ETOP
AERT
Mammoetwerf
op Maasvlakte
Jeugdronde zette in met een
enorme buitenlandse aanval
oncert
Berg
Uitvoerige discussie in
raad Aardenburg over
bouwgrondprijzen
„Recreatie moet in ons
land bijna overal
wijken voor industrie"
kast bij ons
RIJN-SCHELDE - WILTON
Schelde-veer
minder druk
Miljoenen-concentratie
TWAALFDE
WESTBRABANTSE
JEUGDRONDE
Rennies
Brugplannen
hinderen
Middelburgs
verkeer
BURG
13
UR'S
iramic
ïachine
Ie Tl Ir
298.-
Aanzien van
Dreischor
weer verbeterd
VLISSINGEN
Is de gans
alleen
onnozel
INPASSEN
HULST
IJzendijke
B it bocht gevlogen
Pluk rode bessen
is begonnen
ti'
m
f&m
m
DOOR BELGISCHE
REGERING
Tracé Schelcle-
Rij n verbinding
vastgesteld
Tijdrit
Wedstrijden
Zeeuwse
brandweer
Nieuw bestuur
Aardbeien
Maatregelen jeugd
werkloosheid blijven
WATERSPORT CONTRA SHELL:
Dampen
DAGBLAD DE STEM VAN DONDERDAG 4 JULI 1968
5 programma dan valt
t op de „Sonate in f
Felix Mendelssohn-Bax-
het eerste snelle deel,
een wisselwerking door
iwde koraal. Het Andante
direct over gaat in het
erd rustig opgebouwd en
gzamerhand naar een cli-
'mgekende hoogte toe.
„Pastorale en Finale"
ok op het programma,
lange Pastorale rustig
lde richting Finale, die
treft best het slot van dit
d- mogen zijn.
•mezzi tussen de „grote"
u-en er twee koralen van
Bach en het met raffine-
■elde „Le coucou" van Cl.
Lt ondanks een kleine mis-
geheel zeer aannemelijk
voerd.
gramma werd besloten
bewerkingen van Jan van
ver de gezangen 250 en
winst combi-koelkast2801699;
koelkasten. Circulatio-
nperatuur van -12° C.f
jimte, binnenkast van
combi- koelkasten het
t meer ontdooien en
iddelen. U ziet het
KLOOSTERZANDE
nine niet al-
Teve schuine
Vendien met
at! Voor 7
boopsgaten.
Jiachine, die
Ik snel kan.
pordeel tot
extra: teak
L f 150.-
I;
pnze
Inds
lt regeling.
|ianbieding. Prachtige
'If#'
110
tel. 01670 - 3272
Laat 30
tel. 01150 - 2661
AMSTERDAM (ANP) Rijn-
Schelde machinefabrieken en
scheepswerven n.v. werd op 4 maait
1966 opgericht als houdstermaat
schappij van de aandelen van de n v.
Kon. Mij „De Schelde", de Rotter-
damsche Droogdok Maatschappij n.v.
(R.D.M.) en de n.v. Motorenfabriek
Thomassen. In 1967 werd een meer
derheidsbelang in de machinefabriek
Braat verworven door een bod van
42 pet. op de aandelen namens d?
R.D.M. In datzelfde jaar werd een fu
sie aangegaan met de machinefabriek
„Breda" v/h Backer en Rueb, die als
vierde werkmaatschappij van de
groep zal gaan opereren.
Het concern houdt zich olm. bezig
met de bouw van schepen, zware die
selmotoren, gasturbines, reactorvaten
en andere onderdelen voor kernener
gie-installaties, stoomturbine-instal
laties, apparatuur voor raffinaderijen,
de petrochemische industrie en de
vuilverbranding en voorts de repara
tie van schepen.
Ultimo 1967 bedroeg de totale
waarde der opdrachten in portefeuille
rond f 483 min., excl. de reparatie-
orders. De netto concernwinst daalde
ln 1967- in geringe mate tot f 6,87
min. (f 7,05 min.) vnl. als gevolg van
een wijziging in het systeem van boe
king van gereedschappen. Het divi
dend weid onveranderd vastgesteld
(Van een onzer verslaggevers)
DREISCHOR Twee aannemers
uit deze gemeente zijn begonnen
met de restauratie van één der
„Nieuw Huijsjes", deel uitmakend
van een blokje van vier 18e eeuwse
woonhuizen aan de Slotstraat. Twee
van deze „huijsjes", met hun merk
waardige verleden, werden al eer
der opgeknapt en voor bewoning ge
schikt gemaakt.
