Hebben jullie U al gezien? Zeker doen, hoor! De tekenkunst van De Gheyn in Boymans 'Miami Vice': hard en vooral modieus Ju is naar 3 aan- ïn in de el- moeite 1 POLITIESERIE VANAF ZATERDAG BU VERONICA TROS constateert weer ledenwinst MEENTE NTENISSE ^verbranding Rettich Come-back door ons bewaard an worden. „Je bent een blikje colaze kopen j edrinken j e leeg en gooien j e weer weg"André van Duin, komiek. Van onze rtv-redactie HILVERSUM - De politieserie 'Miami Vice', die van Veronica 'Dynasty' moet opvolgen, en die zaterdag begint te draaien, is nogal snorkend aangekondigd. Dit zou de absolute topper wor den, de origineelste, uitdagendste detective-show, veel beter dan het veelvoudig bekroonde 'Hill Street Blues' (van de NCRV), een serie met een vormgeving, styling en muziek waar de rest niet aan kan tippen. een rage geworden, een cultus. Er zijn veel video-technieken in verwerkt en de dosering van geweld, gein en muziek is uitgekiend. Miami is een fasci nerende stad om in te filmen. De vergelijking met het jaren geleden optredende tv-duo Starsky and Hutch dringt zich op. Het jasje van 'Miami Vice; is wat moderner gesneden. Zo is de kleding zorgvuldig slor dig, maar in werkelijkheid zijn het outfits waar je een be drag van vier cijfers voor moet neertellen. Mode speelt een grote rol in deze serie. Wat er ook geknald, gevreeën of achtervolgd wordt, het jackje blijft keurig. Een vergelijking met 'Hill Street Blues' is onzin, hoewel 'Miami Vice' is opgezet door scenarist Anthony Yerkovich, die aanvankelijk voor 'Hill Street Blues' schreef. Bij Hill Street Blues spelen mensen de hoofdrol en niet acties, daar is een rode draad van relaties die zich verstrengelen en uit el kaar gaan, daar wordt iets ge toond van wat het leven ge noemd mag worden. 'Miami Vice' mist deze humane eigen schappen. Lekker, snel, jeug dig, Veronica, wat wil je nog meer! 'Miami Vice' is zeker mo dern, vlot, maakt behendig ge bruik van trends, is met vak manschap gebracht. Maar een pionier is het bepaald niet. Ve ronica mikt er duidelijk mee op jonge kijkers, die houden van snelheid, geweld en een brok stevige muziek. Het heeft er even op geleken dat de serie op de plank zou blijven liggen bij de NCRV. Deze omroep is zeer actief op de Amerikaanse markt en wist eerder al beslag te leggen op de goed gemaakte, popu laire series 'Cheers', 'The Cosby Show' en 'Hill Street Blues'. De NCRV wilde 'Miami Vice' uitzenden op zondag, maar schrok daar uiteindelijk toch voor terug. Harry Hem- mink, hoofd van NCRV-film- zaken liet weten dat de nieuwe serie vanwege zijn 'harde, rea listische karakter' minder ge schikt was voor uitzending op zondag. Veronica had al eer der op de loer gelegen en kon nu 'Miami Vice' alsnog bin nenhalen. De opwarmer ('pilot') van twee uur is technisch dermate slecht van kwaliteit, dat Vero nica besloot die maar achter wege te laten. In de eerste af levering van zaterdag zijn de hoofdpersonen al geïntrodu ceerd, maar dat moeten de Ne derlandse kijkers dus missen. Dealer Sonny Crocket (gespeeld door Don Johnson) werkt al tien jaar bij de politie van Miami. Hij ligt in scheiding met zijn vrouw, is zelf een halve dealer, heeft een in be- lag genomen jacht en een in beslag genomen Ferrari, werkt zich te pletter, is niet vies van geweld, brengt infor manten rustig in gevaar en opereert natuurlijk niet in uniform, maar in burger. Zijn partner Ricardo Tubbs (Philip Michael Thomas) is een zwarte politieman uit New York die eigen rechter heeft gespeeld door de moordenaar van zijn broer neer te knallen, een moordenaar die overigens al maanden door Crocket wordt gezocht. Dit schept een band tussen beide politieman nen die verder als team door het leven gaan. Dat decor is het labyrinth van menselijke .corruptie: moord, diefstal, drugs, prosti tutie, gokken, zwart geld, por nografie, wapenverkoop, ter reur, afpersing, omkoperij en zovoort. De afleveringen be ginnen met die flitsende beel den die Veronica zo gaarne ziet: snelle jachten, surf- planks, blitse karren, mooie mqiden, ruige binken en dit al les in race-tempo gemonteerd, begeleid door opwindende, eigentijdse hits. 