IGEN! 'Monsieur Verdoux'; een film met eeuwigheidswaarde B.V. Nieuw zuidelijk toneel wil naar Maastricht Simply Red lost alle beloften in NP SPI PtP SPI 1 Media-samenwerking België- Nederland bereikt dieptepunt DUITSE TV BRENGT CHAPLIN-REEKS VAN TWAALF FILMS FFEUR Scheppers van Flintstones maken bijbelse videofilms Nf DE TIJD CERING. Fïïïim /ET B.V. VLEES Rambo opent aanval op Afghanistan Geniaal Ontslagen WORD-ZUID TROFEE NIET TOEGEKEND K.D.Lang Genesis met Paul Young in 'De Kuip' DELBURG AJ WOENSDAG 18 MAART 1987 „We zullen met z'n allen het slachtoffer blijven van een mondiaal politiek onvermogen Sylvester Stallone, acteur T2 PAGINA GIDS 1 STICHTING TOT UITVOERING VAN LANDBOUWMAATREGELEN Postbus 20401 2500 EK s-GRAVENHAGE Telefoon 070-793911 lüm verpakt rundvlees, oor een diploma; vleesvervoer strekt tot g; d zijn om, als er niet ge- dt, in het bedrijf mee te zelf te laden en te los- 11 Sylvester Stallone als I Rambo. - foto archief de stem I LOS ANGELES (AP) - Sylves- I ier Stallone heeft aangekon- I digd dat over vijf tot zes we- I ken de opnamen zullen begin nen van de film Rambo 3. Rambo zal in de derde epi sode van de serie gelijknamige I films nog geen spoor van ver zwakking of een zachtaardi ger gemoed vertonen. „Rambo ■blijft zoals hij was: onbere kenbaar en explosief, maar Ivolkomen vaderlandslievend", I aldus Stallone's publiciteits- I manager, Paul Bloch. In de derde Rambo-film zal |de held een mini-invasie ple gen in het door de Russen be zette Afghanistan. De film zal linzijn geheel in Amerika wor- Iden opgenomen, en volgens IBloch zijn er rollen weggelegd Ivoor in de VS wonende Afgha- Door Tom Smeets Dit jaar, op Eerste Kerstdag om precies te zijn, is het tien jaar geleden dat Charlie Chaplin op 88-jarige leeftijd in Zwitserland overleed. Dat zal voor menig omroep aan leiding zijn nogmaals in het Chaplin-archief te duiken en een of meerdere prod uk ten van de nog altijd bejubelde meester op het scherm te brengen. Het tweede Duitse net (ZDF) begint daar vandaag al mee. Vanavond wordt 'Monsieur Verdoux' (1947) uitgezonden, als eerste van een serie van twaalf films die het ZDF tot en met december heeft geprogrammeerd. Op het programma staan onder meer 'The woman of Paris' (1923), 'Goldrush' (1924), 'City lights' (1929), 'Modern times' (1936), 'The great dictator' (1939), 'Lime light' (1951) en 'A king in New York' (1956). In december zal het ZDF ook de in 1975 ge maakte documentaire 'Het verhaal van mijn leven', de titel" van Chaplins autobio grafie, nogmaals uitzenden. Een van de grootste be wonderaars van Charlie Chaplin was de Franse regis seur Frangois Truffaut, zelf ook niet de eerste de beste. Na Chaplins dood, schreef Truffaut onder meer: „In het werk van Chaplin kun je het antwoord vinden op vele vragen: de revolutie van de 'geluidsfilm; de terugslag van de koude oorlog op het leven in de Verenigde Staten van de jaren vijftig; de betrekke lijkheid van roem en fortuin; het belang van de kinderja ren in de ontwikkeling van de persoonlijkheid; het on derscheid tussen de resulta ten die men verkrijgt door zijn talent of door hard wer ken. Truffaut was een van de genen die van mening was dat Chaplin de grootste mime-kunstenaar aller tij den is geweest. „Hij kon de mensen aan het lachen en aan het huilen maken. Maar hij bezat ook de kracht en de moed om zijn eigen scenario schrijver, regisseur en pro ducent te zijn. Misschien had hij meer tijd nodig om zich aan de geluidsfilm aan te passen, maar hij had dan ook de bijkomende verantwoor delijkheid zichzelf op het scherm te brengen." Volgens Truffaut moest Chaplin daarvoor een gewel dige stap zetten. In de stomme film had hij immers de volmaakte vorm voor zijn artistieke expressiviteit ge vonden. 