KLM verwacht produktiestijgin: Nshwmstf* Kamperen neemt nog steeds toe OP ZOEK NAAR NIEUWE FINANCIERINGSMETHODEN Animo voor Kon. Olie groot TER ZAKE barishjesB Middelen f' Tarieven Vliegtuigfabrieken in West-Duitsland werken samen REPRESAILLES Grieken ontnemen Engelsen grote or der P WATERSTANDEN Onderzoek kampeerraud: GROEI PRIJZEN Belgisch onderzoek: Meeste vrouwen voor winkelen in de avond Stichting-TBB wil eigen wonino;bezit bevorderen MARKTEN 13 DAGBLAD DE STEM VAN DONDERDAG 4 JULI 1963 15 AGNES 29 te Dieppe ASUNCION 1 420 mno Belem nr Rosario CAREBEKA-3 1 vn Bremen nr Runcorn DILIGENTIA 2 te Antwerpen HERTA 1 vn Rotterdam nr IJmuiden STELLA POLARIS p 1 kp Santa Maria Di Leuca nr Taranto BILLITON 2 te Hongkong DAHOMEYKUST p 1 Las Palmas ru; Vlissingen DIADEMA 1 170 m ozo Madeira nr Mena Al Fahal KOUDEKERK 1 vn Bremerhaven nr Antwerpen MARNELLOYD 27 v New Westminster MERWELLOYD 27 te San Francisco NIJKERK 1 660 m o Ascension nr Duinkerken QUEEN OF SHEEBA 1 420 m zo Zanzibar nr Assab ONDINA 1 550 m zzw Socotra nr Mena Al Ahmadi ALGOL 3 vn Antwerpen nr Amsterdam 'CHEVRON THE HAGUE 3 vn Momba sa 4 te Dar Es Salaam verw DOSINA 3 vn Menaalahmadi nr Port Dickson ECHO 3 vn Rostock 3 te Kiel FOREST TOWN 3 vn Bandar Mashur nr Kharg ALNITAK 2 vn New York nr Charleston ARISTOTELES 3 te Porto Mattias de Galves BANDA 3 ten anker Rede Attlco BATU 3 te Antwerpen CERES 3 te Antofagasta DAPHNIS 3 te St. Lucia ESSO DEN HAAG 3 te Napels GANYMEDES 2 vn Hamburg nr Bremen JASON 3 te Paramaribo KELLETIA 2 vn Pta Cardon nr Swewaren KERKEDIJK 3 te Sevilla KLOOSTERDIJK 3 te Tamplco KOSICIA 2 vn Panamakanaal nr Curacao LEUVELLOYD 3 te Bremen MARATHON 2 vn Philadelphia nr New York MERWELLOYD 3 te Los Angeles MINOS 2 vn Ptras nr Malta MONTFERLAND p 3 Kaapverdische Eil nr Amsterdam NOORDWIJK 3 te Prince Rupert verw P G THULIN 3 te Charleston REMPANG 3 te Genua STAD ZWOLLE 2 ten anker rede Port Colborne STRAAT LUZON 3 te Dunedm THEMIS 3 te Mobile WISSEKERK 3 te Fremantle ATYS 2 te Santo Domingo BENINKUST 3 te Freetown BINTANG 2 vn Bilbao nr Bremen CRANIA 2 te Curacao DINTELDIJK 3 te Londen DIOGENES 2 vn Lissabon nr Cristobal GEESTLAND p 2 Azoren nr Barbados GOEREE 2 te Avonmouth KATSEDIJK 2 vn Luanda nr Takoradi KATWIJK 2 vn Milwaukee nr Duluth MINOS 2 vn Patras nr Antwerpen NAESS LION 2 vn Mena Al Ahmadi nr St Vincent PERICLES 2 vn Guayaquil nr Callao PRINS DER NEDERLANDEN 3 te Port Of Spam RADJA 2 vn Lissabon nr Kaapstad SENEGALKUST 2 vn Dakar nr Freetown SLIEDRECHT 2 vn Safi nr Antwerpen STREEFKERK 2 te Antwerpen TAMAPvA 2 te Killingholme WAALEKERK 2 vn Marseille nr Rotterdam WONOGIRI 1 vn Cristobal nr New Orleans DIONE p 2 kp Finisterre nr Zuetina GREBBEDIJK 2 vn Hamburg nr Rotterdam HECTOR 2 te Izmir KALYDON 2 te Le Havre KOUDEKERKE 2 te Antwerpen ONDINA 4 te Hamburg verw VAN NOORT 2 vn Kuchin nr Singapore ACHILLES 2 vn Amsterdam nr Le Havre ACMAEA 2 te Rotterdam ADONIS 2 te Amsterdam ARGOS 2 vn Rotterdam nr Kopenhagen ASTEROPE 2 vn Rotterdam nr New Port ATTIS 3 vn Rotterdam nr Amsterdam DINTELDIJK 2 vn Rotterdam nr Los Angeles GAROET 3 te Rotterdam GLORIA MARIS 2 vn Rotterdam nr Lissabon GREBBEDIJK 3 te Rotterdam HERCULES 3 te Rotterdam KARACHI 2 te Amsterdam KREON 3 te Amsterdam KRYPTOS 2 te Rotterdam ALKMAAR 3 vn Pulubukom nr Sai gon AMSTELSTAD 3 t.a. Iligan ARTEMIS 3 vn Hamburg nr Bremen ASTEROPE p 3 Wight nr Newport BORNEO 3 vn Penang nr Pt Swetten- nam CAMITIA p 3 Landsend nr Stanlow fABYLIA 4 Singapore verw. LOVELLIA p 3 Cherbourg nr Gothen burg Mentor p 3 Kp Carbon nr Piraeus 1, ses MARIA 3 vn Birkenhead nr Glasgow STRAAT HONGKONG 3 vn Durban nr Singapore "JIKAMPEK 3 vn Singapore nr Hong kong AMSTERDAM (ANP) De directie van de K.L.M. verwacht voor het boekjaar 1968/'69 een groei van de produktic en het vervoersvo lume