sieve 1.395- Schilderkunst in Brabant 1960-1975 laarwaar. Shoah nu ook op Duitse tv Historische reünie op King-dag PETER USTINOV MAAKTE UNIEKE FILM SUMATRA CUM LAUDE •htkomt, voor eens m 'ns vrijblijvend an, want wie zich nmeldt. krijgt een -schrijfgeld. bij u in de buurt advertentie. re Ids I kers ijn zwager altijd, is heeft bijvoorbeeld ruik. Maar nu komt ft behalve zijn ers extra brede zwarte raam-, deur- n in hoogte bestuurdersstoel extra opbergvak ppen kantelbare deuning rote armsteunen op wisser met sproeier een elektrisch schuif- punt is (ongelooflijk, t deze exklusieve 0-41250. BREDA - - Tel. 01100-14810 cherpdeel 20 - Tel. -VERVAET - Lange G.V.D.VELDE&ZN. Belgische prijs tv-kritiek naar 4Nena' Design Martha Ij Primeur Groenig eerde merken van Weight Watchers Centrum 't Zwaantje. Blauwe enschapshuis. Belgiëplein 8. entrum De Cammeleur, Hoge oes. Westerkerk. Westwall .30 uur; Oost burg. De Vier 'ag 19.30 uur-. Oudenbosch, en, Pieter Breughelstraat 15. teenbergen, Het Cromwiel, g 19.00 uur-. Zevenbergen. UUIMUEHUAla Zé JAIMUAHI IHÖO ft., AUTOMAAT (3-DEURS). VERDER IN D I KW (59 PK), 4500 T.P.M. OF RT-lN-lE** NDRIJVING EN ONAFHANKEL.JKE WIE' ÏARANTIE OP ROESTEN VAN BINNEN^! MTVOERING VOORBEHOUDEN. 53 T2 PAGINA GIDS 1 India voor en na de moord op Indira Gandhi Van onze rtv-redactie De Engelse acteur en filmer Peter Ustinov kwam op een heel dra matisch moment aan in India om een documen taire te maken over le ven en werk van Indira Gandhi. Op 31 oktober 1984 begaf hij zich naar de tuin van het paleis om te wachten op de premier. Daar zou het eerste interview plaats vinden. Op honderden meters af stand werd Indira Gandhi echter vermoord door drie Sikh-lijfwachten. Peter Usti nov paste zijn filmplannen uiteraard aan en noemde zijn documentaire 'India voor en na de moord'. Zondagavond zendt de KRO deze documen- Indira Gandhi richt zich tot het Indiase volk. - foto archief de stem taire uit, op Nederland I om 22.15 uur. Ustinov filmde de Indiase premier op haar verkiezings- tocht in de oostelijke deelstaat Orissa tussen 29 en 31 oktober 1984. Hij was gefascineerd door deze vrouw, die 15 jaar lang aan het hoofd had ge staan van een land dat de Peter Ustinov. grootste democratie van de wereld genoemd wordt. Indira Gandhi beschikte over de ab solute macht in dit land, maar beleefde ook een periode van diepe vernedering. Tussen 1977 en 1980 werd ze verguisd en belandde ze zelfs in de ge vangenis op beschuldiging van corruptie. Peter Ustinov was in staat unieke filmbeelden te maken op die 31-ste oktober en ook de opnamen van enige uren tevo ren krijgen een speciale bete kenis als je weet dat deze vrouw met de laatste momen ten van haar leven bezig is. De verwarring na de moord wordt duidelijk in beeld ge bracht. Enkele dagen na de dood van Indira wordt Rajiv benoemd tot de nieuwe minis ter-president. Ustinov stelt de - foto archief de stem uitspraken van Rajiv Gandhi tegenover de op film vastge legde redevoeringen van zijn moeder. Rajiv Gandhi vertelt in de documentaire over de toekomst van India als niet- gebonden land, over de ge weldloosheid, een traditie die zo nauw met India is verbon den en over de plannen op het gebied van onderwijs. Peter Ustinov speelde onder meer in de film 'Dood aan de Nijl', naar een verhaal van Agatha Christie. Voor de En gelse tv deed hij veel presen tatie-werk. Verder was hij gastheer (naast Natalie wood) in een documentaire over de Hermitage in Leningrad. De documentaire over Indira Gandhi was bedoeld door de serie 'Peter Ustinov's People'. De