Mega-circus draait nog steeds Rotterdam had wel degelijk bloeiend kunstleven DE STEM KunstRAI streeft naar de top van de kunstmarkt Kunstwerken tussen tenten en tuinstoelen Luciano Pavarotti zingt woensdag in Amsterdam Oosterhoutse brengt muziekgeschiedenis van Maasstad in kaart mm Verkiezingen in Engeland op Radio 1 kSTBM Door Johan Otten Alles is mega aan de man, en dat zal voorlopig nog wel even zo blijven. Zijn stem, zijn omvang, zijn vermogen, zijn succes. Luciano Pava rotti, 61. Fat Lucy, koning van de hoge C. Op het ge bied van de zangkunst een van de fenomenen van deze eeuw, regelmatig in één adem genoemd met Caruso en Callas. Woensdag betreedt de tenorissimo de ArenA in Amsterdam. Een gla diator met als altijd lood in de schoenen, maar vastbesloten om het publiek - de geliefde die hij el ke keer opnieuw moet bedwingen - met zijn zongerijpte levensblij heid weer op de knieën te krijgen. Elk concert, elke uitvoering, schijnt voor Pavarotti in de direc te voorbereiding een alsmaar ze nuwslopender aangelegenheid te worden. Hij siddert en beeft, roept de Heer aan, zoekt zijn roestige spijker en witte wuifdoekje. Hij beseft weliswaar uitstekend hoe populair hij is, maar blijft zich el ke keer weer afvragen of dat twee uur later nog het geval zal zijn. Zijn getrouwen schuiven hem achter de coulissen vandaan en dan, tussen het elektronisch ge weld van batterijen spots en ca mera's, openbaart zich het won der van Modena. Het trillen lost op, het concen treert zich op de plek waar het moet trillen, in de stembanden van de grote man. Zijn middenrif stuwt de lucht omhoog, er vormt zich een klank die alleen deze zwaargewicht kan voortbrengen. Hij lacht, een beminnelijke, zacht moedige glimlach, met dat koste lijke gebit waar elke tandarts van in extase geraakt. Het charisma werkt. Het is goed tussen mega- Pavarotti en zijn mega-publiek. Uitgejouwd Natuurlijk kan ook de grote tenor zijn hoofd stoten, al valt dat bij de massa-evenementen voor het gro te publiek niet zo snel te verwach ten. De wispelturige Donna, de geliefde Mama, Puccini's schone tophit Nessun Dorma, die krakers gaan er altijd in als ze met charme en enthousiasme over volgepakte stadiontribunes worden ge strooid. Het kritische operapu- bliek wil wel eens andere maat staven aanleggen, zoals Pavarotti meemaakte in de Scala van Mil aan. Grootste tenor of niet, in Ver di's Don Carlos werd hij uitge jouwd, dat durven ze daar gerust. En twee jaar geleden constateer den de kenners dat zijn Ballo in Maschera sporen van slijtage ver toonde. Bronchitis of toch de leef tijd? In elk geval is het de vraag of het bij een incidenteel missertje zal blijven, nu Pavarotti onder voortdurende hoogspanning op weg is naar het einde van zijn car rière. Nog vijf jaar, kondigde hij in 1996 aan, nog vijf jaar het heetst van de strijd. Wat had hem gelet te stop pen, wat kan hij nog toevoegen aan een carrière die toch haar weerga al niet kent? Kiest hij voor het risico omdat hij de spanning niet kan missen en omdat het le ven aan de top verslavend werkt? Hemzelf hoor je uiteraard niet zeggen dat hij het voor de kick en de poen doet en om stiekem toch de grootste te zijn in zijn kaart- clubje met Carreras en Domingo. Pavarotti heeft een hoger doel, een nobel streven: het dichter bij het volk brengen van de opera. Het zij zo. Wie kan de ziel van deze warmbloedige Italiaan voor hon derd procent doorgronden? Waar schijnlijk hij zelf niet eens, maar we mogen aannemen dat de ver schillende aangeroerde factoren in meer of mindere mate een rol zullen