Nog steeds geen pensioen voor Puffende Wimpie AUSTRALIE'S KLEINSTE TREINTJE [S OP ZIJN OUDE DAG EEN ATTRACTIE VAN KLASSE c'est PARIS Maximum snelheid 24 km per uur.. Gloriedag „Puffende Wimpie" Vallen en opstaan Wimpie's terugkeer Goede oude tijd DE STEM If 1,45 (Van een onzer verslaggevers) DE grote actie tot redding van die ouwe getrouwe begon in 1955. Haar laat ons niet vooruitlopen op het verhaal en bij het begin |beginnen. Dat begin begon kort nadat Engelands Australische koloniën zich ia 1901 verenigd hadden tot een zelfstandige Australische Federatie. iKort nadien verscheen er in de Staat Victoria een treintje op het Itransporttoneel. Dat was in 1902 Het was een merkwaardig treintje, Kat voorbestemd was voor een bewogen leven Het begon zijn bestaan Ills vrachttrein en bracht toen hout uit de ommelanden van Mel- ■bourne naar deze stad. Doodgewoon? Dat dachten wij ook, tot we Itemamen. dat de mensen meer dan een halve eeuw geleden al zeiden, pat het een bijzonder treintje was. Zo in de geest van de beschrijving, |die Vader Trom van zijn Dik gaf: 't Is een bijzonder kind en dat-is-tie. jaar wat beter ging, nam men hem weer in dienst. De tweede wereldoor log doorstond Wimpie tamelijk goed, al had hü reden om te klagen over te weinig passagiers. Een heel zware slag moest „Puffende Wimpie" in de cember 1952 incasseren. Die slag had ie vorm van een aardverschuiving, die het smalle spoorbaantje totaal blokkeerde. Rappe handen hielpen Wimpie echter en na korte tijd pufte hij weer lustig over zijn ijzeren baan. Lang duurde deze vreugde even_- wel niet, want in augustus 1953 doem de een tweede aardverschuiving Wim pie opnieuw tot nietsdoen. De autori teiten verklaarden de lijn, Wimpie's lijntje, officieel voor gesloten. Dit was definitief het einde, meenden velen. Zij vergisten zich! De spoorbaan werd weer in orde gemaakt en een in Melbourne verschonende krant organiseerde gratis ritten voor dui zenden schoolkinderen met Wimpie of „per Wimpie" om van deze ouwe getrouwe afscheid te nemen. Het was duidelijk geworden, dat Wimpie slecnts kon worden gered, als er veel geld beschikbaar kwam en als hij werkelijk bleek te steunen op de sympathie des volks. En toen begon de grote reddingsactie. „Puffende Wimpie" is de naam, die |>M het treintje gegeven heeft. „Puf- Wimpie" heeft bijna even vaak scheid genomen van het geëerde pu- als een gevierde primadonna pleegt te doen. Steeds echter hij weer terug. En nu, op zijn iade dag, is hij beslist een geziene en ■Populaire figuur in Victoria. Duizen- f en nog eens duizenden vakantie schoolkinderen zowel als l'dwassenen, laten zich zittende, of hangende in Wimpie's bij- antieke -Ijtuigen door Wimpie I voorttrekken door een der mooiste l^ndernisgebieder van Victoria, le- weekeinde is Wimpie paraat voor |Zljn ^°ch door de prachtige Dande- Bergen. De toch begint onge- JVeer40 km ten oosten van Melbour- IDe in Belgrave en eindigt een klei- [Se 10 km verder bij Menzies' Creek «Puffende Wimpie" is altijd een on- %ongen treintje geweest Gezel- '§heid geeft dt toon aan tijdens zijn hten. Toen Wimpie enige jaren v°ör de eerste wereldoorlog met rei- I a§6rsvervoer begon, nodigde het lo- I ^^fpersoneel altijd zoveel mo- Passagiers uit om op de loco- li Plaats te nemen. Dan bleven l reizigers lekker warm en konden 1 Sazellig praten met de machinist 1 91 «in helper, "mipie is niet alleen een gezellig Jr ool! een gemoedelijk treintje sin'ree*' naai hedendaagse top- I 5 "aden Hij is tevreden metzijn rïc maximumsnelheid van 24 km uur! Jot kort vóór 1930 leidde Wimpie °nbe2orga leven. Toen echter sJ-A econaruische toestand in Au- J 'e 'a's elders in de wereld) veel 4 er rooskleurig dan voordien. rshës kleinste treintje, de brave "Pm dus, werd chrisisslachtoffer "erkloos. J J00rw"gautoriteiten namen hem e vaart. Toen