Nog één keer onder professoren (Classic Filmencyclopedie voor fans met goede ogen BOEKENLEGGER KINDERBOEKEN Rushdie's nieuwe roman niet te koop in Bombay 'Indische duinen' aan tor Nieuw Verkade-album Peuters en prentenboek» DE STEM GROTE GIDS Ik leen uw lucht in mijn woorden Kon. Bibliotheek verwijdert roofdrukken van Gerard Reve Oeuvre van Willem Frederik Hermans voltooid festival van Zee lassiek ^ëZ^pigtesen- VRIJDAG 8 SEPTEMBER 1995 [j jggTEM Door Y. Né De poëziezomer is weer voorbij in het grensdorp Watou. Het onop vallende, in zichzelf gekeerde dorp aan de Frans-Belgische grens nabij leper, in de streek waar de hoge planten van de hop pe het uitzicht bepalen, lokt niet langer bezoekers. Of het moest zijn om het monument voor Hugo Claus te bekijken, dat door Roger Raveel werd vervaardigd en op het marktplein staat. Elke zomer worden in een aantal oude panden in Watou verbin dingen tot stand gebracht tussen poëzie, beeldende kunst en de omgeving. Vorig jaar stond Hugo Claus centraal (de bezoeker vindt er nog zijn geschilderde teksten op het wegdek) en dit jaar beel dend kunstenaar en theaterman Jan Fabre. In drie maal zeven ka mers plaatste Fabre een object of installatie, steeds vergezeld van een gedicht, als tekst leesbaar op een blauwe, want met bic-inkt bepotelde glasplaat en hoorbaar als voordracht via geluidsboxen. Waarom dit na afloop pas ver teld? Omdat er een mooi boekje verscheen met de eenentwintig gedichten en eenentwintig fotos van de beeldende realisaties. Het geeft een goede indruk van Fa- bres schemeruniversum. On danks dat de lijfelijke aanwezig heid van Fabre's geprepareerde insekten en hun geur ontbreekt. Of de doordringende geur van de vliegenvangers! Maar het boekje staat op zichzelf. Beeld en gedicht geven moeite loos aanleiding tot bespiegeling bij de lezer. Omdat het goede ge dichten zijn. Hadewijch, Gezelle, Achterberg zijn erin opgenomen, maar ook o.a. Kouwenaar, Fave- rey en Hertmans. Ook de fotos van de installaties werken. Zij zijn als het ware kijkkastjes ge worden: onder één hoek kijk je er naar binnen. De lezer van het boekje ziet niet alles. Maar wat is afgebeeld gaat een relatieaan met de teksten. Sterker misschien nog dan in werkelijkheid, waar sommige installaties allereerst een wat gedateerde indruk maak ten, bijvoorbeeld een rij op zijn kant gezette pianos, een verduis terde ruimte die vol hangt met rijgsnoeren van kapotte wijngla zen en daarachter een projectie van Fabre's portret op laken. Het blijken installaties te zijn, die hij in de jaren zeventig en tachtig maakte. Maar de beelden staan bij Fabre nooit op zichzelf. Ze maakten soms al eerder deel uit van zijn theaterstukken en ze vormen zijn persoonlijk vocabu laire voor het onnoembare. Wie daarover meer wil weten, moet zeker het boekje Mestkever van de verbeelding lezen met essays over Fabre door o.a. Stefan Hert mans en Anna Tilroe. Alle dinge/ Zijn mi te inge schreef Hadewijch, of is et het blauwe ge welf,/ dat onder en boven u blinkt, zo diep,/ of is het u, schrij verken, zelf! volgens Gezelle. Naast het eerste gedicht staat een foto van een schoongeveegd schoolbord met letters die wer den uitgespaard en die nu een on begrijpelijke code vormen. Daar onder is de vloer overstelpt met Jan Fabre FOTO BEZIGE BIJ uit boeken gescheurde paginas. Gezelle's gedicht gaat vergezeld van een foto van een donkere kel der waarin een laag water staat, die talloze aan het plafond ge hangen theezakjes weerspiegelt (wat onzichtbaar is: ze bewegen op de wind en bevatten elk een portretje van Fabre en het riekt er naar dood water). Heel mooi was de installatie van de met blauwe bic-balpen bekraste graf- kruisen, met op elk een andere naam van een insekt (De grafkel der van de onbekende computer). Dat lijkt te