Weer aardige
film over
vriendenclub
Spierbundels
op Commando
Reeks gesprekken met Federico Fellini gebunde!
Slechte voed
Avro s 1 elev
Speelfilms op tv
4Nostalghia':poëzie
van Russische ziel
ook in de
BIOSCOOP
6Der Alte9 wordt6Der Neue9
'ST. ELMO'S FIRE'
Faust van
De Appel
ongekend
succes
NEDERLAND 1
NEDERLAND 2
Geen herstel boekenmarkt
VANAVOND WORDT COMMISSARIS
KOSTER NEERGESCHOTEN
Wuske en Wishe: De bc
VRIJDAG 10 JANUAR11986
/BIJDAG 10 JANUAR11986
T2 PAGINA GIDS ill a 9 rwi 1
Door Marjan Mes
DE HECHTE vriendschap door dik en dun tus
sen mensen, die vroeger met elkaar bevriend
waren op school of universiteit is inmiddels
geen nieuw thema meer voor een (Amerikaan
se) film.
'St. Elmo's Fire' van Joel Schumacher kan dan ook
niet meer echt verrassen. Maar het is wel een leuk
geacteerde en onderhoudende film.
Vier van de zeven jonge ac
teurs, onder wie Emilio Este-
vez en Judd Nelson, uit 'The
Breakfast Club' zijn ook weer
in deze uit losse incidenten op
getrokken film te zien. En dat
is niet zo verwonderlijk, want
beide films hebben wel wat
gemeen, evenals ze dat hebben
met het serieuzere 'Diner' en
'The Big Chili'. De zeven jon
gens en meisjes, die elkaar op
de middelbae school pleegden
te ontmoeten in de St. Elmo's
Bar en nu allemaal hun weg
DEN HAAG (ANP) - De
Haagse Toneelgroep De Appel
heeft met de zes uur durende
voorstelling Faust I en II van
Goethe een voor de Neder
landse toneelwereld ongekend
succes geboekt.
Sinds de première op 29 no
vember van het vorige jaar
zijn er al 10.000 bezoekers naar
de door Hans Croiset geregis
seerde opvoering komen kij
ken.
Het Appeltheater aan de
Schevenings Duinstraat, waar
alle voorstellingen plaatsheb
ben, biedt slechts plaats aan
310 bezoekers. De medewer
kers achter de kassa worden
nog steeds gek-gebeld. Tot en
met 9 februari zijn echter alle
voorstellingen volgeboekt.
Faust wordt nog maar tot en
met 23 februari opgevoerd en
daarom is besloten het bestel
len van kaarten af te schaffen.
Op zaterdag 11 en zondag 12
januari worden de resterende
kaarten verkocht.
„We zijn enorm blij met dit
succes", aldus Lot Falkenburg
van De Appel.
moeten zoeken in de maat
schappij, schijnen het te be
treuren dat er een eind is ge
komen aan het beschermde
schoolleventje zonder verant
woordelijkheden. Sommigen
van hen kunnen de maat
schappelijke verantwoorde
lijkheden nog niet aan en be
dreigen daarmee de vriend
schapsbanden. Die worden da
nig op de proef gesteld, maar
blij ken uiteindelij k conf lictbe-
stendig. De film vertelt geen
lopend verhaal, maar schetst
de verschillende types in hun
omgeving en in hun onder
linge relatie. Op feestjes ko
men zij elkaar telkens weer
tegen. Allemaal vertegen
woordigen ze weer een be
paald karakter, waarvan er
inmiddels geen enkel meer
kan verbazen. Natuurlijk is er
de ambitieuze carrièrejager.
Hij wil per se met een meisje
uit de vriendenclub trouwen
vanwege de status, maar be
driegt haar bij het leven. Zij
zoekt troost bij juist de enige
jongen, die nog worstelt met
zijn seksuele identiteit en haar
graag ter wille is om zichzelf
te bewijzen. Dan is er ook
weer die ogenschijnlijke
femme fatale, die uiteindelijk
gewoon een zielig, teleurge
steld kind blijkt. En de veel te
vroeg getrouwde, opstandige
jongen, die niet weet wat hij
wil. Hij troost op zijn beurt het
in de liefde onervaren vrien
dinnetje van goede afkomst,
dat zich per se wil ontworste
len aan haar vaders zorg en
kiest voor een onooglijk
baantje in de armenzorg. Ten
slotte is er een minder dan an
ders overtuigende Emilio Es-
tevez als een student in de me
dicijnen, die stapel verliefd is
op een oudere studiegenote.
