In Nederland is geen
behoefte aan kunstpaus
K
oos?
Baron
Bluff-Blues
FELLE AANVAL OP PLAN GANS:
Monopolie van man
wordt ongezond geacht
SLIK UW PIJN WEGMET EEN "ANKERTJE'
ORT
UNSTNIEUWS
Opa's krant
Geen invochten
a cp stoom
Atu strijkijzer
HARP- EN FLUIT
CONCERT VAN
MOZART
12 3 4 5 6 78 9
DAGBLAD DE STEM VAN DINSDAG 19 JANUARI 1965
(Van een onzer verslaggevers)
AMSTERDAM Namens zeshonderd Nederlandse kunstenaars
hebben de graficus Flip v.d. Burgt en de schilder Freek Souwer kort
geleden en papieren steen in de vaderlandse cultuurvijver geworpen,
die grote deining veroorzaakte rondom het zogenaamde „Plan Gans
In een brief van de Nederlandse federatie van beeldende kunstenaars
verenigingen spraken zij hun ernstige bezorgdheid uit over de werk
wijze van dr. Louis Gans, die als promotor van het „internationaal
kunsthuis" in ongehoord snel tempo pers, banken en het bedrijfsleven
voor zijn ambitieuze plannen heeft weten te winnen.
Met dezelfde spoed wist deze gewezen conservator van het Amsterdams stede
lijk museum zich echter ook een monopoliepositie te verwerven, die hem in
feite ongrijpbaar en onaantastbaar maakt. De organisatie berust na vele maan
den nog steeds bü deze éne man, die alleen een vleugellam werkcomité om zich
heen duldde en nog onlangs op een persconferentie meedeelde, dat hij op
korte termijn geen behoefte heeft aan een stichting.
'"TEGEN deze gang van zaken, die in
flagrante strijd is met de oorspron
kelijke democratische opzet van het
„internationaal kunsthuis" hebben de
heren v.d. Burgt (Brabander vam ge
boorte) en Souwer in hun brief met
klem geprotesteerd. Zij vonden het on
gezond, dat het inkoopbeleid vam de
heer Gams zal worden gevoerd in sa
menwerking met slechts één der leden
van het werkcomité, te weten de kunst-
critious J. Eijkelboom en dat hij nu
reeds in feite eigenaar is van het „in
ternationaal kunsthuis".
„Graag zagen wij wat meer zeker
heid voor kunstenaar en publiek",
schrijven zij, „want nu kam dhr. Gans,
zo hij dit wenst, het plan Gans in één
handomdraai omzetten in een firma
Gans zonder dat. het werkcomité of de
commissie van bijstand er iets tegen
kan doen". Zij dringen dan ook naimens
hun federatie aan op een stichting, die
de garantie kan bieden, dat uit een ge
slaagd „plan-Gans" geen kunstmonopo
lie kan ontstaan, dat naar hun smaak
gevaarlijker is dan de dictatuur van een
museumdirecteur. In dit verband merk
ten zij op, dat het gevaar van een „nieu
we kunstpaus" beslist niet denkbeel
dig meer was.
Het resultaat van dit rondschrij
ven was verbijsterend en onthul
lend voor de onfrisse wijze,
waarop in bepaalde kringen
werd gereageerd. In een inter
view, gepubliceerd in Het Vrije
Volk zei de heer Eijkelboom na
mens het plan-Gans,,dat de
federatie van de heren Van der
Burgt en Somver slechts enkele
honderden leden telt en niet
verward mocht worden met de
officiële federatie van beroeps
verenigingen van kunstenaars"
Wat de heer Eijkelboom met
deze insinuatie meende te berei
ken is onduidelijk, want de in
1931 opgerichte Nederlandse fe
deratie van beeldende kunste
naarsverenigingen is in 1932 bij
K.B. goedgekeurd en niet min
der officieel dan de door J.
Eijkelboom als „officieel" ge
kwalificeerde nieuwe naoorlogse
federatie. De heer Eijkelboom
onthulde ook nog, dat beide
kunstenaars waren opgestookt
door een van de bestuursleden
van het kunsthuis"die onlangs
is afgetreden. Deze zou, aldus
nog steeds de heer Eijkelboom in
Het Vrije Volk, een geweldige
haat tegen Gans hebben opge
vat, omdat hij meent, dat Gans
tonnen aan deze zaak verdiend
heeft".
