«SKKïL"
6Buschauffeur bepaalt veiligheid'
HET WEER
Rotter*
Twee ac
in cel vc
op Benr
Homovis
■.Ssssr
(Pyertaefkr-
-DE STEM-
Laatste zonnige^
DE STEM
DE BINNENKRANT
Euromunt
Verkeer
Aangepaste dure touringcars zullen de ritprijs verhogen
BEL
LEZERSCONTACT
076 - 5 312 312
I Zon en maan
Hoogwater
PESTEM
Hooggespan
i 11 11
DONDERDAG 24 OKTOBER 1996
De Euromunt wordt de nagel
aan de doodskist van de EG. In
alle EG landen worden enorme
bezuinigingsplannen opgesteld
en bezuinigingen uitgevoerd
om aan de Maastichtnormen te
voldoen. Bezuinigingen die
voor de burgers negatief uit
pakken. Het omschakelen zal
het bedrijfsleven miljarden
gaan kosten. Ieder weldenkend
burger weet dat extra kosten in
het productieproces tenslotte
aan de burger worden doorbe
rekend. Dus alweer meer kos
ten voor de gewone consument.
Wat te denken van de proble-
me_ die ontstaan als een aantal
lanoen wel aan de (in 1999
waarschijnlijk aangepaste) ei
sen van deelname kan voldoen
en in de Euro stapt, maar tege
lijkertijd een aantal niet mag
deelnemen en sommige dat niet
eens willen. Wat 'n eenheid.
Ik kan voor de gewone burger
geen enkel voordeel in de Euro
vinden of moest het soms het
ene keertje per jaar zijn dat we
naar het buitenland gaan en
niet hoeven te wisselen. Het be
drijfsleven zal hier z'n voordeel
uit halen, maar ik verzeker u
dat dit geen goedkoper product
op zal leveren. De criminaliteit
zal de grote overwinnaar zijn
in deze race.
Drugs en gestolen goed zijn nog
eenvoudiger om te zetten met
de nu al open grenzen en straks
(ik hoop van niet) ook nog eens
één munt. Dus geen problemen
met vreemde valuta en dus een
vlotte afhandeling. Ook een
voudiger om zo in alle deelne
mende landen het zwarte geld
om te zetten in wit.
Het doorvoeren van alle bezui
nigingen die men nu opstelt,
zal.bij de nog hoge werkloos
heid, rampzalige gevolgen heb
ben. De Euro is een utopie. Ik
ben benieuwd wanneer deze
Euro-ballon uit elkaar klapt.
Wie mij kan vertellen wat deze
Euromunt nu werkelijk voor
voordelen oplevert voor de ge-
te korten en te
bewerken.
Puhr *"'even °P rijm.
wone burger, mag dit nu doen.
Extra arbeidsplaatsen levert
het ding geenszins op, eerder
verlies van plaatsen. Lees dit
stukje over ongeveer drie jaar
nog maar eens en u zult het
zien!
Etten-Leur,
J. Vermeulen
In Dagblad De Stem van 11 ok
tober 1996 las ik tot mijn grote
verbazing dat bromfiet
sen/scooters op de rijbaan zou
den moeten gaan rijden, omdat
het op de fietspaden te gevaar
lijk wordt vanwege de hoge
snelheid. Hoewel ze maar 30
km per uur mogen rijden, maar
dat toch niet doen, moeten ze
maar op de rijbaan met een
snelheid van 40 tot 45 km per
uur. Dit wordt toch een regel
rechte ramp, want verkeersre
gels kennen ze niet.
Ze rijden zonder licht, zonder
helm, door rood en vaak tegen
het verkeer in en letten nergens
op. Wordt het niet tijd dat er
meer gelet gaat worden op deze
groep verkeersgebruikers, die
maar doen of de hele wereld
van hen is. Voor hen de snel
heidslimiet opvoeren en voor
de automobilisten omlaag.
