Van wie is Pisa? CLINT EASTWOOD EN ROBERT DE NIRO POPULAIR BIJ RUSSEN Rudi's Tagesschau volgend jaar terug Eerste Indiase tv-serie met sociale boodschap heeft 'Dallas'-effect Ook kaartverkoop vooj Sterrenshow valt tegen Weer veell reacties op 6Shoah| $SHri! iffiV, DINSDAG 14 JANUAR11985 T2 ONZEKERHEDEN ROND RECHTEN VAN PROGRAMMA Globe-bestuur negeert advies Raad voor Kunst ÏINSDAG 14 JANUAR11985 Hier en Nu over autom programma s NEDERLAND 1 mmodiA 23.00 Jj NEDERLAND 2 DUIT! Happie en Studit aass^X „Strikt genomen ben ik ge ïnteresseerd in geluid en dat kan ook een tram in de bocht zijn" Ad Visser, tv-presentator/muzlkant. Zwarte videomarkt in Moskou zorg voor Kremlin MOSKOU (RTR) - De zachte porno-film 'Black Emanuelle', een futu ristische fantasie als 'A clockwork orange', of 'Man van ijzer', een his torische weergave van een Oosteuropese communistische maatschap pij voor de culturele waakhonden van het Kremlin doet het er eigen lijk niet toe. Van belang is alleen dat het allemaal 'ideologisch vijandi ge' films zijn en dat de bevolking al die films via illegale videobanden te zien krijgt. Het tijdperk van de video vormt een bedreiging voor de culturele controle in de Sovjetunie. De eerste reactie van de autoriteiten op video-appara- tuur en videofilms was een mengeling van achterdocht en verontwaardiging. Het leek weer zo'n subversieve wes terse uitvinding die de offi ciële greep op informatie en meningsvorming ondermijn de. Die houding veranderde aan het begin van de jaren '80. De Sovjetleiding staat nu op het standpunt dat de bevol king moet worden voorzien van een scala van ideologisch aanvaardbare videobanden met Sovjetfilms, klassieke concerten, toneelstukken en circusvoorstellingen. De films moeten natuurlijk worden af gespeeld op video-apparatuur van Russische makelij. „Of je er nu van houdt of niet, de videorecorder wordt een integraal onderdeel van het wetenschappelijke en technologische proces in het dagelijkse leven", zo hield het weekblad Literatoernaja Ga- zeta vorige week zijn lezers voor. Maar zoals het weekblad opmerkte - en elke Rus met voldoende geld om westerse films te kopen of te huren kan dat beamen - dat technolo gisch proces is ook een sprong in het verboden gebied van de buitenlandse cultuur. „Er is een zwarte markt ontstaan en video-apparatuur gaat van hand tot hand", aldus het weekblad. „En vaak gaat het om zaken die vijandig zijn aan onze ideologie", zo voegde het blad eraan toe. „Er zijn al mensen die kaartjes verkopen voor huisvoorstellingen". Vergeefs Sovjetburgers die graag een glimp willen opvangen van de westerse wereld staan voor het probleem dat de onlangs opgerichte videoclubs en vi deotheken een weinig atrac- tief assortiment aanbieden. Twee maanden geleden opende de videotheek 'Video salon' zijn deuren, waar 's avonds videofilms worden vertoond en waar banden kunnen worden gehuurd. Maar in 'Videosalon', het tiende bedrijf van zijn soort in de Sovjetunie, zoekt de klant vergeefs naar een film van Fellini, tekenfilms van Walt Disney, of een verfilmd con cert van de overleden maar razend populaire muzikale dichter Vladimir Vysotsky, zo meldde het weekblad. „Zij verhuren films uit de jaren '30 en oorlogsfilms, maar die worden al zo lang als ik mij kan herinneren op de tele visie vertoond", zo reageerde een Moskoviet van middelbare leeftijd. „Zij hebben er niets wat ik graag wil zien". Een andere klant zei dat nogal wat mensen terughoudend zijn