Moederziel alleen na verkrachting u UIT GIDS Zweedse Prix Italia-inzending klaagt autoriteiten aan Adam Curry terug bij Veronica radio en tv 4Buiten Beeld' over de grensverleggende film Rauwe woede om uitzichtloos leven PAN in Amsterdam heeft schatten uit alle tijden deelD Filmweekend Oudenbosch Marcel Broodthaers James Ensor IN BEELD SUSKE Wli hambone DE STEM DINSDAG 20 OKTOBER 1992 -o Door Anja van den Akker De Zweedse documentaire 'Rape and Rights' uit 1991, vanavond te zien bij de RVU op Nederland 3, was dit jaar een van de 33 televisie-documentaires op het Prix Italia-festival in het Italiaanse Parma. Een prijs won deze film van Brigitte Bergmark niet, wel werd het waar gebeur de relaas van de Zweedse Maria aangemerkt als een opvallend verhaal. De pro- duktie ging in Zweden liefst vijf(!) maal het scherm op en had zelfs wettelijke consequenties. 'Rape and Rights' draait om het Zweedse meisje Maria, dat in Sicilië werd verkracht door drie vrienden van haar verloofde Gaetano, die zij had leren ken nen tijdens een vakantie. Nadat Gaetano's moeder hun vriendschap heeft geaccepteerd, lijkt niets Maria's geluk nog in de weg te staan. Tot de dag dat Gaetano het meisje meeneemt naar een verlaten buitenhuis en haar vervolgens alleen laat met de drie neven Avarello. Die hou den Maria de gehele nacht vast en verkrachten haar om de beurt. Twee jaar kost het Maria om het viertal voor de rechter te slepen. De Siciliaanse autoriteiten voe len daar aanvankelijk weinig voor. Als het Maria uiteindelijk lukt Gaetano en zijn neven in de rechtszaal te krijgen, pakt dat niet uit zoals zij had verwacht. Ze komen op borgtocht vrij. Emancipatie Hoewel verkrachting - ook in landen met een vrijere seksuele moraal - algemeen wordt be schouwd als een ernstig vergrijp, denkt de Siciliaanse rechter daar duidelijk genuanceerder over, zo blijkt uit 'Rape and Rights'. Die overwegingen komen voort uit de door mannen gedomineerde Zuiditaliaanse samenleving, die met lede ogen de vrouweneman cipatie aanziet. Het sterke aan Brigitte Berg- marks documentaire is dat die niet ophoudt bij de lijdensweg van Maria, welke overigens breed wordt uitgemeten. De ci- neaste tracht ook de beweegre denen van de daders tegen het licht te houden van de omgeving waarin zij zijn opgevoed. Aanklacht Tegelijkertijd is de film een aan klacht tegen het Italiaanse rechtssysteem, dat dit verkrach tingsslachtoffer aan zijn lot overlaat. Maar ook de Zweedse autoriteiten krijgen een veeg uit de pan. Alle instanties, inclusief Drie docenten van de Stichting MEI (Anke Coumans, Wim Franssen en Hans van Driel) zul len aan de hand van voorbeelden praten over de film als grensver leggend en -overschrijdend me dium. De overschrijding kan, zo als in het geval van 'The Last Temptation of Christ', te maken hebben met de inhoud. Maar grenzen worden niet zelden ver legd door de vorm waarin een film gegoten is, zeker in het geval van artistiek belangrijke cinema. Anke Coumans zal het op 6 november hebben over 'Normen en waarden. Waar ligt de grens?' Aansluitend wordt 'The Last Temptation of Christ' van Mar tin Scorsese vertoond, die enkele jaren terug als controversieel werd beschouwd. Ook worden korte films van de