Waar zijn we in 's hemelsnaam
mee bezig
Breda
R. van Rijckevorsel
De reisonderneming houdt rekening met de wensen van de consument. En die wil zo goedkoop mo
gelijk met de bus naar Spanje. foto cor viveen
Dat je hom en kuit hebt. en dat je daaraan het geslacht van een vis kan
bepalen, dat weten we. Maar wie heeft er ooit gehoord van het bestaan
van een 'homovis'? Een homovis is kennelijk iets dat voor beginnen
de ondernemers onmisbaar is. Dat zegt een Ster-spotje op de radio.
Uw bedrijf gaat veel beter met een homovis.Het spotje blijkt af
komstig te zijn van een wereldwijde producent van hard- en software
voor computers. Als je dat eenmaal weet en je luistert nog eens goed -
want het spotje wordt uitentreuren herhaald - dan snap je opeens de
bedoeling. De aanprijzing geldt niet een 'homovis' maar een 'home
office'.
HR
Drie ernstige busonge
lukken dit jaar in Win
terberg, Turkije en Thi-
onville ten spijt; de tou
ringcar is een super veilig
vervoermiddel. Beweren
experts op de Autobus
RAI in Maastricht.
Door Bart Ebisch
Een bus kan nog zo stevig zijn en
daarmee aan alle veiligheidscri
teria voldoen, maar als de chauf
feur zich niet aan de regels houdt,
dan houdt het op." Volgens P.
Scheiffele van de Duitse buspro
ducent Setra uit Ulm zijn de
grenzen van veilig bouwen zo'n
beetje bereikt. Intelligente rem-
systemen zijn tegenwoordig stan
daard ingebouwd, de bussen op
de beurs hebben vrijwel allemaal
een super-stevige kooiconstructie
en driepunts-gordels houden de
passagiers veilig in hun stoel,
mocht de bus toch van de Weg ra
ken.
Scheiffele: „Waar het nog aan
schort is het rijgedrag van de
chauffeurs. Als die niet op tijd
pauzeert krijg je vanzelf onge
lukken."
H. van der Kleij van Volvo, op de
beurs present met de ultramoder
ne Environmental Concept Bus,
sluit zich daarbij aan. „Het kan
ook aan de baas liggen. Als die de
chauffeur opdracht geeft om niet
te pauzeren..."
Veiligheid is het gesprek van de
dag op de tweede Autobus Rai in
het Mecc. En dat is niet zo ver
wonderlijk. Afgelopen zondag
vielen drie doden bij een buson
geluk in Thionville, Frankrijk.
Het was het derde ernstige onge
val met Nederlandse slachtoffers.
In februari verongelukten zeven
mensen toen een Nederlandse bus
in het Duitse Winterberg in een
ravijn stortte. En eerder deze
maand kwamen bij een busonge
luk in Antalya, Turkije, acht Ne
derlanders om het leven.
De branche, die kampt met een
terugloop van passagiers, zit er
behoorlijk mee in zijn maag. Vol
gens voorzitter W. de Grefte van
de RAI vereniging is er echter
geen veiliger vervoermiddel dan
de bus.
Duitse cijfers (uit 1993) geven De
Grefte gelijk. Per miljard reizi
gerskilometers gebeurden er 0,81
ongelukken met touringcars.
Voor vliegtuigen, treinen en au
to's bedroegen de cijfers respec
tievelijk 5,93, 5,94 en 9,08.
Van der Kleij van Volvo kent de
cijfers ook. „Kijk, een Ameri
kaanse deskundige heeft ooit be
rekend dat per dag in Amerika
380 mensen worden vermoord.
Daar lezen u en ik nooit iets van.
Maar als een vliegtuig met zoveel
mensen aan boord neerstort, is
het wereldnieuws. Zo gaat het
ook met busongelukken."
Intussen werken fabrieken ver
der aan nog veiligere bussen. Een
blikvanger op de beurs is de Der
Starliner van Neoplan uit Stutt
gart. Kenmerkend zijn speciale
zuilen boven iedere stoel. Mocht
ooit een Starliner in een ravijn
stortten, dan zullen die zuilen het
dak opvangen, garandeert H.
Pilz. De prijs van Der Starliner:
een slordige zeven ton. Er zijn
duurdere creaties te zien. De
vraag is of reisondernemeningen
willen investeren in zo'n dure
bus.