gaan over de tragiek van het verschil tussen wat echt is en wat benoemd wordt. Daar bij het gedicht West-Vlaanderen van Hugo Claus: Ik in Ithaka met gaten in mijn vel/ Ik leen uw lucht in mijn woorden. Indruk wekkend en ontroerend vond ik ook de blauwgebicte, houten sar- cofaagschrijn, die het hele ka mertje vulde en waar een man nenstem Leven in een huis van Kouwenaar fluisterde. Daar werd de stilte hoorbaar gemaakt. Het boekje bevat een woord voor af door Gwy Mandelinck, initia tor van de Watou-zomers. Elly Stegeman, o.a. stafmedewerkster bij Kunstcentrum De Beyerd in Breda, schreef een associatieve droomtocht door een fictief, blauwgebict kasteel, waarin de Fabre-kamers elk een plaats krij gen. Hoe poëzie zich heel indringend met concrete, zintuiglijke erva ringen kan verbinden en hierin zelfs een bepalende rol speelt, werd duidelijk in Watou en toont dit boekje. LEVEN IN EEN HUIS Leven in een huis als in een lichaam een breker breekt de ruiten de wind van buiten komt binnen in een hoek nog een oud kind in een kast een vergeten liefde stilte neemt bezit van geluid namen versmoren in stof geen deur komt ergens op uit 'Watou 95, dichters rond de beel dende kunstenaar Jan Fabre'. Uitg. De Bezige Bij, prijs f 29,50; 'Mestkever van de verbeelding, over Jan Fabre'. Uitg. De Bezige Bij, prijs 26,50 De Koninklijke Bibliotheek (KB) heeft dertien roofdrukken van Gerard Reve uit de vitrine gehaald. De Reviana maakten deel uit van de ten toonstelling 'Uit de kast. Tien jaar marginaal drukwerk uit de Konink lijke Bibliotheek', die op 4 augustus open ging. De presentatie, die 215 werken omvat, loopt tot en met 26 oktober. De KB verwijderde de werken op aandrang van 'de volksschrijver', om dat de instelling de relatie met hem niet wil verzieken. Ook wil de bibli otheek geen partij zijn in de strijd tussen Reve en piratendrukkers. De advocaten van beide partijen onderhandelen nog over een eventuele fi nanciële compensatie. Reve wil ook dat de titels van de illegale boekjes uit de catalogus worden verwijderd. In het tentoonstellingsboek neemt de KB overigens uitdrukkelijk afstand van illegale drukpraktijken. In de lege vitrine ligt nu een verklaring waarin de KB uitlegt dat pira- tenedities een vanzelfsprekend onderdeel uitmaken van de tentoonstel ling over marginaal drukwerk. De roofdrukken van Reve mochten vol gens de bibliotheek niet ontbreken, omdat het werk van de schrijver veel misbruikt werd voor piraterij, maar een conflict met Reve is het niet waard. De drukwerkjes maken deel uit van het Depot van Neder landse Publikaties van de KB. Hoewel het zich in Bombay afspeelt, heeft de Indiase distributeur het nieuwe boek van de omstreden Britse auteur Salman Rushdie niet in de commerciële hoofdstad van het land uitgebracht. Volgens woord voerders van boekwinkels is dat gebeurd om problemen te voorkomen. The Moor's Last Sigh van de in Bombay geboren Rushdie is niet in de stad te koop uit vrees voor geweld wegens de religieuze en politieke lading van het boek, verklaarde een woordvoerder van Strand, de be kendste boekhandel van de stad. In zijn roman hekelt Rushdie plaat selijke Hindoe-politici. Meer dan 700 mensen kwamen eind 1992, begin 1993 om het leven in Bombay bij rellen tussen Hindoes en moslims. De spanning tussen de bevolkingsgroepen blijft een probleem. Sommige politici in de recht se, nationalistische regeringscoalitie in Maharashtra, de deelstaat waarvan Bombay de hoofdstad is, hebben aangedrongen op een ver bod van het boek, maar er zijn tot dusver geen stappen ondernomen. Bal Thackeray, leider van de nationalistische Hindoe-groepering Shiv Sena, zei het boek van Rushdie niet te hebben gelezen. „Maar de heer Rushdie moet niet schrijven over een land en volk waar hij weinig van weet", zei Thackeray in de krant Times of India. Thackeray is een van de machtige Hindoe-politici waarvan het boek karikaturen geeft. Door Johan Diepstraten De necrologieën die in de dagen na de 27e april van dit jaar ver schenen, zouden er niet wezen lijk anders hebben uitgezien, als de laatste roman Ruisend gruis van Willem Frederik Hermans al was gepubliceerd. De als ro man gepresenteerde novelle be hoort niet tot de hoogtepunten van het oeuvre dat overigens zonder dit laatste boek al in drukwekkend genoeg is. 