MING
'ZEELAND WIL HA VENOPLEIDING IN VLISSINGEN
Lux ere, knalgele bussen voor de ZWIN
6Geldwisselen bij
veerboot is
Britse bulkcarrier
enkele keren op
drift bij Terneuzen
'Smeerpijp mag
Schelde niet
extra vervuilen'
'Antwerpse industrie laat problemen liggen'
HET WEER
tamer
ander
komen
Ongeval aan
boord schip
6Vorst was
ramp voor
fruitteelt'
Info-avond
herders
hond
AuDis Center helpt u op weg
naar de wintersport!
DINSDAG
14 JANUAR11985
Het gaat spoken
)KKAANSE
ERTAPIJTEN
75.-
180.-
375.-
510.-
625.-
750.-
600.-
MPLEIN - BREDA
■666
eeteelt
rwestro
nee hooi
ïntrum Europa
psschroeven B.V.
rijinstructeur/l
Gratis insch'
mü
een horloge
gratis
Hypnotherap
Samenvoeging
afdelingen
ziekenhuizen
[in onderzoek
MDGO
WISSELAAR: VRAGEN TWEEDE KAMER ZIJN GEKKENWERK
W oensdrecht:
activist gaat
ongestoord
eigen gang
.'•J
Weer in Europa
VLAAMSE-GEMEENSCHAPSMINISTER:
BENEGORA KOMT MET CIJFERS OVER UITSTOOT GIFTIGE STOFFEN
Met de skiboxen, ski-imperials, sneeuwkettingen,
mistlampen, winterpakketten, antivries enz. enz.
Koele Mei 2 Breda Tel: 076-879325
VANZEELAND
PAGINA ZEELAND 1
T27
Iteit met wolmerk zolang
Tvoorraad strekt
INEEMPRIJS!
:ls
Uitbreiding scholen
veelal niet haalbaar
C. de Dreu-Koster: 'Triest'
- foto archief de stem
Van een onzer verslaggevers
I MIDDELBURG - De afname van het aantal
[leerlingen voor het voortgezet onderwijs noopt
[niet alleen tot fusies, het beperkt ook de moge
lijkheden van de scholen om nieuwe opleidin
gen naar dunbevolkte gebieden als Zeeland te
[halen.
De Adviesgroep Planning Voortgezet Onderwijs
I Zeeland heeft het provinciebestuur geadviseerd om
[slechts acht van de negentien aanvragen uit Zeeland
[voor uitbreiding van onderwijsmogelijkheden te on-
Idersteunen.
kg 225,- per ton, franco
450,- per ton, franco huis
J vanzelf de gezochte andtl
Jl mensen die het op de Stict|
[nier doen. Die heeft de afgod
]ial heel goed gewerkt. U km
ids met een van onze con»|
ormatie.
'olane01640-58'
076-1316
>r 04169-131
01180-348
01620-2641J
04160-349
r' Raad van Toezicht
Jst Ministerie van WVC.
15, Beverwijk, tel. 02510-290
Indiensttreding een goedej
Reparatie van scheepsschis
geen lassen. Jooren Set*
Brechtsestr. 2a, 3313 CT P
idens kantooruren.
'Triest', reageerde het WD-
statenlid C. de Dreu-Koster
gisteren tijdens een vergade
ring van de statencommissie
voor het welzijn. Maar ook zij
moest constateren dat het niet
realistisch is meer aanvragen
van een positief advies te
voorzien.
Hoog op de Zeeuwse wen
senlijst staat de aanvraag van
het Maritiem Instituut De
Ruyter te Vlissingen voor uit
breiding van het lager nau
tisch onderwijs met afdelin-
voor haven- en vervoers-
I onderwijs en geïntegreerd
scheepsgezel. Voor elk van
beide onder wij stypes acht
men een stroom van 24 leerlin-
i per jaar haalbaar. Opge
merkt wordt dat met name de
havens van Vlissingen en Ter-
neuzen behoefte hebben aan
modern geschoold en deskun
dig personeel.
De statencommissie
schaarde zich gisteren ook
achter zes andere aanvragen,
die - als het aan de advies
groep ligt - een plaatsje beho
ren te krijgen op het rijksplan
van scholen 1987/89:
- Middelbaar horeca-onder-
tfijs te Middelburg (protes-
ants-christelijk). Deze aan-
'raag staat al op het huidige
[rijksplan van scholen, maar
het is nog niet duidelijk in
Iwelk jaar deze school gesticht
kan worden.
