ROTTERDAM WIL EROSCENTRUM „Zelfdenkende" gordel van Ford TIERRE DREYFRES VAN RENAULT:" PRIJZEN GAAN WEER OMHOOG Strenge tucht in pretflat Düsseldorf NIEUWE BEDRIJFSWAGENS VAN BEDFORD Bouwpakket voor Matula binnenland Tussen wielen Lachertje Motie Lampjes Vrouw Pierre Dreyfus, president- directeur van Renault, heeft zich bij de opening van de Auto salon te Parijs somber uitgela ten over de vooruitzichten op korte termijn voor de Europese auto-industrie. „Ik verwacht dat vooral 197S een erg moeilijk jaar zal worden. De huidige con juncturele recessie in Europa zal Zeker 12-16 maanden duren." De belangrijkste gevolgen van de energiecrisis zijn volgens de heer Dreyfus geweest de ge daalde autoverkopen en de ver schuivingen in het kooppatroon (meer kleine automobielen). Hij vertelde verder dat de produk- tiekosten van de Franse auto industrie dit jaar met twee pro cent per maand zijn gestegen De verkoop is in Frankrijk met 20% gedaald,.de tweedehands- markt heeft een gevoelige klap gehad en verschillende dealers hebben zich genoodzaakt gezien hun bedrijven te sluiten. De daling van de verkoop heeft ertoe geleid dat de produk- tie in de komende maanden we derom verminderd zal worden, dat er arbeidsloze dagen in de fabrieken worden ingevoerd en dat de prijzen weer - men spreek van 8% - omhoog zullen gaan. Daar de automobielindustrie de eerste en belangrijkste be drijfstak in Frankrijk is zal de weerslag van de crisis in tal van andere takken van nijverheid voelbaar worden De Franse be groting voor 1975 voorziet in subsidie en hulp van de overheid voor de noodlijdende automo bielindustrie Zo zal Renault in 1975 een subsidie van 170 mil joen franc krijgen na in de afge lopen vier jaar al 855 miljoen van de staat te hebben geïncas seerd. In Rotterdam, zo wil de raad. moet een erosrentrum komen: een keurig georga niseerd superbordeel, waar alles zakelijk wordt en waarbij de misdaad geen kans krijgt, en de buurt geen last Voor I januari moet het college van B. W. een ge schikte plaats aanwijzen. De raad wil niet wachten tot alle juridische details uitgedokterd zijn. Waarmee een netelige zaak in de schoot van het college is geworpen. De Bedford-divisie van Gene ral Motors heeft met de intro ductie van een nieuwe serie, aangeduid als TM. haar intrede gedaan in de zware bedrijfswa genklasse. De serie zal zich uit strekken tot het verwachte Eu ropese maximale treingewicht van 42 ton en de diverse model len zullen in fases worden geïn troduceerd. De eerste fase. die inmiddels in pnoduktie is gegaan, omvat 8 modellen, waaronder een 32,5 tons trekker chassis en 2- en 3-assige vrachtwagens in de klasse van 16,5 tot 26 (on. Zij zijn uitgerust met de Detroit 6 V 71 tweetaktdieselmotor meteen inhoud van 6981 cc., een netto vermogen van 219 pk bij 2100 omw./min. Veel aandacht is besteed aan het rijcomfort en beveiliging tegen diefstal wordt verzekerd door een automatische brand stofafsluiter die verbonden is met de stuurslotschakelaar. Want dwars tegenover de uitspraak van de raad staat ar tikel 250 bis van het Wetboek van Strafrecht, dat prostitutie verbiedt En als B W ingaan op de opdracht van de volks vertegenwoordigers, maken zij zich schuldig aan wetsover treding. Het idee van een eroscen- trum is met nieuw, al heeft het beestje andere namen gehad. Duitsland, waar alles zo gründhch geschiedt, heeft er al twee in Hamburg en in Düs seldorf. In Hamburg zijn de ervarin gen treurig De prostitutie en de misdaad dansen daar nog samen als Zwei Herzen in Dreivierteltakt de Wals van de Ontucht, maar in Düsseldorf is het stadsbestuur en de politie uitermate tevreden Zozeer te vreden, dat een afvaardiging van de, Rotterdamse raad zich daar ter plekke is gaan oriën teren. Op welke gronden steunt hel verzoek van de Rotterdamse raad om een eroscentrum? PvdA-fractievoorzitter Ger- rit Schilder licht de achter grond toe. De wijk Katen drecht gaat met de dag achter uit De prostitutie, waar voor tien jaar niemand last van had. is als een kankergezwel gaan woekeren De buurtbewoners worden gemolesteerd en weg gepest, de wijk wordt onleef baar. de kinderen krijgen het stigma van een hoerenbuurt en demisdaad loopt in de versnel- Een saate flat, vlak achter de spoorbaan, in een doodlopende straat, en afgesloten met een zig-zag ling van de ontucht mee. muurtje voor de inkijk, dat is het eroscentrum