KLM verwacht produktiestijgin:
Nshwmstf*
Kamperen neemt
nog steeds toe
OP ZOEK NAAR NIEUWE
FINANCIERINGSMETHODEN
Animo voor Kon. Olie groot
TER ZAKE
barishjesB
Middelen
f'
Tarieven
Vliegtuigfabrieken in
West-Duitsland
werken samen
REPRESAILLES
Grieken
ontnemen
Engelsen
grote
or
der
P
WATERSTANDEN
Onderzoek kampeerraud:
GROEI
PRIJZEN
Belgisch onderzoek:
Meeste vrouwen
voor winkelen
in de avond
Stichting-TBB
wil
eigen
wonino;bezit
bevorderen
MARKTEN
13
DAGBLAD DE STEM VAN DONDERDAG 4 JULI 1963
15
AGNES 29 te Dieppe
ASUNCION 1 420 mno Belem nr
Rosario
CAREBEKA-3 1 vn Bremen nr Runcorn
DILIGENTIA 2 te Antwerpen
HERTA 1 vn Rotterdam nr IJmuiden
STELLA POLARIS p 1 kp Santa Maria
Di Leuca nr Taranto
BILLITON 2 te Hongkong
DAHOMEYKUST p 1 Las Palmas ru;
Vlissingen
DIADEMA 1 170 m ozo Madeira nr
Mena Al Fahal
KOUDEKERK 1 vn Bremerhaven nr
Antwerpen
MARNELLOYD 27 v New Westminster
MERWELLOYD 27 te San Francisco
NIJKERK 1 660 m o Ascension nr
Duinkerken
QUEEN OF SHEEBA 1 420 m zo
Zanzibar nr Assab
ONDINA 1 550 m zzw Socotra nr Mena
Al Ahmadi
ALGOL 3 vn Antwerpen nr Amsterdam
'CHEVRON THE HAGUE 3 vn Momba
sa 4 te Dar Es Salaam verw
DOSINA 3 vn Menaalahmadi nr Port
Dickson
ECHO 3 vn Rostock 3 te Kiel
FOREST TOWN 3 vn Bandar Mashur
nr Kharg
ALNITAK 2 vn New York nr
Charleston
ARISTOTELES 3 te Porto Mattias de
Galves
BANDA 3 ten anker Rede Attlco
BATU 3 te Antwerpen
CERES 3 te Antofagasta
DAPHNIS 3 te St. Lucia
ESSO DEN HAAG 3 te Napels
GANYMEDES 2 vn Hamburg nr
Bremen
JASON 3 te Paramaribo
KELLETIA 2 vn Pta Cardon nr
Swewaren
KERKEDIJK 3 te Sevilla
KLOOSTERDIJK 3 te Tamplco
KOSICIA 2 vn Panamakanaal nr
Curacao
LEUVELLOYD 3 te Bremen
MARATHON 2 vn Philadelphia nr
New York
MERWELLOYD 3 te Los Angeles
MINOS 2 vn Ptras nr Malta
MONTFERLAND p 3 Kaapverdische
Eil nr Amsterdam
NOORDWIJK 3 te Prince Rupert verw
P G THULIN 3 te Charleston
REMPANG 3 te Genua
STAD ZWOLLE 2 ten anker rede
Port Colborne
STRAAT LUZON 3 te Dunedm
THEMIS 3 te Mobile
WISSEKERK 3 te Fremantle
ATYS 2 te Santo Domingo
BENINKUST 3 te Freetown
BINTANG 2 vn Bilbao nr Bremen
CRANIA 2 te Curacao
DINTELDIJK 3 te Londen
DIOGENES 2 vn Lissabon nr Cristobal
GEESTLAND p 2 Azoren nr Barbados
GOEREE 2 te Avonmouth
KATSEDIJK 2 vn Luanda nr Takoradi
KATWIJK 2 vn Milwaukee nr Duluth
MINOS 2 vn Patras nr Antwerpen
NAESS LION 2 vn Mena Al Ahmadi
nr St Vincent
PERICLES 2 vn Guayaquil nr Callao
PRINS DER NEDERLANDEN 3 te Port
Of Spam
RADJA 2 vn Lissabon nr Kaapstad
SENEGALKUST 2 vn Dakar nr
Freetown
SLIEDRECHT 2 vn Safi nr Antwerpen
STREEFKERK 2 te Antwerpen
TAMAPvA 2 te Killingholme
WAALEKERK 2 vn Marseille nr
Rotterdam
WONOGIRI 1 vn Cristobal nr New
Orleans
DIONE p 2 kp Finisterre nr Zuetina
GREBBEDIJK 2 vn Hamburg nr
Rotterdam
HECTOR 2 te Izmir
KALYDON 2 te Le Havre
KOUDEKERKE 2 te Antwerpen
ONDINA 4 te Hamburg verw
VAN NOORT 2 vn Kuchin nr
Singapore
ACHILLES 2 vn Amsterdam nr
Le Havre
ACMAEA 2 te Rotterdam
ADONIS 2 te Amsterdam
ARGOS 2 vn Rotterdam nr Kopenhagen
ASTEROPE 2 vn Rotterdam nr New
Port
ATTIS 3 vn Rotterdam nr Amsterdam
DINTELDIJK 2 vn Rotterdam nr Los
Angeles
GAROET 3 te Rotterdam
GLORIA MARIS 2 vn Rotterdam nr
Lissabon
GREBBEDIJK 3 te Rotterdam
HERCULES 3 te Rotterdam
KARACHI 2 te Amsterdam
KREON 3 te Amsterdam
KRYPTOS 2 te Rotterdam
ALKMAAR 3 vn Pulubukom nr Sai
gon
AMSTELSTAD 3 t.a. Iligan
ARTEMIS 3 vn Hamburg nr Bremen
ASTEROPE p 3 Wight nr Newport
BORNEO 3 vn Penang nr Pt Swetten-
nam
CAMITIA p 3 Landsend nr Stanlow
fABYLIA 4 Singapore verw.