'Een humoristisch, maar au fond zwart sprookje' laat de uitgever weten. Méér nog behoort Rui send gruis tot de categorie van de fantastische literatuur, een genre dat vooral door Vlaamse schrijvers wordt beoefend. Noordnederlanders blijken te nuchter voor bizarre ontwikke lingen die nauwelijks iets met de werkelijkheid hebben uit te staan. Om die reden is dit laatste boek van Hermans afwijkend van zijn andere romans, ook al speelt deze laatste zich weer af in de Groningse universitaire wereld. Na professor Dingelam (Onder professoren, 1975) en Dr. Cle mens van de Wissel (Uit talloos veel miljoenen, 1981) is het nu de beurt aan professor Fahren- krog, een mineraloog. Hij staat te boek als verwaand en onuit staanbaar, omdat zijn collega's zijn verlegenheid niet doorzien. De weduwnaar heeft zojuist een villaatje gekocht dat al vijftien jaar op een koper wachtte. Zwakke plek Het sandwich-huis, zoals de buurtbewoners in Noordlaren het pand noemen, ligt op een zwakke plek op de aardbol, waar twee breukvlakken elkaar snijden. De oude professor Tochthol had het gemeentebe stuur gewaarschuwd voor de vulkaankegel die op deze plaats zou kunnen ontstaan. En ja hoor, als Fahrenkrog een gaatje in de muur boort om daar een antieke kwikthermometer op te hangen, komt er een dunne, maar krachtige straal wit poe der te voorschijn die spoedig het hele huis zal bedekken en ver volgens door de ramen naar bui ten stroomt. Deze eindeloze gol ven ruisend gruis ontwrichten het leven ter plekke zoals alleen Hermans kan verzinnen. Wie moeite heeft met dit fanta sierijke uitgangspunt van de ro man, zal niet vrolijker worden van het vervolg. Hermans heeft, binnen de wetten van dit speci fieke genre, geen mogelijkheid onbenut gelaten. De roman ver haalt over de lotgevallen van Fahrenkrog die in zijn eentje wacht op hulp. Een invalide Willem Frederik Hermans voorbijganger, de brandweer en de toevallig passerende collega's Birra en Rombouts krijgen het niet voor elkaar de professor uit zijn netelige situatie te bevrij den. Deze duidelijke verhaallijn wordt bij voortduring onderbro ken door passages die nauwe lijks iets met deze hoofdgebeur tenis te maken hebben. Handplanten Een zijweg van de roman is het bestaan van handplanten bij voorbeeld. Ze zien eruit als knoedels vermicelli die je dag en nacht in je hand moet houden. Ze laten vanzelf los, zodra ze voelen dat ze omsloten worden door een andere hand waaraan ze zich kunnen hechten. 'Hand planten waren toen de grote mo de onder kinderen die in de hoogste klas van de lagere school zaten,' staat op pagina 21. Het is de dochter van Fah renkrog, de elfjarige Lievestro, die uiteindelijk overwoekerd wordt door de honderden, mis schien wel duizenden bloem- sempjes. Als enige, vraagt de lezer zich aan het einde van de roman ver baasd af. Waren alle populaire handplanten bij de andere kin- FOTO ARCHIEF DE STEM deren dan afgestorven? In het laatste hoofdstuk, op pagina 104, laat Hermans weten: 'Ook kwam nu aan het licht dat er aanvankelijk maar één hand- plant had bestaan, waarschijn lijk uit een laboratorium ont vreemd. Deze was beurt om beurt door schoolkinderen in het hele land gekoesterd.' Een vergissing van Hermans of een zwakke poging om het bizarre verhaal toch rond te krijgen? Knipogen De vraag is hoeveel greep Her mans op Ruisend gruis had. Een aardige truc die hij enkele keren toepast is dat hij als schrijver het vertelde verhaal onder breekt. 