Belgische prijs voor de tv-kritiek gaat dit jaar naar de BRT- produktie 'Nena'. Dit jeugdprogramma werd opgenomen in de Belgisch-Limburgse gemeente Kanne en gaat over een meisje dat tijdens het spelen in een luchtkoker van een mergelgrot te recht komt. De film werd door de BRT tijdens de kerstdagen uitgezonden. Nena werd gemaakt voor een uitwisselingsproject van de EBU waarbij Europese omroepen kwaliteitsprogramma's proberen te maken voor de jeugd. De BRT-jeugdfilm werd bovendien al in Amerika en Australië uitgezonden. De VVDR gaat tussen 3 en 13 maart de film Shoah op de Duitse schermen brengen. Deze 91i uur durende Franse documentaire werd onlangs in Nederland door de VPRO uitgezonden en maakte veel reacties los on der de kijkers. De WDR toont de film op vier avonden (3, 6, 10 en 13 maart) via het derde net met Duitse ondertitels. De Duitse omroep kocht de uitzend rechten van Shoah al in 1979 tijdens de produktie van de documentaire. In zijn film Shoah toont de Franse filmer Claude Lanzmann gesprekken met slachtoffers en beulen van het Nazi-regime. Shoah kreeg in Nederland een zeer hoog waarderingscijfer van het publiek, namelijk 7,7. De kijkdichtheid was mager der: 7%, ofwel 950.000 kij kers. De officiële herdenking van de geboortedag van Martin Luther King leverde een historische reünie op in het Kennedy Center in Washington. Peter, Paul and Mary verschenen op het po dium met Bob Dylan tijdens 'An All-Star Celebration Honoring Martin Luther King', die door NBC werd opgenomen en uitgezonden. Bob By lan en het folktrio Peter, Paul and Mary waren ook van de partij tijdens de grote demonstratie tegen racsime in Washington, 23 jaar geleden, die werd geleid door Martin Luther King. Op de foto v.l.n.r. Paul Stookey, Bob Dylan, Mary Travers, Stevie Wonder en Peter Yarrow. - fotoap (ADVERTENTIE) Nou en? In Denemarken roken vrouwen al sinds jaar en dag sigaren. Bovendien mag je sigaren niet inhaleren, dus je hult je in het aroma, net als parfum Is dit een van die nieuwe slanke sigaren? Ja, de La Donna. Ik hou van zo'n slank model. Niet te klein en niet te groot. Hoeveel per dag? Eentje na het diner. En als het laat wordt nog een. Van cigarillos tot grote coronasin cederhouten kistjes en in dozen. OUD KAMPEN Bekroonde Nederlandse ontwerpers. Zeeuws Mu seum, Middelburg. Open: maandag-vrijdag 10.00-17.00 uur. Tot 14 februari. Dit museum herbergt een tentoonstelling van Neder landse ontwerpers, die de jaren tussen 1979 en 1985 be kroond werden met de Kho Liang le prijs voor indu striële vormgeving, ge noemd naar de in 1975 over leden binnenhuisarchitect en designer Kho Liang le, die met zijn ontwerpen en inrichtingen (o.a. het inte rieur van het stationsge bouw en de luchthaven Schiphol) baanbrekend en richtinggevend geweest is voor het Nederlandse indu striële design. Zes ontwer pers dus worden hier voor gesteld aan de hand van pa nelen met hun portret, bio grafie, een karakteriserend uittreksel uit het jury-rap port en een summier aantal van hun ontwerpen en pro- dukten. Het zijn Bruno Ninaber van Eyben, die de aandacht trok met zijn ontwerpen van horloges, schrijfmachines en de nieuwe Nederlandse munt, José de Pauw, die zich specialiseerde in het design van geweven stoffen, Bas Pruyser, bekend door zijn ontwerpen van kantoor meubelen en -benodigdhe den voor de Ahrend-groep, het ontwerpteam Louis Luc- ker, John Lippinkhof en Hans Robertus die de pro- dukten van de copieerma- chinefabriek Ocê van der Grinten NV voor hun reke ning nemen, Chris Hiemstra en Harry Swaak, resp. ont