Anonieme telefoontjes
(■"VNMrDDELLIJK na deze publicatie
^werd de heer Van der Burgt verrast
met een reeks van anonieme telefoon
tjes, die hem soms tot diep in de nacht
uit zijn bed dreven. Een vrouwenstem
maakte hem dan uit voor „fascist",
„reactionair" en kondigde aan. dat de
vrienden van de heer Gans zijn kun
stenaarsloopbaan kapot zouden maken.
Commentaar van een nuchtere Van
der Burgt: „Ik heb nooit geloofd in
kunst-politiek, maar nou moet ik het
wel. Als ze met dit soort praktijken be
ginnen, word ik pas goed fel. Als er
geknokt moet worden, ben ik erbij.
Ze hebben er van alles bijgehaald. En
bijvoorbeeld beweerd, dat onze fede
ratie in de oorlog fout is geweest. Af
gezien van het feit, dat een dergelijke
aantijging niets afdoet aan een gerecht
vaardigd protest tegen de gang van za
ken rondom het plan-Gans" is de
waarheid, dat onze federatie in 1947 van
alle blaam is gezuiverd. Tk wil overi
gens ook onder ede verklaren, dat ik
niet, zoals de heer Eijkelboom zegt, ben
opgestookt door het uitgetreden be
stuurslid. Tk vecht alleen namens 600
knapen, die ook een plaatsje in de zon
willen hebben. Wij zijn keihard vóór
een „internationaal kunsthuis", maar
dan moet het volgens de spelregels wor
den gespeeld. Niet twee mensen, die
voor het leven mogen zeggen, wat wel
en niet voor aankoop in aanmerking
komt, maar een jaarlijks te kiezen jury,
die alle kunstenaars vertegenwoordigt.
Het kaïn best zijn, dat Gans een goede
neus voor kunst heeft, maar als hij in
MICHAEL PODULKA
Een der initiatiefnemers van het
kunsthuis, die uit het werkcomité
is getreden. Het gevolg was een
stroom van verdachtmakingen
aan zijn adres.
een interview met Friso Endt uitroept,
dat hij zichzelf deskundig genoeg acht
om te bepalen, wat goed en slecht is,
dan riekt dat naar dictatuur. Gans is
een voortreffelijk public relations-advi-
seur en daarvoor krijgt hij van mij een
tien, maar al het andere betwist ik hem.
Hij interesseert een jeneverfabriek voor
een schilderijen-expositie en geeft de
schilders bonnen voor borrels. Dat is
een politiek voor schlemielen. Als kun
stenaar wil ik mijn borrel zelf kuininen
betalen.
De heer Eijkelboom had in Het Vrije
Volk-interview ook nog gezegd: „Als de
heren v.d. Burgt en Souwer stellen, dat
Gans praktisch eigenaar is van het
kunsthuis, dan hebben zij het mis, want
dit kunsthuis bestaat nog helemaal niet.
Het is een doel, waarnaar wij streven".
„En dit dan", zegt Flip van der Burgt
en hü toont een een officiële brochure,
die op de voorpagina begint met „inter
national house of arts". „Eikelboom
weet het ook best", zegt hij, „dat wij
geen huis op het oog hadden met muren
en deuren, maar een idee, een conceptie
en die is er wel degelijk. Iedereen roept
nu „leve Gans", en demonstreert een
kadaverdiscipline, die er wezen mag,
maar als er één het waagt om voor mo
gelijke desastreuze gevolgen van een
gevoerde politiek te waarschuwen, dan
wordt ie voor „reactionair" en „fascist"
uitgekreten.
jWIICHAEL PODULKA, het uitgetreden
bestuurslid van het Kunsthuis,
wordt van alle kanten gewaarschuwd,
dat hij geen mond mag opendoen, omdat
ze anders ervoor zullen zorgen, dat zijn
verblijfsvergunning wordt ingetrokken.
Podulka is een Amerikaan en hij is in
dertijd een van de eersten geweest, die
heeft gepleit voor een „internationaal
kunsthuis" in Amsterdam. Alleen was
hij zelf niet zakelijk genoeg om het plan
te realiseren. Nu proberen ze hem de
stuipen op het lijf te jagen en hem al
lerlei uitlatingen toe te dichten, die hij
nooit gezegd heeft.
Vanwaar al die verdachtmakingen en
insinuaties vraag ik me af? Wij vragen
maar één ding: Gans moet zich zo gauw
mogelijk binden aan een stichting, want
hij heeft de wijsheid ook niet in pacht.
