Alpenrit met de Fiat 130
PRESTIGEWAGEN IN DE
EUROPESE TOPKLASSE
Indonesië profiteert van
Vlaams-Waalse spanningen
Hem
als j
Veel geld
in Tour te
verdienen
Automatische
bak standaard
ra m
BELGISCHE ONTWIKKELINGSHULP TEVEEL
GEORIëNTEERD OP FRANSSPREKEND AFRIKA
VIER JA,
niet makkelijk
f
F. J. Visser
Voor de bakk
aKFfi^SfeSi;.:
Niet pompeus
Opbergmogelijkheden
Soepel
Geen sportieve
trekken
TIPS - TIPS - TIPS - TIPS - TIPS - TIPS TIPS - TIPS
U vraagt maar
GELUKKIG
Belgische zeemacht
concerteerde in Sluis
schattig negei
afwezig
S^ide hei uitsiu&
ëtfse&s
4
DE STEM VAN MAANDAG 14 JULI 1969
-
n -
jy[et de nieuwe zescilinder Fiat 130 hebben we deze maand al een
testrit gemaakt. In Turijn kregen we een van de eerste exemplaren
in handen, waarmee we ruim 300 kilometer hebben afgelegd- De route
gaf voldoende afwisseling om het grote Fiatmodel in praktisch alle
denkbare toestanden aan het werk te zetten. V}a de autostrada ging
het naar Aosta en daarna richting Mont-Blanc-tunnel. We reden door
Frankrijk en een fraaie Zwitserse Alpengroep terug naar de tunnel
van de Grote St. Bernhard om dan weer Italië binnen te draaien. Voor
de nieuwe Fiat automatische transmissie was deze gevarieerde reis
een uitgezochte gelegenheid om te laten zien wat hij waard is.
De 130 vervangt officieel de oude
2300, waarvan ongeveer 160.000 stuks
werden gebouwd, maar hij is in een
hogere klasse uitgekomen. Het model
is representatiever, ruimer, krachti-
ger en moderner, eigen-
Jt lijk een luxueuze afron-
ding van de serie, die
«Mll met de 124 is gestart.
De koetswerklijn is naar
«Sa verhouding echter meer
IIH gestrekt, minder hoekig
en gedringen dan het fi
guur van de 124/125. De
VAl konstrukteurs hebben
I VI van de zakelijke leiding
voldoende armslag ge
kregen om van de 130 een prestige-
wagen te maken, die enigermate moet
kunnen opboksen tegen Europese top-
nummers zoals de Mercedes 250/280,
BMW 2500/2800, Volvo 164, Opel Ad
miral e.d.
Achiter het stuur zaten we er op ons
gemak bij. De fauteuils zijn breed,
goed gevormd en comfortabel. Ze zijn
ook in de hoogte verstelbaar en het
stuur kan hoog en laag worden gezet.
Op de achterbank kunnen drie vol
wassenen terecht, maar twee zitten
er nog gemakkelijker dan voorin. Het
compartiment maakt een degelijke,
vrij1 luxueuze indruk. De 130 is geen
pompeuze auto. Uiterlijk: is de carros
serie in de bekende Fiatstijl onopval
lend, haast sober gestileerd. De be
trekkelijk korte motorkap en de be
heerste achterpartij vertellen dat we
hier nog net niet met een Europese
uitgave van een Amerikaans compact
model te maken hebben. Met een
lengte van 4.75 meter is de 130 kor
ter dan de Mercedes 280 en langer
dan de BMW 2500/2800. Vergeleken
met de grote Opel scheelt het 15 cen
timeter.
De Fiat 130 kenmerkt zich door
goede rijeigenschappen. De weglig-
ging en de koersstabiliteit zijn boven
alle kritiek. Van een wagen in deze
klasse mag dit worden verwacht. Een
gunstige invloed op de rijsoepelheid
heeft de vernieuwde achtervering. De
130 is de eerste grote Fiat met onaf
hankelijke wielophanging voor en
achter. De stijve achteras is eindelijk
vervangen door een nieuwe construc
tie met schroefveren. De voorvering
met torsiestaven is van het McPher-
son-type. Het resultaat van het aan
gepaste veersysteem is goed merk
baar. De wagen wordt ook op slecht
wegdek niet stoterig en onzeker.
