ROTTERDAM WIL
EROSCENTRUM
„Zelfdenkende"
gordel van Ford
TIERRE DREYFRES VAN RENAULT:"
PRIJZEN GAAN WEER OMHOOG
Strenge tucht in pretflat Düsseldorf
NIEUWE BEDRIJFSWAGENS VAN BEDFORD
Bouwpakket
voor
Matula
binnenland
Tussen
wielen
Lachertje
Motie
Lampjes
Vrouw
Pierre Dreyfus, president-
directeur van Renault, heeft
zich bij de opening van de Auto
salon te Parijs somber uitgela
ten over de vooruitzichten op
korte termijn voor de Europese
auto-industrie. „Ik verwacht
dat vooral 197S een erg moeilijk
jaar zal worden. De huidige con
juncturele recessie in Europa zal
Zeker 12-16 maanden duren."
De belangrijkste gevolgen van
de energiecrisis zijn volgens de
heer Dreyfus geweest de ge
daalde autoverkopen en de ver
schuivingen in het kooppatroon
(meer kleine automobielen). Hij
vertelde verder dat de produk-
tiekosten van de Franse auto
industrie dit jaar met twee pro
cent per maand zijn gestegen
De verkoop is in Frankrijk met
20% gedaald,.de tweedehands-
markt heeft een gevoelige klap
gehad en verschillende dealers
hebben zich genoodzaakt gezien
hun bedrijven te sluiten.
De daling van de verkoop
heeft ertoe geleid dat de produk-
tie in de komende maanden we
derom verminderd zal worden,
dat er arbeidsloze dagen in de
fabrieken worden ingevoerd en
dat de prijzen weer - men spreek
van 8% - omhoog zullen gaan.
Daar de automobielindustrie
de eerste en belangrijkste be
drijfstak in Frankrijk is zal de
weerslag van de crisis in tal van
andere takken van nijverheid
voelbaar worden De Franse be
groting voor 1975 voorziet in
subsidie en hulp van de overheid
voor de noodlijdende automo
bielindustrie Zo zal Renault in
1975 een subsidie van 170 mil
joen franc krijgen na in de afge
lopen vier jaar al 855 miljoen
van de staat te hebben geïncas
seerd.
In Rotterdam, zo wil de
raad. moet een erosrentrum
komen: een keurig georga
niseerd superbordeel, waar
alles zakelijk wordt en
waarbij de misdaad geen
kans krijgt, en de buurt
geen last
Voor I januari moet het
college van B. W. een ge
schikte plaats aanwijzen.
De raad wil niet wachten
tot alle juridische details
uitgedokterd zijn.
Waarmee een netelige
zaak in de schoot van het
college is geworpen.
De Bedford-divisie van Gene
ral Motors heeft met de intro
ductie van een nieuwe serie,
aangeduid als TM. haar intrede
gedaan in de zware bedrijfswa
genklasse. De serie zal zich uit
strekken tot het verwachte Eu
ropese maximale treingewicht
van 42 ton en de diverse model
len zullen in fases worden geïn
troduceerd.
De eerste fase. die inmiddels
in pnoduktie is gegaan, omvat 8
modellen, waaronder een 32,5
tons trekker chassis en 2- en
3-assige vrachtwagens in de
klasse van 16,5 tot 26 (on. Zij
zijn uitgerust met de Detroit 6 V
71 tweetaktdieselmotor meteen
inhoud van 6981 cc., een netto
vermogen van 219 pk bij 2100
omw./min.
Veel aandacht is besteed aan
het rijcomfort en beveiliging
tegen diefstal wordt verzekerd
door een automatische brand
stofafsluiter die verbonden is
met de stuurslotschakelaar.
Want dwars tegenover de
uitspraak van de raad staat ar
tikel 250 bis van het Wetboek
van Strafrecht, dat prostitutie
verbiedt En als B W ingaan
op de opdracht van de volks
vertegenwoordigers, maken
zij zich schuldig aan wetsover
treding.