Hij heeft deze zomer een drijvende
expositie van Nederlandse kunst op de
Rotterdam georganiseerd en als verte
genwoordigster van de schilderkunst
zijn eigen vrouw meegenomen. Het dag
blad Trouw heeft de cijfers gepubliceerd
en die liegen er niet om. Die reis vroeg
aan investeringen een bedrag van on
geveer 65.000 gulden en bracht aan ver
kochte kunstwerken 120 gulden op.
Een tentoonstelling bij Knoll interna
tional in Amsterdam kostte aan druk
werk, vervoer, verzekering en on
kosten 9000 en er werd niets ver
kocht. Maar onze federatie, die nu
door Eijkelboom cum suis door het
slijk wordt gehaald, heeft op een
kunstmarkt in Haarlem in één dag
voor 10.000 gulden verkocht. Laat
Gans dus niet gaan denken, dat hij de
exclusieve verkooprechten voor kunst
heeft, want daarmee doet hij groot
onrecht aan de bestaande galerijen
en individueel verkopende kunste
naars.
Reclame cumjiagne
In Wereldkroniek heeft hij onlangs
een felle aanval geïnspireerd op de be
staande kunsthandel, maar zijn eigen
„plan heeft zelf door zijn binding met
grote bedrijven gemiddeld meer dan
duizend gulden uitgetrokken voor een
kunstwerk van 100 gulden. Trouw
schrijft dan ook terecht: „Men zou kun
nen gaan veronderstellen, dat het plan-
Gans langzamerhand meer begint te lij-
Kien op een exclusieve reclame campag
ne ten dienste en uiteraard op kosten
✓ani allerlei grote bedrijven dan op een
deele actie, die ten doel heeft de kloof
ussen publiek en kunst te overbru*-
Op een persconferentie in het NVV-
gebouw in Amsterdam is het idee-Gans
gelanceerd om door middel van expo
sities in bedrijven meer direct contact
met de leden van het personeel te krij
gen. Daartoe is een „fonds kunstkoop'
gevormd, waarvoor de industriële Dis
conto-maatschappij in de vorm van een
renteloos voorschot de aanloop ver
schaft. Hoeveel dat voorschot bedraagt
wilde niemand zeggen. Gans onthulde
ook. dat zijn aankoopactiviteit voorna
melijk bepaald zal worden door wat
jonge kunstenaars aan werken van goe
de kwaliteit in voorraad hebben en het
doet daarom wel wat merkwaardig aan,
wanneer men in de folder van de ex
positie in het NVV-gebouw dertien deel
nemers van de 30 ontdekt, die ouder
zijn dan veettig jaar. Van der Burgt
heeft Gans op die persconferentie op
de man af gevraagd, of hij van plan
was gebruik te maken van de bestaande
galeries en hij heeft daarop ontkennend
geantwoord.
Fair gereageerd
YY/1J hebben in onze brief beslist op
W faire wijze gereageerd tegen een
naar onze smaak kwalijke machtscon
centratie in het plan-Gans, aldus Van
der Burgt. Het nu Kunsthuis een natio
nale, zelfs internationale affaire gaat
worden, is geen kunstenaar in Neder
land er bij gebaat om volkomen afhan
kelijk te zijn van de smaak van één of
twee mensen.
Niettemin hebben de sympathiseren-
den met het huidige plain-Gans op kwa
lijke wijze stelling genomen tegen onze
bezwaren. In Vrij Nederland, waarvan
de heer Eijkelboom tot 1 januari van
dit jaar redactielid was. staat deze week
een intens gemeen stuk onder de kop
te kwader trouw, dat vol zit met laster
en aantijgingen. Onze federatie wordt
moedwillig oor het slijk gehaald en
reactionaire kunstopvattingen en een
slappe houding tijdens de bezetting ver
weten. Zelf word ik afgeschilderd als
een gretig bondgenootje van Michael
Podulka en als de verspreider van pe
riodieke verdachtmakingen in het blad
„De Brug". Die verdachtmakingen be
staan zegge en schrijve uit één limme-
rick, die in het nummer van maart
1964 heeft gestaan en waarin goedmoe
dig gespot wordt met het huwelijk tus
sen jenever en kunst.
Dat is alles, maar als je het stuk in
Vrij Nederland leest, dan ben ik een
reactionair, die moedwillig te kwader
trouw is. Dit soort geschrijf gaat me net
even te ver en ik heb dain ook beslo
ten om een aanklacht in te dienen bij
de raad voor de journalistiek. Daar
naast wordt op 28 januari door onze fe
deratie een openbare vergadering in
Krasnapolsky in Amsterdam belegd,
waar alle Nederlandse kunstenaars wel
kom zijn. Misschien zal dan blijken, hoe
men in Nederland denkt over de gang
van zaken in het „Kunsthuis", beter be
kend als „plan-Gans".