spelen. Gevoel Vriend en vijand erkennen dat Pa varotti thuishoort in de bovenste klasse, in Tour de France-termen is hij een berg hors categorie. De vijanden verwijten hem vooral een gebrek aan Diep Gevoel. Zijn smachten wordt te gekunsteld ge acht, zijn passie te vet. En dan dat massale gedoe, bah, hij verloo chent de Kunst. Maar een oordeel vellen over gevoel, dat is altijd ha chelijk. Is de traan die wordt ver goten bij Pavarotti van minder al looi dan een die bij Fischer-Dies- kau wordt weggepinkt? En Pava rotti is nu eenmaal een Italiaan - hetgeen per definitie niet bevor derlijk is voor een introverte be nadering. Als kind beschikte Luciano over een kleine stem, waaruit maar weer eens mag blijken waar gesta ge oefening en een niet te zuinige omgang met koolhydraten toe kan leiden. Het is nu de kracht die im poneert, samen met zijn vermogen om de hoge noten te zingen. Dat gaat gepaard met een grote muzi kaliteit - de top-tenor zelf ziet liever zijn fraaie frasering bena drukt dan het gedoe rond de hoge C. Een prachtig concert wordt bedorven door een mislukte hoge noot, terwijl de zanger allerlei Luciano Pavarotti. Slijtage? Gekunsteld? Voorlopig blijft het succes voortduren. fouten worden vergeven als de C er wèl op zijn best uitkomt. Pava rotti vergelijkt het met een stie rengevecht: elke fout is fataal. Coup Luciano heeft behalve een groot talent ook de tijd meegehad. De wereld was rijp voor het echte me- ga-werk. Platen, cd's, radio, tele visie. Met één concert kon de zan ger meer publiek bereiken dan Caruso in zijn hele loopbaan. Na tuurlijk gaat er wel iets aan voor af vooraleer je door de top-impre- sario's en platenmaatschappijen in een stadion wordt gepoot. Pa varotti was de juiste man op het juiste moment, hij had in de ope rahuizen precies op tijd zijn naam gemaakt om een kosmische coup te kunnen plegen. Waarom hij? Pavarotti heeft die gouden strot, dat vooropgesteld, hij is een vocaal top-atleet, een acrobaat. En hij straalt charme en een ontwapenende openheid uit. Maar die combinatie is lang niet altijd voldoende. Zijn doorbraak had bijvoorbeeld ook te maken met een gebrek aan talent: de jon geman uit Modena had in het on derwijs kunnen eindigen, ware het niet dat zijn optreden in deze sector een debacle bleek. „Ik zou graag willen zeggen dat ik mijn leerlingen alleraardigste jongens vond en dat ze mij op handen droegen, maar zo was het niet. Ze waren volstrekt wild en schreeuwden de hele dag. Ik had ze stuk voor stuk kunnen ver- Door Hans Rooseboom Het vooroordeel dat Rotterdam een nuchtere, prozaïsche stad is waar geld verdienen voorop staat klopt niet, of op z'n minst niet helemaal. Rotterdam in de 19e en 20e eeuw lijkt op het Amsterdam van de 17e eeuw. Veel geld verdienen en daarmee leuke dingen doen op het vlak van de kun sten: dat is óók Rotterdam. In Oosterhout woont iemand die zich ver diept in de cultuur van Rotterdam en alles weet van de muziekgeschiedenis van deze stad. Tilly Jumelet-Van Doeveren is haar naam. Negen jaar geleden studeerde zij af in de Muziekwetenschap aan de universi teit van Utrecht. Op het moment van afstuderen was me vrouw Jumelet 59 jaar. Haar doctoraal scriptie behandelde een Rotterdams on derwerp, en ook in het proefschrift waar mee ze nu bezig is zal de Maasstad cen traal staan. Voor Tilly Jumelet-van Doeveren (67) draait het allemaal om Rotterdam. Zij woont al 26 jaar in Oosterhout. Maar ook na meer dan een kwart eeuw is haar Rot terdamse afkomst nog direct hoorbaar. „Rotterdam blijft mijn grote liefde," stelt ze zonder