De bijna ideale krachtbron
et Wim de Skoda in
De nieuwe GDi-motor
erste
nbeurs
or de
sument
Peugeot 406 Coupé fraai en goed afgewerkt
De zondebok van BMW
SURPLUS
Proeven
Lovend
Mitsubishi zet direct ingespoten benzinemotor in Carisma
piesel-achtig
Directe benzine-inspuiting (GDI)
Verticaal inlaat-
kanaal (a) zorgt
voor optimale
luchtvulling.
Tijdens compressie-slag
wordt benzine onder hoge
druk geïnjecteerd. De uithol
ling in de zuiger zorgt voor
een goede verbranding.
Benzine-
injector
Conventionele benzine/
Otto-motor. Benzine
komt tegelijk met de
lucht in de verbrandings
kamer.
Lucht
Benzine/lucht-
verhouding 1:50
(arm brandstof
mengsel)
Benzine/
luchtver-
houding 1:15
De GDI-motor maakt gebruik van een 'arm' brandstofmengsel (veel lucht, weinig
brandstof) waardoor de motor zuinig en krachtig is. Doordat de verbrandingstempe-
ratuur hoog is komen er echter schadelijke stikstofverbindingen vrij. Deze worden
met een speciale katalysator geneutraliseerd. De direct ingespoten motor produceert
ook meer lawaai, waardoor er extra moet worden geïsoleerd.
Meer afzet
AUTONIEUWS KORT
Sportieve Honda Integra
Sterkere motor Peugeot
Boek over brommertechniek
K 1200 RS overschrijdt 100 pk-limiet
Begrenzen
Katalysatoren
Autobedrijf Mart Riittchen
SEPTEMBER 1997
consument die belangstel
ijn, komt er voor het eerst
irs.
er wel tal van wijnbijeei
ïiseerd, maar die hadden
inslag met het doel bepai
n of meerdere importeurs'
waren slechts opgezet voi
eestal vertegenwoordigei
en de pers.
in Boskoop wordt nu vt
met maandag 6 oktober i
iden, die voor iedereen toi
vaar de organisatie een ol
tie garandeert.
ior een brede opzet. De bi
iet evenement iedereen zt
vel de liefhebber-zondei
lyist en ook zij die beroeps,
andere manier bij wijn zij
ezoeker kan zich laten mes
bis langs tal van wijnlandei
:oals Frankrijk, Spanje, lts
maar ook langs de nieuw
i in Zuid-Afrika, Chil
'-Zeeland of Uruguay. Ooi
VRIJDAG 26 SEPTEMBER 1997
|Een plaatje van een auto
Het streven is om niet mii
derlandse wijnproducentei
halen. Daar horen ook di
itere bij waarvan je de wij
.nt kopen: de domeinen
is van Stokkom in Made
van Hugo Hulst in Maasl
totale expositie-oppervlal
■kante meter is voor Nedei
ite meter gereserveerd.