Het derde exemplaar, een hoekwo
ning, zal op den duur worden be
trokken door de eigenaresse, mevr.
A. Slop-Lievense uit Amsterdam, die
het kocht van de laatste eigenaar
verhuurder, de heer C. J. van Bloois
uit Goes.
De vier huisjes werden in 1763 af
gebouwd. Zij waren eigendom van de
heer Andries Heshuijzen, een voor
aanstaand ingezetene van Zierikzee.
Hij was gehuwd met de enige doch
ter van de schatrijke Zierikzeese
koopman Toiiis van der Os. In de
kerk van Dreischor herinnert het
wapen van de familie Van Heshuij
zen nog aan deze bekende figuur,
naar wie onlangs ook een straat in
Dreischor werd genoemd.
Kloetinge
Voetbalvereniging Tijdens de
jaarvergadering van de v.v. Kloetin
ge werd de heer A. Karreman als be
stuurslid gekozen en de heer P. A.
Verboom benoemd in de jeugdcom-
misie. De bloeiende vereniging heeft
nu meer dan 200 leden en er is een
batig saldo van 2160. Voorzitter W.
Roosdorp wees er in zijn jaarover
zicht op, dat voor het eerst in het 40-
jarig bestaan van de vereniging een
mijlpaal is bereikt, nu het eerste elf-
lal in de 4e klas van de KNVB gaat
uitkomen.
Verschillende activiteiten of trips
naar elders staan nog op het program
in deze zomermaanden. Op 18 juli
brengt het eerste elftal een bezoek
aan Temse in België waar tegen de
club van die naam wordt gespeeld.
Op 3 augustus organiseert men in
Kloetinge een veteranentoernooi en
°P 17 augustus een toernooi voor de
2e en 3e elftallen waaraan tien clubs
zullen deelnemen. Op 24 en 25 augus
tus brengt men een bezoek aan Bre-
denscheid (D).
Op een door de korfbalvereniging
Blauw-Wit gehouden vergadering
heeft het bestuur een belangrijke wij
ziging ondergaan. Mevr. A. v. Liere-
Gabriëlse werd tot secretaresse be
noemd terwijl mevrouw F. v. d. Lin-
de-Zwartepoorte als penningmeeste-
resse gaat fungeren. Het jaarlijkse
kortbaltoernooi waaraan steeds vele
clubs deelnemen wordt dit keer ge
houden op zaterdag 10 augustus.
Met ingang van 1 augustus is tot
onderwijzeres aan de openbare la
gere school benoemd mej. M. J. Bo-
hjn uit Roosendaal.
op 13 pet. Het eigen vermogen van de
Rijn-Schelde-groep steeg in 1967 van
f 166,5 min. tot f 167,7 min. De ge
reedgekomen investeringen bedroe
gen in dat jaar f 23,8 min. 16,9 min.)
terwijl voor f 8 min. (f 10,9 min.) aan
investeringen in bestelling was. De
9102 werknemers vergden f 125 min.
(f 110 min.) aan lonen, salarissen en
overige personeelskosten.
In 1964 kwam een vergaande sa
menwerking tot stand tussen de dok
en werk-maatschappij Wilton-Fijen
oord-n.v. en de n.v. Bronswerk.
Vooral de laatste jaren hebben de
toenemende activiteiten van Wiltun-
Fijenoord-Bronswerk n.v. in de repa
ratie van schepen de nieuwbouw
naar de achtergrond gedrongen. Het
leveringsprogramma van de groep
omvat o m complete installaties voor
een groot aantal takken van nijver
heid, compressoren, dieselmotoren,
drooginstallaties, koeltechnische in
stallaties voor schepen, containers,
lanceerinstallaties voor geleide pro
jectielen, pijpleidingen, reactoren,
turbines voor scheepsvoortstuwing
enz.
Aan het eind van 1967 had de groep
ruim 8400 werknemers in dienst. Het
saldo bedrijfsrekening van de beide
werkmaatschappijen (Dok- en Werf-
maatschappij Wilton-Fijenoord n.v.
en Bronswerk-Fijenoord n.v.) steeg
tot f 27,76 min. (f 22,55 min.) en nam
de netto-winst tenslotte toe tot
f 13,8 min. (f 11,3 min.). Ook bij Wil
ton-Fijenoord bleef het dividend on
veranderd en wel 12 pet.
