1 >om" DE EERSTE TROUBADOUR VAN HET ONGEKUISTE UE VENSLIED, VADER VAN NEDERLANDS CABARET kijk naar ;ang ken: aan S y luister*, naar JUT Minstreel Stamgast Don Quichotte Excuus Opgedirkt Bouwmeester Tropenhelm Troubadour Lolbroeken Trekpleister NEDERLAND I: NEDERLAND II: BELGIë (Nederlands) t BELGIë (Frans). DUITSLAND I: DUITSLAND II: MAANDAG 27 JULI 1970 a grote dosis Zodat u in- he gebeuren •ichting zult ng gestoelde behulpzaam e verwerven.- ficiënte wijze aan. Een on alle I.B.W.- et I.B.W. te- een aparte wijsinstelling, k uitgaat en .cht. Dit geeft f. Zij hoeven t theoretische kern van de e veelal on nutte maken, i voor hen een 5SISTENT BELANG? )ben, dan wel jrden gedacht lie een brede unnen missen; ministrateurs, n, inkopers, lische functio- allen die zich sn willen ver- een (M)ULO/ l deze leergang momische des- ig- •ijs, organisatie satie; systemen ïtiek. 1PLEIDING. edrijfseconoom nden gegeven, nooit ver van kmaar, Amers- Zoom, Breda, iven, Enschede, n, Leeuwarden, cht en Zwolle. xaxnen aan het het beëindigen tarnen over dat ;oed gevolg af- shonoreerd met n aan dit certi- rgang Assistent aanvangt bij: - 782069* lijvend de studie- 1 ongefrankeerde 93, Bilthoven.) p ii Het toppunt van wuftheid in de grijze tachtiger en negentiger ja ren van de negentiende eeuw: een schuldbewust popp egezicht, een gesteven onderpantalon met lub ben en een corset met jarretel. Tel uit je winst. Edouard Jacobs AMSTERDAM De vaste nachtbrakers, die op de 19e au- stus 1895 waren aangespoeld in het vochtige souterrain van de Amsterdamse Quellijnstraat 64, kunnen nooit vermoed hebben, dat zij in die schemeruren tussen waken en dromen als licht benevelde peetooms aan de wieg van het Nederlands Babaret stonden. De kraamkamer bestond uit drie nauwe uit gebroken vertrekken, waarvan de wanden bedekt waren met Franse affiches. Achterin, recht tegenover het buffet, was met bijn en moeite een zwarte piano tussen de vloer en de lage zol dering gepast. De rest van de inventaris bestond uit wrakke afels en stoelen, die afkomstig waren uit de boedel van een failliet verklaard koffiehuis. en de variété-foefjes zijn opeens ver vangen door schimpscheuten en vloeken, die zelfs in de sfeer der Tingel-Tangels opzien baren. Hij maakt er ook een gewoonte van om de gasten van zijn „Mirliton" te beledigen: als ze naar zijn smaak te langzaam drinken, veegt hij de gla zen van hun tafels en schreeuwt: „Denken jullie soms, dat ik van de wind kan leven. Ik zou als ik jullie was maar een beetje doorzuipen. En anders donderen jullie maar op". De gasten vinden het prachting en ko men de volgende dag met nog meer vrienden terug. Het is bon ton in "Parijs om een avondje in de drup van Bruant's gal te zitten. De eigenaars van deze grauwe nijp waren de Duitser Koch en de intheemde Rus Herzberg. Van hun batste spaarcenten hadden ze de makeloze burgermanswoning in het hart van de ontuchtige Pijp gehuurd de schimmelige kelder omge- louwd tot de nachtsociëteit Apollo. bet was allemaal op een koopje tegaan, want Koch en Herzberg voelden er niks voor om hun onder neming langer dan een half jaar p-oort te zetten. In die tijd moesten ze het fortuin