Hij veroorlooft zich geen kleine
koersafwijkingen. In de bocht wordt
hij niet gauw lastig, al vergt de indi
recte besturing wel wat extra draai-
werk.
De remmen (schijf rondom), die
zich voortreffelijk hadden gedragen,
raakten na een snelle afdaling met
veel haarspeldbochten oververhit, zo
dat we even moesten stoppen. Na een
korte rust was het zaakje weer in
orde. De andere testwagens hadden
geen moeilijkheden met de remmen
gehad.. Het op de 130 toegepaste rem-
systeem is modern en veilig: een dub
bel gescheiden circuit, bekrachtigd en
een remkrachtregelaar achter. De be
sturing kan ook servobekrachtigd
worden, maar we hebben dit bij deze
wagens liever niet.
In de stad is de 130 betrekkelijk
handig vanwege de gemakkelijke be-
dienbaarheid, het goede uitzicht, de
overzichtelijkheid en de niet al te
grote draaicirkel van ongeveer 11 me
ter. Ventilatie en verwarming zijn
heel goed geregeld. De instrumente-
ring is volledig met toerenteller en
elektrisch klokje maar het dash
board is minder gelukkig uitgevoerd.
Alles staat hier op een smal rijtje.
Jammer is dat er voorin te weinig
bergruimte is voor kleine spullen,
mappen, tasjes en een fototoestel.
In de anders zo complete wagen
valt deze nalatigheid direkt op.
Onze conclusie de Fiat 130 is een
comfortabele reiswagen met een pres
tatievermogen, dat niet direct sensa
tioneel maar toch ruimschoots ver
antwoord en reëel is.
Technische gegevens
Motorzescilinder 140 DIN-pk bij
5600 toeren
Max. koppel22 kgm bij 3200 toeren
Compressie 8.3 1
Tank80 liter
Wielbasis 272 cm
Afmetingen 475 bij 180 bij 144 cm
Gewicht1440 kg
Topsnelheid 176 km/uur
0-100 km/uur in 13.9 sek.
Verbruik gem. 17
Prijs 19 a 20 mille.
S. HAAKMA.
De Fiat 130 is uitgerust met een
2.8 liter 140 DIN-pk zescilinder, die
eerder geprepareerd is voor soepel en
snel rijden dan voor topprestaties. Op
de autostrada drukten we door tot
ruim 175 km/uur. Een kruissnelheid
van 150 km/uur is gemakkelijk aan
te houden. De motor gedraagt zich
uitermate rustig en beschaafd, wat
lang niet van alle Fiat-machines kan
worden gezegd. Ook schikt hij zich
goed naar de automatische Borg-War-
ner-bak, die standaard is.
Tijdens de lange tocht hebben we
een normale transmissie nauwelijks
gemist. Alleen bij snel inhalen op
steile hellingen tastten we instinctief
even naar de hendel, die in de I of
de II zijn best deed om het gaspedaal
in te halen. In dergelijke situaties
kwamen we een stoot te kort, maar
men moet hierop met een automati
sche bak verdacht zijn. Overigens
krijgt men er veel rijgemak voor te
rug. De 130 kan ook worden geleverd
met een gewone vijf-bak, maar die
hebben we niet kunnen proberen.
In de automatische standaarduit
voering is de grote Fiat allesbehalve
lui. De I en II kunnen worden „vast
gehouden", resp. tot 75 en 130 km/u.
In de D-stand loopt de wagen door
tot goed 175 km/uur Fiat had liever
een 4-bak gehad, maar de enige firma
in Europa, die het geschikte type kon
leveren, bleek onvoldoende capaciteit
te hebben om de Fiatorder te kunnen
verwerken. Met de 3-bak moest er
met de overbrengingsverhouding wat
geschipperd worden, maar in normale
rijomstandigheden is dit niet merk
baar.