Nederlandse avant-garde-cineast Frans Zwartjes gedraaid. Wim Franssen houdt op 7 no vember een lezing over 'Grens overschrijdende filmtaal' waar na korte animatiefilms van de Belg Servais en 'Poison' van de Amerikaan Haynes worden ge projecteerd. Later op de middag spreekt Wim Franssen over 'Do cumentaire en psychiatrie', met aansluitend de vertoning van on dermeer 'Titicut Follies' van Frederick Wiseman, 'Europa' van Lars von Trier en 'Henry, portrait of a serial killer' van MacNaughton. Op zondag 8 november staan 'Kitchen Sink' van MacLean en 'Speaking Parts' van Atom Egoyan op het programma waarna een terugblik over het weekeinde wordt gegeven door Hans van Driel. Het wordt afge sloten met de vertoning van de vermaarde documentaire 'Hearts of Darkness' over de totstandko ming van de speelfilm 'Apoca lypse Now' van Francis Ford Coppola. 'Buiten Beeld' wordt gehouden in cultureel centrum Fideï et Arti in Oudenbosch. De deelne mers kunnen overnachten in ho tels in Oudenbosch en Oud-Gas tel. Voor het bijwonen van het filmweekend is geen speciale voorkennis nodig. Iedere geinte- resseerde in film(taal) is welkom. De deelnamekosten voor het ge hele weekeinde, inclusief twee overnachtingen etc., bedraagt f 150.-. Voor verdere informatie kan men terecht bij de Vereni ging van Brabantse Filmtheaters in Breda, tel. 076-147989. Amsterdam (anp) - De discjockey Adam Curry gaat voor Veronica weer radio- en televisieprogramma's maken. De omroep heeft afgelopen weekeinde een driejarig contract met hem afgesloten. De overeenkomst voorziet in de produktie van een wekelijks radiopro gramma en twaalf televisieprogramma's per jaar. Hoe de nieuwe programma's eruit gaan zien is nog niet bekend. Curry werkte voor zijn vertrek naar de Verenigde Staten ook enige jaren voor Veronica. Hij presenteerde toen het programma 'Count down' en werkte voor Radio 3. Over het bedrag dat voor Curry op tafel is gelegd wenst Veronica geen mededelingen te doen. Vorige week nog maakte Lex Harding bekend dat Curry en vier Veronica-discjockeys voor zijn nieuwe commerciële station Radio 538 zouden gaan werken. Het lijkt er nu op dat Adam Curry in ieder geval niet in dat rijtje hoort. de Zweedse ambassade, hebben Maria in de kou laten staan. De uitzending van 'Rape and Rights' had in Zweden tot gevolg dat het ministerie van justitie de wet met betrekking tot rechts bijstand voor vrouwen aanpaste. Bergmark hoopt dat vrouwen die in soortgelijke omstandighe den als Maria komen te verke ren, daar daadwerkelijk profijt van gaan hebben. 'Rape and Rights' in de serie 'Buitenland', Nederland 3, 23.15 Van onze filmredactie Oudenbosch - De Vereniging van Brabantse Filmtheaters en de Stichting Media, Educatie en Informatie houden weer een filmweekend in in Oudenbosch. Dit filmweekend, 'Buiten Beeld', wordt gehouden op 6, 7 en 8 november en gaat over 'Grensverleggende film'. De schitterende galerie Ronny van de Velde, een galerie met de allure van een museum, biedt onderdak aan twee Bel gische kunstenaars van inter nationale reputatie. James En- sor (1860-1949) en Marcel Broodthaers (1924-1976), twee eenlingen, even eigenzinnig als soms briljant, wier werk even wel niks met elkaar te maken had. Toen