bijeengeschraapt heb ben, waarmee ze een biertent in een peters buurt van de hoofdstad kon- Ben beginnen. Tegen bezoekers, die ianirierkingen maakten op de gam- nele tafels, waarvan doorgaans één oot ontbrak, riepen ze dan ook lehouderophalend: „Macht niets. Da jollen se mahl wieder neie beschtal- Jen".. De bezoekers-studenten, Jooiers met weelderinge aankleve, tromeloze scheepsmagnaten en rij ke bankers betaalden vijftien lent voor een consumptie en kregen op de koop toe nog de grollen en [rappen van de vaste entertainer Louis de Bock. Soms ook sprong één Jpn de gasten achter de piano en ploeide er opeens een artistieke ou- ^ejongens-sfeer, die het Parijse Jjlontmartre reeds kapitalen had op geleverd. Op zulke momenten rin kelde de kassa onophoudelijk en zag nen Koch in de vale ochtend met Nn vetleren dokterstas boordevol leid naar de bank gaan. prostituées die overal in de Pijp hun diensten voor een rijksdaalder aanboden. Na de gedwongen sluiting van de beroemde rendez-voushui- zen zoals Maison Weinthal. Nelly Roos en Madame Eliza waven de tempeldienaressen van Venus met tientallen neergestreken in de gloed nieuwe. wijk Y-Y. die later als de Pijp sombere geschiedenis zou ma ken. Op de 19e augustus had De Bock [veer eens verstek laten gaan en [verd een dringend beroep gedaan op eén van de vaste stamgasten, een •lerkante grofgebouwde man met TNi glimmend, kaal hoofd, die zo- Buist was teruggekeerd uit Parijs. v>taynde achter de piano zong hij pst een hoge, ongeschoolde stem EjW pikante parodie op een bekende franse schlager: het succes bij Re pezoekers was zo groot, dat Koch Pen, na zijn optreden apart nam en pet aanbod deed om als vaste enter tainer in dienst te treden. Als hono- fz'num bood hij twee vijftig per, avond aan plus het recht om na pitloop te collecteren. Ezechiël, zich noemende Edouard Jacobs, stemde, moe. De ex-diamantbewerker, ex- TProiesseur de piano, ex-begeleider Wan vedettes van de Parijse Moulin gouge, onder wie de grote Sarah Pernard, ex-duvelstoeja-ger van het prvie toneel, nam daarmee de meest 1 1Klissende stap in zijn korte leven: S u®' f1}6 momeirt op het andere r u hij zich gepromoveerd tot vader fan het Nederlands cabaret. De triomf van de canailleuze, nev- r Se en voortdurende provocerende Hacobs was ongelooflijk. Als hij in Rn,o„wapperende pandjesjas in het uterram opdook, golfde er onmid- l+«i!'7 ?en stroom van scabreuze ■■«testen langs de tafels. Hij geselde e schimheilige burgermannen, die 1 ln dbnker knepen, hij In» j Bevreesde bordeelhoudsters Kn «'hs'ndp^i van r'i„ woorden nam «et op voor de vertrapte Edouard Jacobs voelt zich in deze grijze marge van het Amsterdamse leven als een vis in het water. Hier, temidden van gesjeesde studenten, lichtekooien, runners, waarzeggers, kaartlegsters, aborteuses, dronkaards en handelaars in blanke slavinnen, kan hij zijn gram tegen de samenle ving volledig spuien. Hier is hij de minstreel op de mesthoop die hem volop inspiratie geeft voor zijn ein deloze berijmde litanieën der wan hoop. In de jaren, dat hij diamant bewerker was, heeft hij kennis ge maakt met de voormannen van het socialisme. Zijn collega's waren Henri Polak, Herman