DE STEM
Cliniclowns verlichten lijden
Grote belangstelling
voor Angelo Romero
De Semionovs maken
concert tot avontuur
UIT gids
'V-documentaire over bijzondere ziekenhuisartiesten
Te huur
MUZIEKFESTIVAL
WEST-BRABANT 1994
ÜSSffiwSS'
Kleintje
pizards of Ooze
Dorado
Billy Cobham
La Muerte
Julia P. Hersheimer gy
Hammer
7o rondje vijftigste sta je natuurlijk
met meer dan één-been in het
verleden."
Jaap Schilder van The Cats
Gids
WOENSDAG 15 JUNI 1994 DEEL I
•WAALWIJK (toC&A)
Electrowarenhuis
Grotestraat 243
Afbeeldingen kunnen
afwijken, kennelijke
fouten voorbehouden.
irGustaaf Klomberg
Lcordeon-muziek galmt
«oor de steriele gangen
§an de afdeling kinderon-
ilogie van het AMC in
-nisterdam. Een ongebrui
kelijke combinatie in een
listening die meestal zo
leiiei en zakelijk is.
lemaal vreemd in een zieken-
■ics is het duo dat zit te musice-
ln. Een man en een vrouw met
Jreepjesshirts aan en een rode
jownsneus op. Om hen heen
Etten kinderen op de grond of in
fen rolstoel. Ze spelen, lachen,
listeren, kortom ze hebben lol.
inavond zendt de RVU op Ne-
jrland 3 een documentaire van
■grid van Goor uit over deze
tedebrengers. De Clini-
i, zoals de artiesten heten,
in twee maal per week een
boek aan de kankerpatientjes.
I Nederland heeft de Stichting
isiclowns zeven clowns tot
lar beschikking. Zij gaan kin-
Vat'delmgen van diverse zie-
^nhuizen langs. „We hebben ui-
raard goed contact met de lei-
zegt clown Hans Koops in
fe documentaire.
t samen met zijn collega
|riëlle van den Berg en een
'aaiorgel bij patiëntjes langs op
Ikinderoncologie-afdeling van
|jt Radboudziekenhuis in Nij-
„We stappen ook niet
bij een kind binnen,
[rst wagen we of het mag en of
fkmdhetookwil."
ischuld
jt concept van de 'cliniclowns'
fcntwikkeld door prof. M. Katz
Ih'ew York. Als hoofd van een
Ittrafdeling bedacht hij, dat
■onschuld van clowns verlich-
pi kunnen brengen bij na
■ars therapieën. In zijn kliniek
p hi; regelmatig goed opgelei-
flowns de kinderen bezoeken.
waaide vorig jaar fe
te over naar ons land. De
Jfelandse clowns moeten het
per vooralsnog van giften en
jatres hebben in tegenstelling
fa Amerikaanse collega's.
n 16 het eigenlijk wel maken
Mariëlle van den Berg als Cliniclown Nippertje, neus aan neus met een patiëntje.
om kinderen die kanker hebben
met jolige clowns te confronte
ren? „We komen bij elk kind
ongeveer een kwartier, maar het
effect gaat verder dan dat be
zoekje. De kinderen verheugen
zich vaak al de hele dag op onze
komst", aldus Koops. „Verdriet,
leed, en vreugde liggen soms
toch dicht bij elkaar. We zijn
getraind om de interactie tussen
het kind en onszelf optimaal te
laten verlopen."
Volgens Koops' collega, Mariëlle
van den Berg, lukt dit meestal
wel. „Het fenomeen ziek zijn
verdwijnt voor je gevoel. Je gaat
blanco bij een kind naar binnen
en je ziet wel. Als een kind
aangeeft geen zin te hebben,
gaan we. Van tevoren weten we
meestal wel hoe de medische
situatie van het kind is, daar
spelen we soms heel voorzichtig
een beetje op in."
Afleiding
In de aangrijpende documentaire
komen ook ouders aan het
woord over de clownsbezoekjes.
Een moeder zegt: „Een paar da
gen nadat we hoorden dat ons
kind kanker had, stonden de
clowns al voor onze neus. Dat
hoefde van ons echt niet." Een
andere moeder, die al twee jaar
lang met haar dochtertje het
ziekenhuis in en uit loopt, is blij
met het initiatief. „Soms ben ik
bijna op. Als die clowns dan
komen, worden we weer even
afgeleid en dat is prettig."
