Jacht op gelauwerde fotograaf
UIT GIDS
'Veronica goes Asia'
zonder Indonesië
Serviërs zetten prijs op hoofd van naar Nederland gevluchte Bojan Stojanovic
Dagelijks ochtendgym
vanaf komend najaar
I
Birgitt van Bracht
IN BEELD
Mireille van 't Hoff
Serie reportages uit negen landen
DESTEMgidS
DINSDAG 30 MAART 1993
DEEL D
Het gebeurde drie meter
voor zijn ogen en duurde
hooguit vijftien secon
den. Maar dat ene mo
ment zou een drastische
wending aan zijn leven
geven. De Servische
persfotograaf Bojan Sto
janovic vereeuwigde in
Bosnië de executie van
een moslim door een Ser
vische militair en won er
een prijs mee van de
stichting World Press
Photo. Sinds vorige
maand verblijft hij er
gens in Amsterdam. Ge
vlucht voor zijn landge
noten, die hem beschou
wen als een verrader.
Maar ook hier voelt de
23-jarige fotograaf zich
allerminst veilig. Een
Servische krijgsheer
heeft een prijs op z'n
hoofd gezet.
Door Rob Cobben
Bojan Stojanovic wrijft de slaap
uit z'n ogen. Krabt eens onder
zijn donkerblauwe wollen muts
en verontschuldigd zich ervoor
dat hij te laat is. Vertelt dat hij
de halve nacht wakker heeft ge
legen en daardoor uiteindelijk
door de wekker heeft heengesla-
pen.
Alsof hij de verloren tijd wil
goedmaken, steekt hij in rap
tempo van wal. „Weet je wat het
ergste is", zegt hij ongevraagd.
„Dat ik hier werkloos moet
wachten op wat komen gaat."
Om zichzelf meteen te corrige
ren. „Nee, nee, het ergste is dat
ik niet weet hoe het mijn ouders
vergaat. Ik ben bang dat iemand
hen iets aandoet, omdat ze mij
niet te pakken kunnen krijgen.
Die onzekerheid, daar word je
gek van."
Stojanovic verblijft sinds eind
februari in Nederland. Na een
geslaagde vlucht uit Servië, be
landde hij via het Bulgaarse So
fia in Amsterdam. Daar slijt hij
z'n dagen tandenknarsend op
een zolderkamertje. De Joego
slaaf heeft politiek asiel aange
vraagd in Nederland, omdat hij
naar eigen zeggen onmogelijk
terug kan keren naar zijn ge
boorteland.
Rushdie
„Teruggaan staat gelijk aan zelf
moord," zegt hij op sombere
toon. „De leider van een Servi
sche militie heeft een prijs op
mijn hoofd gezet, 20.000 dollar.
Omdat ik een landverrader zou
zijn. Mijn opsporingsbericht is
op de Servische televisie ver
toond en in de kranten versche
nen." Een Nederlandse tv-ver-
slaggever vergeleek Stojanovic
daarom vorige week met Salman
Rushdie, de Britse schrijver die
door de Iraanse regering ter
dood is veroordeeld vanwege z'n
omstreden boek de Duivelsver
zen.
Executie in Bosnië. Met deze
Photo 1992.
Die vergelijking gaat Stojanovic
iets te ver. „Maar", zegt hij, „er
is wel een overeenkomst. Ik denk
dat ik ook gevaar loop. Zelfs
hier in Amsterdam. Ik moet
voortdurend op mijn hoede
zijn."
Leerling
Bojan Stojanovic begint op
16-jarige leeftijd als leerling-fo
tograaf bij de Joegoslavische
avondkrant Novosti. Al snel
weet hij een vast contract in de
wacht te slepen. Hij specialiseert
zich in onder meer mode- en
sportfotografie. In 1991 wordt
persbureau Reuter zijn nieuwe
werkgever en gaat Stojanovic
zich concentreren op het vastleg
gen van de desintegratie van
Joegoslavië. Duizenden foto's
maakt hij, de een nog gruwelij
ker dan de ander.