(Advertentie)
geen natte persdoeken
Dr. LOUIS GANS
Leve de commercie
AMSTERDAM De acteur Peter van
der Linden, thans verbonden aan de
Nieuwe Komedie, zal met ingang van
1 september a.s. deel gaan uitmaken
van de Nederlandse Comedie.
ELSLOO De Dr. Ariëns-toneelgroep
uit Eindhoven is het ditmaal gelukt. Zij
heeft het 13e Tournooi der Maasgou
wen gewonnen met niet minder dan
91' s van de 100 punten. Reeds enkele
malen had deze toneelgroep deelgeno
men aan deze jaarlijkse wedstrijd in
het Zuidlimburgse Maasdorp Elsloo,
voor welke wedstrijd de beste amateur
toneelgezelschappen uit België en Ne
derland worden uitgenodigd. Was de
hoogste onderscheiding haar in voor
gaande jaren telkens zij eindigde
tweemaal op de tweede plaats ont
glipt, dit jaar viel zij deze Eindhovense
toneelgroep ten deel door een prachtige
uitvoering van „Een maan voor de
misdeelden" van Eugene O'Neill.
TILBURG In de stadsschouwburg zul
len vanaf 30 januari a.s. drie religieu
zen exposeren. Het zijn zuster Xristine
Anne Marie van der Meer de Walche
ren (schilderijen en gouaches), zuster
Celestine Margaretha Walburg (weef
kunst) en zuster Jesualde Jo Kwanten
portretkoppen en beeldjes).
(Advertentie)
Con certgebou w
AMSTERDAM Hot meest exquise
programmapunt van de uitvoering door
het Concertgebouworkest in de ideale
muziektempel aan de Amsterdamse
van Baerlestraat was het „Concert voor
fluit en harp" van Mozari. Van de meer
dan 600 composities die hij in zijn korte
leven schreef, is dit het enige werk
waarin de harp door hem gebruikt werd.
Ware het niet dat hij tijdens zijn be
zoek aan Parijs in 1778 kennis gemaakt
had met de hertog van Guines en diens
dochter, die volgens de componist uit
stekend de harp en fluit bespeelden en
hem de opdracht verstrekten dit dub
belconcert voor hen te schrijven, dan
was deze partituur misschien nooit ont
staan.
Het is een probleemloze en onderhou
dende muziek, die geheel de sfeer van
de hoofse gezelschapskunst dier dagen
in zich draagt. Niettemin heeft Mozart
grote aandacht aan de klankkleur en
klankeffecten in de combinatie der bei
de instrumenten geschonken. Vooral het
Andante is met een subliem klinkende
harppartij bedacht. Dit werk is een der
eerste voorbeelden van harpmuziek in
concertvorm. Harpiste Vera Badings en
fluitist Jan Prins beiden zijn aan het
Concertgebouworkest verbonden heb
ben dsze nobele, intieme en filigrein-
fijne muziek op sublieme wijze vertolkt
en werden daarin door gastdirigent Pier
re Boulez en een twintigtal collega's
ideaal terzijde gestaan. Door deze klei
ne bezetting ontstond juist dat verras
send transparante klankbeeld hetwelk de
ze muziek behoeft. Het ovationele
applaus bewees hoe zeer men van dit
fijnzinnig musiceren had genoten.
Na de pauze volgde Peter Schats
„Dansen uit het labyrint", welke reeds
eerder op het experimenteel concert ten
gehore waren gebracht en door ons
reeds zijn besproken.
Het concert werd geopend met de
weinig gespeelde Manfred-ouverture
van Schumann, waarvan Boulez een ge-
inspireerde en stilistische aanvaardbare
vertolking gaf. Als sluitstuk van deze
avond klonk Ravels Rapsodie Espagnol
in al haar overstelpende kleurenpracht.
COR BACKERS
Wrl*
wassen m
L'Oréal de Paris
Dinsdag 19 januari
HILVERSUM I 402 m
AVRO: 12.00 Licht instrumentaal en
semble. 12.17 Overheidsvoorlichting:
Voor de landbouw. 12.25 Mededelingen
t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Dansor-
kest en zangsolisten. 13.00 Nws.
