De opmars van de literaire thriller
KINDERBOEKEN
christelijke
[an Peeke
Vlaamse Radio 3 met
muziek in Sint Niklaas
Nog te zien
'Die Fledermaus' in Antwerpen
Chicas del Rock in De Piek
DE STEM
BOEKEN CULTURELE AGENDA
Maarten 't Hart verrassende winnaar van de Gouden Strop
Verhalen over mama en moede]
Wolfensb erger
speelt in Sas
Zeeuws orkest
in Goes
Amerikaans
spektakel
'Mooie Zomer'
Stillevens van
Meta de Waard
Aquarellen van
Trees de Vree
Madeleine
>oZz?jrdiezich"
r
VRIJDAG 24 JUNI 1994
Door Johan Diepstraten
Met het bekronen van de roman
Het woeden der gehele wereld
van Maarten 't Hart is de jury
van de Bruna Gouden Strop, de
prijs voor de beste misdaadro
man van het afgelopen jaar, een
opmerkelijk nieuwe weg inge
slagen. Tot voor kort kwamen
alleen de onvervalste thrillers in
aanmerking voor de prijs met
een geldbedrag van 25.000 gul
den. De jury van 1994 heeft het
mogelijk gemaakt dat in het
vervolg alle literaire boeken
met thrillerachtige elementen
op de groslijst kunnen komen.
De officiële waardering voor de
literaire thriller is daarmee een
feit.
Hoe verheugend deze ontwikke
ling ook is, de spraakverwar
ring zal er alleen maar groter op
worden. De vraag is plotseling
actueel in hoeverre Het woeden
der gehele wereld een mis
daadroman is. Er is weliswaar
sprake van een moord, maar die
is verhoudingsgewijs een klein
onderdeel van de totale roman,
't Hart heeft in eerste instantie
een boek gemaakt over de wor
dingsgeschiedenis van de jonge
Alexander Goudveyl.
Een prachtige roman, daar niet
van, want als geen ander geeft 't
Hart kleur aan zijn verzonken
herinneringen. Maar de thriller
liefhebber zal er toch even aan
moeten wennen dat toekomstige
jury's van de Gouden Strop dit
soort boeken tot hun domein
rekenen.
Angst
Op 22 december 1956 werd in
Maassluis op klaarlichte dag
een politieagent doodgeschoten.
Het gebeurde tijdens een evan
gelisatie-campagne om de over
gebleven 500 heidenen te beke
ren tot een van de kerkgenoot
schappen die Maassluis telde.
De kleine Goudveyl is getuige
van de moord op de 'foute'
Vroomhout. De jeugd van
Alexander wordt beheerst door
de angst dat de moordenaar
hem alsnog zal ombrengen. Die
angst maakt 't Hart niet echt
aannerpelijk en bloedstollend is
de roman bepaald niet te noe
men.
Daar denkt de jury van de Bru
na Gouden Strop anders over.
'Ongetwijfeld zijn er mensen die
Het woeden der gehele wereld
uitsluitend als literaire roman
hebben gelezen en daarom mis
schien minder enthousiast wa
ren over het boek dan wij. Wij
lazen het als thriller en werden
getroffen door de combinatie
van een volwaardige, originele
misdaadpiot en een fraaie, lite
raire stijl. Of Maarten 't Hart
hierin trendsetter of uitzonde
ring is, zal de komende jaren
moeten blijken', besluit het ju
ryrapport.
Eisen
't Hart is noch een trendsetter,
noch een uitzondering. Er ver
schenen het afgelopen jaar veel
literaire thrillers, maar die zijn
niet te vinden op de groslijst
van de Bruna Gouden Strop.
Dat is jammer, want even grote
kanshebbers hadden kunnen
zijn Het paradijs van Anton
Haakman, Het beloofde leven
van Wanda Reisel, Resten van
de eeuw van Daphne Meijer, De
bekentenis van Jan Cartens,
Tangen van Corine Kisling en
In zilveren harnas van Kester
Freriks. Deze boeken bevatten
ingenieuze moorden, knappe
moordtheorieen en ze voldoen
zeker aan de eisen die de jury
aan de literaire thriller stelt
boven de 'gewone' misdaadro
man: 'een fraaiere woordkeus,
dubbele bodems en originelere
psychologische typeringen.'
De jury had al handenvol werk
aan het beoordelen van 36 'ge
wone' thrillers. Wie de groslijs
ten van de afgelopen jaren ver
gelijkt, merkt dat het genre
steeds interessanter wordt.
Rood Rood met Koningswa
ter, Tomas Ross met De man
van Sint Maarten, Jac. Toes met
De afrekening en Jacob Vis met
Het hoofd - de vier overige
genomineerde boeken - hadden
eveneens de prijs kunnen krij
gen, wat al blijkt uit de punten
waardering: het was een ware
nek-aan-nek race waarin 't
Hart in de laatste ronde met
slechts een half puntje verschil
won van Jac. Toes.