Het idee van een eroscen-
trum is met nieuw, al heeft het
beestje andere namen gehad.
Duitsland, waar alles zo
gründhch geschiedt, heeft er al
twee in Hamburg en in Düs
seldorf.
In Hamburg zijn de ervarin
gen treurig De prostitutie en
de misdaad dansen daar nog
samen als Zwei Herzen in
Dreivierteltakt de Wals van de
Ontucht, maar in Düsseldorf is
het stadsbestuur en de politie
uitermate tevreden Zozeer te
vreden, dat een afvaardiging
van de, Rotterdamse raad zich
daar ter plekke is gaan oriën
teren.
Op welke gronden steunt hel
verzoek van de Rotterdamse
raad om een eroscentrum?
PvdA-fractievoorzitter Ger-
rit Schilder licht de achter
grond toe. De wijk Katen
drecht gaat met de dag achter
uit De prostitutie, waar voor
tien jaar niemand last van had.
is als een kankergezwel gaan
woekeren De buurtbewoners
worden gemolesteerd en weg
gepest, de wijk wordt onleef
baar. de kinderen krijgen het
stigma van een hoerenbuurt en
demisdaad loopt in de versnel- Een saate flat, vlak achter de spoorbaan, in een doodlopende straat, en afgesloten met een zig-zag
ling van de ontucht mee. muurtje voor de inkijk, dat is het eroscentrum van Düsseldorf dat met een klap de wilde prostitutie in
deze stad heeft opgevangen.
Schilder: „Een grote stad als
Rotterdam kan zich het experi
ment van een eroscentrum ver
oorloven De wet wordt toch da
gelijks geschonden zonder dat
iemand er tets tegen doet. 250
bis ts een lachertje Het artikel is
al oud, maar geen hond kijkt er
meer naar om. Het strafbaar
stellen van bordeelhouders past
met meer in onze huidige
rechtsverhoudingen, zegt men.
Maar er is prostitutie en pros
titutie Wat in Katendrecht
gebeurt, is door de vloer van
aanvaardbaarheid gezakt. Dit
mogen wij de 2300 bewoners
van die wijk niet aandoen De
mensen daar zeggen dat in Ka
tendrecht andere wetten gel
den dan in de rest van Rotter
dam De politie sust geweld
pleging zonder overbrenging
naar het bureau Souteneurs
zonder rijbewijs en kenteken
bewijs worden ongemoeid ge
laten na een aanrijding, als de
schade maar geregeld wordt.
Wij moeten dus constateren
dat de politie in Katendrecht
een andere opvatting heeft van
de toepassing van wetten en
verordeningen dan in de rest van
de stad De politie vindt het
maar wat fijn dat de zaak nu op
die landtong, die Katendrecht
is. geconcentreerd is Want nu
kunnen ze tn een mum van tijd
alles blokkeren en concentreren.
Dal is wei zo, maar voor de be
woners wordt het een onduld
bare zaak De justitie is een pa
pieren tijger legen de prostitu
tie. En nu kom ik op mijn ero
scentrum, dat velen al vanwege
het woord ver van zich werpen.
Ik ben voor een inrichting, waar
onder bepaalde regels prostitu
tie wordt bedreven, annex vor
men van sex die wat overlast
voor de omwonenden vergelijk
baar is met een Doelen, waar
soms afgrijselijke muziek wordt
gemaakt waar niemand last van
heeft, met Ahoy waar bokswed
strijden worden gehouden waar
sommigen niet van houden."
Aldus Dick Schilder, die het
eroscentrum in een interpella
tie aan de orde stelde. Enkele
jaren geleden viel het woord
al, toen Schilders voorgangej;
drs. A.J Lems er mee voor den''
dag kwam bij de begroting van
1970 Het werd toen voor ken
nisgeving aangenomen. Ver
volgens werd de bal overge
nomen door mr J. Mentink,
thans wethouder voor de PvdA
van Rotterdam.