Zijn pogingen om indruk op
haar te maken, zijn nogal
kluchtig en doen een beetje af
breuk aan de geloofwaardig
heid van deze aardige film.
'St. Elmo's Fire' van Joel Schuma
cher draait in Cinésol 1 in Breda.
ZATERDAG
Stir Crazy (USA 1980, Ned. 2, 20.00 uur). Dolle avonturen van
Gene Wilder en Richard Pry or in gevangenis.
Les fantömes du chapelier (Frankrijk 1982, Ned. 2,23.15 uur). Ro
man van Georges Simenon over moorddadige hoedenmaker
verfilmd door Claude Chabrol.
Call of the wild (USA 1935, Did. 1, 10.23 uur). Drie mannen op
zoek naar goud in Alaska. Met Clark Gable en Loretta Young.
Mort d'un pourri (Frankrijk 1977, Did. 1, 22.35 uur). Thriller van
Georges Lautner met Alain Delon als politicus.
Decision at Sundown (USA 1957, Did. 1, 00.35 uur). Randolph
Scott in een western van Budd Boetticher.
Ad ogni costo (Italië 1966, Did. 2, 20.15 uur). Diamantenroof tij
dens het carnaval van Rio. Met Edward G. Robinson en Klaus
Kinski.
Z (Frankrijk/Algerije 1968, Did. 2, 23.25 uur). Politieke film van
Costa-Gavras over militaire coup van 1967 in Griekenland. Met
Yves Montand.
The Hill (Engeland 1965, Did. 3, 22.30 uur). Sean Connery in En
gels strafkamp in Noord-Afrika.
Our Hospitality (USA 1923, België 1,16.00 uur). Stomme film met
Buster Keaton.
ZONDAG
Ludwig Thomas Lausbubengeschichten (W.-Duitsland 1964,
Did. 1, 14.45 uur). Kwajongensverhalen van de Beierse schrijver
Ludwig Thoma.
Spartacus (USA 1959, Did. 1,20.45 uur). Historische spectakelfilm
van Stanley Kubrick met Kirk Douglas.
MAANDAG
Tentacles (Italië 1976, Ned. 1, 22.30 uur). Imitatie van 'Jaws', met
Henry Fonda en John Huston.
Kaliyugayu (Sri Lanka 1982, Did. 1, 23.00 uur). Tweede deel van
de Singalese familiekroniek door Lester James Peries.
DINSDAG
Der grüne Bogenschütze (W.-Duitsland 1961, Did 2, 20.15 uur).
Spookachtige Edgar Wallace-verfilming. Met Gert Fröbe.
WOENSDAG
La drölesse (Frankrijk 1979, Did. 2, 23.00 uur). Film van Jacques
Doillon over de relatie tussen elfjarig meisje en geestelijk onvol
waardige j ongeman van twintig.
L'éclisse (Italië 1962, Did. 3, 22.30 uur). Monica Vitti en Alain De
lon in beroemde film van Michelangelo Antonioni.
DONDERDAG
The big clock (USA 1948, Did. 3, 20.15 uur). Melodrama van John
Farrow over keiharde tijdschriftenmagnaat. Met Charles
Laughton en Ray Milland.
De vriendengroep uit 'St. Elmo's Fire'.
- FOTO COLUMBA.
Van onze filmredactie
ANDREJ Tarkovski (54)
ontving voor zijn poëtische,
maar moeilijk toegankelijke
film 'Nostalghia' in 1984 een
gedeelde prijs met André
Bresson tijdens het Filmfes
tival van Cannes. Zijn heel
persoonlijke, subjectieve
films zijn de Sovjet-autori
teiten bepaald niet welge
vallig. Sinds 1966, toen 'An-
drej Roebljov' verscheen,
heeft deze Russische cineast
zich niet meer aan de offi
ciële culturele richtlijnen
van zijn vaderland gehou
den.
In 'De Spiegel' onderzocht
hij welke persoonlijke en
wereldgebeurtenissen hem
gemaakt hebben tot wat hij
is. In 'Stalker' ('79) betreden
een schrijver en een weten
schapper een verboden zóne,
waarin zich een meteoriet
bevindt, die - zo wil de le
gende - macht kan geven
aan iedereen zonder hoop in
het leven. In 'Solaris' uit 1972
werd een man uit de 21ste
eeuw in een ruimteschip ge
confronteerd met een mate
rialisatie van zijn vrouw, die
zelfmoord pleegde en met de
morele gevolgen van de
technologie en wetenschap.
