In Nederland is geen behoefte aan kunstpaus K oos? Baron Bluff-Blues FELLE AANVAL OP PLAN GANS: Monopolie van man wordt ongezond geacht SLIK UW PIJN WEGMET EEN "ANKERTJE' ORT UNSTNIEUWS Opa's krant Geen invochten a cp stoom Atu strijkijzer HARP- EN FLUIT CONCERT VAN MOZART 12 3 4 5 6 78 9 DAGBLAD DE STEM VAN DINSDAG 19 JANUARI 1965 (Van een onzer verslaggevers) AMSTERDAM Namens zeshonderd Nederlandse kunstenaars hebben de graficus Flip v.d. Burgt en de schilder Freek Souwer kort geleden en papieren steen in de vaderlandse cultuurvijver geworpen, die grote deining veroorzaakte rondom het zogenaamde „Plan Gans In een brief van de Nederlandse federatie van beeldende kunstenaars verenigingen spraken zij hun ernstige bezorgdheid uit over de werk wijze van dr. Louis Gans, die als promotor van het „internationaal kunsthuis" in ongehoord snel tempo pers, banken en het bedrijfsleven voor zijn ambitieuze plannen heeft weten te winnen. Met dezelfde spoed wist deze gewezen conservator van het Amsterdams stede lijk museum zich echter ook een monopoliepositie te verwerven, die hem in feite ongrijpbaar en onaantastbaar maakt. De organisatie berust na vele maan den nog steeds bü deze éne man, die alleen een vleugellam werkcomité om zich heen duldde en nog onlangs op een persconferentie meedeelde, dat hij op korte termijn geen behoefte heeft aan een stichting. '"TEGEN deze gang van zaken, die in flagrante strijd is met de oorspron kelijke democratische opzet van het „internationaal kunsthuis" hebben de heren v.d. Burgt (Brabander vam ge boorte) en Souwer in hun brief met klem geprotesteerd. Zij vonden het on gezond, dat het inkoopbeleid vam de heer Gams zal worden gevoerd in sa menwerking met slechts één der leden van het werkcomité, te weten de kunst- critious J. Eijkelboom en dat hij nu reeds in feite eigenaar is van het „in ternationaal kunsthuis". „Graag zagen wij wat meer zeker heid voor kunstenaar en publiek", schrijven zij, „want nu kam dhr. Gans, zo hij dit wenst, het plan Gans in één handomdraai omzetten in een firma Gans zonder dat. het werkcomité of de commissie van bijstand er iets tegen kan doen". Zij dringen dan ook naimens hun federatie aan op een stichting, die de garantie kan bieden, dat uit een ge slaagd „plan-Gans" geen kunstmonopo lie kan ontstaan, dat naar hun smaak gevaarlijker is dan de dictatuur van een museumdirecteur. In dit verband merk ten zij op, dat het gevaar van een „nieu we kunstpaus" beslist niet denkbeel dig meer was. Het resultaat van dit rondschrij ven was verbijsterend en onthul lend voor de onfrisse wijze, waarop in bepaalde kringen werd gereageerd. In een inter view, gepubliceerd in Het Vrije Volk zei de heer Eijkelboom na mens het plan-Gans,,dat de federatie van de heren Van der Burgt en Somver slechts enkele honderden leden telt en niet verward mocht worden met de officiële federatie van beroeps verenigingen van kunstenaars" Wat de heer Eijkelboom met deze insinuatie meende te berei ken is onduidelijk, want de in 1931 opgerichte Nederlandse fe deratie van beeldende kunste naarsverenigingen is in 1932 bij K.B. goedgekeurd en niet min der officieel dan de door J. Eijkelboom als „officieel" ge kwalificeerde nieuwe naoorlogse federatie. De heer Eijkelboom onthulde ook nog, dat beide kunstenaars waren opgestookt door een van de bestuursleden van het kunsthuis"die onlangs is afgetreden. Deze zou, aldus nog steeds de heer Eijkelboom in Het Vrije Volk, een geweldige haat tegen Gans hebben opge vat, omdat hij meent, dat Gans tonnen