Jasnera
LOES HAMEL VERZEILDE
VIA MODE IN CABARET
hollenkamp
sport
hemden
Rotary landdag was
gewijd aan cultuur
't is weer tijd voor
Donald
Duck
Toevallig loop ik
zonder make-up
graag
rond
1
VP
m
Dochter van kiepwagenchauffeur bij Cardm
mm
■JêUenka
s
Kijk
Beatles, Bach en Beethoven
Wederopbouw Rotterdam
Spoedig rechtstreekse
Amerikaanse t.v.
op Europees scherm?
DAGBLAD DE STEM VAN MAANDAG 17 MEI 1965
Wijziging
spreekuur
ST.IGNATIUSZIEKENHUIS
Vanaf 19 mei:
IEDERE WOENSDAG
SPREEKUUR
voor aanmeten van: Steun
zolen - Medische en Orthop.
Bandages van 10.30 tot 12.00
uur.
Fa. L. DINGEMANS-
RAAYMAKERS
Piet Avontuurstraat 76,
BREDA
Telefoon 01600 - 35540
el..
ooo
Het voltallige
J asne va-kwartet.
De kleine Vivat,
de senoritas
Vedette,
de kloeke
Parfait en de
enorme Enorm.
In het bijzonder
voor prijsbewuste
kenners.
Alle vier altijd:
licht en lekker!
SIGARENFABRIEKEN
vatkbnswaakd
De laatste tijd ervaren we steeds meer,
dat er een heleboel mensen zijn die
ergens afkeurende kritiek op leveren,
terwijl ze het helemaal niet zo bedoelen.
Zo zijn er bijv. mensen die de Beatles
afschuwelijke schreeuwers vinden. In
9 van de 10 gevallen vinden deze zelfde
mensen óók niets aan werken van Beet
hoven of Bach. Volgens hen is alleen
de muziek van zo'n 20 of 30 jaar ge
leden mooi. Wij vinden deze gedachte
ongegrond en onverantwoordelijk. Men
sen die namelijk met zo'n mening rond
lopen laten blijken, dat ze op het ge
bied van muziek maar een zeer scha
mele ontwikkeling hebben, die dan uit
gaat naar werken van 20 of 30 jaar
terug.
Wij vinden deze mening temeer on
gegrond, omdat deze mensen zich nog
nooit in andere muziek dan „hun" mu
ziek verdiept hebben. Als ze over de
radio het woord Beatles Beethoven of
Bach horen draaien ze ae knop al om.
Wij vinden dit absurd. Iedereen vindt
deze muziek goed. Alleen kan iemand
zijn voorkeur naar een bepaalde stijl
uitgaan.
Het is dus zuiver een kwestie van:
zich verkeerd uitdrukken, hetgeen voor
al bij de ouderen onder ons nogal eens
voorkomt.
BREDA SWART.
Tijdens de vijf jaren durende bezet
ting viel aan wederopbouw niet te den
ken. Eerst na de capitulatie van de
Duitsers kon men in 1945 beginnen met
opruimen van het puin en het bouwen
van allerlei noodwinkels en uiteindelijk
aan de definitieve wederopbouw. Deze
bewering, die dezer dagen als inleiding
voor de televisie-uitzending van 10 mei
werd afgedrukt, is er volkomen naast.
De feiten zijn de volgende:
Op zaterdag 18 mei 1940 werden de
eerste arbeiders en vrachtauto's voor
het opruimingswerk opgeroepen; op
maandag 20 mei d.a.v. kreeg stadsarchi
tect ir. Witteveen opdracht het weder-
opbouwplan te ontwerpen, waartoe de
gespaarde Gemeentebibliotheek als
werkruimte werd ingericht. Genoemde
18 mei wordt jaarlijks nog als „opbouw
dag" herdacht.
In juni 1940 waren circa 20.000 puin
ruimers met 1400 vrachtauto's (eerst
met benzine, later met houtgas) inge
schakeld. Gedempt werden o.a. de
Blaak, Schiedamsesingel, de Schie en
helaas een klein gedeelte van de Kra-
lingse Plas. Daarna ontstonden er aan
de rand van de stad enorme puinber
gen. In Dijkzicht en Blijdorp, aan de
Goudsesingel en de Coolsingel werden
noodwinkels gebouwd, waarvoor de ge
troffen winkeliers zich reeds op 21 mei
1940 konden opgeven. In 1941 kwam het
complex van vroegere Noordblaakwin-
keliers aan de Jongkindstraat gereed.