De elastische 2866 cc motor speelt
gewillig mee.
De acceleratietijden zijn ruim ver
antwoord, hoewel in deze klasse niet
opzienbarend. Van 0-60 km/uur in 7.5
sek., 0-80 km/uur in 10.2 sek., 0-100
km/uur in 13.9 sek.. 0-120 km/uur in
rond 30 sek. Voor een zespitter 2.8
liter (met bovenliggende nokkenas
per cilinderrij) zijn dit bescheiden
tijden, maar Fiat heeft er geen ge
zinsracer van willen maken, maar
meer heil gezien in het algemeen rij-
gerief.
De nieuwe Renault 12 zal in oktober op de Parijse autotentoonstelling worden geïntroduceerd. Het nieuwe
mode] heeft 4 portieren, voorwielaandrijving en een 1300 cc motor. De R 12 komt tussen enerzijds de R 8,8s
en 10 en de R 16,16s en TA anderzijds. De exacte prijs is nog niet bekend, maar de richtprijs is 10.000 NF.
"Testen van de benzinepompwer
king kan in bepaalde omstandig
heden nodig zijn. Meestal is het wel
mogelijk de verbinding los te nemen
die van de benzinepomp naar de
carburateur loopt. Als het niet lukt
aan de carburateurzijde dan neemt
aan de carburateurzijde dan neemt
u de pompzijde. Door heel even de
motor te starten kan men nu con
troleren of de pomp benzine „door
geeft". Is dit niet het geval, dan zit
de benzinestoring dus niet in de car
burateur maar „ervoor". Mogelijk
geen benzine, een verstopping, een
defecte pomp of valse lucht. Bij de
ze test niet roken en dus ook geen
open vuur in de buurt.
Tn het experimenteren met kleine
re dan de voorgeschreven sproei
ers in de carburateur zitten niet te
onderschatten risico's. De door de
fabriek gekozen sproeiers zijn zo be
rekend, da' ze als het ware een
compromis zijn tussen het grootste
vermogen enerzijds en een zo laag
mogelijk benzineverbruik anderzijds
Gaat men nu een sproeier met een
te kleine doorlaatopening monteren,
dan beperkt men de acceleratie en
topsnelheid, terwijl de motor door
het te arme mengsel veel te heet
wordt, de kleppen
den etc.
kunnen verbran-
probeer nooit de daarvoor in aan
merking komende wiellagers te
„smeren" door de naafdoppen vol
nieuw vet te proppen, want daar
maakt u het alleen maar slechter
mee. Afhankelijk van wat de fa
briek in deze voorschrijft moeten de
ze wiellagers om de zoveel duizend
km worden gedemonteerd, schoonge
wassen, gedroogd, gecontroleerd op
eventuele beschadigingen (dus zono
dig vernieuwd), met nieuw vet „ver
pakt" en weer gemonteerd worden.
Ook de \aafdop moet grondig schoon
gemaakt worden, ze moet droog en
dus zonder vet gemonteerd worden.
gtraks als u er weer met uw cara
van op uit trekt moet ook de
verlichting hiervan in een betrouw
bare conditie zijn. Door het lange
stilstaan in de winter zullen stekkers
en stekkerdozen wel geoxydeerd zijn,
kijkt u daar dus zeker even naar
om en maak de contacten schoon
en vet ze dan even in met een heel
dun laagje vaseline. Laat de lampen
even proefbranden voor u wegrijdt
en vergeet hierbij vooral de stop
lampen niet.
De heer van L. te Oosterhout
heeft ergens iets gelezen over
het gebruik van een momentsleutel
en wil graag weten wat voor soort
stuk gereedschap dit nu eigenlijk is
en waarvoor het gebruikt wordt. In
de werktuigkunde wordt het produkt
van de kracht x de weg aangeduidt
als moment of als koppel (kgm).