Kuyper en Jan van Zu,tphén, die hem de gist gaven voor zijn alsmaar groeiende haat tegen de gevestigde orde. To meloze haat geeft hem ook de inspi ratie voor zijn liedjes, die als ge selslagen neerkomen op de bezoe kers van de sociëteit Apollo. Jacobs heeft lak aan zijn publiek en is pas tevreden, als de helft gechoqueerd en in paniek de grauwe Quellijn straat invlucht. De achterblijvers krijgen na afloop, van zijn optreden een koperen bord onder de neus, waarop zij hun bijdragen voor de artiest kunnen werpen. Jacobs taxeert met samengeknepen ogen de oogst en als hij van oordeel 'is, dat iemand hem afscheept met een dienstbodenfooi, schudt hij de schaal op tafel leeg en schreeuwt: „Koopt u voor mijn rekening maar een biertje. U schijnt het nodig te heb ben". Jacobs blijkt tijdens zijn kortston dig verblijf in Parijs zijn ogen en oren goed de kost te hebben gege ven, want wat hij in de Amsterdam se Pijp produceert is een natuurge trouwe echo van Bruants' boosaar digheden. Ook put hij voor zijn liedjes uit dezelfde bron. waav zijn Franse collega al jaren vlijtig uit tapt. Hij werpt zich op als woord voerder van snollen en souteneurs, van maatschappelijk vertrapten en uitgestotenen. Als hij staande aan de piano zijn tirades het souterrain in bijt, lijkt hij een. gefolterde ziener, een Don Quichotte. die zijn ziel en zaligheid heeft verkocht aan de windmolens. Voordat hij begint, zegt hij steevast: „Voor degenen onder u die niet bekend zijn met de strek king van mijn realistisch repertoire, moet ik een kleine uiteenzetting ge ven. Ik bezing uitsluitend algemene wantoestanden en bepaalde personen uit de menselijke samenleving en ik doe dat op een manier die u ge waagd zal voorkomen. Ik gebruik namelijk woorden, die u zelf ook dagelijks bezigt, dat wil zeggen....als u onder elkaar bent. Want ik wil afrekenen met het schijnfatsoen, dat ons verbiedt de dingen bij hun ware naam te noemen. Ik zou niet weten, waarom ik in het openbaar andere woorden zou moeten gebuikem dan bij een onder-onsje. Dit wat de vorm van mijn chansonette betreft Ik maak u echter ook attent op de inhoud. Wanneer u die onbevooroor deeld beluistert, zult u merken, dat er een zeer grote moraal aan ten grondslag ligt, waardoor ik iedere verdachtmaking, als zouden ze een, onzedelijke bedoeling hebben, met verontwaardiging van de hand wijs. Ik was ervan overtuigd, dat voor velen uwer deze inleiding noodzake lijk was en ik vraag vervolgens uw aandacht voor mijn eerste liedje". Die brutaliserende aanpak van zijn gehoor heeft Jacobs vlijtig afge keken van zijn Franse collega Aris- tide Bruant, die tezelfdertijd op Montmartre furore maakt. Bruant, die zijn carrière aanvankelijk be gonnen is als moppentapper en lied jeszanger is op een gegeven moment naar zijn collega's gegaan en heeft gezegd: „Jullie weten, dat ik de best geklede artiest van Parijs ben. Wel nu, kijk me dan nog maar eens goed aan, want het is voor het laatst dat ik me als een opgedirkte aap in het openbaar vertoon. Morgen wordt een nieuwe Bruant geboren". De nieu we Bruant dient zich inderdaad de volgende dag aan: een ongewassen bedelaarsfiguur in een zwart man chester