Moederziel
alleen na
verkrachting
u
UIT GIDS
Zweedse Prix Italia-inzending klaagt autoriteiten aan
Adam Curry terug bij
Veronica radio en tv
4Buiten Beeld' over de
grensverleggende film
Rauwe woede om
uitzichtloos leven
PAN in Amsterdam heeft
schatten uit alle tijden
deelD
Filmweekend Oudenbosch
Marcel
Broodthaers
James Ensor
IN BEELD
SUSKE Wli
hambone
DE STEM
DINSDAG 20 OKTOBER 1992
-o
Door Anja van den Akker
De Zweedse documentaire
'Rape and Rights' uit 1991,
vanavond te zien bij de
RVU op Nederland 3, was
dit jaar een van de 33
televisie-documentaires op
het Prix Italia-festival in
het Italiaanse Parma. Een
prijs won deze film van
Brigitte Bergmark niet,
wel werd het waar gebeur
de relaas van de Zweedse
Maria aangemerkt als een
opvallend verhaal. De pro-
duktie ging in Zweden
liefst vijf(!) maal het
scherm op en had zelfs
wettelijke consequenties.
'Rape and Rights' draait om het
Zweedse meisje Maria, dat in
Sicilië werd verkracht door drie
vrienden van haar verloofde
Gaetano, die zij had leren ken
nen tijdens een vakantie.
Nadat Gaetano's moeder hun
vriendschap heeft geaccepteerd,
lijkt niets Maria's geluk nog in
de weg te staan. Tot de dag dat
Gaetano het meisje meeneemt
naar een verlaten buitenhuis en
haar vervolgens alleen laat met
de drie neven Avarello. Die hou
den Maria de gehele nacht vast
en verkrachten haar om de
beurt.
Twee jaar kost het Maria om het
viertal voor de rechter te slepen.
De Siciliaanse autoriteiten voe
len daar aanvankelijk weinig
voor. Als het Maria uiteindelijk
lukt Gaetano en zijn neven in de
rechtszaal te krijgen, pakt dat
niet uit zoals zij had verwacht.
Ze komen op borgtocht vrij.
Emancipatie
Hoewel verkrachting - ook in
landen met een vrijere seksuele
moraal - algemeen wordt be
schouwd als een ernstig vergrijp,
denkt de Siciliaanse rechter daar
duidelijk genuanceerder over, zo
blijkt uit 'Rape and Rights'. Die
overwegingen komen voort uit
de door mannen gedomineerde
Zuiditaliaanse samenleving, die
met lede ogen de vrouweneman
cipatie aanziet.
Het sterke aan Brigitte Berg-
marks documentaire is dat die
niet ophoudt bij de lijdensweg
van Maria, welke overigens
breed wordt uitgemeten. De ci-
neaste tracht ook de beweegre
denen van de daders tegen het
licht te houden van de omgeving
waarin zij zijn opgevoed.
Aanklacht
Tegelijkertijd is de film een aan
klacht tegen het Italiaanse
rechtssysteem, dat dit verkrach
tingsslachtoffer aan zijn lot
overlaat. Maar ook de Zweedse
autoriteiten krijgen een veeg uit
de pan. Alle instanties, inclusief
Drie docenten van de Stichting
MEI (Anke Coumans, Wim
Franssen en Hans van Driel) zul
len aan de hand van voorbeelden
praten over de film als grensver
leggend en -overschrijdend me
dium. De overschrijding kan, zo
als in het geval van 'The Last
Temptation of Christ', te maken
hebben met de inhoud. Maar
grenzen worden niet zelden ver
legd door de vorm waarin een
film gegoten is, zeker in het
geval van artistiek belangrijke
cinema.
Anke Coumans zal het op 6
november hebben over 'Normen
en waarden. Waar ligt de grens?'
Aansluitend wordt 'The Last
Temptation of Christ' van Mar
tin Scorsese vertoond, die enkele
jaren terug als controversieel
werd beschouwd. Ook worden
korte films van de Nederlandse
avant-garde-cineast Frans
Zwartjes gedraaid.
