Luther Allison
pas laat
kreeg
erkenning
Visueel geweld en goochelwerk in actiefilm 'Face/Off'
Tilburgs tribunaal
'berecht' Wagner
Slangenangst en griezelclichés
DESTEM
G I D
D2
D1
I leidt het onderzoek
yteriële geschiedenis
i nieuwe theorie over
van het kapitalisme.
Zoontje
Amerikaanse bluesgitarist (57) overleden
anderen niet emsti-
ederland. De parle-
quete in Schiedam
orbeeld uit dat een
ffe borrels per dag
irandersknecht niets
was en in de arbeids-
stond met zoveel
it de werknemer 'bij
:ht werd gewaar-
zijn tegen dronken-
:he maatregel komt
het conto van pa-
iervelde. Hij ging in
en werd minister,
ton hij zijn Blauwe
aal in wet omzetten,
seft het volgehouden
oor de liefhebber van
lertijd een probleem,
in nu winst. Want het
drinken in het open
de jeneverconsumptie
:tie kleinschalig. Am-
ïeid en kwaliteit ble
nde gehandhaafd en
1984 eenvoudigweg
oducenten op grotere
rtgezet worden.
ands Gedestilleerd Muse-
kroonde Brandersketel,
en 74-76, Schiedam; dins-
met zaterdag 11.00 tot
dag 12.30 tot 17.00. Toe-
0, tot 16 jaar 6, eencon-
begrepen. Museumjaar-
is
naai Jenevermuseum Has-
Nonnenstraat 19,'Hasselt,
pt vrijdag 10.00 tot 17.00,
zondag en feestdagen
18.00. Toegang BF 90, een
ie inbegrepen.
DONDERDAG 14 AUGUSTUS 1997
ps 1997
BERGEN OP ZOOM
Cinemactueel 1-2-3 - Men in Black - Lady en de vagebond - Batman
Robin - Bean - Face/Off
Cinema Paradiso - The White balloon - A couch in New York - Before
sunrise
Roxy 1 - Men in Black
Roxy 2 - - Bean
BREDA
Grand - Men in black
Mignon - First Strike
Cinesol 1 - Speed II Cruise control
Cinesol 2 - Fly away home/The English patient
Cinesol 3 - Anaconda
Casino 1 - Face/Off
Casino 2 - Scream - Lady en de Vagebond
Casino 3 - Bean
Casino 4 - Batman and Robin
Chassé Cinema - A couch in New York - Big Night - Seven - Love and ot
her Catastrophes - Independance day - What's eating Gilbert Grape -
West Side Story - Beautifull Thing - Dead Man
GEERTRUIDENBERG
Centraal 1 2 - Batman Robin - Bean
GOES
Grand Theater - Bean - Lady en de vagebond - Speed II
HULST
Koning van Engeland - MiB - Con Air - Lady en de vagebond - Speed II
- Bean - Face/Off - Fly away home - Anaconda - Batman Robin
OOSTERHOUT
Filmtheater - The Beekeeper (alleen dinsdag)
ROOSENDAAL
City 1-2-3 - Men in black - Lady en de vagebond - Bean - Batman Ro
bin - Face/Off
TILBURG
Heuvelpoort 1-2-3-4-5- Scream - Fly away home - Bean - Speed II - Men
in black - Lady en de Vagebond - Batman and Robin - Anaconda
Cinecitta 1 - The English Patient - Love and other catastrophes
Cinecitta 2 - Trainspotting - Hufters en Hofdames
Cinecitta 3 - Secrets and Lies - Leaving Las Vegas
Midi - Face Off
VLISSINGEN
Alhambra Theater - Bean - Lady en de vagebond - Batman Robin -
Face Off - Men in black - Anaconda
ANTWERPEN
Metropole - Zaal 1 -14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur - Shadow Conspi
racy
Zaal 2 -14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Kama Sutra
Zaal 3 -14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur The Fifth element
Zaal 4 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur The Chamber
Zaal 5 -14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Men in Black
Zaal 6 -14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Men in Black
Zaal 7 -14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Batman and Robin
Zaal 8 -14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Liar Liar
Zaal 9 -14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Speed II
Zaal 10 - 20.00 en 22.30 uur Men in Black
ontstaan uit calvi-
pullen, waardoor de
FOTO THEO VAN ZWAM
hschrijving van alle
Se Peperstraat. Voor
Rapenburg is dat al
werd aangenomen
litalisme is ontstaan
lerken, en dat vloeide
}it het protestante ar-
Soberheid, spaar-
hard werken. Maar
Vitalisme is ontstaan