Omdat bepaalde bouten en moe
ren met een door de constructeur
uitgeknobbe-la moment moeten wor
den aangehaald schrijft deze dus dat
moment voor in een z.g. moment-
waarde. Om dit te kunnen realise
ren is er een daartoe geeigende
sleutel nodig en dit is nu de mo
mentsleutel. Ze is van een bijzonde
re constructie en is voorzien van
een momentmeter of momentinstel
ling en is geschikt voor een zeker
aantal dopmaten. De kracht waar
mee de sleutel wordt aangehaald is
het produkt van de druk die de
hand uitoefent en de lengte van de
sleutel. Als het voorgeschreven mo
ment is bereikt is dit afleesbaar of
wordt door een klik kenbaar ge
maakt. Voor auto's wordt de mo
mentsleutel o.m. gebruikt voor ci-
linderkopbouten en wiellagers.
(Van onze correspondent)
BRUSSEL De hoofdplaats van de Belgische provincie West-
Vlaanderen Brugge heeft zich „verzusterd" met de Indonesische stad
Malang (Soerabaja). De eerste vrucht van die verzustering is het op
richten van een nieuw ziekenhuis, gefinancierd met Brugse schenkin
gen. De Antwerpse Hansa-vereniging, die hoofdzakelijk industriëlen,
handelaars, bankiers en transportondernemers onder haar leden telt,
heeft onlangs een druk bijgewoonde voorlichtingsvergadering gewijd
aan Indonesië en zo pas is de Indonesische minister voor economische
financiële en industriële zaken, sultan Hamengku Buwono naar België
gekomen om er een bilaterale overeenkomst voor technische samen
werking te ondertekenen.
De bestendige Vlaams-Waalse
spanningen voeren aldus tot merk
waardige resultaten, waarvan Indo
nesië thans de begunstigde partij is.
België besteedt ongeveer een pro
cent van zijn bruto nationaal pro
dukt aan ontwikkelingshulp. Ruim
71 procent van dat bedrag gaat naar
de vroegere Koloniale en voogdijge-
bieden van België in Afrika: 47 pro
eent naar Kongo, 12 procent naar
Rwanda en evenveel naar Burundi.
Op dat grote aandeel wordt gere
geld kritiek geleverd, maar blijk
baar staan de Belgische officiële in<
stanties onder druk van financiële
en economische groepen, die in de
ex-Belgische gebieden nog altijd
aanzienlijke belangen hebben. De
overige Belgische ontwikkelings
steun vloeit hoofdzakelijk naar
„Franse" staten in Afrika: Marok
ko, Tunesië, Gabon, Ivoorkust, Ka
meroen. Een klein gedeelte gaat
naar Latijns-Amerika (Peru en Chi
li) en sinds twee jaar ook naar Ma
leisië in Zuidoost-Azië
Deze verdeel-sleute] vond met de
jaren minder genade in de ogen van
de openbare mening in Vlaanderen,
omdat er een eenzijdige discrimina
tie in schuilt ten voordele van Bel
gische Franssprekende technici. In
Franstalige landen starten Vlaamse
ontwikkelingstechnici met een taai
handicap Daarentegen beheersen de
jonge Vlamingen vee] beter het En
gels dan hun Franstalige landgeno
ten. Het is trouwens onder de druk
van deze kritiek, dat het bijstands
akkoord tussen België en Engelsta
lig Maleisië werd ondertekend.
Met Indonesië liggen voor jonge
Vlamingen de kaarten nog beter. Be
gin van dit jaar is de Vlaamse ad
junct-kabinetschef van het Belgische
departement voor ontwikkelingssa
menwerking, de heer Lenaerts, van
een studiereis uit Indonesië terugge
keerd met een rapport, waarin niet
alleen wordt aangestipt dat Engels
de tweede taal is op de Indonesische
scholen, maar dat bovendien nage
noeg alle ontwikkelde Indonesiërs
boven 35 jaar het Nederlands vlot
spreken. Voor de Vlaamse gemeen
schap ligt daar een uitstekend ter
rein voor de ontwikkelingssamen
werking, aldus de conclusie van dhr.