13.10 Mededelingen, eventueel actueel
of grammofoonmuziek. 13.25 Beursbe
richten. 13.30 Zang en piano. 14.00 Voor
de vrouw. 14.40 Schoolradio. 15.00 Lichte
grammofoonmuziek. 15.35 Voordracht.
16.00 Nieuws. 16.02 Stereofonische uit
zending: klarinet en piano: mod. mu
ziek. 16.30 Voor de jeugd. 17.30 New
York Calling. 17.35 Lichte grammofoon
muziek voor de jeugd. 18.00 Nieuws.
18.15 Eventueel actueel. 18.20 Amuse
mentsmuziek (gr.) 18.55 Paris vous
parle. 19.00 Voor de kinderen. 19.05
Fragmenten uit de opera: Die lustige
Weiber von Windsor (gr.) 20.00 Nieuws.
20.05 Radar: radioperiodiek. 20.45 A-
mateursprogramma. 21.10 Licht instru
mentaal ensemble. 21.35 Toneelbeschou
wing. 21.45 Sitar. radiotijdschrift voor
gitaristen. 21.55 Pianorecital: klassieke
muziek. 22.30 Nieuws en mededelingen.
22.40 Actualiteiten. 23.00 Gesproken brief
23.05 Modern Toneel. 23.46 Licht piano
spel. 23.55 - 24.00 Nieuws.
HILVERSUM II 298 m
KRO: 12.00 Angelus. 12.03 Zigeuner-
muziek (Gr.) 12.20 Voor de boeren.
12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuin
bouw. 12.30 Nieuws. 12.40 Actualiteiten
of grammofoonmuziek. 12.50 Draaien
maar!!!: lichte grammofoonmuziek.
13.35 Lichte grammofoonmuziek. 14.00
Voor de plattelandsvrouwen. 14.10 Lich
te grammofoonmuziek. 14.50 Lichtbaken
lezing. 15.00 Rieleksen. gevarieerd
programma, (herhaling van zaterdag
j.l.) 16.00 Voor de zieken. 16.30 Onder
weg: godsdienstig programma. 17.00
Voor de jeugd. 17.35 Voor de padvinders.
17.50 Overheidsvoorlichting: Nieuws
uit de Nederlandse Antillen. Spreker:
Henk Dennert. 18.00 Stereo: Licht en
semble. 18.20 Uitzending van het Gere
formeerd Politiek Verbond: Het grote
verlangen. Spreker: ds. K. Drost 2e voor
zitter van het Gereformeerd Politiek
Verbond. 18.30 Portret in muziek. 18.50
En nu mijn geval, vragenbeantwoor-
ding. 19.00 Nieuws. 19.10 Actualiteiten.
19.30 Metropole orkest en zangsoliste.
20.10 Paulus, dramatische monoloog.
20.50 Radiofilharmonisch orkest: klas-
Advertentie)
Th. Eerdmans geeft vanavond vijf
deelnemers aan de hobbyquiz van
de VARA de kans de f 500 te ha
len in het televisieprogramma Tel
uit je winst (20.50 uur).
AANBEVOLEN:
Om 19.05 uur brengt Hilversum I
een operaprogramma. Op de tweede
zender bespreekt drsKarei Kors-
wagen om 22.25 uur „De ogen van
Roosje", een boek van Clare Len-
nart.
sieke muziek. 22.05 Gregoriaanse zan
gen met commentaar. 22.25 Boekbe
spreking. 22.30 Nieuws. 22.40 Epiloog.
22.45 Liedjes. 23.15 Lichte grammofoon
muziek. 23.55 - 24.00 Nieuws.
BRUSSEL VLAAMS
324 m: 12.00 Nieuws. 12.03 Grammo
foonmuziek. 12.15 Gevarieerde muziek
(Om 12.25 weerberichten en mededelin
gen voor de schippers.) 12.50 Beursbe
richten en programmaoverzicht. 13.00
Nieuws. 13.20 Kamermuziek. 14.00 Nws.
14.03 Schoolradio. (Om 15.00 Nieuws).
15.45 Grammofoonmuziek. 16.00 Beurs
berichten. 16.09 Duitse les. 16.24 Gitaar
muziek. 17.00 Nieuws. 17-. 15 Jazzmuziek
voor de jeugd. 17.45 Volksconcert. 18.00
Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28
Paardesportberichten. 18.30 Evergreens.
18.45 Sportkroniek. 18.52 Grammofoon
muziek. 19.00 Nieuws en radiokroniek.