Bekend is het drukke Postkantoorstraat
je op de Coolsingel, terwijl ook de win
keliers voor het uitgebrande, maar weer
ten dele herstelde ziekenhuis een nieuw
centrum vormden, niet ver van de Bij
enkorf. Deze was in het midden getrof
fen en werd voor één derde deel op
nieuw ingericht. Ten noorden van de
Goudsesingel verrees het „Wereldha
ven "-complex van flats.
Voorts werd de schade van Engelse
bombardementen in 1941 vooral in
het westen van de stad hersteld. In
het centrum werden nieuwe straten
aangelegd en een geheel nieuw water
bouwkundig stelsel (Steiger) gebouwd.
Niet alleen het puin werd geruimd (5
miljoen m3), ook de fundamenten zijn
verwijderd, waarbij uit menige kelder
mooie tegeltjes te voorschijn kwamen.
De nieuw ontstane vlakte werd ge
bruikt voor verbouw van rogge en
koolzaad, terwijl de Duitsers er tegen
mogelijke luchtlandingen gerooide bo
men (z.g. Rommelasperges) plaatsten.
Ook de schade aan de ten dele getrof
fen gebouwen als Stadhuis, Postkantoor.
Politiebureau, hotel Atlanta e.d. werd
hersteld.
Dank zij al die activiteiten van de
DIWERO (Dienst Wederopbouw Rot
terdam) kon uitzending naar Duitsland
van duizenden arbeiders lange tijd wor
den voorkomen.
BREDA J. A. M.
(Van efen onzer redacteuren)
Haar intrigerend silhouet vult de voorpagina's van de dikke
bladen in binnen- en buitenland: Loesje in kleur, losjes hange
een Dorische zuil of leunend tegen een glimmend autoportier. Haar
vochtige tuitlippen wijken van elkaar, alsof ze op het punt staat om
voor te gaan lezen uit Duizend en één nacht. De donkeromrande ogen
rond en wijd opengesperd suggereren zowel de koele ongenaak
baarheid van de sophisticated lady als de zwoele overdaad van de
vamp. Naar welke kant de weegschaal in feite doorslaat, laat het
spottend gezicht in het midden. Ze vindt het vooralsnog niet nodig,
dat de wereld weet, wie Loesje Hamel is.
(Advertentie)
Tientallen keren heeft ze zo al voor de
lenzen van modefotograaf Paul Huf ge
staan, met diezelfde blik heeft ze de
sjieke cliëntèle van maitre Pierre Cardin
van de precieuze gouden stoeltjes afgeke
ken. Eén rapiersnelle oogopslag en een
spottende krul naast haar mondhoek
vormden het exclusief handelsmerk, dat
haar op de top van de mode-Olympus zet
te. Achteraf zegt ze gulzig: „Ik was één
van de favoriete mannequins van Cardin,
ik smeet 's morgens vroeg al mij. wim
pers d'r op en dan stond hij aan één stuk
door op me e creëren. Van tien tot tien
soms. Hij is een man die geïnspireerd
moet worden door een lijf en een hoofd
en toevallig had ik net, wat hij bedoelde.
Cardin is een heel bijzondere man, bik
kelhard. maar ook een artiest tot in de
toppen van zijn vingers. Die andere man
nequins waren er alleen maar op uit om
nog mooier te worden en de godsganse-
lijke dag liepen ze met uitgestreken ge
zichten rond. Het was eigenlijk één maf
fe troep, waar ik maar zo'n beetje gie
chelend tussendoor liep, want ik word
immers niet gehinderd door een prachtig
gezicht en ik kan me dus ook niet per
mitteren om de mooie juf uit te hangen.
Neen, ik moest het echt van mijn gekke
smoeltje hebben.