Lenaerts. De inmiddels onderteken
de bilaterale overeenkomst valt in
het kader van het vijfjarenplan voor
economische ontwikkeling van Indo
nesië. Ze past ook in de actie van in
ternationale organisaties zoals de
wereldbank, de wereldvoedselorga
nisatie en de wereldgezondheidsorga
nisatie in Indonesië. Tenslotte werd
ook overleg gepleegd met de Neder
landse zending voor technische bij
stand in Indonesië.
De overeenkomst voorziet onder
meer in de medewerking aan het
tandbouwinstituut van Bogor door
professoren van de universiteiten
van Gent en Leuven. Er zal een
technisch-wetenschappelijk instituut
voor bodemstudie worden opgericht
onder leiding van prof. De Boodt
van de universiteit te Gent. H(j tal
de techniek van de petroleumemu.'-
sie voor grondverbetering toepassen
op een eiland, dat daardoor moet
worden geschikt gemaakt voor ka
toenplantages. De beste studenten
van het instituut van Bogor zal de
mogelijkheid worden geboden om
verder te studeren te Gent en Leu
ven. De bibliotheek van het insti
tuut, die overwegend Nederlandsta
lige boeken bevat, zal worden aan
gevuld met de belangrijkste werken
die inzake landbouwwetenschap in
de jongste jaren verschenen.
Een ander belangrijk deel van de
overeenkomst betreft de veeteelt in
de streek van Soerabaja. België zal
zijn medewerking verlenen voor het
verbeteren van het bestaande slacht
huis in Soerabaja en de organisatie
van het vleesvervoer in koelwagens.
De bouw van een nieuw slachthuis
wordt voorzien. Naast deze projec
ten zal België aan Indonesië 15.000
ton levensmiddelen bezorgen.
De Vlamingen waren gelukkig ver
rast toen ze vernamen, dat alle on
derhandelingen met de Indonesische
autoriteiten uitsluitend in het Ne
derlands waren gevoerd. Zij zien
voor Vlaamse jongelui de mogelijk
heid van een even uitgebreid als
veelzijdig werkterrein in Indonesië,
op basis van een gezonde en we
derzijds respecterende samenwer
king. Thans wordt bij de Belgische
regering aangedrongen op het on
dertekenen van een Belgisch-Indo
nesisch cultureel akkoord. De re
cente oprichting in België van een
afzonderlijk departement voor nauw
overleg met de Cultuurraad voor
Vlaanderen kan het tot stand ko
men van zulk akkoord allicht be
spoedigen. De reeds gesiteerde ad
junct-kabinetschef van het departe
ment voor ontwikkelingssamenwer
king heeft aangedrongen op de op
richting van Vlaamse cultuurcentra
in de belangrijkste steden van Indo
nesië. Mede tot behoud van het Ne
derlands in dat eilandenrijk van 116
miljoen zielen.
Wanneer men de Franse overheids-
en prlvé-bestedingen voor cultuurex
pansie in de ex-Franse gebieden
vergelijkt met de gezamenlijke in
spanningen van Holland en België
in de wereld voor de Nederlandse
cultuur en met name voor de Ne
derlandse taal, dan hebben we niet
zoveel reden om fier te zijn.
(Van een correspondent)
Sluis Voor een zeer talrijk pu
bliek gaf de kapel van de Konink
lijke Belgische Zeemacht onder lei
ding van hoofd-kapelmeester Guy
Duyck een concert op de Grote
Markt te Sluis, met medewerking
van prof. Ephrem Delmotte. de be
kende beiaardier die het carillon be
speelde. Burgemeester P. F. van
Hootegem sprak een woord van dank
Ook was er belangstelling v-an de
officiële militaire autoriteiten in
Zeeland, alsmede van burgemees
ters uit de omgeving, 's Avonds wer
den de muzikanten en hun leiders
op het stadhuis ontvangen.
(Van onze speciale verslaggever)
ROUBAIX Het prijzengeld
van de Tour de France bedraagt
dit jaar 424.875 gulden. Een res
pectabel bedrag, dat onder de ren
ners verdeeld wordt. Opvallend
is dat dit jaar voor het bergklas-
sement en de doorkomsten op de
Cols minder geld beschikbaar is
dan in andere jaren. Alleen de
doorkomst op de Col du Galibier
is lonend. Daar ontvangt de eer-
ste renner, omdat er tevens de
'Souvenir Henry Desgrange"
wordt verreden, ongeveer 2000
gulden.