aan deze zaak verdiend heeft". Anonieme telefoontjes (■"VNMrDDELLIJK na deze publicatie ^werd de heer Van der Burgt verrast met een reeks van anonieme telefoon tjes, die hem soms tot diep in de nacht uit zijn bed dreven. Een vrouwenstem maakte hem dan uit voor „fascist", „reactionair" en kondigde aan. dat de vrienden van de heer Gans zijn kun stenaarsloopbaan kapot zouden maken. Commentaar van een nuchtere Van der Burgt: „Ik heb nooit geloofd in kunst-politiek, maar nou moet ik het wel. Als ze met dit soort praktijken be ginnen, word ik pas goed fel. Als er geknokt moet worden, ben ik erbij. Ze hebben er van alles bijgehaald. En bijvoorbeeld beweerd, dat onze fede ratie in de oorlog fout is geweest. Af gezien van het feit, dat een dergelijke aantijging niets afdoet aan een gerecht vaardigd protest tegen de gang van za ken rondom het plan-Gans" is de waarheid, dat onze federatie in 1947 van alle blaam is gezuiverd. Tk wil overi gens ook onder ede verklaren, dat ik niet, zoals de heer Eijkelboom zegt, ben opgestookt door het uitgetreden be stuurslid. Tk vecht alleen namens 600 knapen, die ook een plaatsje in de zon willen hebben. Wij zijn keihard vóór een „internationaal kunsthuis", maar dan moet het volgens de spelregels wor den gespeeld. Niet twee mensen, die voor het leven mogen zeggen, wat wel en niet voor aankoop in aanmerking komt, maar een jaarlijks te kiezen jury, die alle kunstenaars vertegenwoordigt. Het kaïn best zijn, dat Gans een goede neus voor kunst heeft, maar als hij in MICHAEL PODULKA Een der initiatiefnemers van het kunsthuis, die uit het werkcomité is getreden. Het gevolg was een stroom van verdachtmakingen aan zijn adres. een interview met Friso Endt uitroept, dat hij zichzelf deskundig genoeg acht om te bepalen, wat goed en slecht is, dan riekt dat naar dictatuur. Gans is een voortreffelijk public relations-advi- seur en daarvoor krijgt hij van mij een tien, maar al het andere betwist ik hem. Hij interesseert een jeneverfabriek voor een schilderijen-expositie en geeft de schilders bonnen voor borrels. Dat is een politiek voor schlemielen. Als kun stenaar wil ik mijn borrel zelf kuininen betalen. De heer Eijkelboom had in Het Vrije Volk-interview ook nog gezegd: „Als de heren v.d. Burgt en Souwer stellen, dat Gans praktisch eigenaar is van het kunsthuis, dan hebben zij het mis, want dit kunsthuis bestaat nog helemaal niet. Het is een doel, waarnaar wij streven". „En dit dan", zegt Flip van der Burgt en hü toont een een officiële brochure, die op de voorpagina begint met „inter national house of arts". „Eikelboom weet het ook best", zegt hij, „dat wij geen huis op het oog hadden met muren en deuren, maar een idee, een conceptie en die is er wel degelijk. Iedereen roept nu „leve Gans", en demonstreert een kadaverdiscipline, die er wezen mag, maar als er één het waagt om voor mo gelijke desastreuze gevolgen van een gevoerde politiek te waarschuwen, dan wordt ie voor „reactionair" en „fascist" uitgekreten. jWIICHAEL PODULKA, het uitgetreden bestuurslid van het Kunsthuis, wordt van alle kanten gewaarschuwd, dat hij geen mond mag opendoen, omdat ze anders ervoor zullen zorgen, dat zijn verblijfsvergunning wordt ingetrokken. Podulka is een Amerikaan en hij is in dertijd een van de eersten geweest, die heeft gepleit voor een „internationaal kunsthuis" in Amsterdam. Alleen was hij zelf niet zakelijk genoeg om het plan te realiseren. Nu proberen ze hem de stuipen op het lijf te jagen en hem al lerlei uitlatingen toe te dichten, die hij nooit