Jassieke musici op zoek naar de
jeugd
Goes wil literatuur spannend maken
GGER
•EKEN
De koormuziek waar
Erasmus weg van was
Bredase stripprijs '95
voor Jeroen de Leijer
Voskuil komt met boek
van 5500 bladzijden
[men aantoi
ade-album
irentenboekei'
GROTE GIDS
D5
uival van Zeeuwsch-Vlaanderen vanavond van start
1lassiek
ltrZUitwi'ken naar kleine zaaltjes, waar een handvol publiek
IHmf ^etongstelling nog net voor een ambiance zorgde. Bij
Fniw rePert°ire was dat onmogelijk. Vanwege die honderd
L P e bühne, moest er doorgespeeld worden in de grote zalen.
r«.oZrÖ een kluitje luisteraars zit, is het de dood in de pot.
^'e daar behoefte aan had.
'Meer dan Woorden' nieuw Nazomerfestival
Kunstenaar
Harald Vlugt
naar Breda
1
|)AG 8 SEPTEMBER 1995
VRIJDAG 8 SEPTEMBER 1995
^driaan van Dis is met 154 000
van de afgelopen anderhalf iJA
iden bereikt. Jaat-I
iaganda van het Nederlandse nJ
week in Amsterdam bekendm u
voor een literaire roman, omdat
n binnen een jaar meer dan honrti
ikocht. ul
■an de eerste plaats verdrongen n I
pbaretier de beste verkoopcijfer,?
te als de tweede plaats in de cate»
0 exemplaren) en Ergens in de ril
Teken was Elseviers Belasting AlmJ
Iet best verkochte boek, terwijl de «J
mis en biografieën, Het aan,
bank ging.
aanzien 1
1 de beste verkoopcijfers gehaald d
spannende boeken, 84.000) Paulni
atuur, 76.000), Joop Braak'hekke
(natuur- en kookboeken, 80.000) 1
t theezakjes (vrije tijd, 50.000) 'n
am (lichaam en geest, 49.000) en M
gende ronde (sport- en reisverhal
lat ons land enige tienduizenden jai
ijs bedekt is geweest. Dat ijs kwam
ndinavië en strekte zich naar alle 1
:ië en Saksen."
kenner Jac. P. Thijsse in 1934 voorl
t Thijsse contacten had met een conct
koekjesfabriek het album niet te puH
iscript uit het Verkade-archief op. J
ise, geïllustreerd door J. Voerman jr.
later, uitgekomen. Het had het Ver
orden.
Ie oorlog uitbracht om de verkoop
kenden hoge oplagen. Bij een prod
gelijk een illustratie. Die moest won
25 cent (1903) verkrijgbaar was bij
jn er van elk album meer dan 100.
ijsse, die een biologisch reveil tot sta
te koop. De plaatjes zijn meegefotogi
rk zijn nieuwe aquarellen van
r
ftekend door Gabrielle Vincent
ren (dat laatste klinkt onheilspj
lend maar daarmee bedoelt M5
genstern onzin-gedichten
werden voorgedragen op
Galgeberg). De tekenares List»
Zwerger koos een aantal van 4
gedichten en liederen om
mooie illustraties bij te makenj
In de bundel staan heel uiteen!
pende rijmpjes waarin voor all
de verbeelding aan de macbtj
Er zijn luchtige versjes die Fj
tig in het gehoor liggen r'"
biecht van de worm.
van
[plei-
Its om
je je
ma-
met
jroept
PP: je
lorle-
1 geldt
lenen,
luters
•arin-
Idere,
enko-
|en in
ncent
?rt en
ver-
n die
a Vin-
iefde-
heeft.
begin
'egon,
tnuisje
Hij
be-
Tissie
htige
nmert
haar
or het
deine
lukkig
gaan,
is vre-
ziek
s ligt.
