Henk Elsink: „Ik houd zo van dat
goeie, hele sjieke entertainment"
ËSHKHi
tussen haakjes J
1
een eigen theater is geen droom, maar een bittere noodzaak
i
Handje
Te laat
(Sub)Cultuur
Natje
en droogje
Spreekwoordelijk
f
iet
vraagde
alhier!
bittere noodzaak
moppentapper
prachtvak
maanstand
NEDERLAND I:
NEDERLAND II:
BELGlë (Nederlands):
BELGlë (Frans):
DUITSLAND I:
DUITSLAND II:
1
1
DE STEM VAN MAANDAG 12 MEI 1969
11
J2
Jin uitsluitend
idag 13 mei
Lunetstraat)
-25800
(Van onze r.tv.-redactie)
AMSTERDAM - „Ik geloof toch
fat ik je teleur moet stellen.
Als ik nou maar een vader had
gehad, die op bruiloften en partijen
zong. Of desnoods een moeder, die
lid was van een gemengd koor. Of
een oom, die in zijn jeugd een duo
had gevormd met tante Jo... dan
was het allemaal te begrijpen ge-
j weest, dan had je rustig kunnen
schrijven:
„Elsink heeft het niet van een
I vreemde."
Maar wat heb ik? Ik heb niks, ik
kom uit een net, burgerlijk gezin
I waar ze de pest hadden aan artis-
ten,
Wij
Maar wat heb ik? Ik heb niks
ik kom uit een net, burgerlijk gezin,
waar ze de pest hadden aan artiesten.
Dat is nog te merken, zeggen de eol-
ja's. Artiesten waren goorlappen,
die deugden voor geen cent. Ik ver-
I telde mijn moeder, dat ik het vak
in wilde en gelijk stuurde ze de com
mensaal op me af. Die man woonde
bj ons op kamers en had in zijn
wilde jaren een zangnummer gehad.
Avonden lang heeft hij me uitgelegd,
hoe gruwelijk het artiestenbestaan
I was en hoe snel je daarna naar de
verdommenis ging. Hij was zelf mon
teur geworden en vond dat voor mij
ook de oplossing.
Nou had ik ook verrekte weinig
I mee, dat moet ik toegeven. Een goeie,
nuchtere vent, meer was ik niet. Je
hebt jongens, die op school al de lol
lige broek zijn, maar ik was een stil,
gemiddeld kind. Ik heb nooit de be
hoefte gehad om een kleedkamer-
I komiek te worden. Maar ik wist wel,
dat ik cabaretier zou worden, ik was
gewoon stronteigenwijs.
Weet je, wat voor mij het abso
lute einde was? Amsterdam. Dat was
het beloofde land, daar gebeurden de
geweldige dingen. Ik liftte op mijn
veertiende elke zaterdag met een
vrachtwagen mee en dan belde ik
vanuit een telefooncel achter het
Centraal Station alle theaterbureaus
en artiesten op. God, de eerste keer
dat ik in Amsterdam kwam.
Amsterdam. Dat was voor mij het
einde van de wereld, ik was een
keer naar Giethoorn geweest met
een oom, daar werd in de familie
nog maanden over gepraat. Ik her
inner me alles van die eerste keer,
nog steeds als ik door de Ferdinand
Bolstraat rijd, dan denk ik: „Ja, zo
was het, die huizen, die sfeer." Ik
keek iedereen met open mond aan,
en op een gegeven moment riep
iemand: „He joh, heb ik soms wat
van je an." Die man wist niet, wat
in me omging. Ik zag geen Am
sterdammers, ik zag alleen goddelijke
verschijningen.
kunt bereiken in dit vak. Verder
kom je niet. En als je dan niet de
moed kunt opbrengen om bijtijds
op te houden, dan breng je ook nog
eens je eigen legende naar de knop
pen. Een vrouw als Heintje Davids
moet voor alle collega's een waar
schuwing zijn. Als ze op d'r 50e was
opgehouden, zou er niks aan de
hand zijn geweest. Dan had iedereen
gezegd: „Een geweldige artieste".
Nou springen de tranen in je ogen
als je haar naam hoort.