jas- en broek, waaronder hoge rijlaarzen uitsteken. Een enor me sombrero en een felrode stola completeren zijn opzienbarende uit rusting. Als hij aan zijn optreden begint blijkt ook, dat zijn repertoire een geduchte metamorfose heeft on dergaan. De moppen met de baard Daar kunnen de gasten van de sociëëteit Apollo' het voorlopig mee doen. De gniffelaars en de voyeurs, de stiekummerds en de achterbakse genieters zijn wel degelijk naar de Pijp gepelgrimeerd om zich te wen telen in de woordenpoel van Jacobs, maar ze behoeven zich niet meer te schamen: de meester heeft hen een waterdicht excuus in handen ge speeld. Bij het toenemen van Jacobs' po pulariteit (het wordt in intellectuele kringen een vaste gewoonte om een avondje naar het souterrain in de Pijp te gaa'n,stijgen ook de prijzen Voor een consumptie betaalt men nu 50 cent, wat voor die dagen een ongehoord bedrag is. Ook vliegen de kurken der champagneflessen regel matig tegen de zoldering. zijn zondig karakter grotendeels verloren, de politiecontrole is ver scherpt en tussen Jacobs en zijn superieuren botert het ai jaren niet meer. Nog enige maanden weet men het sterven van het eerste Neder landse cabaret uit te stellen, Maar in 1904 valt definitief het doek voer de lijkkist in de Quellijnstraat 64. Jacobs weet echter niet meer van wijken en duikt weer op aan de andere kant van de stad, waar hij de zaal Odeon huurt. Hier begint hij een programma met de jonge veel belovende zanger-dichter J. H. Speenhoff, die reeds een sensatio neel debuut in Rotterdam heeft ge maakt. Voorts werken mee de Luxemburgse zangeres Cesarine Prinz (die later de vrouw van Speenhoff zal worden) en de pianist Chris van Dinteren. Met dit uitgele zen gezelschap brengt hij soirees, waarin hij zelf als spil en trekpleis ter fungeert. Een weer stromen het geld en het publiek binnen. Jacobs heeft inmid dels zijn al te scabreuze teksten gekuist en werpt zich nu op als de openbaar aanklager van de sociaal misdeelden. De pers is verrukt en gewaagt telkens weer van zijn „mo- raal-volle en opvoedkundige voor dracht". Na enkele maanden blijkt echter, dat de schoorsteen alleen op de hooggestemde coupletten niet kan roken en daarom stelt Jacobs een aangepast programma voor bruilof ten en partijen samen, waarmee hij de boer op gaat. Het is een knieval voor de publie ke gunst, die hem achteraf toch niet lekker zit. Hij wijkt uit naar Ant werpen, waar h(j op de hoek van de Annestraat en de Keizerlei zijn ca baret Ka-Ta-Cloum begint. Het woord stelt niks voor en het cabaret ook niet. Het publiek komt wel, maar het is zo gebouwd door de gepeperde taal van Jacobs, dat het vergeet te verteren. Binnen een jaar staat Jacobs dan ook weer in Am sterdam. In de hoofdstad had de Duitse broodbakker Anton Nöggerath on dertussen aardig geboerd met z'in variété-theater Flora. Zo goed zelfs, dat hij van zijn spaarcenten een bioscoop-theater in de Reguliers- breestraat kocht, waaraan hij groot moedig zijn eigen naam verbond. In de pauze liet hij beroemde artiesten optreden, onder wie Louis Bouw meester, die na omzwervingen door Nederlands-Indië, aan lager wal was geraakt. Bouwmeester speelde de eenakter „De Greep" en maakte er voor Nöggerath een grandioos kas succes van. Daardoor aangemoedigd deed de ex-bakker een beroep op Jacobs en ook die stelde hem niet teleur: opnieuw zorgde de zingende Zola voor een regelrechte sensatie, die maand in maand uit geprolon geerd werd. Jules Boesnach voorzien van deug delijke umlauten en dook op in Hamburg en Berlijn, waar hij opeens „Vortragkünstler am Flügel" was geworden. De kranten schreven, dat hij „ganz neu für ganz Deutsch- land" was, maar de sensatie, waar hij op gehoopt had, bleef toch uit. Jacobs, die gewend was om als kasmagneet te fungeren, voelde zich door de Germaanse volksziel verra den en wenste niet te wachten op het moment, dat Duitsland, zijn grootheid zou ontdekken. Hij keerde opnieuw naar Amsterdam terug, waar hij als compère werd ingelijfd bij de artiesten, die de befaamde Rido-revue „Amsterdam in vuur en vlam" in het Flora-theater van de grond moesten tillen. Een ook in deze nieuwe, voor hem toch licht vernederende gedaante, stelde hij het publiek niet teleur. Na enkele voorstellingen werd hij reeds geën gageerd voor de volgende revue „Flora uitstappen", waar hij als re gelrechte revue-ster werd gelan ceerd. De show was een grandioos succes, maar een felle perscampagne onder aanvoering van de telegraa'f- criticus B. Stokvis maakte een voor tijdig einde aan de serie. Tussen de bedrijven door had hij in de Hol landse schouwburg ook nog zijn twintig-jarige artiesten jubileum ge vierd met een onversneden tour-de- chant, waarin hij zijn verbleekte aureool van scheldende hekeldichter weer moeiteloos oppoetste. Het laatste hoofdstuk van zijn tur bulente leven speelt zich af in het voormalig Nederlands-Indië, waar zijn oude stamgasten uit de Pijp onder hun tropenhelm reeds jaren reikhalzend naar hem uitzien. Aan vankelijk bestaat de groep uit zeven artiesten onder wie de Vlaamse jon- gejanner Louis de Vriendt en de coupletzanger Dumas, maar na enke le maanden maakt Jacobs zich los en gaat hij zijn eigen weg. De platvloerse grollen van Dumas blij ken de rubberbaronnen en plantage prinsen in het verkeerde keelgat te zijn geschoten en ook zijn vrouw, een gemoedelijke, goeddoorregen huismoeder, valt in de tropennacht als een baksteen. De Toean Blanda's zijn echter wel geïnteresseerd in de liedjes van Jacobs, maar ze vinden ze minder geschikt voor hun teer hartige dames. De oplossing ligt voor de hand: Jacobs organiseert speciale heren-avonden, die hem veel geld opleveren. In maart 1914 aanvaardt hij gefor tuneerd, maar doodziek de terugreis naar het vaderland. Onderweg wordt hij getroffen door een hartaanval en als een wrak komt hij na weken in het land aan, dat hem 18 maanden tevoren feestelijk heeft uitgeluid. De alleenheerschappij van Jacobs in het rijk van de Pijp duurt precies negen jaar. Dam is de betovering voorgoed verbroken. De buurt heeft Met het kapitaal, dat Jacobs tus sen de bibberende sterren dier da gen bijeen schnabbelde begon hij in de Warmoesstraat zijn eigen ca baret de Sphinx, dat na een aanvan kelijke succesperiode, een trekkebek- keng leven begon te leiden. Ja cobs, die gewend was aan een aan dachtig gehoor van hele en halve