Schilder: „Mentink zei dat
250 bis niet voor gewone bor
deelhouders opgaat, en dat het
artikel in de la blijft liggen.
Want met dat artikel kun je
alle bordelen sluiten. Toen
werd een motie aangenomen
waarin B W werd gevraagd"
om met een pre-advies over de
mogelijke oprichting van een
eroscentrum te komen De ge
meente kon natuurlijk niet zelf
de zaak exploiteren, want dan
zouden de hoeren ambtenaren
worden Maar wel werd ge
vraagd om een gebouw aan te
wijzen, en faciliteiten als par
keerplaatsen e.d mogelijk te
maken Ze hebben toen aan
prof Hulsman van de Erasmus
Universiteit om advies ge
vraagd. maar na vele maanden
gaf de universiteit de opdracht
terug Ze kwamen er met uit;
ze bleven steken op het punt
dat de gemeente dan wetsover
treder zou worden En dat het
een illegale daad zou zijn.
Maai dit - aldus Schilder -
is geknoei met het rechtsbe
wustzijn van de burger Want
dezelfde argumentatie gaat op
voor de Stimezo-klimek die er
wel is gekomen hoewel abor
tus van de wet nog met mag
En laten we effe stellen dat die
artsen ook vijfhonderd gulden
vragen voor een ingreep van
vijf minuten, dus zo fraai is dat
ook niet We moeten uit de im
passe. Akkoord, zegt onze
burgemeester, maar daarvoor
moeten jullie bij het parlement
wezen want alleen die kan de
wet veranderen Ik vind niet
dat we daar op moeten wach
ten. net zo min als we op de
abortuswet hebben gewacht
Laat Rotterdam maar voor
gaan als grote stad, want ons
durven ze toch met zo gauw te
pakken als een kleine gemeen-
Er hebben zich enkele kan
didaten gemeld voor de exploi
tatie van een eroscentrum.
Mensen, aldus Schilder, met
een groot kapitaal In dit ver
band wijst hij op de ware ex
ploitanten van de sexbiosco-
pen, namelijk enkele grote
bierbrouwerijen.
„De exploitanten willen
wel, maar ze bedingen dat de
gemeente hun investeringen
terugbetaalt als Rotterdam
gedwongen wordt het centrum
te sluiten Mijn stelling is. la
ten we het proberen met een
kleintje Dan verliezen we
hooguit een half miljoen Maar
de exploitanten willen een ge
bouw van minstens 10 miljoen
en dat durf ik met te riskeren
We hebben genoeg van stu-
deerkamerlheoneén. van al
die sociologen en agogen en
andere -ogen. Daar wordt de
bevolking met mee geholpen
Het probleem van Rotter
dam waar laat ik mijn prosti-
tuées?, wordt in andere grotere
en middelgrote steden voel
baar Arnhem bijvoorbeeld
heeft de morele liquidatie van
zijn Spijkerkwartier beleefd
waar nu de rode lampjes het
gezag in de eens zo fraaie wijk
nebben overgenomen
In Düsseldorf wrijft men te
vreden in de handen Herr
Horter, van de voorlichting
van de politie bejubelt de
voordelen van het eroscen
trum, dat even eufemistisch
als Germaans Dtmewohnheim
wordt genoemd Dit is een vier
verdiepingen hoge flat, ui een
doodlopende straat achter het
hoofdstation, en onttrokken
door een muurtje aan de in
kijk In deze flat wonen en
werken 250 prostituees" die
zich moeten scharen onder een
streng huishoudelijk regle
ment.
In deze Sexualkaseme
heerst een Ordnung die mee
dogenloos wordt gehand
haafd Wie rotzooit, gaat eruit
De hele flat is er voor slechts
een bezigheid.