Van der Kleij: „De reisonderne
ming houdt rekening met de wen
sen van de consument. En die wil
zo goedkoop mogelijk naar Span
je. Een dure bus maakt de reis
vanzelf duurder. Dat is een di
lemma waar veel bedrijven voor
staan."
Toch zullen ze moeten investeren,
willen ze erkend worden door de
Stichting Keurmerk Busbedrijf.
Dat gebeurt pas als de busonder
neming beschikt over capabel
personeel en deugdelijk materieel
en als cao en rijtijdenwet worden
nageleefd. Intussen zijn 65 be
drijven (38 procent) erkend. Zij
hebben samen 1600 bussen in be
zit.
Dat de overige 62 procent niet
zijn aangesloten, betekent niet
dat die bedrijven niet deugen,
haast persvoorlichter J. de Car-
pentier Wolf te zeggen. „We zijn
pas twee jaar bezig."
De Autobus RAI in het Mecc in
Maastricht duurt tot en met 27
oktober.
Uitgave van Uitgeversmaatschappij Zuidwest-Nederland B.V.
Directie:
D.H. Ahles en A.A.M. Verrest.
Hoofdredactie:
A. Verplancke - hoofdredacteur.
C. Hamans en H. Vermeulen - adjunct-hoofdredacteuren.
Hoofdkantoor:
Spinveld 55, Breda.
Postadres: Postbus 3229,4800 MB Breda.
0 076-5312311 Telefax 076-5312355.
Telefax redactie 076-5312512.
Telefax lezerscontact 076-5312330.
Rayonkantoren:
In Hulst, Terneuzen, Goes, Bergen op Zoom, Roosendaal,
Etten-Leur en Oosterhout. Zie voor meer informatie het
colofon in het editie-deel van deze krant.
Abonnementsprijzen via automatische incasso:
(tussen haakjes de prijs via acceptgiro)
maand 31,15 n.v.t.
kwartaal 91,25 93,75)
halfjaar 181,00 186,00)
jaar 358,00 369,00)
Voor posttoezending geldt een toeslag.
Fotoservice:
S 076-5312573.
Advertenties:
(tijdens kantoóruren 8.30 -17.00 uur):.
Rubrieksadvertenties:
0 076-5312313, telefax 076-5312340.
Grote advertenties:
uitsluitend 0 076-5312300, telefax 076-5312310.
Geboorte- en overlijdensadvertenties:
maandag t/m vrijdag tot 16.00 uur
0 076-5312300, telefax 076-5312310.
zondag van 18.30 tot 20.30 uur
0 076-5312242 5312311, telefax 076-5312310.
Alle advertentie-opdrachten worden uitgevoerd onder
toepassing van de Algemene Voorwaarden van
Uitgeversmaatschappij Zuidwest-Nederland B.V.
alsmede de Regelen voor het Advertentiewezen.
Bankrelaties:
Postgiro 1114111 - ABN/AMRO rek. 520538447
De Stem op band:
Centrum voor gesproken lektuur 0 0486-482345.
De Stem op internet:
http://www.dse.nl/stem
Copyright 1996 Uitgeversmaatschappij Zuidwest-Nederland B.V. Breda
BEZORGKLACHTEN
LEZERSSERVICE
ABONNEMENTENADMINISTRATIE
MA. T/M VRIJ. 8.00 -17.00 UUR
ZAT. 8.00 -12.00 UUR
Beëindiging abonnementen:
uitsluitend schriftelijk, 1 maand vóór het einde
van de betaalperiode, bij voorkeur
met vermelding van reden beëindiging.
(Anders automatische verlenging
met de voor u geldende betaalperiode)
SUSKE EN WISKE: DE VERRADERLIJKE VINSON
thehhnken.héMas,
traaf dnwf aankomen
Je bent op z'n spmtfat paan zitten' (en
n uah/ts spuit STOP HELP
{^OoRAMP/ ten zeelui paardl
Jeetmpaaréen eten ptnfuws!