Er zijn, in het kader van de samen
werking tussen de Rijn-Schelde- en
Wilton Fijenoordgroep, nog geen
beslissingen genomen over een uit
breiding van de reparatiewerf van de
Koninklijke Maatschappij De Schel
de in Vlissingen-Oost. President-di
recteur J. Hupkes gaf wel als com
mentaar dat De Schelde „een reuzen-
bijdrage" zal leveren aan de activi
teiten van de beide concerns. Dit ligt
ook wel voor de hand. De nieuwe
scheepsbouwcombinatie is gespeciali
seerd in reparatie-opdrachten.
De nog maar enkele jaren in ge
bruik zijnde reparatiewerf in Vlissin
gen-Oost loopt bijzonder goed. Op
het terrein van deze werf (125 ha) is
nog ruimte genoeg voor uitbreiding
beschikbaar.
(Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG Hoewel Goes
de naim heeft de „ganzenstad"
te zijn Middelburg heeft de
daad. In de gloednieuwe Magis-
straatwijk heeft zich geruime tijd
geleden een troep ganzen geves
tigd, die thans de alleenheer
schappij opeist en dat kenbaar
maakt door het uitstoten van
blazende en sissende geluiden.
Nieuwe bewoners die de pas
gereedgekomen premiewoningen
hebben betrokken, trachtten al
diverse malen het met de ganzen
op een akkoordje te gooien, door
ze brood te voeren. Het gevolg
was, dat de ganzen gulzig met
de nieuwe bewoners meewandel-
den en in de huizen in een
enkel geval zelfs in de provisie
kast! doordrongen om daar op
de hen eigen manier op voedsel-
jacht te gaan.
In Middelburg-zuid is men van
de gemeenplaats dat de gans een
onnozele zou zijn teruggekomen.
,De gans is doodgewoon honds
brutaal!", zegt men nu. De mis
lukte pogingen tot vreedzame
coëxistentie hebben tot dusverre
alleen maar noodlottige gevolgen
gehad voor de eenden in de om
geving die door de ganzen van
de traditionele voederplaatsen
worden verjaagd en die steeds
meer in het vergeetboekje raken,
nu de ganzen hun maaltijden bij
de mensen thuis gaan halen
(Van een onzer verslaggeefsters)
VLISSINGEN Het vervoer van
passagiers en auto's over de Wester-
schelde is, volgens het vervoersover-
zieht van de Provinciale Stoomboot
diensten, in mei van dit jaar achter
gebleven bij mei van het vorig jaar
Het aantal vervoerde passagiers was
in mei 1967 589.048 en in mei 1968
523.270. Het aantal vervoerde auto's
was in mei 1967 168.144 en in mei
1968 167.294.
Van januari tot en met mei van dit
jaar werden totaal 2.029.321 passa
giers en 701.162 auto's vervoerd. Vo
rig jaar bedroegen deze cijfers res
pectievelijk 2.017.813 en 662.575.
Het aantal auto's dat in mei 1968
op de diverse aanlegplaatsen achter
bleef is 25.195. In mei 1967 was dit
cijfer 13.293,
VERVOLG VAN PAGINA 1
Goede derde op de lyst van scheepsbouwers is nu de Industriële
Handelscombinatiie met tien bedrijven waaronder Gusto-Schiedam,
De Klop-Sliedreeht, Smit-Kinderdijk en J. en K. Smits Werven, die
met z'n alle goed zijn voor een omzet van bijna 250 miljoen gulden
per jaar.
Intussen ligt het, aldus uitspraken
van Wilton-directeur Van der Vorm
niet in de bedoeling een macht van
werven tegenover de macht van Ver-
olme-werven te stellen, maar wel om
zo mogelijk tot een betere verdeling
van de werfactdviteiten in Nederland
te komen. Dit heeft de staatssecre
taris voor Verkeer en Waterstaat
Keyzer in zijn rapport over de
scheepsbouwactiviteiten in ons land
ook altijd vurig bepleit. En plotse
ling met succes.
In ieder geval ontkennen Wilton-
Fijenoord en de Rijn-Schelde dat zij
onder druk van de Verolme-NDSM-
fusie hun stappen verhaast hebben.
Zij zeggen bij monde weer van
ir. Van der Vorm dat de visie
om samen te gaan er al heel lang
was, maar dat er veel op gestudeerd
is moeten worden voordat men éon-
crete stappen heeft durven nemen.
Nu heeft men die stappen en zo
op het eerste gezicht gelijktijdig
inderdaad genomen.