Ik heb Chevalier vorig jaar zien
optreden. Het is prachtig als je op
die leeftijd nog zo vief op je benen
staat, maar een zielige vertoning
bleef het. Om het geld hoeft hij het
niet te doen. maar die man kan ge
woon geen afscheid nemen. Het barst
in dit vak van de eenzame ongeluk
kige mensen.
Ik kan je wat mij betreft gerust
stellen: Elsink zal echt niet zo lang
op het toneel blijven staan. Ik krijg
er trouwens de kans niet voor, want
Pinnen tien jaar worden er elke dag
zeven, acht televisieprogramma's uit
gezonden, dan krijg je elke avond
Sammy Davis en Frank Sinatra in
je huiskamer. Mijn god, ik weet niet,
wat er dan met het vak zal gebeu
ren. Je moet je nu al niet afvragen,
hoeveel mensen echt geïnteresseerd
zijn in een artiest. Als je dat serieus
gaat turven, houd je gelijk op.
Waarom ik dan toch met die Koo
permolen ben begonnen? Weet jij
dan een andere manier om als artiest
van de grond te komen? Hermans en
Sonneveld treden in hun eentje op,
de revue's liggen op hun gat. De
enige, waar je nog terecht kunt is
Wim Kan, maar als je daar een sei
zoen hebt meegedraaid, weet je het
ook wel.
De Koopermolen heeft Henk Elsink in hel geheel geen windeieren gelegd. De mensen die naar zijn eenvou
dige, intieme theatertje willen komen, moeten daarvoor wenken van tevoren plaatsen reserveren. Het resultaat
hiervan een fraai wit droomhuis in Baarn.
Ik was naar Amsterdam gestuurd
om getest te worden voor lithograaf.
Ik was van de mulo getrapt en had
op d1 ambachtsschool gezeten. Litho
graaf was een pracht vak, zeiden
ze thuis.
Ikhad een beige colbert van 45
gulden en de bijpassende bruine
broek had ik van een commensaal
geleend. Het was in die tijd ook
grote mode om bruine overhemden
met een gele das te dragen. Maar bij
ons in Enschede waren die fratsen
niet te koop en daarom heb ik per
soonlijk een van mijn witte over
hemden geverfd.
Ik voelde me geweldig, ik liep
door de Ferdinand Bol en ik dacht:
„Nou gaat het gebeuren". Die test
kon me gestolen worden, ik moest
en zou artiest worden.
Als ik nou achteraf de teksten be
kijk, die ik toen geschreven heb dan
zeg ik toch: „Hoe is het mogelijk dat
je daarmee de Bühne op durfde." Ik
had een half uur repertoire en daar
stond ik mee in Culemborg tussen
beroepsmensen. Ik was zestien jaar,
ik had eindelijk succes gehad met
mijn telefoontjes uit die cel achter
het Centraal Station. Paul Ostra had
een voorstelling voor me, hij was
zelf een schnabbelconferencier, die
het goed meende.
Ik geloof, dat een oeverloos enthou
siasme me door die eerste periode
heeft gesleurd. Ik wilde zo graag en
dat straalde van alles af. Misschien
vonden de mensen me alleen ont
roerend.
Ik ben nou 34, ik merk, dat het
allemaal niet meer zo soepel en een
voudig gaat als in die begintijd. Vroe
ger vond je alles leuk, wist ik veel.
Je hoorde Toon Hermans en je dacht
alleen: „Zo wil ik het ook." Van
timing had ik nog nooit gehoord. Tot
dat je op een gegeven moment een
contractje krijgt bij Tom Manders.
Dan kijk je voor de eerste keer in
de keuken en dan klap je gelijk dicht
met al je provinciale branie.
Ik merk ook, dat je minder creatief
wordt, naarmate je ouder wordt.
Voor mij is dat een uitgemaakte zaak.
Vroeger schreef ik een liedje in een
vloek en een zucht en dan was het
vaak nog aardig ook. Nu zit je bij
de derde regel te dubben of het nou
wel zo leuk is. Daar komt nog bij,
dat je in de loop van de jaren over
elk onderwerp al wat geschreven
hebt. Je zit aan je bureau en je
krijgt ineens het idee om een liedje
te maken over een wasbaas. „Was-
baas," denk je het volgende moment,
„heb ik die eigenlijk al niet eens ver
kocht?". Tien tegen een, dat je er
in 1947 en 1952 ook over geschreven
hebt.
