IGEN!
'Monsieur Verdoux';
een film met
eeuwigheidswaarde
B.V.
Nieuw zuidelijk
toneel wil
naar Maastricht
Simply Red lost alle beloften in
NP
SPI
PtP
SPI
1
Media-samenwerking België-
Nederland bereikt dieptepunt
DUITSE TV BRENGT CHAPLIN-REEKS VAN TWAALF FILMS
FFEUR
Scheppers van Flintstones
maken bijbelse videofilms
Nf DE TIJD
CERING.
Fïïïim
/ET B.V. VLEES
Rambo opent
aanval op
Afghanistan
Geniaal
Ontslagen
WORD-ZUID TROFEE NIET TOEGEKEND
K.D.Lang
Genesis met
Paul Young
in 'De Kuip'
DELBURG
AJ WOENSDAG 18 MAART 1987
„We zullen met z'n allen het
slachtoffer blijven van een
mondiaal politiek onvermogen
Sylvester Stallone, acteur
T2 PAGINA GIDS 1
STICHTING
TOT UITVOERING VAN
LANDBOUWMAATREGELEN
Postbus 20401
2500 EK s-GRAVENHAGE
Telefoon 070-793911
lüm verpakt rundvlees,
oor een
diploma;
vleesvervoer strekt tot
g;
d zijn om, als er niet ge-
dt, in het bedrijf mee te
zelf te laden en te los-
11 Sylvester Stallone als
I Rambo. - foto archief de stem
I LOS ANGELES (AP) - Sylves-
I ier Stallone heeft aangekon-
I digd dat over vijf tot zes we-
I ken de opnamen zullen begin
nen van de film Rambo 3.
Rambo zal in de derde epi
sode van de serie gelijknamige
I films nog geen spoor van ver
zwakking of een zachtaardi
ger gemoed vertonen. „Rambo
■blijft zoals hij was: onbere
kenbaar en explosief, maar
Ivolkomen vaderlandslievend",
I aldus Stallone's publiciteits-
I manager, Paul Bloch.
In de derde Rambo-film zal
|de held een mini-invasie ple
gen in het door de Russen be
zette Afghanistan. De film zal
linzijn geheel in Amerika wor-
Iden opgenomen, en volgens
IBloch zijn er rollen weggelegd
Ivoor in de VS wonende Afgha-
Door Tom Smeets
Dit jaar, op Eerste Kerstdag
om precies te zijn, is het tien
jaar geleden dat Charlie
Chaplin op 88-jarige leeftijd
in Zwitserland overleed. Dat
zal voor menig omroep aan
leiding zijn nogmaals in het
Chaplin-archief te duiken en
een of meerdere prod uk ten
van de nog altijd bejubelde
meester op het scherm te
brengen.
Het tweede Duitse net
(ZDF) begint daar vandaag
al mee. Vanavond wordt
'Monsieur Verdoux' (1947)
uitgezonden, als eerste van
een serie van twaalf films die
het ZDF tot en met december
heeft geprogrammeerd.
Op het programma staan
onder meer 'The woman of
Paris' (1923), 'Goldrush'
(1924), 'City lights' (1929),
'Modern times' (1936), 'The
great dictator' (1939), 'Lime
light' (1951) en 'A king in New
York' (1956). In december zal
het ZDF ook de in 1975 ge
maakte documentaire 'Het
verhaal van mijn leven', de
titel" van Chaplins autobio
grafie, nogmaals uitzenden.
Een van de grootste be
wonderaars van Charlie
Chaplin was de Franse regis
seur Frangois Truffaut, zelf
ook niet de eerste de beste.
Na Chaplins dood, schreef
Truffaut onder meer: „In het
werk van Chaplin kun je het
antwoord vinden op vele
vragen: de revolutie van de
'geluidsfilm; de terugslag van
de koude oorlog op het leven
in de Verenigde Staten van
de jaren vijftig; de betrekke
lijkheid van roem en fortuin;
het belang van de kinderja
ren in de ontwikkeling van
de persoonlijkheid; het on
derscheid tussen de resulta
ten die men verkrijgt door
zijn talent of door hard wer
ken.
