'e onzin van de supersportwagen
Opel, VW en Ford
hoogst gewaardeerd
Reclamemakers halen
oude campagnes van stal
Race in
Aviodome
Renault 19 wordt Mégane
Waterverbruik stabiliseert
Cd met computer-data kan
luidsprekers beschadigen
de dijk, 'eperdure projectielen met totaal overbodige motorvermogens
T har Strechtuitwilen dan
Sakt rii moSeiijk, die herrie
UieLe sPijkerhard geveerd
LEES. MET 1.5 ,NJECTI|
SURPLUS
jhte lessen
lijs Fields
Stuurknuppel
pterhaald
Illegaal
Weinig aankleding
OF> OlVJC
TOERENTELLER EN
I BETREFT, EN
HONDA
LUx6
u begp,Upt
VRIJDAG 8 SEPTEMBER 1995
de computer
^spelletje. Micro-
"splight Simulator 5.1
jdert de werkelijk-
i gr zijn al echte pi
jl die het programma
hun pc'tje gebruiken
,e trainen voor hun
j. En computervlie-
sjiezo door de lucht
lijn gegrepen dat ze
luiten ook echt te
[Vliegen.
((lico Koolsbergen
jt achter het computer-
in de ruime huiskamer.
,v. en rechts staan luidspre-
«saruit motorgeronk klinkt,
.jjel is een namaak-stuur-
jelgemonteerd die verdacht
1op wat men in echte
aantreft. Gespannen
j fun van Kempen (63) naar
monitor waarop dichte wol-
,ytn te zien zijn, met af en
iüit groene vlekken ertussen.
rdie wolken moet - ergens,
waar precies? - Eindhoven
uit liggen.
vrouw kijkt sceptisch toe.
haar man een vliegmanie
ze intussen wel. Maar
(trslaggever schijnt het ook
hijg te vinden, die vliegt ook
jen met de Flight Simulator
Microsoft. Mannen zijn en
«kinderen, die alles opoffe-
ivoorhun speeltjes.
stoken door zijn 'compu-
j'besloot Van Kempen een
[f jaar geleden ook echte vlieg-
U te nemen. En nu vliegt hij
ïigeregeld boven Nederland in
(iïegtuigjes van de Aero Club
ïéoven. En thuis oefent hij
Iterzijn pc. Want Flight Simu-
te komt steeds dichter bij de
pit en is zeker geen spelletje,
uiige dingen is Flight Si-
r iets makkelijker," zegt
mpen. „Je kunt soms even
fclmutgaan zitten. In het echt
'et je de instrumenten altijd
(w volgen." Maar op de com-
J'iris het zicht is te slecht; het
kan zich niet meten
bewerkelijkheid.
miljoenen computer-
laten zijn. Flight Simulator is
(.jaren een van de best lopende
computerprogram-
I's. van versie 5.1 zijn al een
1 miljoen exemplaren ver
uiten die versie is nog maar
[li. En veel mensen vliegen
pet FS 4.0,5.0 of 5.0a.
^Flight Simulator voor de eer-
staat met een Ces-
Piloot op de pc
Vierentwintig uitputtende
uren en tienduizenden gru
welijke mijlen lang zullen ze
geconfronteerd worden met
de meest onbarmhartige
technische problemen aan
hun vliegtuigen, afschuwe
lijke weersomstandigheden,
onredelijke en zelfs tegen
werkende verkeersleiders en
vooral met voortdurend toe
nemende vermoeidheid.
Dat staat te gebeuren tijdens
Insterstate 7, de Europese
kampioenschappen Flight
Simulator vliegen, morgen
en zondag in het Aviodome
op Schiphol. Teams uit zes
landen houden dan een 24-
uursrace met het computer
programma Flight Simulator
van Microsoft. De vorderin
gen zullen voor het publiek
te volgen zijn via grootbeeld
videoprojectie. De wedstrijd
begint zaterdagmiddag om
drie uur; het Aviodome is
open vanaf 's morgens tien
uur.
Toeval bestaat niet. In Nederland
haalt het Zuivelbureau 'De Witte
Motor' van stal en stoft Heineken
de slogan 'Heerlijk, helder...'
weer af. Ook in buitenland wor
den oude reclamecampagnes die
het destijds goed deden, weer te
voorschijn gehaald.
Tandpasta-fabrikant Colgate
doet het weer met 'de Ring van
zelfvertrouwen', Pepsi met de al
oude en beproefde smaaktest.