ten mooie spullen wil-
gingen streven naar
Daardoor ontstond
|che groei. Het kapi-
t ontstaan uit ealvi-
berheid maar uit ver-
I spullen, waardoor de
Ju-der moesten gaan
oek vindt plaats aan
n Universiteit Wage-
twee redenen. Ten
Pat het onderzoek is
op het platteland,
landbouw Universiteit
universiteit van de
Samenleving. Daarom
t onderzoek gedaan
[wikkeling van de con-
Ichuurman (red.); 'Aards
[ederlanders en hun spullen
It 1850'. Uitg. Balans. Prijs/
14.30 en 17.00 uur Napoleon
Zaal 11 -14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Dantes Peak
Zaal 12 -14.30 uur 101 Dalmatiers
17.00 uur The English Patient
20.00 en 22.30 uur The devil's own
Zaal 13 -14.30,17.00 en 20.00 uur Metro
22.30 uur Fools Rush in
Zaal 14 - 20.00 en 22.30 uur The Rage
14.30 en 17.00 uur Fly away home
Zaal 15 -14.30,20.00 en 22.30 uur Four Rooms
17.00 uur The Rage
Zaal 16 -14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur In love and war
Zaal 17 -14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Space Truckers
Zaal 18 -17.30 uur 101 Dalmatiers
14.30 en 22.30 uur The English patient
20.00 Free Willy III
Zaal 19 -14.30 en 17.00 uur Free Willy III
20.00 uur The English patient
22.45 uur Absolute Power
Zaal 20 -14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Con Air
Zaal 21 -14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Scream
Zaal 22 -14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur The Saint
Zaal 23 -14.30 en 17.00 uur Lady and the tramp
Cinema cinema - La promesse - Les amants du pont neuf - The Player -
Trainspotting - Rain Man - Silence of the lambs - speed - Die Hard - Ridi
cule - Les nuits Fauves - Alien - Close encounters of the third kind - Re
servoir dogs - Pulp Fiction - Les amants du pont neuf - La promesse
Zaal 24 -14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur City of industry
Van onze verslaggever
Het proces Richard Wagner is de
titel van een internationaal sym
posium dat op 3 september wordt
gehouden in de Katholieke Uni
versiteit Brabant in Tilburg.
Het 'tribunaal' behandelt de in
vloed die Wagner nog altijd heeft
op kunst, cultuur en politiek. De
componist leefde van 1813 tot
1883, was in zijn tijd omstreden en
is dat nog steeds.
Aan de Wagner-bijeenkomst in
Tilburg wordt deelgenomen door
deskundigen op het gebied van
Wagners leven en werk. Aanlei
ding is de volledige uitvoering van
Wagners vierdelige hoofdwerk
Der Ring des Nibelungen dit na
jaar in Amsterdam.
In het oeuvre van Wagner staat
één thema centraal; verlossing.
Hij wilde zichzelf, de individuele
medemens en de hele maatschap
pij verlossen. De laatste moest be
vrijd worden van de euvels der in
dustrialisering en geldzucht. Zijn
muziekdrama's zouden die verlos
sende kracht moeten creëren.
Wagner ontwikkelde het 'Gesamt-
kunstwerk', de integratie van
tekst, muziek, toneel, beweging,
decor en belichting in één werk,
alles door hem alleen tot stand ge
bracht. Latere Duitsers, onder wie
Adolf Hitler, raakten geheel in de
ban van Wagners muziek, maar
ook van zijn ideeën en waani
deeën. Wagner was een antikapi
talist, die eerst communist was
(1848), maar later antisemiet en
vurig Duits nationalist werd. In
zijn opera's en in zijn geschriften
waarschuwde hij voor het gevaar
dat de joden betekenden voor de
Europese geest, bovenal de Duit
se. Op Wagners instigatie wilde
Hitier Europa 'verlossen' van de
joden. Voor weldenkende muziek
liefhebbers blijft het houden van
Wagners muziek een moreel pro
bleem.
De hoofdonderwerpen van het
Wagner-symposium zijn:
'Ethiek en de grenzen van de es
thetica. Richard Wagners erfenis'.
Dit is de keynote lecture, door de
Engelse filosoof Bernard Willi
ams.
'Kunst, geld en ideologie: de
Bayreuther Festspiele en de toe
komst' door Nike Wagner.