gezegd heeft. Vanwaar al die verdachtmakingen en insinuaties vraag ik me af? Wij vragen maar één ding: Gans moet zich zo gauw mogelijk binden aan een stichting, want hij heeft de wijsheid ook niet in pacht. Hij heeft deze zomer een drijvende expositie van Nederlandse kunst op de Rotterdam georganiseerd en als verte genwoordigster van de schilderkunst zijn eigen vrouw meegenomen. Het dag blad Trouw heeft de cijfers gepubliceerd en die liegen er niet om. Die reis vroeg aan investeringen een bedrag van on geveer 65.000 gulden en bracht aan ver kochte kunstwerken 120 gulden op. Een tentoonstelling bij Knoll interna tional in Amsterdam kostte aan druk werk, vervoer, verzekering en on kosten 9000 en er werd niets ver kocht. Maar onze federatie, die nu door Eijkelboom cum suis door het slijk wordt gehaald, heeft op een kunstmarkt in Haarlem in één dag voor 10.000 gulden verkocht. Laat Gans dus niet gaan denken, dat hij de exclusieve verkooprechten voor kunst heeft, want daarmee doet hij groot onrecht aan de bestaande galerijen en individueel verkopende kunste naars. Reclame cumjiagne In Wereldkroniek heeft hij onlangs een felle aanval geïnspireerd op de be staande kunsthandel, maar zijn eigen „plan heeft zelf door zijn binding met grote bedrijven gemiddeld meer dan duizend gulden uitgetrokken voor een kunstwerk van 100 gulden. Trouw schrijft dan ook terecht: „Men zou kun nen gaan veronderstellen, dat het plan- Gans langzamerhand meer begint te lij- Kien op een exclusieve reclame campag ne ten dienste en uiteraard op kosten ✓ani allerlei grote bedrijven dan op een deele actie, die ten doel heeft de kloof ussen publiek en kunst te overbru*- Op een persconferentie in het NVV- gebouw in Amsterdam is het idee-Gans gelanceerd om door middel van expo sities in bedrijven meer direct contact met de leden van het personeel te krij gen. Daartoe is een „fonds kunstkoop' gevormd, waarvoor de industriële Dis conto-maatschappij in de vorm van een renteloos voorschot de aanloop ver schaft. Hoeveel dat voorschot bedraagt wilde niemand zeggen. Gans onthulde ook. dat zijn aankoopactiviteit voorna melijk bepaald zal worden door wat jonge kunstenaars aan werken van goe de kwaliteit in voorraad hebben en het doet daarom wel wat merkwaardig aan, wanneer men in de folder van de ex positie in het NVV-gebouw dertien deel nemers van de 30 ontdekt, die ouder zijn dan veettig jaar. Van der Burgt heeft Gans op die persconferentie op de man af gevraagd, of hij van plan was gebruik te maken van de bestaande galeries en hij heeft daarop ontkennend geantwoord. Fair gereageerd YY/1J hebben in onze brief beslist op W faire wijze gereageerd tegen een naar onze smaak kwalijke machtscon centratie in het plan-Gans, aldus Van der Burgt. Het nu Kunsthuis een natio nale, zelfs internationale affaire gaat worden, is geen kunstenaar in Neder land er bij gebaat om volkomen afhan kelijk te zijn van de smaak van één of twee mensen. Niettemin hebben de sympathiseren- den met het huidige plain-Gans op kwa lijke wijze stelling genomen tegen onze bezwaren. In Vrij Nederland, waarvan de heer Eijkelboom tot 1 januari van dit jaar redactielid was. staat deze week een intens gemeen stuk onder de kop te kwader trouw, dat vol zit met laster en aantijgingen. Onze federatie wordt moedwillig oor het slijk gehaald en reactionaire kunstopvattingen en een slappe houding tijdens de bezetting ver weten. Zelf word ik afgeschilderd als een gretig bondgenootje van Michael Podulka en als de verspreider van pe riodieke