Hondenbrokjesfabrikant Pedi
gree Pal zendt op de Britse televi
sie spotjes uit die zij de afgelopen
veertig jaar aan het publiek heb
ben voorgeschoteld.
'Retro-campagnes' noemt het
Britse vakblad Marketing Week
dat. Voor een deel, zo concludeert
het blad, is het een mode-ver
schijnsel om oude, succesvolle
campagnes van stal te halen,
maar het levert ook wat op. Coca-
Cola greep vorig jaar terug naar
vroeger en zette in haar campag
nes het silhouet van de bekende
fles weer volop centraal. En met
succes: volgens Marketing Week
stegen de verkopen in Japan met
23 procent, in Spanje met 30 pro
cent en in sommige delen van de
Verenigde Staten zelfs met 90
procent.
Eigenlijk is het heel simpel: re
clamemakers van nu, zien de
waarde in van oude campagnes
die vaak nog in de hoofden van
veel mensen zitten. Uit onder
zoek is bijvoorbeeld gebleken dat
de 'Ring van zelfvertrouwen' die
Colgate jarenlang uit de schap
pen moest jagen, bij veel mensen
nog steeds in het hoofd zit.
Wim van Kempen achter de stuurknuppel op Eindhoven Airport.
sna Skylane RG (een licht propel
lertoestel) op de runway van
Meigs Fields, een klein vliegveld
bij Chicago. Toen er plannen
kwamen dit (echte) vliegveld te
sluiten, regende het protesten
van computervliegers. Dit is
'hun' thuis, daar moeten ze af
blijven! De sloopplannen schij
nen even in de ijskast te zijn ge
zet.
Een vluchtje van Meigs Field
naar bijvoorbeeld Champaign
mag ook de beginner geen grote
moeilijkheden opleveren. Maar
probeer eens een vlucht met de
Cessna van Los Angeles naar Las
Vegas, in slecht weer en in het
donker. Boven de verlaten woes
tijn is niets te zien. Het toestel
moet direct na de take off tot
tienduizend voet klimmen om ge
vaarlijke bergen te ontwijken.
Las Vegas zelf is wel een zee van
licht, maar dat komt pas laat in
zicht. Vlucht en landing moeten
op de instrumenten worden uit
gevoerd in het belang van vlieg
tuig, piloot en passagiers.
Frequenties en lokaties van ra
diobakens komen overeen met
die in de werkelijkheid. Met
Flight Simulator kun je echt le
ren navigeren, vertelt Van Kem
pen. Op alle kaarten en documen
ten van FS staat wel dat ze niet
bestemd zijn voor de real world,
maar ze zijn tot in de kleinste de
tails echt. Voor het maken van
vluchtplannen en final approach
plates (met gegevens van lan
dingsbanen) bestaan aparte com
puterprogramma's. Tik twee
luchthavens in en er rolt een
vluchtplan uit met alle bakens,
de te volgen koers en zelfs een
kaart.
De meeste hobbypiloten behel
pen zich voor de bediening met
het toetsenbord of een muis. Wim
van Kempen gebruikt een luxe
stuurknuppel. Hij vliegt vooral
met de Cessna, maar Flight Si
mulator bevat ook een kleine
snelle zakenjet, een ouderwetse
tweedekker en een zweefvlieg
tuig. Het zakentoestel, de Gates
Learjet, vereist veel training. Op
CompuServe, de grootste on line-
dienst ter wereld, zijn een stuk of
vijf elektronische luchtvaart
maatschappijen actief die meest
al de Learjet gebruiken. Piloten
krijgen een opdracht, moeten die
uitvoeren en leveren hun logboek
in. Wie het goed doet, wacht pro
motie.
FOTO PETER STIGTER
Scenery - zeg maar de land
schappen - is een verhaal apart.
Flight Simulator 5.1 bevat de he
le wereld maar van slechts enkele
gebieden zijn de plaatjes gede
tailleerd uitgewerkt. Wie wat er
varing heeft opgedaan, vliegt on
der de Golden Gate-brug of de
Eiffeltoren door en draait rondjes
boven Manhattan of de Beierse
Alpen. Een speciale attractie is
het landen op of opstijgen van
een vliegdekschip. Maar een in
woner van Noord-Italië wil de
tails van het Gardameer. En Wim
van Kempen wil de kerktoren
van Oirschot op zijn computer
scherm.