Op 6 mei 1992 rijdt hij met een
vriend van Belgrado naar Sara
jevo. In het Noordbosnische
plaatsje Brcko hoort het tweetal
schoten. Stojanovic parkeert de
auto, grijpt z'n Nikon en loopt
een met lijken bezaaid straatje
in. Vlak voor hem lopen twee
Servische militairen met twee
ongewapende moslims. Een mo
ment later heft een van de solda
ten z'n arm en schiet de voor
hem lopende Bosniër in koelen
bloede door het hoofd.
Stojanovic twijfelt geen moment
en houdt z'n vinger continu op
de ontspanknop. Tijd om zijn
35-mm lens scherp te stellen
heeft hij niet. Voordat de soldaat
in de gaten heeft dat hij gefoto
grafeerd wordt, maakt Stojano
vic zich uit de voeten. Hij rijdt
terug naar Belgrado en levert
het filmpje af bij Reuter. Nog
dezelfde dag gaan de foto's van
de executie de hele wereld over.
De fotoserie vormt voor Wester
se landen en mensenrechtenor
ganisaties het eerste visuele be
foto sleepte Stojanovic de eerste prijs in de wacht in de categorie Spot News van de World Press
FOTO'S BOJAN STOJANOVIC
wijs van de etnische zuiveringen
die in Bosnië worden uitgevoerd
door Serviërs.
De jury van de World Press
Photo roept de door Stojanovic
vereeuwigde executie uit tot
winnende foto in de categorie
'Spot News', omdat hij perfect
de totale waanzin van de oorlog
in het voormalige Joegoslavië
vastlegt. Maar de Servische au
toriteiten en militairen denken
daar anders over.
Bij de ouderlijke woning van
Bojan wordt in korte tijd drie
maal een bom tot ontploffing
gebracht. En er volgen telefoni
sche en schriftelijke bedreigin
gen. „Gemiddeld honderd in de
week," zegt Stojanovic. „We
snijden je keel door als bij een
varken, kreeg ik meermaals te
horen."
In september wordt Stojanovic
gearresteerd en drie dagen lang
ondervraagd. „Ik was in Wenen
en in Zagreb geweest en de Ser
vische autoriteiten beschuldig
den mij van spionage voor de
Navo en voor Kroatië. Maar na
een paar dagen lieten ze me weer
vrij."
Maar de dreigementen gaan
door. Onbekenden nemen het
huis van de familie Stojanovic
met een Kalasjnikov onder vuur.
„We telden daarna 26 kogelin
slagen. Het is een wonder dat er
niemand gewond is geraakt,"
zegt hij.
Moord
In november wordt de jonge fo
tograaf, die in de tussentijd pro
beert gewoon z'n werk te blijven
doen, opnieuw opgepakt. „Eerst
werd ik beschuldigd van de
moord op een vrouw, die ik niet
eens kende. Eenmaal in de ge
vangenis ging het weer over
spionage en landverraad. Vol
gens de Serviërs zou ik van Wes
terse veiligheidsdiensten geld
hebben gekregen om de executie
van moslims in scène te zetten."
Stojanovic wordt met stokken
geslagen, psychisch onder druk
gezet en ontsnapt in de gevange
nis aan een nieuwe aanslag op
zijn leven. Na twee maanden
weet een door Reuter ingehuurde
advocaat hem op borgtocht vrij
te krijgen. De fotograaf aarzelt
geen moment en slaat, met be
hulp van het Britse persbureau
op de vlucht. Hij kruipt op het
dak van de trein naar Sofia en
weet zo te ontkomen.
Non§ens
De aantijgingen van Serviërs dat
hij een landverrader zou zijn
bestempelt Stojanovic, die zelf
zowel Servisch als moslimbloed
heeft, als pure nonsens. „Ik heb
nooit aan politiek gedaan. Heb
alleen mijn werk als persfoto
graaf zo goed mogelijk trachten
te doen. Ik heb regelmatig aan
het front gezeten. Ben met alle
partijen op pad geweest, met
Kroaten, Serviërs en moslims."