die procentueel vrjjwel zal overeenkomen met die in 1967/'G8. Deze toeneming bedroeg zowel voor de produktie als het vervoer 12 procent. Deze toeneming bedroeg zowel voor de produktie als het vervoer 12 pet. Alleen in de lijnengroep Nabije Oosten bleef de vervoersontwikke- ling (-+ 4 pet.) duidelijk bij het ge middelde achter als gevolg van de conflicten in dat deel van de wereld. Per 31 maart 1968 waren er ver plichtingen wegens lopende bestel lingen tol een bedrag van 491 min. Dit bedrag zal nog worden verhoogd door verdere bestellingen van vlieg tuigen en reserve-onderdelen. Ook zullen aanzienlijke bedragen nodig zijn voor c.m. voortzetting van de automatisering en neveninvesterin gen in verband met de groei van het bedrijf en de ingebruikneming van nieuwe vliegtuigtypen. Bovendien moet in de komende vijf jaren tot maart 1973 in totaal 195,2 min. worden afgelost op uitstaande leningen. De KLM hoopt de middelen voor het grootste deel te kunnen put ten uit de ingehouden winst en uit de opbrengst van te verkopen vlieg tuigen en andere activa. De grote investeringen, waarvooY de luchtvaartmaatschappijen zich thans en in de toekomst gesteld zien, hebben in de kring van de luchtvaart en van bet internationale bankwezen reeds aanleiding gegeven tot beraad en studie over nieuwe financierings- vormen. Dit zal vooral dienstig zijn (ADVERTENTIE) P0TSTILL mEm i ij» c ffcMMlrtl WUOfd w BOW ST. DiStAlEflY DU SUN die speciaal met soda helemaal behouden blijft! IMPORT: SCHAEFERS WÜRDEMANN N.V., AMSTERDAM wanneer in een verdere toekomst de financiering van supersone vliegt,ui- gen aan de orde komt, maar wellicht kunnen nieuwe financieringsmetho den reeds eerder worden toëgepast. Als gevolg van de inflatoire ont wikkeling van de prijzen kan van de vliegtuigtypen die thans in ontwik keling zijn, naar het oordeel van de directie,- geen belangrijke verlaging van de luchtvaarttarieven worden verwacht. De handhaving van de be drijfskosten per tonkilometer zal in de eerstkomende jaren veel inspan ning vereisen. Met de ingebruikneming van (te Boeing-747, waarvan er 3 zijn besteld, zal een nieuwe fase in de burger luchtvaart' ingaan. Deze vliegtuigen zullen plaats bieden aan 353 passa gier^ en bovendien nog 25 ton vracht kunnen vervoeren. Door de grote ca paciteit, die ook leidt tot gunstige rentabiliteitsverwachtingen, kan dit type bijdragen tot vermindering van de congestie op de zeer drukke Noordatlantische' routes. (ADVERTENTIE) De matras waarop U wérkelijk uitrustl Van DRAKA. win i i BONN (RTR) Het Westduitse ministerie van economische zaken heeft dinsdag meegedeeld dat vijf vliegtuigfabrieken "in de Bondsrepu bliek hebben besloten tot de oprich ting van een organisatie die voor- stellen zal doen voor het beleid op lange termijn en aanbevelingen zal opstellen voor de wijze waarop aan de regeringsverlangens ten aanzien van de vliegtuigindustrie kan wor den voldaan. De vijf fabrieken zijn Messer- schmidt, Boelkow en Dornier in Mün- chen, Vereinigté Flugtechnische Werke in Bremen en Hamburger Flugzeugbau. AMSTERDAM (ANP) Goed gesteund door de vaste stemming voor Kon. Olie dinsdag in Wall Street, kon dit aandeel zich gisteren op Beursplein 5 aanzienlijk verbeteren met een eerste verhandeling op 177.20, tegen gisteren als slotprijs 175.50. Het publiek toonde belangstelling voor dit fonds. Tegenover de vraag was niet voldoende aanbod aanwezig, vandaar de vrij forse koersstijging. Later liep de prijs zelfs op tot 178.10 voor Kon. Olie. In symphatie met de vaste stemming voor het olie-aandeel konden ook de overige internationals zich verbeteren. Philips liep op van 146.10 tot 146.70 (145.70). Unilever steeg van 139.10 tot 139.30 (139). AKU opende een halve gulden hoger op 86 doch moest later iets terrein prijsgeven tot 85.80. Hoogovens