1
>om"
DE EERSTE
TROUBADOUR
VAN HET
ONGEKUISTE
UE VENSLIED,
VADER VAN
NEDERLANDS
CABARET
kijk naar
;ang
ken:
aan
S
y
luister*, naar
JUT
Minstreel
Stamgast
Don Quichotte
Excuus
Opgedirkt
Bouwmeester
Tropenhelm
Troubadour
Lolbroeken
Trekpleister
NEDERLAND I:
NEDERLAND II:
BELGIë (Nederlands) t
BELGIë (Frans).
DUITSLAND I:
DUITSLAND II:
MAANDAG 27 JULI 1970
a grote dosis
Zodat u in-
he gebeuren
•ichting zult
ng gestoelde
behulpzaam
e verwerven.-
ficiënte wijze
aan. Een on
alle I.B.W.-
et I.B.W. te-
een aparte
wijsinstelling,
k uitgaat en
.cht. Dit geeft
f. Zij hoeven
t theoretische
kern van de
e veelal on
nutte maken,
i voor hen een
5SISTENT
BELANG?
)ben, dan wel
jrden gedacht
lie een brede
unnen missen;
ministrateurs,
n, inkopers,
lische functio-
allen die zich
sn willen ver-
een (M)ULO/
l deze leergang
momische des-
ig-
•ijs, organisatie
satie; systemen
ïtiek.
1PLEIDING.
edrijfseconoom
nden gegeven,
nooit ver van
kmaar, Amers-
Zoom, Breda,
iven, Enschede,
n, Leeuwarden,
cht en Zwolle.
xaxnen aan het
het beëindigen
tarnen over dat
;oed gevolg af-
shonoreerd met
n aan dit certi-
rgang Assistent
aanvangt bij:
- 782069*
lijvend de studie-
1
ongefrankeerde
93, Bilthoven.)
p ii
Het toppunt van wuftheid in de
grijze tachtiger en negentiger ja
ren van de negentiende eeuw: een
schuldbewust popp egezicht, een
gesteven onderpantalon met lub
ben en een corset met jarretel.
Tel uit je winst.
Edouard Jacobs
AMSTERDAM De vaste nachtbrakers, die op de 19e au-
stus 1895 waren aangespoeld in het vochtige souterrain
van de Amsterdamse Quellijnstraat 64, kunnen nooit vermoed
hebben, dat zij in die schemeruren tussen waken en dromen
als licht benevelde peetooms aan de wieg van het Nederlands
Babaret stonden. De kraamkamer bestond uit drie nauwe uit
gebroken vertrekken, waarvan de wanden bedekt waren met
Franse affiches. Achterin, recht tegenover het buffet, was met
bijn en moeite een zwarte piano tussen de vloer en de lage zol
dering gepast. De rest van de inventaris bestond uit wrakke
afels en stoelen, die afkomstig waren uit de boedel van een
failliet verklaard koffiehuis.
en de variété-foefjes zijn opeens ver
vangen door schimpscheuten en
vloeken, die zelfs in de sfeer der
Tingel-Tangels opzien baren. Hij
maakt er ook een gewoonte van om
de gasten van zijn „Mirliton" te
beledigen: als ze naar zijn smaak te
langzaam drinken, veegt hij de gla
zen van hun tafels en schreeuwt:
„Denken jullie soms, dat ik van de
wind kan leven. Ik zou als ik jullie
was maar een beetje doorzuipen. En
anders donderen jullie maar op". De
gasten vinden het prachting en ko
men de volgende dag met nog meer
vrienden terug. Het is bon ton in
"Parijs om een avondje in de drup
van Bruant's gal te zitten.