Truffaut was een van de
genen die van mening was
dat Chaplin de grootste
mime-kunstenaar aller tij
den is geweest. „Hij kon de
mensen aan het lachen en
aan het huilen maken. Maar
hij bezat ook de kracht en de
moed om zijn eigen scenario
schrijver, regisseur en pro
ducent te zijn. Misschien had
hij meer tijd nodig om zich
aan de geluidsfilm aan te
passen, maar hij had dan ook
de bijkomende verantwoor
delijkheid zichzelf op het
scherm te brengen."
Volgens Truffaut moest
Chaplin daarvoor een gewel
dige stap zetten. In de
stomme film had hij immers
de volmaakte vorm voor zijn
artistieke expressiviteit ge
vonden. 'Monsieur Verdoux',
de film die het ZDF van
avond uitzendt, was de eerste
waarin Chaplin brak met het
personage dat hij tot dat mo
ment in alle films had ge
bruikt.
Volgens Truffaut - en ook
daarin was hij niet de enige -
is Chaplin daarin zeer goed
geslaagd. Over 'Monsieur
Verdoux' schreef hij„De op
bouw van het scenario, de
dialogen, het ritme, de ver
tolking van zijn partners, al
les is geniaal in deze film, die
de stem van een nieuw genie
draagt"
Charlie Chaplin kreeg in 1972 een Oscar voor zijn "bij
drage aan de filmindustrie'. - foto ap
'Monsieur Verdoux' gaat
over de bankbediende Henri
Verdoux, die zijn firma al
dertig jaar trouw heeft ge
diend. Bij het uitbreken van
de economische crisis in 1930
wordt hij ontslagen. Om zijn
huisje op het platteland te
kunnen handhaven en ook
om voor zijn zieke vrouw te
kunnen zorgen, begint hij een
geheel nieuw leven.
Meneer Verdoux probeert
in kontakt te komen met
rijke vrouwen. Om aan hun
kapitaal te komen, belooft hij
te zullen trouwen. In zijn
zucht naar geld schrikt hij
zelfs niet voor moord terug.
Zoals gezegd was niet al
leen de Franse regisseur Fra-
ngois Truffaut enthousiast
over deze film. Aardig in dit
verband is ook het citeren
van de vooraanstaande Ame
rikaanse filmcriticus James
Agee. Die schreef al in 1947:
„Als er een film uit de laatste
twintig jaar eeuwigheids-
waarde heeft, dan is het wel
Monsieur Verdoux".
Nog weer eens veertig jaar
later blijkt dat nog steeds het
geval te zijn.
itend na tel. afspraak
561 GB Hulst, tel. 01140-
00-31114012345.
Door Jan Koesen
i brussel - De jury was on-
Iverbiddellijk. Geen prijs voor
Ide beste co-produktie van de
IbrT met Nederland. Niet voor
Ide radio. Niet voor de tv.
■Troep, zuchtte de jury vrijwel
I unaniem. Middelmaat,
■kreunde het meest welwil
lende jurylid.
Om de twee j aar komen vier
•Nederlandse en vier Belgische
I radio- en televisie-journalis-
i bijeen. Zij duiken bij de
■BRT in Brussel een zaal in, be-
Ikijken nog eens passages van
|tv-programma's en luisteren
eenmaal fragmenten van
|radio-uitzendingen af.
Tien jaar geleden werd de
JStiehting Co-produktieprijs
IBRT/Nederlandse Zendge
machtigden in het leven ge
spen. Het ideaal was heel
lobel. In het Grootneder-
■landse taalgebied moest meer
samengewerkt worden. De
eigenheid van de Vlaamse cul
tuur gekoppeld aan het crea
tieve van de Nederlandse. Sa
men ten strijde tegen de ver
vlakking op radio en buis.
Ministers werden uitgeno
digd, champagne bruiste en de
paling in het groen glinsterde.
Stichtings-voorzitter Tom
Smeets moest echter elk jaar
verdrietig constateren dat het
beoogde peil nog steeds niet
bereikt was.