'Miami Vice' is in Amerika HILVERSUM (ANP) - De TROS gaat met optimisme 1986 tegemoet omdat na een aanvankelijke daling van het aantal abonnees in 1985 de laatste drie maanden weer een sterke stijging werd geconsta teerd. De stijging van het aan tal abonnees schrijft de TROS toe aan de door de omroep ge boden radio-t. en tv-program- ma's en de vorm waarin het omroepblad is gegoten. Het totaal aantal deelne mers aan de stichting be draagt momenteel 721.314. Dit aantal is opgebouwd uit 693.350 abonnees/contribuan ten op Troskompas en 27.964 begunstigers (de zogenoemde tientjesleden). De TROS heeft in 1985 geen extra aandacht besteed aan de werving van tientjesleden. Toch zijn er 8.603 begunstigers bijgekomen, een stijging van 44,4 procent, aldus de omroep. Het aantal abonnees op Troskompas is in 1985 gedaald met 31.317, ofwel 4,3 procent. Deze daling zegt de TROS te hebben ingecalculeerd, ener zijds omdat de ingrijpende vernieuwing van Troskompas een gewenning bij het publiek noodzakelijk maakte en an derzijds omdat de sterke groei van de VOO (Veronica) voor een deel ten koste ging van de andere omroepen, inclusief de TROS. Don Johnson en Philip Michael Thomas als Sonny en Ri cardo in 'Miami Vice'. - fotovoo de gemeente Hontenisse pN worden opgehaald op ats 's avonds om 7 uur: rultervereniging aan de I zuiden van de Bossestraat |iouders van Hontenisse, Ue burgemeester, wnd. H.J. Bruggeman De secretaris, B.A. de Schepper Scene uit een van de filmpjes: Urbanus overschrijdt onze grens en krijgt meteen pro blemen met de douane. - foto vara bij te bulderen, de handen op de dijen, de pint aan de voeten en de pinda's op het mini-stel. Valt een mop ver keerd, geen nood, enkele se conden wachten en Urbanus is al weer aan de volgende toe. Humoristen in Neder land of wat daar voor door gaat melken een geintje uit, maar niet Urbanus die door zijn onuitputtelijke reper toire jakkert van pointe naar pointe. Eigenlijk brengt hij bewe gende cartoons. Deze maal zingt onze Belg niet en dat is heel jammer, want wie weet die zonderlinge mengeling van onzin, verdriet en won derlijke taal zo te hanteren als Urbanus, die een groot komiek is en een even groot poëet, een artiest die wezen lijk iets met de taal gedaan heeft. Er wordt in de film zelfs amper gesproken. De humor is visueel, een doofstomme kan er genoegen aan beleven op voorwaarde natuurlijk dat Urbanus die doof stomme ligt. Urbanus heeft dee filmp jes vroeger al met succes voor de BRT vertoond. Ook de VARA zag er veel in, maar bood Urbanus geld en gelegenheid een min of meer samenhangend geheel te maken. Een dezer dagen kreeg hij een gouden plaat voor zijn dubbel-elpee 'Urbanus' Ple zantste'. Toen de zaal met genodigden een half uur op het feestvarken had ge wacht, trad de conferencier monter binnen met de ver ontschuldiging: „We zijn in een 'ittegolf terechtgeko men". Urbanus: „Ik had voor de BRT een reeks filmpjes ge maakt van een paar minu ten. Die van het Laatste Avondmaal heb ik veilig heidshalve maar tot slot be waard. Daar kwam toen herrie van en zelfs op de kansels riepen ze 'Urbanus moet van het scherm'. Toen ik niet meer te zien was, dachten ze, 'Hoera, we heb ben het gewonnen', maar ze vergaten dat het mijn laat ste film was geweest". Over datzelfde Laatste Avondmaal in zijn VARA- film is Urbanus overigens niet meer tevreden. Het slot met de frieten vindt hij eigenlijk maar niks. „Ik hou van een hoog tempo. Als ze mensen weer buiten staan, zijn ze de helft vergeten. Zo hoor het ook, want dan kij ken ze de volgende keer weer. Ik ben in onderhande lingen met een show voor de VARA, maar eerst moet ik daar nog even heel België mee door. Voorlopig ligt die show in de koelkast. Het liefst speel ik in een theater. Ik speel rustig, maak me niet zo druk. Ik ben geen pionier, geen wereldverbe teraar. Als artiest wil ik zo vrij mogelijk zijn, want als ik zou werken als Freek de Jonge, als ik zoveel energie in mijn werk moest stoppen, konden ze me net zo goed aan een ketting in de fabriek leggen". Urbanus, die hevige be wondering koestert voor John Cleese en Woody Allen, wordt gestraft door zijn suc ces. „Ik kan moeilijk na tien jaar succes nog de underdog uithangen. Dat is net als Charlie Chaplin die als mil jonair zijn ouwe schoenen opeet. Het leukste onderdeel van mijn film vind ik die gag waarin ik affiches op plak. Dat is het plezantst