verdachtmakingen in het blad „De Brug". Die verdachtmakingen be staan zegge en schrijve uit één limme- rick, die in het nummer van maart 1964 heeft gestaan en waarin goedmoe dig gespot wordt met het huwelijk tus sen jenever en kunst. Dat is alles, maar als je het stuk in Vrij Nederland leest, dan ben ik een reactionair, die moedwillig te kwader trouw is. Dit soort geschrijf gaat me net even te ver en ik heb dain ook beslo ten om een aanklacht in te dienen bij de raad voor de journalistiek. Daar naast wordt op 28 januari door onze fe deratie een openbare vergadering in Krasnapolsky in Amsterdam belegd, waar alle Nederlandse kunstenaars wel kom zijn. Misschien zal dan blijken, hoe men in Nederland denkt over de gang van zaken in het „Kunsthuis", beter be kend als „plan-Gans". (Advertentie) geen natte persdoeken Dr. LOUIS GANS Leve de commercie AMSTERDAM De acteur Peter van der Linden, thans verbonden aan de Nieuwe Komedie, zal met ingang van 1 september a.s. deel gaan uitmaken van de Nederlandse Comedie. ELSLOO De Dr. Ariëns-toneelgroep uit Eindhoven is het ditmaal gelukt. Zij heeft het 13e Tournooi der Maasgou wen gewonnen met niet minder dan 91' s van de 100 punten. Reeds enkele malen had deze toneelgroep deelgeno men aan deze jaarlijkse wedstrijd in het Zuidlimburgse Maasdorp Elsloo, voor welke wedstrijd de beste amateur toneelgezelschappen uit België en Ne derland worden uitgenodigd. Was de hoogste onderscheiding haar in voor gaande jaren telkens zij eindigde tweemaal op de tweede plaats ont glipt, dit jaar viel zij deze Eindhovense toneelgroep ten deel door een prachtige uitvoering van „Een maan voor de misdeelden" van Eugene O'Neill. TILBURG In de stadsschouwburg zul len vanaf 30 januari a.s. drie religieu zen exposeren. Het zijn zuster Xristine Anne Marie van der Meer de Walche ren (schilderijen en gouaches), zuster Celestine Margaretha Walburg (weef kunst) en zuster Jesualde Jo Kwanten portretkoppen en beeldjes). (Advertentie) Con certgebou w AMSTERDAM Hot meest exquise programmapunt van de uitvoering door het Concertgebouworkest in de ideale muziektempel aan de Amsterdamse van Baerlestraat was het „Concert voor fluit en harp" van Mozari. Van de meer dan 600 composities die hij in zijn korte leven schreef, is dit het enige werk waarin de harp door hem gebruikt werd. Ware het niet dat hij tijdens zijn be zoek aan Parijs in 1778 kennis gemaakt had met de hertog van Guines en diens dochter, die volgens de componist uit stekend de harp en fluit bespeelden en hem de opdracht verstrekten dit dub belconcert voor hen te schrijven, dan was deze partituur misschien nooit ont staan. Het is een probleemloze en onderhou dende muziek, die geheel de sfeer van de hoofse gezelschapskunst dier dagen in zich draagt. Niettemin heeft Mozart grote aandacht aan de klankkleur en klankeffecten in de combinatie der bei de instrumenten geschonken. Vooral het Andante is met een subliem klinkende harppartij bedacht. Dit werk is een der eerste voorbeelden van harpmuziek in concertvorm. Harpiste Vera Badings en fluitist Jan Prins beiden zijn aan het Concertgebouworkest verbonden heb ben dsze nobele, intieme en filigrein- fijne muziek op sublieme wijze vertolkt en werden daarin door gastdirigent Pier re Boulez en een twintigtal collega's ideaal terzijde gestaan. Door deze klei ne bezetting ontstond juist dat verras send transparante klankbeeld hetwelk de ze muziek behoeft. Het ovationele applaus bewees hoe zeer men van dit fijnzinnig musiceren had genoten. Na de pauze volgde