van Düsseldorf dat met een klap de wilde prostitutie in deze stad heeft opgevangen. Schilder: „Een grote stad als Rotterdam kan zich het experi ment van een eroscentrum ver oorloven De wet wordt toch da gelijks geschonden zonder dat iemand er tets tegen doet. 250 bis ts een lachertje Het artikel is al oud, maar geen hond kijkt er meer naar om. Het strafbaar stellen van bordeelhouders past met meer in onze huidige rechtsverhoudingen, zegt men. Maar er is prostitutie en pros titutie Wat in Katendrecht gebeurt, is door de vloer van aanvaardbaarheid gezakt. Dit mogen wij de 2300 bewoners van die wijk niet aandoen De mensen daar zeggen dat in Ka tendrecht andere wetten gel den dan in de rest van Rotter dam De politie sust geweld pleging zonder overbrenging naar het bureau Souteneurs zonder rijbewijs en kenteken bewijs worden ongemoeid ge laten na een aanrijding, als de schade maar geregeld wordt. Wij moeten dus constateren dat de politie in Katendrecht een andere opvatting heeft van de toepassing van wetten en verordeningen dan in de rest van de stad De politie vindt het maar wat fijn dat de zaak nu op die landtong, die Katendrecht is. geconcentreerd is Want nu kunnen ze tn een mum van tijd alles blokkeren en concentreren. Dal is wei zo, maar voor de be woners wordt het een onduld bare zaak De justitie is een pa pieren tijger legen de prostitu tie. En nu kom ik op mijn ero scentrum, dat velen al vanwege het woord ver van zich werpen. Ik ben voor een inrichting, waar onder bepaalde regels prostitu tie wordt bedreven, annex vor men van sex die wat overlast voor de omwonenden vergelijk baar is met een Doelen, waar soms afgrijselijke muziek wordt gemaakt waar niemand last van heeft, met Ahoy waar bokswed strijden worden gehouden waar sommigen niet van houden." Aldus Dick Schilder, die het eroscentrum in een interpella tie aan de orde stelde. Enkele jaren geleden viel het woord al, toen Schilders voorgangej; drs. A.J Lems er mee voor den'' dag kwam bij de begroting van 1970 Het werd toen voor ken nisgeving aangenomen. Ver volgens werd de bal overge nomen door mr J. Mentink, thans wethouder voor de PvdA van Rotterdam. Schilder: „Mentink zei dat 250 bis niet voor gewone bor deelhouders opgaat, en dat het artikel in de la blijft liggen. Want met dat artikel kun je alle bordelen sluiten. Toen werd een motie aangenomen waarin B W werd gevraagd" om met een pre-advies over de mogelijke oprichting van een eroscentrum te komen De ge meente kon natuurlijk niet zelf de zaak exploiteren, want dan zouden de hoeren ambtenaren worden Maar wel werd ge vraagd om een gebouw aan te wijzen, en faciliteiten als par keerplaatsen e.d mogelijk te maken Ze hebben toen aan prof Hulsman van de Erasmus Universiteit om advies ge vraagd. maar na vele maanden gaf de universiteit de opdracht terug Ze kwamen er met uit; ze bleven steken op het punt dat de gemeente dan wetsover treder zou worden En dat het een illegale daad zou zijn. Maai dit - aldus Schilder - is geknoei met het rechtsbe wustzijn van de burger Want dezelfde argumentatie gaat op voor de Stimezo-klimek die er wel is gekomen hoewel abor tus van de wet nog met mag En laten we effe stellen dat die artsen ook vijfhonderd gulden vragen voor een ingreep van vijf minuten, dus zo fraai is dat ook niet We moeten uit de im passe. Akkoord, zegt onze burgemeester, maar daarvoor moeten jullie bij het parlement wezen want alleen die kan de wet veranderen Ik vind niet dat we daar op moeten wach ten. net zo min als we op de abortuswet hebben gewacht Laat Rotterdam maar voor gaan als grote stad, want ons durven ze toch met zo gauw te pakken als een kleine gemeen- Er hebben zich enkele kan didaten gemeld voor de exploi tatie van een eroscentrum. Mensen, aldus Schilder, met een groot kapitaal In dit ver band wijst hij op de ware ex ploitanten van de sexbiosco- pen, namelijk enkele grote bierbrouwerijen. „De exploitanten willen wel, maar ze bedingen dat de gemeente hun investeringen terugbetaalt als Rotterdam gedwongen wordt het centrum te sluiten Mijn stelling is. la ten we het proberen met een kleintje Dan verliezen we hooguit een half miljoen Maar de exploitanten willen een ge bouw van minstens 10 miljoen en dat durf ik met te riskeren We hebben genoeg van stu- deerkamerlheoneén. van al die sociologen en agogen en andere -ogen. Daar wordt de