De meeste films werden in
Rusland weggemoffeld in
achterafbioscoopjes en lange
tijd voor het westerse pu
bliek verborgen gehouden.
Met het daar gebruikelijke
sociaal-realisme hebben zij
dan ook niets van doen. Tar-
kovski's stijl is bijzonder,
omdat droom, onderbewuste
werkelijkheid en werkelijk
heidsbeleving, die door de
fantasie gekleurd wordt, bij
deze cineast allemaal gelijk
waardig worden behandeld.
Daardoor is het ook moeilijk
om ze als kij ker uit elkaar te
houden.
In 'Nostalghia' is een Rus
sische geleerde in Toscane
om de middeleeuwse archi
tectuur te bestuderen. Hij
heeft een moeizame verhou
ding met zijn tolk en ont
moet zijn Italiaanse alter
ego; een wiskunde-profes-
sor, die als gek wordt be
schouwd, omdat hij denkt
dat de wereld binnenkort zal
vergaan. Tijdens een pro
testdemonstratie steekt deze
geleerde zichzelf in brand.
Ook in deze picturale film
gaat het over de zin van het
bestaan; een bijna religieuze
thematiek, die tamelijk on-
doorgrondelij k wordt ver
bonden met het humanisme,
christendom, renaissance-
cultuur, vraagstukken van
wetenschap en kunst en met
Tarkovski's eigen ervarin
gen en levensproblemen.
Het beeld heeft grote zeg
gingskracht. Dingen, gebou
wen en landschappen wor
den langzaam afgetast door
de camera. De langdurige
vaag-poëtische mono- en
dialogen maken de inhoud
er overigens niet minder
duister op. Hoewel zich af
spelend in Italië slaat de
titel toch vooral op de Russi
sche nostalgie, de verbon
denheid van de Russen met
hun wortels.
'Nostalghia' van Andrei
Tarkovski draait tot en met
woensdag 15 januari in
Filmhuis Concordia in Bre
da, 19.30 en 22 uur.
De meest kerstpremières gaan
wegens hun succes gewoon
door. Grote trekpleister blijft
de kostelijke en spannende
fantasie, 'Back to the future'
van Steven Spieberg en Ro
bert Zemeckis. Over een jon
gen, die door de tijdmachine
auto van een excentrieke uit
vinder in de jaren vijftig be
landt en daar zijn eigen ouders
ontmoet, die nu ook nog maar
tieners zijn. De geleerde, die
eveneens nog jong is, moet
hem terug zien te lanceren
naar zijn eigen tijd, de jaren
tachtig. In Grand Theater in
Breda, Roxy in Bergen op
Zoom, City in Roosendaal en
De Koning van Engeland in
Hulst.
'King Solomon's Mines' is
verdwenen uit de grote zaal
van Casino en draait nu in
Mignon in Breda en ook in De
Koning van Engeland in Hust.
Een wild spektakel met komi
sche achtervolgingen in don
ker Afrika. Met Richard
Chamberlain als blanke avon
turier.
'Kiss of the Spiderwoman'
van Hector Babenco blijft in
Cinésol 2 in Breda. Een
boeiende, veelgelaagde film
over de groeiende vriendschap
in een Zuidamerikaanse ge
vangeniscel tussen een poli
tieke activist en een kokette
homoseksueel (Raul Julia en
William Hurt). Flash-backs en
oude filmfragmenten door
kruisen de eigenlijke hande
ling.
'Brewster's Millions', de ko
medie met Richard Pryor,
blijft geprolongeerd in Casino
2 in Breda. Pryor speelt een
armzalige honkbalspeler, die
miljonair wordt door een erfe
nis, maar voordat het zover is,
er eerst binnen de kortste ke
ren dertig miljoen doorheen
moet hebben gedraaid.
'The Goonies', een jongens,!
vontuur naar een idee
Steven Spielberg, gaat verj
in Casino 3 in Breda,
groep niet bijster sympathie^
jochies beleeft een griezeïj
avontuur met dik
schokeffecten.
'Weird Science' van
Hughes (van The Breakfs:
Club) draait nog steeds in
nesol 3 in Breda. Een nogal bJ
nale klucht over twee pubetf
die een droomvrouw uit hu
comnputer toveren, welke hej
in moet wijden in de liefde.