'De rechtvaardiging van mythen
door middel van kunst. Over de
ideologie van Richard Wagner'
door Rüdiger Safranski.
'Zondeval en verlossing in Wag
ners Ring des Nibelungen' door
Friedrich Dieckmann.
Rondetafelgesprek over het diri
geren, ensceneren en zingen van
Wagner-opera's. Deelnemers
Hartmut Haenchen, Pierre Audi,
Donald Mclntyre en Eveline Nik-
kels.
Cultuurfilosofisch debat 'De er
fenis van Richard Wagner'. Deel
nemers Bernard Williams, Iwan
Klfma, Martha Nussbaum en Ro
ger Scruton.
Na iedere inleiding is er een dis
cussie onder leiding van Martin
van Amerongen. Tussen de bedrij
ven door wordt muziek van Wag
ner ten gehore gebracht, zoals de
Meistersinger-oeuvre voor piano
vierhandig en de Siegfried-Idyll
door een instrumentaal ensemble.
De redevoeringen worden in het
Engels en in het Duits gehouden.
De voertaal in de discussies is En
gels.
'Het proces Richard Wagner", 3 sept.
Aula Kath. Hogeschool Brabant, Til
burg. Vanaf 10.45 uur. Toegang voor
abonnees en studenten 75 (dag) en
100 (dag en avond-diner), niet-abon-
nees 150 en 200 gulden. Aanmel
den 013 466 34 50.
Virtuoos ruilen van gezicht
Door Jos Kessels
Hollywood heeft liever niet
dat cineasten elders succesvol
le films maken. Volgens de
droomfabriek kan dat veel be
ter aan de westkust gebeuren.
Daarom worden buitenlandse
cineasten en films goed in de
gaten gehouden.
In filmauteurs uit bij voorbeeld
Italië en Frankrijk ziet Hol
lywood niet zoveel. Hoogstens
wordt het scenario van een film
gekocht, om dat naar de eigen
hand te zetten. Wél in trek zijn
cineasten met een visuele aan
pak, zeker actiefilmers.
Daarom wekte het geen verba
zing dat Hollywood jarenlang be
zig was om de Hongkongse regis
seur John Woo te strikken, die in
de jaren tachtig een aantal opval
lend knap gestileerde gangster
films draaide.
In 1992 debuteerde Woo voor zijn
doen voorzichtig met Hard Tar-
jelmet Jean-Claude van Damme,
gevolgd door Broken Arrow met
John Travolta. Momenteel is Tra
volta de meest begeerde ster van
Hollywood, terwijl Nicolas Cage
pijlsnel rijzende is.
Vandaar dat er ook een en ander
verwacht mocht worden van
foce/Off, de nieuwe actiefilm van
John Woo, met zowel Travolta als
Cage in de frontlinie. De ruim
twee uur durende film is inder
daad een kaartje waard, want
Woo ontketent zoveel visueel ge
weld dat het lijkt of je in de bio
scoop zelf in een geweerloop
kijkt.
De film begint met vertraagde
beelden van John Travolta als
terreurbestrijder Archer en zijn
zoontje, die een ritje met de car-
ten opsluiten in de gevangenis bij
Pollux, of Castor ontwaakt uit
zijn coma, zonder gezicht. Hij
dwingt de dokter hem Archers
gezicht te geven. Terwijl Archer
probeert de plek aan de weet te
komen waar de bom verstopt ligt,
begint Castor zich voor Archer
uit te geven, met heel wat komi
sche en vooral bloedige gevolgen.
Het verhaal van Face/Off mag
dan misschien geforceerd en on
zinnig klinken, het scenario zit
binnen de eigen logica wel dege
lijk slim in elkaar en met veel
bravoure geeft regisseur John
Woo een overzicht van zijn kwa
liteiten en specialiteiten. Bij hem
komt dat neer op het virtuoos
combineren van diverse filmstij
len en verrassende camera-in
stellingen. Hij goochelt schitte
rende slow-motions, extreme clo
se-ups en grootschalige actie
momenten aan elkaar, soepel ver
bonden met kleine, intieme scè
nes, die als intermezzo's funge
ren.
Ligt het accent in Face/Off voor
al op de vormgeving, toch zijn
ook de personages doordacht uit
gewerkt. De rechercheur en de
terrorist zijn niet alleen eikaars
opponenten, ze vullen elkaar ook
aan. Als ze van gezicht veranderd
zijn geeft Troy leven aan de wat
saaie Archer, terwijl Archer ge
voel geeft aan Troy. In feite heb
ben ze elkaar nodig, om compleet
te zijn. Deze onderliggende ge
dachte geeft Face/Off een extra
gezicht en vraagt van Cage en
Travolta dat ze in eikaars stijl
spelen en die aanvullen.