om de twee videotheken van Mos kou te bezoeken. „Zij zijn bang dat het personeel vragen stelt Clint Eastwood doet het goed op de illegale video-markt in Rusland. fotoarchief de stem over de herkomst van de vi deo-apparatuur". De prijs van een Japanse of Westeuropese videorecorder kan op de zwarte markt oplo pen tot omgerekend ruim 10.000 gulden. Zo'n bedrag vormt misschien geen pro bleem voor zwarthandelaren in de zuidelijke republieken Georgië en Azerbajdzjan, maar gaat het budget van de doorsnee burger ver te boven. Het Sovjetmodel kost zo'n 4000 gulden en kan in principe geen cassettes van westers fabri kaat afspelen. Volgens Mosko- vieten kunnen de Russische recorders echter worden aan gepast. Cassettes met films uit het westen zijn in Moskou te huur voor 200 gulden. De vi- deobezitter die een cassette met een westerse film wil ko pen moet ruim 500 gulden op tafel leggen, en als het om een speciale bestelling gaat nog wel een paar honderd gulden meer. Rambo Pornografische films bren gen het meeste geld op, zo zeg gen inwoners van Moskou. De officiële media hebben al ver scheidene malen gemeld hoe de politie is opgetreden tegen zwarthandelaren die hun for tuin maakten met het impor teren van pornofilms. Een van de recentste films op de zwarte markt van de Russische hoofdstad is 'Rambo', de film met Sylvester Stalone die door president Reagan werd gepre zen en door de Russische vice- minister van cultuur werd verketterd als een produkt van de 'nieuwe anti-commu nistische hysterie in de Ame rikaanse filmindustrie'. Ook de films uit de jaren '70 met Clint Eastwood, Steve McQueen, Marlon Brando en Robert De Niro zijn populair in Moskou. Een aantal recente westerse films is door profes sionele Sovjetacteurs in het Russisch ingesproken. De douane, wetende dat er nogal wat westerse films op de Russische video worden ge speeld, houdt bij haar controle aan de grens nauwlettend in de gaten of geen 'schadelijke' videobanden worden meege bracht. Net als publikaties waarin kritiek wordt geleverd op het politieke systeem van de Sovjetunie, of werken van verbannen Russische schrij vers zoals Aleksandr Solzje- nitsyn, kunnen ook videocas settes in beslag worden geno men als zij schadelijk worden bevonden 'voor de geestelijke gezondheid van de natie'. Harry Vermeegen en Henk Spaan. - fotoarchief de stem NEW DELHI (AP) - In pro vinciestadjes, in afgelegen dorps-'teleclubs' voor analfa bete plattelanders en in de weelderige salons van de elite, heeft de Indiase bevolking aan de televisie gekluisterd geze ten om de lotgevallen van een familie uit de middenklasse op de voet te volgen. Vorige maand gingen overal in het land de winkels vroeger dicht en haastten miljoenen Indiërs zich naar huis om ge tuige te kunnen zijn van de ontknoping van de TV-serie 'Hum Log'. Op haar hoogte punt trok deze anderhalf jaar lang uitgezonden serie 50,4 miljoen kijkers. Van de 750 miljoen zielen tellende Indiase bevolking kijken zo'n 60 mil joen mensen regelmatig tele visie. Het land telt ongeveer 6 miljoen TV-toestellen. 'Hum Log', Hindi voor 'Wij mensen', was India's eerste eigen televisieserie, waarin de wederwaardigheden geschil derd werden van de negen le den tellende familie Ram, die in een kleine, goedkope 'volks flat' woont. De programmamakers ver pakten een aantal duidelijke sociale boodschappen in de se rie, variërend van de nood zaak van geboortenbeperking tot een pleidooi voor religieuze verdraagzaamheid. 