geacteerd. Meestal vind ik mezelf maar een slecht ac teur". Jacques de Gheyn II als te kenaar. Museum Boymans- Van Beuningen Rotterdam. Open: di-zo (zo 13)-17 uur. Tot 10 februari (9 maart-12 mei National Gallery Wash ington). Dürer en Rembrandt zijn als tekenaars bekend bij een groot publiek. Het was Dü rer die invloed had op deze Nederlandse kunstenaar en Rembrandt onderging in vloed van De Gheyn. Toch is De Gheyn geen begrip. Maar deze tentoonstelling met bijna 100 bladen voor fijn proevers kan mogelijk daarin verandering bren gen. Bij tweeërlei deskundi gen is hij al doorgebroken. Bij de wetenschappers. Op basis van het levenswerk van Johan Quirijnen van Regteren Altena verscheen in 1983 een driedelige be schrijvende catalogus (1052 tekeningen werden beschre ven). Bij de kunsthandel, want in tien jaar tijd ver tienvoudigden de prijzen van zijn prenten op de vei lingen. Jacques de Gheyn II (1565-629) kwam uit de zui delijke Nederlanden. De kunst van 'onze' Gouden Eeuw is vooral beroemd ge worden door artiesten uit wat we nu België noemen en dank zij de troubles van cal vinisme en Spanjaarden. De immigrant Jacques was handig en trouwde de Haagse burgemeestersdoch ter Eva Stalpaert van der Wielen (een echte roomse naam). Daardoor toefde hij ;n kringen waar de opdrach ten te halen waren. De eer ste officiële opdracht kreeg hij van de admiraliteit van Amsterdam: een gravure van de overwinning bij Geertruidenberg door prins Maurits. Later zal hij nog eens officieel de overwin ning bij Turnhout graveren. Maar met handigheid al leen wordt men nog geen groot kunstenaar. De Gheyn had een uitstekend leer meester in de befaamde Goltzius te Haarlem (die in 1958 door Boymans werd uitgelicht). Vooral in de ne gentiger jaren van de 16e eeuw - zijn beginjaren in Holland - staat hij thema tisch en technisch onder zijn invloed (mythologische- en Jacques de Gheyn U: Slapende vrouw (22x30 cm; Herzog Anton Ulrich Museum Braunschweig/Broy- mans Rotterdam) bijbelse voorstellingen, naaktstudies, landschappen, dieren, planten en bomen). Hij tekende met de zilver stift, de ganzepen, en met waterverf. De tekenmanier van Dürer (die Goltzius sterk beïnvloedde), die van Bruegel en de losse Vene- tiaanse wijze worden in zijn werk herkend. Na 1600 gaat De Gheyn zijn eigen weg; groeit van een maniërisme naar een sterk realisme/na turalisme. Nieuwe thema's worden door hem de Neder landse kunst binnengevoerd, als wapentuig, anatomische studies, negers, gevangenen, grotten, heksensabbatten, dierlijke preparaten etc. Kunst en wetenschap igaan in die tijd hand in hand en De Gheyn werd extra ge voed door de universiteit van Leiden. Behalve zijn grote belang stelling voor plant en dier stond de mens en zijn be staan in deze kosmos voor hem centraal. Voor zover bekend was hij de eerste noorderling die tekeningen maakte uit het familieleven; hetgeen later de belangstel ling van Rembrandt wekte. Ook de manier waarop hij een tekening van een naakte vrouw in bed (zie foto) maakte- met name een ont spannen lichaam in de at mosfeer van een slaapka mer - is geheel nieuw voor hier. Tevens vervaardigde hij landschappen; uit zijn verbeelding en op locatie. De idealen van Carel van Man der speelden daarbij een rol. Deze laatste kende hem en roemt zijn boek met 'eenige bloemkens van Verlichterije naar 't leven en veel cleen beeskens'. Behalve een uit voerige catalogus met zeer informatieve inleidingen is er parallel nog een expositie van grafiek van tijdgenoten van De Gheyn II met o.a. zijn zoon III, leraar Goltzius, Jacob Matham e.a. opvallende diagonale lijn- voering de dynamiek nog versterkt. De plaats van de mens blijkt een moeilijk punt, soms voegen ze zich volkomen aan gelaagdhe den, soms, als een anticli max in de beeldvorming, gaan ze er dwars tegenin. Toch ontstaat er een alge mene indruk dat Jean Nies de overtuiging is toegedaan, dat uiteindelijk de natuur, wat dat dan ook moge zijn, domineert en dat de mens daaraan ondergeschikt is en in ieder geval onontkoom baar onderdeel van uit maakt. L.R. come-back is spectaculair, zowel wat kwaliteit al kwantiteit betreft: behalve in bovengenoemd galarie, was er ook in Berkel En- schot in de boerjlij Denissen een tentoonstelling. Beiden worden begeleid door een