'e onzin van de supersportwagen Opel, VW en Ford hoogst gewaardeerd Reclamemakers halen oude campagnes van stal Race in Aviodome Renault 19 wordt Mégane Waterverbruik stabiliseert Cd met computer-data kan luidsprekers beschadigen de dijk, 'eperdure projectielen met totaal overbodige motorvermogens T har Strechtuitwilen dan Sakt rii moSeiijk, die herrie UieLe sPijkerhard geveerd LEES. MET 1.5 ,NJECTI| SURPLUS jhte lessen lijs Fields Stuurknuppel pterhaald Illegaal Weinig aankleding OF> OlVJC TOERENTELLER EN I BETREFT, EN HONDA LUx6 u begp,Upt VRIJDAG 8 SEPTEMBER 1995 de computer ^spelletje. Micro- "splight Simulator 5.1 jdert de werkelijk- i gr zijn al echte pi jl die het programma hun pc'tje gebruiken ,e trainen voor hun j. En computervlie- sjiezo door de lucht lijn gegrepen dat ze luiten ook echt te [Vliegen. ((lico Koolsbergen jt achter het computer- in de ruime huiskamer. ,v. en rechts staan luidspre- «saruit motorgeronk klinkt, .jjel is een namaak-stuur- jelgemonteerd die verdacht 1op wat men in echte aantreft. Gespannen j fun van Kempen (63) naar monitor waarop dichte wol- ,ytn te zien zijn, met af en iüit groene vlekken ertussen. rdie wolken moet - ergens, waar precies? - Eindhoven uit liggen. vrouw kijkt sceptisch toe. haar man een vliegmanie ze intussen wel. Maar (trslaggever schijnt het ook hijg te vinden, die vliegt ook jen met de Flight Simulator Microsoft. Mannen zijn en «kinderen, die alles opoffe- ivoorhun speeltjes. stoken door zijn 'compu- j'besloot Van Kempen een [f jaar geleden ook echte vlieg- U te nemen. En nu vliegt hij ïigeregeld boven Nederland in (iïegtuigjes van de Aero Club ïéoven. En thuis oefent hij Iterzijn pc. Want Flight Simu- te komt steeds dichter bij de pit en is zeker geen spelletje, uiige dingen is Flight Si- r iets makkelijker," zegt mpen. „Je kunt soms even fclmutgaan zitten. In het echt 'et je de instrumenten altijd (w volgen." Maar op de com- J'iris het zicht is te slecht; het kan zich niet meten bewerkelijkheid. miljoenen computer- laten zijn. Flight Simulator is (.jaren een van de best lopende computerprogram- I's. van versie 5.1 zijn al een 1 miljoen exemplaren ver uiten die versie is nog maar [li. En veel mensen vliegen pet FS 4.0,5.0 of 5.0a. ^Flight Simulator voor de eer- staat met een Ces- Piloot op de pc Vierentwintig uitputtende uren en tienduizenden gru welijke mijlen lang zullen ze geconfronteerd worden met de meest onbarmhartige technische problemen aan hun vliegtuigen, afschuwe lijke weersomstandigheden, onredelijke en zelfs tegen werkende verkeersleiders en vooral met voortdurend toe nemende vermoeidheid. Dat staat te gebeuren tijdens Insterstate 7, de Europese kampioenschappen Flight Simulator vliegen, morgen en zondag in het Aviodome op Schiphol. Teams uit zes landen houden dan een 24- uursrace met het computer programma Flight Simulator van Microsoft. De vorderin gen zullen voor het publiek te volgen zijn via grootbeeld videoprojectie. De wedstrijd begint zaterdagmiddag om drie uur; het Aviodome is open vanaf 's morgens tien uur. Toeval bestaat niet. In Nederland haalt het Zuivelbureau 'De Witte Motor' van stal en stoft Heineken de slogan 'Heerlijk, helder...' weer af. Ook in buitenland wor den oude reclamecampagnes die het destijds goed deden, weer te voorschijn gehaald. Tandpasta-fabrikant Colgate doet het weer met 'de Ring van zelfvertrouwen', Pepsi met de al oude en beproefde smaaktest. Hondenbrokjesfabrikant Pedi gree Pal zendt op de Britse televi sie spotjes uit die zij de afgelopen veertig jaar aan het publiek heb ben voorgeschoteld. 