan. Na dien
tijd zou de weg geheel aan den staat moelen
vervallen die uit de schalkist voor het onder
houd zou moelen zorgen."
(Overgenomen uit het Pantheon1854,
2do deelbladz. 197.)
Vier WOONHUIZEN, twee HOOGAARTSEN en
eene aanzienlijke partj KAGCHELSalles in zeer
"/efrn staat. Tc bevragen bij D. C. de PREE,
r. Sund t.e N-euien.
Bij denzelven is nog voorlianden tegen vermin-
irn/T''o l)arti.i nieuw gemaakt IJZER-
EKE Ms Spaden Rieken Vorken enz.
le N e u z e n binnengekomen voor Gent be-
slemd Deensche schooner Johannes kapl. Hol
lander, van Hamburg Deensch everscbip Anna
kapl. Hoh, van Altonabeide met roo-o-e, en^
Ncderl. kof Geertruida Jacoha, kapt. Potjervan
Memel met lijnzaad.
Ingeklaard als bijlegger: Nederl. gaijoot ge-
broeders Coerkampkapt. F. Coerkampvan
Alloria naar Anlwcrpen met rogge.
Daar bet ingezondene nit A., naar bet oordeel der
Kedactie, beter geschikt is voor een Kcrkelijk Weei;-
blad zoo boude de geaclite inzender bet ons ten
goede wanneer wij zijne bijdragc onder dc Men-
gehngen niet opnemen.
Alboewel de in ons vorig nommer vermelde opgaaf
v an de verstrekte subsidien aan de armen over 1855
ontleend is aan het daarbij gemelde officiele verslag
zoo verzoekt men ons evenwel tc berigten dat de
subsidie te Hulst in dat jaar in piaats van /4566
slechts f 2020 beloopen heeft.
AMSTERDAM, 27 January.
Wcrkelijte Schuld 2-J pet. 61/s idem 5 pet. 75J; idem 4 pet. 90J.
GENT26 January.
noV)an,l' l00r lle seva,!'cn sncfl,w dc vvegen bijna onbruikbaar Zyn ,vas
lanJiE, sraanmarkt wcimg voorraatl en is ook dienlenirevokel tie Tar we
lari zaam vcrkocbt met eene ryzing van franc; ook de lio '.-e word
vi:!n ,i ?S n «™"mcn vnor t-et verbruik. Naar Gcrst was°°er »eene
vraag doch Haver vond koopers tot I franc verhooging.
225ste Staats-Loterij.
Pryzcn van f 100 en daarboven.
no'a7Sfl4 en" 18G19'Scr AWZ' WSj T'
2dr< 17,!3' f 2S0O; ao. 5«7S, 8S09 en 19M92 iederfMOO-
rtJil2;?-Z7- "m- 14578 197S4, ieder f 400- ho >17 8
ea 1*9767 ieder'/'Too D°' 1016 1679 3S4S 0906 j
4de Lyst No. GC06 1000 no. 10206 100.
Het ROOMSCH-GATHOLIJK KERKBESTCUR
van de Gemeente ZUIDDORPE zal, op Dingsdag
den 6 Fehruarij 1855, des voormiddags om lOure
vU^ Raadbmze derzelve Gemeente, aan den minsten
n>rsclirijver aanbestcdcn Het OPBOUWEM" van
j'.n. nieuw PASTOREEt HUIS aldaarzonder
bijlevenng van Bouwmaterialen. Het Plan en
Beslek.waarna den opbouw zal worden geregeld
Iigt ter visie van een ieder ten gezegde Raadhnize!
door bet ministerie van den Notaris J. J. Pepck pn
1855 des namiddags ten 1 ure, ten Huize en Herberffe
van Jacobus de Visser, te ZAAMSLAGvan eene
met 11 bunders 8 roedon 50 ellen HOFGPtlNn
HNDGAARm'WtFrmN' WEILAND, ROLW-'
HAND en AAA WASstaande en geiegen in den
older Aan- en Genderdijke Gemeente Zaamslag
PTTTTFr Vtn d°TWeduwe en Kinderen JAN de
den t m' m uVen Landbouwer aldaar; te aanvaar-
den Met en het rooven van den oogst 1855 en
nader onderrigt te bekomcn bij gemelden Notaris en
te SiekeL Ki:sel Ontvanger-Administrateur
vani BEESTTALEN, LANDBOUWGEREEDSCHAP-
IltlSMEUBELEN enz., door bet ministerie
an den Notaris J, Fere ken, te Zaamslag
n verzoeke en ten Woonstede van PIETER RA
rI?SSzr'riV<]Cn P°lder BE0°STEN- en BE/FES-
ir s' j V.cmeRntc Axelop Bonderdag- den
15 February 1S55 des voormiddags ten 10 ure.
Varende van VEISSJMGERIfop.'BRESKEWS
INEUZEM en HOEDEKE1VSKERKE.