Broodthaers nog ge boren moest worden, had Ensor zijn beste werk al lang gereali seerd. Wat Van de Velde drijft om die twee samen onder een dak te tonen, kan alleen maar de zuiver artistieke kwaliteit zijn, hoe uiteenlopend ook. Kwaliteit laat zich altijd met kwaliteit combineren, de kunstgeschiedenis is bijzaak. Het exposeren van de kunst van Broodthaers lijkt niettemin hachelijk. Begin dit jaar is er een groot overzicht geweest in Parijs, in het Jeu de Paume, in het Van Abbe is er op dit moment werk van hem te zien, evenals in het MUHKA in Ant werpen, de achterbuurman van Galerie Van de Velde. Toch, Broodthaers is een kunstenaar wiens werk het verdraagt om geregeld en op verschillende plaatsen in verschillende ver banden getoond te worden. Misschien is het beter om niet van het werk te spreken maar van het kunstenaarschap, het scheppende genie dat zich toont in het kunstwerk. De objecten van Marcel Brood thaers, ikonen uit het dagelijk se leven als mosselen, bakste nen, koffers, steenkolen, heb ben natuurlijk een duidelijk aanwezige, stoffelijke vorm en betekenis. Broodthaers toont een liefde voor het ding, van waar uit hij kijkt en verzamelt en zich verwondert. Hij organi seert in de museale opstelling een nieuw verband dat de din gen ontdoet van hun vanzelf sprekendheid en daardoor nieuwe betekenissen bloot legt. Broodthaers is niet anders dan een dichter die met het meest gewone, het dagelijkse woord, het ongewone zoekt. En die met weglating van alles wat er niet toe doet, vragen oproept en aan het denken zet. Daartoe ge bruikt hij zijn objecten ook als stijlmiddel. Ze dienen naast hun letterlijke aanwezigheid ook te worden begrepen als metafoor, en wel van het begrip kunst zoals dat het in onze samenleving functioneert. Juist in dat ozpicht heeft Broodthae rs een blijvende actualiteit en kunnen de objecten, concrete realisaties van zijn kunstenaar schap, voortdurend getoond worden. Broodthaers krabt met zijn werk aan de grondslag van wat wij, in onze westerse samenle ving, kunst noemen. Zijn pro ject 'Musée d'Art Moderne', 24 plastic gegoten platen in zwart en wit, met woorden en (lees)tekens, is een parodie op de rol van het museum, dat dingen tot kunst maakt door ze te tonen. Althans, wij staan toe dat het zo gebeurt. We zien foto's van een project aan het strand: we zien de kunstenaar aan het werk met het bouwen van een museum in zand, een zandkasteel dat door de aanrol lende golven spoedig weer wordt weggevaagd. En in een werk uit 1971 biedt hij zijn 'museum' te koop aan, wegens faillissement. Met zijn werk legt Broodthaers een koekoeksei in het nest van de moderne kunst. Binnen de context van het museum, in de vorm van een kunstwerk dus, stelt hij op irionische manier het verschijnsel kunst aan de kaak. En het is ook niet zonder raffinement, want hij doet dat soms op een esthetische en geestige manier. De platte grond voor zijn gedroomde mu seum is gewoon heel mooi, evenals de ontelbare gebroken eierschalen die hij in reeksen bevestigt op zwart, geel en rood doek, de kleuren van België, voor Broodthaers net zo'n idéé fixe als het begrip kunst. De Broodthaers-tentoonstel- ling is te zien in Galerie Van de Velde, IJzerenpoortkaai 3, Antwer