- Individueel technisch onder
wijs aan de r.k. scholenge-
neenschap De Rietvliet te
luist. Nu zijn de Zeeuwsvla-
lingen daarvoor in vrijwel
Ialle gevallen nog aangewezen
opTerneuzen.
Een opleiding mode en kle
ding aan de r.k. MDGO-school
[te Hulst. In Zeeland bestaat
nomenteel alleen te Vlissin-
!en een dergelijke opleiding.
Word
trice, Ot rijschoolhouJT
ster. Met een dag- of ïA
dagopleiding kunt u "I
7 tot 9 maanden het KW
certificaat, het -diplo
het instructeurs!/,
bezitten. U bent
bekwaam en bevoegoj
rijles te geven en om J
eigen rijschool te sla'
Echt waar: al onze BJ
ten hebben meteen
In januari starten
nieuwe opleidingen wil
Kaderschool. Vraag 9'!
studiegids. Bel G? I
avonds) 04998-9942' i
ar:
f)<?
KAMER te huur
met gebr. v. keu#
Br.o.nr. 902166 v.d.b
JONGEMAN, 28
gesch., zoekt lang? 1
weg k.m. met meisj I
jonge vrouw, 25-3'!
geen bartype. Kom o»
spring achter die
Reakties m. foto en 1
o.nr. 934346 van ditu'jj
bij Braval 076-133053'1
01805-3628. 9.00-22 W|
Vanaf heden b'i
Texaco Station een
pel bij elke tankbeun.
5x tanken
Cornelis Texaco
Schoondijke.
Sf
Breestraat 16, Vliss-
tel. afspraak 01I8*j
Niet gewenst F"
Hulp aan moedere J
01154-1691 /01100"'
Van een onzer verslaggevers
ERNEUZEN/SLUISKIL -
F Bestuur, directie, medische
[staten ondernemingsraad van
de Stichting Ziekenzorg Mid-
d'n-Zceuwsch-Vlaanderen
[bestuderen momenteel de mo
gelijkheden gelijksoortige af
delingen, die nu nog werk
zaam zijn in de twee iokaties
van de stichting (Temeuzen en
Sluiskil), samen te voegen in
ziekenhuis.
„Door invoering van de ar-
peidstij ds verkorting (ATV),
wij in onze organisatie zelf
Moeten opvangen, en daar
naast het door het Rijk door-
poeren van een algemene kor-
ag van 255 procent op het to-
budget, noodzaken ons het
pentueel samengaan van af-
r'mgen onder de loupe te ne-
en .aldus economisch direc-
eUu ^indenbergh.
u moeten bekijken of
peskundig personeel adequaat
fan worden ingezet. Wij moe
ien beide iokaties zo goed mo-
Li 'aten werken, maar er
zodanig geordend moeten
den dat de afdelingen goed
«zet zijn".
B ^"denbergh sluit niet uit
m bepaalde afdelingen, nu
aanwezig in beide loka-
r„:tot eén afdeling in Ter-
t n of Sluiskil worden sa-
ngevoegd. Geruchten als
ïfn f,ni°ver bePaalde afdelin-
Lni besluiten zijn genomen
Éahoii bij naar het rijk der
ïevr^'J'^b bebben iedereen
C^agd mee te denken op
■r»n rrlanier wij personeels-
:en P».nngen kunnen beper-
iver 5?aa[ de gedachten hier-
bepaald nog niet uit-
De Hulster MDGO-school
diende nog twee aanvragen in,
namelijk voor verpleegkunde
en civiele technische diensten.
Maar dat acht men niet haal
baar.
- Een avondopleiding voor
middelbaar middenstands on
derwijs te Middelburg (protes
tants-christelijk). Dit type on
derwijs komt nog nergens in
Nederland voor.
- Een samenwerkingsschool
voor middelbaar technisch on
derwijs te Oude Tonge (Zuid-
Holland). In-Zeeland bevinden
zich dergelijke scholen al in
Vlissingen en Terneuzen. Men
achtte pleidooien voor een
protestants christelijke mts te
Goes in dat verband niet haal
baar. Hoewel morrend, legden
zich daar ook de confessionele
commissieleden bij neer.
- Een opleiding sport en bewe
ging aan de MDGO-school te
Vlissingen. Een dergelijke op
leiding ontbreekt in heel zuid
west Nederland.
