I Openingstijden j
Tent allang geen stiefkind meer
LENTE IN DE AMSTERDAMSE RAI
Ook ruime keus
voor zelfbouwer
VVD WIL N.
Nog meer ruimte in vouwwagens
Controle op gas-systeem
Meer comfort
sta-caravans
v
Kluppel in hoe
I
WOENSDAG 29 JANUAR11986
Cijfertjes
over caravans
PRODUKTEN UIT VERRE OOSTEN STUK DUURDER
Koerslijst
gebruikte
caravans en
vouwwagens
WOENSDAG 29 JANUA
Tekort gedaald
tot 7,5 procent
Publiek Voelt'
bezuinigingen
gezondheidszorg
z
d:
destemcomin
jflM!
EXTRA
T4?
AMSTERDAM - Nog meer leef- en slaapruimte; vergroting van
het interieur en een nog beter gebruik van de keuken.
Deze zaken, en natuurlijk
het nog eenvoudiger en sneller
uitzetten en inklappen van het
tentdoek, staan centraal bij de
nieuw gelanceerde vouwwa
gens.
Ook hebben een groot aan
tal fabrikanten nieuwe mate
rialen gebruikt voor zowel het
chassis als de vloer en het ten-
gedeelte.
Hefdakwagens met vaste,
scharnierende wanden nemen
in de RAI een aparte plaats in.
Dat kan ook gezegd worden
van de hefdakvouwwagens,
die in een duidelijk ver
nieuwde vorm hun rentree
maken.
Is bij de vouwwagens de
laatste jaren nadrukkelijk ge
werkt aan een meer multi
functioneel gebruik, ook de
manier waarop de wagens tij
dens de wintermaanden han
dig opgeborgen kunnen wor
den, heeft extra aandacht ge
kregen. Datzelfde kan ook ge
zegd worden van de bagage
wagens, waarvoor nog altijd
de belangstelling toeneemt.
De prijzen van de vouwwa
gens en -caravans lopen uit
een tussen 3.000 en 18.000 gul
den; de prijs is niet alleen af
hankelijk van de grootte (van
2 tot 6 personen), maar ook
van de verwerkte materialen
en of men over een geremde of
ongeremde wagen wil be
schikken. De Combi Camp 100
lijkt voor 2.495 gulden de goed
koopste aanbieding te worden,
terwijl de Conway Tardis met
een prijs van 15.950 gulden
duidelijk aan de top staat.
Bij de wagens met vaste,
scharnierende wanden en de
hefdakwagens, is de goed
koopste de Tourisme (7.995
gulden) en de duurste de Or-
line 39 S voor 17.995 gulden.
De vouwwagen biedt anno 1986 nog meer ruimte.
gllllllllllillllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll^
AMSTERDAM - Het hele Europa
complex van het RAI- gebouw (In
totaal ruim 45.000 vierkante me
ter) is van vrijdag a.s. tot en met
4 februari gevuld met tenten,
vouwwagens, toercaravans, sta
caravans en kampeersauto'8,
alsmede onderdelen en acces
soires. Naast dit assortiment
produkten voor kamperen en
vrijetijdsbesteding, zal een be
langrijk deel van de jaarlijkse ex
positie gewijd zijn aan toeristi
sche en recreatieve Informatie In
binnen- en buitenland.
De Caravan Camping RAI Is
dagelijks geopend van 10.00 tot
17.00 uur en 's avonds (behalve
op zaterdag en zondag) van
31 januari t/m 4 februari
AMSTERDAM ral
19.00 tot 22.00 uur. Voor volwas
senen bedraagt de toegangsprijs
10 gulden en voor jeugd tot 12
jaar en voor houders van Pas 65
5 gulden.
=nillllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll^
Caravan is een stuk ronder
Door Jack Arentsen
AMSTERDAM - Thuis merkt men er niet zo
veel van, maar de lente is begonnen.
Niet dat het jonge groen al weer begint uit te lopen,
de eerste nieuwe kleuren in de tuin zijn te ontdekken
en de vogels al hard bezig zijn om hun nestjes klaar te
maken voor een nieuwe jonge generatie.