bevolking met mee geholpen Het probleem van Rotter dam waar laat ik mijn prosti- tuées?, wordt in andere grotere en middelgrote steden voel baar Arnhem bijvoorbeeld heeft de morele liquidatie van zijn Spijkerkwartier beleefd waar nu de rode lampjes het gezag in de eens zo fraaie wijk nebben overgenomen In Düsseldorf wrijft men te vreden in de handen Herr Horter, van de voorlichting van de politie bejubelt de voordelen van het eroscen trum, dat even eufemistisch als Germaans Dtmewohnheim wordt genoemd Dit is een vier verdiepingen hoge flat, ui een doodlopende straat achter het hoofdstation, en onttrokken door een muurtje aan de in kijk In deze flat wonen en werken 250 prostituees" die zich moeten scharen onder een streng huishoudelijk regle ment. In deze Sexualkaseme heerst een Ordnung die mee dogenloos wordt gehand haafd Wie rotzooit, gaat eruit De hele flat is er voor slechts een bezigheid. Herr Horter „Het gebouw is eigendom van een vrouw die uitstekende relaties onder houdt met het stadsbestuur en de politie Het Dimewohn- heim heeft mei een klap een einde gemaakt aan de wilde prostitutie die vooral vlak na de oorlog in Düsseldorf zijn kop opstak In 65-66 kwam het eroscentrum tot stand En van meet af aan golden strenge re gels Er kwam een vaste prij safspraak voor bewezen dien sten. en de arbeidsvoorwaar den werden goed geregeld We hebben nu geen hindei meer van de prostitutie die voordien zeer agressief was Als er nu iets strafbaars gebeurt, wor den wij zelf ingelicht En voor de politie heeft het ook voorde len. want we weten nu precies waar ze allemaal zitten Met het juridische probleem heeft Düsseldorf in tegenstel ling tot Rotterdam geen centje pijn „Het gebouw wordt dooi particulieren geëxploiteerd En het probleem van de prosti tutie is toch met van de tafel te vegen Dan kun je beter de zaak in goede banen leiden." Aldus Düsseldorf In Hamburg is het eroscentrum een grote flop gebleken Verwonderlijk is dal niet. gezien de giganti sche ontspanningsfabnek aan de Reeperbahn en omgeving die zich toch niet laat wegper- sen in een gebouw JAN KOESEN Ford heeft een nieuw type autogordel ontwikkeld, die automa tisch vastgespt wanneer het portier wordt gesloten en die zich ontsluit wanneer de bestuurder of passagier hel portier opent. Het is een „zelfdenkende" gordel volgens het driepuntssysteem die volledig in de stoel is geïntegreerd om volledig onafhankelijk te zijn van de carrosserie. Twee van de drie verankeringen zitten aan de stoel, het riemslot is in de versterkte deurstijl gemonteerd. Een kleine, krachtige elektromotor brengt de sluiting van de gordel in het geleidingsmerhanisme in de deurstijl Na het instappen spant de gordel zich automatisch, maar de drager behoudt zijn volledige bewegingsvrijheid zoals bij een gordel van hel oproltype en bij het verlaten van de auto ontspant de riem zich automatisch. Onder de motorkap is een elektronische aftaster gemonteerd die elke plotselinge snelheidsvermindering van de wagen registreert en daarna de gordel „instrueert". Bij een botsing wordt de bestuurder eerst in de stoel gedrukt en bij het naar voren gaan van het lichaam zacht opgevangen door een geleidelijk opspoelen van de gordel, terwijl tegelijkertijd de nieuwe door Ford ontworpen hoofdsteun reageert; deze hoofdsteun volgt automatisch het hoofd en wanneer de terugslag komt wordt het hoofd opgevangen. Bij eventueel over de kop slaan van de auto blijft de bestuurder volledig in de riemen. Mocht het systeem uitvallen dan kan de gordel met de hand worden bediend zoals bij normale systemen; door hefbomen kun nen de inzittenden bij een ongeval direct worden bevrijd. De Haarlemse firma Sports- car Special (fabrikant van de Buggy) begint in januari met het in de handel brengen van een bouwpakket voor een in Ame rika ontwikkelde personenauto, de Matula GT Evenals de Buggy kan ook de Matula GT gebouwd worden met een polyester car rosserie op het onderstel van een VVV-kever zij het dat' dit mei 36.5 cm moet worden ingekort Het bouwpakket kost 3500 en indien de Matula kant en klaar wordt afgeleverd bedraagi de prijs bijna 10 000 De auto draagt de naam van Ed Matula. een industrieel ont werper - bij een Amerikaanse luchtvaartmaatschappij, die o.a. medewerking kreeg van de windtunnel van NASA. 9

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1974 | | pagina 23