Is op deze beurs zijn zo ings
lellijk duidelijk is om well
gaat. Dat gebeurt via decs
nen en planten, met gastrs
:ubilair, met muziek, ms
dere cultuur gebonden els
land zal ook het in Nedei
wijnbureau aanwezig zijl
enteert tevens producent
om zich zelfstandig op de:
teren. De grotere producei
.en rondom de landenpa
het drieëenfieidsprincipj
uct van drie factoren, zo la;
eten, het land van herkomi
n de druif en de toewijdii
er. Daar zou je nog twee ai
nnen voegen, de grondsooi
Dat allemaal zal in Boskooj
en zijn te proeven. Voorwi
iok meteen te koop. Maan
ip de eerste plaats ggn.objesj
ibron zijn, de bezoeker dij
ken met de wereld, van
facetten. Zo kun je ook mj
zogeheten Tour de Salo
m voorts lezingen gehoudej
- en videopresentaties
.r zowel beginners als gevoj
kunnen nemen. Alle actir
;ekozen, dat elke geïntere
mee kan doen. Wijnkenn
al niet nodig,
jken aparte stands die pd
r druivenras zijn ingerichl
i is het leuk om te weten, df
ïomenteel beste ChardonM
een Canadese wijn van ha
deel uitmaakt van het aaj
mgsprijs is alles inbegrepe
verijen. Er worden zo'n 50j
acht. De laatste dag van i
veerd voor vakhandel en ha
koop, Italiëlaan 4, vlak bij NS- en I
10 van 11 tot 20 uur, za.4 enzo.>
uur, ma. 6-10 niet voor publiek,
soon, 65 plus 10, kinderen tot i
igeleid door volwassene. Tel. U4J-
Lvan der Steen
Leot 406 Coupe is een plaatje. Het
L meisje van de klas. Van voren,
Lij en van achter. Ruiten zonder
Lgen, dat staat exclusief. Wie de
Ling naar voren klapt ziet tot zijn
jng dat de hele stoel automatisch
.gil naar voren beweegt en bij het
topen geruisloos in de goede
i terugschuift. Bij het openen van
zakken de ruiten iets uit de
,„6V rubbers; als de deur in het
,aat sluiten ze automatisch. Zijde-
j üs er een titel 'Mooiste auto van
bestond kon hij wat mij betreft
[fc Peugeot 406 Coupé,
ij Coupé wordt een heel gewilde au-
ieot is deze maand gestart met de
rvan de opvallende auto, die door
rina in Turijn gestileerd én gepro-
wordt. Dit jaar worden er 250
„herland geleverd. Zonder dat er
bar een meter in gereden was ver-
jie Utrechtse importeur er al een
tig. En de Coupé kost toch
amenlijke creatie van Peugeot en
Ifarina werd vorig najaar in Parijs
lid. De reacties waren zeldzaam
a en lovend, vooral over het uiter-
|De auto wordt geleverd met een
5 pk motor of een 3.0 V6 met 194
406 wordt standaard uit
liet abs, lichtmetalen velgen en
De Coupé met 3.0 liter
(bron kost 82.000,-. Het topmo-
!l lederen bekleding en uitgebreide
[installatie, komt op een trotse
itreedt in het strijdperk met au-
[de Lancia Kappa Coupé, de Volvo
de Mercedes CLK. De Peugeot
llliter motor weegt 1433 kilo en is
prmoed zwaar. De auto stuurt
5 heel erg strak en hij blijft on-
1 omstandigheden heel com-
De 406 Coupé wordt in kleine aantallen gebouwd door de Italiaanse stylist Pininfarina.
FOTO VAN ASSENDELFT
fortabel. Het stuurgedrag blijft heel lang
neutraal en de krachtige motor laat heel
duidelijk merken dat de 406 op de voor
wielen aangedreven wordt. Overhellen in
de bocht wordt keurig binnen de perken
gehouden. Ook qua remmen zit het met
deze Franse Coupé wel snor.
Binnenin heeft Pininfarina zich niet al te
erg uitgeleefd, zodat er een voorname,
fijn aandoende inrichting overblijft. De
ze 406 is werkelijk een smaakvolle auto,
zonder irritante bijgeluiden van wind,
banden of motor, een fijne bediening, een
comfortabele zitplaats en goede stoelen,
ook achterin zelfs. Opvallend is trouwens
de goede afwerking van deze auto.
in der Steen
dieselmotoren
i de orde van de dag. In
diesels zuiniger en
t te maken verdwijnt de
Voorkamer-diesel' van
fel. Maar er zijn ook ben-
l'Otto-motoren met directe
pfinjectie.
shi bijt de spits af met de
i gemaakte Carisma GDI
ie Direct Inginition). De
r motor die met indirecte
415 pk levert, brengt het
li tot 126 pk. De Carisma
[vanaf oktober ca. 800 gui
lder dan de gewone Ca-
die ƒ41.990,- kost.