werd op 119 (118.30) geadviseerd. De handel in de hoofdfondsen was kalm doch in Kon. Olie werd regelmatig gehandeld. Vandaag en morgen blijft Wall Street gesloten. Donderdag als gevolg van In dependence Day, vrijdag (i.p.v. woensdag) om de achterstallige administratie bij te werken. Hierdoor zal het Damrak verder deze week op eigen kompas moeten varen. De scheepvaartsector was merendeels gemakkelijker. De cultures konden zich handhaven. De staatsfondsenmarkt gaf, na de recente koersafbrokkelingen een herstel te zien. In aandelen Wilton-Feyenoord-Bronswerk en die van Rijn-Schelde werd geen notering opgemaakt. Dit i.v.m. het besluit tot nauwe samenwerking op maritiem gebied door deze concerns. De vraag voor Kon. Olie bleef aanhouden waardoor dit fonds op het hoogste punt van de dag sloot op 178.30. Philips verliet de beurs op 146.50. AKU steeg tot 86.30 en Unilever deed 139. KLM ging f 6 omhoog, terwijl Hoogovens zich iets kon verbetereh. LONDEN (AP) Griekenland Is begonnen economische represailles te nemen tegen Groot-Brittannic, omdat eerste minister Wilson het Griekse militaire bewind in een rede had be schuldigd van .beestachtigheden'. De Britse Kamer van Koophandel heeft bekendgemaakt dat de Grieken een order voor rollend spoorweg- materieel en dieselmotoren ter waar de van 4 miljoen pond hebben ge annuleerd. Een woordvoerder voor de Griekse regering in Londen heeft bevestigd dat alle Griekse regeringsorders aan Britse firma's zijn stopgezet. Tot de andere contracten behoren een order van 35 miljoen pond voor de bouw van een elektriciteitscen trale, uit te voeren onder leiding van het Britse bureau voor atoom energie, benevens een order ter waar de van 10 miljoen voor irrigatiewer- ken in Noord-Griekenland. De handelsbalans tussen Grieken land en Groot-Brittannië is sterk in het, voordeel van laatstgenoemd land, dat vorig jaar voor meer dan 40 mil joen pond uitvoerde tegen Grieken land voor 10 miljoen. De Griekse regering heeft tegenge sproken, dat zij besloten zou hebben de reeds met Britse firma's gesloten contracten te annuleren. OM verschillende redenen is 1967 voor de N.V. emailleerfabriek „De IJsel" (Edy), blijkens het verslag, een moeilijk jaar geweest. Volgens de geconsolideerde winst- en ver liesrekeningen steeg het exploita tiesaldo tot f 0,61 min. (v.j. f 0.42 min.). Na enkele mutaties resteert een verliessaldo van f 259.693 (v.j. verlies f 103.916). Voorgesteld wordt genoemd verlies van de re serves af te boeken, waarna deze nog f 975.695 bedragen. 3/7 Actieve obligaties Staatsleningen Ned. Ned. Ned Ned Ned. Nederi. Nederl. Ned Ned. Nederl. Ned. Ned. Ned. 1966-1 7% 1966-2 7% 1968-6*&% 1966 6%% 1967-6*4% 1967 6 1965 1 65 II 5% 64 5& 1964 2 5*4 64 5 58 4% 59 4*6 103% 103 Vs 103$, 103$, Nederl. 1960 1 4% Ned. ■2 4% 1963 4% 1964 4% *59 4*4 1960 4*4 61 4*4 96 96% 94% 93i*g 93 Vs 89% 89% 97% 88ft 85% 87% 85% 83% 95% 87 83 82% 82 Vs 81% 83 H 80% 78% 71ft 89% 83% 80H 71% 72% 74% 74 V4 83% 83 Vs 86% 92% Bank- en kredietwezen B. Ned Gem. 57 6 96% Id. 30 58/59 4% 84% Id. 25 j. 59/1-3 4% 87ft Id. 25 1 60/3-5 4Va 86ft Actieve aandelen Handel, Industrie. Petr.-(oleum) Nederl. Nederl. Ned ■Nederl. Ned. Nederi. 1963-1 4% Nederl. 1963-2 4% Nederl. 1961 4 Ned. 62 4 Ned. 1953-33/4% Ned. Staff 47 3% Nederl. 1951 3% Ned. 1953 1-2 3% Ned. 1956 3% Nederl. 1948 3*4 Ned. 50/1-2 3*4 Ned 54/1-2 3*4 Ned. 55/1 3*4 Ned. 55/2 3*4 Ned grootb. obi. 3 Nederland 37 3 Ned. Gr. b 46 8 Ned. Doll. 47 8 Indië 37a 96% 94% 93 A 931/4 90% 90 88 88 Vz 87% 85% 84 95% 86% 83 Vz 83% 82% 82 84 Ms 80% 79 71 89% 84 80)? 