Je mag het wel weten ook: ik heb de
boel altijd een beetje beduveld. Ik zocht
bijvoorbeeld een bezoekster uit en die
ging ik dan net zolang fixeren totdat ze
er draaierig van werd. Geinig. Toen Ram
ses Shaffy me op een modeshow had ge
zien zei hij nag afloop: „Je bent 'n verrekt
slechte mannequin Loes" en daar had ie
gelijk in, want ik eis veel te veel aan
dacht op voor mezelf. Het is al een ijdel
vak, maar als ik over het plankier was
gestoven, wist niemand, welk pak ik
aan had gehad. Dan zeiden ze na afloop:
„Ik zou die jurk nog eens willen zien, die
dat malle meisje net aan had". Dat was
ik dan.
Die anderen lagen ook altijd in kat
zwijm, wanneer Cardin in de buurt was
en ze deden net, alsof hij een halfgod was.
Nou ben ik gewoon te nuchter voor zulke
aanbiddingstoestanden, maar daar komt
nog bij, dat ik mijn mond geen seconde
dicht kan houden. Ik klets maar door en
als je er geen beton in gooit, dan ben ik
niet te stoppen. Cardin vond dat prachtig.
Ik liep met een grijns om hem heen en
we lachten ons een ongeluk. Alleen te
gen de première kregen we met zijn al
len de zenuwen en dan liep zelfs de con
ciërge hardop te schelden. Ik wa: brood
mager in die tijd en als ik zo'n hele dag
had gestaan, dan moesten er flessen met
allerlei reuktoestanden aan te pas komen
om me weer wat op te kalefateren.
Schuimbekkend
Ik ben eens halverwege een generale
flauwgevallen, maar ik deed net, alsof er
niks aan de hand was, want je moest en
je zou die première halen. Daar vocht je
voor en als je dan ook nog als eerste naar
binnen mocht, dan was het helemaal voor
elkaar. Dat was een enorme eer. Ik heb
Cardin van de maagpijn zien kronkelen
en toen ik zijn favoriet was, heeft hij zelfs
schuimbekkend om me heen gedanst, om
dat de schoenmaker te kleine pumps voor
me had gemaakt. Hij had maat 36 bij
zich, maar dat is niks voor een meissie
uit Andijk. Ik heb achtendertig en een
half en ik heb al mijn tennen moeten op
vouwen om er in te kunnen.
Ik had ook nooit een tas bij me als we
op toernee gingen en dat vonden de an
deren hoogst bedenkelijk, want een man
nequin heeft op zijn minst 'n beauty-case
bij zich. Daar doet ze dan de spullen in,
waar ze zich mee optut, want het gaat er
immers om dat je een plaatje bent.
Nou, toevallig gaat dat voor Loes niet
op, want zo'n tas past niet bij me. Dat
voel je. In Mexico hebben we 24 uur in
een hete bus gezeten en toen had je ze
moeten zien. Gegild heb ik om die af
gezakte gezichten. Dat moet je eigen
lijk voor je zien. We waren met tien
mannequins, van elk huis één, en ze de
den niks anders dan mooi wezen. Kun
je je dat voorstellen? En ondertussen
maar uitkijken naar een geschikte mil
jonair, want als mannequin word je
voortdurend omringd door zindelijke,
oudere heren die graag nun valse tanden
in 'n jonge blom zetten. En de meeste
meiden vinden het geweldig, want als
ze zo'n mannetje aan de haak slaan,
hoeven ze nooit meer shows te lopen en
kunnen ze toch mooie kleren dragen,
En daar gaat het uiteindelijk om.
We kwamen als clochards bij het Hil-
tonhotel aan allemaal afgezakte witte
Loes Hamel is de favoriete
mannequin van de Nederlandse
couturier Dick Holthaus. „Ik ben
met die modetoestanden opgehou
den", zegt ze, „maar voor Dick blijf
ik werken, want het is gewoon za
lig werken met di man".
jurken en gezichten. Ik heb er bij staan
snikken van het lachen, maar die ande
ren vonden er niks aan. Die zaten maar
te janken, omdat ze de gein ervan niet
wilden zien. Ze zitten vastgeroest in dat
ene maniertje en de hele dag draaien ze
voor de spiegel rond. Ik vond alleen steun
bij een Amerikaans meisje. Nou ja, meis
je, het was een vrouw van veertig, maar
ze zag er nog prachtig uit. Die begreep
het wel, zoals de meeste Amerikaansen
trouwens. Die bekijken de zaken nuchter
en blijven met de beentjes op de grond.