pen, tot 13 december. De Belg James Ensor is een belangrijk kunstenaar, maar toch in de kantlijn van de kunstgeschiedenis. In geen en kel overzicht van de moderne kunst in België zul je hem mis sen, en toch was hij een een ling. Op enige afstand volgde hij de ontwikkelingen in zijn tijd (1860-1949) die liep van het negentiende-eeuwse realisme en impressionisme naar symbo lisme en surrealisme in de twintigste eeuw. Die verschil lende benaderingen van de werkelijkheid en dus van de kunst, zijn bij hem zichtbaar maar op eigen en eigenzinnige manier verwerkt. Ensor heeft, vooral in het begin van zijn carrière, naarstige pogingen ge daan een rol te spelen in de artistieke modes van zijn tijd. Maar hij bleef de eenling, de tovenaar uit Oostende, het epi centrum van zijn fantasiewe reld. Zijn levenlang heeft hij ge woond in de Vlaanderenstraat. Zijn moeder had daar een win kel in maskers, schelpen, sou venirs en chinoiserieën, het de cor van zijn jeugd, de wereld in zijn tekeningen en schilderijen. Hij was de zoon van een Engel se vader, niet geaccepteerd in de Oostendse bourgeoisie, en dus levend in isolement. De enige grote vearandering in de praktische levensomstandighe den van James Ensor is de verhuizing geweest, naar een ander huis in dezelfde Vlaande renstraat. Met aan de ene kant de drukke winkelstraat met de anonieme mensenschimmen en aan de andere kant de zee, waar de mensen op het zomer- strand door elkaar heen krioe len: de wereld van Ensor. Veel van zijn frustraties en miskend gevoel zijn terug te vinden in zijn doeken, die mis schien nog wel meer dan we door Frits de Coninck denken, autobiografisch zijn. De vroege interieurs, broeierig en benauwend van sfeer, waar in de mensen in ledigheid wachten. Portretten van fami lieleden en bekenden, het strand, en later de schilderijen waar alleen nog maar maskers op figureren. Belangrijk is de kennis van Ensors leven bij de interpretatie' van het beroemde schilderij 'De intocht van Christus in Brussel', waarvan op de tentoonstelling in galerie Van de Velde voorstudies te zien zijn. Het doek veroorzaakte in 1888 schandaal. Het was godslaster lijk, niet in het minst door het grote spandoek met de tekst 'Vive la sociale', waarmee Christus tot politiek verschijn sel werd gemaakt. Maar wat eigenlijk veel belangrijker was: in Christus schilderde Ensor eigenlijk zichzelf, Ensor als de lijdende, Ensor als de verlosser. Dat was zijn levensgevoel. Uit een drukkend milieu afkomstig, levend in isolement, niet begre pen en gewaardeerd door de artistieke kringen waarvan hij zichzelf zo graag als de leider zag. Dat is het beeld dat te voorschijn komt in de kleine, maar belangrijke tentoonstel ling die Galerie Van de Velde heeft ingericht. James Ensor die aangrijpend schildert om erkenning te verwerven en die, als hij eenmaal de begeerde status heeft verworven en zelfs baron wordt, vooral een herha ling is van zichzelf. Tekeningen, grafiek, en schil derijen van James Ensor bij Gale rie Van de Velde, Antwerpen, eveneens tot 13 december. 