71% 72% 74ft 74ft 80% 49% 83% 83ft 86% 92% 96% 85 87% 86% A'dam Rubber HVA Miien ver A K.U Del) Mij L. cert. Hoogov b.r.c.v.a Philips Gem Bez Unilever c.v.a, Kon Zout Org Dorische Petr Dortsche Ptr 7% Kon Petr 52 102% 84.90 67.50 119 145.605 138.40 176 850 850 175.205 525 102% 5 86.105 67.80' 119V4 146.705 139.90 174.80 860* 860* 177.805 72* 145% 203 101 %5 100% 103% 102% 127 126% 153% 132 136% 135% ">0% 122 Konstanz 410 (onv.V. Rheinfelden 281 33; Straatsburg 318 (+20); Plitters- 2°rt 449 (+3); Maxau 484 (—2): "ochingen 135 51; Mannheim 319 in ste'nbach 124 1); Mainz 298 '-«O: Bingen 206 (—8) Kaub 223 (—12) lo in 4): Koblenz 230 1); Keu- a« 151; Ruhrort 375 (—13); Lo- Wh 994 (—12): Nijmegen 789 (—11); Arnhem 803 I—9); Eefde IJssel (—8); ijeventer 258 (—10): Monrin 5470 -22) ("d 'i 3861 '—17'. Belfeld 1093 Grave beneden de sluis 505 (+2). Scheepvaart en Lluchtvaart H.A1.. Java-Chlna Pak K.L.M t eert. K.N.S.M h.b Stv Mij Ned, Nievelt Goudr. v. Ommeren va Rotterd Lioyd Scheeov Unie Niet-acUcve obligatie* Bank. cred.- en verzekeringsw A.B.N sp.b 65-70 B.N Gem 66 7 BNG 67 1-2 6%% BNG67 1-2-3 8%% B N Gem 58 43/4 B.N Gem 63 4% B.N.G r.sp 64 B.N.G r.sp 65 B.N.G r.sp 66-1 Exp fin 66 7% Exp fin 58 Gr. tnd cb '66 7% Gr 'nd e h 45 53/4 Nat. B M K.I 66 7 Ned Ontw.b 68 7 Nee Ontw b 64 6 Rijm Disc.b 64 5 Utr Hypb. 3% Idem 6 Utr. Hyp B. 7 Idem f s 115 115 101% 1021*6 100^ 100% 97% 97% 36% 86A 81% 81 116% 112 112% 113 Va b 113% 102 101% 95% - 84 lOOfA 100U 101 %x 93 %x J 84 -100% 100% 92% 91% 103 103 96% 96% 3/7 Handel, industrie en diversen A. Heyn w.o. '55 4 AKU 1.000 88 8 Amstel brouw. 5 Blauwh. 68 7*4 Blauwh. 67 6% Blauwhoed 5% Blauwhoed 434 BlUdenst.-W 63 5 Bredero v.g. 65 6 Bred. v.b. 68 7% Bred. v.b. 5 Brit Petr. 60 7*4 Brit. Petr. 65 6 Bijenkorf beh. 6 Co-op Ned. aob 7 Co-op Ned. r.sp. 75b 88% 103 75 102% 88% 88 %b 103x 103 93 104 93 104 Hoogovens 66 6% K. Zout-K 65 6 M. N. Bak 46 3% Nat. Gr. bez. 65 5 N, Gasunie 66 7% N. Gasunie 66 6% Ned. Gasunie 63,4 Nyma 4 Overz. Gas 5% Philips dir. 51 4 Idem 1948 3% Idem dir. '49 3% Pegem 1-2 '57 6 Pegem 58 5% Pegem 58 5 Idem 1-3 *52 4% Pegus 1-2 1957 6 Rott.-Rtjn 5% Rott.-Rijn 43/4 Schiphol 6 Soholten-H 65 5% Scholten-H 5*4 Scholten-H Scholten-H Unilever Ver Glas Ver Mach.f. Ver. Mach.f. Werkspoor Wilt. F.-Br 43/4 4% 6 58 5 62 5 3% 3% 95 y4 94b 103 y4 93% 70 78 V4 92% 91% 88b 94 V4 97 V4 96 %x 89% 94 88 96V4 96 92 94 88x 88% 97% 95 V4 103% 98% 933/4 98%b 78% 92% 95% 95% 01% 88b 94% 97 89%x 93% 88 96% 96 92 93% 88 x 89% 95b Luchtv. spoorw. prem. obl. KLM 15-jarlg 6 90% 90% KLM 20-jarig 43/4 90% 95% Idem 1962 4*4 Ned S *57 1-2 434 90 90 Allernaar 56 2% 69ft 70 A'dam 1933 3 128x ld pr. obl '512% 79% 79% ld. 56-1 2% 75 74% ld 56-2 2% 90% 90% ld 56-3 2% 87 87% Idem 1959 2% 75% 75% Breda 54 2% 73% 73% Dordrecht 56 2% 68A 69 Eindhoven 54 2% Enschede 54 2% 's-Gravh 52-1 2% Idem 52.2 2% Rotterd 52-1 2% Idem 52-2 2% Idem 57 2% Utrecht 52 2% Z.-Holland 57 2% Z.-Holland 59 2% 88x 84 83% ïoif* 84f2 84 8434 85$, 85 84 84 84 84% Converteerbare obligaties Amstel brouw 53/j Berh pap f 4% Berkel patent 6 Drie Hoefijzers 6 Gelder Zn v 43/4 Grass k.m.i 53/4 Hatema 5% Ha verwerken 43/4 Hoek's m./z 53/4 Indoheem Indola 5% 6 In ven turn- 6 FCoudtls 4% 130 130 94% 94% 87 86% 157% 156 87% 88 88b 89 97 97 72 72% 100 100% 84b 86 85 85b 85% 3/7 M. N. Bak 66 6% 117% 120 Meteoor bet. 5% 86% 87 Muider-Vog 53/4 98% 99 N. Melk Unie 53/4 Ommeren 53,4 95% 96 Pieters, auto 53/4 Pont Houth. 5% 87 86% Ruhaak en Co. 4 Scholten Hon 4% 86% 86% Schultema 4% Stokvis en Zn 43^ 89 Thom-Dr ver 4% 89 98 Tilburg water 5% 98% Vihami) 6 108% Wilt. F.-Br. 5% 86% Wyers 86% Niet-actieve aandelen Banken Alg. Bank Ned. AMEV N.R. eert. AMRO Bank Cultuurbank Delta verz. eert. Eerste N.VM, Gron. lnd.