Wat er verder binnen de scheeps
bouw nog zou moeten gebeuren is
P rijs schieting In café A. Lijbaart
werd een grote prijsschieting gehou
den op de liggende wip. Er namen
23 schutters deel.
De uitslag luidt: De hoogvogel werd
Beschoten door R. Kindt; de eerste
zijvogel werd geschoten door W. Wil-
'ekens; de tweede zij vogel werd ge
schoten door J. de Rijk.
De meeste kleine vogels, 4 stuks,
werden geschoten door J. Freyzer.
Op de Ronwweg te IJzendijke is
en personenauto, bestuurd door de
h ,r F Eekloo over een sloot in
v'as'and terechtgekomen, toen hij
en bocht te groot wilde nemen. De
hót' -Trd vernield. C. is in
ziekenhuis te Eekloo opgenomen.
(Van onze correspondent)
KAPELLE Op Zuid-Beveland
is deze week de pluk van rode bes
sen volop begonnen. Vorige week
kwamen er ook reeds wat bessen
aan de veiling maar toen ging het
om kleine hoeveelheden. Nu worden
de aangevoerde hoeveelheden dage
lijks groter.
In Goes en Kapelle-Biezelinge is
begonnen met het houden van indu
strie-veilingen voor dit produkt. De
klasse 1 kwaliteit ging naar de bin
nenlandse markt voor verse con
sumptie tegen prijzen van f 1,- tot
f 1.30 per kg.
De klasse 2 kwaliteit ging naar de
fabriek tegen prijzen die lagen rond
75 cent per kg.
Rode bessen in doosjes werden ver
kocht "voor 25 tot 40 cent per doosje
voor de goede kwaliteiten.
Een deel van de beste kwaliteiten
bessen voor verse consumptie wor
den aangeboden in de 2 kg kratten.
De pluk van dit produkt geeft werk
aan velen. Vooral de middelbare
scholieren zijn hiervoor in de boom
gaarden ingeschakeld.
Ook voor de frambozenpluk zijn op
't ogenblik trouwens veel plukkrach-
ten nodig want door het warme weer
verloopt het rijpingsproces bij het
produkt ook bijzonder snel.
Deze week waren er tot nu toe in
Kapelle-Biezelinge dagaanvoeren van
40-50 ton frambozen, allemaal in
doosjes van 250 gram.
niet goed te zeggen. Er zijn in Ne
derland nog zeker „kleine" werven,
die het heel zwaar hebben, maar die
met elkaar toch geen vierde macht
op de been zullen kunnen brengen.
Op de een of andere manier zullen
ze, natuurlijk wel in te passen zijn in
de grote combinaties, die Nederland
nu kent. Een voorbeeld van een
werf, die nu positie zal moeten kie
zen is Van der Giessen in Krimpen
aan de IJssel, die een paar jaar ge
leden nog een van de grote werven
in het Waterweggebied was.
Opmerkelijk is, dat gisteren nog,
nadiat een gerucht werd verspreid
over de fusie van Wilton en de Ver
enigde Machine Fabrieken te Am
sterdam dat in feite ook al een
momstercombinatie is door fusie met
o.m. Stork en Werkspoor de direc
tie van Wilton-Fijenoord ontkende,
dat een grote fusie actueel was, maar
er wel aan toevoegde, dat de direc
teuren van beide bedrijven zich zo
breed mogelijk oriënteerden om na
te gaan op welke terreinen door fu-
sies of nauwe samenwerkingen er
voordeel te behalen zou zijn.
Op dat moment moet de Wilton
directie gedacht hebben aan de sa
menwerking met de Rijn-Schelde,
zonder dat zij het moment reeds ge
komen achtte daar iets meer over te
zeggen. Vandaar ook, dat men giste
ren eerst na de grootste aarzeling en
na veel praten een communiqué
heeft durven uitgeven, waar in feite
niet meer in werd gezet, dan dat er
van alles mogelijk was.
(Van een onzer verslaggevers)
BRUSSEL Minister J. de Sae-
ger van openbare werken heeft in de
Belgische genaat meegedeeld, dat de
regering het Belgische tracé van de
Schelde-Rijnverbinding definitief
heeft vastgesteld. Het tracé wijkt iets
af van het oorspronkelijke, dat bij
het ln 1963 tussen Nederland en Bel
gië gesloten verdrag is overeengeko-
Het komt nu wat oostelijker te
liggen om te voorkomen dat het ter
rein van de Badische Anilin- und
Sodafabrik te Antwerpen doorsneden
wordt.