Wim Franssen houdt op 7 no
vember een lezing over 'Grens
overschrijdende filmtaal' waar
na korte animatiefilms van de
Belg Servais en 'Poison' van de
Amerikaan Haynes worden ge
projecteerd. Later op de middag
spreekt Wim Franssen over 'Do
cumentaire en psychiatrie', met
aansluitend de vertoning van on
dermeer 'Titicut Follies' van
Frederick Wiseman, 'Europa'
van Lars von Trier en 'Henry,
portrait of a serial killer' van
MacNaughton.
Op zondag 8 november staan
'Kitchen Sink' van MacLean en
'Speaking Parts' van Atom
Egoyan op het programma
waarna een terugblik over het
weekeinde wordt gegeven door
Hans van Driel. Het wordt afge
sloten met de vertoning van de
vermaarde documentaire 'Hearts
of Darkness' over de totstandko
ming van de speelfilm 'Apoca
lypse Now' van Francis Ford
Coppola.
'Buiten Beeld' wordt gehouden
in cultureel centrum Fideï et
Arti in Oudenbosch. De deelne
mers kunnen overnachten in ho
tels in Oudenbosch en Oud-Gas
tel. Voor het bijwonen van het
filmweekend is geen speciale
voorkennis nodig. Iedere geinte-
resseerde in film(taal) is welkom.
De deelnamekosten voor het ge
hele weekeinde, inclusief twee
overnachtingen etc., bedraagt f
150.-. Voor verdere informatie
kan men terecht bij de Vereni
ging van Brabantse Filmtheaters
in Breda, tel. 076-147989.
Amsterdam (anp) - De discjockey Adam Curry gaat voor Veronica
weer radio- en televisieprogramma's maken. De omroep heeft
afgelopen weekeinde een driejarig contract met hem afgesloten. De
overeenkomst voorziet in de produktie van een wekelijks radiopro
gramma en twaalf televisieprogramma's per jaar. Hoe de nieuwe
programma's eruit gaan zien is nog niet bekend.
Curry werkte voor zijn vertrek naar de Verenigde Staten ook enige
jaren voor Veronica. Hij presenteerde toen het programma 'Count
down' en werkte voor Radio 3. Over het bedrag dat voor Curry op
tafel is gelegd wenst Veronica geen mededelingen te doen.
Vorige week nog maakte Lex Harding bekend dat Curry en vier
Veronica-discjockeys voor zijn nieuwe commerciële station Radio
538 zouden gaan werken. Het lijkt er nu op dat Adam Curry in ieder
geval niet in dat rijtje hoort.
de Zweedse ambassade, hebben
Maria in de kou laten staan.
De uitzending van 'Rape and
Rights' had in Zweden tot gevolg
dat het ministerie van justitie de
wet met betrekking tot rechts
bijstand voor vrouwen aanpaste.
Bergmark hoopt dat vrouwen
die in soortgelijke omstandighe
den als Maria komen te verke
ren, daar daadwerkelijk profijt
van gaan hebben.
'Rape and Rights' in de serie
'Buitenland', Nederland 3, 23.15
Van onze filmredactie
Oudenbosch - De Vereniging van Brabantse Filmtheaters en
de Stichting Media, Educatie en Informatie houden weer een
filmweekend in in Oudenbosch. Dit filmweekend, 'Buiten
Beeld', wordt gehouden op 6, 7 en 8 november en gaat over
'Grensverleggende film'.
De schitterende galerie Ronny
van de Velde, een galerie met
de allure van een museum,
biedt onderdak aan twee Bel
gische kunstenaars van inter
nationale reputatie. James En-
sor (1860-1949) en Marcel
Broodthaers (1924-1976), twee
eenlingen, even eigenzinnig als
soms briljant, wier werk even
wel niks met elkaar te maken
had. Toen Broodthaers nog ge
boren moest worden, had Ensor
zijn beste werk al lang gereali
seerd. Wat Van de Velde drijft
om die twee samen onder een
dak te tonen, kan alleen maar
de zuiver artistieke kwaliteit
zijn, hoe uiteenlopend ook.
Kwaliteit laat zich altijd met
kwaliteit combineren, de
kunstgeschiedenis is bijzaak.