-Cr B Kasassociatie Nat. Inv B. Nat, Ned. cert. Ned. Crediet B. Ned. Mid.st B. Ned. Overzee B. R.V.S. eert. d. Slavenburg's B. Zeven pr. ass mij Handel, indastrie. Alb. Heljn Alg. Hm ij Onr. G Amstel br A'dam Balast Mij A'dam Droog. Mij A'dam Rijtuig Mij ANTEM nat. bez. Beeren tricotfabr Beers en Zn, Begemann Bensdorp intern Bergh-Jurg. 250 Bergh-Jurg 5% Bergoss Berkei's Patent Bltldenst. Will Bols. Lucas Borsumll Wehry Braat Bouwstof* Braatmach R'dam Breda machJabr Bredero Ver.bedr Bredero vastgoed Biihrmann Tetter Bijenkorf beheer Caive Calve cum prei Carps Garenfabx Centr Suiker MO Crane Nederland Cur Handel Ml) Daalderop Dagra Dess taplltenfabr Dikkers en Co. Drie Hoefijzers DB U Duyvis Jzn. Edy emaille Emba ErdaJ Mi) Excelsior Figee mach.fabr Fokker Ford Gazelle rljw.fabr Gelder-Papier Gelder! Tielena Gero fabr Cert Geveke en Co. Gist en Brocades 223% 224 755 761 49 49 60% 366 369 95% 389 140% 142 113% 114 85 b 85 685 689 163 163 91.50 91.90 520 520 172% 173 420 425 diversen 260 255 123 123 435 434 630 649 86% 88 - 146 13% 13 lU 237 120% 247 249 201 201 b 80% 81% 474 478 133 133 72% 72 195 195 95 96% 306 138% 138% 431 432% 556 540 612 611 970 975 157 150 x 141 488 489 66% 151 151 139 139*/« 140 143% 347 350 101 1014 133 131 372 370% 64 314 320 80% 80 108 113 593 591 ex 56 57% 160 x 158 455 915 912 198 196 125 125 79.90 78.90 736 736 Grasso mach.fabr Grinten, v. d. Gruyter en Zn 5 Hagemeijer en Co Halberg m.fabr. Hatéma N.V Havenwerken Heinek bel. beh Heinek. Bierb Hero-cons. Hoek's mach.fabr Holl. Kattenburg Holl. Beton Mij Holl. Const, gr. Holl. Melksuiker Homburg Hoogenbosch sch Hooimeyer en Zn Indoheem I.H.C. Holland Ing. Bur. Bouwn. Industrieële mij. Internatio Int. gew betonb. Inventum Jongeneel houth Kemo Kempen Begeer Key houthandel Key en Kramer Kledingind Smits Kiene Sulkerw. Kon fabr vb Alex Kon Papierfabr K.N Tex Unie Korenschoof Koudys voed. Krasnapolsky Kon Ver. Tapijt Kwatta choc. Leeüw Papier Leidse Wolsp Llndeteves Lips en Gispen Lijm en gelantine Macintosh Mee) Ned Bakk Mees bouwmat B Meteoor Beton Misset Ult.g Mij Mosa Mulder's fabr. Muider-Vogem Muller en Co. Muller en Co. Mtlnbouwk. werk Naarden Ch.fabr Nedap Ned Dagbl Unie Ned Dok Mij. N. exp pap fabr Neo Kabelfabr Ned Melkunie Ned Scheepsb Mn Ned Springstof NeJJe wed v. Netam Norit Nutrlcla Ntlverdal Cate Overzeese Gas Pakh hold cert. Palemb Ind Mil Pal the Philips 6% compr Piet.ersen auto's tieeslnk en Co. Relneveld Mach Rlva Ruhaak en Co Rijn-Schelde Schev expi Mt). Schev expi 1966 Schokbeton Scholten Karton Scholten Honig - 3/7 142 140% 168.70 167 129 118.60 118.20 78% 78 183 184 80 84 710 716 728 734 215 225 463 65 68*/4 435 428 63 61 250 250 x 198% 200*/4 241 241 78% 78 24.30 24.20 147% 149 235 232 175% 176'/4 324 321 395 b 400 b 153 153 299 300 99% 99 180 183 b 503 500 106 106 187 188 50 50 149 149 46 47% 140 140% 89 90 51 216 216 160 155 365 260 258% 120% 118 120 120 118 420 335 335 95 x 330 124 121% 293 290 x 104 b 104% 225% 227 258% 259*/4 79% 79% 371 375 595 598 140 139 220 222 104% 106 90 90*/4 312% 312 104% 106 399% 404 122 123 160 162.50 519 519 81% 81 94.50 95 91.50 91 63% b 64 65% 54*/4 144.90 146 20 101% 103 124 122 237 160% 161— 160 24.20 24.80 2420 24.70 195 192*/4 234 233 67 66 srx Simon de Wit 482 495 Simon's emb fabr 35 86% Smit Nijmegen 135 131 Stokvis Zn. 80 80% Stoomsp Twenthe 51)4 46'/« Swaay van Synres Chem. 136 135 Tabak Phil c.v Tech Unie 265 268 Texoprlnt 157% 1551/4 Texoprint 5% pr 100% 99 Thom-Dr-Verblifa 88.80 89 Thomsen v. bedr. 163 Tw Overz. Hand. 112% 114 Unilever 7% J07% 107% Idem 6% 92% 92*/« Idem 4% 65% 65% Utermohlen 235 235 Utr asfaltfabr. 280 278 Varossleau 181 180 x Veenend Stm .sp Ver. Glasfabr n.b 108% 106% Ver h.ond Schev. 49% 49 Ver NL.Uitgbedr 158% 160 Ver MachJfabr. 193 190 Ver. Touwfabr. 125 123 Vettewlnkel 249 249 Vezelverw. 79 79% Vihamh. 118 119 Vredenstein nib. 174 174 57 58 Wereldhaven 550 555 Wernlnk's Beton 120 120 Wessanen 100 106 Wilt Feyen.-Br. 154 Wyers Ind H 335 344 Zaalberg 46% 47 Zeeuwse Confect. 