De eigenaars van deze grauwe
nijp waren de Duitser Koch en de
intheemde Rus Herzberg. Van hun
batste spaarcenten hadden ze de
makeloze burgermanswoning in het
hart van de ontuchtige Pijp gehuurd
de schimmelige kelder omge-
louwd tot de nachtsociëteit Apollo.
bet was allemaal op een koopje
tegaan, want Koch en Herzberg
voelden er niks voor om hun onder
neming langer dan een half jaar
p-oort te zetten. In die tijd moesten
ze het fortuin bijeengeschraapt heb
ben, waarmee ze een biertent in een
peters buurt van de hoofdstad kon-
Ben beginnen. Tegen bezoekers, die
ianirierkingen maakten op de gam-
nele tafels, waarvan doorgaans één
oot ontbrak, riepen ze dan ook
lehouderophalend: „Macht niets. Da
jollen se mahl wieder neie beschtal-
Jen".. De bezoekers-studenten,
Jooiers met weelderinge aankleve,
tromeloze scheepsmagnaten en rij
ke bankers betaalden vijftien
lent voor een consumptie en kregen
op de koop toe nog de grollen en
[rappen van de vaste entertainer
Louis de Bock. Soms ook sprong één
Jpn de gasten achter de piano en
ploeide er opeens een artistieke ou-
^ejongens-sfeer, die het Parijse
Jjlontmartre reeds kapitalen had op
geleverd. Op zulke momenten rin
kelde de kassa onophoudelijk en zag
nen Koch in de vale ochtend met
Nn vetleren dokterstas boordevol
leid naar de bank gaan.
prostituées die overal in de Pijp
hun diensten voor een rijksdaalder
aanboden. Na de gedwongen sluiting
van de beroemde rendez-voushui-
zen zoals Maison Weinthal. Nelly
Roos en Madame Eliza waven de
tempeldienaressen van Venus met
tientallen neergestreken in de gloed
nieuwe. wijk Y-Y. die later als de
Pijp sombere geschiedenis zou ma
ken.
Op de 19e augustus had De Bock
[veer eens verstek laten gaan en
[verd een dringend beroep gedaan
op eén van de vaste stamgasten, een
•lerkante grofgebouwde man met
TNi glimmend, kaal hoofd, die zo-
Buist was teruggekeerd uit Parijs.
v>taynde achter de piano zong hij
pst een hoge, ongeschoolde stem
EjW pikante parodie op een bekende
franse schlager: het succes bij Re
pezoekers was zo groot, dat Koch
Pen, na zijn optreden apart nam en
pet aanbod deed om als vaste enter
tainer in dienst te treden. Als hono-
fz'num bood hij twee vijftig per,
avond aan plus het recht om na
pitloop te collecteren. Ezechiël, zich
noemende Edouard Jacobs, stemde,
moe. De ex-diamantbewerker, ex-
TProiesseur de piano, ex-begeleider
Wan vedettes van de Parijse Moulin
gouge, onder wie de grote Sarah
Pernard, ex-duvelstoeja-ger van het
prvie toneel, nam daarmee de meest
1 1Klissende stap in zijn korte leven:
S u®' f1}6 momeirt op het andere
r u hij zich gepromoveerd tot vader
fan het Nederlands cabaret.
De triomf van de canailleuze, nev-
r Se en voortdurende provocerende
Hacobs was ongelooflijk. Als hij in
Rn,o„wapperende pandjesjas in het
uterram opdook, golfde er onmid-
l+«i!'7 ?en stroom van scabreuze
■■«testen langs de tafels. Hij geselde
e schimheilige burgermannen, die
1 ln dbnker knepen, hij
In» j Bevreesde bordeelhoudsters
Kn «'hs'ndp^i van r'i„ woorden
nam «et op voor de vertrapte
Edouard Jacobs voelt zich in deze
grijze marge van het Amsterdamse
leven als een vis in het water. Hier,
temidden van gesjeesde studenten,
lichtekooien, runners, waarzeggers,
kaartlegsters, aborteuses, dronkaards
en handelaars in blanke slavinnen,
kan hij zijn gram tegen de samenle
ving volledig spuien. Hier is hij de
minstreel op de mesthoop die hem
volop inspiratie geeft voor zijn ein
deloze berijmde litanieën der wan
hoop. In de jaren, dat hij diamant
bewerker was, heeft hij kennis ge
maakt met de voormannen van het
socialisme. Zijn collega's waren
Henri Polak, Herman Kuyper en
Jan van Zu,tphén, die hem de gist
gaven voor zijn alsmaar groeiende
haat tegen de gevestigde orde. To
meloze haat geeft hem ook de inspi
ratie voor zijn liedjes, die als ge
selslagen neerkomen op de bezoe
kers van de sociëteit Apollo. Jacobs
heeft lak aan zijn publiek en is pas
tevreden, als de helft gechoqueerd
en in paniek de grauwe Quellijn
straat invlucht. De achterblijvers
krijgen na afloop, van zijn optreden
een koperen bord onder de neus,
waarop zij hun bijdragen voor de
artiest kunnen werpen. Jacobs
taxeert met samengeknepen ogen de
oogst en als hij van oordeel 'is, dat
iemand hem afscheept met een
dienstbodenfooi, schudt hij de schaal
op tafel leeg en schreeuwt: „Koopt
u voor mijn rekening maar een
biertje. U schijnt het nodig te heb
ben".