importeur geeft dat ex
iterug aan de klant, want
aldus Boudewijn Finson
jlsubishi Nederland, zeker
|iat de overheid de GDI
jaar subsidieert omdat
minstens 10 procent
'draait dan zijn soortge-
p™, sinds een paar maan-
jNederland vertegenwoor-
F een fabrieksimporteur,
g op van de nieuwe mo-
e motor niet echt vermo-
I te leveren verloopt het
isteem heel anders dan
11. Dan wordt het net een
Fa zuigers comprimeren
■lucht en juist vóór het
figsmoment spuiten de
fi brandstof rechtstreeks
frtirandingsruimte. De in
«imaakte GDI-motor heeft
I® een zuiger met een
fle erin en het inlaatka-
naai staat praktisch loodrecht
boven op de cilinder. De GDI imi
teert dus het principe van een
dieselmotor, die inderdaad een
veel hoger rendement heeft dan
de benzinemotor.
De Mitsubishi GDI, op termijn
wil het merk trouwens al zijn au
to's met dit type benzinemotor
uitrusten, zal dus aanzienlijk zui
niger zijn dan de conventionele
benzinemotoren. Maar dan wordt
er wel discipline gevraagd van de
bestuurder. In principe hetzelfde
verhaal als dat van de arm meng
sel-motor, o.a. gepropageerd door
Toyota. Wie niet omzichtig met
het gaspedaal kan omgaan, merkt
Graphic Julius Wintermans
er hoegenaamd niks van aan de
pomp. Rudolf Diesel, de uitvinder
van de dieselmotor, geloofde al in
een benzinemotor met directe in
jectie, maar het werd een diesel.
Mercedes pakte de draad weer op
in de jaren vijftig, maar kostenen
technische problemen drukten
die motor in de vergetelheid.
Mitsubishi is er nu in geslaagd de
benzine niet vóór de inlaatklep in
het inlaatkanaal te spuiten, maar
daarna. Rechtstreeks en onder
hoge druk de cilinder in dus. Dat
verhoogt de prestaties en verlaagt
het verbruik omdat de verbran
ding veel gecontroleerder ver
loopt.
In plaats van benzine vermengd
met lucht aan te zuigen, wordt de
brandstof pas ingespoten als de
zuiger bijna op het hoogste punt
is: op het juiste tijdstip en op de
juiste plek. Dat gebeurt overigens
niet als de motor zijn topvermo-
gen moet leveren. En juist dat
maakt de nieuwe GDI nog niet de
ideale Ottomotor. Maar het is een
forse stap vooruit. Zeker voor
chauffeurs die gevoel in hun
rechtervoet hebben. Juist zij zul
len aanmerkelijk zuiniger rijden.
Mitsubishi Nederland moet van
de fabriek veel meer Carisma's
afzetten dan tot op heden het ge
val is. De verkopen zullen in Ne
derland dit jaar uitkomen op
7.700, maar dat moeten er min
stens 10.000 worden. In Born
worden volgend jaar 100.000 Ca
risma's in elkaar gezet. In 1996
waren er dat slechts 33.000. Ook
de Volvo's S/V40, die in Born ge
maakt worden, worden volgend
jaar uitgerust met de GDI-motor,
die volgens de fabrikant ook nog
eens 35 procent minder kooldi
oxide en veel minder stikstof uit
stoot.
lvan Alebeek
fS hebben autofabrikanten vrouwelijk
Ke ruikt om hun nieuwste modellen aan de
reclames maar vooral op auto-
liiwmV1^*ni's en badpakken met dozijnen
"'et om de aandacht te trekken van het
die platte reclame-combinatie van
1P|,! een einde gekomen. De autoboeren
pn u®fnwoordig op zaken als veiligheid, uit-
Imir- UWbaar^eid. k1 de bijbehorende re-
>eien vooral trendy koppels en jonge ge-
i komt Skoda ineens met een bijna-blote
_fe nm motor^aP' Wim heet-ie en hij moet
ie]j i v wouwen van Nederland in een gele
('slechts 22.995') te krijgen. In
lardpi 3 (onder andere Viva> EUe en
L JT* Wlm over twee pagina's de po
leen nr e£f°et;' dat 's n°g alles: da-
Is on o 06 maken in deze gele bolide, ma-
■ze 6 o,aVO e uitmet Wim.
laar H Ju1 nU eebt dat heel vrouwelijk Ne-
le na ,Trom spurt om een ritie te ma-
Skoda NSandlaHetVerk00pleider
hinnno to n "Het 1S een campagne
g- We willen de tongen los krijgen. Er
zullen best wel negatieve reacties komen op deze ad
vertentie maar dat maakt mij niet uit. Als er maar
over ons gepraat wordt."