intellectuelen en zelfkantfiguren, die snotterend naar hun eigen levens verhalen luisterden, werd in de Warmoesstraat geconfronteerd met onversneden lolbroeken, die bij voorkeur met een snee in hun neus over zijn drempel struikelden. Na drie jaar gaf hij er wijselijk de brui aan en sloot hij de deur van zijn eerste en enige eigen cabaret. Een Duitse periode volgde: Jacobs had zijn repertoire op aanraden van In zijn laa'tste maanden sleept een uitgeteerde Jacobs zich van het ene podium naar het andere, van de ene bruiloft naar de andere. Ondertussen is de eerste wereldoorlog uitgebro ken en ligt het vaderlands amuse ment te zieltogen. Jacobs werkt ver beten de handvol engagementen af, die hem nog resten en laat uit voorzorg de aapjeskoetsier bij de artiestenuitgang wachten. Zodra hij zijn liedjes met een dunne, aange vreten stem heeft gezongen, strom pelt hij naar buiten en laat zich uitgeput naar huis rijden. Op zater dag 6 september 1914 sterft hij na een ziekbed van negen weken. Edouard Jacobs, de troubadour van het ongekuiste levenslied, de eerste echte cabaretier, die Nederland heeft voortgebracht, is op 46-jarige leeftijd zelf herinnering geworden. Zijn erfenis heeft de weg vrij gemaakt voor een bloeiperiode van het Nederlandse cabaret, die tot op de dag van vandaag voortduurt. LEO THURING NOS 18.45 PIPO DE CLOWN 18.55 JOURNAAL VARA 19.04 CORONATION STREET Twee zaken blijven Coronation Street bezighouden: het ont slag van Miss Nugent, en de vriendschap tussen Christien en Frank Barlow. 20.00 JOURNAAL NOS (kleur) 30.20 MET DE MUZIEK MEE Afwisselend programma met veel muziek. Medewerking ver lenen Sandie Shaw, Anneke Grönloh, Marty Wild. Verder het spel „Samen Uit". 21.20 DE VERSIERDER. Televisie komedie van Barry England. „Ik mag je dan bedrogen heb ben, met mijn hart was ik je nooit ontrouw", zegt Richard Fothergill tot de vrouwen in zijn leven. 22.40 JOURNAAL NOS 22.45 SLUITING NOS 18.45 PIPO DE CLOWN 18.55 JOURNAAL 19.04 INTERNATIONAAL AGRARISCH NIEUWS NCRV 19.30 SCHEEPSJONGENS VAN BONTEKOE 19.36 DE WETTEN VAN DE WILDERNIS (kleur) Over het dierenleven in Centraal-Afrika. Vanavond: „Aanhoudende droogte". 20.00 JOURNAAL (kleur) 20.20 HIER EN NU 20.50 EEN ZANGERES VAN NU INGEBORG HALLSTEIN (kleur). Zij zingt aria's en liedjes uit opera's, operettes en musicals. O.a. van Verdi, Puc cini, Johann en Richard Strauss, Mozart en Bernstein. 21.40 DE REGELS VAN HET SPEL (kleur) Jeff Dillon en Glen Howard, de hoofdredacteuren van People Magazin uit de Ame rikaanse t.v.-serie „The Name of the Game" volgen elk spoor dat hen uitdaagt om dubieuze zaken tot klaarheid te krijgen. Vanavond: „Houd het fijn, Jesse Gill." 22.50 EEN HEMEL OP AARDE? In de serie Duitse kerken en kathedralen ditmaal de kerk van het benedictijner klooster te Mönchen-Gladbach. 23.00 JOURNAAL NOS 23.05 SLUITING 19.25 ZANDMANNETJE 19.30 SPORTTRIBUNE 19.55 MEDEDELINGEN EN DE WEERMAN 20.00 JOURNAAL 20.25 ZIET U ER WAT IN? Een kijkje in de tv-program- ma's van de komende dagen. 20.30 HUMORFESTIVAL TE HEIST 21.10 HET MEISJE VAN BUBE Drama van Luigi Comencini met Claudia Cardinale en Georges Chakiris. 22.48 JOURNAAL 18.40 JOURNAAL 18.45 PETITE ABEILLE Voor de kleuters. 