Peter Schats „Dansen uit het labyrint", welke reeds eerder op het experimenteel concert ten gehore waren gebracht en door ons reeds zijn besproken. Het concert werd geopend met de weinig gespeelde Manfred-ouverture van Schumann, waarvan Boulez een ge- inspireerde en stilistische aanvaardbare vertolking gaf. Als sluitstuk van deze avond klonk Ravels Rapsodie Espagnol in al haar overstelpende kleurenpracht. COR BACKERS Wrl* wassen m L'Oréal de Paris Dinsdag 19 januari HILVERSUM I 402 m AVRO: 12.00 Licht instrumentaal en semble. 12.17 Overheidsvoorlichting: Voor de landbouw. 12.25 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Dansor- kest en zangsolisten. 13.00 Nws. 13.10 Mededelingen, eventueel actueel of grammofoonmuziek. 13.25 Beursbe richten. 13.30 Zang en piano. 14.00 Voor de vrouw. 14.40 Schoolradio. 15.00 Lichte grammofoonmuziek. 15.35 Voordracht. 16.00 Nieuws. 16.02 Stereofonische uit zending: klarinet en piano: mod. mu ziek. 16.30 Voor de jeugd. 17.30 New York Calling. 17.35 Lichte grammofoon muziek voor de jeugd. 18.00 Nieuws. 18.15 Eventueel actueel. 18.20 Amuse mentsmuziek (gr.) 18.55 Paris vous parle. 19.00 Voor de kinderen. 19.05 Fragmenten uit de opera: Die lustige Weiber von Windsor (gr.) 20.00 Nieuws. 20.05 Radar: radioperiodiek. 20.45 A- mateursprogramma. 21.10 Licht instru mentaal ensemble. 21.35 Toneelbeschou wing. 21.45 Sitar. radiotijdschrift voor gitaristen. 21.55 Pianorecital: klassieke muziek. 22.30 Nieuws en mededelingen. 22.40 Actualiteiten. 23.00 Gesproken brief 23.05 Modern Toneel. 23.46 Licht piano spel. 23.55 - 24.00 Nieuws. HILVERSUM II 298 m KRO: 12.00 Angelus. 12.03 Zigeuner- muziek (Gr.) 12.20 Voor de boeren. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuin bouw. 12.30 Nieuws. 12.40 Actualiteiten of grammofoonmuziek. 12.50 Draaien maar!!!: lichte grammofoonmuziek. 13.35 Lichte grammofoonmuziek. 14.00 Voor de plattelandsvrouwen. 14.10 Lich te grammofoonmuziek. 14.50 Lichtbaken lezing. 15.00 Rieleksen. gevarieerd programma, (herhaling van zaterdag j.l.) 16.00 Voor de zieken. 16.30 Onder weg: godsdienstig programma. 17.00 Voor de jeugd. 17.35 Voor de padvinders. 17.50 Overheidsvoorlichting: Nieuws uit de Nederlandse Antillen. Spreker: Henk Dennert. 18.00 Stereo: Licht en semble. 18.20 Uitzending van het Gere formeerd Politiek Verbond: Het grote verlangen. Spreker: ds. K. Drost 2e voor zitter van het Gereformeerd Politiek Verbond. 18.30 Portret in muziek. 18.50 En nu mijn geval, vragenbeantwoor- ding. 19.00 Nieuws. 19.10 Actualiteiten. 19.30 Metropole orkest en zangsoliste. 20.10 Paulus, dramatische monoloog. 20.50 Radiofilharmonisch orkest: klas- Advertentie) Th. Eerdmans geeft vanavond vijf deelnemers aan de hobbyquiz van de VARA de kans de f 500 te ha len in het televisieprogramma Tel uit je winst (20.50 uur). AANBEVOLEN: Om 19.05 uur brengt Hilversum I een operaprogramma. Op de tweede zender bespreekt drsKarei Kors- wagen om 22.25 uur „De ogen van Roosje", een boek van Clare Len- nart. sieke muziek. 22.05 Gregoriaanse zan gen met commentaar. 22.25 Boekbe spreking. 22.30 Nieuws. 22.40 Epiloog. 22.45 Liedjes. 23.15 Lichte grammofoon muziek. 23.55 - 24.00 Nieuws. BRUSSEL VLAAMS 324 m: 12.00 Nieuws. 12.03 Grammo foonmuziek. 12.15 Gevarieerde muziek (Om 12.25 weerberichten en mededelin gen voor de schippers.) 12.50 Beursbe richten en programmaoverzicht. 13.00 Nieuws. 13.20 Kamermuziek. 14.00 Nws. 14.03 Schoolradio. (Om 15.00 Nieuws). 15.45 Grammofoonmuziek. 16.00 Beurs berichten. 16.09 Duitse les. 16.24 Gitaar muziek. 