Je merkt het zeker al: het is een
leuk vak, waar een hoop in zit. De
pest is alleen, dat Nederland veel te
klein is voor een echte carrière. Ga
nou eens na, wat je hier als artiest
kunt bereiken. Je huppelt 25 jaar
rond, je bouwt een naam op en als
dank mag je dan op je ouwe dag
nog steeds naar Appelscha en Tiel.
Drie maanden De la Mar, een half
jaar Carré, dat is het hoogste wat je
Ik ben nu zo ver, dat ze weten,
dat je bij Elsink een avond redelijk
plezierig onder de pannen bent. Je
moet als artiest weten, wat je kunt
en niet kunt. Gewoon koel technisch
beredeneren, wat je sterke en zwakke
kanten zijn. Ik kan bijvoorbeeld geen
witz vertellen, ik ben geen moppen
tapper. Ik kan wel op een aanvaard
bare manier een liedje ten gehore
brengen. Een hele kunst overigens,
kijk maar eens naar de televisie. Ik
vind verder, dat ik aardig begin te
confereren. Dat is het moeilijkste
onderdeel in dit vak. Gewoon een
aardige, normale man zijn, dat is
razend moeilijk.
Van mij zul je ook nooit een poli
tieke deun krijgen. Daarvoor mis ik
gewoon de vereiste geëngageerdheid.
Ik houd van het goeie, sjieke enter
tainment, het vermaak zoals Sonne
veld het brengt. Dat vind ik veel
volwassener dan het politieke kleun-
werk. Mijn eigen zorg is het om het
publiek een avond te amuseren, om
ze een paar uur uit de sores te halen.
Je moet maar eens op de mensen
letten, die hier in de Koopermolen
Komen. Weken van tevoren hebben
ze hun plaatsen al gereserveerd en
als het moment gekomen is dan
trekken ze hun mooie pak aan. Ais
je met zo'n instelling aan je uitje
werkt, dan kan het eigenlijk niet
meer mislukken.
Dat er desondanks avonden tussen
zitten, die de mist in gaan, komt door
de stand van de maan. Ik zit nou
vijftien jaar in het vak en ik heb
gemerkt, dat alle zakken tegelijk op
een bepaalde avond naar mijn thea
ter komen, dan kun je doen wat je
wilt, maar een rotavond blijft het.
Na afloop kijk ik naar de hemel en
ja hoor, de maan.
18.50 DE FABELTJESKRANT
19.00 JOURNAAL
19.07 TWEEKAMP
19.32 PICK UP (klem-)
20.00 JOURNAAL NTS
20.20 HIER EN NU
20.45 SPOTLIGHTS OP TRINI
LOPEZ
21.30 DE SLAG OM DE WADDEN
ZEE (kleur)
22.25 TWEEDE JOURNAAL NTS
23.00 FILMKUNDE IN HET
VOORTGEZET ONDERWIJS
18.50 DE FABELTJESKRANT
19.00 JOURNAAL
19.03 SCALA
19.30 VADERS TEGEN WIL EN
DANK (kleur)
20.00 JOURNAAL
20.20 AVRO's REGIOVIZIER
20.45 HIGH CHAPARRAL (klem)
21.35 NATIONAAL ALLERLEI (1)
22.05 AVRO's TELEVIZIER
18.55 ZANDMANNETJE
19.00 ZORRO
19.25 VERGROOTGLAS OP DE
POSTZEGEL
19.40 OPENBAAR KUNSTBEZIT
20.00 JOURNAAL
20.25 HIGH CHAPARRAL
21.15 ENQUêTE OVER DE UIT
TREDING VAN PRIESTERS
Maandag 12 mei
HILVERSUM I 402 M
NCRV: 12.00 Los-Vast: gevar. pro-
gr. (12.21 Voor boer en tuinder; 12.26
Meded. t.b.v. land- en tuinbouw:
12.30 Nws; 12.41 Actualiteiten). 14.05
Schoolradio. 14.30 Stereo: Altviool en
piano: mod. muz. 15.00 Gereformeer
de middagdienst. NRU: 15.30 Zoek
licht op Nederland: Informatie over
Overijssel, afgewisseld met muziek.