Jacobs blijkt tijdens zijn kortston
dig verblijf in Parijs zijn ogen en
oren goed de kost te hebben gege
ven, want wat hij in de Amsterdam
se Pijp produceert is een natuurge
trouwe echo van Bruants' boosaar
digheden. Ook put hij voor zijn
liedjes uit dezelfde bron. waav zijn
Franse collega al jaren vlijtig uit
tapt. Hij werpt zich op als woord
voerder van snollen en souteneurs,
van maatschappelijk vertrapten en
uitgestotenen. Als hij staande aan de
piano zijn tirades het souterrain in
bijt, lijkt hij een. gefolterde ziener,
een Don Quichotte. die zijn ziel en
zaligheid heeft verkocht aan de
windmolens. Voordat hij begint, zegt
hij steevast: „Voor degenen onder u
die niet bekend zijn met de strek
king van mijn realistisch repertoire,
moet ik een kleine uiteenzetting ge
ven. Ik bezing uitsluitend algemene
wantoestanden en bepaalde personen
uit de menselijke samenleving en ik
doe dat op een manier die u ge
waagd zal voorkomen. Ik gebruik
namelijk woorden, die u zelf ook
dagelijks bezigt, dat wil zeggen....als
u onder elkaar bent. Want ik wil
afrekenen met het schijnfatsoen, dat
ons verbiedt de dingen bij hun ware
naam te noemen. Ik zou niet weten,
waarom ik in het openbaar andere
woorden zou moeten gebuikem dan
bij een onder-onsje. Dit wat de
vorm van mijn chansonette betreft
Ik maak u echter ook attent op de
inhoud. Wanneer u die onbevooroor
deeld beluistert, zult u merken, dat
er een zeer grote moraal aan ten
grondslag ligt, waardoor ik iedere
verdachtmaking, als zouden ze een,
onzedelijke bedoeling hebben, met
verontwaardiging van de hand wijs.
Ik was ervan overtuigd, dat voor
velen uwer deze inleiding noodzake
lijk was en ik vraag vervolgens uw
aandacht voor mijn eerste liedje".
Die brutaliserende aanpak van
zijn gehoor heeft Jacobs vlijtig afge
keken van zijn Franse collega Aris-
tide Bruant, die tezelfdertijd op
Montmartre furore maakt. Bruant,
die zijn carrière aanvankelijk be
gonnen is als moppentapper en lied
jeszanger is op een gegeven moment
naar zijn collega's gegaan en heeft
gezegd: „Jullie weten, dat ik de best
geklede artiest van Parijs ben. Wel
nu, kijk me dan nog maar eens goed
aan, want het is voor het laatst dat
ik me als een opgedirkte aap in het
openbaar vertoon. Morgen wordt een
nieuwe Bruant geboren". De nieu
we Bruant dient zich inderdaad de
volgende dag aan: een ongewassen
bedelaarsfiguur in een zwart man
chester jas- en broek, waaronder
hoge rijlaarzen uitsteken. Een enor
me sombrero en een felrode stola
completeren zijn opzienbarende uit
rusting. Als hij aan zijn optreden
begint blijkt ook, dat zijn repertoire
een geduchte metamorfose heeft on
dergaan. De moppen met de baard
Daar kunnen de gasten van de
sociëëteit Apollo' het voorlopig mee
doen. De gniffelaars en de voyeurs,
de stiekummerds en de achterbakse
genieters zijn wel degelijk naar de
Pijp gepelgrimeerd om zich te wen
telen in de woordenpoel van Jacobs,
maar ze behoeven zich niet meer te
schamen: de meester heeft hen een
waterdicht excuus in handen ge
speeld.