Dat doen de Franse meiden nooit. Die
hebben daarbij ook nog een humor, waar
ik niks mee te maken heb. Ik denk nog
steeds dat 't gewoon niet leuk was, wat
ze zeiden.
Ik kom van een dorp en daar leer je
wel, wat nuchterheid is. Als ik me op
wü tutten, dan doe ik het, maar anders
loop ik zonder make-up rond. Dat vind ik
toevallig fijn. Ik weet, dat ik er dan af
schuwelijk uitzie en dat het voor heel wat
mensen een afknapper is, maar dat is nou
mijn protest tegen dat opgeschroefde
mooi-wezen. Als je je etaleert, dan doe
je het voor de business, maar als je in je
vrije tijd geen ruimte maakt voor andere
dingen, dan kom je nergens meer toe. Ik
voel me lekker zo, met die ruige broek
aan en die afgetrapte schoenen, want nou
kan ik tenminste dingen doen die ik zelf
enorm vind. Shows lopen bij Cardin was
natuurlijk ook fijn, maai* 't blijft 'n vak
en dat vergeten de meeste meiden. Die
hangen buiten ook nog steeds de mooie
mannequin uit. Dat is krankzinnig, want
het is net hetzelfde als toneelspelen. Ko
van Dijk zie je toch ook niet geschminkt
over straat lopen. Ik vergelijk een mode
ontwerper maar met een schilder. Als
die een doek gemaakt heeft, hangt ie het
aan de muur en als Cardin een pak af
had, dan hing ie het aan één van zijn
mannequins.
Toen ik in Parijs kwam, wist ik niks
van mode. Ik kende ook één naam,
Jacques Fath, maar die was allang
dood. En als ze zeiden: „Loes, zet eens
effe die nertsmuts op" dan wist ik niet
welke van de 200 ze bedoelden, want
voor mij was het allemaal konijn.
Nou moet je niet denken, dat ik gelijk
in de put zat, want als je uit Andijk
komt, laat je je niet zo gauw intimideren.
Ik had als verpleegster trouwens voor he
tere vuren gestaan. Denk erom, dat dit
meisje op d'r 21e al d'r verpleegsterskruis
had en toen ik op de operatiezaal kwam,
moest ik nog twintig worden. Misschien
is dat wel de boeiendste tijd van mijn le
ven geweest. De hele wereld draai timmers
om mensen en als je by een operatie
bent, zie je, hoe ze iemand repareren,
alsof het een horloge is, een auto. Ik heb
er bij gestaan, terwijl een verbryzelde
knie werd opgelapt. Enorm.
Ik werkte in het Weesperpleinzieken-
huis, toen ik voor de eerste keer poseer
de. Gewoon voor de gein. Die foto kwam
in een damesblad en meteen moest ik bij
de directrice komen. Ze zei, dat het geen
pas gaf. Ik heb de logica van de redene
ring nooit begrepen want waarom zou
een verpleegster niet voor een meubel
zaal reclame mogen maken? De mensen
bemoeien zich trouwen altijd met een
meisje, dat effe anders is dan een ander.
Ik was net vijf, toen ik mijn haar omhoog
ging dragen en dat vonden ze ook krank
zinnig. Dat deed je niet als Andijkse,
maar ik wel. Ik wilde mezelf manifeste
ren en daar was ik druk mee. Ik had dui
zenden interesses en was voortdurend be
zig. Ik speelde gitaar en zong er hard bij,
ik had 's maandags gym en dinsdags
koor en woensdag de band en donderdags
de toneelclub. Dat had ik van moeder;
die was ook altijd bezig, behalve met het
huishouden. Wij waren in het dorp de
buitenbeentjes en bij ons brandde het
licht ook altijd langer dan bij de anderen.
Wij waren gewoon later op, omdat er nog
zoveel te doen was.
Vader is weer anders. Hij is een com
pleet mens, die alle plezier van de wereld
heeft. Als hij *s avonds uit de Wieringer-
meer komt, dan is ie blij. Hij pakt een
boek, hij leest de krant. Vader is kiepwa
genchauffeur en dat vindt hij best. Hij
heeft wel een droom gehad, hij had
buschauffeur willen worden. Een bus
naar het buitenland, maar toen hij zag,
dat het er nooit van zou komen, is hij.
niet gaan mokken. Het is geen obsessie
geworden.