17.00 Nieuws. 17-. 15 Jazzmuziek voor de jeugd. 17.45 Volksconcert. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paardesportberichten. 18.30 Evergreens. 18.45 Sportkroniek. 18.52 Grammofoon muziek. 19.00 Nieuws en radiokroniek. 19.40 Grammofoonmuziek. 19.50 Syndi cale kroniek. 20.00 Hoorspel. 21.30 Klas sieke muziek. 22.00 Nieuws. 22.15 Ame rikaanse volksmuziek. 22.45 De zeven kunsten. 23.00 Nieuws. 23.05 Stemmig avondprogramma. 23.55 Nieuws. 24.00 - 0.10 Ligging van de zeeschepen. BRUSSEL FRANS 484 m: 12.00 Nieuws 12.02 Gevarieerde muziek. 13.00 Nieuws. 16.08 Klassieke en moderne muziek. 17.00 Nieuws. 18.02 Voor de soldaten. 18.27 Lichte muziek. 19.15 Gevarieerde muziek. 19.30 Nieuws. 20.30 Klassieke muziek. 22.00 Wereld nieuws. 22.15 Jazzmuziek. 22.55 - 23.10 Nieuws. Woensdag 20 januari HILVERSDM I 402 m VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Lichte grammofoonmuziek (7.30 Van de voorpagina). 8.00 Nieuws en socialistisch strijdlied. 8.13 Lichte grammofoonmuziek en reportages. 8.50 Gymnastiek. 9.00 Kookpraatje. 9.05 Stereofonische uitzen ding: klassieke grammofoonmuziek. 9.35 Waterstanden. VPRO: 9.40 Schoolradio VARA: 10.00 Romantische grammofoon muziek. 11.00 Nieuws. 11.02 Voor de vrouw. 11.40 Radio Volksuniversiteit: Beweging in familie- en kinderrecht, door mevrouw mr. M. Rood- de Boer. HILVERSUM II 298 m NCRV: 7.00 Dagopening. 7.10 Klassie ke grammofoonmuziek. 7.30 Nieuws en herhaling SOS-berichten. 7.40 Radio krant. 7.55 Lichte grammofoonmuziek. 8.15 Gewijde muziek (gr.) 8.30 Nieuws. 8.40 Lichte grammofoonmuziek. 9.00 Voor de zieken. 9.40 Voor de vrouw. 10.10 Oude muziek (gr.) 10.30 Alledaags geloven, studiodienst. 11.00 Moderne grammofoonmuziek (gr.) 11.30 Lichte grammofoonmuziek. 11.50 Twaalf uurtje cabaretprogramma. Daniël Wagenberg speelt om 21.55 uur via Hilversum I voor u piano Hij brengt Chopin, Prokofieff en Rachmaninoff (NTS) liedjesprogramma. VARA: 22.25 Actueel humanisme. NTS: 22.35 - 22.40 Journaal. NEDERLAND II NTS: 20.00 Journaal NCRV: 20.01 Dzjes zien. NTS: 20.25 Station Petticoat, tv- film. NCRV: Film over de houtsnijder Matjemosh van Nieuw Guinea. 21.20 't Kan gebeuren...., cabaretprogramma. 21.50 Actualiteiten. RKK: 22.10-22.35 Paulus achterna, religieus program ma. BELGIë FRANS 14.15 Schooltelevisie. 18.30 Berichten. 18.33 Nederlandse les. 19.00 De gedach te en de mensen, uitzending van filoso fie en lekenmoraal. 19.30 Les aventures du progrès. 19.45 Le temps des copains, feuilleton. 20.00 Journaal. 20.30 Age ten- dre et tête de bois 21.30 Les diamants de la nuit, Tsjechische film. 22.35 jour naal. BELGIë VLAAMS 18.45 Franse les. 19.00 Voor de kin deren. 19.05 Tijd voor u: quiz. 19.30 De Flintstones, tekenfilm: de nieuwe wereld 19.55 Hier spreekt men Nederlands 19.59 Weerbericht. 20.00 Nieuws. 20.25 Bonan za. tv-western. 21.15 Panorama. 22.00 Gastprogramma: de katholieke gedach te en actie. 22.30 Nieuws. FIGUUR SLAAN De vice-president en algemeen di- recteur van de Northwestern Bell Te- lephone Co., Tom Nurnberger uit Des Moines in Iowa. heeft in het bij - i zijn van 200 vooraanstaande funstio- narissen uit het openbare leven een i bijzonder pijnlijk figuur geslagen. Nurnberger zou het eerste recht- streekse. automatische telefoonge sprek in de V.S- inleiden met sena tor Jack Miller in Washington. Na een gloedvolle rede over dc nieuwe topprestatie. overhandig de Nurnberger een blinkend wit tele foontoestel aan de voorzitter van de Kamer van Koophandel. Die draaide het kengetal van Washington en