'Retro-campagnes' noemt het Britse vakblad Marketing Week dat. Voor een deel, zo concludeert het blad, is het een mode-ver schijnsel om oude, succesvolle campagnes van stal te halen, maar het levert ook wat op. Coca- Cola greep vorig jaar terug naar vroeger en zette in haar campag nes het silhouet van de bekende fles weer volop centraal. En met succes: volgens Marketing Week stegen de verkopen in Japan met 23 procent, in Spanje met 30 pro cent en in sommige delen van de Verenigde Staten zelfs met 90 procent. Eigenlijk is het heel simpel: re clamemakers van nu, zien de waarde in van oude campagnes die vaak nog in de hoofden van veel mensen zitten. Uit onder zoek is bijvoorbeeld gebleken dat de 'Ring van zelfvertrouwen' die Colgate jarenlang uit de schap pen moest jagen, bij veel mensen nog steeds in het hoofd zit. Wim van Kempen achter de stuurknuppel op Eindhoven Airport. sna Skylane RG (een licht propel lertoestel) op de runway van Meigs Fields, een klein vliegveld bij Chicago. Toen er plannen kwamen dit (echte) vliegveld te sluiten, regende het protesten van computervliegers. Dit is 'hun' thuis, daar moeten ze af blijven! De sloopplannen schij nen even in de ijskast te zijn ge zet. Een vluchtje van Meigs Field naar bijvoorbeeld Champaign mag ook de beginner geen grote moeilijkheden opleveren. Maar probeer eens een vlucht met de Cessna van Los Angeles naar Las Vegas, in slecht weer en in het donker. Boven de verlaten woes tijn is niets te zien. Het toestel moet direct na de take off tot tienduizend voet klimmen om ge vaarlijke bergen te ontwijken. Las Vegas zelf is wel een zee van licht, maar dat komt pas laat in zicht. Vlucht en landing moeten op de instrumenten worden uit gevoerd in het belang van vlieg tuig, piloot en passagiers. Frequenties en lokaties van ra diobakens komen overeen met die in de werkelijkheid. Met Flight Simulator kun je echt le ren navigeren, vertelt Van Kem pen. Op alle kaarten en documen ten van FS staat wel dat ze niet bestemd zijn voor de real world, maar ze zijn tot in de kleinste de tails echt. Voor het maken van vluchtplannen en final approach plates (met gegevens van lan dingsbanen) bestaan aparte com puterprogramma's. Tik twee luchthavens in en er rolt een vluchtplan uit met alle bakens, de te volgen koers en zelfs een kaart. De meeste hobbypiloten behel pen zich voor de bediening met het toetsenbord of een muis. Wim van Kempen gebruikt een luxe stuurknuppel. Hij vliegt vooral met de Cessna, maar Flight Si mulator bevat ook een kleine snelle zakenjet, een ouderwetse tweedekker en een zweefvlieg tuig. Het zakentoestel, de Gates Learjet, vereist veel training. Op CompuServe, de grootste on line- dienst ter wereld, zijn een stuk of vijf elektronische luchtvaart maatschappijen actief die meest al de Learjet gebruiken. Piloten krijgen een opdracht, moeten die uitvoeren en leveren hun logboek in. Wie het goed doet, wacht pro motie. FOTO PETER STIGTER Scenery - zeg maar de land schappen - is een verhaal apart. Flight Simulator 5.1 bevat de he le wereld maar van slechts enkele gebieden zijn de plaatjes gede tailleerd uitgewerkt. Wie wat er varing heeft opgedaan, vliegt on der de Golden Gate-brug of de Eiffeltoren door en draait rondjes boven Manhattan of de Beierse Alpen. Een speciale attractie is het landen op of opstijgen van een vliegdekschip. Maar een in woner van Noord-Italië wil de tails van het Gardameer. En Wim van Kempen wil de kerktoren van Oirschot op zijn computer scherm. Daarom is er aanvullende sce nery te kóóp. Verder zijn er hob byisten die landschappen verder aankleden. Hun bijdragen zijn vaak gratis via telefoon en mo dem van bulletin boards of het Internet te halen. Bij de