In Oisterwijk ontvangt Stojano
vic, net als andere vluchtelingen
uit het voormalige Joegoslavië,
een ontheemdendocument. Hij
weigert echter om in het Oister-
wijkse opvangkamp Staalberg te
gaan zitten, uit angst dat hij ook
daar beschouwd wordt als een
verrader. Hij heeft politiek asiel
aangevraagd, maar die aanvraag
wordt voorlopig niet in behande
ling genomen vanwege de ondui
delijke situatie in Joegoslavië.
Wat hij nu gaat doen? „Ik heb
geen idee. Ik wil mijn werk als
fotograaf weer oppakken. Maar
zolang ik geen asiel heb, mag ik
niet werken".
Een zelfportret van Bojan Stojanovic, gemaakt tijdens een
reportagereis in Kroatië, vorig jaar.
De eerste ontmoeting met het
werk van Birgitt van Bracht in
galerie VormVast in Breda
geldt een tableau met 20 kleine
tekeningen. Zwarte, expressie
ve en volkomen abstracte lij
nen, variërend in dikte en gril
ligheid. Af en toe zie je herha
ling van bepaalde vormen,
soms letterlijk, soms in spiegel
beeld. Het blijken verrassen
derwijs tekeningen te zijn die
met de computer zijn gemaakt.
Dat verklaart meteen een zeker
patroon dat schuil gaat onder
de ogenschijnlijke grilligheid.
De computer en vooral de be
sturing met behulp van de
muis, is een uitstekend instru
ment, gedacht vanuit de bedoe
ling waarmee Birgitt van
Bracht deze tekeningen heeft
gemaakt. Het gaat haar nu niet
om het specifieke karakter van
inkt, krijt of potlood, het gaat
dit keer al helemaal niet om
een figuratieve vorm. De teke
ningen zijn verenkeld tot zuiver
handschrift, dat op geen enkele
manier verwijst naar een ande
re vorm of betekenis buiten de
tekening zelf. Het handschrift
is teruggebracht tot wat het
letterlijk is: een beweging van
de hand die tot een vorm leidt.
Dat is wat in essentie het teken
is, los gemaakt dus van alles
wat voor ons zou leiden naar
herkenbare, zichtbare dingen
en dus naar andere betekenis
sen. In die zin zijn har tekens
abstract.
De 20 tekeningen werken ais
een sleutel tot de rest van de
tentoonstelling. Op de meeste
van haar schilderijen kom je
dat handschrift tegen dat als
een structuur over de geschil
derde ruimte ligt. Op basis van
een doek is gloedvol en heftig
geschilderd, in tal van kleine
penseelbewegingen. In kleuren
die emoties dragen, die beroe
ring en drama oproepen. En
daaroverheen gaat dit zoekende
hand die tegelijk driftig zwarte
lijnen neerzet als een netwerk
dat de emoties van het schilde
rij bijeenhoudt. Dat lijnenspel
heeft vanuit zijn bedoeling een
zekere rationaliteit odmat tot
een vorm wil geraken, welis
waar volkomen abstract, maar
toch. Die vorm van lijnen is,
ondanks het wat rationele ka
rakter, een uitbreiding en een
versterking van de emotie die
het schilderwerk van Birgitt
van Bracht oproept. En wat
mooi is, er ontstaat tussen het
geschilderde vlak en de uitge
sproken lijnen een grote ruim
te, waarin emotie en ratio sa
men bestaan.
De aanleiding tot het schilde-
Volkomen abstracte lijnen, gemaakt met de computer
ren is bij Birgitt van Bracht
heel concreet. Dat kan de
schrik zijn om een weggelopen
poes, het kan de woede zijn om
een verafschuwde positie waar
in zij als vrouw gemanoeu
vreerd wordt. Woede die haar
uiting vindt in de lapidaire uit
roep 'Dit is kut', krachtig en
buitengewoon kort. Vervolgens
wordt dat gevoel door de hand
omgezet in kleur, vorm, compo
sitie. Dat heel concrete gevoel
wordt dus geabstraheerd tot
een schilderij dat meer is dan
alleen maar een woede-uitbars
ting.