omwegen. Het eerste grote project dat mevrouw Ju melet aan de muziekschiedenis van haar geboortestad wijdde gold de Rotterdamse muziekschool. In Rotterdam werd in 1844 de eerste reguliere muziekschool van Ne derland geopend. Al in de 19e eeuw werd die muziekschool bekend tot in Duits land. Zo beschrijft het boek bijvoorbeeld een bezoek van Robert Schumann aan de school. Vooral een aantal leraren waren destijd bekende musici. Uit het boek (Ene inrigting voor grondig en min kostbaar onderwijs -150 jaar mu ziekscholen in Rotterdam, 1844-1994) Mathilde C.J. Jumelet-van Doeveren (6?): „Willem Pijper wilde dat ik zo gauw mogelijk aan het conservatorium zou beginnen. Mijn ouders vonden de opleiding echter te duur.foto de stem/johan van gurp blijft je, behalve een gedetailleerd beeld van het muziekonderwijs, een beeld van Rotterdam bij als grote stad. Rotterdam had niet alleen een haven, het had ook een kunstleven. Sterker nog, het geld dat in de haven werd verdiend, werd voor een aanzienlijk deel in kunst omgezet. Ook het museum Boymans Van Beuningen werd bijvoorbeeld betaald uit geld dat in de haven werd verdiend. Leuke ontdek kingen? Tilly Jumelet: „De Rotterdamse muziekschool gaf al voor de oorlog jazz- les. En ik heb ontdekt dat het onderwijs in de 19e eeuw groepsonderwijs was, net zoals nu opnieuw. Eigenlijk is het maar een korte periode geweest dat er sprake was van individueel muziekonderwijs." De belangrijkste naam in de geschiedenis van de Rotterdamse muziekschool is zon der twijfel die van Willem Pijper, bekend geworden als de belangrijkste Nederland se componist, die directeur van de mu ziekschool was en later directeur van het Rotterdams Conservatorium. Koren Inmiddels is Tilly Jumelet al weer een paar jaar bezig aan het proefschrift: Zangkoren in Rotterdam 1854-1954. „Die jaartallen zijn gekozen omdat in 1854 het Groot Muziek Feest van Rotte's Mannen koor plaats vond, en in 1954 een uitvoe ring van de Achtste Symfonie van Mahler onder Eduard Flipse, met elf Rotterdamse koren." Via oproepen in de krant en in het radio programma Adres Onbekend heeft de schrijfster een klapper vol informatie ver gaard. Koren waren er in het nijvere Rotterdam in alle soorten. „Ik heb van iedere soort één koor geselecteerd. De geschiedenis van alle koren beschrijven zou te veel worden. Zo was er het bedrijfskoor van Van Nelle. Dat was een fabriekskoor, be staande uit een Mannen- en een Dames koor. Het kantoorpersoneel van Van Nel le had geen koor, wel een orkest. „Dan was er De Stem des Volks, een so cialistisch koor. Verder Rotte's Mannen koor, Kralings Vrouwenkoor, een koor voor dames van goede stand, dat is het nog steeds. Het Graalkoor was een rooms- katholiek koor. Dat waren arbeidersmeis jes, die gekleed in wijde capes massavoor stellingen gaven in het stadion. En dan het kinderkoor De Kleine Stem, verbon den aan de Stem des Volks, een kinder koor dat is opgeklommen naar de Mat- thaus Passion en Mahlers Achtste. Ten slotte behandel ik het christelijk koor Ex celsior. Zo ontstaat er aan de hand van de ge schiedenis van die verschillende koren een kaleidoscopisch overzicht niet alleen van het muzikale, maar ook van het socia le leven in Rotterdam, een leven overigens dat definitief tot het verleden hoort. Willem Pijper Mevrouw Jumelet zelf heeft een' ver traagd te noemen opleiding genoten, niet uit vrije wil overigens. Van haar 12e tot MAANDAG 28 APRIL 1997 /A moorden", zei hij in een openhar tige terugblik. Dus bleef het zingen de enige weg, een weg waarop hij her en der het geluk aan zijn zijde