Maar deze keer, toen ten
vijfde male de jury bijeen
kwam, was het zat, schluss, fi-
ni, basta. Twee jaar samen
werken had slechts twee ra-
dio-produkties opgeleverd die
aan de definitie voldeden. Dat
was 'Sol y Sombra' (BRT en
NOS) en 'Portret van het Me-
tropole Orkest' (BRT en NOS).
De jury was niet onder de in
druk. Geen prijs voor de sector
radio.
De televisie trad aan om
zich te laten wegen. Daar flad
derde 'Zwartje de Postduif'
(BRT, TROS) over het scherm,
een soort van Teleac-cursus
duivenmelken. Nuttig voor ve
len, ongetwijfeld, maar toch
niet de belichaming van een
cultuurideaal. Volgende band.
'Vier eeuwen op muize-
voetjes door Antwerpen'.
Mooie beelden, ja, dat was
waar, maar een neuroot als
verteller en veel historisch ge
hijg. Het diepste in de ziel
werd ook door deze muize-
voetjes niet aangesproken. 'De
Leeuw van Vlaanderen' (BRT,
KRO). Een van de jury-leden
kreeg ademnood. Dat was ge
woon een speelfilm waarbij ze
de camera hadden laten door
lopen op ogenblikken dat elk
zinnig regisseur was gestopt.
'Een kwarteeuw kleinkunst'
(BRT, KRO). De eerste se
rieuze kandidaat Niet slecht,
'De Blufshow' van Hans Kazan, een van de afgewezen kandidaten.
- foto anp
meende de jury unaniem.
Maar bepaald niet ademstok
kend. Een rapportcijfertje van
614 tot 7-, Een prijs? De jury
keek zichzelf in de ogen. Nee,
nee, nee.
'De Blufshow' (BRT, TROS).
Een goochelprogramma, ver
maak voor een regenachtige
middag. 'Op zoek naar taal'
(BRT, NOS) dan? Beneden de
maat. Afvoeren. Of 'Laby-
rinth/een spel om 270 miljard
dollar' (BRT, NOS)? En de
jury keek gramstorig naar een
redelijke documentaire over
de vliegindustrie. Niet slecht,
maar van een kwaliteit zoals
we minstens drie uur per dag
kunnen aanschouwen.
Dit jaar dus geen Noord-
Zuid Trofee. Een mededeling
die slechts weinigen zal schok
ken.
Van een onzer verslaggevers
De studio van Hanna-Barbera, die onder meer met de teken
films van Yogi Bear, the Flintstones en andere figuren kinderen
urenlang in de ban kan houden, richt nu zijn aandacht op de bij
bel.
tijd een opengeslagen bijbel.
Zijn favoriete passages zijn
bijvoorbeeld de ark van Noach
en vooral de heldendaden van
de kinderen van Israël. Niet
alleen af te leiden uit de be
duimelde bladzijden, maar
ook uit de keuze van onder
werpen voor de films. In een
onlangs gehouden interview
verklaarde Barbera dat de
Bijbelse helden hem altijd
meer hadden gezegd dan de fi
guren die hij zelf tot leven had
gewekt of gecreëerd, zoals Top
Cat en Huckleberry Hound.
Tot nu toe zijn er 26 video
films gepland, waarvan er zes
bestemd zijn voor het buiten
land. Van de eerste film, Grote
Avonturen uit de Bijbel, die
vorig jaar werd uitgebracht
zijn al meer dan 400.000 video's
verkocht in de Verenigde Sta
ten. Wanneer de video's in ons
land zullen verschijnen is niet
bekend.
Tom en Jerry zullen plaats
moeten maken voor God en
Jericho in een serie videofilms
over het Heilige Geschrift. Re
kening houdend met de kin
derlijke smaak hebben de
filmmakers direct gekozen
voor de meest spannende en
avontuurlijke verhalen uit het
Oude Testament. Aan de serie
liggen echter wel puur reli
gieuze motieven ten grond
slag.
Een vertegenwoordiger van
Hanna-Barbera producties
vertelde dat het iets was dat
Joseph Barbera altijd al bezig
had gehouden. Als schooljon
getje verbaasde hij de onder
wijzers door te vragen of hij
de triomfantelijke intocht van
Jezus in Jeruzalem op het
schoolbord mocht tekenen.