Zalige toestand
Later heb ik gedacht: misschien heb ik
alles gedaan, wat hij had gewild. Toen ik
naar Amsterdam ging dachten ze in An
dijk, dat ik verloren was. Ze vertelden
zelfs dat ik in een nachtclub werkte, maar
ik zat alleen op terrasjes in de zon. Dat
was alles. Ik had trouwens geen idee,
dat ik nog eens mannequin van Cardin
zou worden. Ik wilde wat anders. Ik wil
de kiepwagenchauffeur worden zoals va
der. Of buschauffeur. Maar een echt plan
heb ik nooit gemaakt, omdat het toch
wel gebeurt. Ik zoek nooit naar leuke
dingen, maar ze komen. Onweerstaanbaar
Op het moment dat ik dacht: „Die mode
toestand ken ik nou wel zo langzamer
hand" kwam Ramses vragen, of ik mee
wilde doen aan zijn cabaret. Het is een
zalige toestand van mensen die elkaar
volkomen begrijpen. En het gekke is, dat
de meesten uit een dorp komen. Liesbeth
List komt van Vlieland, Polo de Haas is
ook in een dorp geboren en van mij weet
je nou alles. Wij hebben allemaal een
dosis frisse lucht ingeademd en dat heeft
ons blijkbaar nuchter gemaakt.
Ik neem nou alleen maar mezelf. Tot
aan mijn 6e jaar heb ik gewoon Neder
lands gesproken en ik zei dan ook
braaf bips in plaats van gat. Dat vonden
ze in Andijk absurd, want in West-
Friesland heeft niemand een bips. Ik
was drie dagen op school, toen ik be
greep, dat ze gelijk hadden. Als je in
Andijk bent, moet je je moers taal spre
ken.
Daarom was ik ook echt blij, toen ik
op de ijsbaan in ons dorp mijn oude
vriendinnen weer eens zag. Ze hadden
een hoop over me gelezen en ze dachten,
dat ik een dame was geworden. Toen ze
me hoorden praten zeiden ze: Verrek
Loes, je bent helemaal niet verandeid
Ik zei: „Moet dat dan?"
Maandag 17 mei
HILVERSUM I 402 m
NVRV: 12.00 Lichte orkestmuziek (opn.)
12.22 Voor boer en tuinder. 12.27 Mede
delingen t.b.v land- en tuinbouw. 12.30
Nieuws. 12.40 Grammofoonmuziek even
tueel actualiteiten. 12.50 Brussels mo
zaïek: Lichte orkestmuziek en solisten
(opn.), 13.25 Licht instrumentaal kwar
tet (opn.). 13.45 Amusementsmuziek uit
de 20-er en 30-er jaren (opn.). 14.05
Schoolradio. 14.35 Moderne kamermuziek
(opn.). 15.00 Londens Symfonie-orkest
(gr.): moderne orkestwerken. 16.00 Bij
beloverdenking. 16.30 Dubbelkwartet met
orgel: geestelijke liederen. 17.00 Voor de
kleuters. 17.15 Voor de jeugd. 17.30 Lich
te grammofoonmuziek voor de tieners.
17.50 Overheidsvoorlichting: Kennisma
king met Suriname. Spreker: L. Huls
bos. 18.00 Koninklijke Militaire Kapel.
18.20 Uitzending van de Christelijk His
torische Unie. Politoeren. Nieuws en kom-
mentaar van de Christelijk Historische
Unie. 18.30 Klassieke grammofoonmu
ziek. 19.00 Nieuws en weerpraatje. 19.10
Radiokrant. 19.30 Stereo: Metropole-or-
kest: amusementsmuziek. 19.55 Op de man
af, praatje. 20.00 Lichte grammofoonmu
ziek. 20.25 Fuga voor twee stemmen,
hoorspel. 20.55 Muziek voor miljoenen
(gr.): The Planets, opera. 21.45 Twin
tig jaren om ons heen: het Nederlands
economische leven in terugblik en pers
pectief, lezing. 22.00 Oude muziek (opn.).