'Maar nee,' zegt hij op een moment dat hij wil uitwei den over iets onbelangrijks, 'het volgende kan beter eerst aan de orde worden gesteld.' Of: 'Voor aleer we hem laten overlijden, dienen zijn uitzonderlijke eigen schappen helder beschreven te worden.' Of: 'De door schrijver dezes aanvaarde werkelijkheid ziet er als volgt uit:...'. Het zijn knipogen naar de lezer met de bedoeling te laten zien dat de hele roman natuurlijk fictie is en dat er maar één baas is die al les van het dak kan laten vallen als het maar een functie heeft. Maar misschien kan deze roman ook opgevat worden als com mentaar van Hermans op zijn eigen theorie dat in een roman iedere handeling functioneel moet zijn. Werkelijk heel Rui send gruis hangt van toevallig heden aan elkaar. Op het mo ment dat het sandwichhuis 'kreunend probeerde zijn muren nog enigszins bij elkaar te hou den,' stopt er in de buurt een trein met weeskinderen uit de voormalige Oostbloklanden. De Hoge Snelheids Trein op het tra ject Groningen-Assen stort zich op de wagons vol kinderen. 'De volgende ochtend reden de trei nen normaal. Alle sporen van deze walglijkste geschiedenis uit het Nederlandse railtran- portwezen waren volledig uitge wist.' Het is een passage van 5 pagina's die nauwelijks van be lang is voor het verloop van het verhaal over professor Fahren krog. Maar het ongeluk geeft Hermans gelegenheid flink af te geven op het ministerie van Ont wikkelingssamenwerking en minister Pronk, 'ja, juist, die met dat slappe stofzuigerge zicht'. Een overbodige passage over naamgeving, leidt tot de constatering: 'Zou een man die Kok heet niet beter voldoen als keukenmeester dan als minister? Bang vermoeden...' Een Zuid- molukker mag van Hermans kritiek leveren op de Bijlmer ramp: 'De burgemeester kwam op de televisie en vertelde dat er tweehonderdvijftig dood waren. Achteraf bleken het er maar ze venveertig te zijn. De wens is natuurlijk de vader van de ge dachte geweest.' Dat de theologische faculteit door bomen wordt overwoekerd, geeft Hermans gelegenheid op zijn eigen manier uit te halen naar de Groningse professoren van die faculteit: 'De theologie, een wetenschap die geen oplos sing vermocht te vinden voor de omstandigheid dat de kerken al jaren leegstonden en leeg bleven staan.' Wat Ruisend gruis wel oplevert zijn drie prachtige ro manpersonages, naast Fahren krog zijn collega professor Birra en diens assistent Dr. Ulbo Rombouts, 'berucht vanwege de rottende staat van zijn gebit'. De Groningse universitaire wereld heeft voor de laatste keer enkele fikse draaien om de oren gekre gen. Maar de klappen van Onder professoren en Uit talloos veel miljoenen zijn waarschijnlijk harder aangekomen. Willem Frederik Hermans: 'Rui send gruis'. Uitg. De Bezige Bij, prijs 29,50. Door Johan van Grinsven Dertien jaar geleden bracht de Haarlemse uitgever Robert Hof man de eerste editie van de Speelfilmencyclopedie uit. Die uitgave verhoudt zich tot de re cent verschenen zesde editie als Laurel tot Hardy, ofwel De Dunne tot De Dikke. De eerste uitgave bevatte 20.000 titels, was 464 bladzijden dik, kostte 39,90 gulden en was met een een verkoopsucces. De vol gende edities werden almaar dikker, er moesten steeds meer filmtitels in, maar werden ook duurder. En daardoor nam het kopersbestand af, tot gemiddeld 20.000 'vaste klanten'. Die trou we fans krijgen dit jaar voor 149 gulden voor het eerst een na slagwerk in twee ingebonden delen voorgeschoteld, met daar in op 1.856 bladzijden 65.000 al fabetisch gerangschikte (tv- )films en wat extraatjes, zoals een historisch overzicht van de belangrijkste