Uiteindelijk besloeg zijn
kunstwerk drie schoolborden,
dat nog weken, maanden
daarna bleef staan.
Op Barbera's bureau ligt al-
Van onze kunstredactie
MAASTRICHT - Arthur Sonnen, als dramaturg ver
bonden aan de Toneelacademie Maastricht wil samen
met de acteur en regisseur Theu Boermans (van Zui
delijk Toneel Globe) het Nieuw Zuidelijk Toneel op
poten zetten, dat Maastricht als thuisbasis krijgt.
Het Nieuw Zuidelijk Toneel
zou alle theaters in Limburg
en Brabant moeten gaan be
spelen en ook de grotere thea
ters in de rest van het land.
„De Randstad is voldoende
voorzien van groot repertoire
toneel en die gezelschappen
hebben steeds minder zin om
de provincie in te trekken.
Daarom moet er een voorzie
ning in het Zuiden van het
land komen", aldus Sonnen.
Hij denkt dat Zuidelijk Toneel
Globe in Eindhoven en To
neelgroep Theater in Arnhem
het op de duur moeten afleg
gen tegen de zuigkracht van
de randstelijke gezelschappen.
Bij het ministerie van WVC
heeft het Nieuw Zuidelijk To
neel een subsidie van 6.75 mil
joen gulden gevraagd voor het
eerste jaar. „Rond een kern
van tien jonge acteurs zullen
we met ongeveer 30 gastac-
teurs gaan werken", zegt Son
nen. Over het repertoire dat
het NZT gaat spelen wil Son
nen nog niets kwijt. „Dat is
wat precair, want dan krijg je
meteen allerlei commentaar.
Laat men ons maar de kans
geven te starten," zegt hij
Voor de komende 'planpe
riode' van drie jaar (1988-1991)
heeft het ministerie van WVC
zo'n dertig subsidie-aanvra
gen voor nieuwe toneelgezel
schappen binnengekregen.
Daar moet de Raad voor de
Kunst zich nu over buigen.
Maar het plan van het NZT
kwam te laat bij WVC binnen
en is daarom afgewezen. Son
nen hoopt WVC te bewegen
het plan alsnog op te pakken
en het niet op formele gronden
af te wijzen.
Zoals bekend is er ook een
ander idee voor een theater
groep die zich helemaal op de
provincie wil richten: Het Ne
derlands Toneel, met Ruud
Backx als leider en de regis
seurs Sam Bogaerts en Kees
Hulst als regisseurs. Zij willen
vanuit Utrecht de grote pro
vinciesteden gaan bespelen.
Het Nederlands Toneel wil de
spraakmakende koers voort
zetten die vroeger door Globe
werd gevaren.
EEN VAN de succesvolste
debuutplaten van de
laatste jaren is 'Picture
book' van Simply Red.
Niet alleen wist de groep
net die elpee grote ver
koopcijfers te halen, er
was tegelijkertijd ook
veel waardering van de
I kant van de recensenten.
Simply Red werd beloond
I voor moed, beleid en trouw
aan een van de indrukwek
kendste genres uit de pop
muziek: de soul. Zanger
•nek Hucknall liet op die
awste elpee horen dat zingen
net zoeer een kwestie is van
een mooie stem hebben,
naar van durven en vooral
van er hart en ziel in leggen.
Picture book' was en is mo-
oerne popmuziek, waarbin-
»en verantwoord wordt om-
Besprongen met oude, maar
a°g immer bruikbare en ac-
nele elementen. Emotie
fwat voorop en zeggings
macht is geen loze kreet,
naar voorwaarde om een
ummer tot een goed eind te
I Unnen brengen.