22.20 Wereldpanorama. 22.30 Nieuws en
SOS-berichten. 22.40 Avondoverdenking.
22.55 Twintig jaren om ons heen, het
Nederlandse economische leven in terug
blik en perspectief, lezing. 23.10 Stereo:
Lichte orkestmuziek en zang. 23.25 Piano
recital (opn.): moderne muziek. 23.55-
24.00 Nieuws.
HILVERSUM II 298 m
AVRO: 12.00 Licht orkest. 12.27 Mede
delingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30
Wat is er aan de orde? actualiteiten van
het platteland. 12.37 Licht instrumentaal
kwintet (gr.). 13.00 Nieuws. 13.10 Ac
tualiteiten. 13.25 Beursberichten. 13.30
Stereo: Moderne en klasieke muziek.
15.30 Lichte grammofoonmuziek. 16.00
Nieuws. 16.30 Dansorkest en zangsolisten.
17.00 Na zeven eeuwen, programma ge
wijd aan Dante Alighieri. 17.15 Licht
ensemble. 17.30 Metropole-orkest. 18.00
Nieuws. 18.15 Eventueel actueel. 18.25
A la carte: dinermuziek. 18.50 Openbaar
Kunstbezit. 19.00 A la carte (vervolg).
19.45 Overheidsvoorlichting: Samenwer
king met ontwikkelingslanden. Vraagge
sprek van Paul de Waart met dr. C.
Nagtegaal, alg. secretaris van het Ko
ninklijk Instituut v. d. Tropen en dr. W.
J. H. Kouwenhoven, chef van het Jon
geren Vrijwilligers Programma over de
voorbereiding en uitzending van jongeren-
vrijwilligers. 20.00 Nieuws. 20.05 Voor de
tieners. 20.55 Zo is het gekomen, radio
portret. 21.25 Volgend jaar géén Rivièra,
hoorspel. 22.30 Nieuws. 22.40 Actuali
teiten. 23.00 Frans muziekprogramma.
23.55-24.00 Nieuws.
BRUSSEL VLAAMS 324 m
12.00 Nieuws. 12.03 Grammofoonmuziek.
12.08 Kroniek voor de landbouw. 12.15
Gevarieerde muziek. (12.25 Weerberich
ten, mededelingen en berichten voor de
schippers). 12.50 Beursberichten en pro
grammaoverzicht. 13.00 Nieuws. 13.20 Ka
mermuziek. 14.00 Nieuws. 14.03 School
radio. (15.00 Nieuws.) 15.45 Grammo
foonmuziek. 16.00 Beursberichten. 16.09
De ramen open, programma voor de zie
ken en herstellenden. 17.00 Nieuws. 17.15
Lichte muziek. 18.00 Niéuws. 18.03 Voor
de soldaten 18.28 Paardesportberichten.
18.30 Protestantse godsdienstige uitzen
ding. 18.45 Sportkroniek. 19.00 Nieuws
en radiokroniek. Correspondentie uit Ne
derland. 19.40 Grammofoonmuziek. 19.50
Verkiezingsspreekbeurt. 20.00 Amuse
mentsmuziek. 21.00 Kamermuziek. 22.00
Nieuws. 22.15 Operakroniek. 22.35 Klas
sieke muziek. 22.45 De zeven kunsten.
23.00 Nieuws. 23.05 Jazzkroniek. 23.30
Gevarieerde muziek. 23.55 Nieuws. 24.00-
0.45 Uitzending voor de zeelieden.
BRUSSEL FRANS 484 m
12.00 Nieuws. 12.02 Gevarieerde muziek.
13.00 Nieuws. 14.00 Nieuws. 14.18 Geva
rieerd programma. (15.00 Nieuws.) 16.00
Nieuws. 16.08 Kamermuziek. 17.00 Nws.
18.00 Nieuws. 18.27 Lichte muziek 19.00
Muzikale jeugkroniek. 19.20 Grammofoon
muziek. 19.30 Nieuws. 20.00 Hoorspel.
22.00 Wereldnieuws. 22.15 Jazzkroniek.
22.55-23.00 Nieuws.