Daarom is er aanvullende sce
nery te kóóp. Verder zijn er hob
byisten die landschappen verder
aankleden. Hun bijdragen zijn
vaak gratis via telefoon en mo
dem van bulletin boards of het
Internet te halen.
Bij de hobby-scenery's zitten ju
weeltjes. De Balearen in de Mid
dellandse Zee bijvoorbeeld. Een
leuk gebied om te vliegen, want
de vluchten duren niet lang en
het decor is schitterend. Met sur
fers, branding, zeilboten en vuur
torens.
Er kan nog meer. Diehards stel
len zelf hun brandstofmix samen
en vragen via een weerdienst de
verwachting voor hun route op.
Beginners zetten het weer graag
helemaal uit; dat zou ook in de
echte wereld mogelijk moeten
zijn.
Wim van Kempen houdt van de
Flight Simulator. „Die was er
eerst," zegt hij, „pas daarna
kwam het echte vliegen." In 1993
haalde hij zijn brevet voor lichte
vliegtuigjes boven Nederland.
Hij bereidt zich nu voor op een
landing op een bewolkt Eindho
ven. „Moeilijk toestel, de Lear
jet," zegt hij. „Je kunt er niet mee
zweven, je moet landen met po
wer."
De wolken breken, de luchthaven
komt in zicht, de jet ligt goed op
koers. De wielen raken de baan,
maar het toestel veert weer op,
komt de tweede keer te hard neer
en crasht.
Ook met een vliegbrevet moet je
blijven studeren.
Het waterverbruik door Nederlandse huishoudens stabiliseert. Daar
mee lijken de acties van onder andere woningbouwverenigingen en
waterleveranciers een succes. Toch is het maar de vraag of de doelstel
ling van de overheid wordt gehaald. Die wil het waterverbruik voor de
eeuwwisseling terugdringen met tien procent.
Volgens de Stuurgroep Experimenten Volkshuisvesting is er dan ook
geen reden om achterover te leunen. Jaarlijks stimuleert de stuur
groep bouwondernemingen om nieuwbouw te voorzien van een water
besparend pakket. Dat bestaat onder meer uit een waterbesparende
douchekop, een watersparend toilet en doorstroombegrenzers.
Volgens de SEV leveren die maatregelen huishoudens een beparing
van dertig procent aan drinkwater en twintig procent aan energie. De
consument kan aan waterbesparing ook zelf een steentje bijdragen.
De mogelijkheden zijn gebundeld in de brochure 'WeesWaterWijzer',
die verkrijgbaar is bij woningbouwverenigingen.
Eindhoven - Een compact-disc waarop computer-informatie is
opgeslagen, kan bij het afspelen op een gewone audio-cd-speler
schade toebrengen aan geluidsboxen. Het probleem wordt aange
kaart in de laatste uitgave van het New Scientist naar aanleiding
van het verschijnen van de eerste zogenaamde multipurpose cd
'Doors and Windows' van de popgroep The Cranberries.
Op 'Doors and Windows' staan vijf audio-tracks die op een gewo
ne cd-speler kunnen worden afgespeeld. Daarnaast staat er com
puter-informatie op die alleen kan worden afgespeeld op multi-
media-apparatuur.
De problemen zijn bij Philips bekend, maar moeten volgens een
woordvoerster niet worden overdreven. Sommige, vooral oudere
audio-spelers hebben moeite met het herkennen van computer
informatie. Maar dan nog bestaat volgens Philips-technici uit
sluitend gevaar voor beschadiging van luidsprekers als de volu
meknop volledig open staat.
Volgens de woordvoerster van Philips kunnen de moeilijkheden
zich voordoen bij alle cd's waarvan de eerste track bestaat uit
computer-data.
Hoewel de risico's voor beschading van luidsprekers volgens Phi
lips klein zijn, staat op de cd van The Cranberries het advies om
de eerste track over te slaan als deze op een audio-speler wordt
afgespeeld. Wie de eerste track toch op een audiospeler probeert
af te spelen, krijgt ook nog eens in diverse talen een waarschu
wing te horen.
■369J)
'AT JE BEDOELT
volgende plaatsen:
Loon op Zand, Oss, R°sr11
alkenswaard.
n van der Steen
pl af en toe gebeurt het. Dan
je in een supersportwagen
pa Een Bugatti EB 110 bij-
pfaeld. Of een Ferrari 512.