'Monsieur Verdoux', de film die het ZDF van avond uitzendt, was de eerste waarin Chaplin brak met het personage dat hij tot dat mo ment in alle films had ge bruikt. Volgens Truffaut - en ook daarin was hij niet de enige - is Chaplin daarin zeer goed geslaagd. Over 'Monsieur Verdoux' schreef hij„De op bouw van het scenario, de dialogen, het ritme, de ver tolking van zijn partners, al les is geniaal in deze film, die de stem van een nieuw genie draagt" Charlie Chaplin kreeg in 1972 een Oscar voor zijn "bij drage aan de filmindustrie'. - foto ap 'Monsieur Verdoux' gaat over de bankbediende Henri Verdoux, die zijn firma al dertig jaar trouw heeft ge diend. Bij het uitbreken van de economische crisis in 1930 wordt hij ontslagen. Om zijn huisje op het platteland te kunnen handhaven en ook om voor zijn zieke vrouw te kunnen zorgen, begint hij een geheel nieuw leven. Meneer Verdoux probeert in kontakt te komen met rijke vrouwen. Om aan hun kapitaal te komen, belooft hij te zullen trouwen. In zijn zucht naar geld schrikt hij zelfs niet voor moord terug. Zoals gezegd was niet al leen de Franse regisseur Fra- ngois Truffaut enthousiast over deze film. Aardig in dit verband is ook het citeren van de vooraanstaande Ame rikaanse filmcriticus James Agee. Die schreef al in 1947: „Als er een film uit de laatste twintig jaar eeuwigheids- waarde heeft, dan is het wel Monsieur Verdoux". Nog weer eens veertig jaar later blijkt dat nog steeds het geval te zijn. itend na tel. afspraak 561 GB Hulst, tel. 01140- 00-31114012345. Door Jan Koesen i brussel - De jury was on- Iverbiddellijk. Geen prijs voor Ide beste co-produktie van de IbrT met Nederland. Niet voor Ide radio. Niet voor de tv. ■Troep, zuchtte de jury vrijwel I unaniem. Middelmaat, ■kreunde het meest welwil lende jurylid. Om de twee j aar komen vier •Nederlandse en vier Belgische I radio- en televisie-journalis- i bijeen. Zij duiken bij de ■BRT in Brussel een zaal in, be- Ikijken nog eens passages van |tv-programma's en luisteren eenmaal fragmenten van |radio-uitzendingen af. Tien jaar geleden werd de JStiehting Co-produktieprijs IBRT/Nederlandse Zendge machtigden in het leven ge spen. Het ideaal was heel lobel. In het Grootneder- ■landse taalgebied moest meer samengewerkt worden. De eigenheid van de Vlaamse cul tuur gekoppeld aan het crea tieve van de Nederlandse. Sa men ten strijde tegen de ver vlakking op radio en buis. Ministers werden uitgeno digd, champagne bruiste en de paling in het groen glinsterde. Stichtings-voorzitter Tom Smeets moest echter elk jaar verdrietig constateren dat het beoogde peil nog steeds niet bereikt was. Maar deze keer, toen ten vijfde male de jury bijeen kwam, was het zat, schluss, fi- ni, basta. Twee jaar samen werken had slechts twee ra- dio-produkties opgeleverd die aan de definitie voldeden. Dat was 'Sol y Sombra' (BRT en NOS) en 'Portret van het Me- tropole Orkest' (BRT en NOS). De jury was niet onder de in druk. Geen prijs voor de sector radio. De televisie trad aan om zich te laten wegen. Daar flad derde 'Zwartje de Postduif' (BRT, TROS) over het scherm, een soort van Teleac-cursus duivenmelken. Nuttig voor ve len, ongetwijfeld, maar toch niet de belichaming van een cultuurideaal. Volgende band. 'Vier eeuwen op muize- voetjes door Antwerpen'. Mooie beelden, ja, dat was waar, maar een neuroot als verteller en veel historisch ge hijg. Het diepste in de ziel werd ook door deze muize- voetjes niet aangesproken. 'De Leeuw van Vlaanderen' (BRT, KRO). Een van de jury-leden kreeg ademnood. Dat was ge woon een speelfilm waarbij ze de camera hadden laten door lopen op ogenblikken dat elk zinnig regisseur was gestopt. 'Een kwarteeuw kleinkunst' (BRT, KRO). De eerste se rieuze kandidaat Niet slecht, 'De Blufshow' van Hans Kazan, een van de afgewezen kandidaten. - foto anp meende de jury unaniem. Maar bepaald niet ademstok kend. Een rapportcijfertje van 614 tot 7-, Een prijs? De jury keek zichzelf in de ogen. Nee, nee, nee. 'De Blufshow' (BRT, TROS). Een goochelprogramma, ver maak voor een regenachtige middag. 