(Om 16.00-16.02 Nws.)- Overheidsvoor
lichting: 17.20 Gouverneur Lely van
Suriname. Spreker: F.J. van Wel.
NCRV: 17.30 Voor de kleuters. 17.45
Voor de jeugd. 18.00 Stereo: Meisjes
koor met instrumentaal sextet. 18.19
Uitzending van de KVP. Kaarten op
tafel, een uitzending over politieke
zaken die de aandacht verdienen.
18.30 Nws en weerpr. 18.41 Actuali
teiten. 19.00 Literama: Radiokroniek
over boeken, schrijvers en toneel.
19.15 Muz. en dienst, progr. met in
formatie over kerklied en kerkmu
ziek in klank en geschrift. 19.45 Ste
reo: Muz. rond de klok van achten:
licht gevar. muziekprogr. 20.30 Ste
reo: Amsterdams Kamerorkest: mo
derne en klassieke muz. (21.00 De
Leeuw van Bazel (2): beschouwingen
over leven en werk van prof. dr..
Karl Barth.) 22.20 Avondoverdenking.
22.30 Nws. 22.40 Meded. 22.45 Moder
ne snaarinstrumenten, hun voorlo
pers en oervormen, muzikale lezing.
23.10 Licht vocaal ensemble (gr).
23.25 Blaasmuz. - vroeger en nu:
Grepen uit de historische ontwikke
ling van de blaasmuziek. 23.55-24.00
Nieuws.
O HILVERSUM II 298 M
VPRO: 12.00 Agent 000: interviews
en grammofoonmuz. 13.00 Nws. 13.11
Informatie: ontwikkelingswerk. 13.20
Pro memorie 13.25 Klass. kamermuz.
(opn.) 14.25 Schoolradio. NRU: 15.00
Progr. rond Juliette Greco. AVRO:
15.30 Stereo: Pianorecital: mod. mu
ziek. 16.00 Nws. 16.02 Caribia: muz.
uit Suriname en de Nederlandse An
tillen. 16.30 Voor de jeugd. 17.30 Bra
bant Journaal. 17.55 Meded. 18.00
Nws. 18.11 Radiojournaal. 18.25 Ik
verbind u door praatje. 18.30 A
lfl carte: tafelmuz. (stereo). 19.30
Nws. 19.35 RVU: Muzik. Spectrum,
door Klaas A. Posthuma. NRU: 20.05
Openbare bijeenkomst van de Lou-
mensen in Ruimte, reportage. ORDE
VAN VRIJMETSELAREN: 20.20. Le
zing. NRU: 20.30 Met het oor op
Noord en Zuid: scbakelprogr. in sa
menwerking met de B.R.T. 23.55-
24.00 Nieuws.
HILVERSUM III 240 M EN F.M
TROS: 12.00 Nws. 12.03 Lynx (of
Los). KRO: 13.00 Nws. 13.03 Actua
liteiten. 13.08 TNT: licht platenprogr.
14.00 Nws. 14.03 Pop-in: licht platen
progr. 15.00 Nws. 15.03 Holster: pop-
22.00 GASTPROGRAMMA
22.30 NIEUWS
17.40 NIEUWS
17.45 SCHOOLTELEVISIE
18.10 POUM
18.25 CE PAYS EST a VOUS
19.00 ANTENNE-SOIR
19.25 ZANDMANNETJE
19.30 SPORTPROGRAMMA
20.00 JOURNAAL
20.30 LES SOVIETIQUES
21.45 LA CHINOISE
20.00 JOURNAAL
20.15 PANORAMA
21.00 CHARLES AZNAVOUR EN
ZIJN CHANSONS
21.45 TITEL, THESEN,
TEMPERAMENTE
22.30 JOURNAAL
22.50 DIE SUBVERSIVEN
Speelfilm
17.30 NIEUWS
17.35 UNSERE KLEINE SHOW
18.05 DIE DREHSCHEIBE
18.40 AUF DEM JAHRMARKT
(kleur)
19.10 KÖNIGLICH BAYERISCHES
AMTSGERICHT
19.45 HEUTE
20.15 GESUNDHEITSMAGAZIN
PRAXIS
21.00 DIE DAMEN VOM BOIS DE
BOULOGNE Speelfilm
en countrymuz. 16.00 Nws. 16.03 10
RRrrrrpop-magaz. 17.00 Nws.