vond. Zo zat bij zijn debuut in 1961 in Reggio Emilia toevallig een belangrijk impresario in de zaal - niet voor Pavarotti, maar dat maakte niet uit. Toen hij daarna met een Itali aans gezelschap in Dublin de Rig- oletto zong, was een afgevaardig de van de Londense operatempel Covent Garden daar juist op zoek naar een stand-in voor Giuseppe di Stefano. In Londen bleek de lange Pavarotti vervolgens weer prima te passen bij de sopraan Jo an Sutherland, zelf ook van re spectabele lengte. Dat leidde tot een gezamenlijke tournee door Australië. Zo rolde het door. Niet automa tisch, zeker niet, want de zanger werkte keihard aan zijn stem en aan zijn nogal harkerige acteer- kunst. Met Carreras en Domingo maakte hij de klappers van de eeuw, maar ook als solist brak hij records. In Hyde Park hoorden honderdvijftigduizend liefheb bers hem zijn O sole mio kwelen en overal in de wereld, van Peking tot New York, krijgt hij ondanks abnormaal hoge toegangsprijzen de grootste zalen vol. Glans Of dat zo zal blijven tot hij zijn laatste klank laat wegsterven, de snik van de paljas, de doodsrochel van Riccardo? Pavarotti doseert, hij is doorgaans zeer verstandig omgegaan met wat hij wel of niet op zijn programma nam. Toch kan een megacircus niet eeuwig blij ven draaien, de glans gaat er een keer van af. Pavarotti is zo slim geweest nieu we impulsen te geven aan zijn car rière, met name in publicitair op zicht. Tot dusver deed hij het in de bladen wel aardig, maar nou ook weer niet spectaculair. Hij was de brave, dikke, hondstrouwe fami lieman. Als het op zijn privéleven aankwam, zat hij doorgaans breed te oreren over pasta's en venkel knollen en over zijn kokkin die zo onweerstaanbaar is. Inmiddels blijkt dat laatste ook te gelden voor zijn 28-jarige secreta resse, een slanke dame met wie de zanger een hartstochtelijke relatie is aangegaan. Kijk, daar kunnen de bladen wat mee. Nu nog een liefdesbaby - Pavarotti houdt na drukkelijk de mogelijkheid open. Zijn gouden strot, een jonge min nares en een liefdesbaby: daar moet hij die laatste jaren mee kunnen overbruggen. Door Ivo Postma Den Haag - Plotseling staat de nietsvermoedende dame te- midden van bakken met moderne kunst. Een galerie zouzü nooit van haar leven binnenlopen. In zo'n doodstille ruimte met schilderijen aan de muren waar de ogen van een des kundig persoon in je rug prikken, zou ze zich niet op haat gemak voelen. Maar nu ging het vanzelf. Ze wilde naar de kampeerafdeling en voor ze het weet staat ze, boodschap, pentas op de grond, door de rijen in plastic folie verpakte schilderwerken te bladeren. We bevinden ons op de vierde etage van het warenhuis Vroom en Dreesmann in het centrum van Den Haag. Vlakbij de rol trap, tussen de kampeertenten en de afdeling tuinmeubelen, is daar sinds kort een bescheiden ruimte ingericht als KunstSu- permarkt. De schotten waarmee de ruimte is afgezet, zijn opge tuigd met verklarende teksten over deze manier van kunstver koop. Ook hangen er levensbe schrijvingen van de voorname lijk jonge kunstenaars uit bin nen- en buitenland wier werken in de bakken staan. De kunstwerken hebben drie verschillende formaten. De prijs wordt niet bepaald door de ge schatte marktwaarde van de kunstenaar, ook niet door de toegepaste techniek, maar door het formaat van het werk. Een werk van 18 x 24 centimeter kost 150 gulden. Een werk van 24 x 30 kost 250 gulden. Een werk van 30 x 40 kost 500 gul den. Wie iets van zijn gading heeft gevonden, gaat ermee naar de kassa en betaalt. Als hij dat wenst kan hij zijn kunstwerk in de