Een alternatief plan, dathet ka
naal vjjf kilometer langer zou maken
en het het terrein van de Badische
eveneens ongerept zou laten, is door
de regering verworpen. Ook in Ant
werpse havenkringen was men tegen
deze omleiding gekant.
Het Schelde-Rijnkanaal op Bel
gisch gebied zal nu, door zijn verleg
ging naar het oosten, een lichte knik
krijgen teneinde vloeiend aan te
sluiten op het tracé zoals dat voor
Nederland is vastgesteld.
Schepen L. Delwaide van Antwer
pen toonde zich gistermiddag tevTe-
den over de beslissing van de rege
ring. „Hoe korter het kanaal is, hoe
beter", aldus de heer Delwaide.
(Van een onzer verslaggevers)
ROOSENDAAL Met een aantal niet-complete
ploegen verliet woensdagmorgen om half elf de
karavaan van de twaalfde internationale Jeugd
ronde de Roosendaalse Laan van Brabant. Het
startschot van Tourbaas Toon Rademakers werd
niet gehoord door o.a. de Roosendaler J. Hon-
telez, die op medisch attest niet mocht deelne
men. De ploeg van Dagblad De Stem vertrok
zodoende met veertien man. Een valpartij vóór
het vertrek bezorgde de Duitser Michael Witt-
mann al de nodige schrammen. Even leek het
er op of hij het bed op moest zoeken, maar de
twaalfjarige Oosterbuur beet op de tanden en
voegde zich by zijn makkers.
De eerste etappe van 55 km met nog
een ploegentijdrit op de Zundertse
wielerbaan vergde als openingsrit het
nodige van de jongens. Na 8 km in de
mooie streken van de Wouwsche Plan
tage kreeg de bezemwagen al de eerste
klanten. Tal van renners hadden de
goede zit nog niet in het zadel of
werden wegens materiaalpech aan de
kant gezet. De hobbelige Vlaamse
kasseien in en rond Essen en Kalmt-
houtsehoek maakten slachtoffers. De
15-jarige Bredanaar F. van de Lin
den (Kikkeropploeg) moest afstap
pen. Z'n ploeggenoot J. Konings uit
Sprundel volgde spoedig. De Bredase
Belgaploeg raakte C. Marijnissen
kwijt, evenals J. Kruitwagen. Na
ruim 30 km in Achtmaal bergde de
bezemwagen al 20 renners, onder wie
rugnummer 1, F. Weisscher uit Roo
sendaal.
(ADVERTENTIE)
Lekker eten? Zonder
brandend maagzuur?
Dat kan 1
Neem Rennles mee op reis.
D1GESTIP
helpen direct tegen
brandend maagzuur.
De overige 450 jongens fietsten rustig
door en werden in Zundert begroet
door een enthousiaste menigte. De
ravitaillering op het fraaie sportpark
BRESKENS In Breskens hebben
dertien Zeeuwse brandweerkorpsen
gestreden om de jhr. mr. de Casem-
brootbeker. In deze wedstrijd kwa
men tevens de 5 winnaars van de
kring wedstrijden tegen elkaar uit.
De beker was in het bezit van Axel.
Ook was er een bedrijfsbrandweer.
De brand die tijdens de wedstrijd
geblust moest worden, bestond uit
een auto die door een aanrijding in
brand was gevlogen bij de jachtha
ven in Breskens. De brand sloeg over
naar een gebouw en de chauffeur
van de auto was bekneld en bewus
teloos achter het stuur. Verschillen
de korpsen wisten tijdens de brand
niet precies wat zij doen moesten en
vergaten de chauffeur of de brand
in het gebouw gedeeltelijk. Dit kost
te natuurlijk punten.
Voorafgaande aan de wedstrijd was
er een ontvangst op het gemeente
huis van Breskens en na afloop een
koffiemaaltijd in de Uitkomst, waar
burgemeester J. Eekhout van Bres
kens de prijzen uitreikte.
De uitslag is als volgt: 's-Heer-
arendskerke 543 pnt bevelvoerder
156 pnt, 2 Terneuzen 542 pnt, bevel
voerder 149, 3 Wolphaartsdijk 535 pnt
en 141 voor bevelvoerder, 4 Sluiskil
met 499 pnt bevelvoerder 115 pnt.