Programmamaakster Ingrid van
Goor, die het bij het zien van
haar documentaire zelf nog
steeds een brok in de keel krijgt,
JRRUIMTE
2RS 9 te BREDA
en 230 m2
baar
lliteiten
l en voorzien van
ysteemplafond
bturen, zonwering,
lurkondities
Residence ^00tper®e
Veemarktstraat j j
Gestoffeerde stud oM
slaapkamer en op J
kenmetinbouwaPP*
22 m2, badkamer m
douche en toilet P a(J
berging waarin w
aansluiting, riuui
1.200,- P-m onnarteire
Gestoffeerde aPPa.
ten (achterzijde!
kamer en °Pen.,„ir25^
inbouwapparaW
slaapkamer 12 ^ee„,0
kamer met dou rin^
aparte berg|r|9 g nuu|
-■-:ne aanslui™
sje;
tel.
•um
ca.
i, 2
l.k„
nel.
Iset,
lish.
;en-
ele-
machine «»-- m
som 1.400,- P'
Gestoffeerde aPPitfi»
ten (voorzijde), w jn.
en open keuke „5n,2,
bouwapparat"
sluiting. Huursom/
pm '"'iVlavas
076-204340Le^_
Een
resultaten
JM DE zoveel tijd worden we
arrogante Nederlanders
onze zuiderburen met de
Ks op de muzikale feiten ge
rikt Ze blijken er groepen te
™>en die qua intensiteit en
puzikale zeggingskracht met
°P ffl schouders boven Neder-
ndse bandjes uitsteken. TC
ptic, Jo Lemaire, Front 242
1 zelfs Vaya Con Dios zijn
aar voorbeelden van.
Pe Antwerpse band Wizards of
®e hoort niet .in dat rijtje
F- wel om de simpele
dat de groep absolute
Mdklasse is. Wat je op de
,sverschenen cd The Dipster
noren krijgt, is zo schitte-
aat ook de meeste verge-
are Britse bands erbij in
F'niet vallen.
'aards of Ooze wordt gere-
tot de acid jazz en met
nÏ one en mama
c oe groep het uitstekend in
Engelse clubcircuit. Acid
evenwel een te vage term
jae muziek van Wizards of
omschrijven. De groep
jazz, funk, soul en Zap-
'hge klanken tot een on
inbaar swingend ge-
Uoor het gebruik van
a.and°ende instru-
les krijgt de muziek een
tüiimStelde sfeer- Het lijkt
L '2ards 0°ze allemaal
natuurlijk uit te ko-
gevoel dat er met de
pols gemusiceerd wordt,
et geheel juist zo lek-
|:e nauwkeurig luisteren,
ÜJSf.ie bij de band een
be mstrumentbeheer-
vooral toetsenist Wim
Ïte-R toetsenist/gitarist
K !alkdoen dingen die je
ierilta=an booigewinterende
hCchteSneSSlemUZikanten
KWaalties T h0°g ni"
jan, e groepen
IP't'en i komen dan het
het vpCwi muzikaie stijlen
farzim- te gebruiken,
sti ien1Wlz,ards of Ooze
e Sti1 lzards of C
gesneden koek en
§>Ml eigpt,"s vertrekpunt voor
Iheb ri muziek.
I aar zelden een debuut
plaat gehoord die muzikaal zo
rijk en artistiek van een zo
hoog niveau was als deze The
Dipster. (Backbone Records,
RCA)
WIM VAN LEEST
DE VAGE vlag acid jazz zou je
ook kunnen hangen aan de ver-
zamel-cd A compilation (3) File
under Dorado. Dorado is een
Amerikaans platenlabel dat ge
specialiseerd is in ongewone,
moderne dansmuziek.
Veel van wat je op de een uur
en kwartier durende verzame
laar te horen krijgt, doet jazzy
aan, maar er zitten ook stukken
bij die gebaseerd zijn op reggae
en funk, terwijl er hier en daar
ook ambient house opduikt.
De op de plaat aanwezige acts
zijn soms bestaande bands en
soms gelegenheidsformaties sa
mengesteld uit die bands.
Daardoor zijn er volop muzika
le dwarsverbanden aanwezig
en dat leidt ertoe dat deze A
compilation voor een verzamel
plaat tamelijk coherent klinkt.
Bovenal is A compilation ech
ter een muzikaal avontuur,
waarop je veel ongehoorde
klanken tegenkomt en dat je
een blik gunt op muziek die
binnen afzienbare tijd wel eens
heel populair zou kunnen zijn.