'Op zoek naar taal' (BRT, NOS) dan? Beneden de maat. Afvoeren. Of 'Laby- rinth/een spel om 270 miljard dollar' (BRT, NOS)? En de jury keek gramstorig naar een redelijke documentaire over de vliegindustrie. Niet slecht, maar van een kwaliteit zoals we minstens drie uur per dag kunnen aanschouwen. Dit jaar dus geen Noord- Zuid Trofee. Een mededeling die slechts weinigen zal schok ken. Van een onzer verslaggevers De studio van Hanna-Barbera, die onder meer met de teken films van Yogi Bear, the Flintstones en andere figuren kinderen urenlang in de ban kan houden, richt nu zijn aandacht op de bij bel. tijd een opengeslagen bijbel. Zijn favoriete passages zijn bijvoorbeeld de ark van Noach en vooral de heldendaden van de kinderen van Israël. Niet alleen af te leiden uit de be duimelde bladzijden, maar ook uit de keuze van onder werpen voor de films. In een onlangs gehouden interview verklaarde Barbera dat de Bijbelse helden hem altijd meer hadden gezegd dan de fi guren die hij zelf tot leven had gewekt of gecreëerd, zoals Top Cat en Huckleberry Hound. Tot nu toe zijn er 26 video films gepland, waarvan er zes bestemd zijn voor het buiten land. Van de eerste film, Grote Avonturen uit de Bijbel, die vorig jaar werd uitgebracht zijn al meer dan 400.000 video's verkocht in de Verenigde Sta ten. Wanneer de video's in ons land zullen verschijnen is niet bekend. Tom en Jerry zullen plaats moeten maken voor God en Jericho in een serie videofilms over het Heilige Geschrift. Re kening houdend met de kin derlijke smaak hebben de filmmakers direct gekozen voor de meest spannende en avontuurlijke verhalen uit het Oude Testament. Aan de serie liggen echter wel puur reli gieuze motieven ten grond slag. Een vertegenwoordiger van Hanna-Barbera producties vertelde dat het iets was dat Joseph Barbera altijd al bezig had gehouden. Als schooljon getje verbaasde hij de onder wijzers door te vragen of hij de triomfantelijke intocht van Jezus in Jeruzalem op het schoolbord mocht tekenen. Uiteindelijk besloeg zijn kunstwerk drie schoolborden, dat nog weken, maanden daarna bleef staan. Op Barbera's bureau ligt al- Van onze kunstredactie MAASTRICHT - Arthur Sonnen, als dramaturg ver bonden aan de Toneelacademie Maastricht wil samen met de acteur en regisseur Theu Boermans (van Zui delijk Toneel Globe) het Nieuw Zuidelijk Toneel op poten zetten, dat Maastricht als thuisbasis krijgt. Het Nieuw Zuidelijk Toneel zou alle theaters in Limburg en Brabant moeten gaan be spelen en ook de grotere thea ters in de rest van het land. „De Randstad is voldoende voorzien van groot repertoire toneel en die gezelschappen hebben steeds minder zin om de provincie in te trekken. Daarom moet er een voorzie ning in het Zuiden van het land komen", aldus Sonnen. Hij denkt dat Zuidelijk Toneel Globe in Eindhoven en To neelgroep Theater in Arnhem het op de duur moeten afleg gen tegen de zuigkracht van de randstelijke gezelschappen. Bij het ministerie van WVC heeft het Nieuw Zuidelijk To neel een subsidie van 6.75 mil joen gulden gevraagd voor het eerste jaar. „Rond een kern van tien jonge acteurs zullen we met ongeveer 30 gastac- teurs gaan werken", zegt Son nen. Over het repertoire dat het NZT gaat spelen wil Son nen nog niets kwijt. „Dat is wat precair, want dan krijg je meteen allerlei commentaar. Laat men ons maar de kans geven te starten," zegt hij Voor de komende 'planpe riode' van drie jaar (1988-1991) heeft het ministerie van WVC zo'n dertig subsidie-aanvra gen voor nieuwe toneelgezel schappen binnengekregen. Daar moet de Raad voor de Kunst zich nu over buigen. Maar het plan van het NZT kwam te laat bij WVC binnen en is daarom afgewezen. Son nen hoopt WVC te bewegen het plan alsnog op te pakken en het niet op formele gronden af te wijzen. Zoals bekend is er ook een ander idee voor een theater groep die zich helemaal op de provincie wil richten: Het Ne derlands Toneel, met Ruud Backx als leider