5 Tholen 480 pnt 126 voor bevelvoer
der. 6 Zoutelande 480 pnt 124 bevel
voerder, 7 Axel 474 pnt bevelvoerder
102 pnt. 8 Heinkenszand 467,5 pnt be
velvoerder 127 pnt. 9 Philips Terneu
zen 460 pnt. bevelvoerder 96, 10 St.
Jansteen 459 pnt. bevelvoerder 99 pnt
DEN HAAG. (ANP). De minis
ter van landbouw en visserij, ir. P. J.
Lardinois heeft het nieuwe bestuur
van het Landbouw Economisch In
stituut geïnstalleerd en tevens al-
scheid genomen van het oude bestuur,
waarvan ir. C. Staf negen jaar voor
zitter is geweest.
Volgens de gewijzigde statuten van
het L.E.I. een wijziging die nood
zakelijk was geworden door de gro
tere financiële verantwoordelijkheid
die de minister van landbouw en vis
serij op zich heeft genomen zal
het bestuur van het L.E.I. bestaan uit
negen leden (inclusief de voorzitter)
en twee adviserende leden.
Van de negen leden vertegen
woordigen er vier het ministerie van
landbouw en visserij. Het bedrijfsle
ven wordt vertegenwoordigd door
twee leden, die door het landbouw
schap worden voorgedragen, een lid
aan te wijzen door het visserijschap,
terwijl een vertegenwoordiger uit de
agrarische industrie en handel zal
worden benoemd. De twee adviseren
de leden dienen als representanten
van de wetenschap te worden gezien.
De minister van Landbouw en Vis
serij heeft thans acht leden benoemd,
waarvan als voorzitter prof. dr. F. W.
J. Kriellaars.
(Van onze correspondent)
AARDENBURG De raad van
Aardenburg verleende een subsidie
aan de muziekvereniging „Kon. Aard.
Fanfaren" van, 500,-, verhoogd met
100 voor het instrumentenfonds en
een even groot bedrag werd ge
schonken aan de muziekvereniging
ENZK uit de wijk Sint-Kruis. De
Ned. Hartsstichting kreeg 1 cent per
inwoner, de boldersclub 200,- voor
het houden van een internationaal
boldertoernooi en het Zeeuws Insti
tuut voor de volksgezondheid 75,-
per behandeld geval en bovendien
25 cent per inwoner.
In de drukkosten van een streek-
folder kreeg de plaatselijke VW
400,- en de heer J. Paridaen werd
aangewezen als gemeentelijk verte
genwoordiger in de bestuursschool
Zeeland. Wethouder Lensu werd zijn
plaatsvervanger. Langdurig werd van
gedachten gewisseld over de prijzen
van de bouwgrond in de wijk Eede.
Algemeen was men van oordeel dat
die veel te hoog lagen en dat het tijd
werd het college van G.S. van Zee
land eens goed duidelijk te maken.
De raad heeft hier niets meer te ver
tellen, aldus de heer de Clerck en
de heren Bellegem en Paridaen kon
den zich hierbij aansluiten. Wethou
der Lansu voerde aan dat de voor
gestelde bouwprijs voor mevr. Buick
zo gesteld was omdat zij snel wilde
bouwen en het college niet wilde ris
keren dat er een afwijzing van het
college van G.S. op kwam.
Voor een bedrag van 3300,- wórdt
een handenarbeidlokaal ingericht in
de openbare school. Bij de rondvraag
bracht de heer de Clerck het laat
ste bezoek van H.M. de koningin ter
sprake. Hij vond de wijze waarop
de raadsleden waren uitgenodigd
minder elegant en meende dat men
de raadsleden op een kinderlijke ma
nier betuttelde. Verschillende raads
leden waren het met hem eens. Wij
als grote mensen, aldus de heer Pa
ridaen, weten best hoe we ons ge
dragen moeten.
De rondvraag leverde van ver
schillende zijden een uitvoerig betoog
over de leefbaarheid van de wijken
Eede en Sint-Kruis.
De heer Standaert merkte op dat
de jeugd uit Eede wegtrekt en. dat
dit oude grensdorp op deze wijze
een vergeten hoek dreigt te worden
De heer Bonte bracht het wegenplan
rondom Sint-Kruis ter sprake en
meende dat er al te lang wordt ge
wacht op de meest dringende toe
voerswegen. Vooral de weg naar Wa
terlandkerkje is ook voor Aarden
burg van belang in verband met de
oost-west-aansluiting.
deed de karavaan goed en leverde
voldoende kracht voor een flitsende
tijdrit. Inderdaad werd er hard aan
getrokken. Rondetijden van om en
nabij de 50 seconden werden er uit
geperst. De professioneel uitgeruste
Zweden, Denen en Engelsen zorgden
voor veel vuurwerk. Maar al waren
de Westbrabantse en Zeeuwse ploe
gen van minder race-materiaal voor
zien, ze stonden toch hun mannetje.