'Hum Log' was zo'n succes, dat er inmid- dels een tiental nieuwe TV-se- ries in het Hindi uit de grond gestampt zijn, sommige geënt op de Amerikaanse televisie toppers 'Dallas' en 'Dynasty'. De reclame-opbrengsten zijn in korte tijd drastisch geste gen. 'Hum Log' werd uitgezon den door de doorgaans nogal saaie staatsomroep 'Doordars- han', wat 'Verre Blik' bete kent. De programmering bij de staatsomroep is vooral ge richt op scholing en ontwikke ling. „Doordarshan heeft een functie als ontwikkelingska talysator en moet in die hoe danigheid scholing, informatie en amusement brengen", ver telt programmaleider Satish Garg. „Met dit soort televisie series willen we de oude, be proefde Indiase waarden in beeld brengen, waarden die snel ten onder gaan in deze materialistische wereld". 'Hum Log' draagt het rege ringsstandpunt uit over heer sende sociale problemen, zoals het afpersen van bruidsschat ten en alcoholisme, maar ook over politieke corruptie en smokkelpraktijken. Huwelij ken tussen leden van verschil lende kasten en onderlinge to lerantie worden daarentegen gepropageerd in een poging de talloze conflicten tussen klas sen, godsdienstige en etnische groepen, kasten en taalgroe pen te overbruggen. De serie ging in op de veranderende positie van vrouwen, hun plaats in het gezin en in de maatschappij en hun strijd te gen de eeuwenoude discrimi natie. „We hebben onze boodschap voor 200 procent overge bracht", meent Om Gupta, mederegisseur van de serie. „Ons streven was een typi sche, meer-generatie-familie af te schilderen, waarmee de kijkers zich op het denkpro cesniveau zouden kunnen identificeren". Van tijd tot tijd maakte de serie heftige reacties los, als de kijkers vonden dat moderne waarden te nadrukkelijk ge presenteerd werden. Dat ge beurde bijvoorbeeld toen een van de hoofdpersonen, de ra dicaal-feministische maat schappelijk werkster Badki, besloot af te zien van een hu welijk met dr. Ashwini Ku mar, omdat zij vond dat zij de armen moest helpen. Dat ging een aantal kijkers duidelijk te ver: zij moest gewoon ophou den met die carriere-flauwe- kul, trouwen en zich aan het huishouden wijden, en snel ook. Zo'n 100 trouwe kijkers trokken zelfs naar de woning van de actrice in New Delhi om haar ertoe over te halen om te trouwen. In de laatste aflevering treedt deze feministische dochter alsnog in het huwelijk met een arts. Haar naieve zus, een mislukte ster, trekt weg naar Bombay. De oudste broer, een volslagen nietsnut, loopt uiteindelijk toch tegen een vaste baan aan. Hun vader, de alcoholische slappeling Bashershar Ram, besluit te kappen met zijn drinkgewoonte en nu maar eens volwassen te worden. De grootvader vertrekt op pel grimstocht naar de Himalaya, doodziek van alle familie-el- lende. Door Jan Koesen HILVERSUM - Harry Vermeegen wordt sinds vorige week niet meer in de VARA-kantine gezien. Harrie Vermeegen is deze week flitsend in het gebouw van Veronica gesignaleerd. De VARA zegt praktisch niets, Veronica houdt het op vage gelui den. De schokkendste transfer uit de omroepwereld wordt als een onderonsje afgewerkt. De Nederlandse wet staat heel liberaal allerlei soorten af spraken toe, mits ze niet in strijd met de goede zeden zijn. Van wie is het idee, de vorm en de uitzending van Pisa? Als het duo heeft afgesproken dat Pisa maar een bepaalde tijd bij de VARA ingekwartierd is, dan staat het de twee heren vrij om na afloop van die pe riode met hun programma naar Veronica