Het exposeren van de kunst
van Broodthaers lijkt niettemin
hachelijk. Begin dit jaar is er
een groot overzicht geweest in
Parijs, in het Jeu de Paume, in
het Van Abbe is er op dit
moment werk van hem te zien,
evenals in het MUHKA in Ant
werpen, de achterbuurman van
Galerie Van de Velde. Toch,
Broodthaers is een kunstenaar
wiens werk het verdraagt om
geregeld en op verschillende
plaatsen in verschillende ver
banden getoond te worden.
Misschien is het beter om niet
van het werk te spreken maar
van het kunstenaarschap, het
scheppende genie dat zich
toont in het kunstwerk.
De objecten van Marcel Brood
thaers, ikonen uit het dagelijk
se leven als mosselen, bakste
nen, koffers, steenkolen, heb
ben natuurlijk een duidelijk
aanwezige, stoffelijke vorm en
betekenis. Broodthaers toont
een liefde voor het ding, van
waar uit hij kijkt en verzamelt
en zich verwondert. Hij organi
seert in de museale opstelling
een nieuw verband dat de din
gen ontdoet van hun vanzelf
sprekendheid en daardoor
nieuwe betekenissen bloot legt.
Broodthaers is niet anders dan
een dichter die met het meest
gewone, het dagelijkse woord,
het ongewone zoekt. En die met
weglating van alles wat er niet
toe doet, vragen oproept en aan
het denken zet. Daartoe ge
bruikt hij zijn objecten ook als
stijlmiddel. Ze dienen naast
hun letterlijke aanwezigheid
ook te worden begrepen als
metafoor, en wel van het begrip
kunst zoals dat het in onze
samenleving functioneert. Juist
in dat ozpicht heeft Broodthae
rs een blijvende actualiteit en
kunnen de objecten, concrete
realisaties van zijn kunstenaar
schap, voortdurend getoond
worden.
Broodthaers krabt met zijn
werk aan de grondslag van wat
wij, in onze westerse samenle
ving, kunst noemen. Zijn pro
ject 'Musée d'Art Moderne', 24
plastic gegoten platen in zwart
en wit, met woorden en
(lees)tekens, is een parodie op
de rol van het museum, dat
dingen tot kunst maakt door ze
te tonen. Althans, wij staan toe
dat het zo gebeurt. We zien
foto's van een project aan het
strand: we zien de kunstenaar
aan het werk met het bouwen
van een museum in zand, een
zandkasteel dat door de aanrol
lende golven spoedig weer
wordt weggevaagd. En in een
werk uit 1971 biedt hij zijn
'museum' te koop aan, wegens
faillissement.
Met zijn werk legt Broodthaers
een koekoeksei in het nest van
de moderne kunst. Binnen de
context van het museum, in de
vorm van een kunstwerk dus,
stelt hij op irionische manier
het verschijnsel kunst aan de
kaak. En het is ook niet zonder
raffinement, want hij doet dat
soms op een esthetische en
geestige manier. De platte
grond voor zijn gedroomde mu
seum is gewoon heel mooi,
evenals de ontelbare gebroken
eierschalen die hij in reeksen
bevestigt op zwart, geel en rood
doek, de kleuren van België,
voor Broodthaers net zo'n idéé
fixe als het begrip kunst.
De Broodthaers-tentoonstel-
ling is te zien in Galerie Van de
Velde, IJzerenpoortkaai 3, Antwer
pen, tot 13 december.
De Belg James Ensor is een
belangrijk kunstenaar, maar
toch in de kantlijn van de
kunstgeschiedenis. In geen en
kel overzicht van de moderne
kunst in België zul je hem mis
sen, en toch was hij een een
ling. Op enige afstand volgde
hij de ontwikkelingen in zijn
tijd (1860-1949) die liep van het
negentiende-eeuwse realisme
en impressionisme naar symbo
lisme en surrealisme in de
twintigste eeuw. Die verschil
lende benaderingen van de
werkelijkheid en dus van de
kunst, zijn bij hem zichtbaar
maar op eigen en eigenzinnige
manier verwerkt. Ensor heeft,
vooral in het begin van zijn
carrière, naarstige pogingen ge
daan een rol te spelen in de
artistieke modes van zijn tijd.