17.02 Actualiteiten. 17.07-18.00 Draai-
j ijofdr aaiikverzoekplatenprogr.
BRUSSEL NEDERLANDS 324 M
12.00 Nws. 12.03 Gevarieerde muz.
(12.08-12.15 Landbouwkroniek. 12.30
12.48 Weerbericht, meded., progr.-
overzicht en SOS-berichten voor de
schippers). 12.55 Buitenlands pers
overzicht. 13.00 Nws., weerbericht,
meded., progr.-overzicht, beursbe
richten en dagklapper. 13.20 Tafel
muz. 14.00 Nws. 14.03 Schoolradio.
(15.00-15.03 Nws.). 15.57 Grammofoon
muz. 16.00 Nws. 16.03 Beursberich
ten. 16.09 Voor de zieken. 17.00 Nws.,
weerbericht en meded. 17.10 Jazz
pianisten. 17.30 Blues, gospels en
spirituals. 18.00 Nws. 18.03 Voor de
soldaten. 18.30 Protestants - gods
dienstige uitzending. 18.45 Sport.
18.52 Taalwenken. 18.55 Grammo
foonmuz. 19.00 Nws., weerbericht en
actualiteiten. 19.40 Klassieke muz.
19.45 Missie-klankbeeld. 20.00 Opera
kroniek. 20.30 Met het oor op Neder
land en België. (20.30 Lichte muz.).
20.33 Gevarieerd programma. 20.58
Amusementsmuz. 21.17 Gesprek.
21.22 Toeristisch praatje. 21.40 Stu-
dentenquiz. 22.00 Nws. 22.07 Amuse
mentsmuz. 22.30 Nws. 22.37 Actuali
teiten. 22,50 Cabaretpro.gr. 23.50
Lichte orkestmuz. 23.55-24.00 Voor de
zeelieden.
Dinsdag 13 mei
HILVERSUM I 402 m.
KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Het levende
woord. 7.15 Op het eerste gehoor:
lichte muziek met nieuws en actuali
teiten. 8.00 Nieuws. 8.11 Gewijde mu
ziek (gr). 8.30 Nieuws. 8.32 Voor de
huisvrouw. (9.00-9.10 Gymnastiek v.
de huisvrouw). 9.35 Waterstanden.
9.40 Schoolradio. 10.00 Opstanding
en nieuw leven in de Bijbel, lezing.
10.15 Stereo: Hoogtepunten uit: l'Eli-
sir d'amore, opera van Donizetti, (gr)
11.00 Nieuws. 11.02 Stereo: Operette
muziek (gr). 11,15 Voor de zieken.
11.55 Mededelingen.
HILVERSUM n 298 m.
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtend
gymnastiek 7.20 Sterei: Lichte gram-
mofoonmuziek. VPRO: 7.54 Deze dag.
AVRO: 8.00 Nieuws 8.11 Radiojour
naal 8.20 Stereo: Lichte grammofoon-
muziek. (8.30-8.33 De groenteman).
8.50 Morgenwijding. NRU: 9.00 Uit
gebreide reportage of herhaling NRU
programma. 9.40 Muziek uit de Mid
deleeuwen en Renaissance (opn.).
AVRO: 10.00 Voor de kleuters. 10.10
Arbeidsvitaminen: populair verzoek-
platenprogramma. (11.00 - 11.02
Nieuws) 11.30 Rondom 12: program
ma voor de vrouw. (11.55 - 12.00
Beursberichten J.
HILVERSUM III 240 m.
en FM-kanalen
VARA: 9.00 Nieuws 9.02 Plaatjes
voor de pep. (10.00 Nieuws) 11.00
Nieuws. 11.03 Een opvallend vrolij
ke gevarieerde visite. (12.00 Nieuws)
-MET de democratisering van het
wetenschappelijk onderwijs is het
"og altijd droevig gesteld. We horen
vnj veel over het wetenschappelijk
onderwijs in negatieve zin: bezetting
een aula, verstoring van een
college, verwerping van een be
paalde hoogleraar.