te stappen. Maar als zo'n tijdklok niet is ingebouwd, kunnen er proble men komen. Pisa is een audio-visueel produkt. Dat produkt kun je op een open net zetten, bv. VARA of Veronica, maar je kunt ook met dat produkt de straat opgaan en het bijvoor beeld op f eestavondjes af draaien. Ook dat is formeel een openbaarmaking. Zo'n produkt kan in de loop der tijd gaan groeien. Het kan als puur geesteskind uit de va ders Vermeegen en Spaan ge boren zijn, maar ook is denk baar dat medewerkers van de VARA een heel groot stempel zijn gaan drukken op het eind resultaat. Pisa is gegroeid met Vara-geld, -risico en -arbeid. En dan wordt dat auteursrecht al weer vager. Dan heeft de VARA minstens moreel recht op Pisa. Maar ook kan het zijn dat Pisa vrijwel geheel uit de koker van beide heren tot stand is gekomen. Harrie Ver meegen heeft zich bijvoor beeld altijd persoonlijk en in tensief met de regie en vorm geving van het programma bemoeid. Een laatste oplossing is een afkoopsom. Hoe het gevecht tussen Ve ronica en de VARA zal eindi gen, kan geen mens voorspel len. De VARA zal niet zomaar een intentieverklaring afleg gen dat zij het tweetal met Pisa en al vrijlaat. Pisa scoorde heel hoog in kijkdicht heid en dat is bij beide omroe pen een bestaansreden. Van de andere kant is duidelijk dat de samenwerking tussen Pisa en de VARA goed verpest is, duurzaam ontwricht, mag je wel stellen. Als Veronica door wil koersen met een beproefde formule van een ander, zal zij zware alimentatie moeten be talen. Onlangs werd bekend dat Veronica het programma Pisa van de VARA compleet met het duo Harry Vermeegen en Henk Spaan heeft overgeno men. Kan dat zomaar? Het antwoord is moeilijker dan de vraag. Pisa, dat zelfs de paus niet ontzag, waarvan alles moest kunnen, dat alle geves tigde instituten wilde bestor men, heeft zich teruggetrok ken als een hermiet en geen signaal druppelt naar buiten. Er zijn twee hamvragen. Pisa heeft ten eerste nog ëen contract met de VARA dat nog niet is afgelopen en Harry en Henk moeten nu wachten op de vraag of de VARA hen dis pensatie verleent. Dat laatste staat zeer te bezien. VARA-tv- directeur Maurice Koopman en Veronica-baas Rob Out zijn in onderhandeling. Op 17 ja nuari komt Out terug uit Amerika en kunnen beide om roepen al dan niet tot een ak koord komen. Doorgaans zijn omroepen er helemaal niet ge charmeerd van dat de ene zuil de krachten van een andere inpikt en zeker niet compleet met succes-programma en al. De tweede hamvraag be helst de juridische vraag bij wie de rechten van Pisa be rusten: bij de VARA, bij Pisa of bij beiden. Deze vraag is nog veel moeilijker te beant woorden. Artikel 7 van de Auteurswet regelt de rechten van een produktie. In het alge meen is de vraag wie de pro gramma-formule toebehoort afhankelijk van de verhou ding tussen de omroep en de medewerkers. Er zijn twee soorten medewerkersvaste en losse. Als vaste medewer kers iets bedenken, berust het copyright bij de zuil, dan is die auteursrechthebbende. Hier komt al meteen een complica tie. Henk Spaan is altijd free lance geweest, maar Harry Vermeegen was tot mei '85 nog in vaste dienst bij de VARA en Pisa draaide al heel lang voor die datum. Goede zeden Als het losse medewerkers betreft, is de vraag van wie de rechten zijn, ingewikkelder. Van ome correspondent BONN - Rudi Carrell komt met zijn komische alterna tieve journaal, 'Rudi's Tages schau', volgend jaar terug op de Duitse televisie. In plaats