kelder van het warenhuis la ten inlijsten. Plaatsvervangend bedrijfsleider Jan van der Linden vindt het artikel kunst een leuke aanvul ling op het assortiment van het warenhuis. Hij noemt de aan pak professioneel, de presenta tie goed en prijst de manier waarop van beneden tot boven naar de KunstSupermarkt ver wezen wordt. „Je trekt een nieuw publiek en dat wil je toch als warenhuis." De KunstSupermarkt blijft in beginsel twee tot drie maanden draaien in het warenhuis. „Dan is het weer tijd voor iets nieuws", zegt van der Linden. In dat opzicht is kunst voor de warenhuisdirectie niets anders dan enig ander nieuw artikel. Hij wil niet uitsluiten dat <je KunstSupermarkt toch wordt geprolongeerd, maar: „Ieder ar tikel heeft zo zijn levensduur. Als je het te lang laat staan loopt het af." De V D-vestiging in Den Haag is de tweede waar proef met de KunstSupermarkt wordt genomen. Eind vorig jaar begon een soortgelijk experi ment bij de vestiging in het Utrechtse Hoog Catarijne. „Utrecht was geen groot suc ces", zegt Caspar van Ettenvan Arte Limitado, het in Rotter dam gevestigde bureau voor kunstbemiddeling dat KunstSupermarkten organi seert volgens een idee dat al eni ge tijd met succes wordt toege past in winkelcentra in Londen en Barcelona. De gemiddelde verkoop in. Utrecht bedroeg ongeveer een kunstwerk per dag. Twintig verkochte kunstwerken per week is volgens Van Etten toch wel het randje. De bedrijfslei der van de Utrechtse V D- vestiging, Fred Kraak, was van mening dat Utrecht misschien niet zo een cultuurminnende stad is. Er was sprake van nogal wat agressieve reacties op de getoonde kunst. Een aanval op het vaderlandse galeriewezen, volgens Van Et- ten 'een hermetisch gesloten circuit', waar het voor kunste naars nauwelijks mogelijk is binnen te dringen en waar het publiek zich geconfronteerd 1 ziet met een 'ontoegaife&fe arrogante houding'. Haagse galeriehouders tot dusver niet gereageerd op de aanwezigheid van een alterna tieve kunsthandel in de stad. Dt reacties die Van Etten opving uit het Utrechtse galeriewezen waren volgens hem nogal cy nisch. „Het kan niet, zeiden ze, want jullie zitten beneden de marktwaarde." NEDERLAND 1 00 Journaal 1,05 Tom Jerry festival „29 Ontbijt-TV o 00 Journaal J' Get the Picture (h) Spoorloos(h) ,«iq Vesuvius (h) 03 De late ochtend (h, tot 11.44) ,5 03 Kookgek op stap (h) 1517 Passie voor tuinen (h) 530 'nGoeiedag met Jos Brink |f23 The Cosby Show 15 52 Alles kits met Bamboo Bear. 17.18 Skaidi; 17.46 Alles kits kwis ,j57 Roseanne, comedy ,526 Get the Picture, quiz |J56 ja, natuurlijk: het Luangwa Ne tional Park in Zambia. Aft: LeJ pards and hyena's (2) Waku waku, spelletje Journaal Netwerk, actualiteiten De uitdaging: Revalidatieoor Franciscusoord in Valkenbur daagt Angela uit om in twee d, gen een touwparcours te bouwen Tussen kunst kitsch Dokument: Dokter dier, over i rijdende kinderboerderij 23,54 Cheers, comedy 23 59 Miniatuur. De bijzondere plek ij het leven van: Raymond van he Groenewoud, Vlaams zanger (tq 00.04) 11.56 12.49 13.34 NEDERLAND 2 M 10.30 Boeken hoppe (h, tot 10.50) 12.30 NL-TV(h) 12,45 Hos geldiniz, Turks voor begirj ners 13.00 Studio Sport (h) 14.15 Studio Sport (h) 1500 Spreekuur. Thema: Politiek 15.55 (PP): RPF (h) 17e jaar had zij pianoles, en haar spel be loofde veel. „Toen ik 17 was heb ik voorgespeeld voor Willem Pijper. Dat was in 1946, en Pijper was directeur van het Rotterdams Con servatorium. Volgens Pijper was mijn spel weliswaar te elementair, maar toch wilde hij dat ik zo gauw mogelijk aan het con servatorium