werpers en directeuren van de fabriek van lampen en verlichtingselementen Evo- lux en Gerard van den Berg, resp. ontwerper en mededi recteur van de meubelfa briek Montis in Dongen. Of deze Nederlandse Des igners qua artistiek vermo gen en vindingrijkheid op één lijn gesteld kunnen wor den met de grote Italianen op dit gebied, blijft een open vraag, in elk geval toont deze expositie aan, dat er thans een Nederlands indu strieel design bestaat en dat het in talloze produkten ma nifest werd. Zo is het dan ook voor de bezoeker van deze tentoonstelling interes sant te zien hoe bepaalde designs, waaraan men reeds lang gewend is geraakt of die men onmiddelijk her kent, door de krachtsinspan ning van één man of vrouw van een team, die men hier bij name leert kennen in een vaak jarenlange arbeid tot stand zijn gekomen. Men leert hier de figuur achter de vormgeving kennen. Alleen, het aantal produkten dat ge toond wordt is veel te gering om een duidelijk overzicht te verkrijgen. De expositie als zodanig is te kleinschalig van opzet en het euvel van te weinig aanschouwelijk voorbeeldenmateriaal wordt maar gebrekkig opgevangen door een constand werkend dia-apparaat dat lichtbeel den van vele niet aanwezige ontwerpen toont. Maar dat zijn nu eenmaal de bezwa ren die een reizende ten toonstelling, die snel inge richt en afgebroken moet kunnen worden, aankleven. W.E. 'Schilderkunst in Noord- Brabant na 1945. Jan Cunen- centram, Oss. Open: di-zo: 10 (za zo 14)-17 uur. tot en ■net 23 februari. Nadat in '84/'85 de periode 1945 tot 1965, aan de hand Van tien kunstenaars, werd uitgelicht is nu het werk van twaalf in Brabant wonende en/of werkende kunstenaars bijeengebracht om de jaren 1960-1975 te karakteriseren. Hoewel dit een mooie ten toonstelling opleverde (met telkens vier werksktukken van iedere artiest) blijft het een tamelijk hachelijke on derneming. Maar de goed gedocumenteerde catalogus (ƒ29,-) hoort er helmaal bij, °ok al zullen insiders ook daarin waarschijnlijk het een en ander missen of, op kleine onderdelen, als on juist ervaren. Ad Kraan en Teu Teeuwen, studenten van het Kunsthistorisch In stituut te Utrecht hebben voor expositie en catalogus bergen goed werk verzet. Ze karakteriseerden de schilderkunstige activiteiten rond de vier grootste Bra bantse steden en maakten interviewachtige verhalen wet de geselecteerde kunste naars: Willem Adams, Geer trui Charpentier, Pieter El- zinga, Jacques Frenken, J. van der Heyden, Theo Kuy- Pars, Johan Lennarts, Guido Lippens, Har Senders, Jac ques Siegers, Ad Snijders en Hans van Zummeren. Ze staan min of meer voor de 'nternationale trends uit die laren, die ook Brabant aan- Jacques Frenken: Het gebaar, 1968 (te zien in Oss) deden, zoals Nul, pop, mini mal, realisme, concept e.d. al zijn er nogal wat uitlopers van de vijftiger jaren bij. Hee^ typerend is ook, dat al len gebruik maakten om één of twee, van de vier, werk stukken uit het nü te expose ren. Het is zoiets als: We la ten ons niet bijzetten in de historie, we zijn er nog! Dat vertroebelt wel de opzet, want met die lijnen naar de vijftiger- en tachtiger jaren is deze periode nauwelijks af te lijnen. De catalogus wijst op an dere zaken uit die jaren, als de toeloop naar de vier aca demies, de opkomst van het galeriewezen, het opkomend aankoopbeleid (in Breda met Theo van Velzen en Geert Niemeijer), de kunstkruis tochten van Domien van Gent en de triënnales e.d. rond Brabantse kunste naars, die duidelijk maakten dat Brabantse kunst niet be staat. Het zou aardig ge weest zijn