Bij het toenemen van Jacobs' po
pulariteit (het wordt in intellectuele
kringen een vaste gewoonte om een
avondje naar het souterrain in de
Pijp te gaa'n,stijgen ook de prijzen
Voor een consumptie betaalt men nu
50 cent, wat voor die dagen een
ongehoord bedrag is. Ook vliegen de
kurken der champagneflessen regel
matig tegen de zoldering.
zijn zondig karakter grotendeels
verloren, de politiecontrole is ver
scherpt en tussen Jacobs en zijn
superieuren botert het ai jaren niet
meer. Nog enige maanden weet men
het sterven van het eerste Neder
landse cabaret uit te stellen, Maar in
1904 valt definitief het doek voer de
lijkkist in de Quellijnstraat 64.
Jacobs weet echter niet meer van
wijken en duikt weer op aan de
andere kant van de stad, waar hij
de zaal Odeon huurt. Hier begint hij
een programma met de jonge veel
belovende zanger-dichter J. H.
Speenhoff, die reeds een sensatio
neel debuut in Rotterdam heeft ge
maakt. Voorts werken mee de
Luxemburgse zangeres Cesarine
Prinz (die later de vrouw van
Speenhoff zal worden) en de pianist
Chris van Dinteren. Met dit uitgele
zen gezelschap brengt hij soirees,
waarin hij zelf als spil en trekpleis
ter fungeert.
Een weer stromen het geld en het
publiek binnen. Jacobs heeft inmid
dels zijn al te scabreuze teksten
gekuist en werpt zich nu op als de
openbaar aanklager van de sociaal
misdeelden. De pers is verrukt en
gewaagt telkens weer van zijn „mo-
raal-volle en opvoedkundige voor
dracht". Na enkele maanden blijkt
echter, dat de schoorsteen alleen op
de hooggestemde coupletten niet kan
roken en daarom stelt Jacobs een
aangepast programma voor bruilof
ten en partijen samen, waarmee hij
de boer op gaat.
Het is een knieval voor de publie
ke gunst, die hem achteraf toch niet
lekker zit. Hij wijkt uit naar Ant
werpen, waar h(j op de hoek van de
Annestraat en de Keizerlei zijn ca
baret Ka-Ta-Cloum begint. Het
woord stelt niks voor en het cabaret
ook niet. Het publiek komt wel,
maar het is zo gebouwd door de
gepeperde taal van Jacobs, dat het
vergeet te verteren. Binnen een jaar
staat Jacobs dan ook weer in Am
sterdam.
In de hoofdstad had de Duitse
broodbakker Anton Nöggerath on
dertussen aardig geboerd met z'in
variété-theater Flora. Zo goed zelfs,
dat hij van zijn spaarcenten een
bioscoop-theater in de Reguliers-
breestraat kocht, waaraan hij groot
moedig zijn eigen naam verbond. In
de pauze liet hij beroemde artiesten
optreden, onder wie Louis Bouw
meester, die na omzwervingen door
Nederlands-Indië, aan lager wal was
geraakt. Bouwmeester speelde de
eenakter „De Greep" en maakte er
voor Nöggerath een grandioos kas
succes van. Daardoor aangemoedigd
deed de ex-bakker een beroep op
Jacobs en ook die stelde hem niet
teleur: opnieuw zorgde de zingende
Zola voor een regelrechte sensatie,
die maand in maand uit geprolon
geerd werd.