Wat intensiteit betreft kan de
muziek op deze plaat wedijve
ren met house. Grote voordeel
is echter dat er echte muzikan
ten op hoorbaar zijn, zodat er
ook live plezier aan te beleven
valt. (Dorado, Play It Again
Sam)
WVL
V' V L.v f
De muzikale ontwikkelingen lijken aan Billy Cobham voor
bij te zijn gegaan. foto archief de stem
DRUMMER BILLY Cobham
was begin jaren zeventig een
van die typische exponenten
van de jazzrock. Hij maakte
naam als drummer van het Ma-
havishnu Orchestra en was
daarna als solo-artiest succes
vol met langspelers als
Spectrum, Crosswinds, Magie
en Inner conflicts.
Zoals zoveel jazzrock-muzi-
kanten van toen verdween hij
toen de jaren tachtig zich aan
dienden in de betrekkelijke
anonimiteit. Hij bleef nog wel
spelen en platen maken, maar
grote successen waren er amper
nog.
Anno 1994 is Billy Cobham dus
een naam van toen die onder de
titel The traveler een nieuwe
plaat heeft gemaakt. Beluiste
ring van die cd leert dat er wat
Cobham betreft muzikaal ge
sproken niet zo gek veel veran
derd is. Hij is nog altijd de
krachtpatser-drummer die zijn
platen vol zet met enerzijds
sterk ritmisch getinte composi
ties en anderzijds het type jaz
zrock dat je in het midden van
de jaren zeventig kon horen.
De muzikale ontwikkelingen
lijken aan Billy voorbij te zijn
gegaan, maar wat hij aan
'ouderwets' materiaal brengt,
kan amper nog boeien. (FNAC,
Play it again Sam)
WVL
DE BELGISCHE acid-rock-
band La Muerte bestaat 10
jaar. De groep stond destijds op
in de leegte die was ontstaan na
het uiteenvallen van TC Matic,
de beste band die België ooit
heeft voortgebracht. The Sur
realist Mistery heette de 12
inch die de wereld liet weten
dat hier een heel smerig klin
kend bandje was geboren: kei
hard en vet, en elke nuance
mijdend in zowel tekst als mu
ziek.
Sinds dat luidruchtige begin is
er wel het nodige veranderd.
De composities werden beter en
met de komst van de cd-tech-
niek verdween ook het morsige
geluid waarin geen enkel in
strument goed te volgen was.
Aan energie en agressiviteit
heeft de groep echter nooit in
geboet en dat is op de jubi
leum-plaat die nu wordt uitge
bracht, goed te horen.
Raw werd begin dit jaar live
opgenomen in Brussel. Het is
een keiharde plaat geworden,
waarbij een keur van eigen
nummers de revue passeert,
aangevuld met enkele heftig
aangezette covers Mannish
Boy, Kung Fu Fighting en Wild
Thing). Je hoeft er de volume
knop niet eens ver voor open te
draaien om toch veel kabaal te
horen. Heel aardig voor de fans
is het boekwerkje dat bij de cd
geleverd wordt en dat een aar
dig overzicht biedt van 's bands
verleden en inspiratiebronnen.
De plaat wordt immers vooral
opgedragen aan filmsterren en
motor-merken. (Play it again
Sam)
GERARD VAN DEN BROEK
IN EEN tijd dat vrouwelijke
singer/songwriters - al dan niet
m'et band - flink opgang maken
in popmuziekland, komt het
debuut-album van de Amster
damse zangeres Julia P. Hers
heimer, Crazy scenes with..., als
geroepen. Als een kruising tus
sen Liz Phair en Suzanne Vega
presenteert de nieuwe telg van
het Nijmeegse Brinkman-label
(Bettie Serveert, Maximum
Bob, Thinking Fellers) een heel
gevarieerde verzameling songs.
Soms heel breekbaar en poë
tisch, dan weer ruig en tegen
draads.
De relatie met Bettie Serveert
is niet alleen die van label-ge-
noot. Gitarist Peter Visser leen
de zich uit voor wat ondersteu
nend snarenwerk en bassist
Herman Bunskoeke tekende
voor de produktie. De algehele
indruk die Crazy scenes with...
achterlaat, is er vooral een van
'lieflijk'. Maar Hersheimers
donkere en gebroken stemge
luid en haar afwisselende com
posities zorgen ervoor dat de
zaak niet afglijdt naar zoetsap
pig geneuzel, zoals dat bij Vega
wel vaak het geval was. (Brink
man)
GVDB
MC HAMMER verkocht miljoe
nen cd's en scoorde mega-hits
met nummers als U can't touch
this. Commerciële dansmuziek,
maar waardeloze hiphop. Hij
wil nu ook serieus genomen
worden door het echte hiphop-
publiek en heeft om die 'meta
morfose' duidelijk te maken
MC voor zijn naam wegge
haald: Hammer is nu de naam.
Maar al haalt Hammer zijn hele
naam weg en heet hij voortaan
Copkiller of MC Fuck, echt ruig
wordt-ie nooit.