Oscarwinnaars. Sinds de drie jaar geleden ver schenen vijfde editie zijn er zo'n 250.000 veranderingen doorge voerd, aldus Hofman, die sinds enkele jaren vanuit Frankrijk opereert. „Maar daar zitten ook punten en komma's bij. Belang rijker zijn natuurlijk de nieuwe films die opgenomen zijn. Daar naast hebben we gaten in ons aanbod verder gedicht en nog niet vermelde oudere films op genomen. Daar zijn correspon denten in diverse landen voor ons mee bezig", vertelt Hofman. In het verleden nam Hofman ge gevens over van de Amerikaanse filmkenner Leonard Maltin - die al jarenlang een eigen film- gids uitbrengt - en vulde die aan met onder meer Europese films. Daar is hij van afgestapt. „Het is steeds duidelijker ge worden dat de Amerikaanse filmsmaak en dus ook zijn waar dering te zeer verschilt met die in Europa. Dus wij hebben de afgelopen jaren bijna al zijn be oordelingen herschreven." Thuisgebruik De Speelfilmencyclopedie geeft van alle opgenomen filmtitels alle relevante technische gege vens, informatie over makers en Richard Gere in 'American Gigolo' FOTO ARCHIEF DE STEM acteurs, een korte inhoudsweer- gave en een waardering. Het is een stortvloed aan informatie, in kleine letters, die voor mensen met goede ogen prima leesbaar moeten zijn. De encyclopedie is bij uitstek bedoeld voor 'thuisgebruik'. Voor mensen die meer willen weten over films die op televisie komen en - in mindere mate- voor mensen die het boek ge bruiken bij het samenstellen van hun boodschappenlijstje voor de videotheek. Dus het naslagwerk maar eens op dat thuisgebruik getest en al le films opgezocht die van 26 tot en met 29 augustus werden uit gezonden door de Nederlandse, Belgische, Britse en Duitse tv- zenders. Van die 46 films waren er zes niet terug te vinden in de encyclopedie. Onder die zes een Duitse en een Amerikaanse tv- film uit 1995. De Speelfilmency clopedie is actueel tot en met fe bruari van dit jaar, vandaar. Een Italiaanse film, vertoond op een Duitse zender, is niet op te zoeken omdat-ie een onmogelij ke Duitse titel meekreeg en de encyclopedie werkt nu eenmaal op originele titels. Wel geeft het naslagwerk voor 'moeilijke ta len' alternatieve (bijvoorbeeld Engelse) titels. Dan blijft een Duitse tv-film onvermeld in het boek, terwijl enkele andere 'af leveringen' uit dezelfde film reeks er wel in staan. Blijven over een Duitse en een Ameri kaanse film die als 'gemiste kan sen' mogen gelden. Daarentegen verrast het bijvoorbeeld dat een twintig jaar oude middelmatige tv-film uit notabene Australië wel terug te vinden is. CD-rom Zesenveertig films in vier dagen (SBS6 en Veronica zullen dat aantal fors omhoog krikken), al leen dat geeft al aan dat een filmnaslagwerk voor sommigen eei} uitkomst kan zijn. Vooral omdat de beschrijvingen in tv- gidsen niet altijd even accuraat zijn. Ook in een eerdere andere ver gelijking komt de encylopedie er niet slecht af. Van het bekende naslagwerk-op-CD-rom Cine- mania '95 en de Speelfilmency clopedie werd bekeken hoeveel titels vermeld zijn onder de A, tussen American gigolo en And roid. Cinemania vermeldt bin nen die bandbreedte 83 films en de Speelfilmencyclopedie 328 titels. Hofman wil dat laatste aantal overtreffen op zijn eigen Speelfilmencyclopedie-op-CD- rom, die mogelijk al eind dit jaar uitkomt. „Want die bevat nog meer titels dan het boek, omdat er dan alweer nieuwe films ver schenen zijn." Ook biedt de CD- rom in ieder geval een filmkwis en filmfoto's." De zesde editie van de Speel filmencyclopedie bevat net als de vorige versies wat foutjes en vast en zeker vindt iedereen er vele arbitraire beoordelingen tussen, maar dat alles valt in het niet bij het monnikenwerk dat verricht is en de kwaliteiten die het naslagwerk heeft; het is met recht het meest uitgebreide na