19.40 Grammofoonmuziek. 19.50 Syndi
cale kroniek. 20.00 Hoorspel. 21.30 Klas
sieke muziek. 22.00 Nieuws. 22.15 Ame
rikaanse volksmuziek. 22.45 De zeven
kunsten. 23.00 Nieuws. 23.05 Stemmig
avondprogramma. 23.55 Nieuws. 24.00 -
0.10 Ligging van de zeeschepen.
BRUSSEL FRANS
484 m: 12.00 Nieuws 12.02 Gevarieerde
muziek. 13.00 Nieuws. 16.08 Klassieke
en moderne muziek. 17.00 Nieuws. 18.02
Voor de soldaten. 18.27 Lichte muziek.
19.15 Gevarieerde muziek. 19.30 Nieuws.
20.30 Klassieke muziek. 22.00 Wereld
nieuws. 22.15 Jazzmuziek. 22.55 - 23.10
Nieuws.
Woensdag 20 januari
HILVERSDM I 402 m
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23
Lichte grammofoonmuziek (7.30 Van de
voorpagina). 8.00 Nieuws en socialistisch
strijdlied. 8.13 Lichte grammofoonmuziek
en reportages. 8.50 Gymnastiek. 9.00
Kookpraatje. 9.05 Stereofonische uitzen
ding: klassieke grammofoonmuziek. 9.35
Waterstanden. VPRO: 9.40 Schoolradio
VARA: 10.00 Romantische grammofoon
muziek. 11.00 Nieuws. 11.02 Voor de
vrouw. 11.40 Radio Volksuniversiteit:
Beweging in familie- en kinderrecht,
door mevrouw mr. M. Rood- de Boer.
HILVERSUM II 298 m
NCRV: 7.00 Dagopening. 7.10 Klassie
ke grammofoonmuziek. 7.30 Nieuws en
herhaling SOS-berichten. 7.40 Radio
krant. 7.55 Lichte grammofoonmuziek.
8.15 Gewijde muziek (gr.) 8.30 Nieuws.
8.40 Lichte grammofoonmuziek. 9.00
Voor de zieken. 9.40 Voor de vrouw.
10.10 Oude muziek (gr.) 10.30 Alledaags
geloven, studiodienst. 11.00 Moderne
grammofoonmuziek (gr.) 11.30 Lichte
grammofoonmuziek. 11.50 Twaalf uurtje
cabaretprogramma.
Daniël Wagenberg speelt om 21.55
uur via Hilversum I voor u piano
Hij brengt Chopin, Prokofieff en
Rachmaninoff
(NTS) liedjesprogramma. VARA: 22.25
Actueel humanisme. NTS: 22.35 - 22.40
Journaal.
NEDERLAND II
NTS: 20.00 Journaal NCRV: 20.01 Dzjes
zien. NTS: 20.25 Station Petticoat, tv-
film. NCRV: Film over de houtsnijder
Matjemosh van Nieuw Guinea. 21.20
't Kan gebeuren...., cabaretprogramma.
21.50 Actualiteiten. RKK: 22.10-22.35
Paulus achterna, religieus program
ma.
BELGIë FRANS
14.15 Schooltelevisie. 18.30 Berichten.
18.33 Nederlandse les. 19.00 De gedach
te en de mensen, uitzending van filoso
fie en lekenmoraal. 19.30 Les aventures
du progrès. 19.45 Le temps des copains,
feuilleton. 20.00 Journaal. 20.30 Age ten-
dre et tête de bois 21.30 Les diamants
de la nuit, Tsjechische film. 22.35 jour
naal.
BELGIë VLAAMS
18.45 Franse les. 19.00 Voor de kin
deren. 19.05 Tijd voor u: quiz. 19.30 De
Flintstones, tekenfilm: de nieuwe wereld
19.55 Hier spreekt men Nederlands 19.59
Weerbericht. 20.00 Nieuws. 20.25 Bonan
za. tv-western. 21.15 Panorama. 22.00
Gastprogramma: de katholieke gedach
te en actie. 22.30 Nieuws.
FIGUUR SLAAN
De vice-president en algemeen di-
recteur van de Northwestern Bell Te-
lephone Co., Tom Nurnberger uit
Des Moines in Iowa. heeft in het bij -
i zijn van 200 vooraanstaande funstio-
narissen uit het openbare leven een
i bijzonder pijnlijk figuur geslagen.
Nurnberger zou het eerste recht-
streekse. automatische telefoonge
sprek in de V.S- inleiden met sena
tor Jack Miller in Washington.