'De rechters' van James Ensor. Zweedse Maria in de gang van het gerechtsgebouw vlak voor het proces tegen haar verkrachters. FOTO RVU Eindhoven - Stadsschouwburg. Première 'Gered' van Edward Bond door Het Zuidelijk Toneel. Regie: Ivo van Hove. Vormgeving: Jan Versweyveld. Gespeeld door o.a. Camilla Siegertsz, Erik de Visser en Bart Siegers. Gezien op 16 oktober. Op 29 okto ber in Roosendaal, 21-11 in Ter- neuzen, 24-11 in Bergen op Zoom, 7-12 in Breda. Door Marjan Mes In 1965 liep het publiek ge schokt en verontwaardigd weg bij de voorstelling 'Ge red' ('Saved') van de Engels man Edward Bond. Het ge weld van jongeren dat er ex pliciet in voor komt, de rau we taal en de seksuele toe spelingen werden als aan stootgevend beschouwd. De samenleving is er sindsdien niet bepaald geweldlozer op ge worden. Integendeel; het is ver bijsterend hoe actueel 'Gered' nog is. De nonchalance waarmee een groepje werkloze jongeren een baby in een wieg met stenen dood gooit, is nog even schok kend als toen. Het sociale onbe hagen waaruit dit gedrag voort komt, wordt echter tegenwoor dig beter begrepen dan in 1965. De media staan er dagelijks bol van. Woedend zal het publiek bij de spannende, harde en enerveren de voorstelling van 'Gered' door Het Zuidelijk Toneel wel niet meer worden. Wel geschokt en geconfronteerd met een keiharde onaangename werkelijkheid, die herkenbaarder is dan menigeen zal willen toegeven. Een groep jonge acteurs vertolkt de rauwe directheid van deze 'pro bleemjongeren', die met hun le ven en gevoel geen raad weten, formidabel goed. Camilla Siegertsz is als het jonge meisje Pam een klein bonkje woede, opstandigheid en krijsen de wanhoop. Met haar baby van de elders levende Fred (Bart Sie gers) woont zij in bij ouders; een ruziënd en gefr» treerd echtpaar. De naar aai dacht snakkende moeder wort aangrijpend levensecht en m een lichte toets van humor teerd door Frieda Pittoors. De in Nederland wonende Ei gelse regisseur Adrian Br® vormt met zijn sterke accent et wat merkwaardige aanwezig^ als de eenzame vader. Pj, neemt de simpele en schuchtei jongen Len (Erik de Visser) naar huis om een potje te vrije Maar hoewel het niks tussen he wordt, blijft de jongen ais 1 ganger bij de familie wonen, der invloed van een steiletj vrienden - cynische nietsnutte die zich dagelijks kapot vervelt - wordt Len ook onverschillige Hij kijkt gewoon toe als de ji gens de baby van Pam met s nen bekogelen. Fred durft stoerheid niet achter te blijva en vermoordt zijn eigen kiin Niemand die er echt om treur Het leven gaat gewoon verdei terwijl Fred in de bak zit en ook weer uit komt. Ivo van Hove regisseerde 'Gerei tot een voorstelling met enorme intensiteit, kracht ei tempo. De rauwe, simpele turbo taal (een moderne vertalinj wordt door de groep jongeren a! een soort koor uitgesproken vaak uitgeschreeuwd en tot hevige echo versterkt. Keihard 'house' met gestileerde dans ver tellen hun eigen verhaal. Me deze stilering die ook in het gedeconstrueerde vol huishoudelijke apparatuur wordt een afstandelijkheid he reikt, die dramatisch contras teert met de explosiviteit vand figuren en hun situatie. Fascinerend is het visuele Rond de hoofdpersonen word» eèn voor een de muren van te huis opgetrokken waarachter s uiteindelijk verdwijnen. De kij ker kan er zowel een positie# als negatieve conclusie aan ver binden. Maar het gezin blijft d hoeksteen van de dat