Maar hij bleef de eenling, de
tovenaar uit Oostende, het epi
centrum van zijn fantasiewe
reld.
Zijn levenlang heeft hij ge
woond in de Vlaanderenstraat.
Zijn moeder had daar een win
kel in maskers, schelpen, sou
venirs en chinoiserieën, het de
cor van zijn jeugd, de wereld in
zijn tekeningen en schilderijen.
Hij was de zoon van een Engel
se vader, niet geaccepteerd in
de Oostendse bourgeoisie, en
dus levend in isolement. De
enige grote vearandering in de
praktische levensomstandighe
den van James Ensor is de
verhuizing geweest, naar een
ander huis in dezelfde Vlaande
renstraat. Met aan de ene kant
de drukke winkelstraat met de
anonieme mensenschimmen en
aan de andere kant de zee,
waar de mensen op het zomer-
strand door elkaar heen krioe
len: de wereld van Ensor.
Veel van zijn frustraties en
miskend gevoel zijn terug te
vinden in zijn doeken, die mis
schien nog wel meer dan we
door Frits de Coninck
denken, autobiografisch zijn.
De vroege interieurs, broeierig
en benauwend van sfeer, waar
in de mensen in ledigheid
wachten. Portretten van fami
lieleden en bekenden, het
strand, en later de schilderijen
waar alleen nog maar maskers
op figureren. Belangrijk is de
kennis van Ensors leven bij de
interpretatie' van het beroemde
schilderij 'De intocht van
Christus in Brussel', waarvan
op de tentoonstelling in galerie
Van de Velde voorstudies te
zien zijn.
Het doek veroorzaakte in 1888
schandaal. Het was godslaster
lijk, niet in het minst door het
grote spandoek met de tekst
'Vive la sociale', waarmee
Christus tot politiek verschijn
sel werd gemaakt. Maar wat
eigenlijk veel belangrijker was:
in Christus schilderde Ensor
eigenlijk zichzelf, Ensor als de
lijdende, Ensor als de verlosser.
Dat was zijn levensgevoel. Uit
een drukkend milieu afkomstig,
levend in isolement, niet begre
pen en gewaardeerd door de
artistieke kringen waarvan hij
zichzelf zo graag als de leider
zag. Dat is het beeld dat te
voorschijn komt in de kleine,
maar belangrijke tentoonstel
ling die Galerie Van de Velde
heeft ingericht. James Ensor
die aangrijpend schildert om
erkenning te verwerven en die,
als hij eenmaal de begeerde
status heeft verworven en zelfs
baron wordt, vooral een herha
ling is van zichzelf.
Tekeningen, grafiek, en schil
derijen van James Ensor bij Gale
rie Van de Velde, Antwerpen,
eveneens tot 13 december.
'De rechters' van James Ensor.
Zweedse Maria in de gang van het gerechtsgebouw vlak voor het proces tegen haar verkrachters.
FOTO RVU
Eindhoven - Stadsschouwburg.
Première 'Gered' van Edward Bond
door Het Zuidelijk Toneel. Regie:
Ivo van Hove. Vormgeving: Jan
Versweyveld. Gespeeld door o.a.
Camilla Siegertsz, Erik de Visser
en Bart Siegers.
Gezien op 16 oktober. Op 29 okto
ber in Roosendaal, 21-11 in Ter-
neuzen, 24-11 in Bergen op Zoom,
7-12 in Breda.
Door Marjan Mes
In 1965 liep het publiek ge
schokt en verontwaardigd
weg bij de voorstelling 'Ge
red' ('Saved') van de Engels
man Edward Bond. Het ge
weld van jongeren dat er ex
pliciet in voor komt, de rau
we taal en de seksuele toe
spelingen werden als aan
stootgevend beschouwd.
De samenleving is er sindsdien
niet bepaald geweldlozer op ge
worden. Integendeel; het is ver
bijsterend hoe actueel 'Gered'
nog is. De nonchalance waarmee
een groepje werkloze jongeren
een baby in een wieg met stenen
dood gooit, is nog even schok
kend als toen. Het sociale onbe
hagen waaruit dit gedrag voort
komt, wordt echter tegenwoor
dig beter begrepen dan in 1965.