Een schilderij of een werk op
papier van Birgitt van Bracht is
het schilderend zoeken naar
een evenwicht tussen hoofd en
hart, dat wil in haar geval
zeggen tussen de geschilderde
ruimte en de bijna getekende
lijnen. En in de ruimte er tus-
door Frits de Coninck
senin zit de overgang van con
creet naar abstract.
Er hangen ook schilderijen die
zo voor het oog een heel land
schappelijke ruimte realiseren.
Dat zijn de doeken die in de
titel verwijzen naar Per Kirke-
by, de Noor met wie zij zich
verwant voelt. Dynamisch ge
schilderd in kleuren die over
het doek stromen. Het beeld is
zo gevuld met beweging dat het
iets lichamelijks krijgt. En
soms is die landschappelijkheid
een misverstand.
Er hangen twee grote doeken in
genuanceerd blauw, waarin
links en rechts witte halfronde
wolken het blauw doorbreken.
In het centrum toont zich een
klein, lichtblauw geschilderd
ovaal. Als je denkt dat de he
melen open rijten en de wolken
jagen in de ruimte, dan ben je
door het schilderij op het ver
keerde been gezet. Bij Birgitt
van Bracht is de hemel een
vagina die tot een schilderij
uitvergroot is. Ook dat is land
schap.
Birgitt van Bracht in VormVast,
Liesboslaan 291, Breda, tot 11
mei.
De objecten van Mireille van 't
Hoff (1960) passen in de stij
lopvatting van een nieuwe ge
neratie kunstenaars, die zich
nadrukkelijk geen beeldhouwer
noemen. Ze maken met eigen
tijdse materialen perfect, bijna
industrieel afgewerkte objec
ten, technisch, rationeel. En
achter het gladde oppervlak
gaat emotionaliteit schuil die
verbonden is met het materiaal.
Materialen als aluminium, po
lyester en zelfs ijzer kunnen in
een bepaalde context een emo
tionele lading krijgen die we er
in aanvang niet aan zouden
toekennen.
Juist door het industriële ge
bruik in alledaagse vormen zijn
wij niet gewend aan dat soort
materiaal een persoonlijke
identiteit toe te kennen. Dat
was altijd voorbehouden aan
hout en steen. Of een staal,
maar dan moest het wat we
noemen een huid hebben, van
roest bij voorbeeld.
Mireille van 't Hoff gebruik
vilt, aluminium, MDF (kunst
hout), polyester, spiegelglas,
rubber. Ze maakt daarvan klei
ne objecten die aan de muur
hangen en de ruimte inkijken
alsof het ogen zijn. Ze lijken
inderdaad figuratief, maar dat
is een waarneming die bij na
der inzien twijfelachtig wordt.
Want de objecten die rond zijn,
spiegelen, een foto tonen en
soms echt een oog lijken en dus
alles met kijken te maken heb
ben, zijn niet gemaakt om op
iets te lijken, maar om iets te
zijn. Figuratie is in dit geval
een valse verwijzing naar een
ons bekende vorm: het oog.
Maar zo zij een oog bedoelt, is
dat het idee oog, het denkbeel
dige oog waarmee wij naar bin
nen toe kijken en aan het den
ken gezet worden.
Ter verduidelijking. Aan de
wand hangen drie trommelvor-
men. Twee ervan zijn van zwart
rubber dat een grof gerasterde
foto omklemt. De middelste
vorm is van aluminium en heeft
een kleine opening waarin een
spiegel gemonteerd is. De foto's
kun je pas waarnemen bij vol-
doelde afstand, terwijl het spie
gelen werkt als je er dichtbij
staat. Een wisselwerking tussen
het fotobeeld en het beeld van
jezelf. De drie trommels wor
den verbonden door ijzeren
spankabels, die natuurlijk niks
te spannen hebben en dus een
mooi materieel doel in zichzelf
worden. Het koele aanzien
blijkt te dwingen tot een intie
me nadering.
Objecten van Mireille van 't
Hoff bij de NBKS, Reigerstraat 16
Breda, tot 26 april.