Na een dergelijk overdon-
I vW?nd t^e'Duut is het voor
1 m Sv^Pen moeilijk om
v 660 twee<ie elpee uit de
it te kunnen. Enerzijds
I m n de 'verleiding' van het
I misselijke succes: een vol-
worrti soort8elijke plaat
rat verwacht goed te ver-
A>Sn 'denk maar aan Sade).
maarzij ds is er de faalangst
l-j,. tot krampachtigheid
men is zo intensief be-
zig met het willen overtref
fen van zichzelf dat men het
doel voorbij schiet (denk
maar aan Paul Young). 'Men
and women', de tweede elpee
van Simply Red, is van dat
soort hoorbare ellende ge
vrijwaard gebleven. Kort
weg gezegd is het een voor
treffelijke plaat geworden,
waarop het aanwezige po
tentieel in de groep zowat
volledig is benut. Hucknall
c.s. komen op 'Men and wo
men' tot bloei. Waar op 'Pic
ture book' mindere momen
ten leidden tot 'overexposu
re', daar zijn nu geen
zwakke plekken meer.
'Men and women' is een
volwassen plaat. Er staan
verantwoorde covers op zo
als Bunny Wailers 'Love fi
re', 'Let me have it all' van
Sly Stone en een ingetogen
vertolking van Cole Porters
'Ev'ry time we say goodbye'.
Opmerkelijke gast op 'Men
and women' is Lamont Do-
zier van het illustere Mo-
town-songwriterstrio Hol-
land-Dozier-Holland. La
mont schreef een aantal
nummers samen met Mick
Hucknall en die songs krij
gen nu als credits 'Hucknall-
Dozier-Hucknall'.
Het eigen materiaal is toe
gesneden op Hucknalls stem,
maar ook op de rest van de
band. En die rest is zeker
AAK
EINDREDACTIE WIM VAN LEEST
geen stelletje kleine jongens.
De begeleiding is sober,
maar gloedvol en veel meer
dan een instrumentale ach
tergrond die alle aandacht
op Hucknall vestigt. Simply
Red instrumentaal is regel
rechte klasse. Veel meer dan
een Level 42, dat altijd als
nagespeelde en dus als
blanke soul zal blijven klin
ken, weten de leden van
Simply Red muziek weg te
zetten die kan wedijveren
met het beste uit de Ameri
kaanse soul.
'Men and women' is zoals
gezegd een voortreffelijke
plaat Het is een elpee die
ook op termijn blijft boeien
en die ongetwijfeld een fiks
aantal hits zal opleveren.
Simply Red hoort op grond
van deze elpee, maar ook op
grond van de live-prestaties
thuis in het selecte rijtje
echte topgroepen. Als je der
gelijke platen maakt, heb je
geen image-building meer
nodig. De muziek doet dan in
haar eentje het werk.
AMERIKA mag dan het land
zijn waar de popmuziek haar
oorsprong had, erg zorgvuldig
is men in de VS met die erfenis
nooit omgegaan. Toen aan het
begin van de jaren '60 de Beat
les met in hun kielzog tal van
andere bandjes voor de eerste
Britse invasie zorgden, scho
ven de Amerikanen heel snel
hun eigen muziek aan de kant.
Dat betekende het einde van
schitterende teenage-pop en
een rem op de verbreiding van
rhythm and blues.
Pas aan het eind van de ja
ren '60 kreeg de popmuziek in
de VS weer een eigen gezicht
en werd zelfs geluidsbepalend.
De Britse punkgolf en de
daaropvolgende new wave
deed de Amerikanen ander
maal schielijk hun eigen mu
ziek opbergen en weer werd de
popmuziek daarna gedomi
neerd door Britse elementen.
De laatste jaren komt men
er in Amerika achter dat al
dat Europese synthesizer-ge-
jengel niet echt boeiend is en
wordt er maar weer eens ge
keken naar wat er in de VS
zelf voor handen is. Onder
aanvoering van Bruce
Springsteen beleeft de Ameri
kaanse rock in allerlei varië
teiten hoogtijdagen en er is nu
weer volop ruimte voor de
country. Acts als Jason and
the Scorchers, Los Lobos,
Steve Earle, Dwight Yakoam
en Lone Justice hebben succes
met typisch Amerikaanse mu
ziek en andere groepen die in
dat genre van zich doen spre
ken, kunnen hun gang gaan.