19.09 ANTENNE-SOIR Waalse actualiteiten. 19.25 BéBé ANTOINE Voor de kleuters. 19.30 SPORTPROGRAMMA 20 00 JOURNAAL 20.30 RANCH L. Western-feuilleton. Afl. 3: „De stad zonder wet". 31.20 VAKANTIEPORTRET Irchonwelz, kamp van de ver eniging Jeunesses Musicales. 22.00 L'éNIGME JEANNE D'ARC Programma over de Maagd van Orleans, door Henri Guille- min. Afl. 6: „Reims". 22 30 JOURNAAL 20.00 JOURNAAL (kleur) Aansluitend: weerbericht. 20.15 REPORT MüNCHEN (kleur) Filmreportages over nieuws van gisteren en vandaag. 21.00 REIZEN IN DUITSLAND (kleur) De Schwabische Alb. 21.45 JOURNAAL 1870—71 Actualiteiten uit de tijd van de DuitsFranse oorlog. Afl.: 1 „Een oorlog breekt uit". 22.45 JOURNAAL MET COMMEN TAAR (kleur) Aansluitend: weerbericht. 23.05 HET TRIADISCHE BALLET (kleur) Film in drie delen naar dansen van Oscar Schlem- ïner. 19.45 HEUTE (kleur) Journaal, actualiteiten en weerbericht. 20.15 DE MUZEN VAN HONGA RIJE ZWIJGEN NIET Wat weten wij van het thea terleven in Boedapest? Zijn er in Hongarije noemenswaardige beeldhouwers? Wie schrijft er in Hongarije? Op o.a. deze vragen zal Gedeon Kovacs een in Duitsland wonende Hongaar, proberen antwoord te geven. Aansluitend: kort nieuws. 21.00 HET MEISJE AAN DE OVERKANT (kleur) Franse speelfilm uit 1967. 22.20 JOURNAAL (kleur) Aansluitend: weerbericht. 22.30 DE INTERNATIONALE KOR TE FILM. Twee nieuwe korte films uit Argentinië en Cuba worden vanavond vertoond. 23.00 SLUITING Maandag 27 juli HILVERSUM I 402 m VPRO: 12.00 VPRO-Maanda-g: ge varieerd programma met klassieke muziek. (13.00 Nieuws). NOS: 14.45 Een kind zonder ouders is geen kind meer....: klankbeeld over de huidige kinderbescherming. 15.30 Eurojazz: jazzorkest van de Noorse Omroep. AVRO: 16.00 Nieuws. 16.03 Brazilia- na: Lichte muziek uit Latijns Ame rika. 16.30 Uit de tent gelokt: vro lijk vakantieprogramma voor en door kinderen. 17.30 Stereo: Lichte orgelmuziek (gr.). Overheidsvoor lichting: 17.40 Den Haag aan de lijn. AVRO: 17.55 Mededelingen. 18.00 Nieuws. 18.11 Radiojournaal. 18.30 Stereo: Krabbels in de kantlijn; licht muziekprogramma en praatje. 19.30 Nieuws. R.V.U.: 19.35 De ster renwacht te Roden. Spreker: Prof. Dr. J. Borgman. NOS: 20.05 Komt u maar...: discussie over actuele zaken en lichte muziek. Bond Zonder Naam: 22.20 Op de 65plus tour, le zing. NOS: 22.30 Nieuws. 22.40 Me dedelingen. 22.55 Stereo: Metro's Concert Music door Metropole Or kest. 23.25 Radiorama: De zangeres zonder naam: een fenomeen?, klank beeld. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II 298 m NCRV: 12.00 Los-Vast, gevarieerd programma. (12.21. Voor boer en tuinder; 12.26 Mededelingen t b.v land- en tuinbouw; 12.30 Nieuws; 12.41 Actualiteiten.) 14.00 Muziek uit uw vakantieland (gr.). 14.25 Ste reo: Jeugd en kamermuziek (V) Bas en piano: klassieke en moderne muziek. 15.00 Hervormde middag- dienst. NOS: 15.30 Zoeklicht op Ne derland: informatie over Gelderland afgewisseld met muziek. (16.00- 16.02 Nieuws.). 17 20 Overheidsvoor lichting: Suriname Journaal. Spre ker: Harry Kensmil NCRV: 17.30 Stereo: Meisjeskoor met pianobege leiding. 17.45 Voor de jeugd, '8 00 Stereo'; Meisjeskoor met licht instru mentaal sextet. 