LOVELLIA p 3 Cherbourg nr Gothen
burg
Mentor p 3 Kp Carbon nr Piraeus
1, ses MARIA 3 vn Birkenhead nr
Glasgow
STRAAT HONGKONG 3 vn Durban nr
Singapore
"JIKAMPEK 3 vn Singapore nr Hong
kong
AMSTERDAM (ANP) De directie van de K.L.M. verwacht voor
het boekjaar 1968/'69 een groei van de produktic en het vervoersvo
lume die procentueel vrjjwel zal overeenkomen met die in 1967/'G8.
Deze toeneming bedroeg zowel voor de produktie als het vervoer 12
procent.
Deze toeneming bedroeg zowel
voor de produktie als het vervoer 12
pet. Alleen in de lijnengroep Nabije
Oosten bleef de vervoersontwikke-
ling (-+ 4 pet.) duidelijk bij het ge
middelde achter als gevolg van de
conflicten in dat deel van de wereld.
Per 31 maart 1968 waren er ver
plichtingen wegens lopende bestel
lingen tol een bedrag van 491 min.
Dit bedrag zal nog worden verhoogd
door verdere bestellingen van vlieg
tuigen en reserve-onderdelen. Ook
zullen aanzienlijke bedragen nodig
zijn voor c.m. voortzetting van de
automatisering en neveninvesterin
gen in verband met de groei van het
bedrijf en de ingebruikneming van
nieuwe vliegtuigtypen.
Bovendien moet in de komende vijf
jaren tot maart 1973 in totaal 195,2
min. worden afgelost op uitstaande
leningen. De KLM hoopt de middelen
voor het grootste deel te kunnen put
ten uit de ingehouden winst en uit
de opbrengst van te verkopen vlieg
tuigen en andere activa.
De grote investeringen, waarvooY
de luchtvaartmaatschappijen zich
thans en in de toekomst gesteld zien,
hebben in de kring van de luchtvaart
en van bet internationale bankwezen
reeds aanleiding gegeven tot beraad
en studie over nieuwe financierings-
vormen. Dit zal vooral dienstig zijn
(ADVERTENTIE)
P0TSTILL
mEm i ij» c
ffcMMlrtl WUOfd
w BOW ST. DiStAlEflY DU SUN
die speciaal met
soda helemaal
behouden blijft!
IMPORT: SCHAEFERS WÜRDEMANN N.V., AMSTERDAM
wanneer in een verdere toekomst de
financiering van supersone vliegt,ui-
gen aan de orde komt, maar wellicht
kunnen nieuwe financieringsmetho
den reeds eerder worden toëgepast.
Als gevolg van de inflatoire ont
wikkeling van de prijzen kan van de
vliegtuigtypen die thans in ontwik
keling zijn, naar het oordeel van de
directie,- geen belangrijke verlaging
van de luchtvaarttarieven worden
verwacht. De handhaving van de be
drijfskosten per tonkilometer zal in
de eerstkomende jaren veel inspan
ning vereisen.
Met de ingebruikneming van (te
Boeing-747, waarvan er 3 zijn besteld,
zal een nieuwe fase in de burger
luchtvaart' ingaan. Deze vliegtuigen
zullen plaats bieden aan 353 passa
gier^ en bovendien nog 25 ton vracht
kunnen vervoeren. Door de grote ca
paciteit, die ook leidt tot gunstige
rentabiliteitsverwachtingen, kan dit
type bijdragen tot vermindering van
de congestie op de zeer drukke
Noordatlantische' routes.
(ADVERTENTIE)
De matras
waarop U
wérkelijk
uitrustl
Van
DRAKA.
win i i
BONN (RTR) Het Westduitse
ministerie van economische zaken
heeft dinsdag meegedeeld dat vijf
vliegtuigfabrieken "in de Bondsrepu
bliek hebben besloten tot de oprich
ting van een organisatie die voor-
stellen zal doen voor het beleid op
lange termijn en aanbevelingen zal
opstellen voor de wijze waarop aan
de regeringsverlangens ten aanzien
van de vliegtuigindustrie kan wor
den voldaan.
De vijf fabrieken zijn Messer-
schmidt, Boelkow en Dornier in Mün-
chen, Vereinigté Flugtechnische
Werke in Bremen en Hamburger
Flugzeugbau.
AMSTERDAM (ANP) Goed gesteund door de vaste stemming voor Kon. Olie
dinsdag in Wall Street, kon dit aandeel zich gisteren op Beursplein 5 aanzienlijk
verbeteren met een eerste verhandeling op 177.20, tegen gisteren als slotprijs
175.50. Het publiek toonde belangstelling voor dit fonds. Tegenover de vraag was
niet voldoende aanbod aanwezig, vandaar de vrij forse koersstijging. Later liep de
prijs zelfs op tot 178.10 voor Kon. Olie. In symphatie met de vaste stemming voor
het olie-aandeel konden ook de overige internationals zich verbeteren. Philips liep
op van 146.10 tot 146.70 (145.70). Unilever steeg van 139.10 tot 139.30 (139). AKU
opende een halve gulden hoger op 86 doch moest later iets terrein prijsgeven tot
85.80. Hoogovens werd op 119 (118.30) geadviseerd. De handel in de hoofdfondsen
was kalm doch in Kon. Olie werd regelmatig gehandeld.