het na een paar DAT was in 1955 In dat jaar richt te een onderwijzei in Melbourne met een aantal vrienden een „Vereniging tot Bescherming van Puffende Wim pie" op. Het werd een groot succes. Thans telt die vereniging meer als duizend leden in Victoria. In de loop der jaren 19551961 bracht de ver eniging geld bij elkaar om de spoor baan te herstellen en de niet meei helemaal jonge Wimpie te reviseren en een verfje te geven Thans is, bij zondere omstandigheden voorbehou den, Wimpie's financiële basis hecht en zijn oude dag verzekerd! Zelfs het Australische leger droeg een stevig brok steen bij om Wimpie te kunnen behouden. In de lange, warme Australische zomer van 1961 zwoegde een aantal militairen op het herstel der seininstallaties. Sinds „Puffende Wimpie" weer „in dienst trad", vervoert hij jaarlijks meer dan 100.000 mensen. Ruim vijfhonderd padvinders of ver kenners werkten koortsachtig aan hat herstel van het spoor en fleurden het stationnetje bij Menzies' Creek op met een fikse laag verf. De 28ste juli 1962 werd Wimpie's gloriedag. Toen trad hij triomfante lijk weer in dienst. Op die dag maak te hij een erereisje met zevenhonderd passagiers door de wildernis! Bij zijn terugkomst verwelkomde men hem eerbiedig en hartelijk. Een der top figuren van de spoorwegen van Vic toria had Wimpie als machinist ge reden. Een militaire kapel speelde lie deren op het station. Een minister was namens de regering aanwezig om Wimpie te huldigen en geluk te wen sen. Duizenden mensen stonden langs de rails te juichen en te wuiven toen Wimpie schokkend, hijgend en puf fend voorbijkwam. Wimpie was ge tooid met kleurige linten. Ter ere van zijn terugkeer had men hem rood. zwart en goud geverfd. Kortom, Wim pie bewees, dat hij werkelijk heel kra' was voor zijn jaren. Sedert die feestdag heeft Wimpie jaarlijks een kleine honderdduizend passagiers vervoerd en jonge en oude mensen veel vreugde geschonken. Alleen in heel warme periodes laat Wimpie wel eens verstek gaan. Dan trekt hij de rode wagens met zilve ren daken niet door de eucalyptus- bossen. Dan mag hij dat niet doen en moet hij soms dagen achtereen ge dwongen rust nemen. En waarom? Als de temperatuui erg hoog is, zijn de bossen langs Wimpies spoor zó droog, dat een vonk uit het locomotiefje een heil loze, gevaarlijke bosbrand zou kun nen veroorzaken. En „Puffende Wimpie" (eigenlijk zijn er drie „Puffende Wimpies", drie van die mini-locomotiefjes uit het begin de zer eeuw op het traject in gebruik) mag geen brandstichter worden! Dat zouden vooral de duizend leden van de Vereniging voor Let Behoud van Puffende Wimpie uitermate betreu ren. „Wimpie krijgen ze nooit dood" zei een bejaarde spoorwegman toen wij met hem over het treintje spraken. .Welnee, dat gebeurt nooit. Wim pie is nog zo'n stoere Australiëi uit de goeie oude tijd, weet u, zo'n echte taaie, neem dat maar van mij aan!". We willen het graag geloven. En we hopen van harte, dat die spoorwegman gelijk krijgt!. Het spoor van „Puffende Wimpie" loopt door een prachtig gebied. Automobilisten wachten tot „Puffende Wimpie" is gepasseerd. (Van onze Parijse correspondent Lukas Kleijn) In het ene deel van Parijs, bij de Porte de Versailles, de autosalon, in het andere deel van de hoofdstad, tussen de Bastille en de République, de jaarlijkse markt van oud roest of te wel de foire d la ferraille. In de autosalon glimt alles van de nieuwigheidBij de Bastille mag het rustig stortregenen, want wat daar op de straatstenen ligt uitgestald kan nauwelijks roestiger worden. Hoe ouder hoe beter en... hoe duurder. De foire a la ferraille is niet de oudste markt van Parijs. Nog veel eerbiedwaardiger in leeftijd is de kermis van de kruidkoeken, de foire aux pains d'épices, officieel de foire du tróne genoemd, die al van voor het jaar 1000 dateert. Daarop