Opvallend is vooral de grote
animo van MDGO-scholen om
hun onderwijspakket uit te
breiden. Van de zes MDGO-
scholen in Zeeland dienden er
vier in totaal zeven aanvragen
in. Behalve twee van de drie
Hulster MDGO-aanvragen
werden ook die van Terneuzen
(verzorging), Middelburg (ver
zorging), Goes (mode en kle
ding) afgewezen. De advies
groep -en ook de statencom
missie - onderschrijven wel
het streven van de Terneu-
zense MDGO-school om er een
tweede afdeling bij te krijgen.
De school zou daardoor zelf
standig kunnen worden. Maar
men ziet nog geen mogelijk
heid daartoe.
Afgewezen werden ook nog:
- middelbaar horeca onder
wijs te Middelburg (algemeen
bijzonder). Een soortgelijke
aanvraag uit Vlissingen (pro
testants-christelijk) is al geho
noreerd.
- consumptieve techniek ITO
te Middelburg (algemeen bij
zonder).
motorvoertuigentechniek
LTO te Middelburg (protes-
tants-christelij k).
- lts te Goes (protestants-
christelijk).
- mavo Middelburg (algemeen
bijzonder).
De vervoersmaatschappij Zuid-
West-Nederland (ZWN) beschikt sinds
zaterdag over tien splinternieuwe bus
sen. Het zijn de eerste uit een nieuwe
serie van de leveranciers Daf/Den
Oudsten. Met een knalgeel uiterlijk en
een moderner inrichting verschillen ze
zichtbaar van de bussen die nu door
het ZWN-gebied rijden. Van de tien
bussen worden er twee ingezet in
Zeeuwsch-Vlaanderen.
Na de winterspits zullen volgens re
giochef W. Verhagen twee oude bussen
worden ingeruild. De twee nieuwe
blijven voorlopig nog dicht in de
buurt van het ZWN-depot in Axel.
„Cm ze in te rijden en omdat er in het
begin relatief veel onderhoud nodig is.
Maar ook omdat er nog geen vergun
ning is om ze in België in te zetten,al
dus Verhagen. - fotowimkooyman
Van een onzer verslaggevers
BRESKENS - Hij staat er al
een kleine dertig jaar, de nu
ruim aan zijn AOW toe
zijnde Bressiaander. Wie -
vooral 's zomers - met de
veerdienst Breskens-Vlis-
singen overgaat ziet zijn
overjarig Opeltje voor de lo
ketten van de Provinciale
Stoomboot Diensten staan.
Aan de deur bungelt het
bordje 'Change'. Voor bui
tenlanders die vlak voor
vertrek van de boot snel geld
moeten wisselen om de
overtocht te betalen, is hij
soms een uitkomst.
Hij wil best reageren op
de vragen van het CDA-Ka-
merlid Hennekam, die
staatssecretaris Piet van
Zeil voorstelt te bevorderen
dat Belgen voortaan ook met
franken hun passage vol
doen. (Zie De Stem van gis
teren). „Maar mijn naam
mag niet in de krant, en ook
geen foto", is zijn enige
voorwaarde.
„Die Kamervragen zijn
gekkenwerk", is zijn eerste
reactie op de opmerkingen
van Hennekam. „Ik sta nu al
zo'n dertig jaar bij de boot
('op de kaai') en als ik mis
bruik zou maken van het
geldwisselen, zou het al snel
geen zin meer hebben".
Hij begon in 1956 met ne
ring doen bij de boot, die
toen nog in Breskens zelf
aanlegde. „Ik ging daar si
garen en sigaretten verko
pen. Een tijdje later ver
kocht ik ook sjaals, als sou
venirs. Toen dat te duur
werd ben ik overgestapt op
geldwisselen. In de begintijd
waren we met zijn drieën,
nu sta ik er nog alleen."
Hij geeft toe dat de door
hem berekende koers iets la
ger/hoger ligt dan de bank
berekent. Daardoor kunnen
zijn cliënten dan ook a la
minute geholpen worden.
„Maar ze worden niet be
donderd. Zou ook niet kun
nen want een paar honderd
meter verder is het kantoor
van de Grens Wissel Kanto
ren (GWK). De mensen zijn
niet gek. Maar dikwijls ko
men ze op het nippertje bij
de boot en dan is er geen tijd
die paar honderd meter op
en neer të lopen, want dan is
de boot weg".