Vandaag en morgen blijft Wall Street gesloten. Donderdag als gevolg van In
dependence Day, vrijdag (i.p.v. woensdag) om de achterstallige administratie bij
te werken. Hierdoor zal het Damrak verder deze week op eigen kompas moeten
varen.
De scheepvaartsector was merendeels gemakkelijker. De cultures konden zich
handhaven. De staatsfondsenmarkt gaf, na de recente koersafbrokkelingen een
herstel te zien.
In aandelen Wilton-Feyenoord-Bronswerk en die van Rijn-Schelde werd geen
notering opgemaakt. Dit i.v.m. het besluit tot nauwe samenwerking op maritiem
gebied door deze concerns.
De vraag voor Kon. Olie bleef aanhouden waardoor dit fonds op het hoogste
punt van de dag sloot op 178.30. Philips verliet de beurs op 146.50. AKU steeg tot
86.30 en Unilever deed 139. KLM ging f 6 omhoog, terwijl Hoogovens zich iets kon
verbetereh.
LONDEN (AP) Griekenland Is
begonnen economische represailles te
nemen tegen Groot-Brittannic, omdat
eerste minister Wilson het Griekse
militaire bewind in een rede had be
schuldigd van .beestachtigheden'.
De Britse Kamer van Koophandel
heeft bekendgemaakt dat de Grieken
een order voor rollend spoorweg-
materieel en dieselmotoren ter waar
de van 4 miljoen pond hebben ge
annuleerd.
Een woordvoerder voor de Griekse
regering in Londen heeft bevestigd
dat alle Griekse regeringsorders aan
Britse firma's zijn stopgezet.
Tot de andere contracten behoren
een order van 35 miljoen pond voor
de bouw van een elektriciteitscen
trale, uit te voeren onder leiding
van het Britse bureau voor atoom
energie, benevens een order ter waar
de van 10 miljoen voor irrigatiewer-
ken in Noord-Griekenland.
De handelsbalans tussen Grieken
land en Groot-Brittannië is sterk in
het, voordeel van laatstgenoemd land,
dat vorig jaar voor meer dan 40 mil
joen pond uitvoerde tegen Grieken
land voor 10 miljoen.
De Griekse regering heeft tegenge
sproken, dat zij besloten zou hebben
de reeds met Britse firma's gesloten
contracten te annuleren.
OM verschillende redenen is 1967
voor de N.V. emailleerfabriek „De
IJsel" (Edy), blijkens het verslag,
een moeilijk jaar geweest. Volgens
de geconsolideerde winst- en ver
liesrekeningen steeg het exploita
tiesaldo tot f 0,61 min. (v.j. f 0.42
min.). Na enkele mutaties resteert
een verliessaldo van f 259.693 (v.j.
verlies f 103.916). Voorgesteld
wordt genoemd verlies van de re
serves af te boeken, waarna deze
nog f 975.695 bedragen.
3/7
Actieve obligaties
Staatsleningen
Ned.
Ned.
Ned
Ned
Ned.
Nederi.
Nederl.
Ned
Ned.
Nederl.
Ned.
Ned.
Ned.
1966-1 7%
1966-2 7%
1968-6*&%
1966 6%%
1967-6*4%
1967 6
1965 1
65 II 5%
64 5&
1964 2 5*4
64 5
58 4%
59 4*6
103%
103 Vs
103$,
103$,
Nederl. 1960 1 4%
Ned.
■2 4%
1963 4%
1964 4%
*59 4*4
1960 4*4
61 4*4
96
96%
94%
93i*g
93 Vs
89%
89%
97%
88ft
85%
87%
85%
83%
95%
87
83
82%
82 Vs
81%
83 H
80%
78%
71ft
89%
83%
80H
71%
72%
74%
74 V4
83%
83 Vs
86%
92%
Bank- en kredietwezen
B. Ned Gem. 57 6 96%
Id. 30 58/59 4% 84%
Id. 25 j. 59/1-3 4% 87ft
Id. 25 1 60/3-5 4Va 86ft
Actieve aandelen
Handel, Industrie. Petr.-(oleum)
Nederl.
Nederl.
Ned
■Nederl.
Ned.
Nederi. 1963-1 4%
Nederl. 1963-2 4%
Nederl. 1961 4
Ned. 62 4
Ned. 1953-33/4%
Ned. Staff 47 3%
Nederl. 1951 3%
Ned. 1953 1-2 3%
Ned. 1956 3%
Nederl. 1948 3*4
Ned. 50/1-2 3*4
Ned 54/1-2 3*4
Ned. 55/1 3*4
Ned. 55/2 3*4
Ned grootb. obi. 3
Nederland 37 3
Ned. Gr. b 46 8
Ned. Doll. 47 8
Indië 37a
96%
94%
93 A
931/4
90%
90
88
88 Vz
87%
85%
84
95%
86%
83 Vz
83%
82%
82
84 Ms
80%
79
71
89%
84
80)?
71%
72%
74ft
74ft
80%
49%
83%
83ft
86%
92%
96%
85
87%
86%
A'dam Rubber
HVA Miien ver
A K.U
Del) Mij L. cert.