hobby-scenery's zitten ju weeltjes. De Balearen in de Mid dellandse Zee bijvoorbeeld. Een leuk gebied om te vliegen, want de vluchten duren niet lang en het decor is schitterend. Met sur fers, branding, zeilboten en vuur torens. Er kan nog meer. Diehards stel len zelf hun brandstofmix samen en vragen via een weerdienst de verwachting voor hun route op. Beginners zetten het weer graag helemaal uit; dat zou ook in de echte wereld mogelijk moeten zijn. Wim van Kempen houdt van de Flight Simulator. „Die was er eerst," zegt hij, „pas daarna kwam het echte vliegen." In 1993 haalde hij zijn brevet voor lichte vliegtuigjes boven Nederland. Hij bereidt zich nu voor op een landing op een bewolkt Eindho ven. „Moeilijk toestel, de Lear jet," zegt hij. „Je kunt er niet mee zweven, je moet landen met po wer." De wolken breken, de luchthaven komt in zicht, de jet ligt goed op koers. De wielen raken de baan, maar het toestel veert weer op, komt de tweede keer te hard neer en crasht. Ook met een vliegbrevet moet je blijven studeren. Het waterverbruik door Nederlandse huishoudens stabiliseert. Daar mee lijken de acties van onder andere woningbouwverenigingen en waterleveranciers een succes. Toch is het maar de vraag of de doelstel ling van de overheid wordt gehaald. Die wil het waterverbruik voor de eeuwwisseling terugdringen met tien procent. Volgens de Stuurgroep Experimenten Volkshuisvesting is er dan ook geen reden om achterover te leunen. Jaarlijks stimuleert de stuur groep bouwondernemingen om nieuwbouw te voorzien van een water besparend pakket. Dat bestaat onder meer uit een waterbesparende douchekop, een watersparend toilet en doorstroombegrenzers. Volgens de SEV leveren die maatregelen huishoudens een beparing van dertig procent aan drinkwater en twintig procent aan energie. De consument kan aan waterbesparing ook zelf een steentje bijdragen. De mogelijkheden zijn gebundeld in de brochure 'WeesWaterWijzer', die verkrijgbaar is bij woningbouwverenigingen. Eindhoven - Een compact-disc waarop computer-informatie is opgeslagen, kan bij het afspelen op een gewone audio-cd-speler schade toebrengen aan geluidsboxen. Het probleem wordt aange kaart in de laatste uitgave van het New Scientist naar aanleiding van het verschijnen van de eerste zogenaamde multipurpose cd 'Doors and Windows' van de popgroep The Cranberries. Op 'Doors and Windows' staan vijf audio-tracks die op een gewo ne cd-speler kunnen worden afgespeeld. Daarnaast staat er com puter-informatie op die alleen kan worden afgespeeld op multi- media-apparatuur. De problemen zijn bij Philips bekend, maar moeten volgens een woordvoerster niet worden overdreven. Sommige, vooral oudere audio-spelers hebben moeite met het herkennen van computer informatie. Maar dan nog bestaat volgens Philips-technici uit sluitend gevaar voor beschadiging van luidsprekers als de volu meknop volledig open staat. Volgens de woordvoerster van Philips kunnen de moeilijkheden zich voordoen bij alle cd's waarvan de eerste track bestaat uit computer-data. Hoewel de risico's voor beschading van luidsprekers volgens Phi lips klein zijn, staat op de cd van The Cranberries het advies om de eerste track over te slaan als deze op een audio-speler wordt afgespeeld. Wie de eerste track toch op een audiospeler probeert af te spelen, krijgt ook nog eens in diverse talen een waarschu wing te horen. ■369J) 'AT JE BEDOELT volgende plaatsen: Loon op Zand, Oss, R°sr11 alkenswaard. n van der Steen pl af en toe gebeurt het. Dan je in een supersportwagen pa Een Bugatti EB 110 bij- pfaeld. Of een Ferrari 512. 