De media staan er dagelijks bol
van.
Woedend zal het publiek bij de
spannende, harde en enerveren
de voorstelling van 'Gered' door
Het Zuidelijk Toneel wel niet
meer worden. Wel geschokt en
geconfronteerd met een keiharde
onaangename werkelijkheid, die
herkenbaarder is dan menigeen
zal willen toegeven. Een groep
jonge acteurs vertolkt de rauwe
directheid van deze 'pro
bleemjongeren', die met hun le
ven en gevoel geen raad weten,
formidabel goed.
Camilla Siegertsz is als het jonge
meisje Pam een klein bonkje
woede, opstandigheid en krijsen
de wanhoop. Met haar baby van
de elders levende Fred (Bart Sie
gers) woont zij in bij
ouders; een ruziënd en gefr»
treerd echtpaar. De naar aai
dacht snakkende moeder wort
aangrijpend levensecht en m
een lichte toets van humor
teerd door Frieda Pittoors.
De in Nederland wonende Ei
gelse regisseur Adrian Br®
vormt met zijn sterke accent et
wat merkwaardige aanwezig^
als de eenzame vader. Pj,
neemt de simpele en schuchtei
jongen Len (Erik de Visser)
naar huis om een potje te vrije
Maar hoewel het niks tussen he
wordt, blijft de jongen ais 1
ganger bij de familie wonen,
der invloed van een steiletj
vrienden - cynische nietsnutte
die zich dagelijks kapot vervelt
- wordt Len ook onverschillige
Hij kijkt gewoon toe als de ji
gens de baby van Pam met s
nen bekogelen. Fred durft
stoerheid niet achter te blijva
en vermoordt zijn eigen kiin
Niemand die er echt om treur
Het leven gaat gewoon verdei
terwijl Fred in de bak zit en
ook weer uit komt.
Ivo van Hove regisseerde 'Gerei
tot een voorstelling met
enorme intensiteit, kracht ei
tempo. De rauwe, simpele turbo
taal (een moderne vertalinj
wordt door de groep jongeren a!
een soort koor uitgesproken
vaak uitgeschreeuwd en tot
hevige echo versterkt. Keihard
'house' met gestileerde dans ver
tellen hun eigen verhaal. Me
deze stilering die ook
in het gedeconstrueerde
vol huishoudelijke apparatuur
wordt een afstandelijkheid he
reikt, die dramatisch contras
teert met de explosiviteit vand
figuren en hun situatie.
Fascinerend is het visuele
Rond de hoofdpersonen word»
eèn voor een de muren van te
huis opgetrokken waarachter s
uiteindelijk verdwijnen. De kij
ker kan er zowel een positie#
als negatieve conclusie aan ver
binden. Maar het gezin blijft d
hoeksteen van de
dat in ieder geval.
Camilla Siegertsz en Erik de Visser in 'Gered'. deen van meö
Van onze kunstredactie
Amsterdam - Op de grote kunst- en antiekbeurs PA-'1
Amsterdam zijn natuurlijk ook weer topstukken waar miljoe
nen voor betaald zullen worden, maar de charme schuilt toch
in de verscheidenheid.
Chinees aardewerk van 2000
jaar geleden en Tsjechische glas
kunst van nu, op de PAN broe-,
derlijk naast elkaar. Serene stil
levens uit de 17e eeuw. Het dek
sel van een Egyptische mum-
miekist. De nieuwste aquarellen
van Gerti Bierenbroodspot. Reli
gieuze beelden uit de middeleeu
wen. Een winterlandschap van
Andreas Schelfhout van 525.000
gulden. Een koppel Delftse tul-
penvaasjes in obeliskmodel, s-
men 58.000 gulden. Actie'
gouaches van Corneille voor
2500 gulden, houten sculptu»
van dezelfde kunstenaar
25,000 gulden en een boek ova
zijn leven en werken voor 1»
gulden.
De beurs is geopend tot en
25 oktober. Rai Amsterdam,
landhal. Catalogus 25,-: en
f 20,-
FILMS
GOES
- Grand Theater
20 u. Boomerang.