38.19 Stereo' Lichte grammofoonmuziek. 18.30 Nieuws 18.41 Hier en nu: actualiteitenoro gramma. Dit programma zal worden onderbroken voor het IBM-sehaak- toernooi in Amsterdam. 20.00 Ste reo: Omroeporkest: klassieke inu ziek. 20.55 Stereo: Lichte muziek (gr.). 22.00 Stereo Licht pnsemhlr met zangsolisten (opn.), 22 20 Avond overdenking. 22.30 Nieuws 22 40 Literama: radiokromek over boeken schrijvers en toneel 22 55 Meester werken van de 20 ste eeuwse ka mermuziek (gr 23 25 PisTW'-ital klassieke muziek. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM IH 240 m EN FM TROS: 12.00 Nieuws. 12.03 Jam- On-Radio. KRO' 13.00 Nieuws 1303 Waarom niet?: licht plat»nrvr<igr»m ma. 14.00 Nieuws. 14.03 Holster: pop- en countrymuziek. (15.00 nieuws.) 16.00 Nieuws. 16.03 lORRrrr... popmagazine. 17.00 Nieuws. 17.02-18.00 Draaijijofdraai- ik: verzoekplaten. BRUSSEL NEDERLANDS 324 m 12.00 Nieuws. 12.03 Muziekpro gramma. (12.08-12.15 Landbouwkro- niek. 12.40-12.48 Weerbericht en SOS-berichten voor schippers.) 12.55 Buitenlands persoverzicht. 13.00 Nieuws, weerbericht, mededelingen, dagklapper en SOS-berichten voor schippers. 13.20 Tafelmuziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Symfonisch concert. (15.00 Nieuws.) 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Voor de zie ken. 17.00 Nieuws, weerbericht en mededelingen. 17.15 Licht muziek programma. 18.00 Nieuws. 18.03 Verzoekplaten. 18.28 Paardensport- uitslagen. 18.30 Lichte muziek 18.45 Sport. 18.52 Taalwenken. 18.55 Lichte muziek. 19.00 Nieuws en weerbericht. 19.30 Promenadecon cert. 20.00 Lyrische avond. 22.10 Lichte muziek. 23.00 Nieuws 23.15 Concert. 23.40 Nieuws. 23.45-0.15 Uitzending voor de zeelieden. Dinsdag 28 juli HILVERSUM I 402 m AVKU: 7.00 Nieuws 7.11 Och tendgymnastiek 7.20 Stereo: Lichte grammofoonmuziek. 8.00 Nieuws. 8.11 Radiojournaal. 8.20 Stereo: Lichte grammofoonmuziek (8.30- 8.33 De groenteman) 8.50 Morgen wijding NOS: 9 00 Uitgebreide re portage of herhaling NOS-program- ma. 9 35 Waterstanden. 9 40 Muziek uit de Middeleeuwen en Renaissance (opn) AVRO' 10.00 Voor de kleu ters. 10.10 Arbeidsvitaminen (gr.). (11 00-11 02 Nieuws) 1130 Rondom 12: programma voor de vrouw. (11.55 Beursberichten). Iin.VERSUM II 298 m NCRV 7 00 Nieuws. 7.11 Het le vende woord 716 Stereo: Op het eerste gehoor, klassieke muziek (gr) (7.25 Horen en zien; 7 30 Nieuws. 7.32-7 50 Hier en Nu: actu aliteiten.) 8 00 Nieuws 8 11 Stereo: Te Doum Laudamus klcse'eke ge wijde muziek (gr.) 8.30 Nieuws. 3 32 Touringclub vakanlietips en in formaties 8 45 Stereo: klassieke pia nomuziek (gr 9.00 Gymn.rs'iek voor de huisvrouw 9.10 Stereo: Van eigen bodorn lichte grammofoon,nu- ziek 9 35 Stereo: Lichte muziek voor blazers 10 00 Het blijvende Israël Bijbelse verkenningen 10.15 Stereo Russische en Franse opera aria's (gr.) 1100 Nieuws 11.03 Ste reo' Semi-klassiekp muziek (gr.). 11.25 Voor de zieken 11.55 Medede lingen HILVERSUM III 240 m EN FM VARA' 900 Nieuws. 9.02 Plaatjes voor de pep (10.00 Nieuws.) 11.00 Nieuws 1103 Pen opvallend vrolij ke gevarieerde visite.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1970 | | pagina 5