ZOMERDIENST.
Aanvangende den 5 Fehruarij
v afvaart-uren zijn bepaald als volgt
Van Vlissingen naar Brcskens 'smorgens 71 uur
Van Breskens
naar A lissingen
-
A an Vlissingen naar Neuzen en
Hoedekenskerke
Van Hoedekenskerke naar Neu
zen en Vlissingen
's middags
's morgens
's middags
's morgens 9
's middags'12
4
8
4"
Berigt aang-aande UW VRSEMD.
Stoombootde Schelde.
Dagclyks, uitgenomen des Zondags.
Van Vlissingen op Hreskens:
's morgens 7 ure.
Van Breskens op Vlissingen:
's morgens 7,*- ure.
Van Vlissingen op Neuzen
'smorgens 8^ ure.
an Neuzen op Vlissingen:
'snamiddags 12^ ure.
Van Neuzen op Hoedekenskerke
'smorgens 10*- ure.
Van Hoedekenskerke op N'euzcn:
'smorgens 11* ure.
Beurtveer tusschen
Neuzen en Vlissingen
Bond.
Vryd.
Zat.
Zond.
Maand.
Hingsd.
Wroensd
Bond.
vryd.
Zat.
February 18o5.
Van Neuzen. VanVliss.
1 nam. 1 nietvaren.
2 niet varen. voorm. 9
5 voorm.
4
5
6
7
8
9
10
midd. 12
nam.
Aan hen die ons voornemen om alhier een Maand-
schnfije voor eenvoudigen tot stand te brengen
wel door liunne inteekening wilden ondersteunen
ytnengen wij onzen dank toe.
Het smart ons hun voorts tc moeten berigten
dat w,j wegens te gering aantal Iuteekenaren niet
hehben kunnen besluitenom tot dc uitgave over
te gaan. 0
J- F. van BINSBERGEN.
E. F. H. WOLF.
EE VERAKC2E van REMOIVTPAARDEM.
De COMMISSARIS des KGNINGS in de Pro
vmc.e ZEELAND maakt bekend dat op den 5
aanstaartde des middags ten 12 ure
tc Zutphen :s Gravenliage Haarlem, Beventer]
ldburg Utrecht en Leiden zal worden overge-
aan tot de openbare aanbestediner der LEVFR1NO
AN KEMONTPAARDEN v.„Sd. K.,™ ea
Art,llene van het Legerdat een-derde gedeelte
der te leveren Paarden van inlandschen oorspron"
moet zijn; dat dc besteding bij de korpsen niet bil
0 of. Partlj™maar voor het getal in eens zal
gesclnedcn en dat de Voorwaarden van aanbestedimr
voor gegadigderi ter lezing liggen onder anderen ter
1 rovinciale Griffie van Zeeland alwaar ook inlicli-
tmgen omtrent de getalen der voor elk korps te
leveren paarden kunnen worden verkregen.
Middelburg, den 20 Januarij 1855.
De Commissaris des Konings voornoemd
VAN TETS.
By de Erven C. M. van BOLHUIS HOITSEM A
te Gromngen is van de pers gekomen
Het eersie Mad van den Jaargang 1855 van
GEMENGDE LECTUUR
VOOR BURGERS IN STAD EN LAND
door
waarvan thans 12 Jaargangen het licht zien. Dit
Tijdschr,ft wordt mtgegeven hij enkele vellcn van 16
pagma s of 32 kolommcn in roijaal 8vo.waarvan
2b m het jaar verschijnendie te zamen een lijvig
hoekdeel intmalen en door den compressen maar
duidelijken druk den mhoud bevatten van104ve]len
gewoon 8vo.
De rijke inhoud is verdeeld in: 1) Schetsen Ver-
halen, A olksoverleveringen - 2) Tijdragen tot Na-
)"ur-Landen- en Volkenkennis 5) iosse Ver-
handelingen en Opmerkingen ons Maatschappelijk
Burgeilijk en Huiselijk Leven hetreffende 4) Bii
dragon van gemengden inhoud; - GedichtenenRijmen
De prijs van DE HUISVRIEWB is voor teder
Jaargang slechts 3,00.
Men teekent in hij alle Boekhandelaren inditRiik
bij wie prospectussen te verkrijgen zijn.
TE NEUZEN, TER DRUKKERIJ VAN C. VV. OVERBEEKeT