Hoogov b.r.c.v.a
Philips Gem Bez
Unilever c.v.a,
Kon Zout Org
Dorische Petr
Dortsche Ptr 7%
Kon Petr
52
102%
84.90
67.50
119
145.605
138.40
176
850
850
175.205
525
102% 5
86.105
67.80'
119V4
146.705
139.90
174.80
860*
860*
177.805
72*
145%
203
101 %5
100%
103%
102%
127
126%
153%
132
136%
135%
">0%
122
Konstanz 410 (onv.V. Rheinfelden 281
33; Straatsburg 318 (+20); Plitters-
2°rt 449 (+3); Maxau 484 (—2):
"ochingen 135 51; Mannheim 319
in ste'nbach 124 1); Mainz 298
'-«O: Bingen 206 (—8) Kaub 223 (—12)
lo in 4): Koblenz 230 1); Keu-
a« 151; Ruhrort 375 (—13); Lo-
Wh 994 (—12): Nijmegen 789 (—11);
Arnhem 803 I—9); Eefde IJssel (—8);
ijeventer 258 (—10): Monrin 5470 -22)
("d 'i 3861 '—17'. Belfeld 1093
Grave beneden de sluis 505 (+2).
Scheepvaart en Lluchtvaart
H.A1..
Java-Chlna Pak
K.L.M t eert.
K.N.S.M h.b
Stv Mij Ned,
Nievelt Goudr.
v. Ommeren va
Rotterd Lioyd
Scheeov Unie
Niet-acUcve obligatie*
Bank. cred.- en verzekeringsw
A.B.N sp.b 65-70
B.N Gem 66 7
BNG 67 1-2 6%%
BNG67 1-2-3 8%%
B N Gem 58 43/4
B.N Gem 63 4%
B.N.G r.sp 64
B.N.G r.sp 65
B.N.G r.sp 66-1
Exp fin 66 7%
Exp fin 58
Gr. tnd cb '66 7%
Gr 'nd e h 45 53/4
Nat. B M K.I 66 7
Ned Ontw.b 68 7
Nee Ontw b 64 6
Rijm Disc.b 64 5
Utr Hypb. 3%
Idem 6
Utr. Hyp B. 7
Idem f s
115
115
101%
1021*6
100^
100%
97%
97%
36%
86A
81%
81
116%
112
112%
113 Va b
113%
102
101%
95%
-
84
lOOfA
100U
101 %x
93 %x
J
84
-100%
100%
92%
91%
103 103
96% 96%
3/7
Handel, industrie en diversen
A. Heyn w.o. '55 4
AKU 1.000 88 8
Amstel brouw. 5
Blauwh. 68 7*4
Blauwh. 67 6%
Blauwhoed 5%
Blauwhoed 434
BlUdenst.-W 63 5
Bredero v.g. 65 6
Bred. v.b. 68 7%
Bred. v.b. 5
Brit Petr. 60 7*4
Brit. Petr. 65 6
Bijenkorf beh. 6
Co-op Ned. aob 7
Co-op Ned. r.sp.
75b
88%
103
75
102%
88% 88 %b
103x 103
93
104
93
104
Hoogovens 66 6%
K. Zout-K 65 6
M. N. Bak 46 3%
Nat. Gr. bez. 65 5
N, Gasunie 66 7%
N. Gasunie 66 6%
Ned. Gasunie 63,4
Nyma 4
Overz. Gas 5%
Philips dir. 51 4
Idem 1948 3%
Idem dir. '49 3%
Pegem 1-2 '57 6
Pegem 58 5%
Pegem 58 5
Idem 1-3 *52 4%
Pegus 1-2 1957 6
Rott.-Rtjn 5%
Rott.-Rijn 43/4
Schiphol 6
Soholten-H 65 5%
Scholten-H 5*4
Scholten-H
Scholten-H
Unilever
Ver Glas
Ver Mach.f.
Ver. Mach.f.
Werkspoor
Wilt. F.-Br
43/4
4%
6
58 5
62 5
3%
3%
95 y4
94b
103 y4
93%
70
78 V4
92%
91%
88b
94 V4
97 V4
96 %x
89%
94
88
96V4
96
92
94
88x
88%
97%
95 V4
103%
98%
933/4
98%b
78%
92%
95%
95%
01%
88b
94%
97
89%x
93%
88
96%
96
92
93%
88 x
89%
95b
Luchtv. spoorw. prem. obl.
KLM 15-jarlg 6 90% 90%
KLM 20-jarig 43/4 90% 95%
Idem 1962 4*4
Ned S *57 1-2 434 90 90
Allernaar 56 2% 69ft 70
A'dam 1933 3 128x
ld pr. obl '512% 79% 79%
ld. 56-1 2% 75 74%
ld 56-2 2% 90% 90%
ld 56-3 2% 87 87%
Idem 1959 2% 75% 75%
Breda 54 2% 73% 73%
Dordrecht 56 2% 68A 69
Eindhoven 54 2%
Enschede 54 2%
's-Gravh 52-1 2%
Idem 52.2 2%
Rotterd 52-1 2%
Idem 52-2 2%
Idem 57 2%
Utrecht 52 2%
Z.-Holland 57 2%
Z.-Holland 59 2%
88x
84
83%
ïoif*
84f2
84
8434
85$,
85
84
84
84
84%
Converteerbare obligaties
Amstel brouw 53/j
Berh pap f 4%
Berkel patent 6
Drie Hoefijzers 6
Gelder Zn v 43/4
Grass k.m.i 53/4
Hatema 5%
Ha verwerken 43/4
Hoek's m./z 53/4
Indoheem
Indola 5% 6
In ven turn- 6
FCoudtls 4%
130
130
94%
94%
87
86%
157%
156
87%
88
88b
89
97
97
72
72%
100
100%
84b
86
85
85b
85%
3/7
M. N. Bak 66 6%
117%
120
Meteoor bet. 5%
86%
87
Muider-Vog 53/4
98%
99
N. Melk Unie 53/4
Ommeren 53,4
95%
96
Pieters, auto 53/4
Pont Houth. 5%
87
86%
Ruhaak en Co. 4
Scholten Hon 4%
86%
86%
Schultema 4%
Stokvis en Zn 43^
89
Thom-Dr ver 4%
89
98
Tilburg water 5%
98%
Vihami) 6
108%
Wilt. F.-Br. 5%
86%
Wyers
86%
Niet-actieve aandelen
Banken
Alg. Bank Ned.