slagwerk dat er - voor zover te overzien - in de wereld te koop is. Hofman daarover: „Leuk, zo'n titel, maar geen doel op zich. Ik streef ook geen volledigheid na, dat is ondoenlijk. Alleen al in India komen er zo'n 600 films per jaar uit. Maar het merendeel is van geen belang voor ons. Ik neem films op die gemaakt zijn voor bioscoop en tv en die min stens vijftig minuten duren. En ze moeten enige relevantie (kun nen) hebben voor de kopers van de encylopedie. Maar goed, als iemand mij de complete gege vens over de Chinese film aan biedt, zeg ik er op voorhand geen nee tegen. Het heeft echter geen prioriteit. Ik heb liever eerst de IJslandse film com- Êleet." I 'Robert Hofman's Speelfilmency clopedie' is een tweedelige uit gave van FilmData in Frankrijk. De set is voor 149 gulden in de boekhandel te koop of recht streeks bij de uitgever te bestel len (00-33-53201556). De roman Indische duinen van Adriaan van Dis is met 154 oj« I plaren het best verkochte boek van de afgelopen anderhalf ia-'11 verkoopcijfer werd in tien maanden bereikt. De Stichting Collectieve Propaganda van het Nederland* (CPNB), die de Top-100 deze week in Amsterdam bekend™ noemt het een ongekend succes voor een literaire roman, om/ een dergelijk boek slechts zelden binnen een jaar meer dan hoi!' duizend exemplaren worden verkocht. Van Dis heeft Youp van 't Hek van de eerste plaats verdrongen n, 't daal jongerenbeleid voe- gelopen twee jaar leverde de cabaretier de beste verkoopcijfp 'C ;4Holl-,are cobnnl. icsor* V»ci-7of Viii Tirol vniuol do Oovcfo talc no ftiroodo nlnnto 1 jaar bezet hij wel zowel de eerste als de tweede plaats in de cat :g bundels met Ama hoela (145.000 exemplaren) en Ergens in de/j In de categorie informatieve boeken was Elseviers BelastingAkMas3'T,,ril een brue bouwen 1995 met 112.000 exemplaren het best verkochte boek te^g !St'ïbelevingswereld van - m de categorie geschiedenis en biografieën, Het aanzie, ss.e ionseren en de naar in de categorie geschiedenis en biografieën, Het 1994, 106.000 keer over de toonbank ging. In de andere categorieën werden de beste verkoopcijfers gehaald John Grisham met Het Vonnis (spannende boeken, 84.000), pat(.' Isabel Allende (vertaalde literatuur, 76.000), Joop Braakhekk' Kookschrift van een kookgek 2 (natuur- en kookboeken, 80.000 van der Plas met Toveren met theezakjes (vrije tijd, 50.000) Diekstra met Het geestige lichaam (lichaam en geest, 49.000)en' Smeets met Door naar de volgende ronde (sport- en 26.000). rijn concerten bij die speciaal gnt zijn op de jeugd en die een itwoord geven op de vraag hoe muziek overbrengt op de jeugd: „Iedereen weet tegenwoordig dat ons land enige tienduizenden. jlongerenconcert op donder- rtolo/^ari unnv oom rrvrsrsf dool mof iie Korlolrf ie rfonroocf F\o+1 'i 1 m irJeanette Vergouwen Directrice Yolanda frier van het Festival fuffsch-Vlaanderen wil een „^crovonVjplpin VHP- pe middelbare school- niet direct weg van muziek, maar het .ssieke jeugd en jongeren en de Jsieke muziek. In de reeks lierten die van 8 tot 30 sep- ber in de zeven gemeenten het Nederlandse deel van 'aanderen plaats vindt is er plaats gemaakt voor de «we4| ugd. jptember in Terneuzen en Familieconcert woensdag 13 ptember in Hulst. De Fringe- jncerten en het optreden van de geleden voor een groot deel met ijs bedekt is geweest. Dat ijs kwj' zakken van de bergen van Scandinavië en strekte zich naar alle ten uit tot in Rusland, tot Silezië en Saksen." Zo begint een tekst die natuurkenner Jac. P. Thijsse in 1934 Verkade-album schreef. Omdat Thijsse contacten had met een co® XitlstGhêorghe Zamfir kun- rent, besloot de directie van de koekjesfabriek het album niette® bijgeschreven worden in het ceren. Onlangs dook het manuscript uit het Verkade-archief op 1 'smaakmakers' en