Zodoende is er nu de elpee
'Angel with a lariat' (een lasso
is dat) van de Canadese zange
res K.D. Lang en haar groep
the Reclines. We mogen blij
zijn dat K.D. en de haren die
plaat hebben kunnen maken,
want de groep heeft veel te
bieden. K.D. Lang and the Re
clines mogen dan uit Canada
komen, hun muziek past wel
helemaal in de country-tradi-
tie van de States. 'Angel with a
lariat' herbergt 'tearjerkers'
la Tammy Wynette, maar het
gros van het materiaal is rock
and roll-achtige country met
als opvallendste cover de
Lynn Anderson-klassieker
'Rose garden'.
'Angel with a lariat' werd
geproduceerd door Dave Ed
munds. Dat is weliswaar een
Engelsman, maar hij heeft in
het verleden (o.a. met de Stray
Cats) vaker bewezen een goed
oor te hebben voor Ameri
kaans geluid en dat doet hij
ook nu weer.
'Angel with a lariat' is een
sympathieke plaat van een
goede zangeres met een stel
adequate begeleiders. Ik hoop
alleen dat het met de nieuwe
country-golf niet zo zal aflo
pen als destijds met de Ameri
kaanse powerpop-stroming.
Toen dacht met het antwoord
op de Britse new wave gevon
den te hebben en het ene na
het andere nietszeggende
bandje dat enigszins in de de
stroming in te passen viel,
mocht toen een elpee maken.
Van 99,9 procent van die bands
is nimmer meer iets verno
men. Hopelijk blijft een derge
lijke golf van 'talent' ons nu
bespaard.
AAK
HET Feijenoord-stadion in
Rotterdam is op 11 juni a.s.
weer eens het decor voor pop
muziek. Dan namelijk speelt er
de Britse groep Genesis met als
'special guest' Paul Young.
Paul Young begint er 's
avonds om 19.00 uur te spelen.
Om 21.00 uur start Genesis. Ge
nesis bestaat momenteel uit
Phil Collins, Tony Banks, Mike
Rutherford, Daryl Stuermer en
Chester Thompson.
De voorverkoop begint zater
dag 21 maart.
Omdat de Ahoy-concerten
van Lionel Richie op 31 maart
en 1 april binnen de kortste ke
ren uitverkocht waren, zijn er
nu twee concerten ingelast. Die
vinden op 13 en 14 april plaats.
De voorverkoop begint van
daag.
Ook Spandau Ballet doet er
nog een concert bij.
De agenda voor de komende we
ken ziet er als volgt uit:
Spandau Ballet, 15,16 en 17 april
in Rotterdam (Ahoy)
Tina Turner, 1 april in Brussel
(Vorst) en 3,4,5 en 6 april in Rot
terdam (Ahoy)
Alison Moyet, 13 april in Amster
dam (Carré) en 5 mei in Rotter
dam (Ahoy)
Simply Red, 17 juni in Rotterdam
(Ahoy)
Tina Turner, UB 40, Cameo en
Blow Monkeys, 28 mei in Nijme
gen (Goffert-stadion)
Neil Young, 27 mei in Rotterdam
Paul Young is 'special
guest' bij het concert dat
Genesis op 11 juni in het
Feijenoord-stadion in Rot
terdam geeft. -foto cbs
(Ahoy, voorverkoop begint 4
april)
Santana, 14 mei in Rotterdam
(Ahoy, voorverkoop begint 14
maart)
Level 42,22 en 23 april in Rotter
dam (Ahoy)
Lionel Richie, 31 maart en 1 april
in Rotterdam (Ahoy)
Stevie Wonder, 3 juni in Rotter
dam (Ahoy, voorverkoop begint
op 11 april)
Duran Duran, 7 mei in in Rotter
dam (Ahoy)
Run DMC Beastie Boys, 21 mei
in Amsterdam (Edenhal)
Pretenders, 9 april in Utrecht
(Vredenburg)
Burning Spear, 27 maart in Til
burg (Noorderligt)
Maze, 11 maart in Utrecht (Vre
denburg)
Gary Moore Shy, 4 april in
Zwolle (IJsselhal)
>IE-
IER
WE
i