;t zich
Dat is
le ver
hoe
e tref-
en en
kt dat
an ob-
'incent
maar
vegen,
an het
:er ge-
)i, dik
tekend
kinde-
Duitse
snstern
1 eliede-
Er woont in 'n slakkehuisje
Een wormpje, bloot en kleit. I
Dat sprak, zacht als eenf""
Mij van zijn liefdespijn.
Bijna aan een gedichtje vantt
Nahon, bepaald iets au®®1,
het galgeliedje Het groteZo-jq
waarin het vooral om de Kiaj
gaat.
Kroklowaffie? Semenemie!
Rutaconto - quasivlo:
Piefpaf pafpief; hoelachemte
Kwasta basta bo...
Zozo lala lala lala la!
Bij dit vreemde lied tekent Zffq
ger een geit in een enorme "l
tentjurk, die pannetjes mei
deren erin aan een touw 0
hals laat zwieren. Zo dru 1
Morgensterns onzin verra»*
uit, er zijn ook illustraties I
tekst meer aanvullen
beelden. Op alle tekening®!
veel ruimte gelaten voor
fantasie. De gedichten e
ningen zullen niet elk ki
spreken, maar er zijn ze
deren die de lenigheid van a
aanvoelen en met plezier.,
gerende tekeningen bek1)
De bundel is heel mooi g
er zijn verschillende let
gebruikt en de bladzij
van stevig glanzend^ w
kleurd papier waaropc
ties mooi tot hun recht k
uitstekende Nederlandse
king is van Ernst ya" mmert1
Gabrielle Vincent: Bram
Tissie - Het begin uny
man, prijs 53,90 '«im
Christian Morgenster
gedichten Gal?eJ^ dooi
de Vergouwen
IDirectrice Yolanda
Ar van het Festival
ÏLch-Vlaanderen wil een
>1 Mf™heleid™T
pe middelbare school-
Lis niet direct weg van
«ieke muziek, maar het
L wil een brug bouwen
«de belevingswereld van
Lgd en jongeren en de
ijeke muziek. In de reeks
ierten die van 8 tot 30 sep
ta- in de zeven gemeenten
jiet Nederlandse deel van
«deren plaats vindt is er
U plaats gemaakt voor de
I
3 concerten bij die speciaal
Lajn op de jeugd en die een
;oord geven op de vraag hoe
dek overbrengt op de jeugd:
fjongerenconcert op donder-
L't september in Terneuzen en
Meconcert woensdag 13
juber in Hulst. De Fringe-
aten en het optreden van de
Wist Gheorghe Zamfir kun-
yjgeschreven worden in het
Vsmaakmakers' en het ope-
Ljncert brengt een orkest op
Ldium dat samengesteld is
Jjeugdige musici.
J'juge Filharmonie is een Bel-
4Jeugdorkest. In 1990 heeft
laid Zollman dit orkest opge-
bt. Hij wilde tegemoet komen
ide grote behoefte van jonge
akanten om orkestervaring op
fa, Muziek studeren is fijn,
(aik spelen is wellicht beter,
ur muziek uitvoeren voor een
(stpubliek blijkt voor vele mu-
jtoch het belangrijkste. Om
jlge musici niet direct voor
Kuiven te gooien is concert- en
ltstervaring een noodzaak. Elk
jnwdthet orkest van de Jon-
llarmonie opnieuw samen-
II De ongeveer honderd
lige muzikanten, bijna allen
oie- of conservatoriumstu-
fcten tussen veertien en zes en
ir, trekken zich in au-
usine weken terug en stude
ren programma in onder lei-
igvan een gerenommeerd diri-
nt,dit jaar Ivan Fischer,
raiien krijgen zij per instru-
repetities die geleid
trien door bekende instrumen-
m, De sfeer tijdens die
is ontspannen. Toch
iet intens gewerkt. Op de
De Jonge Filharmonie opent in Hulst het Festival Zeeuwsch-Vlaanderen
lessenaars komen partituren uit
het repertoire van grote symfoni
sche orkesten. Het doel van de
Jonge Filharmonie is om te zor
gen voor een verfrissende wind
die het publiek laat ervaren dat
symfonische muziek leeft en
graag gespeeld wordt door een
jong en dynamisch orkest.