het ope en Beuk, geschreven door Thijsse, geïllustreerd door J. Voerman;r „«concert brengt een orkest op Rol en C. Rol, is nu, zestig jaar later, uitgekomen. Het had hetVa „odium dat samengesteld is rlp-alhum unnr 1 Q.lü mnpfpn wnrHpri [jeugdige musici. Jonge Filharmonie is een Bei de-album voor 1935 moeten worden. De albums die Verkade vóór de oorlog uitbracht om de verkoop koek en beschuit te stimuleren, kenden hoge oplagen. Bij eenpnx Jeugdorkest. In 1990 heeft van Verkade kreeg de koper tegelijk een illustratie. Die moestwoi ,iand Zollman dit orkest opge- geplakt in een album, dat voor 25 cent (1903) verkrijgbaar wasl 1 fabriek. In de jaren dertig zijn er van elk album meer dan 1® exemplaren gedrukt. Vijftig jaar na de dood van Thijsse, die een biologisch reveil totsl heeft gebracht, is Eik en Beuk te koop. De plaatjes zijn meegefotos feerd. Aan het gevonden werk zijn nieuwe aquarellen van l Meussen toegevoegd. Brommertje en Tissie, getekend door Gabrielle Vincent Door Muriel Boll tht. Hij wilde tegemoet komen an de grote behoefte van jonge uzikanten om orkestervaring op doen. Muziek studeren is fijn, :iek spelen is wellicht beter, iar muziek uitvoeren voor een iot publiek blijkt voor vele mu- toch het belangrijkste. Om jige musici niet direct voor wolven te gooien is concert- en tatervaring een noodzaak. Elk lar wordt het orkest van de Jon- Filharmonie opnieuw samen- ;eld. De ongeveer honderd muzikanten, bijna allen idemie- of conservatoriumstu- iten tussen veertien en zes en jaar, trekken zich in au- :us drie weken terug en stude- ai een programma in onder lei van een gerenommeerd diri- int, dit jaar Ivan Fischer, ivendien krijgen zij per instru- mtengroep repetities die geleid 'orden door bekende instrumen- le solisten. De sfeer tijdens die is ontspannen. Toch 'ordt er intens gewerkt. Op de lunst is nieuw. Dat denkt althans '■gene die beleidsnotities leest. He 'lal gaat over nieuw, nieuwer, 'st. Staat diezelfde geïnteresseerd igereens uit zijn leunstoel op, m merkt hij dat de werkelijkheid et van papier is. i liel Rijksmuseum hangt alleen Een van de laatste nummers van het tijdschrift Raster is een plei dooi voor lezen, dat is niet iets om de tijd te doden, of omdat je je verveelt. Verveling heeft te ma ken met oppervlakkigheid, met ongeïnteresseerd zijn, lezen roept juist het tegenovergestelde op: je gaat nadenken, vergelijken, je zou kunnen zeggen dat je door le zen intenser gaat leven. Dat geldt niet alleen voor volwassenen, prentenboeken maken peuters net zo bewust van eigen ervarin gen doordat ze in boeken andere, onbekende, ervaringen tegenko men. Wat kinderen zal aanspreken in de boeken die Gabrielle Vincent maakte over beer Brammert en muizemeisje Tissie, is hun ver bondenheid door dik en dun die blijkt uit de belevenissen die Vin cent al in diverse boeken liefde vol getekend en beschreven heeft. In Brammert en Tissie, het begin vertelt ze hoe het allemaal begon, hoe beer het pasgeboren muisje vindt in een vuilnisbak. Hij neemt haar mee naar huis, be denkt haar naam en voedt Tissie op. Vincent laat op een prachtige manier zien hoeveel Brammert van Tissie houdt. Hij blijft haar bekijken, op zijn knieën voor het grote bed waarop dat piepkleine muisje ligt. Hij is dolgelukkig wanneer haar oogjes open gaan, houdt een dagboek bij en is vre selijk ongerust als Tissie ziek wordt en in het ziekenhuis ligt. Kortom, Brammert gedraagt zich als elke gelukkige ouder. Dat is het sterke van dit getekende ver haal: je ziet onmiddellijk hoe Brammert zich voelt door de tref zeker getekende houdingen en bewegingen. Daaruit blijkt dat Vincent heel aandachtig kan ob serveren. Voor dit boek gebruikte Vincent nu eens geen pastelkleuren, maar alleen bruine lijnen en vegen. Daardoor is de werking