Volgens de Breskense
geldwisselaar is de koers
winst die hij boekt geen vet
pot. „Ik doe het meer als
hobby. Als je net als ik ja
renlang de pad bent op ge
weest en in de buitenlucht je
centen heb verdiend, geef je
zoiets niet zo snel op. Je bent
onder de mensen en je houdt
je talen bij. Maar als ik er
een week sta heb ik bepaald
geen weekloon verdiend.
Daar zou een schooljongen
nog niet van kunnen leven."
Momenteel is hij alleen
tijdens de weekends voor de
PSD-loketten te vinden.
„Zo'n drie weken voor Pasen
ga ik er ook door de weeks
staan". Of de PSD gehoor
gaat geven aan het verzoek
van het Kamerlid is voor
hem nog een open vraag.
„Vroeger konden de Belgen
ook met franken betalen.
Maar toen brak de Congo-
crisis uit en de koers van de
frank kelderde. Bij de pro
vincie hadden ze echter net
in het voorjaar de wissel
koers bepaald voor de, veer
diensten en die bleven ze
nog een tijdje hanteren.
Daar moest toen flink geld
bij, en ze zijn er mee ge
stopt".
Bij 'concurrent' GWK
werd opmerkelijk rustig ge
reageerd op de voorstellen
van het kamerlid. „Op zich
is het niet prettig als elke
buitenlander Nederlandse
goederen en diensten in zijn
eigen geldeenheid kan beta
len. Maar vooral voor
Zeeuwsch-Vlaanderen is dat
heel gebruikelijk. Zou de
PSD besluiten voortaan ook
Belgische franken te accep
teren voor de overtocht, dan
hebben wij daar geen moeite
mee. Wij zouden wel protes
teren als er meer geld ge
wisseld werd dan nodig om
de overtocht te betalen. Dan
zou men op de wisselmarkt
opereren en daar hebben wij
bepaald bezwaar tegen", al
dus een woordvoerder van
het GWK-hoofdkantoor in
Rotterdam.
Van onze correspondent
TERNEUZEN - De Britse
bulkcarrier Victoria Beak is in
het afgelopen weekeinde voor
de haven van Terneuzen ver
schillende keren op drift ge
raakt. De moeilijkheden be
gonnen al vrijdagavond toen
het met ruim 60.000 ton ijze
rerts geladen schip in de put
van Temeuzen voor anker
moest. Hier zou een gedeelte
van de lading worden overge
slagen omdat de diepgang van
het schip te groot was om de
sluizen van Temeuzen te pas
seren.
Nadat het schip onder aan
wijzing van een loods en met
behulp van een sleepboot voor
anker was gegaan, raakte het
kort daarop op drift. Nadat het
schip opnieuw voor anker was
gegaan, raakte het door de
sterke ehstrnnm enige tiid la
ter opnieuw op drift, doordat
het anker brak. Sleepboten
van de URS en Willem Muller
verleenden assistentie en
brachten de Victoria Beak, die
stuurloos ronddreef in de
vaargeul, weer in ankerposi
tie.
Een bergingsvaartuig begon
vrijdagavond nog naar het
zoeken van het verloren anker
en slaagde er pas zaterdag
morgen om zeven uur in het
42.000 kilogram wegende an
ker te bergen. Zaterdagavond
raakte de Victoria opnieuw op
drift, maar een in de buurt ge
bleven sleepboot kon erger
voorkomen en bracht de bulk
carrier opnieuw naar haar an
kerpositie. Nadat er 1000 ton
erts uit het schip was overge
slagen mocht de bulkcarrier
zondagmiddag de sluizen van
Terneuzen passeren en kon
het zijn reis naar Gent voort
zetten.
Van een
onzer verslaggevers
WOENSDRECHT - Op de
vliegbasis Woensdrecht is gis
teren de 47-jarige R. K. uit
Abcoude aangehouden. De
man was gisterochtend rond
elf uur bij het waterwingebied
over het hek van de vliegbasis
gestapt.
Hij verstopte zich eerst in
het bos en wandelde daarna
over het terrein van de basis,
op zoek naar een plaats waar
hij een actievlag kon neerhan-
gen. Tot zijn verrassing werd
hij nergens aangehouden.
In de buurt van de hoofd
poort klom hij in de zendmast.
Daar werd hij evenmin opge
merkt. „Ik kon er ongestoord
bezig zijn", verklaarde hij gis
teren.
Vervolgens meldde hij zich
bij de wacht aan de hoofd
poort en werd toen pas aange
houden. Voor verhoor door de
marechaussee werd K. naar de
marechausseekazerne te Putte
overgebracht.