Barok
Ivan Fischer is geboren in Boeda
pest en is een all-round musicus.
Hij studeerde piano, viool, cello,
compositie en orkestdirectie. Hij
specialiseerde zich bij niemand
minder dan Nikolaus Harnon-
court en hield er een diepe liefde
voor de barok aan over. Een liefde
die hij demonstreerde tijdens de
bijzondere uitvoering van de
Matthaus Passion van Bach in
Aardenburg en Naarden in 1994.
Maar ook als Bartok-kenner gooit
hij hoge ogen. Hij wil meer dan
één stijlperiode verdedigen en
kan dit nu doen met een enthou
siaste jonge cast.
„Het is een heel speciaal gevoel
om met deze jeugdige musici een
werk uit te voeren", zegt Fischer.
„De meeste orkesten waar ik voor
kom te staan, hebben de repertoi
restukken allemaal al een of
meerdere keren gespeeld. De me
ningen van de verschillende diri
genten zitten dan vastgeroest en
dan is het voor de volgende diri
gent steeds een klus om een ander
licht op de partituur te werpen.
Met de Jonge Filharmonie bou
wen we samen het concert op. De
instrumentalisten staan onbevan
gen tegenover de partituur en ik
kan er alles uithalen. Het is echt
een bijzondere ervaring."
Controle
Dit jaar is er ook een 'movement
coach' aangetrokken. Bryony
Williams werkt met de muzikan-
FOTO'S ARCHIEF DE STEM
ten aan de ademhaling en aan de
manieren waarop ze via houdin
gen en ontspanning de ademha
ling beter kunnen controleren.
„Die controle is een noodzaak om
zuiver te spelen, maar het helpt
ook om de podiumzenuwen te be
dwingen.
In 1997 wil de Jonge Filharmonie
samenwerken met de nationale
jeugdorkesten van Nederland en
Frankrijk en ook wordt er gespro
ken van een lentestage waarin he
dendaagse klassieke muziek zou
worden ingestudeerd.
In de Willibrordusbasiliek speelt
de Jonge Filharmonie vanavond
de symfonie 103 'met de pauken-
roffel' van Haydn, een rhapsodie
en intermezzi opus 119 van
Brahms, bewerkt voor koperen
semble en de eerste symfonie van
Brahms. De jonge dirigent L. Bral
is door Fischer uitgekozen om een
van de werken te leiden. Hij volg
de tijdens de zomerstage een mas
terclass voor orkestdirectie.
De Nieuwe Slagwerkgroep Am
sterdam maakt van een concert
een kleurrijk avontuur. De groep
brengt een totaal programma
waarin veel aandacht geschonken
wordt aan visuele en theatrale as
pecten. Het familieconcert in de
grote zaal in Den Dullaert in
Hulst heeft als thema een muzi
kale wereldreis. Populaire- en
klassieke muziek worden afge
wisseld, traditionele volksmuziek
uit verre landen dient als een ex
tra kruid voor de smakelijke mu
zikale maaltijd die de slagwer
kers Richard Jansen, José Vicente
en Herman Rieken het publiek
voorschotelen.
Festival van Zeeuwsch-Vlaanderen
1995, van 8 en 30 september met
als thema 'Tussen Donau en Kar
paten'. Met o.a. vrijdag 8/9 basi
liek Hulst, 20.00 uur: De Jonge Fil
harmonie o.l.v. Ivan Fischer. Dins
dag 12/9 RK.Kerk Sluis, 20.00 uur:
Religieuze liederen (uit Roemenie)
door Preludiu koor Boekarest o.l.v.