volgt, in leeftijd, de foire aux jambons, de markt van de hammen, die dateert uit de tijd van de middeleeuwen en tegen Pasen wordt gehouden. De hammenmarkt is een hele gebeurte nis, want alle Franse provincies ne men er aan deel. Tijdens de foire organiseren de Parijse spekslagers een gemeenschappelijke maaltijd. Wie van onze gastronomische persvereni ging de eer te beurt valt aan die rijke tafel te worden uitgenodigd, doet goed een of twee dagen tevoren te vasten, want wat daar aan worsten, spek, ham, varkenskluiven en pas teien wordt opgediend is onvoorstel baar. En als het na afloop diep in de nacht geworden is, doet men ver standig zich met een taxi naar huis te laten brengen, want aan nobele wijnen tijdens de maaltijd ontbreekt het niet. De foire a la ferraille, de beurs van oud roest, dateert van 1S5S en wordt ieder najaar, de eerste week van ok tober, gehouden. De tegenwoordige prefect van politie zou er wel van af willen, want de drukte in die ene week brengt enorme verkeerspro blemen met zich mee. Maar de foire zou veel van zijn waarde verliezen, wanneer hij naar de buitenwijken werd overgebracht. De foire d la ferraille is een stuk folklore gewor den, dat bij Parijs hoort. De foire telt ongeveer 700 kleine antiquairs, handelaars en kooplui, die hun plaats per loting krijgen aan gewezen. Opvallend is het grote aan tal vrouwen, die blijkbaarweel meer gevoel hebben dan mannen bij het opsporen van waardevolle voorwer pen. Het zijn kooplui, die permanent op reis zijn, niet alleen in Frankrijk, maar ook in het buitenland, altijd op zoek naar buitenissige dingen. Ze gaan op zoek naar een oude kast, maar komen thuis met een kuisheids gordel uit de vijftiende eeuw, die op de foire gemakkelijk voor 800 frank van de hand gaat. Hun geluksster brengt ze ergens, waar toevallig ver huisd of een boerderij verkocht wordt. Men vindt op de foire van alles, van prullaria tot indrukwekkende machines: een oude locomotief (die nog kan rijden) met 80 meter rails en vier aanhangwagens voor vervoer van 36 personen (7.000 frank), een Jeanne d'Arc in 500 kilo brons, twee en een halve meter hoog met het vaandel over de schouder (2500 frank), een middeleeuwse blaasbalg, te zwaar om te tillen, folterwerktui- gen, slavenringen, een vliegtuig van 1928 (2.000 frank), een doodshoofd met nog gave tanden (50 frank), een Engelse preekstoel (5.000 frank), vergulde vogelkooien stijl troubadour uit 1830 (300 frank), trouwboeket ten onder een glazen stolp (75 frank), veel klokken, horloges, losse rader tjes, houtskoolbranders met een draaiende pan, die heel vernuftig hoger en lager op het vuur kan wor den gezet. Voor een half vermolmde eigen plank zal niemand zijn neus ophalen, want altijd is er wel een antiquair, die bezig is met de res tauratie van een buffet of tafel en die juist zo'n plank nodig heeft. Er ligt niet alleen van alles, maar er komt op de foire a. la ferraille ook van alles. Men kan eenvoudige vrouwen zien weglopen met een lan taarntje voor 10 frank, waarin een kaars kan worden gebrand, dat straks te pas komt bij stakingen van de elektriciteitswerken. Er liggen sta pels brieven, meestal van nul en pe lt er waarde, maar ivaarin kenners staan te zoeken, of er geen brief bij is van Victor Hugo of Anatole France, wat inderdaad wel eens af en toe gebeurt. Toneelgezelschappen kopen er voor hun opvoeringen uni formen, helmen, wapens, revolvers en platen of borstbeelden. Selectie is er weinig. De moeder Gods staat naast een schaterlachende Charlie Chaplin. Het zou jammer zijn, wanneer de foire a la ferraille uit het Parijse beeld verdween. De markt van oud roest en de vlooienmarkt, de marche aux puces, horen bij Parijs. Net als de Eiffeltoren, die voorlopig nog niet aan oud roest toe is.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1969 | | pagina 9