Kopman R. Roels uit St.-Jansteen
van de Van Aartploeg trok z'n man
nen mee naar een snelle tijd. De
Fijnaartse jongens deden onder aan
voering van J. Freyters niet onder.
Het A-team van de Roosendaler J.
Dekkers leverde een machtige strijd
tegen het uurwerk. Zoals bekend telt
in de Jeugdronde niet alleen de snel
heid. De renners krijgen handicap-
punten voor leeftijd, soort fiets, alge
meen gedrag enz. Het rekencentrum
van het Jeugdronde-comité werkte
dan ook al vanaf de eerste rit op
volle toeren.
Na het enorme cijferwerk bleken toch
de buitenlanders aan het langste eind
te hebben getrokken. De Zweed Lars
Svensson reed zich in de oranje lei
derstrui, maar A. van Peer uit Sprun
del en P. Goossens uit Nispen, bei
den van de ploeg Brabants Nieuws
blad, klasseerden zich fraai 2 en 3.
In het ploegenklassement leidt De
nemarken, voor Engeland-A en Zwe
den. De zwarte trui voor de onge
lukkigste renner ging natuurlijk naar
de Duitser Michael Wittman.
Na de tijdrit volgde het tweede ge
deelte van de geneutraliseerde etap
pe. In het prachtige Klein-Zundert
stonden veel vakantiegangers langs
de route, terwijl de pluklegers de
aardbeien voor een moment in de
steek lieten, om een glimp op te van
gen van de Jeugdrondekaravaan. De
doortocht van de indrukwekkende
stoet duurde bijna 10 minuten. Tus
sen Schijf en Rucphen namen de ren
ners de aanmoedigingen in ontvangst
van o.a. Wim van Est, die elk jaar
een trouw toeschouwer is.
Het uitreiken van de truien werd
gisteravond op de Roosendaalse Markt
voorafgegaan dpor een aantal boks
wedstrijden.
Vandaag gaan de renners, .voor de
tweede etappe van 62,5 km naar Bre
da en Etten. In het Ettense winkel
centrum wordt vanmiddag een be,
hendigheidsrit gereden.
De doortochten zijn: Roosendaal 10.30
uur, Zegge 10.50, Oudenbosch Markt
11.15, Leur 11.25, Breda (Dr. Struy
ckenstraat, Julianalaan, Boeimeersin-
gel, Wilhelminasingel, Chasséveld)
12.15 uur. Revitaillering. Zelfde route
Breda uit, Laan van Mertersem, Haag
se Markt 13.15 uur, Etten 13.50. Be
hendigheidsrit Vertrek Etten 16.30,
Sprundel 16.45. St.-Willebrord 16.50,
Rucphen 17.10, Roosendaal 17.40 uur.
De Deense en Zweedse radio en t.v.
besteden vandaag aandacht aan de
jeugdronde. Ook de kranten in deze
Scandinavische landen geven de uit
slagen.
PLOEGENKLASSEMENT
TIJDRIT
1 Stimorol Zweden 1656 strafpunten
2 Engeland-nationaal 1688, 3 Zweden
1690, 4 Brabants Nieuwsblad 1698, 5
Loeza 1704, 6 Heymans Rosmalen 1705
7 Denemarken-Heeren 1710, 8 Enge-
land-Foxwood 1717, 9 Volkswagen
1737, 10 Dagblad De Stem 1737, 11
België-nr.tionaal 1743, 12 Pelgrims
1757, 13 Boerenleenbank 1762, 14 Kik-
kerop 1762, 15 Rembrandt Galerij
1763.
INDIVIDUEEL KLASSEMENT
NA TIJDRIT
1 Svensson Zweden 521 strafpunten,
2 A. van Peer Sprundel 540, 3 P.
Goossens Nispen 541, 4 Sorensen De
nemarken 542, 5 Drewsen Denemar
ken 549, 6 J. van Hoof Fijnaart 557,
7 Wood Engeland-Foxwood 558, 8 P.
de Graeve Hulst 560, 10 E. Schrau-
wen België 562.