als deze 'histori sche' expositie iets daarvan in beeld gebracht had. Ook al lijkt de opzet van deze tentoonstelling nog te dicht bij, er zijn al hele groepen die er niets meer van weten. Bij de opening memo reerde Jean Leering de Bra bantse activiteiten vanuit het Van Abbemuseum, die heel helder maakten dat deze provincie niet meer provincialistisch was (al thans wat beeldende kunst betreft). Frenken mocht dan zijn 'Brabantse' madonna doorzagen en in een kast zet ten ('Het gebaar' op de expo sitie) de internationale po part sloeg ook hier toe. J.C.J. v.d. Heyden stichtte met zijn objecten (jammer dat er geen op de expositie is) ver warring in het waarnemen. Har Sanders maakte grote opgang met zijn realistische textielstructuren (waarvan een heel mooi exemplaar aanwezig). Elzinga met zijn meditatieve kunst is eigen lijk een verschijnsel op zich, terwijl ook Charpentier - lange tijd op de achter grond - ook niet direct een kenmerkende vertegen woordigster genoemd kan worden. 'Het' schilderen, zo als dat bij Van Zummeren, Siegers of Lennarts aan de orde is, reikt ook ver over deze periode heen. Maar bij de Zeeuw Guido Lippens wordt je wel geconfronteerd met gedateerdheid, als je vooral zijn strenge rasterpe- riode in je hoofd hebt. Keuzes blijven aanvecht baar; formules ook. Toch heeft de NBKS met deze tweede expositie in de serie een daad gesteld, die een in teressante tentoonstelling en goede documentatie heeft opgeleverd. De talrijke be zoekers bij de opening (veel betrokkenen) hoedden er zich wel voor om nu al nostalgisch te worden. De tentoonstelling gaat volgens de voorlopige planning nog naar Eindhoven, Uden en Bergen op Zoom (18 oktober a.s.). Pieter van den Boogaard, schilderijen. Gasterije De Hoefstal, St.Janstraat 3, Hoeven. Open: normale ope ningstijden. Vanaf 25 ja nuari voorlopig. De Hoefstal is herbouwd en ook dit restaurant wil in de toekomst beroeps-beel dende kunstenaars de ruimte bieden om er in deze nieuwe ambiance hun werk te tonen. Pieter van den Boogaard uit Millingen a/d Rijn kreeg zijn opleiding on der meer aan St.-Joost te Breda. Met zijn comeback in deze streek laat hij vooral portretten en enkele stille vens zien, van nogal wisse lende kwaliteiten. Wat de portretten betreft Martha van Meurs tekeningen, Kunst en Proeflokaal De Hemel, Moeregrebstraat Bergen op Zoom, open dinsdag t/m zaterdag van 17.00-02.00, zondag van 16.00-02.00 uur, t/m 31 januari. Liefhebbers van de wijdlopige literaire fantasiën van Tol kien kunnen hun hart ophalen. De beroemde trilogie: 'In de ban van de ring', wel niet meer zo'n must als tien jaar gele den maar toch nog steeds populair, is de bron waaraan Mar tha van Meurs haar inspiratie ontleende. Het is geen een voudige opgave om over dit onderwerp nog is oorspronke lijks te produceren. De pentekeningen van deze Bergen op Zoomse kunstenares veraden de hand van een kundige vak- vrouwe. Tegelijk zijn ze een neerslag van een tekenstijl, die bij automatisch in combinatie met de moderne sprookjes- verhalen verwacht kan worden. Uiterst knap met ogenschijnlijk groot gemak tekende Martha met fijne pen de onherbergzame landschappen en de kleine eenzame figuurtjes die daarin dapper hun weg zoe ken. De tekeningen in fantastisch-realistische stijl zijn strikt liniair van opzet met een sterk perspectifische wer king. Het karakteristieke van dit werk is lijnvoering, die consequent tot in de kleinste details -en dat zijn er vele- wordt doorgevoerd. Boeiend om te zien hoe de illustratie bij een deel van Tol- kiens verhalen zou kunnen