In Theater Achterom
Breda draait op donderdag j
januari 'Persona' van Ing~
Bergman. Deze zwart-wit:
uit 1966 gaat over een
roemde actrice, die tijdensi
voorstelling van 'Elektra'
seling weigert verder te s
ken en zich voortaan in
zwijgen hult. Zij wordt in
afgelegen buitenhuis toe\
trouwd aan de zorg van
jonge verpleegster, die j
steeds meer over haarzelf g
vertellen en zichzelf in de
tiënte gaat projecteren. Toti
ze merkt, dat de ander h
observeert in plaats van
dersom. Met indringend
close-ups van Bibi Anderssoi
en Liv Ullman worden identl
teits-, creativiteits- en relatief
problemen schitterend belichtl
'Target' is de nieuwe fili
van Arthur Penn (van
'Bonnie and Clyde'), met Gi
Hackman en Matt Dillon,
is te zien in Sinjoor in Antwet]
pen.
Avro's Televizier gaat vanavond (Nedt
I zijn geheel over de slechte voedingsgev
Over het algemeen eet onze bevolking
I gevolg daarvan is dat talloze mensen zi
1 den. Veertig procent van het aantal 1
voor rekening van onze slechte voedi
het onhygiënisch bereiden van het voed
jaarlijks honderdduizenden gevallen
ging voor.
00.05
Family
Plot
jaar, w:
'Rosalit:
dark', 'I
in the
bracht.
De laatste thriller van Al
fred Hitchcock, die de 'mas
ter of suspense' in 1976
maakte, is een amusant ver
haal over een rijke oude da
me, Julia Rainbird. Ze voelt
haar einde naderen en krijgt
wroeging, dat zij haar zuster
veertig jaar geleden heeft
gedwongen haar baby te
vondeling te leggen. Deze
onbekende neef moet haar
erfgenaam worden. Omdat
Julia geen beroep op de poli-
1 tie wil doen, besluit ze een
helderziende in de arm te
nemen, madame Blanche.
Het dubieuze medium ziet
hierin een mooie kans om
van haar financiële zorgen
af te komen. Samen met
haar vriend George gaat
Blanche op zoek.
21.15
Vanavoi
het twee
film 'Ta
tin Scori
Niro spe
taxichav
deloze
komt. Ti
Bickle i
raan, di
met mei
de overl
reld do<
koopt hi.
revolver
film; Jo
Boyle.
[l9.12]
School-
plein
In het jongerenprogramma
'Schoolplein' wordt vandaag
een bezoek gebracht aan de
Arnhemse Toneelschool,
AMSTERDAM (ANP) - Er heeft zich in 1985 geen herstel van* trice en de eisen> waaraan
Nederlandse boekenmarkt afgetekend.
Uit de cijfers van de Stichting Speurwerk betreffende
Boek te Amsterdam blijkt zelfs een lichte daling in de omzet.
In de periode van oktober 1984 tot en met september 1985 w<
den 30,3 miljoen algemene boeken omgezet met een gezamelij
opbrengst van 581 miljoen gulden, tegen 31 miljoen boeken
een gezamelijke opbrengst van 599 miljoen gulden in de vei
lijkbare periode daarvoor. Dat blijkt uit continu onderzoek.
'2010'. Vervolg op de legen
darische '2001, A Space Odys
sey'. Naar Arthur C. Clarke.
Amerikanen en Russen gaan
gezamenlijk op zoek naar het
in de eerste film bij de planeet
Jupiter op drift geraakte
ruimteschip.
'Beverly Hills Cop'. De suc
cesfilm nu al op video. Edi
Murphy als de straatage
Axel Foley, die tegen alle
gels in een zaak wil
in Los Angeles.
'A Passage To India'. Spti
takelfilm van David Leanspt
lend in het door de Britten gi
regeerde India.
Door onze rtv-redactie
MAINZ - 'Der Alte' (Onze
Ouwe) lost vanavond z'n laat
ste geval op. Ook al heet de af
levering die om 20.15 uur op
het tweede Duitse net is te zien
'Zwei Leben', er is geen tweede
televisie-leven voor commis
saris Erwin Koster weggelegd.
Alte-vertolker Siegfried Lo-
witz zet er namelijk een defi
nitieve punt achter. Precies
honderd keer is hij in de huid
van 'Der Alte' gekropen en dat
vindt hij welletjes.