van zes afleveringen, zal Car rell er dan negen presenteren. De in Duitsland nog steeds zeer populaire entertainer bracht afeglopen zondag de laatste aflevering van zijn 'Tagesschau' van dit seizoen op het scherm. Volgend jaar begint de serie van negen met een na de Bondsdagverkiezin gen, die eind januari worden gehouden. Volgens woordvoerder Hirt van de WDR in Keulen is dat Van onze kunstredactie EINDHOVEN - „Al was het een advies aan ons, dan kon den wij er nog niets mee", al dus zakelijk leider Kommer 't Mannetje van toneelgroep Globe over het advies van de Raad voor de Kunst aan mi nister Brinkman om het hui dige beleidsplan van Globe op zijn mogelijkheden te onder zoeken. Bestuur en zakelijk leider zullen dit advies dan ook ne geren. Zij willen vasthouden aan de benoeming van Ronald Klamer per 1 augustus tot nieuwe artistiek directeur eri aan diens speelplan, dat uit drie grote zaalprodukties be^ staat. Het merendeel van dé acteurs is hiertegen en wil bo vendien kleine zaalprodukties blijven maken. Daarom richt ten zij zich tot de Raad voor de Kunst. Maar bestuur en zake lijk leider zien geen heil in het huidige beleidsplan van Sam Bogaerts en Kees Hulst, twee van de vier Globe-régisseurs, die per 1 augustus de wacht zullen worden aangezegd. „Wij hebben weinig aan het advies van de raad," zegt de heer 't Mannetje. „Bovendien is het niet aan ons gericht en als het dat wel was dan kun nen we er evenmin wat mee,. Het is volstrekt bezijden de maatschappelijke realiteit. Wij als bestuur en zakelijke directie moeten zorgen, dat het publiek weer komt. We kun* nen niet doorgaan met ad hoc- produkties, die niet geschikt zijn voor een grote zaal en waarbij het publiek weg blijft." i DE UITZENDING van 'Hier en Nu' (Nc vanavond voor een groot deel gewijd a de nieuwe technieken die in het bedrij bruikt. Automatisering is bittere noodz arbeidsplaatsen. Die ontwikkeling bri zich welke rol er straks voor de vakbew Vakbondsleiders geven hun visie. kinderei In zo'n s tenlande over we vooral ill fiehuis. ders de s In het hangt e» wee: Mi.' terug. I Weg van 19.25 I de snelweg Rudi Carrell. - foto archief de sïl op verzoek van Carrell zelf gil beurd. „Carrell hoopt dat J verkiezingsstrijd nog rijkelijj materiaal zal opleveren vil zijn programma", aldus Hi(l Hirt wees berichten als onjukl van de hand dat de WDR j tijdstip had gekozen oi| klachten van politici overt programma tijdens de verkitj zingsstrijd te vermijden. De tweede tocht van 'Weg van de. snelweg' voert deze beer door Normandië, het land van de Camembert, de appelwijn en de calvados. De route loopt van Rouen naar Bayeux, waarbij ook steden als Lisieux, het bede vaartsplaatsje van de hei lige Theresia en de haven stad Honfleur worden be zocht. In het pittoreske Hon fleur aan de monding van de Seine hebben de schilders Monet, Boudin en de Neder lander Jongkind gewerkt. Méïlini 20.28 Het wassende water AMSTERDAM (ANP) - Op In tweede deel van de film Shoii die zondagavond door VPRO-televisie werd uitgil zonden zijn 347 telefon reacties binnengekomen bijij stichting Joods maatschap; lijk werk, die voor opvang a speciaal telefoonnummer I beschikking had gesteld. D heeft de stichting gister^ meegedeeld. Naast adhesie, kritiek i scheldpartijen, zijn er vragen om hulp binnen gi men. Definitieve conclusil zullen na de evaluatie ku worden getrokken. Het maatschappelijk werkers c aan de opvang deelnam twaalf. De opvang vond pk in samenwerking