Ontsnapping
De afrekening van Toes is een
spannende roman met het duo
Fred Benter en Donald de
Wacht in de hoofdrol. Zij heb
ben zich gunstig ontwikkeld in
Jac. Toes foto bert nienhuis
vergelijking met de eerste ro
man Dubbelspoor (vorig jaar
genomineerd) waarin zij wel erg
'ouwejongens-krentebrood'-
achtig overkwamen. De afreke
ning begint met een spectacu
laire ontsnapping uit de Arn
hemse Blueband-bajes. De top
crimineel Hecker wordt tijdens
een ondervraging in een gevan
geniscontainer met behulp van
een hijskraan naar de vrijheid
getakeld. Lang zal hij er niet
van profiteren, want de vlucht
wagen met de ex-vriendin van
Benter aan het stuur, veronge
lukt.
Veel van wat een misdaadro
man aardig maakt, heeft Jac.
Toes erin verwerkt. De lezer is
inmiddels gewend geraakt aan
de cynische humor van de twee
helden, de dialogen zijn spits, er
is genoeg actie en de plot zit
gedegen in elkaar. Niet alleen
de politie van Arnhem krijgt lik
op stuk, ook de 'overijverige
architecten' die in de jaren vijf
tig de binnenstad verminkten:
'Aan het toch al zwakke hart
van de stad werd steek na steek
'toegebracht door elk karakte
ristiek gebouw af te breken.
Daarvoor in de plaats werden
kantoren uit de grond gestampt
met de charme van een doods
kist en de sfeer van een stapel
lege kratten.'
Toes heeft twee nominaties op
zak, maar op de valreep werd
het niets. Hetzelfde gaat op
voor Tomas Ross -winnaar in
1987- die nadien telkens buiten
de prijzen viel. Vorig jaar met
Wachters voor Wilhelmina en
nu met De man van Sint
Maarten, vooraf de grootste
kanshebber van het vijftal ge
nomineerde boeken. Het is al
lang bekend dat Ross de meest
complete thrillers schrijft. Zijn
vaste BVD-man Martin Finch
gaat deze keer de strijd aan met
Illich Ramirez Sanchez (alias
Carlos, alias de Jakhals) die
wereldberoemd is geworden
door de fictieromans van Lud-
lum en de gesprekken met Da
vid A. Yallop. Duidelijk is dat
de nieuwe roman van Ross niet
onderdoet voor de internationa
le "bestsellers.
Internationaal is ook de intrige.
De Nederlanders willen van de
Antillen af, maar omdat de Ca
raïben de achtertuin van de VS
vormen en Nederland een per
fecte tuinman is, wil Clinton
dat de situatie blijft zoals ze is.
Op een tweede Suriname, de
belangrijkste sluis voor de Co
lombiaanse drugskartels, zit het
Witte Huis niet te wachten.
Daarom bekokstooft Clinton
een geniaal plan: hij gaat ervoor
zorgen dat Lubbers voorzitter
wordt van de Raad van Europa
op voorwaarde dat Nederland
geen afstand doet van de Antil
len.
Met De man van Sint Maarten
heeft Ross wederom een voor
treffelijke thriller afgeleverd.
Even gemakkelijk beweegt Ross
zich in het Witte Huis als in het
milieu van werkloze Antillianen
die vanuit Nederland de macht
in de Caraiben willen overne
men. De gedachtenwereld van
De Jakhals is hem even bekend
als van zijn vaste hoofdpersoon
Finch die als journalist achter
Carlos (Jean Pierre Donatini)
aanzit. Ross bedenkt veel ver
haallijnen en weet de spanning
erin te houden door veelvuldig
van perspectief te wisselen met
aan het einde van de hoofdstuk
ken de gebruikelijke cliff-han-
gers. De CDA-aanhang zal zich
flink kunnen ergeren aan Ross'
typeringen van Lubbers.
Gif
Het duo Rood Rood is op de
helft van de aangekondigde tien
thrillers. Na Eenling, Banden,
Drift en Gerecht is Koningswa
ter de vijfde en tot heden toe de
beste misdaadroman van het
tweetal. Net als Chris Rippen
Maarten 't Hart
Met de grond gelijk) hebben
Niels en Lydia Rood zich ge
stort op het illegaal lozen van
gif. De directeur van het afval
verwerkingsbedrijf Disposal
heeft zo zijn eigen opvattingen
over het oplossen van de milieu
problemen. De pech is dat hij
verliefd wordt op een verslag
geefster van Nova.