De opvolger van 'Der Alte'
als baas van de Mordkommis-
sion in München wordt hoofd
commissaris Leo Kress, ge
speeld door Rolf Schimpf.
Door zijn collega's wordt hij,
heel voor de handliggend, 'Der
Neue' genoemd en dat is dan
ook meteen de titel van de vol
gende serie, die op 28 februari
van start gaat.
De vaste partner van Kos
ter, Gerd Heymann, gespeeld
door Michael Ande, zal ook in
de toekomst van de partij blij -
ven. Er komt wel een nieuw
gezicht bijwant Kress brengt
een medewerker mee, met wie
Siegfried Lowitz als 'Der
Alte'. - FOTO ARCHIEF DE STEM
hij volgens het verhaal al vele
jaren samenwerkt, inspecteur
Henry Johnson. Deze rol
wordt gespeeld door de neger
acteur - wellicht de eerste in
een Duitse detective - Charly
M. Huber.
In 'Zwei Leben' gaat het om
de vermissing van een vrouw
die in een woongemeenschap
leeft. Koster en Heymann
gaan zich met de zaak bezig
houden. Dat zal voor de com
missaris dramatische gevol
gen hebben, want hij wordt
door een kogel geraakt. Of hij
de aanslag overleeft, is een ge
heim dat het ZDF niet van te
voren heeft willen onthullen.
Veronica opent vanavond
liaar tweede serie portretten
van bekende popsterren met
ten special over het Ameri
kaanse fenomeen Bruce
Springsteen. Zijn carrière
itartte in 1965 op zestienja
rige leeftijd en sindsdien is
liet met de 'nieuwe Bob Dy
lan', zoals hij in 1973 werd
langekondigd alleen maar
Jergopwaarts gegaan. In
1984 brak hij definitief door
met 'Born in the USA'. In
ïeze special is hij onder
neer te zien tijdens zijn op-
ircdcn in het Rotterdamse
WIE Sylvester Stallone als 'Rambo' prachtig vond, moet besli Feyenoordstadion vorig
nnlr noor 'Pnmmoniln' maf «Ia RnknnlilkniantJn I
Van onze filmredactie
ook naar 'Commando' met de gebeeldhouwde spierbundel!
nold Schwarzenegger (38) in de hoofdrol. De in Amerika leve»
Oostenrijker gooit al zijn body-building-kwaliteiten in de
tegen een zooitje oud-collega's.
kandidaten moeten voldoen
om toegelaten te mogen
worden. Opnieuw is er in
deze aflevering ook de no
dige aandacht voor kleding
en make-up. Drie leerlingen
van de scholengemeenschap
Johan de Wit uit Schevenin-
;en, die vanmiddag in
'Schoolplein' te gast zijn,
orden door leerlingen van
Haagse Modevakschool
aangekleed. Over deze laat
ste opleiding wordt even
eens informatie gegeven.
In de 22
ruimtesc
buurt va
recht, w
het ruim
dekken,
leden is
boord bi
leerde d
die hen i
te zijn. D
een vree
bemanniL
Palomim
21.20
Story of Bruce
Springsteen
De aan
schrijver
Charles
jonge G«
nen, die
uitgever
is een ja
vrouw d<
bodygua:
Niettemi
uit voor
ook een i
atoomsp
Banck,
Charles I
wordt hi,
tervolgd.
vroegere
die nu ee
tie bekh
geheime
Arnold Schwarzenegger als kolonel John Matrix in 'Com
mando'. - FOTO TWENTIETH CENTURY FOX
Het zijn commando's, net als
hij ooit was. Maar nu zit hij
lekker in zijn luie stoel bij de
haard en leidt een genoeglijk
bestaan met zijn dochtertje.
Als het kind wordt ontvoerd
door het schorem om volstrekt
onduidelijke redenen, wordt
hij witgloeiend en trekt, grie
zelig uitgerust met het soort
vechttuig dat Rambo ook mee
in de jungle nam, ten strijde.
Waar de kolos Rambo ake
lig reactionair de vijand be
streed, daar probeert Schwar
zenegger er een komische boel
van te maken. De actiescènes
rollen in hoog tempo over el
kaar heen met als hoogtepunt
een confrontatie in een waren
huis waar de spierkolos als
een Tarzan aan een touw d«
de hal slingert.