71 een Jaguar XJ 220 is het
s niet gekomen, maar wie
|aj» kennissen die er afgun-
f van worden. Anderen zijn
ptuwd naar het gevoel. 'Hoe
.«nou?' En bijna altijd zijn
■teleurgesteld over het ant-
tj™. 'Sensationeel, ja dat
4 Maar dat ligt veeleer aan
Wthe die rond een bepaald
p hangt, dan aan de rijkwa-
fiten. 1
F eerlijk, ik rij liever in een
r aangeklede Opel Omega of
■Mercedes 300 E naar Zuid-
J in zo'n ronkend, kei-
scheurijzer. En als het dan
.e® sportwagen moet zijn,
aan maar een 'gewone' Por-
Die is op de eerste
1 '6e' goedkoper dan die
topsporters en hij
pag veel lekkerder ook.
ir'u Maar jij houdt toch van
[W rappe auto's?' Inderdaad.
Jl' aar de technisch vernuf-
ifCOnstrueerde supersport-
a Staan 20 ver van de da-
Pse werkelijkheid, dat ze ei-
Lt achterhaald zijn. Wan-
!t de wereld trots ver-
"et een bijna twee mil-
Mstende sportauto ge-
eeft die in een zeer be-
oplage aan vermogende
ikt rtn» aan§eb°den wordt,
1 o t meuwsgierigheid op.
»ari in het wild is
L '°;®aar «en auto waar je
i met tweeën in kunt zitten,
fewvr°sen aan benzine
f'atvcW n'et meer dan een
„e en een aktetas aan
:no„ B0n vervoeren en daarbij
r'eahtwat nng kost' is
|t, Wa' je zegt een hebbe-
K!\geschikt v
Lj>Jlet oircuit
voor snelle
-it, maar de
.V1Jn veel te benauwd
vierwielige fallussym
bool een kombocht door te ja
gen. Dat soort voertuigen wordt
gekocht door mensen die abso
luut niet weten wat ze anders al
lemaal met hun geld moeten
doen. Popsterren bijvoorbeeld.
Of oliesjeiks of de neefjes van
Sadam Hoessein.
Meer dan de helft van de pro-
duktie van de duurste auto's ter
wereld gaat naar naar dat slag
mensen. En rijden doen ze er
praktisch nooit mee. Op de eer
ste plaats omdat ze er meestal
meer hebben: ze weten niet wel
ke ze moeten kiezen en veelal zal
de rijkaard besluiten de comfor
tabele Mercedes SEC te nemen.
Want die is in het gebruik toch
het vriendelijkst.
Op de tweede plaats worden ze
altijd nagewezen als ze in zo'n
veel te laag bruikanon langsrij
den. Schuifelen, want ze hebben
over het algemeen niet de capa
citeiten om lekker vlot met zo'n
auto om te springen. De enke
ling die dat wel kan heet Prost
of Mansell.
De snelheden die dergelijke au
to's halen zijn zo illegaal als de
pest. Ze accelereren als een
vliegtuig en ze grommen van to
taal overbodig vermogen. Ze
worden alleen gekocht als geld
belegging en om de omgeving te
laten zien waar het echte grote
geld zit. En de beleggers komen
de laatste jaren steeds vaker be
drogen uit. Vooral de groot
scheepse investeringen die in de
Jaguar XJ 220 gedaan zijn, leg
gen de bezitters plotseling
windeieren. En dat heeft te ma
ken met de maatschappelijke
weerzin, die langzamerhand te
gen dit soort prestigeauto's ont
staan is.
Een snelle sportauto is bedoeld voor het circuit. Wie er de weg mee opgaat sluit compromissen.
Een onervaren autorijder krijgt
de stuipen op het lijf als hij al
leen al mee mag rijden in een
Corvette ZR1 of een Lotus Es
prit S4. Auto's die op het circuit
een uitnemend figuur slaan. Het
is trouwens toch de vraag hoe
lang het nog duurt, dat gewone
gezinsauto's ontworpen worden
om snelheden tot boven de 200
km/h te kunnen rijden. Ook in
Duitsland, voor autofielen toch
nog steeds het Walhalla, nemen
de snelheidsbeperkingen op de
Autobahnen hand over hand toe.
De paardekrachten die een mo
derne automotor ontwikkelt,
zijn voornamelijk om snelheid te
maken. Veel belangrijker is de
trekkracht, het motorkoppel,
dat ervoor zorgt dat een auto
vlot in het verkeer meekomt,
goed accelereert en bovendien
een aardig caravannetje kan
trekken.