De ontknoping ziet de lezer ver
van te voren aankomen, maar
Rood Rood krijgen het toch
voor elkaar om de verwikkelin
gen spannend te houden. Omdat
Niels Rood in het dagelijkse
leven producer is bij RTL 4, zijn
de passages over het televisie
bedrijf nu eens van binnenuit
en met veel kennis van zaken
beschreven. Koningswater is
een thriller met teel vaart en
een bijzondere kijk op de mi
lieuproblematiek: 'Wanneer de
regelgeving wordt aangescherpt
op het gebied van schadelijke
stoffen in industriële processen,
zal de branche een gevoelige
klap te verwerken krijgen. Hoe
minder gevaarlijke stoffen toe
gestaan worden, hoe minder be
hoefte er is aan recycling en
verwerking.'
Politieroman
De jury van de Bruna Gouden
Strop moest verschillende gen
res met elkaar vergelijken en
dan ligt het toch aan de strikt
persoonlijke voorkeur van de
juryleden hoe de punten ver
deeld worden. De literaire thril
ler ('t Hart) naast een afgeleide
van de policier (Toes). De inter
nationaal politiek getinte mis
daadroman (Ross) naast de wel
erg Hollandse milieuthriller
(Rood Rood). De jury nomi
neerde bovendien van Jacob Vis
Het hoofd, maar veel kans
maakte deze politieroman al bij
voorbaat niet in dit gezelschap.
Jacob Vis debuteerde bijna tien
jaar geleden ijzersterk met
Prins Desi, in 1990 gevolgd
door Het herenakkoord, een
FOTO KLAAS koppe
faction-thriller van grote klasse
over de ABP-affaire. Daarna
hoorde niemand meer iets van
Vis, totdat plotseling en onaan
gekondigd bij de nieuwe uitge
verij Ellessy Het hoofd ver
scheen. Het is een traditionele
policier, opgezet volgens de
wetten van het genre. Waar
schijnlijk heeft de Yolanda-af-
faire Vis geïnspireerd tot het
schrijven van een thriller over
incest en wraak. Al vrij snel is
duidelijk wie de dader is en in
het slothoofdstuk wordt ont
huld waarom de slachtoffers zo
gruwelijk aan hun einde moes
ten komen: de een onthoofd, de
ander uitgebeend en aan een
vleeshaak tussen de varkens op
gehangen. Het gaat Vis om de
psychologie van de dader. Vol
gens Tomas Ross op de achter
flap is Het hoofd 'psychologisch
van superieure klasse', - een
overdreven kwalificatie -, maar
de nieuwe Vis is wel onderhou
dend en vlot geschreven.
Veel thrillers op de groslijst
kunnen zo getypeerd worden.
Iedereen had er ook vrede mee
kunnen hebben als er een ande
re lijst met genomineerden uit
gerold was. Dit jaar geen Bob
Mendes, geen Peter de Zwaan,
geen Chris Rippen en geen René
Appel. De jury verkeerde in de
luxueuze situatie dat zij wel
tien boeken had kunnen uitkie
zen. Dat zij uiteindelijk de
voorkeur gaf aan Het woeden
der gehele wereld van Maarten
't Hart, zal de komende weken
bij de echte thrillerschrijvers
nog tot veel gemor leiden. Zij
zagen mooi 25.000 gulden voor
bijvliegen.
Maarten 't Hart: 'Het woeden
der gehele wereld'. Uitg. De
Arbeiderspers, prijs 34,90.
Jac. Toes: 'De afrekening'. Uitg.
De Boekerij, prijs 27,50.
Tomas Ross: 'De man van Sin}
Maarten'. Uitg. Het Spectrum",
prijs 24,90.
Rood Rood: 'Koningswater'.
Uitg. Bert Bakker, prijs 24,90.
Jacob Vis: 'Het hoofd'. Uitg.
Ellessy, prijs 22,50.
Door Muriel Boll
Wie herinneringen aan zijn
jeugd opschrijft, doet dat vrijwel
altijd in het perspectief van wat
er later bijgekomen is. Het hele
leven klinkt in die herinneringen
door, het is de schrijver dan ook
meestal te doen om de laatste
puzzelstukjes op hun plaats te
leggen. Zo'n autobiografisch
verhaal kan heel boeiend zijn,
maar levert zelden iets op dat
kinderen graag lezen. Hoeft ook
niet, het was niet voor hen be
doeld.
Er zijn ook auteurs, enkele, die
de ballast van zo'n heel leven
laten voor wat het is. Het lukt
hen terug te kruipen in de huid
van een kind van toen; ze nemen
weer waar met kinderogen. Wim
Hofman is daar een goed voor
beeld van. Hij schreef 'Het Vlot'
over zijn kinderjaren, een bij
zonder verhaal dat ook volwas
senen boeit omdat ze er veel in
herkennen en omdat de schrijver
hen de ruimte laat voor eigen
aanvullingen. Hofman bereikt
dat door in korte zinnen alleen
de essentie van gebeurtenissen of
gevoelens op te schrijven. Hij
schrijft zoals de clavecimbelmu-
ziek van Scarlatti klinkt: helder,
vormvast, zonder opgelegde ro
mantiek, en prettig om te horen.