Jules Boesnach voorzien van deug
delijke umlauten en dook op in
Hamburg en Berlijn, waar hij
opeens „Vortragkünstler am Flügel"
was geworden. De kranten schreven,
dat hij „ganz neu für ganz Deutsch-
land" was, maar de sensatie, waar
hij op gehoopt had, bleef toch
uit. Jacobs, die gewend was om als
kasmagneet te fungeren, voelde zich
door de Germaanse volksziel verra
den en wenste niet te wachten op
het moment, dat Duitsland, zijn
grootheid zou ontdekken. Hij keerde
opnieuw naar Amsterdam terug,
waar hij als compère werd ingelijfd
bij de artiesten, die de befaamde
Rido-revue „Amsterdam in vuur en
vlam" in het Flora-theater van de
grond moesten tillen. Een ook in
deze nieuwe, voor hem toch licht
vernederende gedaante, stelde hij
het publiek niet teleur. Na enkele
voorstellingen werd hij reeds geën
gageerd voor de volgende revue
„Flora uitstappen", waar hij als re
gelrechte revue-ster werd gelan
ceerd. De show was een grandioos
succes, maar een felle perscampagne
onder aanvoering van de telegraa'f-
criticus B. Stokvis maakte een voor
tijdig einde aan de serie. Tussen de
bedrijven door had hij in de Hol
landse schouwburg ook nog zijn
twintig-jarige artiesten jubileum ge
vierd met een onversneden tour-de-
chant, waarin hij zijn verbleekte
aureool van scheldende hekeldichter
weer moeiteloos oppoetste.
Het laatste hoofdstuk van zijn tur
bulente leven speelt zich af in het
voormalig Nederlands-Indië, waar
zijn oude stamgasten uit de Pijp
onder hun tropenhelm reeds jaren
reikhalzend naar hem uitzien. Aan
vankelijk bestaat de groep uit zeven
artiesten onder wie de Vlaamse jon-
gejanner Louis de Vriendt en de
coupletzanger Dumas, maar na enke
le maanden maakt Jacobs zich los
en gaat hij zijn eigen weg. De
platvloerse grollen van Dumas blij
ken de rubberbaronnen en plantage
prinsen in het verkeerde keelgat te
zijn geschoten en ook zijn vrouw,
een gemoedelijke, goeddoorregen
huismoeder, valt in de tropennacht
als een baksteen. De Toean Blanda's
zijn echter wel geïnteresseerd in de
liedjes van Jacobs, maar ze vinden
ze minder geschikt voor hun teer
hartige dames. De oplossing ligt
voor de hand: Jacobs organiseert
speciale heren-avonden, die hem
veel geld opleveren.
In maart 1914 aanvaardt hij gefor
tuneerd, maar doodziek de terugreis
naar het vaderland. Onderweg wordt
hij getroffen door een hartaanval en
als een wrak komt hij na weken in
het land aan, dat hem 18 maanden
tevoren feestelijk heeft uitgeluid.
De alleenheerschappij van Jacobs
in het rijk van de Pijp duurt precies
negen jaar. Dam is de betovering
voorgoed verbroken. De buurt heeft
Met het kapitaal, dat Jacobs tus
sen de bibberende sterren dier da
gen bijeen schnabbelde begon hij
in de Warmoesstraat zijn eigen ca
baret de Sphinx, dat na een aanvan
kelijke succesperiode, een trekkebek-
keng leven begon te leiden. Ja
cobs, die gewend was aan een aan
dachtig gehoor van hele en halve
intellectuelen en zelfkantfiguren, die
snotterend naar hun eigen levens
verhalen luisterden, werd in de
Warmoesstraat geconfronteerd met
onversneden lolbroeken, die bij
voorkeur met een snee in hun neus
over zijn drempel struikelden. Na
drie jaar gaf hij er wijselijk de brui
aan en sloot hij de deur van zijn
eerste en enige eigen cabaret.
Een Duitse periode volgde: Jacobs
had zijn repertoire op aanraden van
In zijn laa'tste maanden sleept een
uitgeteerde Jacobs zich van het ene
podium naar het andere, van de ene
bruiloft naar de andere. Ondertussen
is de eerste wereldoorlog uitgebro
ken en ligt het vaderlands amuse
ment te zieltogen. Jacobs werkt ver
beten de handvol engagementen af,
die hem nog resten en laat uit
voorzorg de aapjeskoetsier bij de
artiestenuitgang wachten. Zodra hij
zijn liedjes met een dunne, aange
vreten stem heeft gezongen, strom
pelt hij naar buiten en laat zich
uitgeput naar huis rijden. Op zater
dag 6 september 1914 sterft hij na
een ziekbed van negen weken.