Enachescu. Woensdag 13/9 Den
Dullaert Hulst, 15.30 uur: Familie
concert 'Een reis om de wereld in
60 minuten' door Nieuwe Slag
werkgroep Amsterdam. Donder
dag 14/9 RK.Kerk Koewacht, 20.00
uur: Anima Eterna o.l.v. Jos van
Immerseel. Zaterdag 16/9 RK.Kerk
Clinge, 20.00 uur: panfluittist Ghe
orghe Zamfir. Dinsdag 19/9
RK.Kerk Oostburg, 20.00 uur: Ba-
natul Filharmonisch Orkest Ti-
misoara o.l.v. Remus Georgescu.
Donderdag 21/9 NH.Kerk Klooster-
zande, 20.00 uur: Cibinium Cvartet
met populaire (gearrangeerde)
strijkliteratuur van Bach tot Popo-
vici. Vrijdag 22/9, De Vlaanderen
Sas van Gent, 20.00 uur: Nacht van
de Karpaten met Plaurile Birsei,
Romanul en Rapsodia Muntilor.
Zaterdag 23/9 'Muzikaal Kerke-
pad' met drie concerten in Hoek,
Biervliet en Philippine. Dinsdag
26/9 Grote kerk Terneuzen, 20.00
uur: Capella Savaria o.l.v. Pal Ném.
Woensdag 27/9 RK.kerk Vogel
waarde, 20.00 uur: BRTN-koor
o.l.v. Dirk Vermeulen. Donderdag
28/9 Zuidlandtheater Terneuzen,
19.30 uur: Jongerenconcert 'Con
cert in Contrasten' met harmonie
orkest van het Brabants Conserva
torium o.l.v. Jan Cober. M.m.v. Ed
win Rutten. Vrijdag 29/9 St.Baafs-
kerk Aardenburg, 20.00 uur: Kon.
Filharmonisch Orkest van Vlaande
ren o.l.v. Zoltan Pesco.
«slisnieuw. Dat denkt althans
Jwifie beleidsnotities leest. Het
r nieuw, nieuwer,
that diezelfde geïnteresseerde
hums uit zijn leunstoel op,
Irort hij dat de werkelijkheid
firn papier is.
f>! Rijksmuseum hangt alleen
I, in het Concertgebouw spelen de orkesten symfonieën die
tager zijn dan grootvaders tijd en langs de grachten wordt de
IwnJacofc van Campen geconserveerd.
p geldt alleen in de ateliers en in het theater. Een schilder die
fiigeltaan Vermeer is hopeloos ouderwets en een regisseur die
«n van Vondel, Heijermans en Schimmel in de mond neemt is
f curiositeit. Een levend lijk dat thuishoort in de tijden van Verka-
ffiii Dalsum en Guus Os ter.
wil beeldende kunst valt dat nog te begrijpen. Elke schilder,
ver of beeldenaar van nu wil niets anders dan zichzelf uit-
1 Dal doet hij bij voorkeur niet op de wijze van een verleden.
Wlwrdoor geboeid wordt, kan naar historische schilderijenkabi-
nar de Steens, Halsen en Van Goghs netjes en onder het juis-
de muur hangen.
jwionee/ geldt een ander verhaal. Acteurs zijn geen scheppende
wnsars, ze zijn uitvoerders. Net als violisten, harpisten, trompet-
paukenslagersDie schamen zich er niks voor elke avond
n, Brahms en Bruckner te doen.
11,5 "d Een enkele Shakespeare kan nog net, maar dan in een
''"''geklede, moderne jas, maar Hooft, Bredero en Mees-Simons,
ym ze hun neus voor op. Daarmee valt het eigen ik of nog
''fa van de heersende regisseur niet te expresseren.
fjd'iis het misverstand van het toneel. Sinds Tomaat draait het
'burgen en experimenteergelegenheden, in tegenstelling tot
1 ger om een goede uitvoering van een mooi stuk, maar om
r'Prie maatschappij, interpretatie van de eigen ziel en discussie
f f omringende wereld. En vandaar de grote naam die het Neder-
'toneel in kringen van internationale vakgenoten heeft, maar
V'jkertijd de desinteresse van het grote publiek dat niet zit te
op een avond les of grensverleggend onderzoek, maar niet
f1''erlangt dan een op niveau gespeeld goed stuk.