107 107 Mijnbouw en petroleum Alg. Expi. Mij. 34.50 Btliton le rubr. Billton 2e rubr. 158 159.30 Moerare Enlro 2050 b 2060 b Id. cert opr 1/10 3330 3350 ld 1 winst bew. 3600 3750 b Id. 4 wlnstbew. Oost-Borneo Mij. Scheepvaart Furness Oostzee 105 105V4 Participatie-bewijzen Alg. Fonds bezit 1100 1110 Converto 1-lpb 1010 1010 SBBbeldepl. l-2bp 320 821 Interbonds 1 pb 633 633 Intergas 459 460 Beleggingsfondsen A'dam belmfl t 50 138 138 Dutch Int. 159.50 160.50 Interunle 50 199.80 200.20 Nefo 50 96 96.50 Robeco 50 244 244.50 Rollnco 211.50 213.50 Umtas f 50 4*4 418 Utlllco 122.60 122.90 Ver bez 1894 50 104 104.20 Europar 1-10 pb 575 575 Buitenlandse fondsen Union Mlnlère 1 1390 138 Dollarfondsen Anaconda 93% 53 H Bethlehem Steel 42 29$, General Electric 65A 87% General Motors 40 80 Vs Prot and Gamble 53% 39% Republic Steel 29$j 93*/< Shell OU 87% 42 Vs US Steel 10 eert 80 65% ta gedaan en bieden X - laten 3 - gedaan en laten b - bieden e - ex claim d ex dividend (Van een onzer verslaggevers) DEN HAAG De capaciteit van de Nederlandse kampeerterreinen wordt in hoog tempo uitgebreid en is in de afgelopen vijf jaar zelfs verdubbeld. Deze snelle expansie wordt onder andere veroorzaakt door de grote vlucht die' het seizoen-kamperen in Nederland heeft genomen. In 1963 was de capaciteit van de kampeerterreinen berekend op 340.000 personen. Vorig jaar was de capaciteit al naar 700.000 personen gestegen. Het aantal standplaatsen op de kampeerterreinen bedroeg in dat jaar 200.000. Dit staat in de bro chure seizoenkamperen in Nederland uitgegeven door de Stichting Neder landse Kampeerraad te Amersfoort. Vorig jaar werd 27,5 pet. van de totale capaciteit op de kampeerter reinen gebruikt door seizoenkampeer- ders. in 1966 was het percentage nog slechts23 procent. Het seizoenkampe ren manifesteert inen rond de verste- lijkte gebieden. Relatief weinig sei- zoenkampeerders zijn er in het ge bied ten noorden en ten oosten van de IJssel. In 1 jaar is de totale capa citeit met ruim 12.000 standplaatsen toegenomen. De helft van dit aantal wordt verhuurd aan seizoenkampeer- ders. De kampeercapaciteit nam het sterkst toe in Noordbrabant, Lim burg en de merengebieden. Deze gebieden realiseerden ook de hoogste relatieve groei in de stand plaatsen voor de seizoenkampeerder, De vergroting van de capaciteit zo wel in standplaatsen voor de seizoen- kampeerders als voor de toeristische kampeerder is absoluut en relatief het kleinst langs de Hollands-Zeeuwse kust waarin het gebied van Het Gooi de Utrechtse Heuvelrug en de Ve- luwe. Bij het onderzoek is ook aandacht geschonken aan de prijzen. Ongeveer 60 pet. van de kampeerterreinen vraagt voor een verblijf van 24 uur op het terrein een bedrag tussen 1 gulden en 1,50 gulden. Het verschil tussen de laagste en hoogste prijs is echter aanzienlijk: 50 cent en 2,25 gilden. 60 pet. van de kampeerterrei nen vraagt seizoenprijzen tussen 150 en 300 gulden. Het prijsniveau is het hoogst in midden-Nederland (Het Gooi, Utrechtse Heuvelrug en de Ve- luwe) en gemiddeld het laagst in de gebieden ten noorden en ten oosten van de IJssel. (Van onze buitenlandse redactie) BRUSSEL De meerderheid van de Brusselse vrouwen doet 's avonds haar inkopen. Dit is gebleken uit een enquête die gehouden werd door het Belgische enquête-bureau „Sobemap". Het onderzoek werd uitgevoerd on der 300 vrouwen tussen 18 en 60 Jaar. De voornaamste redenen voor avondwinkelen die door deze vrou wen opgenoemd werden, zijn: Het is minder druk in de winkels. De echtgenoot kan hen vergezellen. Des avonds kan men de wagen gebruiken, omdat er dan minder verkeer is en men dus gemakke lijker kan parkeren. Veel werkende vrouwen gaan uit noodzaak 's avonds winkelen, daar zij er gedurende de dag geen tijd voor kunnen vinden. Tweeëntachtig procent van de vrouwen