HULST
- Koning van Engeland
20 u. Universal soldier.
20 u. California man.
20 u. Basic instinct.
20 u. Patriot games.
20 u. Stricktly ballroom.
ANTWERPEN
-Rex - 12, 15, 18 en 21 u. Far and
away.
-Rex-Club - 12, 14, 16, 18, 20 en
22 u. Raising cain.
-Odeon 1 - 14, 16 en 18 u. (Ned.
versie), 20 en 22 u. (Eng. versie)
Peter Pan.
-Odeon 2 - 14, 16.30, 19 en 21.30
u. Final analysis.
-Odeon 3 - 14, 16.30, 19 en 21.30
u. Lethal weapon 3.
-Odeon 4 - 14, 16.30, 19 en 21.30
u. Beethoven.
-Rubens - 14, 16.20, 18.40 en 21 u.
The hand that rocks the cradle.
- Quellin I - 14, 17.15 en 20.30 u.
Bitter moon.
- uellin II - 14, 16.30, 19 en 21.30 u.
Basic instinct.
-Quellin III - 14, 16, 18, 20 en 22
u. Ballroom dancing.
-Metro I - 14, 16, 18, 20 en 22 u.
Universal soldier.
-Metro II - 14, 17.15 en 20.30 u.
City of joy.
-Brabo - 14, 16, 18, 20 en 22 u.
Californa man.
-Tijl - 14,. 16.30, 19 en 21.30 W
player.
-Wapper - 14, 17.15 ell 2
Howard's end. 911
-Sinjoor - 14, 16.20, 18.40 en 2'
Boomerang.
BRUGGE
- Complex Zwart Huis
20 u. Unforgiven.
20 u. Bitter moon.
20 u. Universal soldier.
- Memling
20 u. Priester Daens.
- Van Eyk
20 u. City of joy.
GENT
-Decascoop nrtC
14.30, 17. 20 en 22.30 u. Da«j
14.30, 17, 20 en 22.30 u. UlaCU
Sm? en 20 u. Unlawful0105'
14.30 en 20 u. 1492.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Sleep
kers.
14.30, 17, 20 en 22.30 u.
cain. jj!
14.30, 17, 20 en 22.30 u. 1»
14JKh 17 en 20 u. Bitter mo®
14.30, 17, 20 u. Universal so' -j,
20 en 22.30 u. The hand»18'
the cradle.
20 en 22.30 u. Unforgiven.
14.30 en 17 u. Boomerang-
14.30 en 17 u. California ffl> j
14.30 en 17 u. Lethal weap»8
22.30 u. Basic Instinct. ,M
14.30, 20 en 22.30 u. City»"
pe STEM
RADIO 1
51 heel uur nieuws. KRO: 7.07
p'.„.magazine. (7.30 en 8.30 Nws.)
5(15 Dingen die gebeuren. NCRV:
?i07 NCRV's Hier en nu. (12.30
Mws en 13.30, 12.45 Aandacht voor
■orerische actualiteiten.) V00:
fins Veronica nieuwsradio (16.30,
730 en 18.30 Nws.l. TROS: 19.04
tros interaktief. 20.04 TROS Klan-
enservice. V00 22.04 Veronica
te j:i. N0S: 23.07 Met het oog
on morgen. VARA: 0.04 Of the re-
JSrd 2 02 Geen tijd. 5.02-7.00 Och
tendhumeur. (6.30 Nws.)
RADIO 2
K heel uur nieuws. AVRO: 7.04
Sugar in the morning. 9.04 Arbeids
vitaminen. 11.04 Met mij valt te
raten. 12.04 Het beleg van Hilver
sum É0: 14.04 De gouden greep.
1504 Formule 2.17.04 Alle mensen.
VPRO: 18.04 Ekkel horizontaal.
AVRO' HUM Nederlands op AVRO
Mee 20.04 Album. 21.30 Mezzo.
23 04-24 00 Bluefunk 'n soul
RADIO 3
Elk heel uur nieuws. AKN: 6.02
Breakfast-club. 9.04 Arbeidsvitami
nen 11.04 Baas van de dag. VARA:
1204 Denk aan Henk. 14.04 Carola.
AKN' 16.04 Tussenuur. 16.04 Pops
ion V00: 17.04 Rinkeldekinkel.