Edouard Jacobs, de troubadour van
het ongekuiste levenslied, de eerste
echte cabaretier, die Nederland
heeft voortgebracht, is op 46-jarige
leeftijd zelf herinnering geworden.
Zijn erfenis heeft de weg vrij
gemaakt voor een bloeiperiode van
het Nederlandse cabaret, die tot op
de dag van vandaag voortduurt.
LEO THURING
NOS
18.45 PIPO DE CLOWN
18.55 JOURNAAL
VARA
19.04 CORONATION STREET
Twee zaken blijven Coronation
Street bezighouden: het ont
slag van Miss Nugent, en de
vriendschap tussen Christien
en Frank Barlow.
20.00 JOURNAAL NOS (kleur)
30.20 MET DE MUZIEK MEE
Afwisselend programma met
veel muziek. Medewerking ver
lenen Sandie Shaw, Anneke
Grönloh, Marty Wild. Verder
het spel „Samen Uit".
21.20 DE VERSIERDER. Televisie
komedie van Barry England.
„Ik mag je dan bedrogen heb
ben, met mijn hart was ik je
nooit ontrouw", zegt Richard
Fothergill tot de vrouwen in
zijn leven.
22.40 JOURNAAL NOS
22.45 SLUITING
NOS
18.45 PIPO DE CLOWN
18.55 JOURNAAL
19.04 INTERNATIONAAL
AGRARISCH NIEUWS
NCRV
19.30 SCHEEPSJONGENS VAN
BONTEKOE
19.36 DE WETTEN VAN DE
WILDERNIS (kleur)
Over het dierenleven in
Centraal-Afrika.
Vanavond: „Aanhoudende
droogte".
20.00 JOURNAAL (kleur)
20.20 HIER EN NU
20.50 EEN ZANGERES VAN NU
INGEBORG HALLSTEIN
(kleur). Zij zingt aria's en
liedjes uit opera's, operettes en
musicals. O.a. van Verdi, Puc
cini, Johann en Richard
Strauss, Mozart en Bernstein.
21.40 DE REGELS VAN HET SPEL
(kleur) Jeff Dillon en Glen
Howard, de hoofdredacteuren
van People Magazin uit de Ame
rikaanse t.v.-serie „The Name
of the Game" volgen elk spoor
dat hen uitdaagt om dubieuze
zaken tot klaarheid te krijgen.
Vanavond: „Houd het fijn,
Jesse Gill."
22.50 EEN HEMEL OP AARDE?
In de serie Duitse kerken en
kathedralen ditmaal de kerk
van het benedictijner klooster
te Mönchen-Gladbach.
23.00 JOURNAAL NOS
23.05 SLUITING
19.25 ZANDMANNETJE
19.30 SPORTTRIBUNE
19.55 MEDEDELINGEN EN DE
WEERMAN
20.00 JOURNAAL
20.25 ZIET U ER WAT IN?
Een kijkje in de tv-program-
ma's van de komende dagen.
20.30 HUMORFESTIVAL TE HEIST
21.10 HET MEISJE VAN BUBE
Drama van Luigi Comencini
met Claudia Cardinale en
Georges Chakiris.
22.48 JOURNAAL
18.40 JOURNAAL
18.45 PETITE ABEILLE
Voor de kleuters.
19.09 ANTENNE-SOIR
Waalse actualiteiten.
19.25 BéBé ANTOINE
Voor de kleuters.
19.30 SPORTPROGRAMMA
20 00 JOURNAAL
20.30 RANCH L.
Western-feuilleton. Afl. 3: „De
stad zonder wet".
31.20 VAKANTIEPORTRET
Irchonwelz, kamp van de ver
eniging Jeunesses Musicales.
22.00 L'éNIGME JEANNE D'ARC
Programma over de Maagd van
Orleans, door Henri Guille-
min. Afl. 6: „Reims".
22 30 JOURNAAL
20.00 JOURNAAL (kleur)
Aansluitend: weerbericht.
20.15 REPORT MüNCHEN (kleur)
Filmreportages over nieuws
van gisteren en vandaag.
21.00 REIZEN IN DUITSLAND
(kleur) De Schwabische Alb.
21.45 JOURNAAL 1870—71
Actualiteiten uit de tijd van de
DuitsFranse oorlog. Afl.: 1
„Een oorlog breekt uit".