De prijzen per etappe: le 1500 gul
den, 2e 750 gulden, 3e 375 gulden,
4e 300 gulden, 5e 225 gulden. Er zijn
verder nog twintig prijzen, variërend
tussen 187.50 gulden en 37.50 gulden.
Algemeen individueel eindklasse-
ment: le 15.000 gulden, 2e 11.250 gul
den, 3e 7.500 gulden, 4e 5.625 gt
5e 3.750 gulden. En verder nog vijfen
dertig prijzen variërend tussen 2.625
gulden en 150 gul-den.
Putenklasement: elke dag is
voor de eerste in het puntenklasse
ment 375 gulden beschikbaar.
Eindklassement: le 7.500 gulden, 2e
3.750 gulden.
Combinatieklassement: le 11.251
gulden, 2e 6.000 gulden, 3e 2.250 gul
den, 4e 1.500 gulden, 5e 750 gulden.
Ploegenklassement: per etappe: le
750 gulden, 2e 450 gulden, 3e 300 gul
den.
Eindklassementen: le 15.000 guide I
2e 9.000 gulden, 3e 6.000 gulden, J
3.000 gulden, 5e 2.250 gulden.
Bergklassement: Col van de eerstel
oatégorie: le 450 gulden, 2e 300 gul-I
den. Tweede categorie: le 375 gulden,
2e 225 gul-den. Derde categorie le 300 1
gulden, 2e 150 gulden. Vierde catego-
rie: le 225 gulden. Eindklasement: le I
3.750 gulden, 2e 1.875 gulden, 3e 750
gulden.
Strijdlustigste renner: elke dag is el
voor de strijdlustigste renner 150 f
gulden beschikbaar.
Voor de strijdlustigste renner van
de hele Tour is er 3750 gulden be
schikbaar.
Sympathiekste renner: elke
187.50 gulden, algemeen klassement:
750 gulden.
Elegantste renner: elke dag 187.50
gulden, algemeen klassement:
gulden.
Bjj wijze van grap hebben wij ook I
nog berekend hoeveel een renner
maximaal in de Tour zou kunnen ver
dienen. Als deze super-super-kam-
pioen alle etappes zou winnen, f
ook elke dag de gele trui zou dragen,
elke dag gekozen zou worden tot de 1
elegantste, de sympathiekste en de
strijdlustigste renner, op alle Cols als
eerste zou doorkomen, als zijn plot!
elke dag het ploegenklassement zoi
winnen en dus ook het totaal ploe
genklassement, als deze super-super-
man ook nog de snelste ronde op de
wielerbaan van Vincennes zou maken
enz. enz., dan zou deze renner in to
taal kunnen verdienen: 152.290 gul
den.
(Van onze sho
DEN HAAG
het grootste dilem
lendige kroeshaar,
je geen bliksem m
nen en waardoor j
een getekende ber
groeit in een groe]
uiterlijke kenmerk
hebt, dan ben je d
hoor je opeen nerg
Ik ben kort na mijn
mijn moeder van S
Nederland gegaan
heb ik in een gemi
enkel blanken gelee!
alsof je een bochel
het gevoel, dat je
mag zijn, dat je zo m
lopen.
Natuurlijk, op het li
zelf weer om lachen; w:
dat heeft tijd nodig. Ik
ger verschrikkelijk om
te gaan, want ik wis
dat ze me weer zoude
Het geschiedde op een
mooie aanhef, die moe
in houden.
Het geschiedde op
mijn grootmoeder bij de
en toen riep iemand he
derd: wat een schattig
Ik herinner me als de
teren.
Afijn grootmoeder w
lijk kwaad en schreeuw
is niet zwart, dat is b.