In veel gevallen hebben de stu
denten zonder meer gelijk. Het
wordt hoog tijd, dat deze mensen,
e v°lwassen genoeg worden geacht
e6n gezin te stichten of om het
vaderland te verdedigen (tegen wie
a hemelsnaam?) ook als volwasse
nen worden behandeld,
oodra dat gebeurt bereikt men
'Krassende ontwikkelingen. Dat
eeft vooral de subfaculteit psycho-
,m. Groningen onlangs aan-ge-
°nd: in gO0(j overleg kwamen stu-
enten, stafleden en hoogleraren
aar tot een werkelijk democra-
"sche aanpak.
Op het ogenblik ts een hervor-
uigsplan van prof. Posthumus aan
aa Posthumus is een van de
JjMigste en ook wel bekwaamste
ensen in dit land. Maar zijn plan
Ai j gekomen....",
artw i schr«ft J°s Thiers in zijn
"kei „Ons onbekende onderwijs"
in het maandblad voor het gezin
„Kruispunt". Toen hij dit schreef
zal hij waarschijnlijk niet vermoed
hebben hoe snel de tijd die laatste
regel zou bevestigen.
„ER bestaat geen wezenlijk verschil
in beleid tussen een park aanleggen
waar mensen wandelen, spelen, el
kaar ontmoeten, frisse lucht inade
men, ontkomen aan lawaai of een
voorstelling aanleggen. Beide, het
park en de voorstellingen, bestaan
bij de gratie van het gezamenlijk
beleven.
Nederland heeft uiterst bekwame
en intelligente planten- en grondken
ners, watervormgevers en bruggen
bouwers, maar de artisticiteit van
de parkenmaker of liever nog: het
cultuurbesef bij degenen die de par
ken aanleggen is geringer dan in
enig land van Europa dat ik bezocht
heb"
Die „ik" is Erik Vos in het tijd
schrift Kentering.
Wij zijn nu gaan beseffen, waarom
we nooit in een park komen. We
houden niet van „geparkeerde" cul
tuur.
SPECIAAL bericht voor karakter-
doorschouwers. Kijk in het vervolg
naar de handen en zij zullen u ver
raden hoe de ander is. Althans vol
gens enkele Duitse onderzoekers, die
zich met hun beweringen geschaard
hebben in de rij van halve en hele
wetenschapsmensen, die zeggen een
verband te hebben gevonden tussen
ons karakter en de hand die wij
meestal zo onbewust gebruiken.
Wij willen u de laatste bevindin
gen niet onthouden. Die betreffen
de lengte van de vingers: Vrouwen
hebben over het algemeen relatief
lange ringvingers en pinken; een
lange pink zou wijzen op een goede
aanleg tot de omgang met de mede
mensen, een bijzonder ontwikkelde
ringvinger op gevoel voor schoon
heid en harmonie. Bij de man wijst
een goed ontwikkelde duim, wijsvin
ger en middelvinger op een sterk
mannelijk karakter. Een krachtige
middelvinger betekent, dat de bezit
ter verantwoordelijkheids- en plichts
gevoel heeft; de duim symboliseert
wilskracht; een lange wijsvinger iè
net teken van krachtige intellectuele
werkzaamheid.
Dit is nog niet alles. Amerikaanse
geleerden hebben zich ook nog bezig
gehouden met de verhouding tussen
de lengte van de vingers en die van
de handpalm. Wanneer de middel
vinger korter is dan de handpalm,
zou dit duiden op daadkracht; in het
omgekeerde geval op bedachtzaam
heid en gevoeligheid.
Dit stukje voor u getypt met tien
lange vingers.
HET verpleeg- en verzorgingshuis
Elisabeth in Breda viert het 50-jarig
bestaan met h. missen, Gert en Her-
mien, een Beierse kapel, films over
het Koninklijk Huis, een opera-con
cert, personeelscabaret en een „natje
en droogje", zoals het programma
boekje vermeldt. Acht dagen lang
wordt er gejubileerd.