Van onze verslaggever
Hilversum - Hoe het er precies uit gaat zien en hoe het
gaat klinken, is nog niet bekend maar zeker is dat
Nederland 2 in het najaar begint met een soort ochtend
gymnastiek.
Het nieuwe gym-programma wordt de moderne variant op het
aloude programma 'Ochtendgymnastiek' van Ab Goubitz en
Jacques Schutte aan de piano. De publieke omroep biedt vanaf
1 september dagelijks een aerobicsprogramma van een kwartier,
dat om tien uur 's ochtends begint.
Aan de wieg van de televisie-gym staan Veronica, Tros, EO en
Teleac. Het programma zal speciaal voor de Nederlandse
televisie worden gemaakt en vormt een onderdeel van de dit
najaar te starten dagtelevisie. Veronica bereidt het programma
momenteel voor.
Profiel
De bespelers van Nederland 2 komen daarmee tegemoet aan
een dringend verzoek van de Programmaraad van de NOS. Dit
adviesorgaan wenst de terugkeer van de vroegere ochtendgym
nastiek via radio of televisie. Het oude programma 'NOS-Spor-
tief' verdween vorig jaar na de invoering van de zenderkleuring
voor opiniezender Radio '5. Het paste niet in het nieuwe profiel.
Het verdwijnen, waartegen nogal wat protest rees, leverde een
besparing op van twee ton.
Voor de tussenliggende periode wordt NOS-radio gevraagd met
een creatieve oplossing te komen. Daar voelt de directie van
NOS-radio wel voor. Gedacht wordt aan het inpassen van een
bewegingsprogramma in '1008 AM' op Radio 5. De directie
wijst erop dat herhaling van het oude 'NOS-Sportief' ook geld
kost.
Van onze verslaggever
Hiversum - Drie maanden voor het begin van 'Veronica goes
Asia' hangt er al een stevige schaduw boven dit grootscheepse
televisieproject. Het vervolg op de vorig jaar uitgezonden
programmaserie 'Veronica goes America' gaat zich ontrollen
in negen Aziatische landen, maar het meest voor de hand
liggende Indonesië is niet in dat rijtje opgenomen.
Jan van Doorn, hoofd amuse
ment en programmaleider televi
sie bij Veronica, moest het tij
dens de presentatie van het pro
ject in Amsterdam beschroomd
toegeven: „Wij zijn er voorals
nog niet in geslaagd toestem
ming te krijgen van de Indonesi-
che autoriteiten. Het standpunt
van de Nederlandse regering in
zake de affaire Oost-Timor,
blijkt diepere wonden te hebben
geslagen dan we dachten."
Van Doorn geeft toe dat ook
recente problemen met een Vero-
nica-tv-ploeg in Indonesië een
rol hebben gespeeld. „Dat team
had alleen toestemming foto's te
maken, maar heeft toch gedraaid
met compacte video-apparatuur.
En dat is de autoriteiten behoor
lijk in het verkeerde keelgat ge
schoten."
De pogingen om Indonesië toch
in het project op te nemen, zijn
niet definitief gestaakt. „Wij
blijven er alles aan doen om er
toch te kunnen werken, want het
is inderdaad doodzonde dat uit
gerekend een land waarmee Ne
derland zoveel historische bin
dingen heeft, zou ontbreken in
dit project."
Minder improviseren
'Veronica goes Asia', dat zater
dag 3 juli begint en op 2 oktober
wordt afgesloten, krijgt dezelfde
invalshoek als het vorig jaar in
de Verenigde Staten gemaakte
project. Geen diepgravende do-
FILMS
GOES
- Grand Theater
20 u. Under siege.
HULST
- De Koning van Engeland
20 u. De kleine blonde dood.
20 u. Sneakers.
20 u. Da ens.
20 u. Under siege.
20 u. The last of the Mohicans.
VLISSINGEN
- Alhambra 1
20 u. The distinguished gentleman.
- Alhambra 2
20 u. De kleine blonde dood.
- Alhambra 3
20 u. Sneakers.