AMEV N.R. eert.
AMRO Bank
Cultuurbank
Delta verz. eert.
Eerste N.VM,
Gron. lnd.-Cr B
Kasassociatie
Nat. Inv B.
Nat, Ned. cert.
Ned. Crediet B.
Ned. Mid.st B.
Ned. Overzee B.
R.V.S. eert. d.
Slavenburg's B.
Zeven pr. ass mij
Handel, indastrie.
Alb. Heljn
Alg. Hm ij Onr. G
Amstel br
A'dam Balast Mij
A'dam Droog. Mij
A'dam Rijtuig Mij
ANTEM nat. bez.
Beeren tricotfabr
Beers en Zn,
Begemann
Bensdorp intern
Bergh-Jurg. 250
Bergh-Jurg 5%
Bergoss
Berkei's Patent
Bltldenst. Will
Bols. Lucas
Borsumll Wehry
Braat Bouwstof*
Braatmach R'dam
Breda machJabr
Bredero Ver.bedr
Bredero vastgoed
Biihrmann Tetter
Bijenkorf beheer
Caive
Calve cum prei
Carps Garenfabx
Centr Suiker MO
Crane Nederland
Cur Handel Ml)
Daalderop
Dagra
Dess taplltenfabr
Dikkers en Co.
Drie Hoefijzers
DB U
Duyvis Jzn.
Edy emaille
Emba
ErdaJ Mi)
Excelsior
Figee mach.fabr
Fokker
Ford
Gazelle rljw.fabr
Gelder-Papier
Gelder! Tielena
Gero fabr Cert
Geveke en Co.
Gist en Brocades
223% 224
755 761
49 49
60%
366 369
95% 389
140% 142
113% 114
85 b 85
685 689
163 163
91.50 91.90
520
520
172%
173
420
425
diversen
260
255
123
123
435
434
630
649
86%
88
-
146
13%
13 lU
237
120%
247
249
201
201 b
80%
81%
474
478
133
133
72%
72
195
195
95
96%
306
138%
138%
431
432%
556
540
612
611
970
975
157
150 x
141
488
489
66%
151
151
139
139*/«
140
143%
347
350
101
1014
133
131
372
370%
64
314
320
80%
80
108
113
593
591 ex
56
57%
160 x
158
455
915
912
198
196
125
125
79.90
78.90
736
736
Grasso mach.fabr
Grinten, v. d.
Gruyter en Zn 5
Hagemeijer en Co
Halberg m.fabr.
Hatéma N.V
Havenwerken
Heinek bel. beh
Heinek. Bierb
Hero-cons.
Hoek's mach.fabr
Holl. Kattenburg
Holl. Beton Mij
Holl. Const, gr.
Holl. Melksuiker
Homburg
Hoogenbosch sch
Hooimeyer en Zn
Indoheem
I.H.C. Holland
Ing. Bur. Bouwn.
Industrieële mij.
Internatio
Int. gew betonb.
Inventum
Jongeneel houth
Kemo
Kempen Begeer
Key houthandel
Key en Kramer
Kledingind Smits
Kiene Sulkerw.
Kon fabr vb Alex
Kon Papierfabr
K.N Tex Unie
Korenschoof
Koudys voed.
Krasnapolsky
Kon Ver. Tapijt
Kwatta choc.
Leeüw Papier
Leidse Wolsp
Llndeteves
Lips en Gispen
Lijm en gelantine
Macintosh
Mee) Ned Bakk
Mees bouwmat B
Meteoor Beton
Misset Ult.g Mij
Mosa
Mulder's fabr.
Muider-Vogem
Muller en Co.
Muller en Co.
Mtlnbouwk. werk
Naarden Ch.fabr
Nedap
Ned Dagbl Unie
Ned Dok Mij.
N. exp pap fabr
Neo Kabelfabr
Ned Melkunie
Ned Scheepsb Mn
Ned Springstof
NeJJe wed v.
Netam
Norit
Nutrlcla
Ntlverdal Cate
Overzeese Gas
Pakh hold cert.
Palemb Ind Mil
Pal the
Philips 6% compr
Piet.ersen auto's
tieeslnk en Co.
Relneveld Mach
Rlva
Ruhaak en Co
Rijn-Schelde
Schev expi Mt).
Schev expi 1966
Schokbeton
Scholten Karton
Scholten Honig
-
3/7
142
140%
168.70
167
129
118.60
118.20
78%
78
183
184
80
84
710
716
728
734
215
225
463
65
68*/4
435
428
63
61
250
250 x
198%
200*/4
241
241
78%
78
24.30
24.20
147%
149
235
232
175%
176'/4
324
321
395 b
400 b
153
153
299
300
99%
99
180
183 b
503
500
106
106
187
188
50
50
149
149
46
47%
140
140%
89
90
51
216
216
160
155
365
260
258%
120%
118
120
120
118
420
335
335
95 x
330
124
121%
293
290 x
104 b
104%
225%
227
258%
259*/4
79%
79%
371
375
595
598
140
139
220
222
104%
106
90
90*/4
312%
312
104%
106
399%
404
122
123
160
162.50
519
519
81%
81
94.50
95
91.50
91
63% b
64
65%
54*/4
144.90
146 20
101%
103
124
122
237
160%
161—
160
24.20
24.80
2420
24.70
195
192*/4
234
233
67
66
srx
Simon de Wit
482
495
Simon's emb fabr
35
86%
Smit Nijmegen
135
131
Stokvis Zn.