ver- 1 volgens het nummer waarop sena- 1 tor Miller te bereiken was. Nurn- berger stond er zelfbewust met de vingers op de tafel roffelend, bij. i ,,Het spijt me, meneer, uw oproep i is niet doorgekomen", zei een stem, die honderdvoudig door de in de zaal aangebrachte luidsprekers werd 1 versterkt. Het was de stem van de oude, vertrouwde telefoniste, over 1 wie tot nu toe alle gesprekken in Amerika liepen., en weer lopen. Nurnberger wenste zich zichtbaar i onder tafel DIENSTBODE Mejuffrouw Johanna Arzbach zal I maandag 1 februari in Amsterdam I een uniek gouden jubileum vieren. I Het is die dag dan precies vijftig jaar geleden dat zij, een der laatste weesmeisjes uit het Amsterdamse ..Maagdenhuis" aan het Spui. haar 1 betrekking als dienstmeisje aanvaard- de bij de familie L. van den Broeke in de Jacob Marisstraat 14, waar zij i nog steeds werkzaam is en de zorg I heeft voor de gehele huishouding. Zij heeft de vrouw des huizes, die 17 jaar [lang invalide was, bijgestaan in de opvoeding der vier dochters. Mejuf- frouw Arzbach die nog de ouderwet- se weesmeisjeskleding heeft gedra- gen, is zeven jaar in het „Maagden- iiuis" (tegenwoordig universiteitsge- I bouw) geweest. Men zal haar ten hui- ze van de familie waarmede zij een halve eeuw lief en leed heeft gedeeld, een groot feest bereiden. </26 „Mis ik 'm weer. Nou moeten we een half uur wachten voor ie weer te voorschijn komt Pon n o li u iVei VéeT- ,.Heb je die zélf ontworpen, lieve ling?" LUIPAARD Harold Johnston, de nieuwe aanko mende oppasser van de dierentuin van Chessington in Engeland, die voor het eerst op de luipaarden werd los gelaten, stapte toch wat benepen het onvriendelijke verblijf van grimla chende dieren binnen. De luipaarden doorzagen John stons ware gemoedstoestand achter het vernisje van bravour. Ze haal den uit. De aankomende oppasser ren de voor zijn leven, maar te laat: de dieren begonnen de 22-jarige oppas ser open te halen. Precies op tijd greep de hoofdoppas ser van Chessington in. Hij greep de luipaarden rustig bij het vel van hun nek en wierp ze terug. Hij draaide zijn rug naar de die ren toe. zei Orbell naderhand over Johnston, ,.en dat was het enige wat hij net niet had moeten doen". Johnston, die kwetsuren aan ge zicht, handen en benen opliep, wil nog wel oppasser blijven, maar dan in het vogelhuis. ADVIES De administrateur van een water leidingmaatschappij in dc Engelse stad Boston vroeg de bedrijfsarts de betekenis van een Latijns woord in het medisch rapport over een nieu we werknemer. Administrateur Ted Hall vroeg, ..be tekent dit dat de man in staat is om te werken?". Antwoord van de dok ter: .,Ja". Enige dagen later kwam de rekening van de arts: medisch ad vies twee pond. Ted Hall's advies: ,,We betalen niet, het is belachelijk". VALSDRUKKERIJ De politie van Rome heeft drie mann.n aangehouden en speurt naar een vierde in verband met een po ging tot vervalsing van Venezolaanse belastingzegels ter waarde van 6 miljoen dollar. De drie arrestanten zijn gearres teerd toen ze uit de Olimpia drukkerij in Rome kwamen, waar ze aan eige naar Raffaele Teti hadden gevraagd vierduizend vellen Venezolaanse be lastingzegels te drukken. De politie schatie dat de totaalwaarde zodoende 3.960.000 lire zou hebben bedragen. Om de mannen te kunnen arreste- i ren had de politie Teti verzocht inte resse te tonen. Vijf rechercheurs had den zich in zijn zaak als nieuwe werk nemers laten opnemen. De arrestatie vond plaats toen een der mannen een voorschot aan Teti overhandigde en monsters van echte belastingzegels GEEN THEE De dochteronderneming van de New York Trailer Company in Corby, En geland, breekt met de in Britse fa brieken traditionele theepauzes van twee maal tien minuten plus vijf mi nuten toilet. Tussen de directie van het in Cana dese handen zijnde bedrijf en de werk nemers is overeengekomen dat de pauzes worden vervangen door vier 1 extra vrije dagen per jaar. 1 HORIZONTAAL: 1. bepaalde stof geld (bargoen 1 2. klein kind Frans lidwoord, 3. grond. 