spreekt zich formeel uit te gen elke opgelegde regeling van het sluitingsuur van de winkels. De opinie van de vrouwen omtrent het late sluitingsuur is, dat het langer open blijven van de winkels een eco nomische en een sociale noodzake lijkheid geworden is. De gewoonten om 's avonds inkopen te doen is doorgedrongen tot in alle lagen van de bevolking. De meeste vrouwen doen hun late inkopen in de dichtstbij gelegen win kels. o DEN HAAG (ANP) Zes lande lijke organisaties van toeleverings industrieën en -bedrijven in de bouw hebben zich voor een aantal ge meenschappelijke activiteiten ver enigd in de Stichting Toeleverings bedrijven Bouwnijverheid (TBB). Tot voorzitter is benoemd de heer L. E. Ariens uit Nijmegen. Tot het werkterrein van de stich ting behoren: het bevorderen van het tot stand komen van gebouwen typen en de toepassing van bouw methoden, waarin of waarbij op ra tionele Wijze gebruik wordt gemaakt van de materialen, die in de kring van de betrokken samenwerkende organisaties op de markt worden gebracht; medewerking geven aan het bevorderen van het eigen wo- ningbezit, speciaal het eengezinshuis dat favoriet blijkt te zijn bij de Ne derlandse bevolking en het deelne men aan de discussie over de vraag stukken van de ruimtelijke ordening, waarbij de bouwnijverheid zowel economisch als sociaal sterk is be trokken. BREDA Andijvie 10-15; Bloemkool A 45-60: B 20-30; C 15. Snijbonen 170- 210; Dubbele stambonen 188-209; Tuin bonen 13-18; Doperwten rijs 80-90; stam 40-50: Peulen 200-270; Kaskomkommers 91 45: 75 43: 60 44-46; 50 44: 40 40-43 35 36; kg 39 Rodekool 8-14; Sav.kool groen 25-40: Spitskool 8-20: Bospeen 25-40; Postelein 50-55; Rabarber 20-30; Selderie bos 5-8: Sla I 10-18: II 5-10; Spinazie I 20-30: Tomaten A 630-680 B 670-710; C 590-610; CC 420-430: Peterselie - bos 8-15; Vroege aard. Bonken 25; Drielin gen 18-22: Kriel 22-30; Waspeen 40-55. GOES Frambozen in kratten I 189- 198, II 163-169, industrie 91: Rode bes sen (2 kg per krat) I 88-89, 11 71-87; Rode bessen (5 kg per krat) II 71,50- 74,90, III 51. Aardbeien zonder dop Senga Sengana I 143, II 136; Red Gaunt let I en II 126; Diverse rassen I en II 118. Aardbeien met dop: Senga Sengana II 83; Red Gauntlet I 132-152, II 107- 145. Aardbeien per doos; Senga Sen gana III 18; Red Gauntlet I 31-48, II 18-39: III 18-19. Diversen: Rode bessen per doos I 22-27, II 18-24; Loganbessen Kaspruimen per kg II 170-196, afw. 100. per doos I 55; Witte bessen per kg 100. Kersen: Markiezen II 135-183, III 40; Br. Bruine II 134-144, III 20. Hollanders II 168. Groenten: per stuk: Bloemkool 18-58. Kropsla 8-23. Komkommers 24-29. Per bos: Selderie 5-10; Peterselie 5-10; Bonekruid 14-25; Uien 10-21. Worte len 30-54. Kroten 8-19. Per kg.: Aard appelen grote 20-24, drielingen 14-19; kriel 13-17. Uien 15-23. Rabarber 25-37. Peulen 149-160. Doperwten 30-52. An- bonen 190. Stoksnijbonen 125-170. Pre- dljvle 32. Tuinbonen 11-17. Dubb. pr. ludebonen 160-190. Spitskool 16, Was peen 35-36. Rodekool 25. 's-HERTOGENBOSCH Aanvoer 6167 stuks. 1620 runderen: 186 graskalveren 657 vette kalveren; 1760 nuchtere kal veren; 109 schapen; 762 lammeren: 19 fokzeugen: 528 slachtvarkens; 526 big gen: 603 slachtrunderen. Prijzen: Melk- en kalfkoeien 1015-1640 per stuk; Guste koeien 1000-1400; Gras- kalveren 440-640: Kalfvaarzen roodbont 1150-1650 zwartbont 1025-1400; Klam- vaarzen 1050-1300: Guste vaarzen 925- 1215: Pinken 650-850: Nuchtere kalve ren voor fok of mesterjj 175-325: Wei- deschapen 90-125; Ooien met lammeren 60-95; Drachtige zeugen 350-460: Biggen 55-68. Slachtrunderen extra kwaliteit 4.95-5,35 per kg geslacht gewicht; le kwal. 4.40-4.90; 2e kwal. 3,90-4,25 3e kwal. 3.65-3,80: Vette stieren 4,25-4,75; Worstkoeien 3,40-3,65; Vette kalveren le kwal. 3.40-3.60 per kg levend gewicht 