Na afloop van Face/Off voel je in
ieder geval eerst even aan je ge
zicht, of alles nog op z'n plaats
zit.
'Face/Off' van John Woo draait in Casi
no in Breda, City in Roosendaal, Ci
nemactueel in Bergen op Zoom en De
Koning van Engeland in Hulst
Door Jos Kessels
Sinds de slang lang geleden met
een appel de wereld veranderde
in Adam and Evilis het beest
het symbool van onbetrouw
baarheid en lage lust. In de cate
gorie kippevel scoren ze veel ho
ger dan spinnen, haaien of wat
voor ongedierte dan ook.
De horrorfilm Anaconda van
Luis Llosa speculeert op de
angstgevoelens voor slangen.
Centraal staat de anaconda, zo
als de titel al aangeeft, een reu
zenslang die hoofdzakelijk in de
Amazone gevonden wordt. De
beesten zijn gemiddeld zes tot
tien meter lang en de vrouwtjes
zijn veel groter dan de mannen,
een grappige speling van de na
tuur. Verder is er weinig grap
pigs aan. Anaconda's slikken
moeiteloos antilopen en kaai
mannen door, na vooraf gespot
te hebben met erkende botten-
brekers als Van Damme en Se
agal.
In Anaconda vaart een groepje
onderzoekers, onder aanvoering
van de jonge dokter Cale (Eric
Stoltz) eh de filmstudente Terri
(Jennifer Lopez) de Amazone af
om een groep indianen te bestu
deren. Onderweg pikken ze de
gestrande Sarone op (Jon
Voight), een Zuid-Amerikaanse
slangenvanger, die zijn buit aan
dierentuinen verkoopt.
Als dokter Cale bij een onver
antwoord uitstapje levensge
vaarlijk gewond raakt en het ge
zelschap zich opmaakt voor een
vervroegde terugtocht, blijkt dat
Sarone andere plannen heeft.
Hij wil een anaconda vangen en
dwingt de anderen met hem op
jacht te gaan. De slang heeft
duidelijk geen trek in Artis,
maar wel in mensenhapjes.
Regisseur Llosa, de maker van
The Specialist, heeft beter ge
luisterd naar de slangen van
Hollywood dan naar de anacon
da's. Hij bedient zich van de ge
ijkte griezelclichés om de span
ning op te bouwen en de beman
ning van het schip is volledig af
gestemd op het verwachtingspa
troon van het publiek, van de be
kakte Engelsman en het doortas
tende meisje tot de droogkomi
sche zwarte (Ice Cube) toe. Al
even voorspelbaar wordt vervol
gens de maag van de anaconda
gevuld. Alleen Jon Voight wijkt
van deze voorgebakken formule
af. Subliem vertolkt hij de ge
heimzinnige en schurkachtige
jager. Voight had een betere film
verdiend, maar dat komt er nooit
van. Houdt Llosa in het begin de
anaconda nog uit beeld, naar het
einde wordt de slang vol openge
draaid en is het beest verant
woordelijk voor de meest absur
de situaties, die eerder tot la
chen dan tot griezelen uitnodi
gen.
'Anaconda' is te zien in Cinesol in
Breda en De Koning van Engeland in
Hulst
Nicolas Cage en John Travolta tegenover elkaar in 'Face/Off'
rousel maken. Plots ontploft een
kogel in de rug van Archer, die
niet hem maar zijn zoontje doodt.
De dader van de aanslag is Castor
Troy (Nicolas Cage), samen met
zijn broer Pollux een gevreesd
terroristenduo.
Zes jaar later jaagt Archer nog
steeds op Castor en Pollux, die
hem steeds te vlug af zijn. Dan
doet zich een nieuwe mogelijk
heid voor, als het tweetal een in
ternationale conferentie in Los
Angeles wil opblazen. Archer
gens een zware bom geplaatst
hebben in Los Angeles. Om Pol
lux aan de praat te krijgen, on
dergaat Archer een zware huid
operatie, waarbij Archer het ge
zicht van Castor krijgt.
Nauwelijks heeft Archer zich la-
•Ice Cube rapt van schrik als de reuzenslang hem te pakken heeft in 'Anaconda'
Door Karei van der Pol
Het was een kort en zakelijk bericht.