Dinsdag 18 mei
HILVERSUM I 402 m
KRO: 7.00 Hiet levende Woord. 7.05
Ouverture: reportage en commentaren,
wegeninformatie en lichte grammofoon
muziek. (7.30-7.40 Nieuws; 8.00-8.05 Over
weging.) 8.30 Nieuws. 8.40 Voor de huis
vrouw. 9.35 Waterstanden. 9.40 School
radio. 10.00 Lichte grammofoonmuziek.
11.00 Voor de vrouw. 11.30 Pianorecital:
Klassieke muziek. 11.50 Voldaan
vooruit, praatje.
HILVERSUM II 298 m
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek.
VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00
Nieuws. 8.10 Lichte grammofoonmuz. 8.25
Groenteman. 8.30 Lichte grammofoon
muziek (vervolg;. 8.45 Morgenwijding.
9.00 Lichte grammofoonmuziek 10.00 Voor
de kleuters. 10.10 Lichte grammofoonmu
ziek. 11.00 Nieuws. 11.02 Voor de zieken.
(Advertentie)
SELECTIEKLEDING
!■-!
vi
i
;:.i
I
|0ïS
'V Aanbevolen! Sterk,
praktisch (wel
i wassen, niet strijken)
en heerlijk in. het
dragen. Hollenkamp
heelt ze in vele
dessins en
kleuren.
amsterdam breda eindhoven enschedé heerlen rotterdam-
Maandag 17 mei
NEDERLAND I
NTS: 18.30 Teleac - Studievoorlichting.
19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Barend
de Beer. 19.06 De woonboot (The house
boat), film Comedy Caper. 19.20 Open
baar kunstbezit. 19.35 Huckleberry hound,
tekenfilm. 20.00 Journaal en weerover-
zicht. 20.20 Politieke Partij: G.P.V. 20.30
Terminus, filmreportage over het Wa
terloo Station te Londen. 21.05 Brief
Encounter, speelfilm (beide keuringen 18
jaar). 22.25 De eerste wereldoorlog, do
cumentaire. 22.50 Socutera. 22.55-23.00
Journaal.
NEDERLAND II
NTS: 20.00 Nieuws in het kort. 20.01
Andy Griffith - de nieuwe vriend, TV-
film. VARA: 20.25 Veelgelezen, literair
gesprek. 20.55 Boekenmarkt 1965, repor
tage van de boekenmarktshow. 21.45 Ach
ter het nieuws
BELGIë VLAAMS
14.05-14.40 Schooltelevisie. 19.00 Zand
mannetje. 19.05 Voor de teenagers. 19.40
Verkiezingsuitslagen. 19.55 De weerman.
20.00 Journaal. 20.30 Openbaar Kunst
bezit. 20.40 De waarachtige geschiedenis
van Joël Brand: de transactie die nooit
doorging, tv-spel. 22.40 Vergeet niet te
lezen, auteurs te gast in onze studio.
23.10 Journaal.
BELGIë FRANS
14.15 Schooltelevisie. 15.05 Schooltele
visie. 18.30 Berichten. 18.33 Voor de kin
deren. 19.00 Boutique: kroniek voor de
vrouw. 19.30 Sportprogramma. 20.00 Jour
naal. 20.20 Face a l'opinion, inleiding.
20.30 Kroniek over de eerste wereldoor
log. 21.00 Le Saint, feuilleton. 21.50 We
kelijks programma waarin politici tele
fonische vragen beantwoorden. 22.40
Journaal.
VANAF VANDAAG zullen in Amster
dam de eerste, tegen overvallen be
schermde taxi's, rondrijden. Ze zijn uit
gerust met speciale claxon, op een ge
heime plaats aangebracht.
(Advertentie)
(Van onze verslaggevers)
DEN BOSCH De Nederlandse Rotary
heeft haar jaarlijkse landdag, zater
dag in de Brabantse hoofdstad gehou
den, gewyd aan de situatie van onze
cultuur. Ds. N. K. van den Akker uit
Den Bosch hield een referaat naar aan
leiding van prof. dr. P. j. Bouman's
Cultuurgeschiedenis van de Twintigste
Eeuw". Zyn kritische vragen werden
door de auteur van deze Prisma-uit
gave beantwoord.