Voor autoliefhebbers is Skoda (net als Lada overi
gens) een merk waar meestal wat lacherig over ge
daan wordt. Een goedkope auto maar niemand die er
in wil rijden, zoiets. Bij de promotie van de Octavia,
het nieuwste en zeer complete model, rekent Skoda
daar overigens met bewonderenswaardig gevoel voor
zelfspot mee af. Naast een serie oude Skoda-koek-
blikken staat de Octavia te pronken met daaronder
een simpel regeltje 'genoeg gelachen'. Dat is reclame
met lef.
Om te voorkomen dat alle aandacht nu uitgaat naar
de Octavia is Wim van stal gehaald. Bij de fabriek
zijn honderd gele Yellix'en besteld en Pool twijfelt er
niet aan dat die verkocht zullen worden. Aan vrou
wen, want daar mikt Skoda op. „Als vrouwen al aan
ons denken, hebben ze een plompe en lelijke auto
voor ogen. Dat is ons grootste euvel," aldus Pool.
„Maar met deze auto laten we zien dat we een vlotte
wagen hebben in een leuk kleurtje." Mét centrale
deurvergrendeling, derde remlicht, getint glas en
'trendy vloermatten'.
Vorig jaar verkocht Skoda zo'n duizend auto's in Ne
derland. Voor dit jaar mikt Pool op zo'n 1700 auto's,
met dank aan de Octavia en Wim.
De hypersportieve Integra Type R, waarmee Honda de herin
nering aan Sportiviteit levend wil houden.
Hij wordt pas begin 1998 in Europa geleverd, maar Honda kon
digt alvast de komst van de Integra Type R aan, een nieuwe licht
gewicht sportauto.
De Japanse fabrikant, bekend vanwege de grote dosis verfijnde
techniek in motoren en ophangsystemen, gaat de Type R in kleine
aantallen maken. De Integra wordt dus een zogenaamd niche
model, een auto vcoor een klein gaatje in de markt.
De auto wordt aangedreven door een 1.8 liter motor met de mo
dernste technieken. Dat komt ook tot uiting in het vermogen van
190 pk. De krachtbron levert een enorm specifiek vermogen, en
dat zonder turbo.
De auto heeft een verlaagd onderstel en de specificaties wijzen
uitsluitend in de richting van opwindend rijgedrag. Zelfs de vel
gen, wit met rode naafdoppen, doen denken aan de eerste Formu
le I-auto van Honda uit de jaren zestig.
Peugeot heeft de 1.6 krachtbron in de 406 vervangen door een 1.8
motor. Die levert eveneens 90 pk, maar heeft aanzienlijk meer
trekkracht voor een soepeler rijgedrag.
De prijs van de 406 1.8 is 38.950,-, evenveel als de 406 1.6 kost
te. De regensensor, die de ruitenwissers automatisch aanzet als er
regen valt, was standaard op de 406, maar is nu een optie gewor
den (kosten 400,-).
Brommertechniek heet het herziene boek, dat Kluwer uitgeeft
over de werking, het onderhoud en de reparatie van de brommer,
het statussymbool van de jeugd. Ook bij de brommers volgen, net
als bij de auto's, de modellen elkaar in hoog tempo op. De tradi
tionele brommer is vervangen door de sportbrommer, het off the
road-model en met name de bromscooter.
Brommertechniek is geschreven door Paul Klaver, een gekend
deskundige, die in een heldere stijl de geschiedenis van het rijwiel
met hulpmotor schetst en vervolgens op een duidelijke manier het
technische gedeelte uit de doeken doet. Klaver beschrijft hoe sto
ringen eenvoudig opgespoord kunnen worden en hij leidt de leek
vakkundig door het mechaniek van de moderne brommer.