',m<>est relevant zijn, eigen, iets waarachtigs te zeggen hebben,
'laren zestig. Op het toneel is dat gelukt, in de concertzaal niet.
j®rn Sotekrakers, maar tot veel meer dan de verstoring van een
kti?Cer' Z'in n'et kunnen komen. Muziek is abstract en dat
k vraaS naar relevantie moeilijk. Maar dat is niet de eerste en
Imi re^en- de muziek ligt de nadruk zo veel meer op
Pi/ vaardigheid en het onderhouden daarvandat de modale
EL""[ets anders aan zijn kop heeft dan uren discussieren.
t 7' H'et at een symfortieorkest uit een honderdtal mensen
Lei n ^weP 's moeilijker in beweging te krijgen dan een do-
LJ"rs' commercieel was er nauwelijks ook basis voor zo'n
"Patr" 'n z'in ree^e voor ket Theaterfestival de subsidienten
'fei yeken het toneel de verplichting op te leggen meer klassiek te
anuu j--'ledig gelijk. Dat soort
p&p-mevrouwen,
'Li Z11 Pl'bl'eksstandpunt heeft hij volledig gelijk.
\,j. Weliswaar de ruitjesbroeken en p&p-mevri
gedichten üd|9 doo'
kozen en geïllustr1r|andse
beth Zwerger, Neder^1
werking van ^^en, P'"
e ruitjesbroeken t
fl"tiiur!nerl n'et a^een Bolkesteins achterban, zij zijn eveneens
Ujt'I ,fpotentieel voor theater- en concertbezoek.
\\a Sziin voorlopig tegen. Zij willen niet geassocieerd worden
fuift/1"!?' Molière en golf. Zij voelen zich individuele kunste-
V't/n wat te melden hebben. Het kan zijn, want een paar
gebeurt er iets op de vaderlandse planken dat het den
He,. e^"g fe'. Maar dat is in feite avant-garde-werk, net als de
[osr||9 ®e,Z'jn moderne muziek.
d vaft modaal toneel is echter wat anders nodig. Pu-
,esteins pleidooi moet daarom het eigenzinnig theater-
*mh»denken zetten.
Uitg. De vier wim
29,95
Door Ronald Verstraten
Goes - „Literatuur komt net
zo vaak via andere discipli
nes bij mensen terecht als
door boeken. Bijvoorbeeld
door een liedje, of door een
theatervoorstelling. Soms is
een tekst sterker als hij wordt
voorgedragen. Met andere
wooorden: literatuur is meer
dan woorden alleen. Dat idee
ligt er achter."
Woorden van Chris Tangelder,
programmeur van de theater-
en filmvoorstellingen in Po
dium 't Beest in Goes.
Ooit gestart als jongerencen
trum is 't Beest de laatste jaren
uitgegroeid tot een van de toon
aangevende podia in Zeeland.
Dat blijkt ook uit het program
ma van de Zeeland Nazomer
festivals (voorheen de Zeeland
Cultuurmaand). 't Beest parti
cipeert in het poppentheater
festival 'Zeeland uit de Kast' en
houdt met 'Meer dan Woorden'
een eigen tiendaags literatuur
festival.
„We wilden iets doen in het ka
der van de Nazomer Festivals.
Aan de ene kant omdat er din
gen ontbraken. Er was in voor
gaande jaren weinig theater en
literatuur en het leek ons leuk
om juist de literatuur vanuit
andere disciplines te benade
ren. Als je daar over na gaat
denken, merk je dat je een hele
boel kunt doen op zo'n festival.