80
80%
Stoomsp Twenthe
51)4
46'/«
Swaay van
Synres Chem.
136
135
Tabak Phil c.v
Tech Unie
265
268
Texoprlnt
157%
1551/4
Texoprint 5% pr
100%
99
Thom-Dr-Verblifa
88.80
89
Thomsen v. bedr.
163
Tw Overz. Hand.
112%
114
Unilever 7%
J07%
107%
Idem 6%
92%
92*/«
Idem 4%
65%
65%
Utermohlen
235
235
Utr asfaltfabr.
280
278
Varossleau
181
180 x
Veenend Stm .sp
Ver. Glasfabr n.b
108%
106%
Ver h.ond Schev.
49%
49
Ver NL.Uitgbedr
158%
160
Ver MachJfabr.
193
190
Ver. Touwfabr.
125
123
Vettewlnkel
249
249
Vezelverw.
79
79%
Vihamh.
118
119
Vredenstein nib.
174
174
57
58
Wereldhaven
550
555
Wernlnk's Beton
120
120
Wessanen
100
106
Wilt Feyen.-Br.
154
Wyers Ind H
335
344
Zaalberg
46%
47
Zeeuwse Confect.
107
107
Mijnbouw en petroleum
Alg. Expi. Mij.
34.50
Btliton le rubr.
Billton 2e rubr.
158
159.30
Moerare Enlro
2050 b
2060 b
Id. cert opr 1/10
3330
3350
ld 1 winst bew.
3600
3750 b
Id. 4 wlnstbew.
Oost-Borneo Mij.
Scheepvaart
Furness
Oostzee
105
105V4
Participatie-bewijzen
Alg. Fonds bezit
1100
1110
Converto 1-lpb
1010
1010
SBBbeldepl. l-2bp
320
821
Interbonds 1 pb
633
633
Intergas
459
460
Beleggingsfondsen
A'dam belmfl t 50
138
138
Dutch Int.
159.50
160.50
Interunle 50
199.80
200.20
Nefo 50
96
96.50
Robeco 50
244
244.50
Rollnco
211.50
213.50
Umtas f 50
4*4
418
Utlllco
122.60
122.90
Ver bez 1894 50
104
104.20
Europar 1-10 pb
575
575
Buitenlandse fondsen
Union Mlnlère 1
1390
138
Dollarfondsen
Anaconda
93%
53 H
Bethlehem Steel
42
29$,
General Electric
65A
87%
General Motors
40
80 Vs
Prot and Gamble
53%
39%
Republic Steel
29$j
93*/<
Shell OU
87%
42 Vs
US Steel 10 eert
80
65%
ta
gedaan en bieden
X
-
laten
3
-
gedaan en laten
b
-
bieden
e
-
ex claim
d
ex dividend
(Van een onzer verslaggevers)
DEN HAAG De capaciteit van de Nederlandse kampeerterreinen wordt
in hoog tempo uitgebreid en is in de afgelopen vijf jaar zelfs verdubbeld.
Deze snelle expansie wordt onder andere veroorzaakt door de grote vlucht
die' het seizoen-kamperen in Nederland heeft genomen.
In 1963 was de capaciteit van de
kampeerterreinen berekend op
340.000 personen. Vorig jaar was de
capaciteit al naar 700.000 personen
gestegen. Het aantal standplaatsen
op de kampeerterreinen bedroeg in
dat jaar 200.000. Dit staat in de bro
chure seizoenkamperen in Nederland
uitgegeven door de Stichting Neder
landse Kampeerraad te Amersfoort.
Vorig jaar werd 27,5 pet. van de
totale capaciteit op de kampeerter
reinen gebruikt door seizoenkampeer-
ders. in 1966 was het percentage nog
slechts23 procent. Het seizoenkampe
ren manifesteert inen rond de verste-
lijkte gebieden. Relatief weinig sei-
zoenkampeerders zijn er in het ge
bied ten noorden en ten oosten van
de IJssel. In 1 jaar is de totale capa
citeit met ruim 12.000 standplaatsen
toegenomen. De helft van dit aantal
wordt verhuurd aan seizoenkampeer-
ders. De kampeercapaciteit nam het
sterkst toe in Noordbrabant, Lim
burg en de merengebieden.
Deze gebieden realiseerden ook de
hoogste relatieve groei in de stand
plaatsen voor de seizoenkampeerder,
De vergroting van de capaciteit zo
wel in standplaatsen voor de seizoen-
kampeerders als voor de toeristische
kampeerder is absoluut en relatief
het kleinst langs de Hollands-Zeeuwse
kust waarin het gebied van Het Gooi
de Utrechtse Heuvelrug en de Ve-
luwe.
Bij het onderzoek is ook aandacht
geschonken aan de prijzen. Ongeveer
60 pet. van de kampeerterreinen
vraagt voor een verblijf van 24 uur
op het terrein een bedrag tussen 1
gulden en 1,50 gulden. Het verschil
tussen de laagste en hoogste prijs is
echter aanzienlijk: 50 cent en 2,25
gilden. 60 pet. van de kampeerterrei
nen vraagt seizoenprijzen tussen 150
en 300 gulden. Het prijsniveau is het
hoogst in midden-Nederland (Het
Gooi, Utrechtse Heuvelrug en de Ve-
luwe) en gemiddeld het laagst in de
gebieden ten noorden en ten oosten
van de IJssel.
(Van onze buitenlandse redactie)
BRUSSEL De meerderheid van
de Brusselse vrouwen doet 's avonds
haar inkopen. Dit is gebleken uit een
enquête die gehouden werd door het
Belgische enquête-bureau „Sobemap".