zou beginnen. Mijn ouders vonden de opleiding echter te duur. Pas veel later, toen ik getrouwd was, hebben we weer een piano gekocht. Toen heb ik alsnog mijn diploma gehaald." Inmiddels geeft mevrouw Jumelet - vijf kinderen, tien kleinkinderen - al weer meer dan 15 jaar pianolessen. Maar daarmee is nog lang niet alles ge zegd. In 1977 behaalde zij het havo-diplo ma, in 1978 vwo, en tussen 1981 en 1988 studeerde zij aan de universiteit van Utrecht Muziekwetenschap. Arbeidsbemiddeling Laat niemand denken dat mevrouw Ju melet alleen geïnteresseerd is in Rotter dam of in muziek. Dat blijkt wel uit de lijst van bijvakken die zij naast de studie Muziekwetenschap deed: culturele antro pologie, godsdienstwetenschappen, kunstgeschiedenis, parapsychologie, pe dagogie en vrouwenstudies. En alsof het niet óp kan geeft mevrouw Jumelet ook nog Nederlandse taalles aan buitenlandse vrouwen en doet zij arbeidsbemiddeling voor 55-plussers, via de door haar opge richte Stichting Nestor. Maar op de eerste plaats komt de muziek geschiedenis van Rotterdam. Daarover zal Tilly Jumelet voorlopig niet uitge schreven zijn. Want: „Er is heel weinig over het muziekleven in Rotterdam ge schreven." Een straf vindt mevrouw Ju melet haar naarstige arbeid helemaal niet. Integendeel: „Er is niets fijners dan met onderzoek bezig te zijn." Amsterdam (anp) - De KunstRAI, de jaarlijkse internationa galeriebeurs in de RAI in Amsterdam, wil leidend worden ini kunstmarkt. De selectie van de galeries is de komende dertifl de editie, van 14 tot en met 19 mei, stringenter dan voorgaam jaren. De ambitieuze organisatoren stappen af van de brede») zet. Niet het brede algemene publiek moet komen, maar een select ge zelschap van kunstminnenden. De deelnemende 160 galeries zijn dit jaar door een commissie van des kundigen geselecteerd op kwali teit. Niet duidelijk is wat de crite ria waren. Project-manager E. Hermida van de KunstRAI wijst onder meer op de exclusiviteit en de vernieuwende kunst. „Galeries in de lijn van Holland Art is niet de kunst die we op de KunstRAI willen tonen. We pro beren de avant-garde galeries bin nenhalen", zegt Hermida. Hij lijkt hierin al geslaagd omdat de orga nisatie van Art Amsterdam zich dit jaar weer bij de KunstRAI heeft aangesloten. Voor deze groep vernieuwende galeries, die zich twee jaar geleden juist van de beurs afsplitste, is een paviljoen ingericht. De nieuwe strategie van de Kun stRAI is bittere noodzaak. Vorig jaar trok de beurs 25 procent min der bezoekers (ruim 16.000) dan in 1995. Art Amsterdam leek een ge duchte concurrent te worden. In 1995 trok deze manifestatie 4000 bezoekers. Hermida: „Dat waren bezoekers die óók nog allemaal naar de KunstRAI kwamen. Het jaar daarop trokken ze 6000 kunstliefhebbers. Opmerkelijk was dat de helft van hen de Kun stRAI toen links liet liggen." Voor de RAI was het kiezen of de len. „Vroeger konden mensen met onze brede selectie naar Poortvliet kijken en ook nieuwe kunst tot zich nemen. Probleem was dat de betere galeries afhaakten omdat er teveel kaf tussen het korens zitten"zegt Hermida. De ambities van de KunstRAI ken ver. De project mafflfl deinst er niet voor terug zijn bef een hoge plaats te geven in hetii tje topkunstbeurzen, zoals dit Bazel, Keulen en Madrid. Nis idee is in de toekomst ooi den uit te nodigen, wordt voorzichtig aan Brittannië gedacht. vanaf 1900, ook figuratieve ki» toegepaste kunst, vormgeving sieraden te zien. Verder zij» i4 uu het Fonds voor Beelden &i®' yyëlt de werken van 129 startende tóp stenaars te zien. op de voet. dio in. Die gaat op 30 april»? en blijft dat vrijdag 2 mei. lopen verslaggevers, corres[ denten en deskundigen in e» Verslaggevers zijn ook bij partij-bijeenkomsten van bour en de Tories. 