voor deze gelegenheid uitge brachte oeuvrecatalogus. Het werk van Nies wordt beschreven als geografisch expressionisme, een verkla rende terminologie, die wat erg deterministisch is, maar die toch aangeeft op welke manier Nies inhoud geeft aan zijn krachtige, zeer ze ker expresionistische grote doeken. De doeken zijn op gebouwd als geologische strata: laag na laag ontstaat en raakt verder in de tijd vervormd en verkleurd. Die verkleuringen vor men bij Nies de grote aan trekkingskracht. Waren zijn vroegere doeken nog nauw met aardekleuren verbon den, zijn recente werk heeft zich daar totaal aan ont trokken en bezit een stra lende vitaliteit, in heldere kleuren, vol contrasten te gen elkaar gezet, waarbij de Ria Rettich, schilderijen en tekeningen. Tongerlohuis, Molenstraat 2, Roosendaal. Open dagelijks van 14-17 uur, tot en met 19 januari. Prachtige ontroerende doeken heeft ria Rettich ge schilderd over een aantal li teraire thema's, die de inter menselijke relatie als basis hebben. Ze schildert op een manier die herinneringen oproept aan het begin van deze eeuw, waarin schilders als Chagall en Gorky zich op mythische wijze over de mens en zijn omgeving uit drukten. Zelfs al gebruikt 4 ze, hier en daar, volkomen realistische beelspraak, zo als de op een stoel zittende vrouw, met een naderbij ko mend kind, dan nog is het overtuigend genoeg dat het hier niet om de weergave van een banale realiteit gaat, maar om de onderlig gende symboliek. Het gebruik van primaire en ook wonderlijke kleuren veroorzaakt dit gevoel aller eerst. Maar de meeste scènes van Rettich zijn sowieso al niet van deze wereld. Ze heeft een sterk relativerend vermogen en haar weergave van klassieke thema's als: de drie gratieën, Flora en Orpheus zijn niet van enig sarcasme ontbloot. De beeldtaal is eenvoudig, vaak tekenachtig, zodat de aan dacht niet door al te veel de tails van de hoofdzaak wordt afgeleid. En de hoofd zaak voor Ria Rettich is de verwondering over het con tact tussen mensen, dat in zovele variaties aanwezig is en door haar in een menge ling van spot en liefde Wordt weergegeven. L.R. Door Jan Koesen HILVERSUM - Een Belg komt maandag 6 januari Neder landers leren hoe je een vrolijke film maakt. 'Hebben jullie mijn filmpjes al gezien?' is van Urbanus en de kenners we ten dan al meer dan voldoende. Daar staat ie dan, dat kleine, grappige mannetje, met die wonderlijk gebarsten stem en die schlemielige fysiek. Het gaat eigenlijk om een reeks filmpjes van soms wel tien jaar oud die door Urba nus op kosten van de VARA aan elkaar geplakt zijn ('ge naaid,' zegt de kleine, grote man). Het verhaaltje is 'on nozel,' maar dat is het stem pel van Urbanus. Urbanus komt in een gruwelijk oud Fialje Topolino de grens over, wordt door vier Neder landse douaniers tegenge houden, pakt zijn projector en vraagt, 'hebben jullie mijn filmpjes al gezien?' waarna er een krankzinnige scène komt. Dat gaat de hele film zo door. In een enorm tempo van gemiddeld 10 seconden per gag rolt Urbanus van slap stick naar slapstick. Hij vecht met een tijger in een antieke kast, sluit Sin terklaas op in een nep- schoorsteen en perst hem cadeautjes af, kan als Jezus in het Laatste Avondmaal de wijnfles niet ontkurken en het (stok) brood niet bre ken zodat ze apostelen ge noegen moeten nemen met een zak frites, schiet met in dianen, wordt door vier gangsters in een vierzits- bank achtervolgt, predikt als pastoor op de snelweg te gen de 'monnokinie', verliest lepels in een metersdiep bord tomatensoep. En dat gaat maar door. Soms is Urbanus melig, maar even vaak bereikt hij een niveau waar de groten van het stomme film-tijd perk zich niet voor hoeven te schamen. Het is een film om Jean Nies, schilderijen, Ga lerie Kokon, Stationsstraat 38-40, Tilburg, open dinsdag tot en met zaterdag van 12- 17 u., tot en met 15 januari Wat is natuur? En hoe sta je daar als mens tegenover. Sinds de oudheid hebben wetenschappers en kunste naars hun antwoorden daarop in beeld en woord uit te drukken. Zo ook Jean Nies, die zich als schilder meer dan een decennium lang aan de openbaarheid onttrok om zich op dit vraagstuk te bezinnen. Zijn Urbanus met zijn gouden dubbel-elpee. I J fV I

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 19