Zo ongeveer klinken ook de
jeugdherinneringen van Rita
Verschuur die als Rita Törnquist
een flink aantal kinder- en
jeugdboeken schreef. De naam
Verschuur gebruikte ze omdat
het om jeugdherinneringen gaat.
Het eerste deel 'Hoe moet dat nu
met die papillotten' kwam vorig
jaar uit. Het gaat over de jaren
1940-1945 waarin de achter
grond bepaald wordt door de
oorlog en de scheiding van Rita's
ouders.
Kort geleden kwam het tweede
deel uit: 'Mijn hersens draaien
rondjes'. Daarin kleurt vooral
het verschil tussen Rita's mam
ma en Rita's moeder - je kunt
maar één mamma hebben na
tuurlijk - de verhalen. Natuur
lijk houdt Rita meer van mamma
dan van moeder, maar ze doet
haar best, ze begrijpt dat het
voor haar moeder ook niet mak
kelijk is. Moeder houdt voor van
keurig en net, maar Rita heeft
zelfs geen commentaar als ze
naar de drogist moet om odorex
te kopen. „Omdat ik zo zweet.
Omdat ik een donkere huid heb.
Dan zweet je erger en je stinkt
erger", legt ze haar vriendinnetje
uit. „Wat?!!", roept die. „Kom
op nikker, gaan we lekker ren-
,ntterdam (anp) - Satan kan
'lijdag wel inpakken wan
neer
één van
Nederlands
,:00tste houseparty's op de
Rotterdamse Maasvlakte los-
-'-'--'ij-
de
De voorkant van Mijn
sens draaien rondjes', getek
door Marit Törnqvist
nen en zweten! Lekker stinke
De oorlog is over, Rita mag
dikke boterhammen eten,
er zijn nog herinnering®
kunt niet spelen in de dut
omdat daar nog mijnen lij
De Duitsers moesten welk
hand in hand door het
lopen, 'maar ze konden hun
rst. De tientallen christelij
1 splintergroepjes die d>
„d van de demonische
fansvloer willen redden, heb
ben onlangs hun krachten ge
bundeld in de stichting Naai
House. Nu de houseparty's
Leeds groter, steeds duivelsei
Lorden, zo vindt het stich-
ingsbestuur, moeten ook de
ristelijke splintergroepen
Ik 1
grootouders. Er zit geen
in de verhalen, dat hebben
ook niet nodig, omdat zei
puntig zijn opgeschreven.
echt. Uitweidingen
grappigheid is dan niet nodig,
Rita Verschuur: 'Mijn hot
draaien rondjes'. Uitg. Van
prijs 24.50, vanaf 10 jaar.
joor Rein van Willigen
Wordt Vervolgd',
he
ten toch niet overal neerzettr reesteskind van Han Peek
En dan zijn er ook nog ht j gaat de grens ove:
blikjes walvisvlees op de ke*'
plank. Ook al moet het v
vlees iets lekkers oproepen
is het nog zo gezond, Rita
het vies vinden.
Mooi en volstrekt kinderlog
is Rita's gedachte over hi
ouders, nu praat pappa
en mamma veel. Dat moete
wel, want hun nieuwe echtg
ten praten veel of weinig
haar ouders bij elkaar wi
gebleven hadden ze niet a
hoeven gaan praten. En,
haar drie halfbroertjes merit
Duitsland heeft al geruim
ijd zijn eigen versie: 'Co
mix'. Daarnaast staa:
franse en Engelse editie
epland, afkomstig uit
[oker van Han Peekei.
d
[n eigen land is 'Wordt Vervolgt
ia dertien Avro-jaren neergt
treken bij Kindernet. Ook hee
'eekel zich gestort op een dri
ta op dat dat samen ander! naserie voor de Evangelisch
broertje is. )mroep, 'De laatste carrière'.
'Mijn hersens draaien rond
bestaat uit korte verhaai
waarin allerlei gebeurtenis dan Peekei vindt momenteel et
strtl onderkomen in het Brabantse fi
miliepark 'Het Land van Ooi
worden beschreven, over stn
die ze met vriendinnetjes
haalt, over gebeurtehissen
school, over thuis of overl Een dozijn afleveringen' wor
bier opgenomen. Regelmatig b
stormen hordes kinderen Peek
om een handtekening los te pe
teren. „Wat is er leuker dan c
ROLF WOLFENSBERGER is
opgegroeid in Terneuzen en
studeerde orgel en piano aan
het Sweelinck Conservatorium
in Amsterdam. Hij sloot in 1993
zijn studie af met het diploma
uitvoerend musicus Orgel. Wol-
fensberger is organist van de
Nederlands Hervormde Ge
meente in Terneuzen en van de
'kunstenaarsmis' in de schuil
kerk 'Ons lieve Heer op Solder'
in Amsterdam.