Na een gloedvolle rede over dc
nieuwe topprestatie. overhandig
de Nurnberger een blinkend wit tele
foontoestel aan de voorzitter van de
Kamer van Koophandel. Die draaide
het kengetal van Washington en ver-
1 volgens het nummer waarop sena-
1 tor Miller te bereiken was. Nurn-
berger stond er zelfbewust met de
vingers op de tafel roffelend, bij.
i ,,Het spijt me, meneer, uw oproep
i is niet doorgekomen", zei een stem,
die honderdvoudig door de in de zaal
aangebrachte luidsprekers werd
1 versterkt. Het was de stem van de
oude, vertrouwde telefoniste, over
1 wie tot nu toe alle gesprekken in
Amerika liepen., en weer lopen.
Nurnberger wenste zich zichtbaar
i onder tafel
DIENSTBODE
Mejuffrouw Johanna Arzbach zal
I maandag 1 februari in Amsterdam
I een uniek gouden jubileum vieren.
I Het is die dag dan precies vijftig
jaar geleden dat zij, een der laatste
weesmeisjes uit het Amsterdamse
..Maagdenhuis" aan het Spui. haar
1 betrekking als dienstmeisje aanvaard-
de bij de familie L. van den Broeke
in de Jacob Marisstraat 14, waar zij
i nog steeds werkzaam is en de zorg
I heeft voor de gehele huishouding. Zij
heeft de vrouw des huizes, die 17 jaar
[lang invalide was, bijgestaan in de
opvoeding der vier dochters. Mejuf-
frouw Arzbach die nog de ouderwet-
se weesmeisjeskleding heeft gedra-
gen, is zeven jaar in het „Maagden-
iiuis" (tegenwoordig universiteitsge-
I bouw) geweest. Men zal haar ten hui-
ze van de familie waarmede zij een
halve eeuw lief en leed heeft gedeeld,
een groot feest bereiden.
</26
„Mis ik 'm weer. Nou moeten we een
half uur wachten voor ie weer te
voorschijn komt
Pon n o li u iVei
VéeT-
,.Heb je die zélf ontworpen, lieve
ling?"
LUIPAARD
Harold Johnston, de nieuwe aanko
mende oppasser van de dierentuin van
Chessington in Engeland, die voor
het eerst op de luipaarden werd los
gelaten, stapte toch wat benepen het
onvriendelijke verblijf van grimla
chende dieren binnen.
De luipaarden doorzagen John
stons ware gemoedstoestand achter
het vernisje van bravour. Ze haal
den uit. De aankomende oppasser ren
de voor zijn leven, maar te laat: de
dieren begonnen de 22-jarige oppas
ser open te halen.
Precies op tijd greep de hoofdoppas
ser van Chessington in. Hij greep de
luipaarden rustig bij het vel van hun
nek en wierp ze terug.
Hij draaide zijn rug naar de die
ren toe. zei Orbell naderhand over
Johnston, ,.en dat was het enige
wat hij net niet had moeten doen".
Johnston, die kwetsuren aan ge
zicht, handen en benen opliep, wil
nog wel oppasser blijven, maar dan
in het vogelhuis.
ADVIES
De administrateur van een water
leidingmaatschappij in dc Engelse
stad Boston vroeg de bedrijfsarts de
betekenis van een Latijns woord in
het medisch rapport over een nieu
we werknemer.
Administrateur Ted Hall vroeg, ..be
tekent dit dat de man in staat is om
te werken?". Antwoord van de dok
ter: .,Ja". Enige dagen later kwam
de rekening van de arts: medisch ad
vies twee pond. Ted Hall's advies:
,,We betalen niet, het is belachelijk".
VALSDRUKKERIJ
De politie van Rome heeft drie
mann.n aangehouden en speurt naar
een vierde in verband met een po
ging tot vervalsing van Venezolaanse
belastingzegels ter waarde van 6
miljoen dollar.
De drie arrestanten zijn gearres
teerd toen ze uit de Olimpia drukkerij
in Rome kwamen, waar ze aan eige
naar Raffaele Teti hadden gevraagd
vierduizend vellen Venezolaanse be
lastingzegels te drukken. De politie
schatie dat de totaalwaarde zodoende
3.960.000 lire zou hebben bedragen.
Om de mannen te kunnen arreste- i
ren had de politie Teti verzocht inte
resse te tonen. Vijf rechercheurs had
den zich in zijn zaak als nieuwe werk
nemers laten opnemen.