Een andere reden was dat ik
vind dat 't Beest een belangrij
ke rol speelt in Zeeland. Het is
dan eigenlijk heel raar als je als
centrum niet meedoet aan de
Nazomerfestivals", aldus Tan
gelder.
Het resultaat is een uitgebreid
programma met muziek, thea
ter, film, workshops, lezingen
en video. Chris Tangelder: „Het
mocht niet saai zijn. Literatuur
kan immers al vrij gauw stoffig
worden. De opzet was een pro
gramma dat ook spannend is en
in het verlengde ligt van waar
je als centrum mee bezig bent.
Er zijn dan ook heel uiteenlo
pende onderdelen."
Première
Het festival opende gisteravond
met een nooit eerder uitge
bracht verhaal van Hella Haas-
se. In aanwezigheid van de
schrijfster zelf speelde het Ge
zelschap van de Zee de premiè-
vers net hadden ontdekt."
Nix heeft de hele zaterdag voor
zichzelf, met een tweede voor
stelling van Crazy hove, de film
Vals Licht van Theo van Gogh
(naar de roman van Joost Zwa
german) en een workshop met
een taaldrukwerkplaats en
Loesje. 's Avonds komen schrij
ver Ronald Giphard, dichteres
Eric de Kuyper brengt zondagavond een avondvullend pro
gramma in Goes.
re van het stuk Schaken met
Diponegoro, in de regie van
Willem Nijholt. Het is geschre
ven in 1948 en handelt over de
eerste gevolgen van het Indone
sisch verzet tegen de Neder
landse overheersing.
Het verhalende element staat
centraal in het programma
Cuentos Flamencos dat van
avond is te zien. Wannes van de
Velde, Amparo Cortez en Rafa
el Sanchez brengen de Flamen-
comuziek in al zijn tragiek,
ernst en vrolijkheid. Tegelij
kertijd is er een film te zien die
is gebaseerd op het werk van
Charles Bukowski, Crazy Love
van Dominique Deruddere met
Josse de Pauw in de hoofdrol.
Beat
„Het leuke is dat de Bukowski-
films aansluiten bij het onder
deel over de Beat Generation in
de tweede week, terwijl De
Pauw later weer terugkomt, als
hij hier de slotvoorstelling
Trots Vlees speelt", vertelt Ch
ris. En dan is er ook nog het
verband met de Generatie Nix.
„Een klein beetje de Beat-gene
ration van deze tijd. Toen ik
met enkele scholieren sprak
over dat programma-onder
deel, bleek dat ze beat-schjrij-
Trots Vlees, te zien in Goes
FOTOARCHIEF DE STEM
Diana Ozon en cabaretier Tom
Stobbelaar. Voor de laatste, in
1992 winnaar van het Leids Ca
baretfestival, is Goes niet onbe
kend, want hij bracht er het
grootste deel van zijn jeugd
door. De Nix-dag wordt afge
sloten met een optreden van de
singer/songwriter Marieke Olij,
ofwel 2 Chord Genius'. Op zon
dag brengt de Belgische kun
stenaar/filosoof/filmdocent
Eric de Kuyper een avondvul
lend programma.
Armando
Muziek en literatuur gaan op
nieuw samen als het Armando-
kwartet optreedt. De schrij
ver/kunstenaar keert in een
'concert met lezing' terug naar
de jaren tussen de twee wereld
oorlogen. Een dag later, op
donderdag 14 september speelt
Tine Ruysschaert de toneelsolo
Wit is altijd schoon naar de no
velle van Leo Pleysier.
De Beat Generation, een Ame
rikaanse stroming uit de jaren
vijftig, is het onderwerp van
een avondvullende compilatie
van voordrachten, interviews,
films en archiefmateriaal op
grootbeeldvideo. De films wor
den op zaterdag 16 september
gedraaid en bevatten beelden
van onder anderen William
Burroughs en Allen Ginsberg.
Een dag eerder is beat-schrijver
Herbert Huncke (80) te gast om
voor te lezen uit eigen werk.