K. verklaarde daar actie te
blijven voeren tegen plaatsing
van de kruisraketten omdat
alle legale middelen tegen
plaatsing geen effect hebben
gehad en naar zijn mening
wat deze zaak betreft de de
mocratie buiten spel is gezet.
Van onze correspondent
TERNEUZEN - De 22 jarige
M. M uit Terneuzen liep gis
termorgen bij een bedrijfson
geval aan boord van het mo
torschip Barend in het Zeve-
naarsdok te Terneuzen een ge
broken linkerbeen op. Hij
werd per ambulance overge
bracht naar het Juliana zie
kenhuis in zijn woonplaats.
Het ongeval gebeurde toen
de man bezig was met in het
ruim van het schip lostakelen
van pakken papier, die met
behulp van een hijskraan aan
boord werden gebracht. Tij
dens deze werkzaamheden
raakte M. op een gegeven mo
ment zijn evenwicht kwijt,
kwam te vallen tussen twee
reeds in het ruim van het
schip geladen pakken papier
en brak daarbij zijn been.
KAPELLE - „De watersnood
ramp van 1953 heeft in Neder
land minder hectaren fruit
vernietigd dan de vorst in ja
nuari 1985".
Dit zei W. de Jager, voorzit
ter van de Nederlandse Fruit
telers Organisatie, kring Zee
land/West-Brabant, in zijn
toespraak op de Fruitteeltdag
te Kapelle.
„Ook nu nog vallen er bo
men af, doordat de kwee-on
derstam vorig jaar bevroren
is. Hoewel de gemiddelde lan
delijke schade ernstiger is dan
in het Zuidwesten wordt toch
verwacht dat minimaal tien
procent van het bomenbestand
verloren is." Het schadebeeld
is zo grillig, aldus De Jager,
dat voor heel veel percelen de
vraag gesteld moet worden:
Rooien of toch maar proberen
om bij te planten.
De mogelijkheden zijn ech
ter beperkt door het tekort aan
plantbomen, omdat ook die
voor een zeer groot gedeelte
zijn doodgevroren. De begrote
schade ligt tussen de 200 en 300
miljoen gulden. De overheid
neemt hiervan 21 miljoen voor
haar rekening.
De Jager sprak zijn blijd
schap uit over de fusie van de
vier Zeeuwse fruitveilingen.
„De stimulerende invloed op
een betere afzet is nu al merk
baar."
Aan de kust krachtige westen
wind met rukwinden op zee.
Betrokken met nu en dan re
gen of motregen bij minima
van 7 graden. Later op de dag
afwisselend opklaringen en
bewolkte perioden, vergezeld
van buien. Maxima tot 10 gra
den.
Vooruitzichten woensdag
t/m zaterdag: eerst wisselval
lig en vrij koud met winterse
buien. Vanaf donderdag min
der koud maar regenachtig
weer.
Amsterdamzwaar bew.9 gr
Eindhovenzwaar bew.10 gr
Vlissingenzwaar bew8 gr
Aberdeenregenbui9 gr
Athenezwaar bew.11 gr
Barcelonazwaar bew.13 gr
Berlijnzwaar bew.5 gr
Boedapestzwaar bew4 gr
Bordeauxzwaar bew.13 gr
Brusselzwaar bew.9 gr
Dublinregenbui12 gr
Frankfortregen8 gr
Genèveregen5 gr
Helsinkisneeuw-4 gr
Innsbrucksneeuw2 gr
Klagenfurtzwaar bew.-6 gr
Kopenhagen., onbewolkt4 gr
Lissabononbewolkt11 gr
Locarnoonbewolkt4 gr
Londenregen11 gr
Luxemburgzwaar bew.7 gr
Madridlicht bew.11 gr
Malagalicht bew.18 gr
Mallorcahalf bew15 gr
Maltarenbui14 gr
Moskouzwaar bew... 13 gr
Munchen..
Nice
Oslo
Parijs
Praag
Rome
Split
Stockholm..
regen4 gr
licht bew14 gr
zwaar bewOgr
zwaar bew11 gr
motregen2 gr
onbewolkt14 gr
onbewolkt11 gr
sneeuw1 gr
Van onze correspondent
SAS VAN GENT - Vrijdag 17
januari houdt de vereniging
van fokkers en liefhebbers
van Duitse herdershonden
(VDH) afdeling Zeeland een
film- en informatie-avond in
ontmoetingscentrum de
Stenge te Heinkenszand.