met stichtingen Icodo en Korreli| tie. Vorige week zondag het eerste deel uitgezond van deze in totaal meer dai| uur durende film over de vi nietigingskampen van den zi's in Polen in de Tweede lil reldoorlog. Toen kwamen f de hulpverleners ruim 200 ij acties binnen. In de tweede aflevering van 'Het wassende water' is het tien jaar later. De kinderen Beijen zijn al groot gewor den. Gieljan is een stoere, maar stille jongeman en zijn jongere broer Willem een schriele knaap, die altijd met zijn neus in de boeken zit. Wieleke is tot een aardig meisje uitgegroeid. Op de hoeve 'Watersnoodt' heeft moeder Thera de touwtjes stevig in handen en dat geeft soms onenigheid met Giel jan, die meestal zijn eigen gang gaat. Op een dag ont moet Gieljan Neeltje, de dochter van een daggelder. Morgen ria Schel jaardag, van deze de ARD waarin I en toneel getrokke Mund ot Filmvorf makers f Richter Maria S< van de vi een van was en i van sterr 20.15 21.30 De straat In de eens zo keurige Pieter Vlamingstraat is het woning niet riant meer. De huizen zijn klein, tochtig en bijzon der gehorig. Er bestaan zelfs halve woningen, waarbij zes families van één trap ge bruik moeten maken. De studentes hebben daar niet zoveel moeite mee, maar wel sommige gezinnen, die met Abel Be Amerika verleden, van Lon< legende kasteel e de grot Maar Sc weinig g haal, d waarder Amerika zaakjes vi de groei vermoorc ieder ge' Bellamy. 20.45 Thom Hoffman als Gieljan in 'Het wassende ■water' (Nederland 1, 20.28 uur). De rub kijkt vai de eerste van Willi rin*. Dez levensvei ex-prosti gespeeld Knef. To de bioscc gende hc katholiek kerken, riep zijn vertoning rin' met verhinde: Willem Ruis in zijn Sterrenshow: animo kijkers ho niet over. - fotoarchief®! Door Jan Koesen HILVERSUM - Niet alleen de opbrengst van de levisie-aktie Telelot (AVRO plus TROS) danig gen, maar ook de verkoop van de loten in VAR Sterrenshow, waarbij men op paardenraces k gokken, laat veel te wensen over. Alleen de Mid'1 in KRO's 1-2-3 show verheugt zich in een opgaat lijn. Secretaris Mr. Erdsieck van Draf- en Rensport geeft toe ds minder paardenloten worden verkocht dan hij bij de aanv van de Sterrenshow had gehoopt. „We zitten met teveel. Vrf ging je bij de buren kijken als Mies Bouwman Telebingo Pr' teerde. Nu heb je kans op 2 van die shows per week. In dezfj hebben dergelijke akties geen zin, vandaar dat ze allemaal winter worden gehouden, maar dan komen ze wel erg di® elkaar te zitten. Ik had gerekend op 600- tot 700.000 verW* loten per show (voor ƒ2.50), maar het is minder geworden moeten uitkijken dat we het publiek niet overvoeren. Daa' hebben de omroepen de koppen bij elkaar gestoken. Maar je, zo'n show is makkelijk kijkvoer. En het is leuk voor een roep als heel Nederland kijkt". Erdsieck is overigens niet vreselijk teleurgesteld. De si valt tot dusverre mee. „En voor ons is het het belangrijks^ de paardensport onder de aandacht wordt gebracht, dat de sen in spanning naar die knollen kijken.' De heer J.P.Stavast, woordvoerder van de Neder! Sporttotalisator waaronder de Midlotto huist, neemt aan d' portemonnee van de kijker eens leeg is en dat al die shovdj derdaad ook het eindcijfer van de Midlotto aantasten. M"' dusverre is daar weinig van te merken. De Midlotto trekt delijks ruim 550.000 deelnemers en dat is aanmerkelijk dan de kleine 400000 van het vorige j aar. om aTT' 1 Mise c LMTUl MJJ CM. OFT

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 16