Formeel had ze gelijk
een paar tinten lichter
negers, wat wil je me
familie, maar je hebt
weinig aan. Bij ons
woonde vroeger een neg
mensen keken veel blij
in als juffrouw Henny
d'r dooie eentje moest
gen de discriminatie.
Sorry, maar het is zo.
dagelijks nog mee. Het
schattig, daar heb je ge
als je met een lekkere
lebol door het leven sta;
Neen, ik zou het eei
aandoen, als ik het voo:
had. Voor mezelf heb ik
gevoel, dat de hemel me
voeren. Ik moet zeggen
dig gelukt is".
Henny Vonk behoort r
mer en het verbijsterer
De heer en mevrouw Chabot-Hanssen en hun
dochtertje Monique geven u met grote vreugde
en dankbaarheid kennis van de geboorte van hun
zoon en broertje
DANIëL-ALPHONS-HUBERT
Breda, 13 juli 1969.
Valkenierslaan 339.
Tijd.: Diaconessenziekenhuis, kamer 351.
Tot onze diepe droefheid werd door een nood
lottig ongeval van onze zijde weggenomen, mijn
inniggeliefde man en onze zorgzame papa, zoon,
schoonzoon, broer, behuwdbroer en oom, de heer
JACOBUS VAN DER VLIS
echtgenote van
S. M. Maas
op de leeftijd van 35 jaar.
Terneuzen, 13 juli 1969
Chopinlaan 105.
Terneuzen:
S. M. v. d. Vlis-Maas
Patricia, Fabienne, Linda, Nadia
IJmuiden:
'G. v. d. Vlis
R. v. d. Vlis-Hoek
Boschkapelle:
T. H. Maas
F. Maas-Mei
De begrafenis zal plaatshebben op woensdag 16
juli om 2.30 uur op de Zuiderbegraafplaats te
Terneuzen, vanuit de kapel van Bachten-Dieke.
ingang Ferdinand Bolstraat. Samenkomst om
1.45 uur.
Zij, die bij vergetelheid geen bericht hebben ont
vangen, gelieven deze advertentie als zodanig te
beschouwen.
Bestuur, directie, leraren, leraressen en leerlin
gen van de r.-k. Huishoudschool St.-Martha te
Hulst geven met leedwezen kennis van het over
lijden van hun bestuurslid, de heer
AUGUST LOCKEFEER
Zijn werk zal in dankbare herinnering blijven.
Heel de schoolgemeenschap wordt uitgenodigd
om de heilige uitvaartdienst op dinsdag om 11-30
uur in de basiliek bij te wonen.
HET BESTUUR.
jj Op woensdag 16 juli a.s. hopen onze geliefde j
ouders, groot- en overgrootouders
TH. DE LA RUELLE
M. DE LA RUELLE-POPPE
hun 50-jarig huwelijksfeest te vieren,
i Om 15.00 uur H. Mis uit dankbaarheid.
1 Receptie van 17.3018.30 uur in Café PassluiS- f
g Hun dankbare kinderen, klein-
1 en achterkleinkinderen. j
Oranjestad, Aruba; Hel
I ^00rstelling van „Intim
an het Arubaanse klin
I oor het gezelschap n
gegeven.
Op de foto v.l.n.r. Hm
Matser „onder de zon".
Westdorpe, Graafjansdijk A 45.
niiiiiHiinHiiiiaiiiiuiiiiiR'iiBiiii'a.ii'HiHiHiiwiiiiHiiim
IIHlIHlBlllllil
1
DANKBETUIGING
Voor de vele blijken van
medeleven, tijdens de ziek
te en de bewijzen van deel
neming, ontvangen na het
overlijden van ons innigge-
iiefd zoontje
ALEXJE
betuigen wij onze welge
meende dank.
Fam. R. Traas-Magnus
Lewedorp, Molenweg 4.
HUIDARTS
dinsdag 15 juli
Kr kru^e* meer va
maffer fe kathoüek gt
teat voov protestanten.
lezeS J1®1 .?,Uemaal nog e
een 6011 hoekje, d®
dew?r?Itj,e kochten in
ehamds boekwinkel: Het i
w m