De sfeer van de lente is wel
te ontdekken in de Amster
damse RAI waar ruim 200 ex
posanten uit 14 landen hun
nieuwste produkten voor de
komende recreatieve maanden
hebben geplaatst op de tradi
tionele Caravan Camping
RAI.
Tussen palmbomen, vijvers
en bloeiende tulpen en narcis
sen is op een van de grootste
showrooms van Europa alles
te vinden waardoor het re
creatieve buitenleven aan
trekkelijk gemaakt kan wor
den.
De Caravan Camping
RAI wordt dit jaar in een vrij
gunstig klimaat gehouden.
Nadat enkele jaren de verko
pen, en daardoor ook de ont
wikkelingen bij de fabrikan
ten, gestagneerd zijn geweest,
is vorig jaar weer van een op
leving opgetreden en dat
leidde niet alleen tot een ge
stegen verkoopcijfers aan de
ene kant, maar ook tot nieuwe
inspiratie bij de fabrikanten.
„De verbeterde economische
situatie en de stijgende
autoverkopen hebben", vol
gens drs L A. de Winkel van de
Caravan Afdeling van de RAI,
„een duidelijke positieve uit
werking op de caravanmarkt
gebracht. In vergelijking met
1984 steeg vorig jaar de ver
koop van nieuwe caravans
met 15 procent tot in totaal
21.000 stuks".
Research
De stille periode is door de
caravanfabrikanten benut om
veel research te verrichten;
een noodzakelijke bezigheid
omdat in eerste instantie niet
de meest gelukkige oplossin
gen waren gevonden om b.v.
het brandstofverbruik van de
trekkende auto terug te drin
gen. „Het toenemende accent
dat op een lager brandstofver
bruik werd gelegd", stelt drs
De Winkel, „leidde tot het ont
staan van steeds gestroomlijn-
der caravans. Maar deze vor
men bleken ook nadelen te
hebben, want meer stroomlijn
kan leiden tot een verminde
ring van interieurruimte. We
mogen nu vaststellen dat de
'ronde snuit' inmiddels geac
cepteerd is, waarbij gelijktij
dig een uitstekend compromis
is bereikt tussen vormgeving
en binnenruimte".
De sterk aflopende voor
kant, waardoor in eerste in
stantie de luchtweerstand van
de caravan naar beneden
werd gehaald, is nog maar bij
enkele fabrikanten te vinden.
De beperkte sta-ruimte in de
wagen was een van de grote
nadelen van deze constructie.
Door de buitenkant van de
wagens nu duidelijk ronder te
maken en ook de disselbakken
in de caravanconstructie te in
tegreren, is niet alleen het
ruimteaanbod vrijwel gelijk
gebleven, maar werd tevens
de stroomlijn positief beïn
vloed.
Aanbod
Afhankelijk van de op-
bouwlengte is de variatie in
het interieur bij toercaravans
weer groot te noemen. De
rondzitgroep blijft de over
hand houden, maar bij de vele
kleinere wagens is een eind- of
kopkeuken te vinden.
Het comfort heeft bij de
meeste wagens ook extra aan
dacht gekregen. Verwarming
en koelkast zijn bijna overal
standaard geworden, terwijl
de meeste toercaravans ook
geschikt zijn gemaakt voor ge
bruik in de wintermaanden.
Glasgordijnen zijn veelal ver
vangen door rolgordijnen of
combi-rollo's.
Aan verbetering van de
wegligging en vergroting van
het laadvermogen is ook veel
gedaan en dit alles in combi
natie met gewichtsverminde
ring. Er worden nieuwe chas
sis gebruikt die zowel de sta
biliteit als de vermindering
van het eigen gewicht van de
caravan bevorderen. Verder
hebben verbeteringen in de
bouw van sandwichwanden
geleid tot nog betere isolatie
en gewichtsbesparing. Naast
elektronische remsystemen,
die bij de duurdere wagens al
voorkwamen, zijn er nu ook
schijfremmen voor toercara
vans op de markt gekomen.