Luther Allison heeft voorlopig zijn Eu-
mpese toernee afgelast. Hij is ziek,
maar werkt vol goede moed in zijn Pa-
nJse appartement aan nummers voor
o® nieuw album. Einde mededeling
van de platenmaatschappij. Dinsdag
overleed hij in Madison (Wisconsin)
o® longkanker. Hij zou aanstaande
zondag 58 jaar zijn geworden.
™hson werd geboren op 17 augustus
1939 in Mayflower, Arkansas, en ver-
u® °P 12-jarige leeftijd naar Chica-
8°. Hij leerde het spelen op de gitaar
v® zijn broer: „Ik oefende net zolang
ot net bloed uit mijn vingers stroomde
maar voelde geen enkele pijn.
1956 formeerde hij zijn eerste band-
hFour Jivers>en RIdH jaren vijftig
e8°n hij zich te ontwikkelen als een
n!7 JiHmsgitarist. Hij speelde samen
et Freddie King, Elmore James en
Hush. In 1967 maakte hij zijn eer-
«e solo-plaat Love me Mamma.
de jaren zeventig volgden er enige
Pees bij Motown, maar ondanks op
eens op podia als de Fillmore West
Pan Francisco brak hij niet echt
°or. Omdat hij weinig verdiende, reis-
j'i regelmatig naar Europa. Daar
d hij meer gewaardeerd dan in ei
gen land.
1® de tweede helft van de jaren zeven
tig kwam hij weer naar Europa en
speelde op de eerste uitgave van het
North Sea Jazz Festival in Den Haag.
Kort daarna werd een elpee in Parijs
opgenomen en besloot'hij zich defini
tief in de lichtstad te vestigen. On
danks minder goede ervaringen met
grotere labels is Luther blijven geloven
in zichzelf en dat leidde tot fraaie op
names voor een aantal kleinere platen
maatschappijen.
„Ik heb de zogenaamde Luthers-blues
en dat is iets wat ze me nooit kunnen
afpakken," zei hij. „Ze kunnen me om
brengen, inderdaad ja, maar die blues
kunnen ze nooit krijgen. Deze blues
maakt deel uit van een diepgeworteld
en veelomvattend geheel. Het is een le
vensvoorwaarde. Geboren worden en
sterven, dat is blues. Mijn naam voor
leven is... blues."
Allison behoorde, ondanks zijn leeftijd,
tot de generatie moderne bluesgitaris-
■ten. Voor velen was hij een legende,
maar de erkenning in Amerika bleef
lang uit. „Ik ben levenslang gedoemd
om rond te reizen en te lijden. Als je
reist, lijd je," was een van zijn gevleu
gelde 'uitspraken. „Ik vecht mijn hele
leven lang voor de erkenning die ik
verdien. Ik wil oud, maar niet vergeten
worden," zei hij tijdens een van de ont
moetingen die ik met Allison had.
De kentering kwam net op tijd. In 1994
tekende hij een contract bij Alligator.
Dat had het album Bad Love tot ge
volg. Voor het eerst in lange tijd speel
de Allison weer met een complete
Amerikaanse line-up. Bad Love en de
opvolger Blue Streak brachten hem de
langverwachte erkenning in eigen
land, hij kreeg er zelfs drie W.C. Handy
Awards voor.
Luther bleef tot het einde vechten te
gen onrecht. „We leven in een wereld
vol aids en racisme en dat moet bestre
den worden. Ik wil dat bestrijden met
mijn Luther's blues. Wij als bluesmuzi
kanten hebben de mogelijkheid om
daar over te zingen. Aan My woman
left me heeft de jeugd van tegenwoor
dig geen boodschap meer". Op zijn on
langs verschenen plaat Reckless ging
Allison verder op het met Bad Love en
Blue Streak ingeslagen pad en combi
neerde hij rock, blues, soul en gospel
tot zijn eigen herkenbaar geluid.
Beknopte discografie
Love me Mamma; Love me Pappa;
Life in Paris; Live is a Bitch; Rich Man;
Here I Come; Let's try it again 1989;
Luther's Blues: Night Live;
South Side Safari; Time; Bad Love;
Blue Streak en Reckless.
Luther Allison (1939-J997)
FOTO BERT LEK
weet Pollux in de ijzers te slaan
en Castor raakt na een helse ach
tervolging op een vliegveld in co
ma.
Net als Archer de gegevens van
de twee broers uit zijn dossier ge
wist heeft, blijkt dat ze nog er-