Ds. Van den Akker stelde o.a. de vraag
of Bouman zich niet te zeer beperkt
tot de Westerse cultuur. Ziet hij daar
door de ontwikkeling van de cultuur
niet wat eenzijdig optimistisch als de
eeuwige drang naar zelfverwerkelij
king Moet de Westerse cultuur niet
in gesprek treden met de oosterse cul
turen om zo haar eenzijdigheid te cor
rigeren
Men moet Boumans cultuurbegrip ken
nen om zijn antwoord te kunnen be
grijpen. Met de Frans-Russische socio
loog G. Gurvitch onderscheidt hij in de
cultuur vier geledingen. In de boven
laag vindt men de natuurlijke gegevens
en materiële hulpmiddelen (techniek)
in de daaronder liggende tweede laag
de organisatievormen van de samen
leving daaronder weer de normen en
gewoonten die het gedrag bepalenen
het diepst verborgen ligt tenslotte het
gebied van de waarden waarin geloof,
hoop en idealen samenvloeien.
Een gesprek met andere culturen is vrij
wel onmogelijk geworden, meende
prof. Bouman, omdat de Westerse cul
tuur zich in zijn oppervlakte-lagen
over de hele wereld heeft verbreid-
,,De exportvormen van de Westerse
cultuur hebben elders het karakter ge
kregen van een geïmporteerde afgod
waaraan men zich zonder meer onder
werpt en de menselijke vrijheid prijs
geeft."
In Europa, de bakermat van de Westerse
cultuur, is men echter in staat om
vanuit de dieper liggende lagen de
menselijke vrijheid te redden, waar zij
dreigt te bezwijken onder de druk van
wetenschap en techniek. Evenals Ro
mano Guardini meenit prof. Bouman
dat het probleem van de menselijke
vrijheid het centrale vraagstuk zal
worden in de komende tijd.
Ongeveer 600 rotarians hebben aan de
landdag deelgenomen. Zij betuigden
hun aanhankelijkheid aan het konink
lijk huis in telegrammen aan de ko
ningin en prins Bernhard. Aan het be
gin van de bijeenkomst werden zij be
groet door de commissaris van de ko
ningin in Noord-Brabant dr. C. N. M.
Kortmann, die in de Rotary met haar
ideaal van dienstbaarheid de „eenheid-
-in-verscheidenheid" prees. „Zo'n club
moet in het nieuwe Brabant een goede
kans hebben", aldus de commissaris.
(Van onze correspondent)
MAINZ in West-Duitsland wordt In
t.v.-technische kringen het vermoeden ge
uit, dat de telecommunicatiesatelliet Ear
ly Bird nog een geweldige revolutie op
het gebied van de intercontinentale, trans
atlantische televsie tot stand zal brengen,
en dat het over niet al te lange tijd mo
gelijk zal zijn om via deze satelliet de
Amerikaanse televisieprogramma's recht
streeks op de huisantenne op te vangen.
Daartoe behoeft zo zeggen technici,
die het moeten weten alleen maar de
energie, d.w.z. de zendsterkte van de te
lecommunicatiesatelliet te worden ver
sterkt en een antenne te worden ontwik
keld die het mogelijk maakt de Ameri
kaanse televisieprogramma's direct op te
vangen. Dit is in beide gevallen geschied*
De Hughes Electronics hebben een t.v.-
antenne ontwikkeld, die deze ontvangst
van Amerikaanse t.v.-programma's mo
gelijk maakt.
Onder deze omstandigheden wordt het
zo langzamerhand van geen enkele bete
kenis meer, of een regering of een om
roep of een politieke partij zich weert
tegen de invoering van de reclame-in-de-
televisie of commerciële televisie. Over
de hoofden van regeringen, omroepen en
partijen heen zal binnen afzienbare tijd
het Amerikaanse t.v.-programma in Eu
ropa kunnen worden ontvangen, met in
begrip van de reclamespots.
Luister naar ,,'t Is weer tijd voor North State", met de Dutch Swing College Band o.l.v. Peter Schilperoort via Radio Veronica -za. 11.15 en 18.45 u.zo. 10.30 en 16.45
csoed! dan
saam we het
hem vragen!
l)Utribut<l>lgXfmrycatUfC5S.\xiUcnle. 4
...gtaatu op om
negen uur of om
vtiem uur?