De VDH vertoont drie films.
Naast deze informatiefilms
bestaat er ook gelegenheid
vragen te stellen en worden
informatiefolders uitgedeeld.
De avond begint om half acht.
Van een onzer verslaggevers
TERNEUZEN - De toekom
stige afvalwaterleiding van
Tessenderlo naar de Schelde,
mag 'onder geen beding een
bijkomende verontreiniging
veroorzaken' van deze rivier.
De Vlaamse-gemeenschaps-
minister van volksgezondheid
en leefmilieu, Jan Lenssens,
schrijft dit aan het water
schap De Drie Ambachten in
reactie op een door de alge
mene vergadering aangeno
men motie. Het Kanaalzone
waterschap verwoordde
daarin grote bezorgdheid over
de gevolgen van de nieuwe
smeerpijp voor de Wester-
schelde.
De Vlaamse regering is vol
gens Lenssens inderdaad van
plan om het afvalwater van
bedrijven in Tessenderlo niet
meer op de Schelde te lozen
via de riviertjes de Laak, de
Nete en de Rupel. ïn plaats
daarvan moet het vuile water
rechtstreeks naar de Schelde
worden afgevoerd. „Deze sa
nering is dringend nodig",
schrijft de minister, „daar de
kwestieuze afvalwaters niet
geschikt zijn om in een zoet
oppervlaktewater (Laak en
Nete) te worden geloosd."
Geruststellend voegt hij er
echter aan toe dat van 'bijko
mende verontreiniging' van de
Schelde geen sprake mag zijn.
Anders komt de smeerpijp er
niet. Bovendien heeft de mi
nister een groep van deskun
dige hoogleraren aangewezen,
die zich op korte termijn moet
uitspreken over de 'ecologi
sche gevolgen van de lozing in
de Schelde'. Pas als die uit
spraak er ligt, zal Lenssens de
Vlaamse regering voorstellen
om de afvalwaterleiding -
door hem consequent 'koliek
tor' genoemd - langs het Al-
bertkanaal in gebruik te ne-
Van een onzer verslaggevers
OSSENDRECHT - Vandaag
komt de Belgisch-Nederlandse
milieuvereniging Benegora
met cijfers die aantonen dat er
wel degelijk sprake is van
grote uitstoot van giftige en
kankerverwekkende stoffen
door de Antwerpse industrie.
In oktober vorig jaar kwam
Benegora met een rapport, ge
titeld 'Tijdbom voor de volks
gezondheid' over de luchtver
ontreiniging afkomstig uit het
havengebied van Antwerpen.
De vereniging van 39 indu
striële bedrijven, VIBNA, uitte
felle kritiek op het rapport.
Volgens VIBNA kwam het
neer op paniek zaaiende
volksverlakkerij
Benegora geeft weliswaar
toe dat het eerste rapport wat
onnauwkeurigheden bevat
maar dat de VIBNA in feite
om de hete brij heen draait.
„De wijze waarop de bedrij
ven het rapport trachten te
kraken toont aan dat men, al
dan niet met opzet, het rapport
verkeerd heeft geïnterpre
teerd. Men gaat nauwelijks in
op de kern: de schattingen
over de aard en mate van
luchtverontreiniging. Aan
onze schatting dat in het Ant
werpse industriegebied dage
lijks drie- tot vijfduizend kilo
giftig en kankerverwekkende
stoffen de lucht ingaan, gaat
VIBNA voorbij", aldus Bene
gora.
De milieu-organisatie
noemt de schepen voor Milieu
van de Stad Antwerpen, de
heer Mangelmans, als getuige
uit onverdachte hoek. In het
NOS-programma 'Van Ge
west Tot Gewest' heeft Man
gelmans de schattingen van
Benegora aan de lage kant ge
noemd.
Benegora noemt het verwijt
niet met precieze gegevens te
zijh gekomen, onterecht. „Nie
mand beschikt over betrouw
bare metingen van al deze
stoffen, zeker niet over metin
gen aan de bron. Men moet
voorlopig afgaan op schattin
gen omdat er geen andere
keuze is. Deze schattingen be
zitten strikt genomen natuur
lijk geen wetenschappelijk
waarde, maar dit is nog geen
reden om de ogen -te sluiten
voor de situatie", aldus Bene
gora, die het rapport besluit
met een uitnodiging aan de
Antwerpse industriëlen voor
een open discussie over de mi
lieuproblemen in en rond het
havengebied.