Het onderzoek werd uitgevoerd on
der 300 vrouwen tussen 18 en 60 Jaar.
De voornaamste redenen voor
avondwinkelen die door deze vrou
wen opgenoemd werden, zijn:
Het is minder druk in de winkels.
De echtgenoot kan hen
vergezellen.
Des avonds kan men de wagen
gebruiken, omdat er dan minder
verkeer is en men dus gemakke
lijker kan parkeren.
Veel werkende vrouwen gaan uit
noodzaak 's avonds winkelen, daar
zij er gedurende de dag geen tijd
voor kunnen vinden.
Tweeëntachtig procent van de
vrouwen spreekt zich formeel uit te
gen elke opgelegde regeling van het
sluitingsuur van de winkels.
De opinie van de vrouwen omtrent
het late sluitingsuur is, dat het langer
open blijven van de winkels een eco
nomische en een sociale noodzake
lijkheid geworden is.
De gewoonten om 's avonds inkopen
te doen is doorgedrongen tot in alle
lagen van de bevolking.
De meeste vrouwen doen hun late
inkopen in de dichtstbij gelegen win
kels.
o
DEN HAAG (ANP) Zes lande
lijke organisaties van toeleverings
industrieën en -bedrijven in de bouw
hebben zich voor een aantal ge
meenschappelijke activiteiten ver
enigd in de Stichting Toeleverings
bedrijven Bouwnijverheid (TBB).
Tot voorzitter is benoemd de heer
L. E. Ariens uit Nijmegen.
Tot het werkterrein van de stich
ting behoren: het bevorderen van
het tot stand komen van gebouwen
typen en de toepassing van bouw
methoden, waarin of waarbij op ra
tionele Wijze gebruik wordt gemaakt
van de materialen, die in de kring
van de betrokken samenwerkende
organisaties op de markt worden
gebracht; medewerking geven aan
het bevorderen van het eigen wo-
ningbezit, speciaal het eengezinshuis
dat favoriet blijkt te zijn bij de Ne
derlandse bevolking en het deelne
men aan de discussie over de vraag
stukken van de ruimtelijke ordening,
waarbij de bouwnijverheid zowel
economisch als sociaal sterk is be
trokken.
BREDA Andijvie 10-15; Bloemkool
A 45-60: B 20-30; C 15. Snijbonen 170-
210; Dubbele stambonen 188-209; Tuin
bonen 13-18; Doperwten rijs 80-90; stam
40-50: Peulen 200-270; Kaskomkommers
91 45: 75 43: 60 44-46; 50 44: 40 40-43 35
36; kg 39 Rodekool 8-14; Sav.kool groen
25-40: Spitskool 8-20: Bospeen 25-40;
Postelein 50-55; Rabarber 20-30; Selderie
bos 5-8: Sla I 10-18: II 5-10; Spinazie I
20-30: Tomaten A 630-680 B 670-710; C
590-610; CC 420-430: Peterselie - bos
8-15; Vroege aard. Bonken 25; Drielin
gen 18-22: Kriel 22-30; Waspeen 40-55.
GOES Frambozen in kratten I 189-
198, II 163-169, industrie 91: Rode bes
sen (2 kg per krat) I 88-89, 11 71-87;
Rode bessen (5 kg per krat) II 71,50-
74,90, III 51. Aardbeien zonder dop
Senga Sengana I 143, II 136; Red Gaunt
let I en II 126; Diverse rassen I en II
118. Aardbeien met dop: Senga Sengana
II 83; Red Gauntlet I 132-152, II 107-
145. Aardbeien per doos; Senga Sen
gana III 18; Red Gauntlet I 31-48, II
18-39: III 18-19. Diversen: Rode bessen
per doos I 22-27, II 18-24; Loganbessen
Kaspruimen per kg II 170-196, afw. 100.
per doos I 55; Witte bessen per kg 100.
Kersen: Markiezen II 135-183, III 40;
Br. Bruine II 134-144, III 20. Hollanders
II 168. Groenten: per stuk: Bloemkool
18-58. Kropsla 8-23. Komkommers 24-29.
Per bos: Selderie 5-10; Peterselie 5-10;
Bonekruid 14-25; Uien 10-21. Worte
len 30-54. Kroten 8-19. Per kg.: Aard
appelen grote 20-24, drielingen 14-19;
kriel 13-17. Uien 15-23. Rabarber 25-37.
Peulen 149-160. Doperwten 30-52. An-
bonen 190. Stoksnijbonen 125-170. Pre-
dljvle 32. Tuinbonen 11-17. Dubb. pr.
ludebonen 160-190. Spitskool 16, Was
peen 35-36. Rodekool 25.
's-HERTOGENBOSCH Aanvoer 6167
stuks. 1620 runderen: 186 graskalveren
657 vette kalveren; 1760 nuchtere kal
veren; 109 schapen; 762 lammeren: 19
fokzeugen: 528 slachtvarkens; 526 big
gen: 603 slachtrunderen.