De prijzen op de RAI, waar
liefst 580 verschillende toerca-
ravans-types en uitvoeringen
staan, varieert tussen rond
6000 gulden tot boven de 55.000
gulden. De goedkoopste wagen
is volgens gegevens van de
RAI de IFA 355 L Aer van 5495
gulden. De Polar 650 GLX
voor 55.440 gulden wordt het
topmodel van de tentoonstel
ling genoemd. De lichtste toer-
caravan staat bij Ubachs. Het
eigen gewicht van de Digue L
340 ligt op 370 kg, direct ge
volgd door de MKP Shuttie
(Biesbosch) die 390 kg weegt.
De Caravan Camping RAI brengt de lente nu al in de RAI.
AMSTERDAM - Op zo'n 35 stands kan de doe-het-zelver
terecht voor alle mogelijke soorten artikelen: van hulpve
ren tot horren, van anti-diefstalapparatuur en airconditio
ning tot neuswielen, van vochtopnemers en veldbedden tot
onderhoudsmiddelen en complete keukeninventarissen
aan toe.
Het grootste assortiment is te vinden bij daken, chemi
sche toiletten, luifels, verlichting, verwarming en waterin
stallaties. Maar ook kampeer- en tuinmeubelen, barbe
cues/grills, aggregaten, fietsdragers en zonwering zijn in
de RAI te vinden.
Een handig accessoire is ongetwijfeld de 'Gaslow'; een
meter die men tussen de afsluitkraan van de gasfles en de
drukregelaar moet monteren, waardoor men een constante
controle heeft op het gas-systeem, terwijl men ook in een
oogopslag kan zien of het gas-systeem ergens lekt.
Tevens functioneert de 'Gaslow' als inhoudsaanwijzer.
De meter geeft namelijk aan wanneer de inhoud van de
gasfles leeg dreigt te gaan. De 'Gaslow' is verkrijgbaar
voor butaan- en propaangas en is leverbaar voor alle in
Nederland gangbare aansluitingen.
Een kwartier is er nodig om van een lege bestelwa
gen en kampeerwagen te maken.
AMSTERDAM - Doordat
sinds kort de belastingvoor
schriften voor kampeerauto's
verlaagd zijn, waardoor de
verkoopprijs wat kon dalen, is
de belangstelling voor cam
pers en motorhomes gestegen.
In vergelijking met andere ja
ren is het aanbod dan ook aan
zienlijk toegenomen.
Belangrijk in deze ontwik
keling is het feit dat er steeds
meer wagens verschijnen in
de prijsklasse rond 50.000 gul
den, terwijl ook steeds meer
kampeerauto's worden uitge
rust met dieselmotoren.
Betere verwarming en ven
tilatie, het plaatsen van
staartkeukens en een betere
benutting van de binnen
ruimte vormen de opvallend
ste nieuwtjes in deze sector.
Het aantal fabrikanten dat
zich is gaan specialiseren in
het leveren van materiaal tol
zelfs complete onderdelen
voor de zelfbouwer, is ook gro
ter geworden. Voor rond 5.09)
gulden kan men al een com
pleet interieur kopen voor b.v.
een Volkswagen Transporter.
Zo'n interieur, dat bestaa
uit een kookmeubel met roesl
vrij stalen aanrecht met elek
trische pomp-unit, een ther
misch beveiligd dubbel
stel, een tweesterren-ijskas
van 60 liter, een pasklare op
berg/zitbank die tevens diens
kan doen als 2-persoonsM
opbergkasten, matrassen, j
dijnenen, vloerbedekking
o.a. een draaibare tafel,
zonder hulpmiddelen binnet
15 minuten worden in- of uit
gebouwd.
AMSTERDAM - Meer
dan 30 procent van alle
vakanties in Nederland
wordt in de caravan
doorgebracht. Voor de
tent is dat zo'n 15 procent.
In het buitenland ligt het
cijfer van beide kam-
peervormen rond 20 pro
cent.