Deze jonge musicus speelt het
tweede concert in de serie Or
gelconcerten in de R.K. Kerk in
Sas van Gent. Het gerestau
reerde orgel leent zich goed
voor werken uit de romantiek
en Wolfensberger koos voor
composities van Reubke (de in
drukwekkende sonate over
psalm 94) Part, Koomans en
Bach (koraalfantasie en Prelu
dium en Fuga in as). Toegangs
kaarten kosten 7,50.
Vrijdag 1 juli, aanvang 20.00
uur.
HET ZEEUWS Orkest brengt
vanavond in Goes een pro
gramma dat vooral composities
bevat waarin volksmuziek is
verwerkt.
Tijdens het optreden in de Gro
te Kerk wordt een Zeeuwse
soliste in de schijnwerper ge
plaatst: Marianne Boer. Deze
pianiste is geboren in Vlissin-
gen studeerde aan het Sweelin
ck Conservatorium in Amster
dam. Zij vormt een vast duo
met Maurice Heugen (dwarsf
luit) en won reeds vele prijzen.
Het orkest staat onder leiding
van Ernst van Tiel, de vaste
dirigent en artistiek leider van
het Amsterdams Promenade
OrkeSt. Ook hij werkt al enkele
jaren samen met de Zeeuwse
musici.
Het concert wordt geopend met
de Nachtklange von Ossian van
N. Gade en daarna speelt Ma
rianne Boer de solopartij in het
derde pianoconcerto van L. van
Beethoven. Na de pauze wor
den de Siegfried Idylle van
Wagner, Die Moldau uit Ma
Vlast van Smetana en de Polo-
wetser Dansen uit Prins Igor
van Borodin gespeeld. Entree
ƒ22,50. CJP/PAS65, jeugd tot
16 jaar/ 20,00.
Vrijdag 24 juni; aanvang 20.00
uur.
HET SEIZOEN van de Vlaamse
Opera wordt besloten met een
reeks uitvoeringen van Johann
Strauss bekenste operette 'Die
Fledermaus' in Antwerpen en
een concert met 'Ein Som-
mernachtstraum' van Mendels
sohn en 'Le Sacre du Prin-
temps' van Stravinsky in Ant
werpen en Gent.
Petrika Ionesco is de regisseur
en scenograaf van Die Fleder
maus. De vocale bezetting be
staat uit onder anderen John
Hurst en Cynthia Lawrence.
Het geheel staat onder leiding
van Stefan Soltesz. De soli in
Sommernachtstraum worden
verzorgd door de sopraan Xe-
nia Konsek en de mezzoso
praan Lucienne van Deyck.
De première in de Vlaamse
Opera Antwerpen is op donder
dag 30 juni, andere voorstellin
gen: 2, 3 (15.00 uur), 5 en 8 juli.
Bourla
Het Filharmonisch Orkest van
Vlaanderen verzorgt deze week
Elisabeth Glab speelt het vioolconcerto van Weill.
foto archief de stem
twee concerten onder leiding
van Philippe Herreweghe. Op
zaterdag 25 juni komt vooral de
blazerssectie van het orkesj; aan
bod. In het vioolconcerto van
Kurt Weill speelt Elisabeth
HET WAASLAND en vooral
Sint Niklaas worden door Ra
dio 3, de klassieke zender in
Vlaanderen, nog twee dagen
bezocht.
Het programma Drieklank
krijgt zaterdag in de salons
voor schone kunsten in Sint
Niklaas de gastmusici Jan
Michiels (piano) en Henri de
Roeck (klarinet. Er worden
werken van Debussy, Tinei en
Brahms gespeeld. Zondag is het
de beurt aan Lucienne van
Deyck (zang) en Frans Truyts
(piano). Zij vertolken liederen
van Schumann, Tinei en Faure.
Zaterdag is er ook ruimte voor
een Reynaertsymposium om
14.00 uur in de Stedelijke bibli
otheek. Deze bijeenkomst
wordt georganiseerd door
Tiecelyn.
In de collegekerk treden in de
namiddag enkele Wase koren
op zoals Are Sonore, Concinen-
tes, de Mariacantorij en de Wa
se Lijsters.. Guy de Mey de
internationaal bekende tenor
uit Sint Niklaas verzorgt in
dezelfde ruimte een Schurber-
tiade. Hij krijgt medewerking
van pianist E. Torbianelli en
De tenor Guy de Mey ver
zorgt een Schubertiade.
foto's brtn
het koor Are Sonore o.l.v. D.
Vandenhoven.
Zondag wordt het radiomu
ziekfestijn besloten met een
Mercatorcolloquium vanaf
14.00 uur in het Mercatormu-
seum met klassieke en volks
muziek en vanaf 20.00 uur is er
een jazzconcert met Jean War
land Sax no End plus Five en
een voordracht van fabels rond
de Reinaert Isengrimus met
Stan Milbou en Jef Burm in het
Museumtheater.
De avondconcerten beginnen
om 20.00 uur.