van het wit, het licht, des te sterker ge worden. Het is een mooi, dik prentenboek, een uitstekend kraamcadeautje waar ook kinde ren graag in zullen kijken. In 1913 verscheen van de Duitse dichter Christian Morgenstern Kindergedichten Galgeliede- (dat laatste klinkt onheils \aar ou^ ln Concertgebouw lend maar daarmee bedoeltkt jonger zijn dan grootvaders tij 'd van Jacob van Campen gecons 'ieuw geldt alleen in de ateliers en ch spiegelt aan Vermeer is hopel t namen van Vondel, Heijermans *n curiositeit. Een levend lijk dat mooie illustraties bij te make \m Dakum en Guus Oster. In de bundel staan heel uitft oor de beeldende kunst valt dat r, pende rijmpjes waarin voor; jtldhouwer of beeldenaar van nu de verbeelding aan de mei 'ukken. Dat doet hij bij voorkeui genstern onzin-gedichten werden voorgedragen op Galgeberg). De tekenares Lis Zwerger koos een aantal van gedichten en liederen om Er zijn luchtige versjes die tig in het gehoor liggen biecht van de worm. Er woont in 'n slakkehvisjt Een wormpje, bloot en klik Dat sprak, zacht als eenflW eer Beethoven, Brahms en Bruci fantasie. De gedichten ningen zullen niet el deren die de lenigheid var aanvoelen en met plezier kleurd papier waarop ties mooi tot hun recht uitstekende Nederlands king is van Ernst vani J Gabrielle Vincent: Bram (j. Tissie - Het beginbug- man, prijs 53,90 ,0 Christian Morgenste gedichten Galgeheder^ kozen en gefUcJStreer beth Zwerger, Ned«M werking van Ernst Uitq. De vier windstrek 29,95 ie daardoor geboeid wordt, kan etten, waar de Steens, Halsen en "dit aan de muur hangen, car toneel geldt een ander verha, '"stenaars, ze zijn uitvoerders, h "rs en paukenslagers. Die schan Mij van zijn liefdespijn. Bijna aan een gedichtje van) Nahon, bepaald iets anders het galgeliedje Het grote Zo waarin het vooral om de gaat. Kroklowaffie? Semenemu' Rutaconto - quasivlo: Piefpaf pafpief; hoelachevk Kwasta basta bo... Zozo lala lala lala la! Bij dit vreemde lied tekentZ ger een geit in een enorme tentjurk, die pannetjes W deren erin aan een touw o hals laat zwieren. Zo dr* Morgensterns onzin veffl uit, er zijn ook illustraties tekst meer aanvullen da beelden. Op alle tekenW.wn groep is moeilijker i veel ruimte gelaten voo P acteurs. En cteurs wel. Een enkele Shakespe ■er uitgeklede, moderne jas, maa "r halen ze hun neus voor op. dat van de heersende regiss "u dat is fa misverstand van h< schouwburgen en experimentee f"et langer om een goede uitvot te op de maatschappij, interpret omr'ngende wereld. En vat ,f '"feel in kringen van inter) egelijkertijd de desinteresse v ,en °P een avond les of grens ,lv,erlanSt dan een op niveau j S.m.oest relevant zijn, eigen, i e luren zestig. Op het toneel w.fren Notekrakers, maar tot v Mh°JlCenziin Z'Iniet kunnen •In, ■■?raa8 naar relevantie m chJriLte reden. In de muziek intl vaardigheid en het ond CT wel Vs anders aan zijn 'staat °7^' n'et at een symfonie ïn Sroep is moeilijker i Muffe. i commercieel was °",ef^on uitwijken .Ji |f(j >"xyive/i riuur naar kleine ïw "spelling nog m Mól0mfch rePertoire was dat kdnnF I bühne, moest er doo L.. "hechts een k gerende tekeningen bekijk® ~™'J'echts een kluitje luistere De bundel is heel moffljj 'rkesthd die daar behoefte i er zijn verschillende °JkWn heeft in zijn rede voor gebruikt en de bladzij groepen het toneel de verpl van stevig glanzen A unuit publieksstandpunt «„„Har waarou de "trekt. Weliswaar de "aardi, ruitje. wet nam, V?r.!nen "iet alleen Bolk VcnakersziJZ°tentieel V°°rh Molière en golf. 'al 'ff zeVwat te melden hebbi fe„ in rars gebeurt er iets op de bew'a!"I zet. Maar dat is i °°rhei mel z'ln moderne muzi '''£k En°n,,even van modaal tl c" Bolke. Ioikj, "an esteins pleidooi mc het denken zetten.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 18