De regie van Mark L. Lei'
is vooral vakkundig in het!
tiewerk. Dat Schwarzeneg'
niet kan acteren, wisten
natuurlijk al sinds 'Conan
barbaar' en 'The Terminal
Bij deze voormalige Mr. Ui
verse gaat het uitsluitend
zijn fysieke kwaliteiten,
hier - flink in de olie ge»
tot barstens toe worden uit)
buit. Een oermens, die alt
nors kijkt en soms een fla«
glimlachje weet te produce;
'Commando' met Art'
Schwarzenegger. Casino 1
Breda en Metro 1 in AnW
pen.
Door Marjan Mes
HOE hij put uit dromen en het onderbewuste
en gefascineerd werd door Jung en niet door
Freud, vertelt de Italiaanse cineast Federico
Fellini onder meer in het boekje 'Gesprekken
met Fellini'. Het bestaat uit interviews van
Giovanni Grazzini, filmcriticus van de Cor-
riera della Sera met de maestro. Een nieuwe,
verrassende visie op de al bijna klassieke film
maker ontbreekt, maar iedere liefhebber van
het werk van Fellini zal zeker aan zijn trekken
komen.
Al was het alleen maar vanwege sommige,
korte, rake omschrijvingen waarmee Fellini
een bepaalde sfeer weet te treffen, die sterk
herinnert aan de sfeer uit zijn films. Karakte
ristiek is bijvoorbeeld zijn beschrijving van
zijn eerste kennismaking met Anita Ekberg, de
verleidelijke ster uit 'La Dolce Vita'. Hij zag
haar voor het eerst in een Amerikaans tijd
schrift: „Die potente vrouwtjespanter zat
schrijlings op een trapleuning en deed alsof ze
een meisje was. Mijn God, dacht ik, laat ik die
alstublieft nooit ontmoeten!"
Hij heeft een hekel aan interviews en houdt
alleen van het vertellen van al dan niet ver
zonnen verhalen. Grazzini laat hem dan ook
steeds zelf aan het woord en vraagt zeider ver
der door. Politiek kan hem niet bekoren. Hij
wijt het ten dele aan een weigering om te
groeien, die wellicht is ontstaan doordat hij tij -
dens het fascisme is opgegroeid en zodoende
niet geleerd heeft om aan politiek te doen.
Belangstelling voor het occulte en astrologie
had hij evenwel al vroeg. „Als kind heb ik een
tijdlang geluiden als kleuren kunnen waarne
men." Van Jung leerde hij zijn fantasie de
vrije loop te laten en hij komt tot de conclusie,
dat „hetgeen kunstenaars produceren niets
anders is dan de activiteit van het dromen van
de gehele mensheid als zodanig. Een regisseur
heeft als functie met zijn talent de inhoud van
het collectieve onbewuste uitwerken en orga
niseren door het op een filmscherm tot uit
drukking te brengen."
Fellini betreurt het, dat de film aan autori
teit, prestige en magie heeft ingeboet en het
publiek niet langer 'devoot' omhoog kijkt naar
het reusachtige scherm. Van de Amerikaanse
manier om met 'special effects' een deel van de
verloren gegane magie terug te brengen, moet
hij weinig hebben. Evenmin heeft hij zelf in
Amerika een film willen maken. Toen hij er op
reis was, voelde hij slechts heimwee naar Ita
lië, hoewel hij het een prachtig, inspirerend
land vond.
„Mijn werk vereist een absolute beheersing
van de taal als weergave van de wereld, van
mythen en collectieve fantasieën. In Amerika
zouden de ideeën op mij afkomen in een taal
die niet de mijne is, via een realiteit waarvan
ik de verbergen tekenen niet ken Het;
mogen om waarheidsgetrouw van iets te
tuigen, is bij mij vrijwel niet aanwezig. Eh
nog: ik denk dat ik pas goed kan getuig®
ik uit mijn duim mag zuigen."
Dat Fellini's filmwereld altijd kunstmJj
is, mag wellicht verklaard worden uit hel'j
dat de natuur hem koud laat. „Ik zie haar
voudig niet, ik beleef haar uitsluitend in
herinneringen; de bossen die ik als kind gi
heb, de zee, het vallen van de avond." Lit!
was hij twintig jaar eerder geboren, zodat
een van de eerste pioniers van de film, ifj
sfeer van kermisgasten met tenten, had
nen zijn. Over zijn liefde voor het circus en
vermeende anti-feminisme (Vrouwenst
wordt vreemd genoeg niet gerept.
'Gesprekken met Fellini' door Giovi
Grazzini. Uitgeverij BZZtöH in Den Bi
Prijs 25.