De schrijver stelt vast, dat de bromscooter niet alleen een geavan
ceerd uiterlijk heeft, maar ook een vooruitstrevende vering- en
remtechniek. Een prima handleiding voor jongelui, die willen we
ten waar ze nu eigenlijk mee op weg zijn en/of er ook zelf aan wil
len sleutelen. Het boek telt 165 pagina's en 126 illustraties.
Paul Klaver - Brommertechniek, uitgeverij Kluwer Bedrijfsinfor
matie bv, ISBN 90 20129775, prijs 29,75.
Door
Rien van der Steen
De motor is be
resterk en on
danks het forse
gewicht is hij
bovendien te rij
den als een rij
kelijk zwaar uit
gevallen brom
mer. De nieuwe
BMW K 1200 RS
is geknipt voor
snel rijden op
bochtige weg.
De motor heeft
één nadeel: de
afstand tussen
zitting en voet
steunen is tame- De BMW K1200 RS.
lijk klein. Zodat
je met een klein beetje lengte ge
lijk tamelijk opgevouwen zit.
De 1200 RS weegt 290 kilogram.
Maar de motor heeft 130 pk en
dus is de top 235 km/h. Niet dat
we dat gehaald hebben trouwens.
Bij 220 vliegende km/h's (waarbij
de bomen inderdaad bijna één
plank beginnen te vormen) bleek
het gas nog zoveel verder open te
kunnen dat we de resterende 15
kilometer wel geloofden. De zes
versnellingsbak schakelt gewel
dig. Met klikjes. En precies. De
remmen, voorzien van abs-sys-
teem, werken prima. Niet te bij-
terig, maar wel stevig aangrij
pend.
gekoesterd wordt. Het fenomeen
RS van BMW is twintig jaar oud.
Voortkomend uit de R-serie van
de oude boxermotoren. In 1983
kwam de Beiers met de K-serie,
een viercilinder lijnmotor. Eerst
een K100, toen een K75 en jaren
later een K1100. En nu is er dan
de K1200. Met de bekende vier-
pitter, waar flink aan gesleuteld
is. Een apart vormgegeven mo
torfiets, die in de verte zelfs doet
denken aan sommige Japanse
modellen.
BMW heeft jaren vastgehouden
aan de opvatting dat honderd
paardenkrachten ruim voldoende
zijn voor de aandrijving van één
achterwiel. In Duitsland wordt
de 1200 trouwens ook geleverd
met die begrenzing. Net zoals
Duitse autofabrikanten hun top
modellen vrijwillig begrenzen op
een maximum van 250 km/h.
Maar de trend gaat nu de andere
kant op. BMW heeft bewust zijn
eigen zondebok gecreëerd.
De 1200 RS heeft een strakke
stroomlijn, een diepe buddyseat
en hoog opgetrokken voetsteu
nen. Minder geschikt voor de
toerrijder, die bij BMW vanouds
De 1200 heeft natuurlijk elektro
nisch geregelde brandstof injec
tie. Maar ook twee geregelde ka
talysatoren en dat is een primeur.
En er zit een nieuwe zesversnel
lingsbak onder. Bij de K100/1100
was de motor het dragende deel
van de constructie. Bij de nieuwe
1200 is het blok in dempende
bussen opgehangen. In een
prachtig aluminium frame. De
voorvork is vervangen door het
Telelever-systeem dat in de nieu
we boxers zo goed voldoet en bij
het remmen het duiken tegen
gaat. Abs is standaard op deze
1200, die qua uitstraling de op
volger is van de BMW KI die
nooit echt aansloeg.
De BMW K 1200 RS is duur:
34,950. De KI 100 LT High Line
kost 37.500,-.
(ADVERTENTIE)
van Mitsubishi I
Koniinenbem 45
MITSUBISHI
MOTORS
Koni;
Breda Tel. 076
45
1 20 80
MT5UBISHI
MOTORS
Zo is Wim deze maand onder andere in Elle en AvantGarde te bewonderen.
h