Nu moet ik eerlijk zeggen dat
zijn nieuwe cd The Funky
Headhunter niet eens zo'n
slechte plaat is. Maar Hammer
heeft dan ook een uitstekend
producers-team om zich heen
geformeerd, met ondere ande
ren Teddy Riley en enkele men
sen uit de stal van Snoop Dog-
Dog. De cd zit daardoor
goed in elkaar maar mist helaas
alle originaliteit.
Een nummer als de titelsong
The Funky Headhunter is best
aardig, maar zeker niet opmer
kelijk en dat geldt eigenlijk
voor alle nummers op de cd. De
nieuwe Hammer-sound komt
nog het dichtst in de buurt van
Snoop Doggy Dog's hiphop.
Maar Snoop is beduidend crea
tiever.
Hammer kan zich beter weer
bezig gaan houden met zijn
flinterdunne U can't touch
this-dingetjes, want er zijn
kennelijk veel mensen die dat
leuk vinden en dat valt van zijn
nieuwe sound te betwijfelen.
(RCA/BMG)
PAUL VERLINDEN
Aangepast programma door handicap solist
Bergen Op Zoom. Hofzaal van
het Markiezenhof. Concert
door Angel Romero, guitaar.
Gehoord dinsdag 14 juni.
Door Sjef Huismans
Je moet zelf een goed guita
rist zijn om je in te kunnen
denken welke ongemakken
een nagelbreuk met zich mee
brengt bij het maken van een
soloconcert.
Angela Romero wist ondanks dit
euvel een goed gevulde hofzaal
tot groot enthousiasme te bren
gen. Het programma was duide
lijk aangepast in die zin dat
Romero het van aanvang af wat
voorzichtig aan deed, ruim
schoots de tijd nam tussen de
nummers en eigenlijk pas op het
eind acte gaf van zijn brilliante
vakmanschap. Het Festival mag
zich gelukkig prijzen met de
keus van dit solo-instrument.
Het was een weldadige promotie
voor het schone snarenspel als
tegenhanger van huidige guit-
aargeweld.
Met maar liefst drie bewerkin
gen van de solist zelf speelde
deze op safe. Suite Espagnole
van Sanz was de eerste. Spaanse
hofmuziek uit de zeventiende
eeuw. Een wisselend stemmen-
spel in dansvormen. Romero
bracht het alsof twee bekenden
oude herinnerigen ophaalden,
zoete en avontuurlijke. Recuer-
dos de La Hambra werd een
volkse melodie,gebonden en in
tremolo gespeeld boven losse ge
broken accoorden. Een verras
sing was vervolgens Variaties op
een Mozartthema van F. Sor, een
serenade vol versieringen en met
grappen van een Tiroler jodel en
een boerendans.
Met I. Albe'niz kwamen we in de
echte Spaanse sfeer met diens
Leyenda en Sevilla, voor guit-
aarliefhebbers bekende num
mers. En met Danza no 5 uit de
Danzas Espagnolas van Grana-
dos begon het feest der herken
ning pas echt. Ook Romero
kwam nu echt in zijn spel. Hij
liet vol technisch vernuft zijn
instrument zingen, dansend jui
chen of subtiel fluisteren in fla-
geolettonen. Stralend van poëti
sche voordracht werd Triptico
van C. Romero de kroon op dit
moeizaam begonnen maar schit
terend eindigend concert. Het
publiek vroeg en kreeg met Fan-
tacia van Alonzo de Mudarra
een speelse en technisch knappe
toegift.
Russische topmusici in Oosterhout
foto rob huibers
is tevreden over het uiteindelijke
resultaat. „Vijf maanden heb ik
eraan gewerkt. Het blijft een
enorm moeilijk onderwerp om te
behandelen. Het uitgangspunt
was bewust de clowns en niet
zozeer de ziekte zelf. Hopelijk is
het voor betrokken kijkers dan
iets minder emotioneel en iets
meer ondersteunend."
'Cliniclowns', Nederland 3, 21.10
uur
Oosterhout - Nederlands Her
vormde Kerk. Concert door
Vjatseslav Semionov, bajan en
Natalia Chakova, domra. Ge
hoord op 14 juni 1994.
Door Frans Baljeu
Een van de problemen waar
mee de organisatoren van het
Muziekfestival West-Brabant
de melomanen in de regio
opzadelt, is het moeten kie
zen tussen diverse mogelijk
heden op één avond. Ga je nu
naar het VU-orkest Amster
dam met de bepaald niet elke
dag live te beluisteren zesde
Mahler, of waag je het op een
concert voor bajan (Russische
accordeon) en domra (een
soort mandolinebalalaika).