71 een Jaguar XJ 220 is het s niet gekomen, maar wie |aj» kennissen die er afgun- f van worden. Anderen zijn ptuwd naar het gevoel. 'Hoe .«nou?' En bijna altijd zijn ■teleurgesteld over het ant- tj™. 'Sensationeel, ja dat 4 Maar dat ligt veeleer aan Wthe die rond een bepaald p hangt, dan aan de rijkwa- fiten. 1 F eerlijk, ik rij liever in een r aangeklede Opel Omega of ■Mercedes 300 E naar Zuid- J in zo'n ronkend, kei- scheurijzer. En als het dan .e® sportwagen moet zijn, aan maar een 'gewone' Por- Die is op de eerste 1 '6e' goedkoper dan die topsporters en hij pag veel lekkerder ook. ir'u Maar jij houdt toch van [W rappe auto's?' Inderdaad. Jl' aar de technisch vernuf- ifCOnstrueerde supersport- a Staan 20 ver van de da- Pse werkelijkheid, dat ze ei- Lt achterhaald zijn. Wan- !t de wereld trots ver- "et een bijna twee mil- Mstende sportauto ge- eeft die in een zeer be- oplage aan vermogende ikt rtn» aan§eb°den wordt, 1 o t meuwsgierigheid op. »ari in het wild is L '°;®aar «en auto waar je i met tweeën in kunt zitten, fewvr°sen aan benzine f'atvcW n'et meer dan een „e en een aktetas aan :no„ B0n vervoeren en daarbij r'eahtwat nng kost' is |t, Wa' je zegt een hebbe- K!\geschikt v Lj>Jlet oircuit voor snelle -it, maar de .V1Jn veel te benauwd vierwielige fallussym bool een kombocht door te ja gen. Dat soort voertuigen wordt gekocht door mensen die abso luut niet weten wat ze anders al lemaal met hun geld moeten doen. Popsterren bijvoorbeeld. Of oliesjeiks of de neefjes van Sadam Hoessein. Meer dan de helft van de pro- duktie van de duurste auto's ter wereld gaat naar naar dat slag mensen. En rijden doen ze er praktisch nooit mee. Op de eer ste plaats omdat ze er meestal meer hebben: ze weten niet wel ke ze moeten kiezen en veelal zal de rijkaard besluiten de comfor tabele Mercedes SEC te nemen. Want die is in het gebruik toch het vriendelijkst. Op de tweede plaats worden ze altijd nagewezen als ze in zo'n veel te laag bruikanon langsrij den. Schuifelen, want ze hebben over het algemeen niet de capa citeiten om lekker vlot met zo'n auto om te springen. De enke ling die dat wel kan heet Prost of Mansell. De snelheden die dergelijke au to's halen zijn zo illegaal als de pest. Ze accelereren als een vliegtuig en ze grommen van to taal overbodig vermogen. Ze worden alleen gekocht als geld belegging en om de omgeving te laten zien waar het echte grote geld zit. En de beleggers komen de laatste jaren steeds vaker be drogen uit. Vooral de groot scheepse investeringen die in de Jaguar XJ 220 gedaan zijn, leg gen de bezitters plotseling windeieren. En dat heeft te ma ken met de maatschappelijke weerzin, die langzamerhand te gen dit soort prestigeauto's ont staan is. Een snelle sportauto is bedoeld voor het circuit. Wie er de weg mee opgaat sluit compromissen. Een onervaren autorijder krijgt de stuipen op het lijf als hij al leen al mee mag rijden in een Corvette ZR1 of een Lotus Es prit S4. Auto's die op het circuit een uitnemend figuur slaan. Het is trouwens toch de vraag hoe lang het nog duurt, dat gewone gezinsauto's ontworpen worden om snelheden tot boven de 200 km/h te kunnen rijden. Ook in Duitsland, voor autofielen toch nog steeds het Walhalla, nemen de snelheidsbeperkingen op de Autobahnen hand over hand toe. De paardekrachten die een mo derne automotor ontwikkelt, zijn voornamelijk om snelheid te maken. Veel belangrijker is de trekkracht, het motorkoppel, dat ervoor zorgt dat een auto vlot in het verkeer meekomt, goed accelereert en bovendien een aardig caravannetje kan trekken. Techniek is prachtig. En het is ongelooflijk interessant te aan schouwen, hoezeer de techniek in de auto van alledag voortge schreden is. Auto's