Prijzen: Melk- en kalfkoeien 1015-1640
per stuk; Guste koeien 1000-1400; Gras-
kalveren 440-640: Kalfvaarzen roodbont
1150-1650 zwartbont 1025-1400; Klam-
vaarzen 1050-1300: Guste vaarzen 925-
1215: Pinken 650-850: Nuchtere kalve
ren voor fok of mesterjj 175-325: Wei-
deschapen 90-125; Ooien met lammeren
60-95; Drachtige zeugen 350-460: Biggen
55-68. Slachtrunderen extra kwaliteit
4.95-5,35 per kg geslacht gewicht; le
kwal. 4.40-4.90; 2e kwal. 3,90-4,25 3e
kwal. 3.65-3,80: Vette stieren 4,25-4,75;
Worstkoeien 3,40-3,65; Vette kalveren
le kwal. 3.40-3.60 per kg levend gewicht
2e kwal. 3.10-3.30: 3e kwal. 2,80-3,00
Nuchtere slachtkalveren 1.35-1,70; per
stuk 50-79; Slachtzeugen le kwaliteit
1.68-1.73: 2e kwal. 1.61-1,67: Slachtvar
kens 1.90-2,00; Vette schapen 100-135
per stuk; Vette lammeren 95-130 per
stuk.
Overzicht: Melk- en kalfkoeien aan
voer behoorlijk: handel: matig; prijzen:
fl. prijsh. Guste koeien aanvoer gewoon;
handel: stroef; prijzen: stijf duur; Jong
vee aanvoer onveranderd; handel rustig
prijzen: duur; Vette kalveren aanvoer:
ruimer; handel iets gedrukt; prijzen
iets gedrukt: Nuchtere kalveren aan
voer minder, handel tamelijk vlot; prij
zen: vaster: Schapen en lammeren
aanvoer ruim: handel redelijk; prijzen
weinig veranderd; Fokzeugen aanvoer:
normaal; handel kalm; prijzen onver
anderd; Lopers en biggen aanvoer ais
vorige week: handel iets vlugger; prij
zen stabiel; Slachtvee aanvoer beperkt
handel even williger; prijzen vlot duur;
Slachtzeugen aanvoer iets minder: han
del kalm; prijzen weing veranderd.
KAPELLE Frambozen in kratten
IX 233, I 169-198, II 163-169, in tubs 91,
oer doos I 46. Aardbeien z. dop: Senga-
Sengana I 143. II 136, Red Gauntlet I
en II 126, Diverse rassen I en II 118.
met dop per kg. Red Gauntlet Extra
180-182, I 148-200. II 104-152, GoreUa I
148-154, II 109-144, Vola I 164, II 113,
Elista I 148-161, n 110-131, Talisman I
171, per doos; Red Gauntlet I 38-50, II
21-38, Gorella I 42-48, H 22-32, Vola I
38. II 18-23, Elista II 24-34. Cambridge
II 35, Talisman II 24, I 39-40, Rode bes
sen per kg in kratten van 2 kg; extra
141, I 98-110, II 70-77, in kratten van
5 kg. I 80-88, II 67-71, III 57, per doos
I 26-36, II 18-25, Appelen: Golden De
licious 175 82, 170 77, 165 72, 1180 70. 1175
76, 1170 74-79, 1165 71, 1160 48-63, 1155 21,
grof 49-54, fijn 15. Kersen per kg.: Mar
kiezen II 155, Vroege van Werden II
151, Kaspruimen: Ontario I 267. II 122,
kasperziken per stuk I 17. II 6,5-8,
Aardappelen I 18-25, II 18-21, drielin
gen 14-15, kriel 8-12. Grqenten: Krop
sla 5-13. Bloemkool 15-4)>, Boskroten
3,5-5; Uien per kg. 18, Dilbb, prinses-
senbonen 220-239, Doperwten 44-52.
MIDDELBURG, 2 juli Aardappelen
blok: Bonken I 25.— Grote I 20.80 Driel
I 17.40 Kriel I 17.— Kriel II 16.50 Doré
grote 21 Drieling 21. Aanvoer aardappe
len: 30 ton. Aardbeien: Red Gauntlet I
37 II 23-37 Senga Sengana II 26-32 Elis
ta II 35-37. Aardbeien per kg 90-125
Rode bessen p. ds. 28-43 Rode bessen p,
kg 69-75 Frambozen p. ds. 39.
OUDENBOSCH - Industrie: Senga
130-139, Gorella 116-122, diversen 117-
118, afw. 73; Frambozen 88-94, afw 70"
Zwarte bessen 191; Rode bessen 71-'
Consumptieaardbeien 72-153, frambo
zen (per doosje) 49-61. rode bessen 70-
114, zwarte bessen 101, kersen 26, bos
peen 20-42: waspeen 23-43; bloemkool
22-54, sav.kool 17, tuinbonen 13-19, dub
bele bonen 210-240, snijbonen 130-190,
erwten 71, spinazie 6-11, peulen 60-260,
aardappelen grote en drielingen 12-20
kriel 19-25. tomaten 400-530, rabarber
16-20: sla 5-15, bonenkruid 5-6, Jona
than 53.
STEENBERGEN Eerstelingen klein
bonken 24-27, groot 20-22, drielingen
14, kriel 22-23; Dorée klei groot 23 drie
lingen 14-18, kriel 24. Lekkerlander klei
groot 20. drielingen 13.
ZWIJNDRECHT, 3 juli Andijvie
10-12: postelein 27-41; uien 33-37; ra
barber- 18-21; spitskool 5-12; gelekool
22-27; groenekool 34: rodekool 6,50-
aardappelen 22-40; kroten 7-15- snij
bonen 160-170; stambonen 250-280; tuin
bonen 20-24; aardbeien 96-139; zwarte
bessen 169; rode bessen 151-153; peulen
190-200: bloemkool AA 73-79; A 48-70"
B 32-48: C 15-28; komkommers 90 47-48"
75 43-51; 60 43-48; 50 39-52; 40 36-46; 35
30-36: kromme 27-32: stek 18-19: toma
ten A 6,70-6.90; B 6.60-6.80; C 5.90-6,00;
CC 4.10-4,80; sla A2 11-20; radijs 23;
selderij 5-6; peterselie 5; bospeen 31-34.'