18.59 19.29 20.08 20.47 21.17 21.45 22.42 113.15 Journaal De troon van Koning KunstgeS bit The Waltons, serie Gospelclip 2Vandaag, actualiteiten met 17.31 en 18.00 Journaal, 18.43 Sportjour naai en 18.51 Hoofdpunten uit hef nieuws Meer tuinplezier Kenny Rogers. Portret Amer| kaanse countryzanger (h) 60 Jaar samen op reis, reportag J over de vele reizen die prinse Juliana en prins Bernhard hebbe j gemaakt Puur natuur, serie: het watergei bied rond de Vecht en een excursi| door het Dwingelderveld Door weer en wind: Amerik^ land van extremen Een zwak voor de natuur, docu, mentaire over makers natuurdocuj mentaires De verandering, gesprekken Studio NOS, sport en nieuws (to]J 23.55). NEDERLAND 3 BELGIË FRANS 1 12.50 Nieuws (tot 13.15) 16.40 Der Fahn der, serie 17.35 The Fall Guy, misdaadserie 18.30 Régions soir 18.50 Cartes sur table magazine 19.10 Le quotidien des sport 19,30 Nieuws 20.10 L'écran témoin: Roge and Me, Amerikaanse gedramatiseerde do cumentaire. Aansl. discussie 23.05 Laatste nieuws 23.30 Javas, uitgaanstips 23.40 24 H sur les marches 23.45 La pensée et le hommes (tot 23.55) BELGIË FRANS 2 16.15 lei Bla bla, kindermagazine 17.1( Highway to Heaven). Amerikaanse serif 18.00 lei Bla bla 19.00 Du bout des ailes magazine 19.30 Nieuws 20.10 L'écran té moin: Roger and Me, Amerikaanse speel film uit 1989 21.40 Au nom de la loi,Juri disch magazine 22.05 KENO-uitslagen Aansl.: Nieuws en weerbericht 22.30 Javas Uitgaanstips. Herh 22.40 Cartes sur table Consumentenmagazine 22.55 L'hebdo, Actueel weekmagazine. Herh 23.20 24 I sur les marchés Dow Jones. Beursberich ten. 23.25 Einde DUITSLAND 1 Voor l! ™9azinevoor Grof 65.30 Morgenmagazin, ontbijttelevisie 09.00 Tagesschau 09.03 ML Mona Lisa, vrouwen 09.45 Osteoporo- se-Gymnastik 10.00 Tagesschau 10.03 Weltspiegel 10.45 Recht in Deutschland In de KunstRAI zijn naast tral -Jedem sein Recht! 11.00 Ta tionele en vernieuwende k® -04 Sportschau live/voetbal: Et unioren tot zestien jaar vanuit Hannover Duitsland-lsraël 13.00 Tagesschau 13.0! Mittagsmagazin 13.45 Plusminus-New: 14.00 Tagesschau 14.03 Geheimnisvollf serie natuurdocumentaires: Haaier '4.30 i iere des Südens, serie: De wilde gei 'en op Monte Christo 14.55 Sportschau li veA/VK ijshockey: Duitsland-Rusland 17.55 Verbotene Liebe, serie 18.25 Marienhof, serie 18.55 Gegen den Wind, serie 20.01 Tagesschau 20.15 Wunder der Erde, serif natuurdocumentaires 21.00 Arbeit für alk nine Illusion, themaprogramma ovei Werkloosheid in Duitsland 22.30 Tagesthe Hilversum (anp) - Het AOS-f Tat°rt Politieserie 00.35 dio 1 Journaal besteedt jfj °°'55 Andre) Rubl)ow breid aandacht aan de Britse1' kiezingen. Dat gebeurt op de»1 zelf (1 mei) maar ook een dag' der en de dag erna volgt 05, nieuwsrubriek de stembus? dierqeneeskunrii i" ^in lm' '"geneeskundig magazine 14.10 Hals DUITSLAND 2 -a iMuyutiuc it. iv i iai3 De NOS richt in Londen een-l 1A'40ThfosGeburt' j;- t\i...«in Ssecke 14.42Mittendrin,miheumagazi- e voor de jeugd 15.05 Logo, jeugdjour- ,!a J5-1® Tim und Struppi, tekenfilmserie £45 Dalli Dalli, spelletje 16.10 Heute L?' 5 Vorsicht, Falie! 17.00 Heute 17.15 Abendmagazin, actualiteiten 17.40 Der Al- 7 m|sdaadserie 18.45 Leute heute 19.00 eute 19.25 WISO, sociaal-economisch ma gazine 20.15 Ein todsicheres Ding, tv-film Heute 22.15 The Last Tattoo, speel

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 10