zijn. Want, al hoewel de tekenin gen niet zo bedoeld zijn, zouden ze ook al vanwege de fraaie ronde vorm en grote decoratieve eigenschappen, daar zeer geschikt voor zijn. L.R. Zelfportret van Pieter van den Bogaard. zal dit ook samenhangen met de 'kwaliteit' van de po serende man of vrouw. Naarmate er sprake is van expressieve karaktertrek ken wordt zijn schilderen ook 'breder' en zekerder; krijgen de figuren een ge prononceerdere plaatsing in het vlak en is de materiële opbouw interessanter. Bij de stillevens tref je heel mooie partijen aan, die door een onzekere tweeslachtigheid soms wat onderuit gehaald worden. Als geheel is Boog aards' collectie aangenaam om naar te kijken in deze omgeving. Een goede 'pri meur' op deze plaats, die smaakt naar meer. Ben Hens: schilderijen. Micro, Heuvel 19, Ooster hout. Open: di-zo 10-12 (zo niet)- 14-17 uur. Tot en met 31 januari. Een 'groene kunstenaar' op deze expositie. De natuur met zijn bomen, takken, gras etc. voeden zijn fanta sie, gekaderd in monumen tale diagonalen en primaire vormprincipes. Zijn colla geachtige techniek komt tot stand met kwast, stift, spuit etc. De toon van zijn schilde rijen is overheersend groe nig. Het zijn aangename prenten om naar te. kijken. Er gaat rustige spanning van uit. De natuur met zijn gewicht, zwaartekracht, groei- en verwordingspro cessen worden door deze man uit Eersel in een esthe tische greep genomen, zon der dat je het gevoel krijgt dat er sprake is van trucage. Voor mensen, die oog heb ben voor de natuur boeiend om eens vanuit een andere gezichtshoek daarnaar te kijken. Thijs Overmans, schilde rijen. Jean Rodney, Nieuwe Ginnekenstraat 20a, Breda. Open: di-za 10-18 uur en zo 11-17 uur. Tot 15 fe bruari. De eenvoudige schilderstijl van Overmans kent een lange traditie. Al veertig jaar schildert hij op realisti sche wijze in ietwatte vlakke decoratieve stijl. Vormonderzoek en vlakver deling vormen zijn voor naamste drijfveren, die hem leiden tot stillevens met voorwerpen als tafels en stoelen in combinatie met textiel of organisch mate riaal. Rechte lijnen gecon fronteerd met een grilliger patroon dus. Een voldoende ruim gegeven om interes sant materiaal op te leveren. Deels is dat ook het geval bij deze Hollandse schilder. Het werk valt eigenlijk uit elkaar in een deel wat moeizame atelierstudies, een del pure schilderkunstige uitschieters, ook uit Het ate lier en daarna de lievelijk spontane landschappelijke impressie, de gouaches die op reis werden gemaakt, ontspannen en pretentieloos. Een stoel met een gedrap- peerde doek erop wordt al leen maar de moeite waard wanneer deze met stevig aangezette en interessante effecten wordt geschilderd, dat is niet het geval. Het koele vrouwenportret daar entegen wint juist aan sterkte door de vlakke twee dimensionale benadering. Zo ook de geestige vier rode zakdoeken waarbij Over mans een loopje neemt met het perspectief. Het mooist zijn echter de meest recente werken, waarin vaarwel wordt gezegd aan de twee diminsies: het is een twee luik bestaande uit een fris heldergroen landschap met op de voorgrond een wit ge dekte tafel op het ene doek en een vrouw, vanaf de rug gezien op het andere. De schilderstij 1 is wat losser ge nuanceerder geworden en het beeld wat complexer. De perspectifische werking is zeker niet uitgebuit, maar wel aanwezig. Kortom het zijn boeiende doeken gewor den, waarbij het aangenaam verwijlen is vanwege de beeldvorming en vanwege de schilderkunstige kwali teiten. L.R.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 15