22.45 JOURNAAL MET COMMEN
TAAR (kleur)
Aansluitend: weerbericht.
23.05 HET TRIADISCHE BALLET
(kleur) Film in drie delen
naar dansen van Oscar Schlem-
ïner.
19.45 HEUTE (kleur)
Journaal, actualiteiten en
weerbericht.
20.15 DE MUZEN VAN HONGA
RIJE ZWIJGEN NIET
Wat weten wij van het thea
terleven in Boedapest? Zijn er
in Hongarije noemenswaardige
beeldhouwers? Wie schrijft er
in Hongarije? Op o.a. deze
vragen zal Gedeon Kovacs een
in Duitsland wonende Hongaar,
proberen antwoord te geven.
Aansluitend: kort nieuws.
21.00 HET MEISJE AAN DE
OVERKANT (kleur)
Franse speelfilm uit 1967.
22.20 JOURNAAL (kleur)
Aansluitend: weerbericht.
22.30 DE INTERNATIONALE KOR
TE FILM. Twee nieuwe korte
films uit Argentinië en Cuba
worden vanavond vertoond.
23.00 SLUITING
Maandag 27 juli
HILVERSUM I 402 m
VPRO: 12.00 VPRO-Maanda-g: ge
varieerd programma met klassieke
muziek. (13.00 Nieuws). NOS: 14.45
Een kind zonder ouders is geen kind
meer....: klankbeeld over de huidige
kinderbescherming. 15.30 Eurojazz:
jazzorkest van de Noorse Omroep.
AVRO: 16.00 Nieuws. 16.03 Brazilia-
na: Lichte muziek uit Latijns Ame
rika. 16.30 Uit de tent gelokt: vro
lijk vakantieprogramma voor en
door kinderen. 17.30 Stereo: Lichte
orgelmuziek (gr.). Overheidsvoor
lichting: 17.40 Den Haag aan de lijn.
AVRO: 17.55 Mededelingen. 18.00
Nieuws. 18.11 Radiojournaal. 18.30
Stereo: Krabbels in de kantlijn;
licht muziekprogramma en praatje.
19.30 Nieuws. R.V.U.: 19.35 De ster
renwacht te Roden. Spreker: Prof.
Dr. J. Borgman. NOS: 20.05 Komt u
maar...: discussie over actuele zaken
en lichte muziek. Bond Zonder
Naam: 22.20 Op de 65plus tour, le
zing. NOS: 22.30 Nieuws. 22.40 Me
dedelingen. 22.55 Stereo: Metro's
Concert Music door Metropole Or
kest. 23.25 Radiorama: De zangeres
zonder naam: een fenomeen?, klank
beeld. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II 298 m
NCRV: 12.00 Los-Vast, gevarieerd
programma. (12.21. Voor boer en
tuinder; 12.26 Mededelingen t b.v
land- en tuinbouw; 12.30 Nieuws;
12.41 Actualiteiten.) 14.00 Muziek
uit uw vakantieland (gr.). 14.25 Ste
reo: Jeugd en kamermuziek (V)
Bas en piano: klassieke en moderne
muziek. 15.00 Hervormde middag-
dienst. NOS: 15.30 Zoeklicht op Ne
derland: informatie over Gelderland
afgewisseld met muziek. (16.00-
16.02 Nieuws.). 17 20 Overheidsvoor
lichting: Suriname Journaal. Spre
ker: Harry Kensmil NCRV: 17.30
Stereo: Meisjeskoor met pianobege
leiding. 17.45 Voor de jeugd, '8 00
Stereo'; Meisjeskoor met licht instru
mentaal sextet. 38.19 Stereo' Lichte
grammofoonmuziek. 18.30 Nieuws
18.41 Hier en nu: actualiteitenoro
gramma. Dit programma zal worden
onderbroken voor het IBM-sehaak-
toernooi in Amsterdam. 20.00 Ste
reo: Omroeporkest: klassieke inu
ziek. 20.55 Stereo: Lichte muziek
(gr.). 22.00 Stereo Licht pnsemhlr
met zangsolisten (opn.), 22 20 Avond
overdenking. 22.30 Nieuws 22 40
Literama: radiokromek over boeken
schrijvers en toneel 22 55 Meester
werken van de 20 ste eeuwse ka
mermuziek (gr 23 25 PisTW'-ital
klassieke muziek. 23.55-24.00
Nieuws.