Htj zat Tob/as rersthiuren
HEINZ
BOES
Vandaag
wordt waar
schijnlijk de
voorlopig
laatste zonni
ge en zachte
dag. Vanoch-
tendvroeg is
het eerst wat
nevelig, maar
al vrij snel
wordt het hel
der. De zon
laat de tempe
ratuur op
lopen van 6
graden in de
vroege och
tend tot rond
13 graden op
het middag
uur. De maxi
mumtempera
tuur kent van
daag echter
een groot on
derscheid. Zo
wordt het niet warmer dan 14 graden in het uiterste noordoosten
van het land, terwijl in Zeeland en Zuid-Limburg de thermometer
vanmiddag 18 graden aan kan geven. De wind waait uit richtingen
tussen zuid en zuidoost en is boven land meest matig. Langs de kust
staat een vrij krachtige wind, windkracht 5, en in het Waddenge
bied kan de wind nu en dan windkracht 6 worden. Een frontale sto
ring die nu nog boven Ierland ligt, komt geleidelijk naderbij. Mor
gen drijven in de loop van de dag de eerste wolkenvelden binnen en
later kan er ook wat regen vallen. Vanaf zaterdag ligt de tempera
tuur rond 15 graden en vallen er enkele buien.
Weersvooruitzichten van het KNMI, gemiddeld over Nederland:
voor
zonneschijn
in proc.;
neerslagkans:
minimumtemp.:
middagtemp.:
wind:
(Windrichting en windsnelheid gelden voor overdag boven open gebieden)
donderdag
vrijdag
zaterdag
zondag
maandag
60
20
30
20
20
10
30
30
50
30
-
8
9
6
7
16
17
15
15
14
Z4
Z3
ZW3
Z5
ZW4
Weerrapporten 23 oktober 20 uur
Amsterdam licht bew15 gr Londen
De Bilt onbewolkt14 gr Luxemburg
Deelen licht bew15 gr Madrid
Eelde onbewolkt15 gr Malaga
Eindhoven onbewolkt....14 gr Mallorca
Den Helder onbewolkt15 gr Malta
Rotterdam onbewolkt15 gr Moskou
Twente licht bew14 gr München
Vlissingen licht bew15 gr Nice
Maastricht licht bew14 gr Oslo
Aberdeen half bew17 gr Parijs
Athene licht bew19 gr Praag
Barcelona zwaar bew20 gr Rome
Berlijn zwaar bew11 gr Split
Boedapest zwaar bew13 gr Stockholm
Bordeaux onbewolkt25 gr Warschau
Brussel onbewolkt15 gr Wenen
Cyprus weerlicht23 gr Zürich
Dublin motregen15 gr Bangkok
Frankfurt licht bew14 gr Buenos Aires
Genève licht bew12 gr Casablanca
Helsinki zwaar bew6 gr Johannesburg
Innsbruck onbewolkt13 gr Los Angeles
Istanbul half bew13 gr New Orleans
Klagenfurt onbewolkt14 gr New York
Kopenhagen mistbanken 9 gr Tel Aviv
Las Palmas licht bew28 gr Tokyo
Lissabon half bew25 gr Toronto
Locarno onbewolkt15 gr Tunis
half bew21 gr
onbewolkt14 gr
onbewolkt27 gr
onbewolkt23 gr
mistbanken24 gr
onbewolkt22 gr
zwaar bew10 gr
onbewolkt12 gr
licht bew21 gr
half bew10 gr
onbewolkt19 gr
zwaar bew11 gr
onbewolkt22 gr
onbewolkt21 gr
onbewolkt11 gr
zwaar bew10 gr
zwaar bew11 gr
licht bew12 gr
half bew36 gr
zwaar bew16 gr
onbewolkt27 gr
onweer21 gr
onbewolkt20 gr
onbewolkt19 gr
half bew19 gr
onbewolkt26 gr
onbewolkt21 gr
regenbui12 gr
licht bew23 gr
VANDAAG/ Zon op: 08.21. Zon onder: 18.28. Maan op: 17.37. Maan onder:
05.25.MORGEN/Zon op: 08.22. Zon onder: 18.24. Maan op: 18.05. Maan
onder: 06.42.