Herr Horter „Het gebouw is
eigendom van een vrouw die
uitstekende relaties onder
houdt met het stadsbestuur en
de politie Het Dimewohn-
heim heeft mei een klap een
einde gemaakt aan de wilde
prostitutie die vooral vlak na
de oorlog in Düsseldorf zijn
kop opstak In 65-66 kwam het
eroscentrum tot stand En van
meet af aan golden strenge re
gels Er kwam een vaste prij
safspraak voor bewezen dien
sten. en de arbeidsvoorwaar
den werden goed geregeld We
hebben nu geen hindei meer
van de prostitutie die voordien
zeer agressief was Als er nu
iets strafbaars gebeurt, wor
den wij zelf ingelicht En voor
de politie heeft het ook voorde
len. want we weten nu precies
waar ze allemaal zitten
Met het juridische probleem
heeft Düsseldorf in tegenstel
ling tot Rotterdam geen centje
pijn „Het gebouw wordt dooi
particulieren geëxploiteerd
En het probleem van de prosti
tutie is toch met van de tafel te
vegen Dan kun je beter de
zaak in goede banen leiden."
Aldus Düsseldorf In Hamburg
is het eroscentrum een grote
flop gebleken Verwonderlijk
is dal niet. gezien de giganti
sche ontspanningsfabnek aan
de Reeperbahn en omgeving
die zich toch niet laat wegper-
sen in een gebouw
JAN KOESEN
Ford heeft een nieuw type autogordel ontwikkeld, die automa
tisch vastgespt wanneer het portier wordt gesloten en die zich
ontsluit wanneer de bestuurder of passagier hel portier opent.
Het is een „zelfdenkende" gordel volgens het driepuntssysteem
die volledig in de stoel is geïntegreerd om volledig onafhankelijk te
zijn van de carrosserie. Twee van de drie verankeringen zitten aan
de stoel, het riemslot is in de versterkte deurstijl gemonteerd. Een
kleine, krachtige elektromotor brengt de sluiting van de gordel in
het geleidingsmerhanisme in de deurstijl Na het instappen spant
de gordel zich automatisch, maar de drager behoudt zijn volledige
bewegingsvrijheid zoals bij een gordel van hel oproltype en bij het
verlaten van de auto ontspant de riem zich automatisch.
Onder de motorkap is een elektronische aftaster gemonteerd die
elke plotselinge snelheidsvermindering van de wagen registreert en
daarna de gordel „instrueert". Bij een botsing wordt de bestuurder
eerst in de stoel gedrukt en bij het naar voren gaan van het lichaam
zacht opgevangen door een geleidelijk opspoelen van de gordel,
terwijl tegelijkertijd de nieuwe door Ford ontworpen hoofdsteun
reageert; deze hoofdsteun volgt automatisch het hoofd en wanneer
de terugslag komt wordt het hoofd opgevangen. Bij eventueel over
de kop slaan van de auto blijft de bestuurder volledig in de riemen.
Mocht het systeem uitvallen dan kan de gordel met de hand
worden bediend zoals bij normale systemen; door hefbomen kun
nen de inzittenden bij een ongeval direct worden bevrijd.
De Haarlemse firma Sports-
car Special (fabrikant van de
Buggy) begint in januari met het
in de handel brengen van een
bouwpakket voor een in Ame
rika ontwikkelde personenauto,
de Matula GT Evenals de Buggy
kan ook de Matula GT gebouwd
worden met een polyester car
rosserie op het onderstel van een
VVV-kever zij het dat' dit mei
36.5 cm moet worden ingekort
Het bouwpakket kost 3500
en indien de Matula kant en
klaar wordt afgeleverd bedraagi
de prijs bijna 10 000
De auto draagt de naam van
Ed Matula. een industrieel ont
werper - bij een Amerikaanse
luchtvaartmaatschappij, die
o.a. medewerking kreeg van de
windtunnel van NASA.
9