Andere schrijvers die deze
avond optreden zijn Ron Whi
tehead en Lee Ranaldo (voor
man van Sonic Youth). De laat
ste, van wie de komst nog niet
helemaal zeker is, heeft meege
werkt aan een cd met onder an
deren Huncke, Whitehead, Bur
roughs en Ginsberg.
Literatuurfestival 'Meer dan
woorden', informatie over pro
gramma en kaartverkoop bij 't
Beest in Goes (01100-28142) en
bij Zeeland Nazomer Festivals
(01180-88221). Met vanavond
20.30 uur: Cuentos Flamencos
en 20.30 uur: Crazy Love. Zater
dag 9 september, 14.00 uur:
Crazy Love. 15.00 uur: work
shops. 16.00 uur: Vals licht.
20.30 uur: Generatie Nix, aan
sluitend 22.30 uur: 2 Chord Ge
nius. Zondag 10 september,
20.30 uur: Eric de Kuyper.
Woensdag 13 september, 20.30
uur: Armando. Donderdag 14
september, 20.30 uur: Wit is al
tijd schoon. Vrijdag 15 septem
ber, 20.30 uur: film A strange
Love Affair. 20.30 uur: de Beat
Generation. Zondag 17 septem
ber, 20.30 uur: Trots Vlees.
Het Fayrfax Vocaal Ensemble repeteert 15e-eeuws Engels koor
repertoire in de kerk van Ulvenhout foto rob de looff
Van onze kunstredactie
Tien zangers en een dirigent, dat is het Fayrfax Vocaal Ensem
ble dat zondag zingt in de Antoniuskerk te Breda. Het koor is
gespecialiseerd in weinig uitgevoerde Engelse stukken uit de
tijd van Hendrik VII en VIII.
Een maal per jaar komt het Fayr
fax Vocaal Ensemble bij elkaar.
Gedurende een week wordt er
dan heel intensief gerepeteerd,
direct gevolgd door een korte se
rie concerten.
De afgelopen week repeteerde
Fayrfax ongestoord in de Ulven-
houtse kerk. Daar klonken de on
wereldse abstracte klankweefsels
van Fayrfax en andere componis
ten van rond 1500.
Dirigent Bert Schreuder legt in
een korte pauze tussen de gedis
ciplineerd verlopende repeties uit
wat de speciale aantrekkings
kracht van deze Engelse muziek
is.
„Deze koormuziek is van een to
taal ander karakter dan alle an
dere. Op het vasteland van Euro
pa had in die tijd het humanisme
toegeslagen. Dat wil in de muziek
zeggen dat het de componisten in
Vlaanderen, Frankrijk en Italië
om de verstaanbaarheid ging, om
de tekst. In Engeland lag dat heel
anders. Daar waren ze gericht op
klank en klankdichtheid. De
tekst was niet belangrijk, alleen
als vormgever voor de muziek.
Teksten werden ook niet her
haald, maar de componisten
maakten wel hele lange melis-
men, soms wel een bladzij lang,
bij voorkeur op de i, de een na
laatste lettergreep."
Misschien is het een aanbeveling
dat de grote Erasmus weg was
van deze muziek toen hij Enge
land bezocht. „Van hem is be
kend dat hij een enthousiast
koorzanger was", zegt Bert
Schreuder. Hij zong in het koor
van Obrecht in Utrecht."
Er blijkt overigens heel veel van
deze koormuziek te zijn geschre
ven, maar slechts weinig uitgege
ven. „Daarom maken we dus zelf
uitgaven uit de handschriften,"
aldus dirigent Bert Schreuder.
■Het Fayrfax Vocaal Ensemble zingt
op zondag 10 september in de
Antoniuskerk te Breda. Op het
programma staan werken van
Hugh Aston, Josquin des Prez,
Battre, De la Rue, Horwood, Oke-
ghem en Sheppard. Aanvang
15.00 uur.