De keuze voor het onbekende
werd rijkelijk beloond. Het echt
paar Semionov-Chakova is een
duo Russische topmusici die van
hun optreden een enerverend
muzikaal avontuur maken.
Het publiek raakte daardoor
steeds enthouisiaster en bracht
in het tweede gedeelte van het
concert staande ovaties na elk
programmaonderdeel. Scherp
gestoken contrasten, wilde hefti
ge accenten en een Kalinka
waarbij het Iwan Rebroff-surro-
gaat verbleekt tot een zielig mu
ziekje gaven daar ook alle aan
leiding toe. Het super op elkaar
ingespeeld zijn was fascinerend.
Temperament, bezieling, emoties
recht uit het hart, het zijn een
paar van de meest opvallende
karakteristieken van het door
intens muzikaal vakmanschap
gedragen optreden van de Se
mionovs. Deze elementen komen
het snelst aan de oppervlakte in
Russische volksmuziek of daarop
geïnsprireerde composities. Se
mionovs eigen Don-Rhapsodie
voor bajan-solo, waarmee het
concert opende, maakte dat ge
lijk duidelijk. Een zeer gediffe
rentieerd klankkleurpalet en ëen
haast onthutsende technische
acrobatiek zijn ingrediënten die
er in gaan als koek.
Het solooptreden van Semionov,
dat het grootste del van het
concert uitmaakte, kenmerkte
zich door een enorme concentra
tie, iets waarin hij zijn publiek
ook moeiteloos meeneemt.
Het werk van de componiste
Gubaidulina was in het sologe
deelte de opvallendste composi
tie. Het stuk is typerend voor de
muzieken dié in Rusland na de
omwenteling boven water ko-
FILMS
GOES
-Grand Theater
14 u. Free Willy.
19.30 u. Schindler's list.
HULST
- De Koning van Engeland
20 u. True romance.
20 u. Naked gun 33 1/3.
20 u. Ace ventura: pet detective.
MIDDELBURG
- Cinema
20 u. The house of the spirits.
VLISSINGEN
- Alhambra 1
14 en 20 u. Naked gun 33 1/3.
- Alhambra 2
14 u. Bambi.
20 u. Philadelphia.
- Alhambra 3
14 en 20 u. Ace ventura: pet detec
tive.
- Alhambra 4
14 u. Look who's talking now.
19.30 u. Schindler's list.
ANTWERPEN
- Metropolis
Zaal 1 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Monolith.
Zaal 2 - 14.30, 17 en 20 u. Mrs.
Doubtfire.
22.30 u. Fearless.
Zaal 3 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Shadowlands.
Zaal 4 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Hudsucker proxy.
Zaal 5 - 14.30 en 20 u. Schind
ler's list.
Zaal 6 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Naked gun 3.
Zaal 7 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Intersection.
Zaal 8 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Blink.
Zaal 9 - 14.30 en 17 u. Free Willy.
21 u. Schindler's list.
Zaal 10 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
The paper.
Zaal 11 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
On deadly ground.
Zaal 12 - 14.30, 17 u. Sister act 2.
20 en 22.30 u. True romance.
Zaal 13 - 14.30 en 20 u: Short
cuts.
Zaal 14 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
In the name of the father.
Zaal 15 - 14.30, 17 u. Cool run
nings.
20 en 22.30 u. Remains of the day.
Zaal 16 - 14.30, 17 u. Grumpy old
men.
20 u. La reine Margot.
Zaal 17 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Dream lover.
Zaal 18 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
The pelican brief.
Zaal 19 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Philadelphia.
Zaal 20 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Mr. Wonderful.
Zaal 21 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Carlito's way.
Zaal 22 - 14.30, 17, 20 u. Grosse
fatigue.
22.30 u. Born Yesterday.
GENT
- Decascoop
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Mr. Won
derful.
14.30, 17 en 22.30 u. The paper.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Dream-
lover,
14.30, 17, 20 en 22.30 u.The
hudsucker proxy.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Naked
gun 33 1/3.
14.30, 17, 20 u. Shadowlands.
14.30, 17, 20 u. Blink.
20 u. Intersection.
20 en 22.30 u. The Pelican brief.
20 u. Philadelphia.
22.30 u. In the name of the father.
14.30 en 20 u. Schindler's list.
14.30 en 17 u. Free Willy.
KNOKKE
- Beverly sereens
15 en 20 u. Remains of the day.
15 en 20 u. Naked gun 33 1/3.
15 en 20 u. True romance.
15 en 20 u. Born Yesterday.
f