4. rilling boom, 5. lansier, l 6. dakbedekking roofdier, l 7. keurige, 8. familielid niet even. 9. trots -r- plaats op de Betu VERTIKAAL: 1. vlammen onbehouwen, 2. pers. vnw. slee, 3. bijtende stof, 4. speelbaan bevel, 5. bekoorlijk, 6. weggetje Trans Europe Expros 7. slot. 8. lengtemaat rund, 9. plooi water in Denemarken. •}uos - daau '6 so - p '8 apuia i aa; - pad 9 jubti g jaa - eij umia '8 - 311 Z duio] - innA 'i xH3A '%S\B - jajd '6 uo - eui '8 ajjau sap - tax *9 uaajn -g dai - \u -f» apjea z 91 'Z "9od - niA hoH :Suissoido CARNAVAL Breda, 19 januari 1915 In verband met het gisteren uitgevaardigde be sluit van het Militaii'e Gezag vraagt men ons of het aan vereenigingen ge oorloofd is gemaskerde bals te geven. Van bevoegde zijde deelt men ons me de dat tengevolge van den staat van beleg, waarin wij nog steeds verkee- ren, geen vereeniging eenige samen komst houden mag, zonder verlof van den militairen gezaghebber; dat dus de sociëteiten en vereenigingen, ook zulk een verlof noodig hebben tot het houden van bals en dus de beslissing afhangt van den militairen gezagheb ber. Intusschen vernemen wij, dat de vereeniging Jacob van Lennep alvast besloten heeft dit jaar geen bal te hou den en dat andere vereenigingen over wegen om dit jaar, ter gelegenheid van carnaval, een gewoon bal te orga- niseeren waarop gemaskerden noch ge- costumeerden zullen worden toegela ten. (Advertentie) Elke OLVEH polis is winstdelend. Dinsdag 19 januari NEDERLAND I NTS: 11.05 - 11.30 Schooltelevisie. 19.00 Journaal voor gehoorgestoord n. 19.30 Engelse les. 20.00 Journaal. VARA: 20.20 Achter het nieuws. 20.45 Reportage over een papierfabriek. 20.50 Tel uit je winst, hobbyquiz. 21.20 Literair interview. 21.50 FLIP VAN DER BURGT „Ik knok voor 600 jongens, die ook een plaatsje onder de zon wil len hebben". 247. U ziet, u hebt u ver gist, mijn waarde. De stem van Kristien Spinet kan toch wel klinken, ook al is de zangeres hier niet!" zei Frankie op de platenspeler wijzend. „Overigens zijn dat de platen, die de N.V. Pret-o-foon wilde laten om smelten tot uw stereofoni sche platen gesteld dat uw song het Festival zou winnen! Het risico dat dat gebeurt is gering, maar toch heb ik de hele voorraad maar opgekocht om me vrouw Spinet te sparen!" „Het doet mij genoegen, dat u toch rekening houdt met het feit dat mijn song zal winnen", antwoordde baron Bluff afgemeten. Bui tendien weet ik heus wel hoe aan ander materiaal te komen." ..Maakt u zich daar maar geen zorgen over", zei Fran kie met een dunne glimlach. „Zoals ik al zei: de kans dat u wint is uiterst gering en.." ,,Aha, nu komen wij ter zake!" viel de baron hem in de rede. „Ik wil u er namelijk op wijzen, dat u met uw pogingen ons uit te schakelen de grens van het geoorloofde hebt over schreden! De vrijheidsbe roving van Kristien Spinet Mineure is e°n ernstig mis drijf dat.." De rest van zijn woorden slikte hij in, toen een gordijn opzij schoof en de vermiste sopraan tevoor schijn trad-.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1965 | | pagina 5