Glab de solopartij. Zij wordt
begeleid door 18 blazers en drie
contrabassen. Verder staan de
suite 'Die Dreigroschenoper' en
de Gran Partita van Mozart op
het programma.
Het tweede concert, op donder
dag 30 juni, is reeds uitver
kocht.
Aanvang 20.00 uur, tenzij an
ders vermeld.
OP HET sportpark Irislaan in
Vlissingen vindt morgenavond
een internationale wedstrijd
voor Drum Bugle Corps
plaats. De wedstrijd heeft een
Amerikaans karakter. Drum
Bugle Corps combineren mu
ziek en choreografie tot een
Broadway-achtige show. Ze
vinden hun oorpsprong in de
VS en zijn heel populair in
landen als Canada, Engeland
en Japan.
Er doen zeven verenigingen
mee aan de wedstrijd. Ze zijn
afkomstig uit onder andere IJ-
muiden, Bad Munder (D) en
Hilversum. Uit Middelburg ne
men drie korpsen deel: Drum
corps Blue Spirit, Juliana's
Drum Bugle Corps en Junior
Drumcorps Johan Friso. Ieder
optreden duurt ongeveer der
tien minuten. Entree 12,50 en
10,00. De toegangskaarten
zijn te koop bij de WV Vlissin
gen en aan de kassa van het
sportpark.
Zaterdag 25 juni; aanvang 20.45
uur.
MUZIEK, theater en beeldende
kunst vormen in Sluis de basis
voor wat een 'Mooie Zomer'
moet worden, een aaneenscha
keling van culturele evenemen
ten tussen 1 juli en 1 septem
ber. De Mooie Zomer gaat vol
gende week vrijdag in met een
concert door Willem Verman-
dere in de raadszaal van het
stadhuis.
De Vlaamse bard draait al vele
jaren en poëtische muziekal-
bums mee. Vorig jaar kwam hij
nog in het nieuws, toen hij
muzikaal stelling nam tegen de
vreemdelingen-angst in zijn
land. Ondersteund door zijn
drie muzikale begeleiders
(Freddy Posseniers, Freddy
Desmedt en Pol Depoortere)
zingt en filosofeert hij over het
.leven, over zijn geboortestreek
en over de mensen en dingen
die hem beroeren. De toegang
kost 20,00. CJP/Pas 65
15,00. Het concert begint om
20.00 uur.
Voor het zover is, heeft Sluis
nog een koffieconcert op het
programma staan, eveneens in
de raadszaal. Daar speelt op
zondag 26 juni het Helikon
Kwartet. Het ensemble bestaat
uit musici uit Midden-Zeeland:
Elly Kopmels (viool), Clara
Brouwer (viool), Petra Flipse
(altviool) en Greet je Buytendijk
(cello) Op het programma staan
strijkkwartetten van Mozart,
Tartini en Rachmaninov. De
toegang is gratis.
Het koffieconcert begint om
11.00 uur.
DE BIERVLIETSE kunstenares
Meta de Waard volgde ruim
tien jaar geleden cursussen te
kenen en schilderen met olie
verf bij de Zeeuwse Volksuni
versiteit. Na twee jaar stapte
zij over op tekenen en aquarel
leren. Dat trok haar meer aan
en sindsdien houdt ze zich
daarmee bezig. Galerie Arthou-
se aan de Markt in Biervliet
geeft haar nu de gelegenheid
om naar buiten te treden met
haar 'Stillevens'.
Tot 17 juli. Maandag tot en met
vrijdag van 9.00 tot 12.00 uur;
zaterdag van 9.00 tot 12.00 en
van 13.00 tot 16.00 uur.
EEN DEEL van het werk van
de Terneuzense kunstenares
Trees de Vree is momenteel te
zien in de ING-bank in Oost
burg. De Vree studeerde 'met
grote onderscheiding' af aan de
Kunstacademie in Eeklo. Haar
specialisatie is aquarelleren.
Bloemen zijn vaak het onder
werp van haar composities. Ze
schildert met bijzondere hel
derheid, waardoor de werken
licht, gevoelig en subtiel blij
ven. Behalve composities met
bloemen zijn ook enkele zeege
zichten te zien op de tentoon
stelling.
Tot eind augustus, tijdens kan
tooruren.
'ROCK, rock en nog eens rock', is de enige omschrijving die past
bij de muziek van Chicas del Rock. De band van ex-Claw boys
Claw bassiste Bobbie Rossini en actrice Gwen Echhaus (plus drie
andere muzikanten) was al diverse keren op radio en tv, zeker
nadat hun cd 'Neverneverland' het licht had gezien. De groep
speelt vanavond in De Piek in Vlissingen. Morgenavond heeft het
jongerencentrum alweer een concert op het programma. Dan
speelt de Middelburgse jazz-rock formatie The Feenbrother's.
Entree (24 juni) 10,00, (25 juni) 7,50.
Beide concerten beginnen om 22.00 uur.