Techniek is prachtig. En het is
ongelooflijk interessant te aan
schouwen, hoezeer de techniek
in de auto van alledag voortge
schreden is. Auto's zijn oneindig
veel veiliger, zuiniger, schoner,
luxer en beter dan twintig jaar
geleden.
Van een auto die rond veertig
mille kost, mag je tegenwoordig
verwachten dat er een airbag
aan boord is, dat de raampjes
langs elektrische wijze op, en
neer bewegen en dat er minsfens
100 pk onder de kap ligt. En bij
normaal gebruik zal de auto
minstens goed zijn voor 200.000
onbezorgde kilometers. Maar
supersportwagens zijn niet zo
gek veel anders dan vroeger. Al
leen het design ervan is wezen
lijk veranderd.
Ik heb eens een ochtend een lan
ge rit gemaakt in een Ferrari. De
auto was van een particulier en
de F40 stond toch altijd maar in
de keldergarage. Naast een Che-
vrolette Corvette uit 1958, een
splinternieuwe Honda NSX en
een onberispelijke Bentley van
een twijfelachtig bouwjaar. Op
die ene ochtend verstookte de
Ferrari voor een kleine 250 gul
den aan brandstof.
Ik schaam me er nog steeds een
beetje voor.
/idea Ferrari
Renault heeft een ambitieus programma voor de opvolger van de
19, de Mégane. In het druk bevochten middensegment lanceren de
Fransen eerst de vijfdeurs en de coupé (op de foto rechts).
De opvolger van de Renault 19 wordt niet één model. Er komt een heel
nest van. Met de nieuwe Mégane sluit Renault een periode van ruim
dertig jaar af, waarin modellen praktisch alleen met cijfers aangeduid
werden. De 19 dateert van 1988.
De Mégane komt aanvankelijk als vijfdeurs en als coupé. Binnen twee
jaar volgen nog drie andere versies. Het moet een hele familie worden
met voor elk wat wils. De opvallendste wordt de 'monospace', een
ruimte-auto, en dat is de lage middenklasse nog niet eerder vertoond.
Verder staan een cabriolet en een vierdeurs sedan op het programma.
Wat vormgeving, karakter en technische eigenschappen betreft ver
schillen ze, aldus Renault, erg sterk: „De Mégane is een auto om mee
te leven. De vijf basismodellen kunnen aan wensen en eisen van letter
lijk elke klant voldoen".
Opel, Volkswagen en Ford zijn auto's die momenteel goed vallen bij de
consument. Het Nipo heeft samen met het het blad Nieuwstribune en
het Nima Merkgenootschap onderzoek gedaan onder vijftienhonderd
consumenten naar de 'beleving' van 27 automerken in Nederland.
Daarbij scoren de drie genoemde merken het hoogst. De drie hebben
toevallig ook de hoogste marktaandelen in Nederland en het is duide
lijk dat bij het onderzoek dus relatief veel gebruikers hun eigen merk
konden beoordelen.
In april 1993 leverde een soortgelijk onderzoek Mazda en Opel als
winnaars op. Nu staan Opel en Volkswagen op eenzame hoogte. Ford
blijft enigszins achter als het gaat over het onderdeel kwaliteitsbele
ving dat bij de Duitse concurrenten Opel en VW beduidend hoger ge
waardeerd wordt. Ongeveer eenderde zegt 'zeker merkentrouw' te
blijven. Opel scoort op dat gebied 42 procent, VW 34 procent en Ford
21 procent.
Onder de prestigemerken (Ford, Opel en VV worden gezien als popu
laire merken) heeft Rover een belangrijke winst geboekt. Datzelfde
geldt voor Volvo. De positie van Mercedes is in die categorie iets ver
zwakt.
De Zuideuropese merken (Citroen, Peugeot, Renault en Fiat) kampen,
aldus het onderzoek, nog steeds met hun kwaliteitsimago. Peugeot
komt er op dat gebied nog het best vanaf. Bij de Aziaten is Mazda ver
naar beneden gezakt en Mitsubishi scoort bedroevend laag. Nissan en
Toyota staan in die categorie hoog, vooral als het gaat over prijs/kwa
liteitsverhouding. In de categorie 'prijsmerken' (Daihatsu, Lada, Seat,
Skoda en Fiat, dat behalve met de Zuideuropeanen ook met de prijs
merken concurreert) krijgen Fiat en Seat de hoogste waardering.