zijn oneindig veel veiliger, zuiniger, schoner, luxer en beter dan twintig jaar geleden. Van een auto die rond veertig mille kost, mag je tegenwoordig verwachten dat er een airbag aan boord is, dat de raampjes langs elektrische wijze op, en neer bewegen en dat er minsfens 100 pk onder de kap ligt. En bij normaal gebruik zal de auto minstens goed zijn voor 200.000 onbezorgde kilometers. Maar supersportwagens zijn niet zo gek veel anders dan vroeger. Al leen het design ervan is wezen lijk veranderd. Ik heb eens een ochtend een lan ge rit gemaakt in een Ferrari. De auto was van een particulier en de F40 stond toch altijd maar in de keldergarage. Naast een Che- vrolette Corvette uit 1958, een splinternieuwe Honda NSX en een onberispelijke Bentley van een twijfelachtig bouwjaar. Op die ene ochtend verstookte de Ferrari voor een kleine 250 gul den aan brandstof. Ik schaam me er nog steeds een beetje voor. /idea Ferrari Renault heeft een ambitieus programma voor de opvolger van de 19, de Mégane. In het druk bevochten middensegment lanceren de Fransen eerst de vijfdeurs en de coupé (op de foto rechts). De opvolger van de Renault 19 wordt niet één model. Er komt een heel nest van. Met de nieuwe Mégane sluit Renault een periode van ruim dertig jaar af, waarin modellen praktisch alleen met cijfers aangeduid werden. De 19 dateert van 1988. De Mégane komt aanvankelijk als vijfdeurs en als coupé. Binnen twee jaar volgen nog drie andere versies. Het moet een hele familie worden met voor elk wat wils. De opvallendste wordt de 'monospace', een ruimte-auto, en dat is de lage middenklasse nog niet eerder vertoond. Verder staan een cabriolet en een vierdeurs sedan op het programma. Wat vormgeving, karakter en technische eigenschappen betreft ver schillen ze, aldus Renault, erg sterk: „De Mégane is een auto om mee te leven. De vijf basismodellen kunnen aan wensen en eisen van letter lijk elke klant voldoen". Opel, Volkswagen en Ford zijn auto's die momenteel goed vallen bij de consument. Het Nipo heeft samen met het het blad Nieuwstribune en het Nima Merkgenootschap onderzoek gedaan onder vijftienhonderd consumenten naar de 'beleving' van 27 automerken in Nederland. Daarbij scoren de drie genoemde merken het hoogst. De drie hebben toevallig ook de hoogste marktaandelen in Nederland en het is duide lijk dat bij het onderzoek dus relatief veel gebruikers hun eigen merk konden beoordelen. In april 1993 leverde een soortgelijk onderzoek Mazda en Opel als winnaars op. Nu staan Opel en Volkswagen op eenzame hoogte. Ford blijft enigszins achter als het gaat over het onderdeel kwaliteitsbele ving dat bij de Duitse concurrenten Opel en VW beduidend hoger ge waardeerd wordt. Ongeveer eenderde zegt 'zeker merkentrouw' te blijven. Opel scoort op dat gebied 42 procent, VW 34 procent en Ford 21 procent. Onder de prestigemerken (Ford, Opel en VV worden gezien als popu laire merken) heeft Rover een belangrijke winst geboekt. Datzelfde geldt voor Volvo. De positie van Mercedes is in die categorie iets ver zwakt. De Zuideuropese merken (Citroen, Peugeot, Renault en Fiat) kampen, aldus het onderzoek, nog steeds met hun kwaliteitsimago. Peugeot komt er op dat gebied nog het best vanaf. Bij de Aziaten is Mazda ver naar beneden gezakt en Mitsubishi scoort bedroevend laag. Nissan en Toyota staan in die categorie hoog, vooral als het gaat over prijs/kwa liteitsverhouding. In de categorie 'prijsmerken' (Daihatsu, Lada, Seat, Skoda en Fiat, dat behalve met de Zuideuropeanen ook met de prijs merken concurreert) krijgen Fiat en Seat de hoogste waardering.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 25