VANDAAG/ Bath: 01.47-14.16. Dordrecht: 03.14-15.34, Hansweert: 01.25-
13.47. Hoek van Holland: 01.09-13.34. Terneuzen: 00.56-13.16. Vlissingen:
00.35-12.59. MORGEN/ Bath: 02.43-15.06. Dordrecht: 05.15-17.46. Hans-
weert: 02.17-14.35. Hoek van Holland: 01.54-14.17. Terneuzen: 01.46-14.06.
Vlissingen: 01.27-13.46.
Groot-Brittannië en ler|ar.
Overwegend bewolkt, van fel
tot tijd regen en vooral do I
derdag winderig.
in het oosten van
nog perioden met
droog. Geleidelijk
peraturen; maxima
rond 17, vrijdag ongeveer ij
graden.
België en Luxemburg: D011
derdag droog en zonnig. Vrij'
dag meer bewolking en kleit,
kans op regen. Maxima dot
derdag rond 19, vrijdag oW
veer 17 graden.
Noord- en Midden-Frankrijk
Droog en veel zon. Vrijdag,,'
de westelijke departementen
meer bewolking en toenemen
de kans.op regen. Langs hei
Kanaal aantrekkende zuiden,
tot zuidwestenwind. Middag,
temperatuur donderdag onge.
veer 20 graden, maar langs de
kust hier en daar lagere te®:
peraturen. Vrijdag overal wa!
lagere maxima.
Zuid-Frankrijk: In de nachten
ochtend kans op mist. Veria
veel zon en droog. Vrijdag
vooral in het westen meer bfl
wolking en toenemende kans
op een bui, misschien ook o».
weer. Maxima donderdag uit.
eenlopend -van 22
Lyon tot 27 aan de voet van de
Pyreneeën. Vrijdag van bei
westen uit lagere temperatu.
ren.
Portugal: Wolkenvelden
een enkele bui, mogelijk
onweer. Naar het zuiden
meer zon en droger,
temperaturen; middagtempe-
ra tuur vrijdag uiteenlopend
van 18 graden aan de Ci
Verde tot 24 in de Algarve.
Spanje: Droog en overwegend
zonnig. In het noordwesten,
vrijdag ook in het westen, wol
kenvelden en een enkele tai.
Kans op onweer. Minder
warm; maxima vrijdag van lt
graden langs de Golf van Bis
kaje tot rond 25 in het zuiden.
Italië: Afwisselend zon en sta
pelwolken. Droog. Middag-
temperatuur meest tussen VI
en 22 graden.
Griekenland en Kreta: Naast
wolkenvelden ook geregeld
zon en een enkele regen- of on
weersbui. In het westen van
Griekenland droog en overwe
gend zonnig. Op de Egeïsche
Zee waait een frisse noorden
wind. Vooral rond Thessaloni
ki fris met maxima van 14 gra
den. Elders middagtemperatn-
ren rond 18 graden.
Duitsland: Overwegend zon
nig en droog. In de ochtend
kans op mist. Pas vrijdag later
op de dag vanuit het westen
meer bewolking, maar tot
avond droog. Maxima uiteen
lopend van 15 graden rond
Berlijn tot 20 in het zuidwes
ten.
Zwitserland: In de nacht en
ochtend hier en daar mist.
Verder flink wat zon en droog.
Maxima rond 18 graden.
Oostenrijk: Flinke zonnige pe
rioden en droog. In de nachten
ochtend kans op mist. Mid-
dagtemperatuur meest
13 en 18 graden.
EVEN PIEKEREN
VISITEKAARTJE
R. Driekern
Echt
De letters van naam en woonplaats van deze min
vormen in een andere volgorde de naam van zijn
beroep.
Wat doet hij voor de kost?
Horizontaal: 1. Op vluchtige wijze is het roofdier
verdwenen (6); 4. Een bokser is gevoelig voor deze
drank (5); 5. Ben je op? Kom er maar eens op! (4); 7.