2e kwal. 3.10-3.30: 3e kwal. 2,80-3,00 Nuchtere slachtkalveren 1.35-1,70; per stuk 50-79; Slachtzeugen le kwaliteit 1.68-1.73: 2e kwal. 1.61-1,67: Slachtvar kens 1.90-2,00; Vette schapen 100-135 per stuk; Vette lammeren 95-130 per stuk. Overzicht: Melk- en kalfkoeien aan voer behoorlijk: handel: matig; prijzen: fl. prijsh. Guste koeien aanvoer gewoon; handel: stroef; prijzen: stijf duur; Jong vee aanvoer onveranderd; handel rustig prijzen: duur; Vette kalveren aanvoer: ruimer; handel iets gedrukt; prijzen iets gedrukt: Nuchtere kalveren aan voer minder, handel tamelijk vlot; prij zen: vaster: Schapen en lammeren aanvoer ruim: handel redelijk; prijzen weinig veranderd; Fokzeugen aanvoer: normaal; handel kalm; prijzen onver anderd; Lopers en biggen aanvoer ais vorige week: handel iets vlugger; prij zen stabiel; Slachtvee aanvoer beperkt handel even williger; prijzen vlot duur; Slachtzeugen aanvoer iets minder: han del kalm; prijzen weing veranderd. KAPELLE Frambozen in kratten IX 233, I 169-198, II 163-169, in tubs 91, oer doos I 46. Aardbeien z. dop: Senga- Sengana I 143. II 136, Red Gauntlet I en II 126, Diverse rassen I en II 118. met dop per kg. Red Gauntlet Extra 180-182, I 148-200. II 104-152, GoreUa I 148-154, II 109-144, Vola I 164, II 113, Elista I 148-161, n 110-131, Talisman I 171, per doos; Red Gauntlet I 38-50, II 21-38, Gorella I 42-48, H 22-32, Vola I 38. II 18-23, Elista II 24-34. Cambridge II 35, Talisman II 24, I 39-40, Rode bes sen per kg in kratten van 2 kg; extra 141, I 98-110, II 70-77, in kratten van 5 kg. I 80-88, II 67-71, III 57, per doos I 26-36, II 18-25, Appelen: Golden De licious 175 82, 170 77, 165 72, 1180 70. 1175 76, 1170 74-79, 1165 71, 1160 48-63, 1155 21, grof 49-54, fijn 15. Kersen per kg.: Mar kiezen II 155, Vroege van Werden II 151, Kaspruimen: Ontario I 267. II 122, kasperziken per stuk I 17. II 6,5-8, Aardappelen I 18-25, II 18-21, drielin gen 14-15, kriel 8-12. Grqenten: Krop sla 5-13. Bloemkool 15-4)>, Boskroten 3,5-5; Uien per kg. 18, Dilbb, prinses- senbonen 220-239, Doperwten 44-52. MIDDELBURG, 2 juli Aardappelen blok: Bonken I 25.— Grote I 20.80 Driel I 17.40 Kriel I 17.— Kriel II 16.50 Doré grote 21 Drieling 21. Aanvoer aardappe len: 30 ton. Aardbeien: Red Gauntlet I 37 II 23-37 Senga Sengana II 26-32 Elis ta II 35-37. Aardbeien per kg 90-125 Rode bessen p. ds. 28-43 Rode bessen p, kg 69-75 Frambozen p. ds. 39. OUDENBOSCH - Industrie: Senga 130-139, Gorella 116-122, diversen 117- 118, afw. 73; Frambozen 88-94, afw 70" Zwarte bessen 191; Rode bessen 71-' Consumptieaardbeien 72-153, frambo zen (per doosje) 49-61. rode bessen 70- 114, zwarte bessen 101, kersen 26, bos peen 20-42: waspeen 23-43; bloemkool 22-54, sav.kool 17, tuinbonen 13-19, dub bele bonen 210-240, snijbonen 130-190, erwten 71, spinazie 6-11, peulen 60-260, aardappelen grote en drielingen 12-20 kriel 19-25. tomaten 400-530, rabarber 16-20: sla 5-15, bonenkruid 5-6, Jona than 53. STEENBERGEN Eerstelingen klein bonken 24-27, groot 20-22, drielingen 14, kriel 22-23; Dorée klei groot 23 drie lingen 14-18, kriel 24. Lekkerlander klei groot 20. drielingen 13. ZWIJNDRECHT, 3 juli Andijvie 10-12: postelein 27-41; uien 33-37; ra barber- 18-21; spitskool 5-12; gelekool 22-27; groenekool 34: rodekool 6,50- aardappelen 22-40; kroten 7-15- snij bonen 160-170; stambonen 250-280; tuin bonen 20-24; aardbeien 96-139; zwarte bessen 169; rode bessen 151-153; peulen 190-200: bloemkool AA 73-79; A 48-70" B 32-48: C 15-28; komkommers 90 47-48" 75 43-51; 60 43-48; 50 39-52; 40 36-46; 35 30-36: kromme 27-32: stek 18-19: toma ten A 6,70-6.90; B 6.60-6.80; C 5.90-6,00; CC 4.10-4,80; sla A2 11-20; radijs 23; selderij 5-6; peterselie 5; bospeen 31-34.'

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1968 | | pagina 13