Uit onderzoek is geble
ken dat de meeste kopers
van een caravan zijn te
vinden in de leef
tijdsklasse tussen 30 en 49
jaar, terwijl de gezinssa
menstelling in de regel
uit 4 of meer personen
bestaat.
Het onderzoek van vo
rig jaar bracht ook con
crete cijfers aan het licht
over de samenstelling
van het totale park
vouwwagens en -cara
vans, toercaravans en
stacaravans.
In Nederland zijn zo'n
285.000 toercaravans in
gebruik, 165.000 vouwwa
gens, 130.000 stacaravans,
130.000 kleine bagagewa
gens en 25.000 kampeer
wagens.
De caravans hebben een duidelijk minder sterk aflopende neus gekregen. De wagens zijn
'ronder' geworden.
AMSTERDAM - Naar schatting 250.000
gezinnen trekken er jaarlijks op uit met
een compacte sportieve tent, een vouw
wagen of een kleine caravan voor wat ze
noemen 'een sportieve vakantie'. Daar
naast is er een groeiende categorie van
tweepersoons huishoudens (naar schat
ting ongeveer 25.000) die kiezen voor
kampeertrektochten in mooie Europese
natuurgebieden.
Deze trend, die zich de afgelopen jaren
heeft ontwikkeld en waarin nog altijd
een duidelijke groei zit, heeft er toegeleid
dat steeds meer fabrikanten zich op deze
sportieve markt hebben gestort. Het
steeds groter aanbod van vouwwagens is
daar niet alleen een gevolg van, ook in de
lichtgewicht tentensector is de handel erg
'levendig' geworden.
Vorig jaar mag de verkoop van bunga
lowtenten dan weer iets zijn toegenomen,
de verwachting voor de komende maan
den is dat het sportieve kamperen met
kleine (lichtgewicht) en middelgrote ten
ten, het sterkst zal toenemen. Bestond in
het begin van de jaren zeventig het ten
tenaanbod voor de helft uit bungalow
tenten, ondertussen is dit aandaal inge
zakt tot minder dan 20% van de totale
tentenmarkt.
Mini
Onder de 350 verschillende tenten die
de komende dagen in de RAI zijn te vin
den en die gemaakt zijn van nylon, ka
toen, polyester of combinaties van die
stoffen, neemt het Mini trekkertentje van
de gebroeders Van Es veld een heel bij
zondere plaats in. Deze Mini is namelijk
met een prijs van 59 gulden het goed
koopste recreatieve onderkomen op de
tentoonstelling; de duurste tent is te vin
den bij Carl Denig waar een Orion Super
geprijsd staat voor 1695 gulden.
Was de tent nog niet zoveel jaren gele
den tussen de vele caravans, vouwwa
gens en campers een stiefkind op de Ca
ravan Camping RAI, de economische
recessie heeft er voorgezorgd dat de tent
een volwaardige plaats in de RAI heeft
terug gekregen. „Vorig jaar was de op
pervlakte voor tenten al toegenomen tot
ruim 3200 vierkante meter en dat getal
wordt ook nu weer gehaald", zegt drs
Winkel, voorzitter van het Uitvoerend
Comité van de Caravan Camping RAI.
„Door ruimtenood is het dit jaar niet mo
gelijk geweest een verdere groei te reali
seren".
De tentenfabrikanten hebben sinds
kort een vrij strakke indeling gemaakt
tussen superlichtgewicht-, rugzak- en
fietstenten en lichtgewicht familitenten.
De volgende criteria worden voor de 3
sectoren aangehouden:
Superlichtgewicht tenten: tentjes
waarvan de binnentent en buitendak ge
maakt zijn van superlicht nylon of po
lyester. Maximaal gewicht voor 2-per-
soonsuitvoering is 3 kg. Gebruik: rugzak
kamperen en bergsport. Prijzen vanaf 200
gulden tot ongeveer 500 gulden voor im
porttenten uit 'goedkope landen' en daar
boven (tot ongeveer 1500 gulden) voor
tenten van gespecialiseerde merken.