in ieder geval. Camilla Siegertsz en Erik de Visser in 'Gered'. deen van meö Van onze kunstredactie Amsterdam - Op de grote kunst- en antiekbeurs PA-'1 Amsterdam zijn natuurlijk ook weer topstukken waar miljoe nen voor betaald zullen worden, maar de charme schuilt toch in de verscheidenheid. Chinees aardewerk van 2000 jaar geleden en Tsjechische glas kunst van nu, op de PAN broe-, derlijk naast elkaar. Serene stil levens uit de 17e eeuw. Het dek sel van een Egyptische mum- miekist. De nieuwste aquarellen van Gerti Bierenbroodspot. Reli gieuze beelden uit de middeleeu wen. Een winterlandschap van Andreas Schelfhout van 525.000 gulden. Een koppel Delftse tul- penvaasjes in obeliskmodel, s- men 58.000 gulden. Actie' gouaches van Corneille voor 2500 gulden, houten sculptu» van dezelfde kunstenaar 25,000 gulden en een boek ova zijn leven en werken voor 1» gulden. De beurs is geopend tot en 25 oktober. Rai Amsterdam, landhal. Catalogus 25,-: en f 20,- FILMS GOES - Grand Theater 20 u. Boomerang. HULST - Koning van Engeland 20 u. Universal soldier. 20 u. California man. 20 u. Basic instinct. 20 u. Patriot games. 20 u. Stricktly ballroom. ANTWERPEN -Rex - 12, 15, 18 en 21 u. Far and away. -Rex-Club - 12, 14, 16, 18, 20 en 22 u. Raising cain. -Odeon 1 - 14, 16 en 18 u. (Ned. versie), 20 en 22 u. (Eng. versie) Peter Pan. -Odeon 2 - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Final analysis. -Odeon 3 - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Lethal weapon 3. -Odeon 4 - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Beethoven. -Rubens - 14, 16.20, 18.40 en 21 u. The hand that rocks the cradle. - Quellin I - 14, 17.15 en 20.30 u. Bitter moon. - uellin II - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Basic instinct. -Quellin III - 14, 16, 18, 20 en 22 u. Ballroom dancing. -Metro I - 14, 16, 18, 20 en 22 u. Universal soldier. -Metro II - 14, 17.15 en 20.30 u. City of joy. -Brabo - 14, 16, 18, 20 en 22 u. Californa man. -Tijl - 14,. 16.30, 19 en 21.30 W player. -Wapper - 14, 17.15 ell 2 Howard's end. 911 -Sinjoor - 14, 16.20, 18.40 en 2' Boomerang. BRUGGE - Complex Zwart Huis 20 u. Unforgiven. 20 u. Bitter moon. 20 u. Universal soldier. - Memling 20 u. Priester Daens. - Van Eyk 20 u. City of joy. GENT -Decascoop nrtC 14.30, 17. 20 en 22.30 u. Da«j 14.30, 17, 20 en 22.30 u. UlaCU Sm? en 20 u. Unlawful0105' 14.30 en 20 u. 1492. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Sleep kers. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. cain. jj! 14.30, 17, 20 en 22.30 u. 1» 14JKh 17 en 20 u. Bitter mo® 14.30, 17, 20 u. Universal so' -j, 20 en 22.30 u. The hand»18' the cradle. 20 en 22.30 u. Unforgiven. 14.30 en 17 u. Boomerang- 14.30 en 17 u. California ffl> j 14.30 en 17 u. Lethal weap»8 22.30 u. Basic Instinct. ,M 14.30, 20 en 22.30 u. City»" pe STEM RADIO 1 51 heel uur nieuws. KRO: 7.07 p'.„.magazine. (7.30 en 8.30 Nws.) 5(15 Dingen die gebeuren. NCRV: ?i07 NCRV's Hier en nu. (12.30 Mws en 13.30, 12.45 Aandacht voor ■orerische actualiteiten.) V00: fins Veronica nieuwsradio (16.30, 730 en 18.30 Nws.l. TROS: 19.04 tros interaktief. 