Dagelijks vallen er een natje en
een droogje te verhapstukken. Het is
jl. zaterdag al begonnen om kwart
voor acht met (we citeren verder het
programmaboekje): boerenham, kaas,
broodjes, krentenbol, ontbijtkoek,
10.30 uur: koffie met feesttaart, aan
sluitend een borreltje; 11.15 - 12.00
uur: kippesoep, Elisabeth Cotelet;
worteltjes-peultjes, aardappelpuree;
glaasje druivennat, chipolatabavarois
en fruit; 16.00 uur kroket, kaas, wit
brood, bruinbrood, krentenbrood.
Natje en droogje zondag: 8.00 uur:
casselerrib, kaas, witbrood, bruinbrood,
krentenbol, ontbijtkoek; 10.30 uur
koffie met Juliana-cake; 11.30 - 12.00
uur: champignonsoep, kip, feestelijke
appelmoes, patates-frites, glaasje Es-
lorilla, rood of wit, vanille-bavarois
met ananas, 15.00 uur:, thee met reu-
zensprits, 17.30 uur: schouderham,
kaas, witbrood, bruinbrood, krenten
brood, fruit, 19.30 uur: warme slaap
muts.
Natje en droogje maandag: 7.45 uur:
gerookt mager spek, gekookt ei,
brood etc., 10.30 uur: koffie met een
vlaaike, 11.30 uur: vermicellisoep,
koude varkensrollade, geglaceerde
prinsessebonen, gekookte aardappe
len, flesje Hero, vruchtenbavarois,
15.00 uur: thee met een Gevulde
Heer, 17.30 uur: frikandel, kaas,
brood etc., 19.30 uur: bezoek van de
ijscoman.
Natje en droogje dinsdag: 7.45 uur:
rookvlees, kaas etc., 10.30 uur: koffie
met een appelflap, 11.30-12.00 uur:
kervelsoep, blinde vink, bloemkool
met kaassaus, gekookte aardappelen,
glaasje licht of donker bier, roomba-
varois, fruit, 15.00 uur: thee met een
pennywafel, 17.30 uur: pekelvlees
etc., 19.30 uur: milkshake (wordt ver
volgd).
(Vervolg) Natje en droogje woensdag
7.45 uur: ontbijtspek etc., 10.30 uur:
koffie met een gebakje, 11.30 uur: o.a.
Ingenhouszer Schnitzel, glaasje Esto-
rilla, caramelbavarois met nougat.
15.00 uur: thee met Bokkepootje, 17.30
uur: boerenomelet etc.. 19.30 uur:
Traktatie.
Natje en droogje donderdag: 7.45
uur: gevulde rollade, brood etc.; 10.30
uur: koffie met rozijnencake, 11.30
uur: selderij-tomatensoep, tongfilet
met witte wijnsaus, witte bonen met
snijbonen, aardappelpuree, flesje
Sunkist, citroenbavarois, 15.30 uur:
thee met een stroopwafel, 17.30 uur:
boerenham etc., 19.30 uur: vruchten
bowl.
Natje en droogje vrijdag: boeren
metworst met aanhang, 10.30 uur:
koffie met een Negerkopje, 11.30 uur:
kalfsbouillon, lamscotelet, Tirolienne
aardappelen, flesje Hero, rhumbava-
rois, 15.00 uur: thee met een macroon-
koek, 17.30 uur: loempia, kaas etc.,
19.30 uur: chocolademelk.
Natje en droogje zaterdag: 7.45 uur:
cocktailworst, gekookt ei, broodjes,
krentenbol, ontbijtkoek, 10.45 uur:
koffie met traktatie, 11.30 uur: osse-
staartsoep met gehakken brooddob
belsteentjes, ossetong met madeira-
saus, groene boontjes, chips-aardap
pelen, glaasje duivennat, vanille-
bavarois met aardbeienslagroom,
15.00 uur: thee met een couque Bre-
tagne, 17.30 uur: champignontoast,
casselrib, brood etc., 19.30 uur: trak
tatie.
Een mooi voorbeeld van culinaire
organisatie, 't Is te hopen, dat deze
„achtdaagse" de (bejaarde) bewoners
niet te zwaar op de maag zal lig
gen. O
Hij was kapelaan en wilde trouwen
maar dacht aan wind en hoge bomen
daarom besloot hij op die dag
met geschoren kruin te komen.
Toinn
Redactie: José Toirkens
Bijdragen: Toine de Caluwé
Marjan Mes
Henk Egbers