Lichtgewicht rugzak- en fietstenten:
tentjes waarvan het buitendak van nylon
of polyester is en de binnentent van ka
toen of polyesterkatoen. Maximaal ge
wicht voor 2 personen bedraagt 4 kg. Ge
bruik: rugzakkamperen en fietsen met
superlichte fiets. Prijzen vanaf 200 gul
den tot 400 gulden voor goedkope import
tenten en vanaf rond 400 gulden voor ten
ten uit Europese ateliers.
Lichtgewicht familietenten: tenten met
leefruimte voor een gezin. Het dak en
binnentent zijn van lichtgewicht (katoe
nen) tentdoek gemaakt. Het gewicht is
natuurlijk sterk afhankelijk van de
grootte en het gebruiksdoel. Voor fiets-
kamperen weegt zo'n tent ongeveer 7 kg;
voor kamperen per auto 12 kg. Prijzen
starten rond de 300 gulden en eindigen in
de buurt van 3000 gulden.
Ontwikkeling
De ontwikkeling op het gebied van de
lichtgewicht tenten is de laatste jaren
snel gegaan. Nog niet zo lang geleden had
een tent met een nuttig vloeroppervlak
van ongeveer 2,5 x 4,5 meter een gewicht
tussen de 20 en 25 kilo. Tegenwoordig zijn
deze tenten niet alleen gemaakt van su
perlicht tentdoek, maar beschikt men ook
over lichte stokken en tentpennen. Daar
door is het gewicht afgenomen tot rond
de 10 kilo.
Het toenemend aanbod van Neder
landse en Europese lichtgewichttenten is
vooral veroorzaakt door het feit dat de
kampeermarkt niet meer zo'n sterke con
currentie uit het Verre Oosten heeft. In
de laatste 2 jaar is, onder meer door de
gestegen koers van de dollar, het aandeel
van de goedkope Verre Oosten tentjes
sterk gedaald. Vooral in de iets hoger
prijsklasse (tussen 300 en 600 gulden)
krijgt de Nederlandse industrie weer een
kans het verloren terrein te herwinnen.
Het lijkt er veel op dat de opblaasbare tent in de kampeerwereld opgang gaat
maken. Binnen een tiental minuten staat een dergelijke tent overeind.
AMSTERDAM - Op dl
sta-caravanmarkt valt
weinig echt nieuws te
ontdekken.
De inrichting van het
interieur en de uitbrei
ding van het wooncom
fort zijn de belangrijkste
zaken die opvallen.
In de RAI zijn ver
schillende zogenoemde
casco's te vinden die de
gebruiker zelf moet ai-
bouwen en inrichten.
De prijzen van de sta
caravans liggen, al naar
gelang de lengte, inrich
ting en kwaliteit van toe
gepaste materialen tus
sen 17.000 en 80.000 gul
den.
AMSTERDAM - Tijdens
Caravan Camping RAI 1
troduceren de ANWB en i
BOVAG een koerslijst i*
gebruikte toercaravans
vouwwagens.
ROTTERDAM (ANP) - Na
een inzinking van de isola
tiewerkzaamheden aan wo
ningen is vorig jaar het aan
tal vervolgisolaties opgelo
pen tot veertig procent van
het aantal eerste isolaties.
Staatssecretaris Brokx
(Volkshuisvesting) heeft dit
op een symposium over
stadsvernieuwing bekend
gemaakt.
DEN HAAG (ANP) - Het
financieringstekort over
het jaar 1985 zal uitko
men rond de 7,5 procent
van het nationaal inko
men. Voor dit jaar zal het
tekort ongeveer even
groot zijn.
Dit zei premier Lub
bers in de Tweede Kamer
tijdens een debat over de
gevolgen van de olie
prijsdaling voor de rijks-
schatkist. Daarmee heeft
het kabinet het streefcij
fer voor het finanacie-
ringstekort, zoals dat ge
noemd werd in het re
geerakkoord, gereali
seerd.