Van onze verslaggever
Breda - De Prijs van Breda voor Strips 1995 gaat naar tekenaar
Jeroen de Leijer, onder meer bekend van de strip Eefje Wentel
teefje. Hij krijgt deze aanmoedigingsprijs voor aankomende
stripmakers op 20 oktober in de Openbare Bibliotheek van Bre
da bij de officiële opening van de Stripdagen 1995. De Prijs van
Breda voor Strips wordt voor de tweede keer uitgereikt en be
staat uit een beker en tweeduizend gulden.
Jeroen de Leijer voltooide in 1993 zijn studie vrije grafische richting
aan de Academie St. Joost in Breda. Hij construeerde het Elvis-pavil-
joen, waarmee hij verschillende culturele evenementen bezocht. Op
dit moment werkt hij met Pictorex, een automatenwand met kunst ais
snacks. De jury is zeer gecharmeerd van zijn Eefje Wentelteefje van
wege de 'grote contrasten en verrassende wendingen'. Zijn tekenstijl
wordt getypeerd als Tos en vrij, zonder spoor van krampachtigheid'.
Amsterdam (anp) - Het bureau is de titel van een boek van 5500
pagina's, waarvan het eerste deel in maart in de boekhandels
ligt. J.J. Voskuil heeft het geschreven, de uitgever is Van Oor
schot. Voskuil publiceerde in 1963 Bij nader inzien, dat enkele
jaren geleden werd bewerkt tot een televisieserie. Daarna is er
van de schrijver niets meer verschenen.
De uitgeverij bevestigt dat Het
bureau in zeven delen zal ver
schijnen. Elk deel telt ten minste
700 pagina's. Het hele project
neemt naar verwachting vier
jaar in beslag. „Of dit de groot
ste operatie in de geschiedenis
van de Nederlandse literatuur
is? Ik zou het niet weten", zegt
Gemma Nefkens, mede-direc
teur van Van Oorschot. „Waar
schijnlijk toch wel.Net als Bij
nader inzien is de hoofdpersoon
van Het bureau Maarten Koning.
Voskuils debuut beschreef een
vriendengroep die begin jaren
vijftig uiteenviel. Bij nader in
zien werd door de critici wisse
lend ontvangen. Tot de jaren
tachtig werd het boek nauwe
lijks verkocht, daarna liep het
beter. Het werk was omvangrijk,
1207 pagina's.
Nefkens: „Het bureau kan niet
direct worden gezien als een ver
volg op Bij nader inzien, dat in
1953 eindigt. De nieuwe roman
beglaat de periode 1957- 1987.
Ef komen andere figuren in
voor. Wel zijn er verwijzingen."
De uitgeverij kan nog niets zeg
gen over de oplage van het mon
sterproject. „In januari is de
aanbieding bij de boekhandel.
Dan moet worden bekeken of de
belangstelling groot is." Twee
maanden later moet deel 1 in de
boekhandel liggen, het tweede
deel wordt in november 1996
verwacht.
Breda - De Amsterdamse
kunstenaar Harald Vlugt
komt zondag 10 septem
ber naar de Nieuwe Bra
bantse Kunst Stichting
(NBKS) aan de Reiger
straat in Breda. Hij praat
over grafiek, de kunst
handel, de overheid en in
ternationale betrekkingen
in een tweegesprek met
journalist Robert Roos.
Harald Vlugt richtte in het
begin van de jaren tachtig het
expositie- en ateliercomplex
Aorta in Amsterdam op sa
men met Aldert Mantje. Het
tweetal zorgde door hun on
gewone kijk op clichés in de
kunst voor opschudding.
Vlugt combineert architec
tuur, beeldhouwkunst en
schilderkunst en noemt zijn
stijl wel eens minimal baro
que. Het gesprek begint zon
dag om 14 uur en vindt plaats
in het kader van de expositie
Groot Grafiek II met grafiek
op groot formaat van ver
schillende kunstenaars.