en de regis seurs Sam Bogaerts en Kees Hulst als regisseurs. Zij willen vanuit Utrecht de grote pro vinciesteden gaan bespelen. Het Nederlands Toneel wil de spraakmakende koers voort zetten die vroeger door Globe werd gevaren. EEN VAN de succesvolste debuutplaten van de laatste jaren is 'Picture book' van Simply Red. Niet alleen wist de groep net die elpee grote ver koopcijfers te halen, er was tegelijkertijd ook veel waardering van de I kant van de recensenten. Simply Red werd beloond I voor moed, beleid en trouw aan een van de indrukwek kendste genres uit de pop muziek: de soul. Zanger •nek Hucknall liet op die awste elpee horen dat zingen net zoeer een kwestie is van een mooie stem hebben, naar van durven en vooral van er hart en ziel in leggen. Picture book' was en is mo- oerne popmuziek, waarbin- »en verantwoord wordt om- Besprongen met oude, maar a°g immer bruikbare en ac- nele elementen. Emotie fwat voorop en zeggings macht is geen loze kreet, naar voorwaarde om een ummer tot een goed eind te I Unnen brengen. Na een dergelijk overdon- I vW?nd t^e'Duut is het voor 1 m Sv^Pen moeilijk om v 660 twee<ie elpee uit de it te kunnen. Enerzijds I m n de 'verleiding' van het I misselijke succes: een vol- worrti soort8elijke plaat rat verwacht goed te ver- A>Sn 'denk maar aan Sade). maarzij ds is er de faalangst l-j,. tot krampachtigheid men is zo intensief be- zig met het willen overtref fen van zichzelf dat men het doel voorbij schiet (denk maar aan Paul Young). 'Men and women', de tweede elpee van Simply Red, is van dat soort hoorbare ellende ge vrijwaard gebleven. Kort weg gezegd is het een voor treffelijke plaat geworden, waarop het aanwezige po tentieel in de groep zowat volledig is benut. Hucknall c.s. komen op 'Men and wo men' tot bloei. Waar op 'Pic ture book' mindere momen ten leidden tot 'overexposu re', daar zijn nu geen zwakke plekken meer. 'Men and women' is een volwassen plaat. Er staan verantwoorde covers op zo als Bunny Wailers 'Love fi re', 'Let me have it all' van Sly Stone en een ingetogen vertolking van Cole Porters 'Ev'ry time we say goodbye'. Opmerkelijke gast op 'Men and women' is Lamont Do- zier van het illustere Mo- town-songwriterstrio Hol- land-Dozier-Holland. La mont schreef een aantal nummers samen met Mick Hucknall en die songs krij gen nu als credits 'Hucknall- Dozier-Hucknall'. Het eigen materiaal is toe gesneden op Hucknalls stem, maar ook op de rest van de band. En die rest is zeker AAK EINDREDACTIE WIM VAN LEEST geen stelletje kleine jongens. De begeleiding is sober, maar gloedvol en veel meer dan een instrumentale ach tergrond die alle aandacht op Hucknall vestigt. Simply Red instrumentaal is regel rechte klasse. Veel meer dan een Level 42, dat altijd als nagespeelde en dus als blanke soul zal blijven klin ken, weten de leden van Simply Red muziek weg te zetten die kan wedijveren met het beste uit de Ameri kaanse soul. 'Men and women' is zoals gezegd een voortreffelijke plaat Het is een elpee die ook op termijn blijft boeien en die ongetwijfeld een fiks aantal hits zal opleveren. Simply Red hoort op grond van deze elpee, maar ook op grond van de live-prestaties thuis in het selecte rijtje echte topgroepen. Als je der gelijke platen maakt, heb je geen image-building meer nodig. De muziek doet dan in haar eentje het werk. AMERIKA mag dan het land zijn waar de popmuziek haar oorsprong had, erg zorgvuldig is men in de VS met die erfenis nooit omgegaan. Toen aan het begin van de jaren '60 de Beat les met in hun kielzog tal van andere bandjes voor de eerste Britse invasie zorgden, scho ven de Amerikanen heel snel hun eigen muziek aan de kant. Dat betekende het einde van schitterende teenage-pop en een rem op de verbreiding van rhythm and blues. Pas aan het eind van de ja ren '60 kreeg de popmuziek in de VS weer een eigen gezicht en werd zelfs geluidsbepalend. De Britse punkgolf en de daaropvolgende