HILVERSUM IH 240 m EN FM
TROS: 12.00 Nieuws. 12.03 Jam-
On-Radio. KRO' 13.00 Nieuws 1303
Waarom niet?: licht plat»nrvr<igr»m
ma. 14.00 Nieuws. 14.03 Holster:
pop- en countrymuziek. (15.00
nieuws.) 16.00 Nieuws. 16.03
lORRrrr... popmagazine. 17.00
Nieuws. 17.02-18.00 Draaijijofdraai-
ik: verzoekplaten.
BRUSSEL NEDERLANDS 324 m
12.00 Nieuws. 12.03 Muziekpro
gramma. (12.08-12.15 Landbouwkro-
niek. 12.40-12.48 Weerbericht en
SOS-berichten voor schippers.) 12.55
Buitenlands persoverzicht. 13.00
Nieuws, weerbericht, mededelingen,
dagklapper en SOS-berichten voor
schippers. 13.20 Tafelmuziek. 14.00
Nieuws. 14.03 Symfonisch concert.
(15.00 Nieuws.) 16.00 Nieuws. 16.03
Beursberichten. 16.09 Voor de zie
ken. 17.00 Nieuws, weerbericht en
mededelingen. 17.15 Licht muziek
programma. 18.00 Nieuws. 18.03
Verzoekplaten. 18.28 Paardensport-
uitslagen. 18.30 Lichte muziek
18.45 Sport. 18.52 Taalwenken. 18.55
Lichte muziek. 19.00 Nieuws en
weerbericht. 19.30 Promenadecon
cert. 20.00 Lyrische avond. 22.10
Lichte muziek. 23.00 Nieuws 23.15
Concert. 23.40 Nieuws. 23.45-0.15
Uitzending voor de zeelieden.
Dinsdag 28 juli
HILVERSUM I 402 m
AVKU: 7.00 Nieuws 7.11 Och
tendgymnastiek 7.20 Stereo: Lichte
grammofoonmuziek. 8.00 Nieuws.
8.11 Radiojournaal. 8.20 Stereo:
Lichte grammofoonmuziek (8.30-
8.33 De groenteman) 8.50 Morgen
wijding NOS: 9 00 Uitgebreide re
portage of herhaling NOS-program-
ma. 9 35 Waterstanden. 9 40 Muziek
uit de Middeleeuwen en Renaissance
(opn) AVRO' 10.00 Voor de kleu
ters. 10.10 Arbeidsvitaminen (gr.).
(11 00-11 02 Nieuws) 1130 Rondom
12: programma voor de vrouw.
(11.55 Beursberichten).
Iin.VERSUM II 298 m
NCRV 7 00 Nieuws. 7.11 Het le
vende woord 716 Stereo: Op het
eerste gehoor, klassieke muziek
(gr) (7.25 Horen en zien; 7 30
Nieuws. 7.32-7 50 Hier en Nu: actu
aliteiten.) 8 00 Nieuws 8 11 Stereo:
Te Doum Laudamus klcse'eke ge
wijde muziek (gr.) 8.30 Nieuws.
3 32 Touringclub vakanlietips en in
formaties 8 45 Stereo: klassieke pia
nomuziek (gr 9.00 Gymn.rs'iek
voor de huisvrouw 9.10 Stereo: Van
eigen bodorn lichte grammofoon,nu-
ziek 9 35 Stereo: Lichte muziek
voor blazers 10 00 Het blijvende
Israël Bijbelse verkenningen 10.15
Stereo Russische en Franse opera
aria's (gr.) 1100 Nieuws 11.03 Ste
reo' Semi-klassiekp muziek (gr.).
11.25 Voor de zieken 11.55 Medede
lingen
HILVERSUM III 240 m EN FM
VARA' 900 Nieuws. 9.02 Plaatjes
voor de pep (10.00 Nieuws.) 11.00
Nieuws 1103 Pen opvallend vrolij
ke gevarieerde visite.