De arrestatie vond plaats toen een
der mannen een voorschot aan Teti
overhandigde en monsters van echte
belastingzegels
GEEN THEE
De dochteronderneming van de New
York Trailer Company in Corby, En
geland, breekt met de in Britse fa
brieken traditionele theepauzes van
twee maal tien minuten plus vijf mi
nuten toilet.
Tussen de directie van het in Cana
dese handen zijnde bedrijf en de werk
nemers is overeengekomen dat de
pauzes worden vervangen door vier 1
extra vrije dagen per jaar. 1
HORIZONTAAL:
1. bepaalde stof geld (bargoen 1
2. klein kind Frans lidwoord,
3. grond.
4. rilling boom,
5. lansier,
l 6. dakbedekking roofdier,
l 7. keurige,
8. familielid niet even.
9. trots -r- plaats op de Betu
VERTIKAAL:
1. vlammen onbehouwen,
2. pers. vnw. slee,
3. bijtende stof,
4. speelbaan bevel,
5. bekoorlijk,
6. weggetje Trans Europe Expros
7. slot.
8. lengtemaat rund,
9. plooi water in Denemarken.
•}uos - daau '6 so - p '8 apuia i
aa; - pad 9 jubti g jaa - eij umia
'8 - 311 Z duio] - innA 'i xH3A
'%S\B - jajd '6 uo - eui '8
ajjau sap - tax *9 uaajn -g dai - \u -f»
apjea z 91 'Z "9od - niA hoH
:Suissoido
CARNAVAL
Breda, 19 januari 1915 In verband
met het gisteren uitgevaardigde be
sluit van het Militaii'e Gezag vraagt
men ons of het aan vereenigingen ge
oorloofd is gemaskerde bals te geven.
Van bevoegde zijde deelt men ons me
de dat tengevolge van den staat van
beleg, waarin wij nog steeds verkee-
ren, geen vereeniging eenige samen
komst houden mag, zonder verlof van
den militairen gezaghebber; dat dus
de sociëteiten en vereenigingen, ook
zulk een verlof noodig hebben tot het
houden van bals en dus de beslissing
afhangt van den militairen gezagheb
ber.
Intusschen vernemen wij, dat de
vereeniging Jacob van Lennep alvast
besloten heeft dit jaar geen bal te hou
den en dat andere vereenigingen over
wegen om dit jaar, ter gelegenheid
van carnaval, een gewoon bal te orga-
niseeren waarop gemaskerden noch ge-
costumeerden zullen worden toegela
ten.
(Advertentie)
Elke OLVEH polis is winstdelend.
Dinsdag 19 januari
NEDERLAND I
NTS: 11.05 - 11.30 Schooltelevisie. 19.00
Journaal voor gehoorgestoord n. 19.30
Engelse les. 20.00 Journaal. VARA: 20.20
Achter het nieuws. 20.45 Reportage over
een papierfabriek. 20.50 Tel uit je winst,
hobbyquiz. 21.20 Literair interview. 21.50
FLIP VAN DER BURGT
„Ik knok voor 600 jongens, die ook
een plaatsje onder de zon wil
len hebben".
247. U ziet, u hebt u ver
gist, mijn waarde. De stem
van Kristien Spinet kan toch
wel klinken, ook al is de
zangeres hier niet!" zei
Frankie op de platenspeler
wijzend. „Overigens zijn
dat de platen, die de N.V.
Pret-o-foon wilde laten om
smelten tot uw stereofoni
sche platen gesteld dat
uw song het Festival zou
winnen! Het risico dat dat
gebeurt is gering, maar toch
heb ik de hele voorraad
maar opgekocht om me
vrouw Spinet te sparen!"
„Het doet mij genoegen,
dat u toch rekening houdt
met het feit dat mijn song
zal winnen", antwoordde
baron Bluff afgemeten. Bui
tendien weet ik heus wel
hoe aan ander materiaal te
komen."
..Maakt u zich daar maar
geen zorgen over", zei Fran
kie met een dunne glimlach.
„Zoals ik al zei: de kans
dat u wint is uiterst gering
en.." ,,Aha, nu komen wij
ter zake!" viel de baron
hem in de rede. „Ik wil u
er namelijk op wijzen, dat
u met uw pogingen ons uit
te schakelen de grens van
het geoorloofde hebt over
schreden! De vrijheidsbe
roving van Kristien Spinet
Mineure is e°n ernstig mis
drijf dat.." De rest van zijn
woorden slikte hij in, toen
een gordijn opzij schoof en
de vermiste sopraan tevoor
schijn trad-.