In de Miljoenennota
1986, die in september vo
rig jaar werd gepresen
teerd, ging het kabinet
nog uit van een tekort
van 8 procent voor 1985
en 7,8 procent voor 1986.
dl
z
w
V
UTRECHT (ANP) - Vier van
de tien mensen die vorig jaar
een ziekenhuis hebben bezocht
vinden dat het dienstbetoon is
afgenomen door de bezuini
gingen.
Bij de bezoekers van psy-
:hiatrische ziekenhuizen,
zwakzinnigeninrichtingen en
verpleeghuizen zijn dat er zes
van de tien. De belangrijkste
klacht is een tekort aan aan
dacht voor dë~patiënt, zo blijkt
uit een opinieonderzoek dat
het bureau Lagendijk heeft
uitgevoerd in opdracht van de
Nationale Ziekenhuisraad.
Hoewel de meeste onder
vraagden tevreden zijn over
hun ervaringen in het zieken
huis (iets meer dan 80 procent)
en 90 procent het personeel
vriendelijk vindt, zijn er toch
klachten over het achteruit
gaan van de kwaliteit, een
haastige en gejaagde sfeer,
fouten van artsen en verpleeg
kundigen en over de voorlich
ting.
De ziekenhuizen komen er
beter af dan de andere instel
lingen. Vooral op de psychia
trische ziekenhuizen is de kri
tiek groot: 57 procent van de
mensen met ervaring is onte
vreden en 63 procent zegt dat
de artsen fouten maken.
Roethof
DE PvdA-er H. J. Roethof uit
U:recht is benoemd tot lid van
de Tweede Kamer in de vaca
ture van Marcel Van Dam die
voorzitter van de VARA is ge-
vorden. Roethof (64) maakte
eerder deel uit van de PvdA-
Tactie van november 1969 tot
september 1982.
bi
ge
VT
eei
zei
joi
m
de
ril
pc
de
m
in
na
zi<
ar
Li
lei
ui
zu
lie
V'
te
en
w<
pr
ve!
aai
Vi
ev
ke
O
O
tic
R<
lit!
m
ge
va
mi
'zc
de
ke
wc
alc
raj
ov<
do
Bi
va
zei
gei
de
ge
xu
lijl
de
bu
zo'n 4.000 toercaravans en ll
vouwwagens. In de lijst sta'
verder de gemiddelde
koopprijzen van caravans
problemen die men op de
ping kan tegenkomen en
wijze waarop men meniffi
verschillen met recreatie#
dernemers kan oplossen.
'Lusten en Lasten' met del
caravan overgegaan, oil
ruim 60% van de ruimte oj1
Nederlandse kampeertei
GEEN paniek, roept het bedrijfsleve
:oals het is. De VVD is het daar roer
Verbolgen op premier Lubbers. De m
nen, dat de terugloop van aardgasb:
'al van olieprijzen en de lagere dollar
>en voor de overheidsfinanciën. Vei
Onvermijdelijk. Lubbers weigert ze vc
luwwagens. verkiezingsjaar niet ongebruik
dp knersliist eaat twpei# Jaar°m nu reeds in het hoenderhok c
^r jaar verschijnen met* (-^®llberalen 2iin niet allean versj°°
merken- en typebestand vi - minister-president. De aard va
6fï, die hem voor ogen staan, zint ht
M namelijk het verlies aan aardgasi
lalen op het bedrijfsleven. Het gaat
redelijk goed. Lagere energiekosten
vouwwagens met een leef# "'zichten. Dan ligt het voor de ham
tot 10 jaar oud. ien paar miljard extra bezuinigd moe
De ANWB heeft ook 'aar het bedrijfsleven in te dammen,
speciale brochure gems'1 Het kabinet is er nog niet uit. Dat
voor de bezitters van staca» :en zo sterk van de export afhankelijl
vans. In deze brochure is al :ich niet veroorloven om in een (olie)
te vinden over de mogeWfl/an nu in zwart-wit te denken. De ke
®opkracht voor de burgers of mind
'er- Een al te rigoureuze aanslag of
[nJven zou hun concurrentiepositie
ersneld economisch herstel blokkere
r>p «hwr i°u daar°nder lijden. Aan de andere
'e nieuwe problemen van de schatkis
en