Het water hierin is niet geschikt voor lekkere koffie
(5); 8. Kleding voor het grijpen (3); 9. Die hond haalt
z'n tegenstander hoorbaar onderuit (6); 10. Is een
stommeling in staat om te peddelen? (6).
Vertikaal: 1. Vermageringsmiddel voor runderen?
(9), 2. Als vondst is hij zeer geliefd (5); 3. Ook weer
een plant (4); 4. Net kapot om ertussen te zetten (7);
6. Het is voor elkaar als dit brood dik is (3); 8. Opzet
voor de campagne (4).
ONTDEK DE VERSCHILLEN
X3
Oplossing van gisteren
Horizontaal:
1. Donderdag, zondag; 2. ineen, aaneen, orde; 3. neen,
gast, evenaar; 4. setter, teler, gems; 5. droom, benen,
eerst; 6. atol, een, net, ulaan; 7. garen, koemis, etui; 8.
zand, darts, ergo, na; 9. agio, af, branie, rag; 10. teelt,
soes, st, noga; 11. Eire, ia, relaas, oor; 12. ransel, dras,
gamma; 13. dieet, anagram, Eva; 14. adel, omega, overal;
15. garstig, Essen, arm.
Vertikaal:
I. Dinsdag, zaterdag; 2. oneer, Taag, ei, Aida; 3. neetoor,
nier, neer; 4. den, Toledo, les, els; 5. eng, emendatie, tot;
6. raar, bekaf, salami; 7. das, tenor, bord, neg; 8. antenne,
tree, rage; 9. geel, Eems, asla, gas; 10. zeventien, sas, ros;
II. onereus, rit, agave; 12. non, gelegen, samen; 13. dn,
Erato, room, era; 14. Adam, sauna, gom, var; 15. gerst,
Niagara, alm.
©JFS
■auiep
'jous 'japugos ueA bm 'auiep S|eq 'isioq do doou>| qaasuad 'auiep aeeq 'auiep ue/\qoj 'sjqaaj iui|d 'ua/toq
uaiiilS
Van onze verslaggever
Rreda - De Rotterdar
vangenis De Schie h
Amsterdamse advocai
A. Baaijens en mr. N.
rins excuses aang
voor het 'afluisterin
rond hun Engelse clii
Die man is inmiddels
getuige in het onderzot
grote xtc-bende, dl
Ede (anp) - Het Openb;
nisterie (OM) heeft gist
Ede een omvangrijk
gepresenteerd om fin,
criminaliteit te lijf te
Het project 'Financie
chercheren' moet zich
drie jaar hebben bewez
dus het college van
reurs-generaal in Den 1
Het project bestaat uit dri
het inschakelen van de fir
recherche om de zware cri
teit aan te pakken; het a
van de criminele winsten
slotte de bestrijding van
Ede (anp) - De politie in
tien uit de omgeving vai
vriend uit Wageningen
trokkenheid bij de moo
Bennekom in septembej
verdachten is gistermidi
Een van de verdachten
hield een relatie met de si:
fers. Of dat een familie-
vriendschappelijke relatil
wil de politie nog niet zeg;
relatie was wel zodanig,
twee achttienjarigen kom
ten dat er twee kleine kil
van een en bijna drie jaar
huis waren.
Die kinderen hebben vai
dagavond tot dinsdagmorjl
leen in hun bedjes gest:
waren er slecht aan toe t
politie ze vond. Inmiddels
kinderen lichamelijk weei
knapt. Zij verblijven bij fJ
leden.
Het Bennekomse paar wl
dinsdag 17 september dooc|
gen gevonden. De man lag
bij de voordeur, terwijl de
dood in de slaapkamer la||
lega's van de slachtoffers
naar hun woning, toen hc
tegen de afspraak in niet
reclamebureau in Veen
verscheen. Uit politie-ond
is gebleken dat de man
vrouw waarschijnlijk z,
Zoekt u een blue je:
washed of sand wa:
pen? Een wijde, ge
kiest, de perfecte je
HET IS NOG STEEDS
kassakorting bu c&t
DUS: NOG EVEN
PROFITEREN VAN DIE
LANG NIET KINDERACH1
KORTINGEN!
ADC011