AARDENBURG
- Museum - 'Het dagelijks leven in
Sluis van de 14e tot de 18e eeuw.
Geop. dag. 10.30-12 u. en
13.30-17.30 u. (t/m 30 sept).
- Galerichel, Weststr. - Sculpturen
van Iris Belfroid. Geop. vrij. t/m
ma. 14-17 u. Vanaf juli: dag. 14-17
u. woe. gesl. (tot 19 juli).
AXEL
- Streekmuseum Het Land van
Axel- De Axelse hoerenkamer. Ge
op. woe. t/m za. 13.30-17 u. (t/m 25
juni).
BIERVLIET
-Galerie Arthouse, Markt - 'Stil
levens', aquarellen van Meta de
Waard. Geop. ma. t/m vrij. 9-12 u.
za. 9-12 en 13-16 u. (tot 17 juli).
BRESKENS
-VSB-Bank, Dorpsstr. - Schilde
rijen van Marianne Impens. Geop.
tijd. kant. uren (tot 1 juli).
CLINGE
- Galerie Esprit, Gravenstr. - Wer
ken van Nederlandse kunstenaars
uit de vaste collectie. Geop. do. t/m
zo. 13.30-17.30 u. do. ook 19-21 u.
(tot 5 juli).
- Bouwbedrijf Lansu - Beelden en
wandreliëfs van Lise Biesbroeck.
Geop. dag. za. mid. en zo. gesl. (tot
1 juH).
hoewel het duidelijk de herim een meisje naar je toe komt
ringen van een volwassene z zegt: 'Ik wind jouw program!
herkennen kinderen ze directp het leukste van de hele wereli
Daar krijg ik tranen van in m
Ik heb een tijd gehad c
ik geld belangrijk vond. Nu n|
meer. Het leven heeft ande
waarden." S
Het kost Peekei enige moeite c
zwartste periode uit zijn
ven aan te stippen. Hij nee)
geen blad voor de mond. „Twr
GOES
- Grote Kerk - Overzichtstentoon
stelling van werken van 'Goes en
Passant', Geop. ma. t/m za. 10-17
u. do. tot 21 u. zo. gesl. (tot 26
juni).
GRUPSKERKE
- 't Zonnehoekje, Kerkstr. 1 - Zij
de-expositie. Geop. woe. t/m za.
14-18 u. (t/m 16 juli).
HULST
-Streekmuseum - 'De bevrijding
1944-1994'. Geop. dag. 14-17 u.
(tot 12 sept.).
- Galerie Rattenfanger - Olieverf
schilderijen en aquarellen van Wil-
ma van der Lee. Geop. do. t/m za.
13.30-17 u. zo. 14-17 u. (tot 26
juni).
MIDDELBURG
-SBK Kuiperspoort - Fotografie
van Leo van Kampen. Geop. di.
t/m za. 13-17 u. (tot 3 juli).
-Zeeuws Museum - 'Spiegel van
de tijd': 225 jaar verzamelen door
het Koninklijk Zeeuws Genoot
schap der Wetenschappen. Geop.
di. t/m vrij. 10-17 u. za. t/m ma.
13.30-17 u. (tot 15 aug.).
- Zeeuwse Bibliotheek - Abstracte
schilderijen van Marijke van der
Windt. Geop. ma. 17.30-21 u. di.
t/m vrij. 10-21 u. za. ,10-13 u. (tot
14 aug.).
- De Vleeshal - 'Als ik mijn leven
opnieuw zou mogen beginnen', in
stallatie van Philip Huyghe. Geop.
di. t/m zo. 13-17 u. (tot 26 juni).
OOSTBURG
-Galerie Marquante, Nieuwstr. -
Ton Kramer: Landschappen. Een
selectie uit zijn realistische werk
en uit recent figuratief/abstract
werk. Jan Goossen: houtobjecten.
Geop. za. en zo. 12-18 u. (tot 3
juli).
- ING-Bank (Publiekshal) - Aqua
rellen van Trees de Vree. Geop.
ma. t/m vrij. 9-16 u. (tot 1 sept.).
SLUIS
- Stadhuis, Raadskelder - Frank
Leenhouts: schilderijen en teke
ningen. Geop. dag. 13-17 u.
14-17 u. do. gesl. (tot 27 juni).
SINT ANNALAND
- Museum De Meestoof - Schilde
rijen van Willem Bruynzeel, kera
miek van Leen Quist en kralen-
werk van Nellie Ruissen. Geop.
14.15-16.45 u. (t/m 29 okt.).
TERNEUZEN
- 'In de Galerant', Nieuwstr.
Keramiek van Ortrud Grevel en
Bart Maréchal. Geop. di. t/m za,
wisselend (tot 5 juli).
VEERE
- Grote Kerk - Beelden en schild
rijen van Jits Bakker. Geop. da
10-17 u. zo. 14-17 u. (tot 25 juli).