NOS 18.04 Avondspits. EO: 19.04
Spoor 7 AKN: 20.04 Forza! VPRO:
2104 Villa 65. TROS: 0.04 TROS
Nachtwacht. NOS: 2.02 De honde-
wacht. AKN: 4.02-6.00 Vroegerob-
staan
RADIO 4
TROS: 7.00 Nws. 7.02 Een goede
morgen met Hans Heg. (8.00 Nws.)
900 Muziek voor miljoenen. 11.00
TROS ochtendconcert: Radio Fil-
harm. Ork. met piano. 12.35 Kamer
concert. Muz. voor viool en piano.
13.00 Nws. 13.04 De nieuwe klas
sieke cd's en de klassieke top 10.
14.00 Middagconcert. NCRV: 16.00
De Nederlanden. Pianomuz. 17.00
Leger des Heilskwartier. 17.15 Mu
ziek in vrije tijd. NOS: 18.00 Nws.
18.04 Geloven in muziek. 18.30 Or
gelconcert. 19.00 Klassiek in vogel
vlucht. 20.00 Nws. 20.02 Avondcon
cert. I. Formatie Gr. Omroepkoor.
Gew. muz. II. Kamermuz. EO: 22.30
Orgelbespeling. 23.00 De oratoria
van G.F. Handel. 23.30-24.00 Songs
of praise
RADIO 5
Elk heel uur t/m 18.00 uur nieuws.
NOS: 6 45-6.50 Mededelingenru
briek met uitgebreid weerbericht
en Scheepvaartberichten. 7.05 1008
AM. IKON: 8.50 Snippers. NOS: 8.55
Waterstanden. VPRO: 9.02 VPRO's
dinsdag op 5, met om 9.02 Brigitte
Kaandorp is in gesprek; 9.45 Insti
tuut Schreuders; 10.02 En wenst
niet meer; 10.42 De jazz van Pete
Felleman; 11.02 Ischa; 12.02 De om
gekeerde wereld; 13.10 Aardse za
ken; 14.02 Grondleggers: 15.02 Boe
ken; 16.02 Stenen des aanstoots:
16.20 Kunstclips. NOS: 17.10 Radio
UIT. PP: 17.50 D'66. KRO: 18.02 De
onderstroom. 18.25 Scheepspraat.
18.30 Taal en teken. 18.50 Het le
vende woord. EO: 19.00 Waar wa
ren we ook alweer? NOS: 19.15
Nieuws en actualiteiten in het
Turks. 19.50 Nieuws en actualitei
ten in het Marokkaans en Berbers.
20.40 Nieuws en actualiteiten in het
Chinees. TELEAC: 21.00 You're wel
come. 21.30 Grieks voor beginners.
22.00 Russisch, taal en volk. 22.30
De kelten. VPRO: 23.00-24.00 Het
paradijs
OMROEP BRABANT
leder heel uur en om 7.30 ANP
nieuws, gevolgd door Brabants
nieuws en actualiteiten. 7.45 De
krant in Brabant. 7.51 Weerman
Johan Verschuuren. 7.55 Nieuws
overzicht. 8.05 Actualiteiten Ra
dio 1. 9.07 Muziekkiosk. 10.07
Draaibank. 11.07 Van harle. 12.53
Bericht voor boer en tuinder. 12.55
Nieuwsoverzicht. 13.05 Actualitei
ten Radio 1. 14.07 Muziekkiosk.
15.07 Prikbord. 17.45 De agenda.
17.55-18.00 Nieuwsoverzicht
OMROEP ZEELAND
7.05-7.30 Nieuws en actualiteiten.
12.05 Nieuws en actualiteiten. 12.30
Het weer in de provincie. 12.35
Gesprek van de week. 12.55-13.00
De agenda. 16.03 Gefeliciteerd!
17.05 Nieuws en actualiteiten. 17.30
Het weer in de provincie. 17.35
Vogels, vissen en Piet Smeerpoets.
17.55-18.00 De agenda