20.04 TROS Klan- enservice. V00 22.04 Veronica te j:i. N0S: 23.07 Met het oog on morgen. VARA: 0.04 Of the re- JSrd 2 02 Geen tijd. 5.02-7.00 Och tendhumeur. (6.30 Nws.) RADIO 2 K heel uur nieuws. AVRO: 7.04 Sugar in the morning. 9.04 Arbeids vitaminen. 11.04 Met mij valt te raten. 12.04 Het beleg van Hilver sum É0: 14.04 De gouden greep. 1504 Formule 2.17.04 Alle mensen. VPRO: 18.04 Ekkel horizontaal. AVRO' HUM Nederlands op AVRO Mee 20.04 Album. 21.30 Mezzo. 23 04-24 00 Bluefunk 'n soul RADIO 3 Elk heel uur nieuws. AKN: 6.02 Breakfast-club. 9.04 Arbeidsvitami nen 11.04 Baas van de dag. VARA: 1204 Denk aan Henk. 14.04 Carola. AKN' 16.04 Tussenuur. 16.04 Pops ion V00: 17.04 Rinkeldekinkel. NOS 18.04 Avondspits. EO: 19.04 Spoor 7 AKN: 20.04 Forza! VPRO: 2104 Villa 65. TROS: 0.04 TROS Nachtwacht. NOS: 2.02 De honde- wacht. AKN: 4.02-6.00 Vroegerob- staan RADIO 4 TROS: 7.00 Nws. 7.02 Een goede morgen met Hans Heg. (8.00 Nws.) 900 Muziek voor miljoenen. 11.00 TROS ochtendconcert: Radio Fil- harm. Ork. met piano. 12.35 Kamer concert. Muz. voor viool en piano. 13.00 Nws. 13.04 De nieuwe klas sieke cd's en de klassieke top 10. 14.00 Middagconcert. NCRV: 16.00 De Nederlanden. Pianomuz. 17.00 Leger des Heilskwartier. 17.15 Mu ziek in vrije tijd. NOS: 18.00 Nws. 18.04 Geloven in muziek. 18.30 Or gelconcert. 19.00 Klassiek in vogel vlucht. 20.00 Nws. 20.02 Avondcon cert. I. Formatie Gr. Omroepkoor. Gew. muz. II. Kamermuz. EO: 22.30 Orgelbespeling. 23.00 De oratoria van G.F. Handel. 23.30-24.00 Songs of praise RADIO 5 Elk heel uur t/m 18.00 uur nieuws. NOS: 6 45-6.50 Mededelingenru briek met uitgebreid weerbericht en Scheepvaartberichten. 7.05 1008 AM. IKON: 8.50 Snippers. NOS: 8.55 Waterstanden. VPRO: 9.02 VPRO's dinsdag op 5, met om 9.02 Brigitte Kaandorp is in gesprek; 9.45 Insti tuut Schreuders; 10.02 En wenst niet meer; 10.42 De jazz van Pete Felleman; 11.02 Ischa; 12.02 De om gekeerde wereld; 13.10 Aardse za ken; 14.02 Grondleggers: 15.02 Boe ken; 16.02 Stenen des aanstoots: 16.20 Kunstclips. NOS: 17.10 Radio UIT. PP: 17.50 D'66. KRO: 18.02 De onderstroom. 18.25 Scheepspraat. 18.30 Taal en teken. 18.50 Het le vende woord. EO: 19.00 Waar wa ren we ook alweer? NOS: 19.15 Nieuws en actualiteiten in het Turks. 19.50 Nieuws en actualitei ten in het Marokkaans en Berbers. 20.40 Nieuws en actualiteiten in het Chinees. TELEAC: 21.00 You're wel come. 21.30 Grieks voor beginners. 22.00 Russisch, taal en volk. 22.30 De kelten. VPRO: 23.00-24.00 Het paradijs OMROEP BRABANT leder heel uur en om 7.30 ANP nieuws, gevolgd door Brabants nieuws en actualiteiten. 7.45 De krant in Brabant. 7.51 Weerman Johan Verschuuren. 7.55 Nieuws overzicht. 8.05 Actualiteiten Ra dio 1. 9.07 Muziekkiosk. 10.07 Draaibank. 11.07 Van harle. 12.53 Bericht voor boer en tuinder. 12.55 Nieuwsoverzicht. 13.05 Actualitei ten Radio 1. 14.07 Muziekkiosk. 15.07 Prikbord. 17.45 De agenda. 17.55-18.00 Nieuwsoverzicht OMROEP ZEELAND 7.05-7.30 Nieuws en actualiteiten. 12.05 Nieuws en actualiteiten. 12.30 Het weer in de provincie. 12.35 Gesprek van de week. 12.55-13.00 De agenda. 16.03 Gefeliciteerd! 17.05 Nieuws en actualiteiten. 17.30 Het weer in de provincie. 17.35 Vogels, vissen en Piet Smeerpoets. 17.55-18.00 De agenda

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1992 | | pagina 16