VLISSINGEN 17
- Bibliotheek (sousterrain) -
dium twee x twee kwadraat, gra
fiek en presentaties van W. Stock.
Geop. woe. t/m vrij. 12-17 u. do.
ook 18-20 u. (tot 16 juli).
- Watertoren - Beelden van Teja
van Hof ten en schilderijen 'yaj
Marinus van Dijke. Geop. woe. t/m
zo. 10-17 u. (tot 27 juni).
- Stedelijk Museum - 'Schipper®
op de Schelde', 150 jaar Schelder?;
glement. Geop. ma. t/m vrij. 10"1
u. za. en zo. 13-17 u. (t/m 14 aug)
UZENDUKE
- Streekmuseum, Markt - We
Zeeuws-Vlaanderen een halv
eeuw bevriid', documenten, voor
werpen en fotomateriaal. Geop.
t/m vrij. 10-12 en 13-17 u.
13-17 u. (t/m 5 nov.).
ZAAMSLAG
- Verzorgingstehuis De MolenhO'
Aquarellen van Maatje Smit-n®'
rebout (tot 1 sept.).
ZIERIKZEE
- Stubbs Art Gallery - OJ
zichtstentoonstelling van het w
van Joke Blom. Geop. do. W
14-17.30 u. (tot 3 juli).
ANTWERPEN
- Plantin Moretus - Gerard Me*»
tor en de geografie in de Zuidel]
Nederlanden (16e eeuw). F
dag. 10-17 u. ma. gesl. (tot 24 M
-Dagbladmuseum - 'D-Da/'i
jaar na de landing. Geop. vrij-
zo. 11-17 u. (tot 1 sept.).
- Provinciaal Museum StercksW»
Zilver uit de 17e en 18e eeuf^
Chinees porcelein. Geop. di.
zo. 10-17 u. nr van
- Mukha, Leuvenstr. - Zomer
de fotografie, van Canad
Mexico. Geop. di. t/m za. 1«'
(tot 1 okt.).
-Elzenveld (St. Jorispand)
jaar 'Zwarte Panter' en Zome
de Fotografie'. Geop. di. V
10-17 u. ma. gesl. (tot 11 sept-l-
- ICC en Kon. Paleis, Meur-
mer van de fotografieGe F-
t/m za. 10-17 u. (tot 1 okt.).
GENT Museum
- Arnold vander Haeghen M
Veldstr. - Permanente
van foto's en ander icoL
materiaal over het leven
Gentse schrijver Maurice - a
linck. Geop. dag. 9.30-17
gesl.
Hat voorbij is, is geweest. Op,
Kg, om nooit meer terug te
'teren. Zelfs de herinnering baa
niet. Die verbleekt of vertekent.
Herlees de eerste zin van 'De
Avonden' en het is nooit meer
els toen. „Het was nog donker,
oen in de vroege morgen van
ietwee en twintigste Decembei
■W6 in onze stad, etc.De zin
'lijft klassiek en veelbelovend,
noodlotsvertelling is opnieuw j
door een 17-jarige herkent
mere Reve, de schrijver van hc
herinnering terzijde. De lezer
"geloos.
5e boenlucht in een kloostergt
irven hoog. Aan de hand van
'•onvictsmuseum, hopend op e
Ma ar hij beseft meteen dat wat
o 'ijktZijn jaren van verzet en
He boerenbroodsoep van omt
P'ffleland. Hij voelt zich als tl
bank in de grootouderlijke kei
boerderij nu een praktijkwoni
s'en dat waar varkens liepen
t,er'?ten opgeslagen zijn, drin
oerboren worden is onmogel
pS ebben zich genesteld in d
'oust, het 'aroma' van made
mengt.
ïoch lukt het een enkele keer.
y''lePetitehistoire los van d
enen zwervende toondichter
e luisteraar het werk zijn eigt
'vee violen, een alt en twee i
aar de vriend begraven en h,
8'" van het adagio, de celli
oorzenderige pizzicati. Toer
Le n. Nu weer. Het brom,
'iil aaKzc^en<i gestamelde woi
s Ve'u>acht en verricht moe
j e eerste viool. Steeds wet
,,3ende k'eunen van ademt
D 100 d'e hijzelf is en die vo
ve.jVer8an8 "aar een traag, i
Vm F.'6'' dat om begrip en troi
vrnn ,r huilt met ruS en sch
h»inkuzkh vertwiifeld °fh
End,
k'ngswoorden komen
WnJi"' 'f er even opluchting,
beer "!t ,e wordt zangerig
Het 'jPen keeft dat de wereld
'fluil''Vergeefs. Er komen A
n'aardonker, een enk
vechtv vo'S'er doodsstriji
drilven'uerWOed me' de arm
Wie» 'f!armonieus klinkent
,JV'en opnieuw tegen
wordt opnieuw tot kla.
Übas'tZ'Z''n,Weer'erug* h
He intp slechts proppe,
Machten heet dit
rot