new wave deed de Amerikanen ander maal schielijk hun eigen mu ziek opbergen en weer werd de popmuziek daarna gedomi neerd door Britse elementen. De laatste jaren komt men er in Amerika achter dat al dat Europese synthesizer-ge- jengel niet echt boeiend is en wordt er maar weer eens ge keken naar wat er in de VS zelf voor handen is. Onder aanvoering van Bruce Springsteen beleeft de Ameri kaanse rock in allerlei varië teiten hoogtijdagen en er is nu weer volop ruimte voor de country. Acts als Jason and the Scorchers, Los Lobos, Steve Earle, Dwight Yakoam en Lone Justice hebben succes met typisch Amerikaanse mu ziek en andere groepen die in dat genre van zich doen spre ken, kunnen hun gang gaan. Zodoende is er nu de elpee 'Angel with a lariat' (een lasso is dat) van de Canadese zange res K.D. Lang en haar groep the Reclines. We mogen blij zijn dat K.D. en de haren die plaat hebben kunnen maken, want de groep heeft veel te bieden. K.D. Lang and the Re clines mogen dan uit Canada komen, hun muziek past wel helemaal in de country-tradi- tie van de States. 'Angel with a lariat' herbergt 'tearjerkers' la Tammy Wynette, maar het gros van het materiaal is rock and roll-achtige country met als opvallendste cover de Lynn Anderson-klassieker 'Rose garden'. 'Angel with a lariat' werd geproduceerd door Dave Ed munds. Dat is weliswaar een Engelsman, maar hij heeft in het verleden (o.a. met de Stray Cats) vaker bewezen een goed oor te hebben voor Ameri kaans geluid en dat doet hij ook nu weer. 'Angel with a lariat' is een sympathieke plaat van een goede zangeres met een stel adequate begeleiders. Ik hoop alleen dat het met de nieuwe country-golf niet zo zal aflo pen als destijds met de Ameri kaanse powerpop-stroming. Toen dacht met het antwoord op de Britse new wave gevon den te hebben en het ene na het andere nietszeggende bandje dat enigszins in de de stroming in te passen viel, mocht toen een elpee maken. Van 99,9 procent van die bands is nimmer meer iets verno men. Hopelijk blijft een derge lijke golf van 'talent' ons nu bespaard. AAK HET Feijenoord-stadion in Rotterdam is op 11 juni a.s. weer eens het decor voor pop muziek. Dan namelijk speelt er de Britse groep Genesis met als 'special guest' Paul Young. Paul Young begint er 's avonds om 19.00 uur te spelen. Om 21.00 uur start Genesis. Ge nesis bestaat momenteel uit Phil Collins, Tony Banks, Mike Rutherford, Daryl Stuermer en Chester Thompson. De voorverkoop begint zater dag 21 maart. Omdat de Ahoy-concerten van Lionel Richie op 31 maart en 1 april binnen de kortste ke ren uitverkocht waren, zijn er nu twee concerten ingelast. Die vinden op 13 en 14 april plaats. De voorverkoop begint van daag. Ook Spandau Ballet doet er nog een concert bij. De agenda voor de komende we ken ziet er als volgt uit: Spandau Ballet, 15,16 en 17 april in Rotterdam (Ahoy) Tina Turner, 1 april in Brussel (Vorst) en 3,4,5 en 6 april in Rot terdam (Ahoy) Alison Moyet, 13 april in Amster dam (Carré) en 5 mei in Rotter dam (Ahoy) Simply Red, 17 juni in Rotterdam (Ahoy) Tina Turner, UB 40, Cameo en Blow Monkeys, 28 mei in Nijme gen (Goffert-stadion) Neil Young, 27 mei in Rotterdam Paul Young is 'special guest' bij het concert dat Genesis op 11 juni in het Feijenoord-stadion in Rot terdam geeft. -foto cbs (Ahoy, voorverkoop begint 4 april) Santana, 14 mei in Rotterdam (Ahoy, voorverkoop begint 14 maart) Level 42,22 en 23 april in Rotter dam (Ahoy) Lionel Richie, 31 maart en 1 april in Rotterdam (Ahoy) Stevie Wonder, 3 juni in Rotter dam (Ahoy, voorverkoop begint op 11 april) Duran Duran, 7 mei in in Rotter dam (Ahoy) Run DMC Beastie Boys, 21 mei in Amsterdam (Edenhal) Pretenders, 9 april in Utrecht (Vredenburg) Burning Spear, 27 maart in Til burg (Noorderligt) Maze, 11 maart in Utrecht (Vre denburg) Gary Moore Shy, 4 april in Zwolle (IJsselhal) >IE- IER WE i

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 17