- Alhambra 4
20 u. Under siege.
ANTWERPEN
-Rex - 12, 15, 18 en 21 u. Scent of
a woman.
-Rex-Club - 12, 14, 16.30, 19 en
21.30 u. Sneakers.
-Odeon 1 - 14, 16.30, 19 en 21.30
u. The last of the Mohicans.
-Odeon 2 - 14, 17.15 en 20.30 u.
Howards end.
- Odeon 3 - 14 en 16.30 u. Tom
Jerry.
19 en 21.30 u. Salt on our skin.
-Odeon 4 - 14, 16.30, 19 en 21.30
u. Consenting adults.
-Rubens - 14, 16, 18, 20 en 22 u.
Under siege.
-Quellin I - 14, 17.15 en 20.30 u.
Daens.
-Quellin II - 14, 16.30, 19 en 21.30
u. The bodyguard.
-Quellin III - 14, 16.30, 19 en 21.30
u. Champions.
-Metro I - 14, 16.20, 18.40 en 21 u.
Innocent blood.
-Metro II - 14, 16, 18, 20 en 22 u.
Fortress.
Sinjoor - 14, 16.30, 19 en 21.30
cumentaires dus, maar de landen
gezien door Nederlandse ogen en
met de nadruk op 'human inte
rest'.
Het verschil met het Amerikaan
se project schuilt in de voorbe
reiding. In de Verenigde Staten
kon voornamelijk op basis van
improvisatie worden gewerkt,
maar dat is in de veel bureaucra-
tischer opererende Aziatische
landen niet mogelijk.
Drie teams
Er is al een begin gemaakt met
de opnamen door drie teams die
ieder twee periodes van vier we
ken achtereen zullen draaien, in
Thailand, Maleisië, Vietnam,
Singapore, de Filipijnen, Tai
wan, Zuid-Korea, Hongkong en
Macao.
De programma's worden gepre
senteerd door Adam Curry, Gert
Berg, Jeroen van Inkel, Bart de
Graaff, Julia Samuël, Robert ten
Brink, Frans van Deursen en
Anita Witzier.
Het project omvat 27 afleverin
gen van elk 25 minuten, die
tweemaal per week worden uit
gezonden rond de klok van 21.30
uur. De laatste twee afleveringen
zijn opgebouwd uit de hoogte
punten van het project. Veronica
hoopt met deze monsterreeks op
nieuw een breed publiek aan
zich te binden. Jan van Doorn:
„Ik hoop dat het een goed alter
natief wordt voor een warme
zomeravond in de tuin."
u. Body of evidence.
-Ambassades Club 1 - 14, 16, 18 u.
Belle en het beest.
20 u. Lorenzo's oil.
-Ambassades Club 2 - 14, 16.30,
19 en 21.30 u. Honey I blew up the
kid.
-Ambassades Club 3 - 14, 16.30,
19 en 21.30 u. The favour, the
watch and the very big fish.
-Ambassades Club 4 - 14, 16.30,
19 en 21.30 u. Sister act.
BRUGGE
- Complex Zwart Huis
20 u. The last of the Mohicans.
20 u. Vals licht.
20 u. Sneakers.
- Memling
20 u. Black angel.
- Van Eyk
20 u. Under Siege.
GENT
- Decascoop
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Innocent
Blood.
14.30,17, 20 en 22.30 u. Chaplin.
14.30 en 17 u. Champions.
14.30,17, 20 en 22.30 u. Fortress.
14.30, 20 en 22.30 u. Scent of a
woman.
22,30 u. Unforgiven.
20 u. Mo' money.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Where the
river runs through.
17, 20 en 22.30 u. Body of eviden
ce.
14.30, 17 u. Honey I blew up the
kid.
20 en 22.30 u. Accidental hero.
14.30 u. Tom Jerry.
14.30, 17, 22.30 u. Under siege.
22.30 u. Consenting adults.
20 u. Stalingrad.
20 u. The last of the Mohicans.
20 u. Dracula.
22.30 u. A few good men.
14.30, 17 en 20 u. Daens.