(Van onze correspondent)
MIDDELBURG De politie van
Middelburg zit met problemen, die
de uitvoering van het bruggencom-
plex met zich meebrengen. Als rond
1 augustus de twee noodbruggen in
gebruik komen, die het slopen van
de oude Koningsbrug inleiden, ver
wacht de politie, met name op de
Goese Korenmarkt en de Stations-
brug, verkeersmoeilijkheden.
De eerste noodbrug kan op de dood-
lopende Kousteensedijk worden aan
gesloten en leverde verder voor het
verkeer geen moeilijkheden op. De
tweede brug echter brengt de Goese
Korenmarkt, die intensief gebruikt
wordt door de bussen van het Streek
vervoer Walcheren, in grote moeilijk
heden. Ook het overige verkeer in
de richting Goes moet de markt pas-
seren.. -
De Stationsbrug, de enige verbinding
tussen Middelburg -en de rest van
Nederland, die toch al als bottle neck
bekend staat, komt nu nog meer in
gedrang, temeer daar de brug, ook in
de spitsuren, volgens een oud verdrag
met België, voor de scheepvaart open
moet blijven.
Weggebruikers moeten er, ondanks
alle regelingen die de politie treft, in
de Stationsstraat rekening houden
met vertragingen en filevorming.
(Van onze redactie binnenland)
DEN HAAG De jongere, die nood
gedwongen terecht is gekomen in een
beroep dat niet met zijn opleiding
overeenkomt, wordt voortaan aange
merkt als werkloze leerling. Hij komt
in aanmerking voor de stimulerings
maatregelen voor de werkgelegenheid
van jeugdigen, die verlengd zijn.
(Van een onzer verslaggevers)
ZEVENBERGEN „Ik weet wel", zegt de heer Terwiel, voorzitter
van de watersportvereniging De Amer, „dat mijn bezwaren volko
men in het niet verzinken als daar tegenover de grote industriële
belangen worden opgesteld". Gisteren werd bekend dat zeventien
watersportverenigingen uit o.a. Dordrecht, Breda, Heerjansland,
Klundert, Numansdorp, Oud-Beijerland, Papendrecht, Stryen-Sas,
Raamsdonksveer en Willemstad bij de ministers van Verkeer en
Waterstaat, van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening en van
Cultuur Recreatie en Maatschappelijk Werk hebben geprotesteerd
tegen de eventuele vestiging van Shells pctro-chemische industrie
by Moerdijk.
De heer Terwiel, tandarts in Bre
da, rechtvaardigde dit protest als
volgt: „Nog niet zo lang geleden vier
den wij feest ter gelegenheid van de
opening van de grootste jachthaven
van Europa. Ik meen begrepen te
hebben dat de haven van Drimmelen
en ook het in 1970 afgesloten Hol-
landseh Diep bestemd zijn voor re
creatie. Als nu aan het water zich
een monster-industrie vestigt kan dat
niet meer. De recreatie en zeker de
watersportverenigingen en de sport
vissers zullen, naar mijn mening,
daarvan veel hinder ondervinden. De
visstand bijvoorbeeld zal ongetwij
feld door het vuile water, dat de in
dustrieën zullen lozen, teruglopen en
voor wat betreft de watersport hoef
ik maar te wijzen in de richting van
het Brielse Meer. Wat daar is gebeurd
is verschrikkelijk! Aan één kant heeft
de industrie zijn tenten opgeslagen.
Er staat geen boom meer. Aan de an'
dere zijde van het meer poogt men
krampachtig enkele jonge boompjes
ln leven te houden. Als de wind om
slaat en de met industriële dampen
bezoedelde lucht over het meer strijkt
is het op het water niet uit te houden.
Ik ben blij dat ik daar niet zeil".
De heer Terwiel en met hem de le
den van de zeventien watersportver
enigingen zijn bang dat het Hol-
landsch Diep binnen niet al te lange
tijd na de vestiging van de grote in
dustrieën ook zal veranderen in een,
zoals 'andarls Terwiel zegt, „unhei
misch oord" als het Brielse Meer.
Met dit verschil dat de waterspor
ters van het Brielse Meer ook neg
wel eens een frisse neus kunnen ha
len op het water, maar de zeilers op
het Hollandsch Diep zullen naar de
mening van de heer Terwiel zich
meestal door de kwalijke dampen
moeten worstelen. De wind in Neder
land waait immers vaak uit het zuid
westen. We zullen in Nederland toch
ook nog eens moeten leven", zo zegt
hij. In ons land moet de recreatie bij
na overal wijken voor de industrie.
Waar, vraagt de heer Terwiel zich af,
is het eind?